abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_201529986
Ranja en knakworst in het ziekenhuis, ‘dat kan echt niet’. Dit is de strijd van de Zwolse huisarts Iris

Knakworst en kroket in het ziekenhuis, kan dat? Iris de Vries (37) uit Zwolle vindt van niet. Ze is voorzitter van de vereniging Arts en Leefstijl en moeder van een zoon van 4. Toen hij plots in het ziekenhuis belandde, kreeg hij ranja en knakworst aangeboden en kon zij kiezen tussen een saucijzenbroodje en een kroket. ,,Verbijsterend. Een ziekenhuis moet het goede voorbeeld geven.”

Een bericht dat ze erover op LinkedIn zette, kreeg veel bijval. Ze roept daarin Isala en andere ziekenhuizen op om sneller werk te maken van gezonde voeding. In het Nationaal Preventieakkoord is afgesproken dat alle ziekenhuizen in 2030 een gezond voedingsaanbod moeten voorschotelen aan patiënten, bezoekers en personeel. Maar het zou ook nú al prioriteit moeten zijn, vindt de Zwolse.

Als huisarts, leefstijlarts en voorzitter van de vereniging Arts en Leefstijl hamert ze voortdurend op gezond leven en eten als integraal onderdeel van de reguliere gezondheidszorg. ,,Van alle Nederlanders heeft 52 procent overgewicht. Dat is niet hun eigen schuld, maar een groot maatschappelijk probleem. Er is enorm veel gezondheidswinst te behalen door goede voeding.”

‘Daar heb je weer zo'n moeder’

Juist daarom was het extra schrikken toen haar zoon een paar dagen in Isala lag met een longinfectie. De zorg was goed, haast ze zich te zeggen. Maar bij het onderwerp ‘eten’ viel ze van de ene verbazing in de andere.

,,Ze vroegen hem of hij ranja wilde en hij kreeg knakworst aangeboden. Er was witbrood en bruinbrood, maar geen volkorenbrood. Qua broodbeleg had hij de keuze tussen hagelslag en jam, al bleek er ook pindakaas te zijn. Toen ik vroeg of er misschien komkommer was en of hij een ei kon krijgen in plaats van knakworst, kon dat uiteindelijk wel, maar het moest van héél ver komen.’’

,,Ik hoorde de verpleegkundigen haast denken: ‘Daar heb je weer zo’n moeder, doe nou niet zo moeilijk’. Terwijl het volgens mij echt niet overdreven was wat ik vroeg. Ja, ik ben beroepshalve veel met leefstijl bezig, maar niet tot in het extreme.”

Zelf stuitte ze in het bezoekersrestaurant op saucijzenbroodjes, friet en kroketten. ,,Er stonden ook salades, maar als eerste kwam ik bij de ongezonde producten.”

Niet als eerste keuze

Het liefst zou De Vries zien dat alle ziekenhuizen ongezonde producten in de ban doen, zowel aan het bed als in de bezoekers- en personeelsrestaurants en de ziekenhuiswinkel. ,,Als je per se iets ongezonds wil, dan moet je het maar meebrengen. Misschien is dat dan nu een stap te ver, maar je kunt in elk geval iets aan de presentatie doen. Dat je misschien wel nog ergens de Snickers en de kroketten hebt liggen, maar die niet als eerste keuze presenteert. De gezonde keuze moet de makkelijkste zijn, niet de moeilijkste.”

Geen trek

Ziekenhuizen bedienen verschillende doelgroepen. Eigen medewerkers, bezoekers en patiënten. De Vries snapt dat voeding een lastig onderwerp kan zijn voor die laatste groep. Wie ernstig ziek is, heeft vaak geen trek, patiënten kunnen ondervoed binnenkomen, slikproblemen hebben of mogen of kunnen bepaalde producten niet eten vanwege hun aandoening.

,,Toch is het dan te makkelijk om te zeggen: ‘We zijn al blij áls iemand iets binnenkrijgt, al is het iets ongezonds’. Ik begrijp ook dat eten, zeker bij kinderen, als iets troostends en geruststellends wordt gezien. Maar dan nog moet je je inspannen om eerst de gezonde keuze te bieden. Een behandeling kan niet zonder aandacht voor voeding, daar is inmiddels genoeg bewijs voor. Ook als je ‘alleen maar’ met een gebroken been in het ziekenhuis ligt, heb je goede voedingsstoffen nodig voor je herstel.”

‘Uitdaging om aan alle wensen te voldoen‘

Aan alle reacties op haar oproep merkt De Vries dat het onderwerp leeft in de medische wereld. En ze gaat in gesprek met Isala. Het ziekenhuis zegt bij monde van Eveline Henneke dat de oproep van De Vries gewaardeerd wordt. Ze meldt dat er zeker groente en fruit geserveerd wordt in het ziekenhuis. ,,En we willen dat dat dat ook steeds meer wordt.”

In het bezoekers- en personeelsrestaurant zijn volgens haar zeker gezonde keuzes te maken, maar is er ’s nachts een kleiner assortiment. ,,Dat heeft te maken met onder andere de bereiding en de mogelijkheden het eten vers te houden. Tegelijkertijd is er ook vraag naar minder gezonde voeding. Het is de uitdaging aan alle wensen te voldoen.”

Smaakgestuurd eten

Bij de patiënten is Isala volgens Henneke ‘steeds op zoek naar wat bij hen past’. ,,Met onze cateraar zorgen we ervoor dat er steeds meer gezonde voeding en minder ongezonde voeding bij ons verkrijgbaar is.” Daarnaast werkt het ziekenhuis met ‘smaakgestuurd eten’ op de afdeling oncologie, met maatwerk voor kankerpatiënten die met smaakverandering kampen.

,,Daardoor is gezond en voldoende blijven eten lastig, terwijl het binnenkrijgen van voldoende energie en eiwitten juist zo belangrijk is om op krachten te blijven.” Voor patiënten van Isala die geen gewone warme maaltijd kunnen eten, zijn er mini-maaltijden: kleine porties, die toch genoeg eiwitten bevatten, geserveerd in een klein pannetje met deksel.

De Stentor
pi_201529992
Het begint wel een beetje een trend te worden he dat zeiken van mensen die het schijnbaar enorm moeilijk vinden om de frituur links te laten liggen en door te lopen naar de quinoa en smoothie afdeling... Nee, alles moet maar verboden worden want ik bepaal wel even wat goed voor anderen is...

Bemoei je gewoon lekker met je eigen sores en laat anderen met rust ja.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 26 september 2021 @ 17:16:39 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201530075
Als ik in het ziekenhuis lig is het allemaal al erg genoeg, dan wil ik niet een stronkje broccoli ofzo krijgen om op te knagen :{w
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 26 september 2021 @ 17:18:17 #4
408813 crew  trein2000
pi_201530103
Ik denk dat op het moment dat een kind in het ziekenhuis ligt er wel andere dingen zijn die belangrijker zijn. Als je dan zo'n kind even kunt opfleuren met een glaasje ranja of een broodje knakworst dan is dat meer dan prima...

We moeten ook niet doorslaan.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zondag 26 september 2021 @ 17:22:19 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201530172
Toen ik de TT las dacht ik dat het om twee honden ging. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201530188
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:16 schreef heywoodu het volgende:
Als ik in het ziekenhuis lig is het allemaal al erg genoeg, dan wil ik niet een stronkje broccoli ofzo krijgen om op te knagen :{w
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:18 schreef trein2000 het volgende:
Ik denk dat op het moment dat een kind in het ziekenhuis ligt er wel andere dingen zijn die belangrijker zijn. Als je dan zo'n kind even kunt opfleuren met een glaasje ranja of een broodje knakworst dan is dat meer dan prima...

We moeten ook niet doorslaan.
Dit dus, het valt me al lang mee dat ze geen Red Bull aan het uitdelen zijn.
pi_201530248
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:16 schreef heywoodu het volgende:
Als ik in het ziekenhuis lig is het allemaal al erg genoeg, dan wil ik niet een stronkje broccoli ofzo krijgen om op te knagen :{w
nou dan wens ik je veel succes. Heb er lang genoeg mogen vertoeven om te weten dat 80% wat uit die gaarkeuken komt niet te vreten is. Op zondag ben je blij dat je een extra Mona toetje krijgt, want zondag (ja, echt :') ).
U MAD?
pi_201530268
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:28 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
nou dan wens ik je veel succes. Heb er lang genoeg mogen vertoeven om te weten dat 80% wat uit die gaarkeuken komt niet te vreten is. Op zondag ben je blij dat je een extra Mona toetje krijgt, want zondag (ja, echt :') ).
Bezorgt Picknick niet in het ziekenhuis?
  zondag 26 september 2021 @ 17:29:56 #9
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_201530269
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:28 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
nou dan wens ik je veel succes. Heb er lang genoeg mogen vertoeven om te weten dat 80% wat uit die gaarkeuken komt niet te vreten is. Op zondag ben je blij dat je een extra Mona toetje krijgt, want zondag (ja, echt :') ).
Ik ging zelfs beneden in het restaurant lunchen, tenminste 1 fatsoenlijke maaltijd per dag.
pi_201530296
Knakworst en kroketten, tokkievoedsel.


