abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 oktober 2021 @ 14:46:32 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201618037
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 12:16 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Alweer kom je met hetzelfde riedeltje onzin. De militairen konden helemaal niet kiezen om naar huis te gaan dat roep je al jarenlang. Wat ben jij voor een raar persoon dat je je eigen versie van de Molukse geschiedenis steeds maar blijft uitdragen?

7 jaar geleden hadden we ook al een discussie over de delegatie Aponno en alweer haal je de delegatie erbij met foutieve informatie.

Ik heb je toen uitgelegd hoe het hen in eerste instantie werd verboden om naar huis te gaan en pas na de Indonesische invasie van Ambon het ze wel werd toegestaan, nu pas nadat hun huis/thuis/vaderland vijandelijk gebied was geworden.

Je roept om een objectief gedegen onderzoek naar die periode, of is dat alleen maar omdat de feiten over die periode jou en Nederland niet aanstaan?

Je moet niet de feiten verdraaien.
quote:
Op 26 juli 1950 komt een eind aan het bestaan van het koloniale leger. Op dat moment telt het nog ongeveer 65.000 militairen. Van de 15.000 Nederlandse militairen gaan er 7.500 over naar de landmacht. 7.500 militairen zwaaien af (demobiliseren).

Van de 50.000 inheemse militairen gaan er 26.000 over naar het leger van Indonesië. 20.000 demobiliseren en 4.000 komen naar Nederland. De laatste groep bestaat uit Ambonese militairen die niet naar het Indonesische leger willen overgaan. Van de Indonesische regering mogen zij niet terugkeren naar de Molukse eilanden vanwege de politieke toestand daar. Het besluit is dat ze ‘tijdelijk’ naar Nederland gaan. In totaal gaat het om 12.000 personen, omdat hun vrouwen en kinderen ook meegaan. Zij zullen niet meer terugkeren en in Nederland blijven.
26 Juli 1950, Opheffing van het Koninklijk Nederlands-Indonesisch Leger

quote:
Als in juli 1950 het KNIL definitief is opgeheven zijn er nog 4000 Molukse militairen die blijven weigeren over te gaan naar het Indonesische leger en alleen op de Molukken gedemobiliseerd willen worden. Deze groep is met hun gezinnen in Kampementen op Java ondergebracht en heeft tijdelijk de status van militair bij de Koninklijke Landmacht gekregen.

Door de vijandige houding van de Javaanse bevolking leiden de Molukkers een geïsoleerd bestaan in de kampen. Riek Leiwakapessy is de dochter van een KNIL-militair. Ze is dan 17 jaar en woont met haar ouders in de kazerne. Volgens Leiwakapessy zijn niet alleen de Javanen vijandig. Ook voor Patimura's, Molukkers die voor Indonesië hadden gekozen moest je oppassen.

Intussen wordt in loop van de zomer de dreiging vanuit Jakarta in de richting van de opstandelingen op de Molukken steeds groter. Waar eerst nog gesproken wordt van 'redelijk overleg' om tot een oplossing te komen, volgt al snel de dreiging met een blokkade van de opstandige eilanden en als dat niet helpt zal er militair worden ingegrepen. De Molukse KNIL'ers die in de Javaanse kampen bijeen zijn gedreven, horen het allemaal werkeloos aan en verbijten zich.

De vraag mag gesteld worden, wat Nederland ondernam om het probleem met de KNIL-Molukkers op te lossen. De Nederlanders hadden tenslotte nog steeds de verantwoordelijkheid voor de vierduizend man en hun gezinnen. Bovendien hield Indonesië zich duidelijk niet aan de afspraken die bij de soevereiniteitsoverdracht bekrachtigd waren, namelijk dat er een Verenigde Staten van Indonesië zou komen (waar binnen plaats was voor een republiek in Oost Indonesië) èn de afspraak dat elke KNIL'er zou mogen afvloeien op de plaats van zijn eigen keuze.

