SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.
Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Dagelijkse ziekenhuiscijfers
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
En als je dat niet doet heb je er 2,4. In het begin werd hier continu geroepen en gesmeekt om hoge vaccinatiecijfers want hoe meer hoe beter, en nu maakt het niet uit of je 1,1 miljoen mensen niet vaccineert want je houdt er toch 1,4 miljoen over die er sws geen hebben. Raar toch?quote:Op donderdag 16 september 2021 10:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Van die 1,7/1,8 miljoen zijn er zo'n 700k die niet gevaccineerd kunnen worden. Daarbij zijn er onder de gevaccineerden een flink aantal mensen (ergens rond de 700k ook als ik me de slides van van Dissel goed herinner) waar de vaccinatie niet of niet goed werkt.
Als je die 1,1 miljoen mensen die gevaccineerd kunnen worden dus vaccineert heb je nog steeds 1,4 miljoen mensen die eigenlijk ongevaccineerd zijn.Totaal ongefundeerde onzin.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:52 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Als je een vaccinatiegraad hebt van 95% of weet ik veel hoeveel, wil je als overheid misschien nog steeds kunnen verifiëren dat iemand niet toevallig tot die 5% behoort. En blijft die pas dus ook gewoon.'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around![]()
Er zijn ~1,2 miljoen jongeren tussen 12 en 17. De vaccinatiegraad is daar zo rond de 40%. Daar zijn er dus 720.000 niet gevaccineerd volgens die cijfers.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:52 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
En voor een groot deel ook geen jongeren tussen 12 en 17. Laten we dat nou niet bagatelliseren.
Van de 1,1 miljoen mensen die gevaccineerd kunnen worden is een groot deel dus tussen de 12 en 17. Daar is niets aan te bagatelliseren.![]()
En hier geef je dus exact de reden waarom de vaccinatiegraad nog een stuk omhoog moet.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:53 schreef chratnox het volgende:
[..]
Van die 1,7/1,8 miljoen zijn er zo'n 700k die niet gevaccineerd kunnen worden. Daarbij zijn er onder de gevaccineerden een flink aantal mensen (ergens rond de 700k ook als ik me de slides van van Dissel goed herinner) waar de vaccinatie niet of niet goed werkt.
Als je die 1,1 miljoen mensen die gevaccineerd kunnen worden dus vaccineert heb je nog steeds 1,4 miljoen mensen die eigenlijk ongevaccineerd zijn.They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.![]()
Volgens mij is dat helemaal niet wat ik zei.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:55 schreef Da_Sandman het volgende:
En als je dat niet doet heb je er 2,4. In het begin werd hier continu geroepen en gesmeekt om hoge vaccinatiecijfers want hoe meer hoe beter, en nu maakt het niet uit of je 1,1 miljoen mensen niet vaccineert want je houdt er toch 1,4 miljoen over die er sws geen hebben. Raar toch?![]()
Geen idee hoe die werkgever daarover denkt, dat ie dat idd als niet veilig ziet. Blijkbaar niet. Is dat terecht? Geen idee.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:52 schreef Kickinalfa het volgende:
In al dit soort situaties vind ik dat de vraag "is een werkplek niet veilig als je niet gevaccineerd bent" wel makkelijk wordt overgeslagen.
Of is straks de werkgever ook verantwoordelijk voor alle (medische) kosten als ik corona oploop op het werk?
Las hier vanmorgen dat ongevaccineerden redelijk goed zijn in het verspreiden naar gevaccineerden, dan kan ik zijn denkwijze wel begrijpen, icm al het volk dat in een hotel komt.
Als hij vindt dat hij er verantwoordelijk voor is, dan misschien wel ja.Ze zijn dat nu toch ook bij een bedrijfsongeval? Misschien wordt het dan wel op die manier bekeken.![]()
En daar ben ik het dan ook mee eens, ik ben er wel bang voor dat zelfs met een vaccinatiegraad die het hoogst haalbare er is we er nog niet zijn, want dan zijn er nog steeds ~1,4 miljoen mensen die niet (of onvoldoende) beschermd zijn.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:55 schreef speknek het volgende:
[..]
En hier geef je dus exact de reden waarom de vaccinatiegraad nog een stuk omhoog moet.![]()
Wat zei je dan wel?quote:Op donderdag 16 september 2021 10:56 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens mij is dat helemaal niet wat ik zei.'Cause it's easier to fly
In Southern Sun
Gewoon dus sturen op ziekenhuisopnames en daar afspraken over maken. Al gaat dat soms wel lastig bij ons kabinet, daar moet ik de critici gelijk in geven.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er zijn ~1,2 miljoen jongeren tussen 12 en 17. De vaccinatiegraad is daar zo rond de 40%. Daar zijn er dus 720.000 niet gevaccineerd volgens die cijfers.
Van de 1,1 miljoen mensen die gevaccineerd kunnen worden is een groot deel dus tussen de 12 en 17. Daar is niets aan te bagatelliseren.![]()
Eigenlijk dus gewoon zoals we sinds maart vorig jaar doen?quote:Op donderdag 16 september 2021 10:57 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Gewoon dus sturen op ziekenhuisopnames en daar afspraken over maken. Al gaat dat soms wel lastig bij ons kabinet, daar moet ik de critici gelijk in geven.Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2![]()
Weten ze van die 1.7 miljoen ongevaccineerden ook hoeveel daarvan het virus al gehad hebben? Mensen kunnen besluiten dat ze na een doorgemaakte besmetting geen vaccin meer hoeven te halen. Ik ken zo iemand.![]()
Ja maar daar kan het kabinet dan niks aan doen. Elke procent hoger is meer vrijheid in theorie. En als dat dan nog niet voldoende is, dan hebben we een probleem. Of capaciteit zorg omhoog, of minder vrijheid of er moet een beter vaccin komen, of meer doden. Andere smaken hebben we niet lijkt me.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
En daar ben ik het dan ook mee eens, ik ben er wel bang voor dat zelfs met een vaccinatiegraad die het hoogst haalbare er is we er nog niet zijn, want dan zijn er nog steeds ~1,4 miljoen mensen die niet (of onvoldoende) beschermd zijn.![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
https://nos.nl/artikel/23(...)anpak-van-het-najaarquote:Op donderdag 16 september 2021 10:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eigenlijk dus gewoon zoals we sinds maart vorig jaar doen?
Besmettingen waren leidend, niet opnames. Ja, tuurlijk indirect komt dat ook op opnames neer, maar dat is toch anders dan wat ze nu van plan zijn door niet meer naar het aantal besmettingen te kijken.![]()
Van mij ook, maar ik realiseer me ook dat ik me in een veilige omgeving bevind. Er zullen mensen, zowel wel als niet gevaccineerd, in situaties zitten waarin het wel een probleem oplevert om hier eerlijk over te zijn. Hetzij omdat hun werkgever er een probleem van maakt, hetzij ouders (denk aan kinderen die zich stiekem laten vaccineren tegen de wil van hun ouders), school.quote:Op donderdag 16 september 2021 09:42 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar waarom? Van mij mag heel de wereld weten dat ik een prik heb gehad hoor, en de mensen die ik ken die bewust niet zijn gevaccineerd doen daar ook weinig geheimzinnig over.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
![]()
Vooral dat laatste... Die mensen die mogen nog zo graag willen, maar ze 't kan niet. Begreep wel dat ze bezig zijn met andere methodes om alsnog te zorgen dat dat ze gevaccineerd kunnen worden. Maar dan zal nog wel een tijdje overheen gaan. Vooral voor deze groep zou ik, persoonlijk, zeggen: bescherm ze zoveel mogelijk. Deze mensen hebben geen keuze: die is voor ze gemaakt.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daar was ik ook niet bij, maar dat kan ik me goed voorstellen. Dat is ook wel een beetje de uitdaging denk ik. Het Rijksvaccinatieprogramma heeft een vaccinatiegraad van rond de 95%. Daar is zoals je terecht zegt jaren overheen gegaan om dat te bereiken. 95% voor corona halen lijkt me op dit moment wensdenken, zeker aangezien ongeveer 5% niet gevaccineerd kan worden volgens opmerkingen van de Jonge.Eensch. Het was sterker dan ik.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Deze zin is ondertussen wel van een dooddoener van niveau in een discussie hoor.Zie bovenaan deze post. Daar zie je dat we daar hetzelfde over denken. En kun je opmerkingen als 'dom geblaat' voor je houden. Die voegen net zo min iets toe.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:48 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Dit soort comments hele tijd. Er zijn 70K mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. Hou toch eens op met dit soort onnodig dom geblaat(Un)masking for the greater good.![]()
Ik weet overigens niet of men hier de technische briefing gisteren heeft gezien van het VWS, maar wat mij betreft kan het 'er wordt te weinig ingezet op fijnmazige voorlichting' wel de prullenbak in. Het kan altijd beter, maar het kwam in ieder geval over alsof er best wel aardig over nagedacht is hoe die laatste groepen mogelijk bereikt kunnen worden. Punt is natuurlijk dat het behoorlijk arbeidsintensief is en de progressie dus niet tastbaar is in de zin van dat er opeens een miljoen prikken extra gezet zijn.Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2![]()
Maar je bent toch wel eens dat iedere gevaccineerde (en zéker als we het over 1,1 miljoen mensen hebben) meehelpt? Als die nu allemaal denken 'ja we halen het toch niet dus ik doe het niet' dan heb je dus 1,1 miljoen mensen die een verhoogde kans op een ziekenhuis opname hebben.quote:
Overigens:Bronquote:Van de deelnemers met kinderen in de leeftijdsgroep van 12-15 jaar heeft 77% zijn of haar kind laten vaccineren of is hier toe bereid. Van de deelnemers met kinderen van 16-17 jaar rapporteert 84% dat zijn of haar kind is gevaccineerd of hiertoe bereid is.
Ik denk dat het aantal niet-jongeren zonder vaccin echt een stuk hoger ligt dan jij schetste.'Cause it's easier to fly
In Southern Sun
Exact dit. De verhouding besmettingen vs opnames ligt nu anders. En zoals al gezegd werd: Als idd een groot deel van de jongeren niet gevaccineerd zijn zou dat minder belasting op de zorg moeten geven.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:00 schreef Evenstar het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)anpak-van-het-najaar
Besmettingen waren leidend, niet opnames. Ja, tuurlijk indirect komt dat ook op opnames neer, maar dat is toch anders dan wat ze nu van plan zijn door niet meer naar het aantal besmettingen te kijken.![]()
@Orientequote:Debat over de ontwikkelingen rondom het coronavirus
16 september 2021
11:30 - 22:00 uur
Zaal: Plenaire zaal
https://www.tweedekamer.n(...)viteit?id=2021A05377![]()
Volgens mij verandert er de facto niets. Ben ook benieuwd waar het precies in de brief zou moeten staan (geen zin 95 pagina's door te bladeren). Zou me niets verbazen als de NOS er nu iets anders van gemaakt heeft.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:00 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Besmettingen waren leidend, niet opnames. Ja, tuurlijk indirect komt dat ook op opnames neer, maar dat is toch anders dan wat ze nu van plan zijn door niet meer naar het aantal besmettingen te kijken.Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
Die kans is inderdaad iets verhoogd, maar voor een groot deel van die groep is die echt niet zo hoog.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:03 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar je bent toch wel eens dat iedere gevaccineerde (en zéker als we het over 1,1 miljoen mensen hebben) meehelpt? Als die nu allemaal denken 'ja we halen het toch niet dus ik doe het niet' dan heb je dus 1,1 miljoen mensen die een verhoogde kans op een ziekenhuis opname hebben.Ik heb die 40% niet verzonnen, dat stond in het meest recente OMT advies. Was zelfs 39%:quote:Overigens:
[..]
https://www.rivm.nl/gedra(...)vaccinatiebereidheid
Ik denk dat het aantal niet-jongeren zonder vaccin echt een stuk hoger ligt dan jij schetste.
[quote]De opkomst voor ten minste één vaccinatie bedroeg op 5 september 85,4% voor de volwassen bevolking, en 77,1% had de volledige vaccinatieserie afgerond, op basis van de landelijke registratie. Van de 12- t/m 17-jarigen had 52% minimaal één vaccinatie ontvangen en had 39% de volledige vaccinatieserie afgerond. Een
recent gepubliceerde rapportage van het RIVM laat een hoge vaccineffectiviteit zien tegen zowel ziekenhuisopname (95%) als noodzaak tot IC-opname (97%).![]()
Evenstar
![]()
Also known as Kyran or Theoden![]()
Daar heeft NOS wel een handje van ja, heb het ook niet nagelezenquote:Op donderdag 16 september 2021 11:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij verandert er de facto niets. Ben ook benieuwd waar het precies in de brief zou moeten staan (geen zin 95 pagina's door te bladeren). Zou me niets verbazen als de NOS er nu iets anders van gemaakt heeft.![]()
![]()
Pagina 92:quote:Op donderdag 16 september 2021 11:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij verandert er de facto niets. Ben ook benieuwd waar het precies in de brief zou moeten staan (geen zin 95 pagina's door te bladeren). Zou me niets verbazen als de NOS er nu iets anders van gemaakt heeft.quote:In de aanpak corona oplevingen is er daarom voor gekozen om alleen indicatoren die direct iets zeggen over de druk op de zorg (namelijk het 7-daagsgemiddelde van IC-opnames en ziekenhuisopnames) te gebruiken als leidende indicatoren![]()
Dat betekent alleen dat de verhouding anders is, niet dat besmettingen er niet toe doen. Maar goed, die discussie is hier al honderd keer gevoerd.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:04 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Exact dit. De verhouding besmettingen vs opnames ligt nu anders.Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
Zal wel rond de 30% zijn als je zo'n beetje het landelijk gemiddelde neemt.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:59 schreef Nia het volgende:
Weten ze van die 1.7 miljoen ongevaccineerden ook hoeveel daarvan het virus al gehad hebben? Mensen kunnen besluiten dat ze na een doorgemaakte besmetting geen vaccin meer hoeven te halen. Ik ken zo iemand.´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´![]()
Ja ok als we voor volwassenen de 85,4% hanteren mogen we bij de jongeren ook de 52 ipv de 39% hanteren lijkt me. Dat betekent dat er minstens 550.000 van die 1,1 miljoen volwassenen zijn met een verhoogd risico op opname. Ongeacht of we de beoogde graad van de minister halen vind ik dat een aardig aantal waar je best op in mag zetten dat zo klein mogelijk te maken.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die kans is inderdaad iets verhoogd, maar voor een groot deel van die groep is die echt niet zo hoog.
[..]
Ik heb die 40% niet verzonnen, dat stond in het meest recente OMT advies. Was zelfs 39%:
[quote]De opkomst voor ten minste één vaccinatie bedroeg op 5 september 85,4% voor de volwassen bevolking, en 77,1% had de volledige vaccinatieserie afgerond, op basis van de landelijke registratie. Van de 12- t/m 17-jarigen had 52% minimaal één vaccinatie ontvangen en had 39% de volledige vaccinatieserie afgerond. Een
recent gepubliceerde rapportage van het RIVM laat een hoge vaccineffectiviteit zien tegen zowel ziekenhuisopname (95%) als noodzaak tot IC-opname (97%).'Cause it's easier to fly
In Southern Sun
Klopt. Alleen liggen die verhoudingen nu veel complexer. Besmettingen blijven uiteraard een indicatie en de statistiek nerds onder ons zullen daar vast nog wel een model van kunnen maken. Maar het gaat om het doel om de zorg niet te overspoelen.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat betekent alleen dat de verhouding anders is, niet dat besmettingen er niet toe doen. Maar goed, die discussie is hier al honderd keer gevoerd.![]()
Daar staat dus niet dat er iets veranderd is. Naast dat het in dit geval gaat om een specifiek scenario ('oplevingen').quote:
Bovendien (pagina 25, er staan overal pagina 92 van 92):Kortom, ze worden misschien niet gebruikt als 'leidende indicatoren', maar als afgeleide indicator voor een verwacht aantal ziekenhuisopnames.quote:Er wordt momenteel samen met het RIVM gekeken in hoeverre het mogelijk is om “signaalwaarden” te ontwikkelen voor de virusvracht in rioolwater en het aantal besmette personen. Dit kan een indicatie geven of er op regionaal of op landelijk niveau sprake is van een opleving die tot hogere ziekenhuisopnames kan leiden. Bovengenoemde indicatoren worden vanwege de onzekerheden niet gebruikt als leidende indicatoren.
Ik zie weinig verschil met de huidige aanpak, behalve dan dat een X aantal positieve testen tot veel minder ziekenhuisopnames leidt, en dat blijkbaar de voorspellende waarde een stuk onzekerder geworden is.Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
Als het veel jongeren zijn zal dat vermoedelijk nog veel hoger liggen. Aangezien die zich minder aan de maatregelen hielden en het veelal niet merkten dat ze besmet waren. De vraag is dan wel of ze voldoende antistoffen hebben etc.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:09 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Zal wel rond de 30% zijn als je zo'n beetje het landelijk gemiddelde neemt.
Afijn, we gaan het zien de komende weken/maanden in de ziekenhuizen hoe het gaat lopen. Ook interessant hoe het gaat in de UK en in Denemarken.![]()
Ik kan me niet herinneren dat ik 85% bij volwassenen heb genoemd, maar dat kan ik mis hebben. Als we van 52% uit gaan dan is het getal inderdaad lager, maar nog steeds een heel groot deel.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:09 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ja ok als we voor volwassenen de 85,4% hanteren mogen we bij de jongeren ook de 52 ipv de 39% hanteren lijkt me. Dat betekent dat er minstens 550.000 van die 1,1 miljoen volwassenen zijn met een verhoogd risico op opname. Ongeacht of we de beoogde graad van de minister halen vind ik dat een aardig aantal waar je best op in mag zetten dat zo klein mogelijk te maken.
Gedurende de hele pandemie hebben er 25 patiënten op de IC gelegen die jonger dan 20 zijn, dus die groep komt niet de (directe) zorgdruk vandaan.![]()
Verrek, je hebt gelijk. Pagina 11 was de juiste paginaquote:Op donderdag 16 september 2021 11:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daar staat dus niet dat er iets veranderd is. Naast dat het in dit geval gaat om een specifiek scenario ('oplevingen').
Bovendien (pagina 25, er staan overal pagina 92 van 92):
[..]
Kortom, ze worden misschien niet gebruikt als 'leidende indicatoren', maar als afgeleide indicator voor een verwacht aantal ziekenhuisopnames.
Ik zie weinig verschil met de huidige aanpak, behalve dan dat een X aantal positieve testen tot veel minder ziekenhuisopnames leidt, en dat blijkbaar de voorspellende waarde een stuk onzekerder geworden is.
Wat ik er vooral in lees is dat er minder focus op besmettingscijfers lijkt te komen. In hoeverre ze dat volhouden weet ik niet, want die besmettingscijfers hebben nog steeds een voorspellende waarde.![]()
In het VK blijft het helaas nog steeds toenemen. Niet problematisch snel, maar het neemt wel degelijk continu toe, met zo'n 20% steeds.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:11 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Als het veel jongeren zijn zal dat vermoedelijk nog veel hoger liggen. Aangezien die zich minder aan de maatregelen hielden en het veelal niet merkten dat ze besmet waren. De vraag is dan wel of ze voldoende antistoffen hebben etc.
Afijn, we gaan het zien de komende weken/maanden in de ziekenhuizen hoe het gaat lopen. Ook interessant hoe het gaat in de UK en in Denemarken.Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
Ik zeg dan ook 'we', omdat de overheid dat doet, niet jij.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik 85% bij volwassenen heb genoemd, maar dat kan ik mis hebben. Als we van 52% uit gaan dan is het getal inderdaad lager, maar nog steeds een heel groot deel.
Gedurende de hele pandemie hebben er 25 patiënten op de IC gelegen die jonger dan 20 zijn, dus die groep komt niet de (directe) zorgdruk vandaan.
En je legt nu weer de nadruk op de jongeren, dat is wat ik bedoel met bagatelliseren. Daarbij maak je nu om je punt te blijven maken een selectie op alleen IC. Het getal zal niet veel indrukwekkend hoger zijn als je gewone opnames erbij rekent, maar het is niet heel chique.'Cause it's easier to fly
In Southern Sun
Ik heb het helaas niet gezien.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:02 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik weet overigens niet of men hier de technische briefing gisteren heeft gezien van het VWS, maar wat mij betreft kan het 'er wordt te weinig ingezet op fijnmazige voorlichting' wel de prullenbak in. Het kan altijd beter, maar het kwam in ieder geval over alsof er best wel aardig over nagedacht is hoe die laatste groepen mogelijk bereikt kunnen worden. Punt is natuurlijk dat het behoorlijk arbeidsintensief is en de progressie dus niet tastbaar is in de zin van dat er opeens een miljoen prikken extra gezet zijn.
Ergens is het ook logisch dat wij niet weten hoe er ingezet wordt om deze groepen te begrijpen, want we behoren immers niet tot die groepen. Het heeft weinig zin om te gaan roeptoeteren dat ze zo hard bezig zijn om fijnmazig voorlichting te geven alleen om te laten horen dat ze ermee bezig zijn.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
![]()
Het punt dat ik probeer te maken is dat de ene ongevaccineerde de andere niet is. Als het gaat om de druk op de zorg is het van belang te weten in welke groep de hoogste potentiële risico's zitten. Op dit moment wordt de hele groep (inclusief de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden) als een melaatse weggezet. Dat vind ik niet heel chique.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:15 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook 'we', omdat de overheid dat doet, niet jij.
En je legt nu weer de nadruk op de jongeren. Daarbij maak je nu om je punt te blijven maken een selectie op alleen IC. Het getal zal niet veel indrukwekkend hoger zijn als je gewone opnames erbij rekent, maar het is niet heel chique.
Overigens, gewone opnames zijn er wel wat meer geweest tijdens de hele pandemie, rond de 1400.![]()
Het is natuurlijk maar de vraag wat er gaat gebeuren als de maatschappij echt open gaat. Zeker wanneer we werkelijk in een scenario 'oplevingen' gaan komen, en het testcircus ook vrijwel afgebouwd is. Ja, dan zegt de hoeveelheid positieve testen heel weinig.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Verrek, je hebt gelijk. Pagina 11 was de juiste pagina
Wat ik er vooral in lees is dat er minder focus op besmettingscijfers lijkt te komen. In hoeverre ze dat volhouden weet ik niet, want die besmettingscijfers hebben nog steeds een voorspellende waarde.
Vooralsnog correleert het aantal besmettingen nog steeds vrij aardig met de hoeveelheid ziekenhuisopnames (getuige het feit dat beide al ruim een maand een nagenoeg rechte lijn vertonen).Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
Even aangepast zodat het wel klopt.quote:Op donderdag 16 september 2021 10:52 schreef aTypisch het volgende:
we moeten mensen verbieden ergens binnen te gaan zonder pas, dat zorgt voor economisch meer mogelijkheden
Wat niet betekent dat ik het een goede beleidskeuze vind.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]![]()
Hadden ze al eerder moeten doen. Zo'n beetje in april al.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:00 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Besmettingen waren leidend, niet opnames. Ja, tuurlijk indirect komt dat ook op opnames neer, maar dat is toch anders dan wat ze nu van plan zijn door niet meer naar het aantal besmettingen te kijken.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016![]()
Dan was het wellicht begin juli toch helemaal fout gegaan. Dus tja, ik weet niet of dat zo handig was geweest.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hadden ze al eerder moeten doen. Zo'n beetje in april al.
Maakt ook niet meer uit.![]()
Met de daling in de ziekenhuizen is het moment nu al bijna aanstaande dat er minder met covid in de kliniek zijn opgenomen dan op dezelfde datum vorig jaar.![]()
![]()
In ieder geval zijn ze aan het wakker worden dat besmettingen geen drol meer zegt.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:21 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dan was het wellicht begin juli toch helemaal fout gegaan. Dus tja, ik weet niet of dat zo handig was geweest.
Maakt ook niet meer uit.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Dat maak jij er van. Voor iedere ongevaccineerde geldt dat ze met een test overal naartoe kunnen. Of je die testen ook moet inzetten voor daghoreca is een andere discussie. Ik zie niemand als een melaatse weg worden gezet, alleen wordt er wel een zeer dringende oproep aan ongevaccineerden gedaan het toch te doen.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:17 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het punt dat ik probeer te maken is dat de ene ongevaccineerde de andere niet is. Als het gaat om de druk op de zorg is het van belang te weten in welke groep de hoogste potentiële risico's zitten. Op dit moment wordt de hele groep (inclusief de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden) als een melaatse weggezet. Dat vind ik niet heel chique.
Overigens, gewone opnames zijn er wel wat meer geweest tijdens de hele pandemie, rond de 1400.'Cause it's easier to fly
In Southern Sun
Stel we blijven op dat vlak waar we nu zitten, is er nog niets aan de hand. Tussen de 4 en 600 lijkt mij wel behapbaar.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:22 schreef Tijn het volgende:
Met de daling in de ziekenhuizen is het moment nu al bijna aanstaande dat er minder met covid in de kliniek zijn opgenomen dan op dezelfde datum vorig jaar.
[ afbeelding ]
En het wordt alleen maar minder naar gelang de vaccins hun werk doen.
De 1,5 meter was in de praktijk al weg, de meeste mensen zoeken elkaar al op en grote samenscholingen als sportwedstrijden hebben nauwelijks voor meer opnames gezorgd.
Snap echt niet waarom we nog langer delen gesloten moeten houden.'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
1947-2016![]()
Ik heb het idee dat jij en ik heel anders kijken naar die persconferenties. Ergens ben ik er wel jaloers op dat je het op die manier kunt bekijken. Ik zit er wellicht wat cynischer in.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:22 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat maak jij er van. Voor iedere ongevaccineerde geldt dat ze met een test overal naartoe kunnen. Of je die testen ook moet inzetten voor daghoreca is een andere discussie. Ik zie niemand als een melaatse weg worden gezet, alleen wordt er wel een zeer dringende oproep aan ongevaccineerden gedaan het toch te doen.![]()
Ik denk oprecht dat hier (even in het algemeen voor ik weer mensen tegen de schenen schop) het beeld wat vertroebeld is door die blinde haat jegens De Jonge cs. En het is hier natuurlijk een uitlaatklep, snap ik ook wel.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat jij en ik heel anders kijken naar die persconferenties. Ergens ben ik er wel jaloers op dat je het op die manier kunt bekijken. Ik zit er wellicht wat cynischer in.'Cause it's easier to fly
In Southern Sun
Dat geloof ik ook wel. Voor mij staat de Jonge op dit moment voor vrijwel alles wat ik haat. Die tweedeling die hij bewust of onbewust versterkt is iets waar ik heel slecht tegen kan. Ik snap best dat ik dan niet volledig rationeel naar de man kan kijken en luisteren.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:28 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat hier (even in het algemeen voor ik weer mensen tegen de schenen schop) het beeld wat vertroebeld is door die blinde haat jegens De Jonge cs. En het is hier natuurlijk een uitlaatklep, snap ik ook wel.![]()
toch merk ik eigenlijk alleen online, offline gaat het eigenlijk nooit over vaccinatiestatusquote:Op donderdag 16 september 2021 11:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook wel. Voor mij staat de Jonge op dit moment voor vrijwel alles wat ik haat. Die tweedeling die hij bewust of onbewust versterkt is iets waar ik heel slecht tegen kan. Ik snap best dat ik dan niet volledig rationeel naar de man kan kijken en luisteren.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2021 11:33:45 ]![]()
Offline leeft corona sowieso niet echt meer. Zo is mijn puur persoonlijke en volstrekt subjectieve indruk.quote:Op donderdag 16 september 2021 11:33 schreef aTypisch het volgende:
[..]
toch merk ik eigenlijk alleen online, offline gaat het eigenlijk nooit over vaccinatiestatus![]()
Forum Opties Forumhop: Hop naar: