abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203086043
Ik ken toch best wat Jannen en ook wel Hansen die uit de jaren 70 en 80 komen
pi_203086283
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:14 schreef F_r het volgende:
Ik ken toch best wat Jannen en ook wel Hansen die uit de jaren 70 en 80 komen
Ik eentje uit 2012... Oh wacht dat is mijn eigen zoon.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 22:28:21 #128
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_203086302
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:31 schreef Lemijn het volgende:
Fun fact: in huisartsendossiers kan ik apart voornamen en roepnaam invullen. Dat was laatst leuk bij iemand die geboren is als man, maar nu leeft onder een vrouwennaam. Ik kon dus invullen voornamen Gerard Cornelis, roepnaam Annie. Dan klopt alles officieel en weet ik hoe ze heet.
Op die manier ben ik er ooit achtergekomen dat er mensen vanuit een bepaalde cultuur (een Afrikaans land was het geloof ik, maar ik weet niet meer welke) een naam kunnen hebben met een stille x.
Dus 'Henkx' uitgesproken als 'Henk'. Maar dan uiteraard niet Henk :P
pi_203087622
J
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:11 schreef Zusje123 het volgende:

[..]
Ah, ik kende niet dat je de grootouders een tweede keer ging vernoemen binnen een gezin. De derde zoon/derde dochter ging dan naar een (kinderloze) broer/zus van vader/moeder.
Mijn moeder is als 10de kind en 5de dochter vernoemd naar haar kinderloze tante inderdaad :)
  vrijdag 7 januari 2022 @ 23:55:05 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203087828
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:11 schreef Zusje123 het volgende:

[..]
Ah, ik kende niet dat je de grootouders een tweede keer ging vernoemen binnen een gezin. De derde zoon/derde dochter ging dan naar een (kinderloze) broer/zus van vader/moeder.
Met de grote gezinnen van vroeger kwam die vaak sowieso nog wel aan de beurt, want de 50/50 verdeling kwam vrijwel nooit voor, maar met 10 kinderen waarvan 7 meisjes kwam je dus al snel uit bij kinderloze broers/zussen om te vernoemen.
Was vaak ook financieel wel gunstig voor het vernoemde kind ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203087921
En mijn pa werd als oudste zoon vernoemd naar z’n opa aan vaderskant (zeg maar Johannes) maar al z’n neven hadden alle beschikbare verbasteringen al, incl zelfde achternaam. Het werd dus zoiets als naam: Johannes, roepnaam: Piet :')

Ik ken alleen maar mensen van mijn leeftijd die de eerste naam als roepnaam hebben, behalve een vriendin. Dat was een foutje van der pa bij het aangeven. Ze heeft zo’n hekel als met haar echte naam wordt aangesproken!
pi_203088225
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:28 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Op die manier ben ik er ooit achtergekomen dat er mensen vanuit een bepaalde cultuur (een Afrikaans land was het geloof ik, maar ik weet niet meer welke) een naam kunnen hebben met een stille x.
In Griekenland is dat met de s geloof ik. Als je iemand bij zijn naam aan spreekt spreek je hem niet uit, maar als je het met anderen over die persoon hebt dan wel. Bijvoorbeeld Nikos. Als je hem roept of zo zeg je niko en als ik vertel dat hij twee kinderen heeft ofzo dan zeg je Nikos heeft twee kinderen.

Tenminste dat heb ik me ooit laten vertellen 😉
pi_203089609
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 00:26 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
In Griekenland is dat met de s geloof ik. Als je iemand bij zijn naam aan spreekt spreek je hem niet uit, maar als je het met anderen over die persoon hebt dan wel. Bijvoorbeeld Nikos. Als je hem roept of zo zeg je niko en als ik vertel dat hij twee kinderen heeft ofzo dan zeg je Nikos heeft twee kinderen.

Tenminste dat heb ik me ooit laten vertellen 😉
Hmm, dit heb ik nog nooit gehoord, maar verklaard misschien wel het en of ander. Ik heb in Griekenland stage gelopen en vond het toen heel gek dat ze mijn naam tegen mijzelf anders uitspraken dan als ze het over mij hadden. Niet met een s er achter, maar dat kan ook het verschil tussen vrouwelijke en mannelijke zijn. Ik dacht altijd dat ze dachten dat ik dan niet in de gaten had dat ze het over mij hadden :')
pi_203090022
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 22:28 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ik weet wel dat je de naam Sexwhale niet uitspreekt met een ks (meer een Engelse g).

