abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203077073
Hoe worden die namen eigenlijk geregistreerd? Mijn roepnaam is bijvoorbeeld compleet anders dan mijn doopnamen. Het is niet eens een afkorting daarvan. Maar als ik steeds naar die top 10 kijk dan gebruiken ze toch echt de roepnamen? Terwijl ik bijna niemand ken van wie de roepnaam ook de officiële naam is?
pi_203077690
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 12:46 schreef _Arual_ het volgende:
Hoe worden die namen eigenlijk geregistreerd? Mijn roepnaam is bijvoorbeeld compleet anders dan mijn doopnamen. Het is niet eens een afkorting daarvan. Maar als ik steeds naar die top 10 kijk dan gebruiken ze toch echt de roepnamen? Terwijl ik bijna niemand ken van wie de roepnaam ook de officiële naam is?
Bij mijn kinderen wel. Bij mijn man en mezelf ook.
pi_203077755
quote:
Ik ken zat mensen waarvan de roepnaam de officiële (eerste) naam is :D

Ze registreren uiteraard alleen de namen die je bij de inschrijving doorgeeft :7
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  vrijdag 7 januari 2022 @ 13:46:21 #104
319308 Tink89
To live is to dance
pi_203077936
Ik ken maar één iemand die een andere roepnaam heeft dan 'echte' eerste naam. En da's een Zeeuwse die zegt dat het daar nog wel wat vaker voorkomt.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_203078005
Mijn roepnaam en 'echte' naam zijn ook verschillend, niet eens dezelfde voorletter.
pi_203078010
quote:
De data komt vanuit de SVB, die de gegevens heeft omdat zij ook de kinderbijslag regelen. Het zijn dus enkel de officiële voornamen - ik denk dat (in tegenstelling tot vroeger) dat tegenwoordig ook bijna altijd de roepnaam is.
pi_203079066
Echt? Ik ken bijna niemand die een gedeelde roepnaam/officiële naam heeft. Vaak is het wel een afgeleide daarvan. Bijvoorbeeld Hanneke als roepnaam voor Johanna.

Jeee dan sta ik met mijn antieke katholieke naam in de boeken. En heel veel brabanders met mij.
pi_203079180
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 15:03 schreef _Arual_ het volgende:
Echt? Ik ken bijna niemand die een gedeelde roepnaam/officiële naam heeft. Vaak is het wel een afgeleide daarvan. Bijvoorbeeld Hanneke als roepnaam voor Johanna.

Jeee dan sta ik met mijn antieke katholieke naam in de boeken. En heel veel brabanders met mij.
Ik kom ook uit een katholiek Brabants nest, drie doopnamen en alles, maar ik en mijn broertje hebben wel dezelfde roepnaam als officiële voornaam. Mijn ouders (jonge zestigers) hadden nog wel wat jij beschrijft. Het is een traditie die steeds meer in onbruik raakt.

Als je het hebt over de mensen die je kent bij wie roepnaam en officiële naam verschillen, bedoel je dan ook baby's en jonge kinderen of voornamelijk volwassenen? Want dat maakt natuurlijk nogal uit hier :P
  vrijdag 7 januari 2022 @ 15:22:06 #109
426379 elamanilo
elämänilo
pi_203079457
Zelf heb ik ook (gewoon) mijn roepnaam als officiele naam. Ik heb ook nog eens maar 1 naam. Mijn vader heet officieel Willem, maar wordt in de praktijk altijd Wim genoemd. Het is niet echt een doopnaam, volgens mij is ie ook niet gedoopt. Mijn moeder had wel doopnamen (en was ook gedoopt) waarvan haar roepnaam afgeleid was. Haar roepnaam was dus niet officieel geregistreerd. Haar doopnaam/namen begonnen wel met dezelfde letter als haar roepnaam.

Onze kinderen hebben allemaal hun roepnaam als officiele geregistreerde naam, en ook maar een enkele naam en geen doopnamen/niet gedoopt. De baby die we nu verwachten krijgt ook haar roepnaam als eerste naam, maar daarna nog de twee doopnamen van mijn mama. Ze wordt niet gedoopt verder, maar we willen graag de namen van mijn mama doorgeven. Ze krijgt dus alleen op papier een tweede en derde geregistreerde officiele naam.
pi_203080623
Mijn officiële namen zijn ook anders dan mijn roepnaam (niet gedoopt), lijken niet eens op elkaar :') maar heb het idee dat dat tegenwoordig inderdaad niet meer zo gebruikelijk is hoor. Volgens mij is de roepnaam tegenwoordig bijna altijd ook de eerste officiële naam, zeker als ik kijk naar de huidige generaties kinderen en jongeren.
pi_203080898
Bij vrijwel alle kinderen en jongeren die ik ken is de officiële voornaam de roepnaam. Alleen N (top10-naam) heeft eigenlijk een andere officiële naam, maar dat is gewoon een langere versie van haar roepnaam.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203081322
Ja, hier hetzelfde. Mijn ouders (achter in de vijftig) hebben nog een aantal doopnamen, maar ik merk dat tweede namen sowieso wat meer uit de gratie raken. En als een kindje nu een tweede of verdere naam krijgt, is dat gewoon een naam die de ouders mooi vonden. De eerste naam staat nu ook bijna altijd gelijk aan de roepnaam, dat was in ieder geval wel duidelijk te zien bij de geboortekaartjes op mijn verloskundigenpraktijk.
Ik vond een tweede naam wel mooi (vrouwelijke vernoeming naar mijn overleden schoonvader), maar mijn man vond dat niet nodig. Daar gaan we dan verder geen discussie over houden.
pi_203081635
Mijn ouders jaren 50 hebben een andere roepnaam dan doopnaam. Maar wel een afgeleide ervan. Man ook katholiek inclusief die bekende katholieke naam heeft zijn 1e naam als roepnaam
pi_203081644
Ik snap überhaupt niet waarom je een andere roepnaam zou geven dan je officieel hebt vast laten leggen. Dat je kind later zelf kiest voor een andere roepnaam snap ik. Maar vanaf dag 1 snap ik het niet. Enlighten me.

Edit: ah, doopnamen dus.
Protège moi de mes désirs.
pi_203081750
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:55 schreef arvensis het volgende:
Ik snap überhaupt niet waarom je een andere roepnaam zou geven dan je officieel hebt vast laten leggen. Dat je kind later zelf kiest voor een andere roepnaam snap ik. Maar vanaf dag 1 snap ik het niet. Enlighten me.

Tja, en soms ook vernoemen terwijl je de naam misschien niet helemaal mooi vind. Dat ik heb wel om mij heen gezien
pi_203084102
Mijn moeders heeft mij en mijn zus heel bewust de roepnaam als eerste doopnaam gegeven zodat de geregistreerde naam ook de roepnaam was. Bij haar was dat niet het geval en ze heeft dat met regelmaat erg vervellend gevonden dat ze met haar officiële naam aangesproken werd (omdat die logischerwijs) op een formulier stond en niet haar roepnaam.
Dat is wel een ding wat ik ook bewust heb meegenomen bij mijn kinderen (al zou het onbewust waarschijnlijk ook wel zo gegaan zijn wellicht).

Tweede namen zijn hier vernoemingen naar de opa’s en (super)oma’s, en dat zijn dan wel de traditionele katholieke namen, die zij als 1e naam hebben

[ Bericht 0% gewijzigd door hilliebillie op 07-01-2022 20:40:17 ]
  vrijdag 7 januari 2022 @ 20:34:25 #117
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_203084265
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:26 schreef hilliebillie het volgende:
Hij haar was dat niet het geval en ze heeft dat met regelmaat erg vervellend gevonden dat ze met haar officiële naam aangesproken
Ok?
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_203084374
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:34 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ok?
kleine typo. Heb het aangepast
  vrijdag 7 januari 2022 @ 20:44:13 #119
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_203084457
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:40 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
kleine typo. Heb het aangepast
Goed bezig.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 20:49:39 #120
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203084565
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 20:26 schreef hilliebillie het volgende:
Mijn moeders heeft mij en mijn zus heel bewust de roepnaam als eerste doopnaam gegeven zodat de geregistreerde naam ook de roepnaam was. Bij haar was dat niet het geval en ze heeft dat met regelmaat erg vervellend gevonden dat ze met haar officiële naam aangesproken werd (omdat die logischerwijs) op een formulier stond en niet haar roepnaam.
Dat is wel een ding wat ik ook bewust heb meegenomen bij mijn kinderen (al zou het onbewust waarschijnlijk ook wel zo gegaan zijn wellicht).

Tweede namen zijn hier vernoemingen naar de opa’s en (super)oma’s, en dat zijn dan wel de traditionele katholieke namen, die zij als 1e naam hebben
Ik heb dat bij mijn kinderen ook bewust gedaan, mijn roepnaam is mijn derde naam, en het is nog mazzel dat dat überhaupt een van mijn officiële namen is, want dat was niet de bedoeling, maar ook met de QR-code moet ik even goed nadenken als ze me om de eerste letter van mijn voornaam vragen... :{
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:02:22 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203084795
quote:
3s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 17:55 schreef arvensis het volgende:

Was vroeger gewoon: ze heet Andrea Henriëtte, we noemen haar Leandra.

Dan werd een kind naar de oma's vernoemd maar dat waren dan namen die te oubollig waren, of de helft van de neefjes en nichtjes (die ook naar de oma's vernoemd waren) hadden een andere oma met net zo'n veel voorkomende naam, dus dan moest het kind een moderne roepnaam hebben, liefst een die anders was dan van de rest van de neefjes en nichtjes.

Het komt puur door het vernoemen en de regels die daar vroeger aan hingen:

Oudste zoon: vader van vader
Oudste dochter: moeder van moeder
Tweede zoon: vader van moeder
Tweede dochter: moeder van vader.
Derde zoon: moeder van vader
Derde dochter: vader van moeder
Vierde zoon: moeder van moeder
Vierde dochter: vader van vader

Er waren nog wel wat regionale verschillen in de regels en volgorde. Maar je komt op die manier al een heel eind, maar je kunt dan wel een zoon Johannes hebben die Jan heet en een zoon Johannes die Hans heet.
En 50 jaar geleden waren Jan en Hans al te oubollig, maar vernoemen op hoorde er nog wel bij.
Tevens werden de gezinnen kleiner door de pil, dus beide grootouders moesten in 1 keer vernoemd worden, dan kon je met 2 kinderen alle grootouders vernoemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203085162
Ik snap vernoemen. Onze zoon is ook vernoemd. Maar ik snap niet waarom je de roepnaam niet ook officieel laat vastleggen als naam.
Protège moi de mes désirs.
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:29:16 #123
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203085226
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:24 schreef arvensis het volgende:
Ik snap vernoemen. Onze zoon is ook vernoemd. Maar ik snap niet waarom je de roepnaam niet ook officieel laat vastleggen als naam.
Omdat je vernoemt naar Johanna, en dus graag Johanna op de geboorteakte wilt hebben, niet Annie. Dus als je Annie Johanna Margaretha doet dan klopt het niet snap je. Dus Johanna Margaretha en en in praktijk noem je haar Annie.

Ik zeg niet dat het logisch is :) wel dat het heel lang zo ging.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 7 januari 2022 @ 21:31:00 #124
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_203085249
Fun fact: in huisartsendossiers kan ik apart voornamen en roepnaam invullen. Dat was laatst leuk bij iemand die geboren is als man, maar nu leeft onder een vrouwennaam. Ik kon dus invullen voornamen Gerard Cornelis, roepnaam Annie. Dan klopt alles officieel en weet ik hoe ze heet.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_203085983
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2022 21:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Was vroeger gewoon: ze heet Andrea Henriëtte, we noemen haar Leandra.

Dan werd een kind naar de oma's vernoemd maar dat waren dan namen die te oubollig waren, of de helft van de neefjes en nichtjes (die ook naar de oma's vernoemd waren) hadden een andere oma met net zo'n veel voorkomende naam, dus dan moest het kind een moderne roepnaam hebben, liefst een die anders was dan van de rest van de neefjes en nichtjes.

Het komt puur door het vernoemen en de regels die daar vroeger aan hingen:

Oudste zoon: vader van vader
Oudste dochter: moeder van moeder
Tweede zoon: vader van moeder
Tweede dochter: moeder van vader.
Derde zoon: moeder van vader
Derde dochter: vader van moeder
Vierde zoon: moeder van moeder
Vierde dochter: vader van vader

Er waren nog wel wat regionale verschillen in de regels en volgorde. Maar je komt op die manier al een heel eind, maar je kunt dan wel een zoon Johannes hebben die Jan heet en een zoon Johannes die Hans heet.
En 50 jaar geleden waren Jan en Hans al te oubollig, maar vernoemen op hoorde er nog wel bij.
Tevens werden de gezinnen kleiner door de pil, dus beide grootouders moesten in 1 keer vernoemd worden, dan kon je met 2 kinderen alle grootouders vernoemen.
Ah, ik kende niet dat je de grootouders een tweede keer ging vernoemen binnen een gezin. De derde zoon/derde dochter ging dan naar een (kinderloze) broer/zus van vader/moeder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')