Je hoeft niet gelijk het extreme op te zoeken met broccoli maar een stuk vlees of stuk kip lijkt mij een stuk beter, zeker in een ziekenhuis :)
  zondag 26 september 2021 @ 17:34:15 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201530323
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:32 schreef koffiekoekjes het volgende:
Knakworst en kroketten, tokkievoedsel.

Je hoeft niet gelijk het extreme op te zoeken met broccoli maar een stuk vlees of stuk kip lijkt mij een stuk beter, zeker in een ziekenhuis :)
Ooit wel eens een kwaliteitskroket gegeten? Je weet niet wat je mist.
Cultuurbarbaar.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zondag 26 september 2021 @ 17:37:47 #12
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_201530353
-En, hoe was de operatie Kwakkie?
-Nou pa, die operatie viel wel mee, maar van dat konijnenvoer de hele week heb ik wel slapeloze nachten :'(
pi_201530354
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:32 schreef koffiekoekjes het volgende:
Knakworst en kroketten, tokkievoedsel.


Je hoeft niet gelijk het extreme op te zoeken met broccoli maar een stuk vlees of stuk kip lijkt mij een stuk beter, zeker in een ziekenhuis :)
stuk kip uit de gaarkeuken van het ziekenhuis :') Godverdomme. Als je in het ziekenhuis komt, zorg dat iemand je een magnetron meebrengt
U MAD?
  zondag 26 september 2021 @ 17:38:07 #14
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201530361
Daar heb je weer zo'n moeder. :')

Want het is niet kut genoeg om in het ziekenhuis te liggen. Het eten is er al niet kut genoeg. Als ze dan een keer denken zo'n jongetje wat lekkers aan te bieden moet zij aan de slag om dat in de ban te doen.
pi_201530385
Gewoon een friet kapsalon met knoflook laten bezorgen :9~
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_201530388
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:34 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ooit wel eens een kwaliteitskroket gegeten? Je weet niet wat je mist.
Cultuurbarbaar.
Dat zal allemaal wel prima smaken maar blijft frituur vreten.

Mensen zijn er gewoon verslaafd aan terwijl een goed stukje kip of vlees prima kan smaken
pi_201530406
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:37 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
stuk kip uit de gaarkeuken van het ziekenhuis :') Godverdomme. Als je in het ziekenhuis komt, zorg dat iemand je een magnetron meebrengt
Ja lekker broodje bakpao in de magnetron ja tog

Neem ook gelijk een tray schultenbrau mee
pi_201530462
Alleen nog maar McDonald's serveren in het ziekenhuis.
pi_201530463
Weg met die frituur-cultuur overal in Nederland. Eens met de moeder in kwestie.
pi_201530532
De moeder heeft gelijk. Tegenwoordig krijg je ook ongezonde fabrieksrommel voorgeschoteld in het ziekenhuis. Het lijkt op dat ze mensen zieker willen maken. Niet het eerste waar je aan denkt bij een ziekenhuis. Wie runnen die tent. Op staande voet ontslaan die hap.
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 17:52:39 #21
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_201530535
Toen ik in het ziekenhuis lag was ik ook zo klaar met dat voedsel dat ik eten heb laten bezorgen, opgegeten in het restaurant daar, was niet te doen dat eten van het ziekenhuis
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 17:54:14 #22
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201530567
Zorg dat er voldoende gezond voedsel is in een ziekenhuis maar gun die mensen daar ook een knakworst of een kroket, het is toch niet niks dat je daar ligt. Zeker als kind.
pi_201530605
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:39 schreef koffiekoekjes het volgende:

Dat zal allemaal wel prima smaken maar blijft frituur vreten.

Mensen zijn er gewoon verslaafd aan terwijl een goed stukje kip of vlees prima kan smaken
Klopt, maar dat gaat je in die ziekenhuis gaarkeukens natuurlijk niet lukken...