Het voorzichtige Nederland bereikt niets voor de Molukkers, die na november 1950 (als de RMS op Ambon is verslagen door het Indonesische leger) overigens wel toestemming krijgen om op Ambon af te vloeien. Maar dan willen ze niet meer omdat Ambon dan in hun ogen 'bezet gebied' is geworden. Ze willen nu gedemobiliseerd worden op het Molukse eiland Ceram, waar een restant van de RMS'er, een guerrilla-oorlog is begonnen. Maar dat weigert Indonesië natuurlijk. Als laatste mogelijkheid kiezen de Molukkers dan voor overbrenging naar Nieuw Guinea, dan nog een Nederlandse kolonie. Maar weer ligt Jakarta dwars: Nieuw Guinea moet nog worden ingelijfd en dan zijn duizenden Molukse militairen op dat eiland alleen maar potentiële tegenstanders. Steeds dreigender komt in de winter van 1950 op '51 het besluit op de Molukkers af dat ze gedwongen zullen worden toch naar Ambon te gaan of op Java te worden gedemobiliseerd. Intussen is er echter een delegatie ex-KNIL'ers onder leiding van sergeant-majoor Aponno naar Nederland afgereisd. Met de hulp van advocaten van de stichting 'Door d'Eeuwen Trouw' wordt een geding aangespannen tegen de Staat der Nederlanden. En dat geding wordt - tot aan de Hoge Raad - gewonnen: Nederland mag de Molukkers niet laten afvloeien op een plaats, waar de Indonesische regering de baas is. Dan immers zijn ze hun leven niet zeker, zo oordeelt de rechter. Dan blijft er niets anders meer over dan de hele groep (inclusief hun gezinnen, wat neerkomt op bijna 13.000 mensen) te verschepen naar Nederland. Aponno is er voor. Hij hoopt dat de Nederlandse regering het advies van de rechter zal volgen en hen - via een tijdelijk verblijf in Nederland - toch naar Nieuw Guinea zal brengen. Maar op Java wordt nog steeds geaarzeld. Tot er een 'dienstbevel' komt om zich te laten inschepen en het eerste schip in de haven van Soerabaja verschijnt.
Het spoor terug

[ Bericht 22% gewijzigd door AchJa op 03-10-2021 14:52:44 ]
pi_201618069
quote:
10s.gif Op zondag 3 oktober 2021 12:34 schreef ExTec het volgende:

[..]
En dit is natuurlijk gewoon de domme opmerking van persoon X aangrijpen om ook maar niet meer in te gaan op hetgeen gezegd door persoon Y.

Probeer het nog een keer.
Ik die niet reageer op een persoon? Je bent een beetje in de war denk ik, probeer het nog een keer
West-Melanesia
pi_201618118
quote:
2s.gif Op zondag 3 oktober 2021 12:38 schreef ExTec het volgende:

[..]
Deze is opzich interessant.

Wat wil je dan?
Ik hoef helemaal niks.
West-Melanesia
pi_201618230
quote:
Wederom bevestig je weer wat ik geschreven heb, wat je 7 jaar geleden ook deed. Maar lees je nog steeds wat je wilt lezen, of begrijp je nu wel dat Molukkers voor de Indonesische invasie van Ambon niet thuis en niet op Papua gedemobiliseerd mochten worden?
West-Melanesia
pi_201618295
quote:
@luxerobots er was geen sprake van een dienstbevel volgens jou. Nu zegt AchJa weer van wel. Wat zeggen jullie allemaal?
West-Melanesia
  zondag 3 oktober 2021 @ 15:00:19 #281
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201618321
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 14:58 schreef Oceanier het volgende:
@:luxerobot er was geen sprake van een dienstbevel volgens jou. Nu zegt AchJa weer van wel. Wat zeggen jullie allemaal?
Het staat dan ook tussen aanhalingstekens he.
pi_201618410
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:00 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het staat dan ook tussen aanhalingstekens he.
Ja dat is alles.
West-Melanesia
  zondag 3 oktober 2021 @ 15:07:13 #283
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201618439
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 14:56 schreef Oceanier het volgende:
Wederom bevestig je weer wat ik geschreven heb, wat je 7 jaar geleden ook deed. Maar lees je nog steeds wat je wilt lezen, of begrijp je nu wel dat Molukkers voor de Indonesische invasie van Ambon niet thuis en niet op Papua gedemobiliseerd mochten worden?
Zeven jaar geleden? Wat zwam je nou weer???

Het gaat erom dat er 4.000 (8%) stijfkoppige inheemsen over zijn gebleven die met de hakken in het zand zaten en geen enkele kant behalve die van de Molukken op wilden. De overige 46.000 (92%) inheemse Knillers hadden geen enkel probleem met demobiliseren/ overgaan naar het Indonesische leger. Nederland heeft de overgebleven Knillers de tijdelijke status van KL militair gegeven (de landmacht is wat anders dan het KNIL) om ze nog enigzins uit de wind te houden.

Vervolgens gaat Aponno verhaal halen in Nederland en toen kwam de backfire.

Nederland wilde van alles maar werd gedwarsboomd door de toenmalige Indonesische regering he.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 03-10-2021 15:15:26 ]
  zondag 3 oktober 2021 @ 15:09:41 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201618799
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 14:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]
@:luxerobots er was geen sprake van een dienstbevel volgens jou. Nu zegt AchJa weer van wel. Wat zeggen jullie allemaal?
Kun je citeren waar ik het over een dienstbevel heb?
pi_201618915
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zeven jaar geleden? Wat zwam je nou weer???
Last van geheugenverlies jongen?

quote:
Het gaat erom dat er 4.000 (8%) stijfkoppige inheemsen over zijn gebleven die met de hakken in het zand zaten en geen enkele kant behalve die van de Molukken op wilden.
Wat dus niet mocht, en daar hadden we het over

quote:
De overige 46.000 (92%) inheemse Knillers hadden geen enkel probleem met demobiliseren/ overgaan naar het Indonesische leger.
Maar het gaat nu om de Molukse KNILLERS die in Nederland zijn. Dat zijn 46.000 irrelevante KNILLERS die je nu ter sprake brengt.

quote:
Nederland heeft de overgebleven Knillers de tijdelijke status van KL militair gegeven (de landmacht is wat anders dan het KNIL) om ze nog enigzins uit de wind te houden.
Nederland wilde ze dumpen in vijandelijk gebied

quote:
Vervolgens gaat Aponno verhaal halen in Nederland en toen kwam de backfire.
Omdat Nederland ze dus wilden dumpen in vijandelijk gebied

quote:
Nederland wilde van alles
Nederland wilde graag de dollars in de zak van de Marshallhulp.

quote:
maar werd gedwarsboomd door de toenmalige Indonesische regering he.
Ach gossie, opeens de Indonesische regering de schuld geven op het moment dat je een grote zal geld aangeboden krijgt van Amerika. Ga lekker iemand anders in de maling nemen, heb je nog niks geleerd van de treinkapingen?
West-Melanesia
pi_201618984
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Kun je citeren waar ik het over een dienstbevel heb?
Kom op, niet zo schijnheilig. Heb jij nou ook ineens last van geheugenverlies. Als je het je niet meer kan herinneren, dan kune je makkekijk hier in dit topic uitleggen hoe je over het dienstbevel denkt. Zo moeilijk is dat toch niet?
West-Melanesia
pi_201619036
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is hier al zo vaak voorbij gekomen. Laat dat zg. "dienstbevel" maar eens zien.
Jij komt ermee
West-Melanesia
pi_201619101
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 23:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
Verder nog iets?
Ben jij dementerend?
  zondag 3 oktober 2021 @ 15:46:18 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201619104
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:33 schreef Oceanier het volgende:
Last van geheugenverlies jongen?
Nee hoor. Jij creeert en compleet eigen werkelijkheid.

quote:
Wat dus niet mocht, en daar hadden we het over
En van wie mocht dat niet?

quote:
Maar het gaat nu om de Molukse KNILLERS die in Nederland zijn. Dat zijn 46.000 irrelevante KNILLERS die je nu ter sprake brengt.
Dat dit jou slecht uitkomt snap ik.

quote:
Nederland wilde ze dumpen in vijandelijk gebied
Onzin. En dat het onzin is blijkt wel uit het feit dat Nederland ze de tijdelijke status van KL militair heeft gegeven. Had ik al gezegd dat ze dus niet meer in dienst van het KNIL waren want dat was ondertussen al opgeheven?

Daarbij, de overige 46.000 konden het wel...

quote:
Omdat Nederland ze dus wilden dumpen in vijandelijk gebied
Zie hierboven.

quote:
Nederland wilde graag de dollars in de zak van de Marshallhulp.
Nederland moest onder druk van de VN (waaronder dus de VS) de kolonie opgeven.

quote:
Ach gossie, opeens de Indonesische regering de schuld geven op het moment dat je een grote zal geld aangeboden krijgt van Amerika. Ga lekker iemand anders in de maling nemen, heb je nog niks geleerd van de treinkapingen?
De Indonesische regering was toch de "bezetter" van de Molukken in die tijd? Althans dat hebben we zoveel posts geleden al geconstateerd. Dus waar je nu weer heen wil is mij een volstrekt raadsel.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 03-10-2021 15:57:08 ]
  zondag 3 oktober 2021 @ 15:54:06 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201619242
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:45 schreef theunderdog het volgende:
Ben jij dementerend?
Dat van Agt nogal selectief is in zijn doen en laten en nogal eens van mening verandert mag geen nieuws zijn toch?

Van Agt heeft selectief geheugen...

En zoals ik al zei, na zijn hersenbloeding is hij er niet op vooruit gegaan.

Maar als jij je ogen wil sluiten voor de realiteit dan mag dat van mij.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 03-10-2021 16:45:36 ]
pi_201619290
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:37 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Kom op, niet zo schijnheilig. Heb jij nou ook ineens last van geheugenverlies. Als je het je niet meer kan herinneren, dan kune je makkekijk hier in dit topic uitleggen hoe je over het dienstbevel denkt. Zo moeilijk is dat toch niet?
Ik heb het in dit hele topic niet over 't dienstbevel gehad. Dus inderdaad, citeer waar ik het erover had.
pi_201619341
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee hoor. Jij creeert en compleet eigen werkelijkheid.
Dat jij een eerdere discussie vergeten bent kan ik natuurlijk weinig aan doen. Om dat het creeeren van een andere werkelijkheid te noemen is al helemaal van ze zotte. De bochten om je in te wringen zijn allang op.


quote:
En van wie mocht dat niet?
Niet van onderwerp veranderen. Het ging erom of het wel of niet mocht. Het mocht niet.


quote:
Dat dit jou slecht uitkomt snap ik.
Nee ze hebben er niks mee te maken


quote:
Onzin. En dat het onzin is blijkt wel uit het feit dat Nederland ze de tijdelijke status van KL militair heeft gegeven. Had ik al gezegd dat ze dus niet meer in dienst van het KNIL waren want dat was ondertussen al opgeheven?
Zie hierboven.
Jij creeert je eigen werkelijkheid. Aponno ging maar Nederland om een rechtszaak aan te spannen. Die rechtszaak werd aangespannen tegen Nederland omdat Nederland de Molukse militairen wilde demobiliseren in vijandelijk gebied.

Al 7 jaar wil je deze waarheid niet inzien. Te pijnlijk dat je voormalige werkgever haar eigen soldaten in de steek wilde laten, des te meer zegt het over hoe jij je ex-collega’s denkt.

quote:
Nederland moest onder druk van de VN (waaronder dus de VS) de kolonie opgeven.
De druk/verleiding van die zware zak met geld kwam Nederland inderdaad heel goed uit.


quote:
De Indonesische regering was toch de "bezetter" van de Molukken in die tijd? Althans dat hebben we zoveel posts geleden al geconstateerd. Dus waar je nu weer heen wil is mij een volstrekt raadsel.
Dat zeg ik, diezelfde regering die de baas op Java was tijdens de politionele acties. Maar toen was er nog geen Amerika die met een zak geld op de deur kwam kloppen.
West-Melanesia
pi_201619361
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 15:57 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik heb het in dit hele topic niet over 't dienstbevel gehad. Dus inderdaad, citeer waar ik het erover had.
Wie zegt dat je het in dit topic over een dienstbevel hebt gehad? Lees nog een keer goed wat ik schrijf
West-Melanesia
  zondag 3 oktober 2021 @ 16:19:01 #295
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201619741
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:00 schreef Oceanier het volgende:

Dat jij een eerdere discussie vergeten bent kan ik natuurlijk weinig aan doen. Om dat het creeeren van een andere werkelijkheid te noemen is al helemaal van ze zotte. De bochten om je in te wringen zijn allang op.
We hebben het er zeker eerder over gehad. Echter was dat een paar maanden geleden nog en niet zeven jaar geleden...

quote:
Niet van onderwerp veranderen. Het ging erom of het wel of niet mocht. Het mocht niet.
Van wie niet? Dat lijkt me een redelijk saillant detail in deze discussie toch? Want als de Indonesische regering het tegengehouden heeft kon Nederland daar dus weinig aan doen, ergo, Nederland daar de schuld van geven is dus onzin.

quote:
Nee ze hebben er niks mee te maken
Dat vind jij.

quote:
Jij creeert je eigen werkelijkheid. Aponno ging maar Nederland om een rechtszaak aan te spannen. Die rechtszaak werd aangespannen tegen Nederland omdat Nederland de Molukse militairen wilde demobiliseren in vijandelijk gebied.
Zucht...

quote:
Al 7 jaar wil je deze waarheid niet inzien. Te pijnlijk dat je voormalige werkgever haar eigen soldaten in de steek wilde laten, des te meer zegt het over hoe jij je ex-collega’s denkt.
Ik heb niks tegen Molukkers, integendeel. Alleen wordt de mythe die ondertussen gecreeerd is hardnekkig in stand gehouden en heb jij je ingegraven in de slachtofferrol...

quote:
De druk/verleiding van die zware zak met geld kwam Nederland inderdaad heel goed uit.
Alsof we Product en Kraai opgetuigd zouden hebben als Nederlands Indie ons helemaal geen reet geinteresseerd zou hebben... :')

quote:
Dat zeg ik, diezelfde regering die de baas op Java was tijdens de politionele acties. Maar toen was er nog geen Amerika die met een zak geld op de deur kwam kloppen.
Je zegt dus niks.
pi_201622023
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 11:24 schreef Montagui het volgende:
Van Agt is al een tijdje totaal van het padje af.
In de zin dat ie ontzettend links is tegenwoordig. Je zou ook kunnen concluderen dat wijsheid met de jaren komt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201622040
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:19 schreef AchJa het volgende:
We hebben het er zeker eerder over gehad. Echter was dat een paar maanden geleden nog en niet zeven jaar geleden...
Ah zijn jullie weer fijn aan het bakkeleien? :) Het is een hobby binnen de hobby.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 3 oktober 2021 @ 17:58:22 #298
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201622171
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 17:49 schreef Bart2002 het volgende:

Ah zijn jullie weer fijn aan het bakkeleien? :) Het is een hobby binnen de hobby.
Ach, het houdt je van de straat he? _O-

Maar goed, je hebt gelijk, het is redelijk voorspelbaar allemaal als TS en ondergetekende in hetzelfde topic te vinden zijn... :P
pi_201622305
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 16:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]
Wie zegt dat je het in dit topic over een dienstbevel hebt gehad? Lees nog een keer goed wat ik schrijf
Meestal is een topic een specifieke discussie, van mijn part haal je het uit een ander topic. Punt is, ik heb het hier niet over het dienstbevel gehad, en het interesseert me ook vrij weinig.

Toch vond jij het nodig om mij daarop aan te spreken. Dus nogmaals, citeer me maar, dan wil ik er best op reageren.

quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2021 14:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]
@:luxerobots er was geen sprake van een dienstbevel volgens jou. Nu zegt AchJa weer van wel. Wat zeggen jullie allemaal?
  zondag 3 oktober 2021 @ 18:35:28 #300
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201622758
quote:
0s.gif Op zondag 3 oktober 2021 18:07 schreef luxerobots het volgende:

Meestal is een topic een specifieke discussie, van mijn part haal je het uit een ander topic. Punt is, ik heb het hier niet over het dienstbevel gehad, en het interesseert me ook vrij weinig.

Toch vond jij het nodig om mij daarop aan te spreken. Dus nogmaals, citeer me maar, dan wil ik er best op reageren.
Niet van die moeilijke vragen stellen, daar wordt niet op ingegaan... :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')