Dat 'geen structureel geld' lijkt een excuus om megabedragen uit te geven onder het mom dat het niet structureel is. Zo zijn ook een aantal Coronamaatregelen erdoorheen geramd. Maar op een gegeven moment worden de bedragen zó hoog dat het wel degelijk invloed gaat hebben op onze lange termijn begroting. Je kan niet 20 miljard uitgeven zonder probleem want incidenteel, maar dan wel jaren praten over 100 miljoen euro structureel want structureel.quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Het gaat dus niet om structureel geld bij te lenen maar om nu na een grote crisis en met een lage rente eenmalig groots te investeren om problemen aan te pakken. Gezien het een knetterrechts kabinet gaat worden zal dat wel betekenen dat alles richting het grootbedrijf gepompt wordt en dat het kapitaal naar onder toe mag doorsijpelen helaas.
Ik ook niet, maar het is wel nieuw.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik weet alleen niet of ik het ook een verstandig idee vind...
Maar je van te voren binden aan bepaalde plafonds geeft wel weinig flexibiliteit om je aan te passen aan de werkelijkheid. En maakt wellicht de zeer noodzakelijke hervorming van het belastingstelsel ook lastiger.quote:"Na het instellen van fondsen voor incidentele uitgaven, willen we terug naar normale begrotingsregels," schrijven de partijen wel. Omdat de formerende partijen voor bepaalde thema's financiële ruimte willen creëren met de fondsen, vinden ze dat ze op andere thema's strenger en dus zuiniger moeten zijn. Na grote uitgaven, nemen de partijen zich dus meer zuinigheid voor.
Is er momenteel hyperinflatie dan? Zijn de boodschappen vandaag significant goedkoper dan morgen door de waarde van de euro?quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:16 schreef Confetti het volgende:
[..]
Maargoed, ieder ander land in Europa doet nu exact hetzelfde. 'Investeren' alsof er geen morgen is, maar je kan geen vakmensen, materialen, gas, elektriciteit etc. printen/lenen dus dan krijg je wat we nu zien : hyperinflatie.
Je hoeft geen complotdenker te zijn om te zien dat de overheidscijfers extreem selectief zijn uitgekozen om de grootste inflatie vermommen. Maar ook dat lukt steeds moeilijker, omdat de inflatie begint door te druppelen naar levensbehoeften als energie en brandstof. Daarom vraag ik me af hoe zinvol het is om nog eens tientallen miljarden in de economie te pompen als er al amper personeel te vinden is om al die investeringen uit te voeren. Totaal oververhitte economie.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is er momenteel hyperinflatie dan? Zijn de boodschappen vandaag significant goedkoper dan morgen door de waarde van de euro?
Volgens mij niet... de inflatie zit op 3 tot 3,5% voor een jaar. Dat is een stevige inflatie, maar bij lange na geen hyperinflatie.
En ja, je ziet prijsstijgingen, maar dat komt met name door de prijs van olie en gas.
Subsidies voor de bedrijven en de rijken om elektrische privejets te gebruiken, tochtstrips voor het voetvolk.quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
[..]
Het gaat dus niet om structureel geld bij te lenen maar om nu na een grote crisis en met een lage rente eenmalig groots te investeren om problemen aan te pakken. Gezien het een knetterrechts kabinet gaat worden zal dat wel betekenen dat alles richting het grootbedrijf gepompt wordt en dat het kapitaal naar onder toe mag doorsijpelen helaas.
Als de broodnodige aanpassing van het belastingstelsel goed wordt doorgevoerd, dan bespaar je daar geld op.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:16 schreef Hanca het volgende:
Maar je van te voren binden aan bepaalde plafonds geeft wel weinig flexibiliteit om je aan te passen aan de werkelijkheid. En maakt wellicht de zeer noodzakelijke hervorming van het belastingstelsel ook lastiger.
Daar ben ik het ook op zich niet mee oneens. We moeten inderdaad waken dat de MMT-types niet de overhand gaan krijgen, er is momenteel een flinke groep mensen die denkt dat het ophogen van schuldenplafonds met hyperinflatie een geinig trucje is dat je tot in de eeuwigheid kan volhouden.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:16 schreef Confetti het volgende:
[..]
Dat 'geen structureel geld' lijkt een excuus om megabedragen uit te geven onder het mom dat het niet structureel is. Zo zijn ook een aantal Coronamaatregelen erdoorheen geramd. Maar op een gegeven moment worden de bedragen zó hoog dat het wel degelijk invloed gaat hebben op onze lange termijn begroting. Je kan niet 20 miljard uitgeven zonder probleem want incidenteel, maar dan wel jaren praten over 100 miljoen euro structureel want structureel.
Maargoed, ieder ander land in Europa doet nu exact hetzelfde. 'Investeren' alsof er geen morgen is, maar je kan geen vakmensen, materialen, gas, elektriciteit etc. printen/lenen dus dan krijg je wat we nu zien : hyperinflatie.