En na de knakworst en kroket wordt de rest van het vlees natuurlijk verboden want dan staat er wel zo'n veganistisch figuur op die zijn/haar kans schoon ziet om het ziekenhuis groenvoer te verplichten... Want duurzaam enzo... :')
pi_201530610
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:12 schreef AchJa het volgende:
Het begint wel een beetje een trend te worden he dat zeiken van mensen die het schijnbaar enorm moeilijk vinden om de frituur links te laten liggen en door te lopen naar de quinoa en smoothie afdeling... Nee, alles moet maar verboden worden want ik bepaal wel even wat goed voor anderen is...

Bemoei je gewoon lekker met je eigen sores en laat anderen met rust ja.
Dat gezeik van mensen "ze willen alles maar verbieden", "laat me met rust!" begint anders ook een beetje vermoeiend te worden...

Laat die tuthola gewoon nastreven wat ze graag wil nastreven. Dat mag jij ook. En als ze dan veel instemming vindt, nou dan verandert er misschien wel iets. Zo wat.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_201530692
Het mag toch allemaal niks kosten in Nederland? Dit is toch wat « men » wil? Ja, dan krijg je ongezonde troep omdat dat kennelijk goedkoper is.
pi_201530697
quote:
2s.gif Op zondag 26 september 2021 17:56 schreef OllieA het volgende:
Dat gezeik van mensen "ze willen alles maar verbieden", "laat me met rust!" begint anders ook een beetje vermoeiend te worden...
Wacht even, dus iemand die anderen een bepaalde levensstijl wil gaan opdringen daar mag geen commentaar op gegeven worden? Als ze nou gewoon haar bek dicht houdt en doorloopt naar de groenvoerafdeling is er niks aan de hand en krijgt ze ook geen commentaar.

quote:
Laat die tuthola gewoon nastreven wat ze graag wil nastreven. Dat mag jij ook. En als ze dan veel instemming vindt, nou dan verandert er misschien wel iets. Zo wat.
En dan moet iedereen het maar met die verandering eens zijn ofzo? En ik ben niet degene die anderen links- of rechtsom iets wil gaan opdringen he. Als jij je elke avond zo blauw als een tientje wil zuipen moet je helemaal zelf weten, jouw leven jouw keuzes. Ik ben de laatste die daar regelgeving of een keuzebeperking voor wil gaan invoeren wat dit soort quinoa kauwers uit de OP dus wel willen.
  zondag 26 september 2021 @ 18:09:33 #27
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_201530764
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:03 schreef AchJa het volgende:
En ik ben niet degene die anderen links- of rechtsom iets wil gaan opdringen he.
En toch reageer je als een stier op een rode lap op een moeder die liever heeft dat d'r opgenomen kind wat minder goedkope ziekenhuistroep binnenkrijgt. En zij wíl je niet eens iets afnemen.
Ik ga naar huis.
pi_201530823
quote:
2s.gif Op zondag 26 september 2021 18:09 schreef nietzman het volgende:

En toch reageer je als een stier op een rode lap op een moeder die liever heeft dat d'r opgenomen kind wat minder goedkope ziekenhuistroep binnenkrijgt. En zij wíl je niet eens iets afnemen.
Volgens mij ken jij mij ook wel wat langer dan vandaag. Ik heb gewoon een teringhekel aan dat "alles wat mij niet zint moet maar verboden worden" gezeik.

Miepse uit de OP mag best vinden dat haar kind een ander soort proviand dient te krijgen maar dat betekent niet dat de rest van de wereld zich daar ook aan dient te conformeren.

quote:
Het liefst zou De Vries zien dat alle ziekenhuizen ongezonde producten in de ban doen, zowel aan het bed als in de bezoekers- en personeelsrestaurants en de ziekenhuiswinkel. ,,Als je per se iets ongezonds wil, dan moet je het maar meebrengen
Dit kunnen we ook omdraaien he de Vries?
pi_201530886
Wel vreemd dat dat voedsel nog steeds zo slecht is in ziekenhuizen.

Vindt het niet erg wat er aangeboden wordt als dat een kroket, knakworst en een saucijzenbroodje is, maar er zouden dan ook gezondere keuzes moeten zijn!
  zondag 26 september 2021 @ 18:19:39 #30
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_201530893
Prima als ze meer gezond voedsel aan gaan bieden. Helaas is in een ziekenhuis vaak de vette hap het enige wat een beetje te vreten is.
pi_201530897
Ik heb het idee dat men in het ziekenhuis nogal eens onderschat dat de meeste kinderen/volwassenen helemaal niet in het ziekenhuis willen zijn en dat je je daar flink ellendig kunt voelen door het gebrek aan compassie wat er is -los vd kwaal die je hebt-. Het gaat niet alleen om het toepassen van de juiste behandeling, maar ook zo nu en dan om het bieden van zorg en troost als je daar bent.

Prima natuurlijk als er een gezonde keuze voorhanden is in het ziekenhuis, maar als het kind dan bij de lunch óók de keuze heeft uit een broodje knakworst (volgens mij voor de meeste kinderen een feestje) is dit dan écht het einde van de wereld? Doe je er een appel naast voor de vitamines. Jij blij, kind blij. Ik herinner me vooral dat alles er dusdanig smerig is dat je in het geheel niet eet. Toen mijn vriend in het ziekenhuis lag bereidde ik broodjes thuis om die naar het ziekenhuis te brengen (in tegenstelling tot het ziekenhuis in Frankrijk waar hij had gelegen, daar kreeg hij het lekkerste eten voorgeschoteld).

Als de patiënt de andere dagen thuis gezond eet maakt dit toch niet uit en als het de andere dagen toch al niet gezond eet, dan gaat die ene dag wel gezond eten ook geen verschil maken :P
  zondag 26 september 2021 @ 18:20:03 #32
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201530899
Ik vind het vooral peperduur daar allemaal.
¤4 voor een bak koffie. Hufters.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201530901
quote:
2s.gif Op zondag 26 september 2021 17:52 schreef R-woud93 het volgende:
Toen ik in het ziekenhuis lag was ik ook zo klaar met dat voedsel dat ik eten heb laten bezorgen, opgegeten in het restaurant daar, was niet te doen dat eten van het ziekenhuis
Kapsalonetje?
pi_201530905
Kregen zij een blik knakworsten en een fles ranja? Nee? Nou dan, van een knakworst en een bekertje ranja is nog nooit iemand doodgegaan. De meeste honderdjarigen hebben vaker een knakworst gegeten dan dat ze quinoa hebben gegeten.
  Moderator zondag 26 september 2021 @ 18:20:51 #35
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_201530914
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:20 schreef HPoi het volgende:

[..]
Kapsalonetje?
Jos brinkie
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
  zondag 26 september 2021 @ 18:23:28 #36
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_201530958
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 17:16 schreef heywoodu het volgende:
Als ik in het ziekenhuis lig is het allemaal al erg genoeg, dan wil ik niet een stronkje broccoli ofzo krijgen om op te knagen :{w
Nou, mij maak je niet echt blij met een knakworst.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zondag 26 september 2021 @ 18:26:25 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_201531003
ziekenhuizen moeten gewoon gezond eten bieden en ja er mogen dan wel 3 of 4 opties zijn maar dan wel keuze uit normaal eten. niet snackbar onzin.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_201531035
Het eten is helemaal niet slecht in het isala in zwolle. Je hebt daar gewoon keuze , je hoeft geen knakworst te eten.

Die ranja gaat ook nergens over, er komt tig per dag en vaak een drankenkar langs , ook met melk en fruitsappen.

Mevrouw Iris faalt gewoon als moeder en geeft het ziekenhuis de schuld,
pi_201531046
Ik heb recent in het ziekenhuis gelegen en kon daar inderdaad b.v. worstenbroodjes, saucijzenbroodjes, croissant ham/kaas, tosti ham/kaas, pannenkoeken met kaas, toetjes bestellen. Deze producten stonden zelfs in een folder van de diëtist. Reden hiervoor is dat mensen in een ziekenhuis vaak verzwakt zijn en wel wat extra eiwit en energie kunnen gebruiken om sneller te herstellen. Overigens waren gezonde producten zoals rauwkost en water ook in overvloed verkrijgbaar. Te veel van het eerste is niet goed maar met alleen rauwkost ga je het ook niet redden. En als je je zwak voelt dan is een tosti ham/kaas lekkerder dan een volkoren boterham met komkommer.

Het eten was trouwens voortreffelijk.
pi_201531050
Op zich als je vlees wil geven, blijft toch een van de betere bronnen van voedsel voor mens overigens, zijn er wel betere alternatieven dan knakworsten, vaak gemaakt van varkensvlees.

Geef er dan een van kippenvlees.

En in ranja zit nauwelijks suiker, zeker de wat Betere siropen hebben 0.1% suiker ofzo.
pi_201531053
raar dat mensen ziek worden als ze allemaal troep als knakworsten en ranje naar binnen werken
pi_201531083
Is dit nieuwswaardig?
pi_201531094
quote:
2s.gif Op zondag 26 september 2021 18:30 schreef Evertjan het volgende:
raar dat mensen ziek worden als ze allemaal troep als knakworsten en ranje naar binnen werken
Misschien had Iris uit de OP haar zoon gewoon aardappelen met spek moeten voeren ipv allerlei hipsterfood, misschien was hij dan niet in het ziekenhuis terecht gekomen.
pi_201531100
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:33 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Is dit nieuwswaardig?
het heb gestaan op feesboek!!!!!
pi_201531113
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:34 schreef AchJa het volgende:

[..]
Misschien had Iris uit de OP haar zoon gewoon aardappelen met spek moeten voeren ipv allerlei hipsterfood, misschien was hij dan niet in het ziekenhuis terecht gekomen.
ook onzin zat mensen die gewoon gezond leven op een veganistisch dieet
  zondag 26 september 2021 @ 18:40:22 #48
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201531163
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:19 schreef HPoi het volgende:
Wel vreemd dat dat voedsel nog steeds zo slecht is in ziekenhuizen.

Vindt het niet erg wat er aangeboden wordt als dat een kroket, knakworst en een saucijzenbroodje is, maar er zouden dan ook gezondere keuzes moeten zijn!
Die zijn er. Ik heb het gevoel dat ze de boel bewust vertroebelt en verdraait om mensen mee te krijgen. In ziekenhuizen heb je restaurants met vrij standaard kantinevoedsel, maar ook (dag)maaltijden. Daar zitten gewoon gezonde opties tussen, maar wat ze ook aangeeft: ze wil geen gezonde opties, ze wil anderen opleggen dat ze niet mogen eten wat niet binnen haar visie op gezond past.

Voor de patiënten zijn er standaard drie maaltijden per dag. 's Ochtends en 's middags brood of veelgegeten alternatieven (beschuit, muesli, yoghurt dat soort spul) en in de avond een warme maaltijd. Dat er enkel jam of hagelslag zou zijn als broodbeleg in het Isala lijkt me onwaarschijnlijk en is zeker niet de standaard. Die warme maaltijden staan doorgaans niet bekend om hun hoogstaande kwaliteit, maar in verscheidene ziekenhuizen zijn er initiatieven om daar verbetering in te brengen. Hier speelt echter een afweging mee: fabrieksvoer dat de verpleging zelf kan opwarmen kun je mensen op ieder moment aanbieden, dus als iemand op een onhandig tijdstip binnenkomt maar honger heeft kan dat fijn zijn. Maaltijden die door een ziekenhuiskok bereid worden, beperken je sneller tot de normale etenstijden.

Verder hebben de ziekenhuizen soms iets speciaals voor de lekker (soms op vaste dagen). Zoiets als knakworsten zal vermoedelijk om die reden aangeboden worden. Ook wordt er tussendoor fruit aangeboden, maar ik weet niet of dat overal netjes gebeurt.

Qua drinken lopen er mensen rond om dat de hele dag door aan te bieden en daar zitten natuurlijk een hoop suikerdrankjes tussen, omdat het meeste drinken dat nou eenmaal is. Je kunt echter prima water, thee, koffie en melk drinken.

Het is allemaal niet zeer hoogstaand en als je thuis quinoasalades eet, dan gaat het ziekenhuis wel even omschakelen zijn. Echter door alles wat te veel suiker heeft, of verwerkt vlees bevat eruit te halen ga je die mensen die daar liggen echt niet blijer maken.
pi_201531190
quote:
0s.gif Op zondag 26 september 2021 18:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Op zich als je vlees wil geven, blijft toch een van de betere bronnen van voedsel voor mens overigens, zijn er wel betere alternatieven dan knakworsten, vaak gemaakt van varkensvlees.

Geef er dan een van kippenvlees.

En in ranja zit nauwelijks suiker, zeker de wat Betere siropen hebben 0.1% suiker ofzo.
Continue water of thee drinken komt op een gegeven moment je neus uit. Beter om dan ranja te drinken, waar waarschijnlijk inderdaad nauwelijks suiker inzit, dan weinig drinken.
pi_201531200
Het is de zoveelste zzp'er die zich wil profileren op linkedin en het lukt ook nog. Wat een luie journalistiek van de Stentor :') .
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')