Als docent heb ik meerdere studenten gehad van Nigeriaanse afkomst waarvan de naam met Ola- begon, maar dan werd alleen het tweede deel gebruikt, bijv. Olabode, maar de student gebruikte Bode als naam.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203090889
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 07:58 schreef Adrian4 het volgende:

[..]
Hmm, dit heb ik nog nooit gehoord, maar verklaard misschien wel het en of ander. Ik heb in Griekenland stage gelopen en vond het toen heel gek dat ze mijn naam tegen mijzelf anders uitspraken dan als ze het over mij hadden. Niet met een s er achter, maar dat kan ook het verschil tussen vrouwelijke en mannelijke zijn. Ik dacht altijd dat ze dachten dat ik dan niet in de gaten had dat ze het over mij hadden :')
Is een naamvalsvorm: de vocatief. Vooral bekend uit het Latijn, maar bestaat ook nog in enkele moderne talen.
pi_203101841
Ik las vandaag een “Lique”. Zou je dat uitspreken als Lieke?
pi_203103164
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 22:33 schreef gestreeptestoel het volgende:
Ik las vandaag een “Lique”. Zou je dat uitspreken als Lieke?
Denket wel. Je hebt ook de naam Angelique.
pi_203103292
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:43 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Denket wel. Je hebt ook de naam Angelique.
Angelique kun je ook uitspreken zonder de kaatste -e. (Dus Angeliek). Zo zou ik Canada schrift ook deze naam zeggen (Liek)
  Moderator zondag 9 januari 2022 @ 00:35:42 #139
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_203103809
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 23:50 schreef Zusje123 het volgende:

[..]
Angelique kun je ook uitspreken zonder de kaatste -e. (Dus Angeliek). Zo zou ik Canada schrift ook deze naam zeggen (Liek)
Canada schrift :? Rare autocorrect? Ik snap de zin niet :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_203105465
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 00:35 schreef MaJo het volgende:

[..]
Canada schrift :? Rare autocorrect? Ik snap de zin niet :D
Ja, autocorrect heeft er iets heel raars van gemaakt. Ook geen idee meer wat ik exact wilde schrijven. In ieder geval dat je het wellicht ook kon uitspreken zonder die laatste -e.
pi_203105471
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 09:16 schreef Zusje123 het volgende:

[..]
Ja, autocorrect heeft er iets heel raars van gemaakt. Ook geen idee meer wat ik exact wilde schrijven. In ieder geval dat je het wellicht ook kon uitspreken zonder die laatste -e.
pi_203269767
Gewoon omdat ik benieuwd ben: welke naam is jullie topfavoriet, maar zul je helaas nooit (meer) kunnen gebruiken (kinderwens is vervuld, meisjesnaam maar zonen, jongensnaam maar dochters, door partner gevetood, etc.)?

Ik zal zelf beginnen. Ik had graag mijn dochter Benthe willen noemen en een eventuele zoon Fabian, maar ik woon in een Engelstalig land dus dat wordt ‘m helaas niet (Fabian zou in theorie kunnen maar ik vind de Engelse uitspraak niet mooi).
  woensdag 19 januari 2022 @ 14:46:15 #143
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203269809
quote:
5s.gif Op woensdag 19 januari 2022 14:43 schreef Smart_ass het volgende:
Gewoon omdat ik benieuwd ben: welke naam is jullie topfavoriet, maar zul je helaas nooit (meer) kunnen gebruiken (kinderwens is vervuld, meisjesnaam maar zonen, jongensnaam maar dochters, door partner gevetood, etc.)?

Ik zal zelf beginnen. Ik had graag mijn dochter Benthe willen noemen en een eventuele zoon Fabian, maar ik woon in een Engelstalig land dus dat wordt ‘m helaas niet (Fabian zou in theorie kunnen maar ik vind de Engelse uitspraak niet mooi).
Julia. Zo heet m'n schoonzusje al. Anders had onze dochter absoluut zo geheten.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_203269933
Jasmijn vind ik een prachtige naam. Helaas was ik de enige ;(
pi_203270115
Hier stond Olivier hoog op onze lijstjes.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar ik moet zeggen dat ik de naam van onze tweede eigenlijk leuker vind.
pi_203270297
Wat verdrietig, en inderdaad een no go ;( .

Hebben jullie ook over meisjesnamen nagedacht Aure? Daar ben ik wel benieuwd naar!
pi_203270415
Hier kwamen veto's op oscar, boaz, berend elliot, en noud ;(

Meisjesnamen zijn we niet aan begonnen :P
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_203270897
Hedwig werd gevetood (teveel Harry Potter en -zes miljard jaar geleden- GTST).

Een uur voordat dochter werd geboren hadden we nog Casper besproken voor als ze toch een jongen bleek te zijn. Die naam had ik stiekem allang in m’n hoofd dus was blij dat man hem ook leuk vond, maar gezien we nu compleet zijn gaan we hem niet meer gebruiken.
pi_203271002
Marius - zo heette de zoon van goede vrienden al. Stond al jaren bovenaan mijn lijstje.
Alexander - ik leerde een kind kennen met die naam en dat ventje had en was alles wat ik niet hoopte voor m’n eigen kind.
Romée - technisch gezien heet m’n kind wel zo (derde naam), maar ik kreeg de naam er niet door als eerste naam/roepnaam. Haar huidige naam vind ik ook heel mooi, maar Romée zou haar ook prima passen.
Sasha - zo had Phi geheten als ze een jongen was geweest en nu komt er geen jongetje meer.

Mijn oudste had waarschijnlijk Marius of Alexander geheten zonder bovenstaande complicaties. Voor de tweede kwam Sasha als jongensnaam, maar die werd dus niet gebruikt, omdat meisje :)
pi_203271430
Wat grappig, Sasha staat hier momenteel in de top 3 mocht het een meisje zijn juist.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')