Ja, brandstof is duurder, wereldwijd. Maar dat komt niet door investeringen van Europese landen. Dat komt zelfs niet door de verschrikkelijke opkoopprogramma's van de ECB. Sterker: de euro is te duur en zou moeten zakken, omdat hij veel te hoog staat tov de dollar, dat zou brandstof voor ons goedkoper maken omdat de olieprijs in dollars is.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je hoeft geen complotdenker te zijn om te zien dat de overheidscijfers extreem selectief zijn uitgekozen om de grootste inflatie vermommen. Maar ook dat lukt steeds moeilijker, omdat de inflatie begint door te druppelen naar levensbehoeften als energie en brandstof. Daarom vraag ik me af hoe zinvol het is om nog eens tientallen miljarden in de economie te pompen als er al amper personeel te vinden is om al die investeringen uit te voeren. Totaal oververhitte economie.
Je zou ook aan eenmalige diepteinvesteringen in de digitale economie kunnen denken.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou zo'n enorme injectie trouwens alleen maar gebruiken om de energietransitie aan te jagen en de stikstofcrisis aan te pakken, niet voor terugkerende zaken die je ook binnen je normale begroting op moet kunnen lossen - zoals wegenonderhoud.
Dat gaat bijna nooit. Dan gaan er altijd groepen op achteruit. Je hebt altijd zogenaamde smeerolie nodig bij zo'n stelselwijziging om er niemand op achteruit te laten gaan.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als de broodnodige aanpassing van het belastingstelsel goed wordt doorgevoerd, dan bespaar je daar geld op.
Ik zou niet weten waarom de overheid die zou moeten doen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:30 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je zou ook aan eenmalige diepteinvesteringen in de digitale economie kunnen denken.
De hele reden dat het belastingstelsel zo'n draak is geworden, is dat er nooit groepen op achteruit mogen gaan. Die gedachte moet je dus als eerste loslaten, want anders kun je er net zo goed niet eens aan beginnen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat bijna nooit. Dan gaan er altijd groepen op achteruit. Je hebt altijd zogenaamde smeerolie nodig bij zo'n stelselwijziging om er niemand op achteruit te laten gaan.
Ben ik het niet met je eens, want de groepen die verliezen zijn altijd de armsten of de middenklasse. En die moet je niet er op achteruit laten gaan als het niet nodig is.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De hele reden dat het belastingstelsel zo'n draak is geworden, is dat er nooit groepen op achteruit mogen gaan. Die gedachte moet je dus als eerste loslaten, want anders kun je er net zo goed niet eens aan beginnen.
Dat hoeft helemaal niet.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ben ik het niet met je eens, want de groepen die verliezen zijn altijd de armsten of de middenklasse. En die moet je niet er op achteruit laten gaan als het niet nodig is.
Nee, maar is inmiddels wel de bewezen praktijk.quote:
Inflatie is altijd schuiven met definities en levensstandaard.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:23 schreef Confetti het volgende:
[..]
Je hoeft geen complotdenker te zijn om te zien dat de overheidscijfers extreem selectief zijn uitgekozen om de grootste inflatie vermommen. Maar ook dat lukt steeds moeilijker, omdat de inflatie begint door te druppelen naar levensbehoeften als energie en brandstof. Daarom vraag ik me af hoe zinvol het is om nog eens tientallen miljarden in de economie te pompen als er al amper personeel te vinden is om al die investeringen uit te voeren. Totaal oververhitte economie.
En dit soort investeringen zijn nooit eenmalig. Het leidt namelijk bijna altijd tot duurdere exploitatie dan voorheen dus tot hogere structurele kosten. Als je de logica van de zalmnorm pakt zou je alleen incidenteel zo groot moeten investeren als je kan inschatten hoe dit structureel uitpakt.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom de overheid die zou moeten doen.
Groepen genoeg in de samenleving waarvoor het helemaal niet zo slecht zou zijn als ze er enkele procenten op achteruit zouden gaan.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat gaat bijna nooit. Dan gaan er altijd groepen op achteruit. Je hebt altijd zogenaamde smeerolie nodig bij zo'n stelselwijziging om er niemand op achteruit te laten gaan.
Linkse partijen zijn matig geïnteresseerd in investeringen, wel heel erg in potverteren zoals het verhogen van de uitkeringen. Hoe toekomstige generaties dat moeten betalen, zeggen ze er niet bij. Over egoïsme gesproken.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:29 schreef Janneke141 het volgende:
Ik zou zo'n enorme injectie trouwens alleen maar gebruiken om de energietransitie aan te jagen en de stikstofcrisis aan te pakken, niet voor terugkerende zaken die je ook binnen je normale begroting op moet kunnen lossen - zoals wegenonderhoud.
Wanneer zijn de uitkeringen voor het laatst "verhoogd" door linkse partijen in Nederland?quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 05:33 schreef A_Foggy_Day het volgende:
[..]
Linkse partijen zijn matig geïnteresseerd in investeringen, wel heel erg in potverteren zoals het verhogen van de uitkeringen. Hoe toekomstige generaties dat moeten betalen, zeggen ze er niet bij. Over egoïsme gesproken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |