Bij mijn kinderen wel. Bij mijn man en mezelf ook.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:46 schreef _Arual_ het volgende:
Hoe worden die namen eigenlijk geregistreerd? Mijn roepnaam is bijvoorbeeld compleet anders dan mijn doopnamen. Het is niet eens een afkorting daarvan. Maar als ik steeds naar die top 10 kijk dan gebruiken ze toch echt de roepnamen? Terwijl ik bijna niemand ken van wie de roepnaam ook de officiële naam is?
Ik ken zat mensen waarvan de roepnaam de officiële (eerste) naam isquote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:46 schreef _Arual_ het volgende:
Hoe worden die namen eigenlijk geregistreerd? Mijn roepnaam is bijvoorbeeld compleet anders dan mijn doopnamen. Het is niet eens een afkorting daarvan. Maar als ik steeds naar die top 10 kijk dan gebruiken ze toch echt de roepnamen? Terwijl ik bijna niemand ken van wie de roepnaam ook de officiële naam is?
De data komt vanuit de SVB, die de gegevens heeft omdat zij ook de kinderbijslag regelen. Het zijn dus enkel de officiële voornamen - ik denk dat (in tegenstelling tot vroeger) dat tegenwoordig ook bijna altijd de roepnaam is.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 12:46 schreef _Arual_ het volgende:
Ik kom ook uit een katholiek Brabants nest, drie doopnamen en alles, maar ik en mijn broertje hebben wel dezelfde roepnaam als officiële voornaam. Mijn ouders (jonge zestigers) hadden nog wel wat jij beschrijft. Het is een traditie die steeds meer in onbruik raakt.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 15:03 schreef _Arual_ het volgende:
Echt? Ik ken bijna niemand die een gedeelde roepnaam/officiële naam heeft. Vaak is het wel een afgeleide daarvan. Bijvoorbeeld Hanneke als roepnaam voor Johanna.
Jeee dan sta ik met mijn antieke katholieke naam in de boeken. En heel veel brabanders met mij.
Tja, en soms ook vernoemen terwijl je de naam misschien niet helemaal mooi vind. Dat ik heb wel om mij heen gezienquote:Op vrijdag 7 januari 2022 17:55 schreef arvensis het volgende:
Ik snap überhaupt niet waarom je een andere roepnaam zou geven dan je officieel hebt vast laten leggen. Dat je kind later zelf kiest voor een andere roepnaam snap ik. Maar vanaf dag 1 snap ik het niet. Enlighten me.
Edit: ah, doopnamen dus.
Ok?quote:Op vrijdag 7 januari 2022 20:26 schreef hilliebillie het volgende:
Hij haar was dat niet het geval en ze heeft dat met regelmaat erg vervellend gevonden dat ze met haar officiële naam aangesproken
Goed bezig.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 20:40 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
kleine typo. Heb het aangepast
Ik heb dat bij mijn kinderen ook bewust gedaan, mijn roepnaam is mijn derde naam, en het is nog mazzel dat dat überhaupt een van mijn officiële namen is, want dat was niet de bedoeling, maar ook met de QR-code moet ik even goed nadenken als ze me om de eerste letter van mijn voornaam vragen...quote:Op vrijdag 7 januari 2022 20:26 schreef hilliebillie het volgende:
Mijn moeders heeft mij en mijn zus heel bewust de roepnaam als eerste doopnaam gegeven zodat de geregistreerde naam ook de roepnaam was. Bij haar was dat niet het geval en ze heeft dat met regelmaat erg vervellend gevonden dat ze met haar officiële naam aangesproken werd (omdat die logischerwijs) op een formulier stond en niet haar roepnaam.
Dat is wel een ding wat ik ook bewust heb meegenomen bij mijn kinderen (al zou het onbewust waarschijnlijk ook wel zo gegaan zijn wellicht).
Tweede namen zijn hier vernoemingen naar de opa’s en (super)oma’s, en dat zijn dan wel de traditionele katholieke namen, die zij als 1e naam hebben
Was vroeger gewoon: ze heet Andrea Henriëtte, we noemen haar Leandra.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 17:55 schreef arvensis het volgende:
Ik snap überhaupt niet waarom je een andere roepnaam zou geven dan je officieel hebt vast laten leggen. Dat je kind later zelf kiest voor een andere roepnaam snap ik. Maar vanaf dag 1 snap ik het niet. Enlighten me.
Edit: ah, doopnamen dus.
Omdat je vernoemt naar Johanna, en dus graag Johanna op de geboorteakte wilt hebben, niet Annie. Dus als je Annie Johanna Margaretha doet dan klopt het niet snap je. Dus Johanna Margaretha en en in praktijk noem je haar Annie.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 21:24 schreef arvensis het volgende:
Ik snap vernoemen. Onze zoon is ook vernoemd. Maar ik snap niet waarom je de roepnaam niet ook officieel laat vastleggen als naam.
Ah, ik kende niet dat je de grootouders een tweede keer ging vernoemen binnen een gezin. De derde zoon/derde dochter ging dan naar een (kinderloze) broer/zus van vader/moeder.quote:Op vrijdag 7 januari 2022 21:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Was vroeger gewoon: ze heet Andrea Henriëtte, we noemen haar Leandra.
Dan werd een kind naar de oma's vernoemd maar dat waren dan namen die te oubollig waren, of de helft van de neefjes en nichtjes (die ook naar de oma's vernoemd waren) hadden een andere oma met net zo'n veel voorkomende naam, dus dan moest het kind een moderne roepnaam hebben, liefst een die anders was dan van de rest van de neefjes en nichtjes.
Het komt puur door het vernoemen en de regels die daar vroeger aan hingen:
Oudste zoon: vader van vader
Oudste dochter: moeder van moeder
Tweede zoon: vader van moeder
Tweede dochter: moeder van vader.
Derde zoon: moeder van vader
Derde dochter: vader van moeder
Vierde zoon: moeder van moeder
Vierde dochter: vader van vader
Er waren nog wel wat regionale verschillen in de regels en volgorde. Maar je komt op die manier al een heel eind, maar je kunt dan wel een zoon Johannes hebben die Jan heet en een zoon Johannes die Hans heet.
En 50 jaar geleden waren Jan en Hans al te oubollig, maar vernoemen op hoorde er nog wel bij.
Tevens werden de gezinnen kleiner door de pil, dus beide grootouders moesten in 1 keer vernoemd worden, dan kon je met 2 kinderen alle grootouders vernoemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |