abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201632041
quote:
14s.gif Op maandag 4 oktober 2021 13:11 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ga ik dat doen. Dankje.

-was denk ik idd het snelst.

Blijkt bij Coolblue te zijn gekocht. 3600 vermogen in 10 panelen. Geen idee of het goed spul is, maar het is vorig jaar geplaatst voor 6500 euro, als ik de rekening mag geloven.
Als het goed is, gaan ze een account toevoegen.

wellicht nog even een domme vraag, maar ik neem aan dat ze al wel werken verder? Alles is tenslotte gewoon geinstalleerd e.d. We hebben alleen een andere energieleverancier dan de vorige eigenaar.

(ik kan dit natuurlijk ook gewoon navragen bij de energieleverancier)
Je kan ook even zien wat je elektra meter doet als het zonnetje schijnt.
  Official ESF Kreviewer maandag 4 oktober 2021 @ 15:15:17 #177
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_201632891
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 14:12 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je kan ook even zien wat je elektra meter doet als het zonnetje schijnt.
Daar snap ik nog niet alles van. Zijn er 4 geloof ik. Ik ga er eens naar kijken vd week.
pi_201633017
quote:
11s.gif Op maandag 4 oktober 2021 15:15 schreef Kreator het volgende:

[..]
Daar snap ik nog niet alles van. Zijn er 4 geloof ik. Ik ga er eens naar kijken vd week.
Twee meters die aangeven wat je gebruikt en twee die aangeven wat je teruglevert.

Anders kan je op de omvormer ook wel ergens een schermpje vinden om te zien of het iets doet.
pi_201634348
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 12:27 schreef JDx het volgende:

[..]
Maar voor de werking is geen internet vereist toch?
Correct

quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 12:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dan denk ik dat het in mijn situatie handig is om een 40A automaat te nemen en die direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Vanaf die automaat kan ik dan naar de aardlekschakelaars van de gewone eindgroepen.

De pv groep komt dan rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. De bedrading in de kast zou dan met 4 mm² voldoende moeten zijn.

Tussen de hoofdschakelaar en de 40A zou dat dan 6 mm² moeten worden.

Klopt mijn gedachten dan ?

@:Makrolon
@:bambino
@:Xanderh
Just in case, de terminologie is incorrect.
Een automaat = groep in de volksmond.

Dus een 40A aardlekautomaat, kan niet op een 40A hoofdzekering (nja, alles kan, maar dat hoort niet).
Een 40A aardlekschakelaar is waarschijnlijk wat je bedoeld, en dat klopt.

Dus je hebt dit:
1x hoofdschakelaar 40A
1x Aardlekschakelaar 40A met maximaal 4 groepen (op 1x35A max 25A officieel max 16A).
(herhalen als je meer dan 4 groepen nodig hebt)
1x Aardlekautomaat 300mA max 25A voor omvormer

quote:
14s.gif Op maandag 4 oktober 2021 13:11 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ga ik dat doen. Dankje.

-was denk ik idd het snelst.

Blijkt bij Coolblue te zijn gekocht. 3600 vermogen in 10 panelen. Geen idee of het goed spul is, maar het is vorig jaar geplaatst voor 6500 euro, als ik de rekening mag geloven.
Als het goed is, gaan ze een account toevoegen.

wellicht nog even een domme vraag, maar ik neem aan dat ze al wel werken verder? Alles is tenslotte gewoon geinstalleerd e.d. We hebben alleen een andere energieleverancier dan de vorige eigenaar.

(ik kan dit natuurlijk ook gewoon navragen bij de energieleverancier)
Tenzij de vorige bewoner het bewust uit heeft gezet, werkt het gewoon.

Anders inderdaad op je slimme meter kijken, zit een knop op waarmee je door de info heen kan
Meestal staat er een icoontje op of het terugleveren of kopen is.
Meestal is het
1. verbruik
2. verbruik
3. terug
4. terug

En dan dus dal en hoog tarief (ik weet nooit welke eerst komt).

Maar kans is zeer groot dat het gewoon al aan staat.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_201635092
quote:
1s.gif Op maandag 4 oktober 2021 12:30 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Dan denk ik dat het in mijn situatie handig is om een 40A automaat te nemen en die direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Vanaf die automaat kan ik dan naar de aardlekschakelaars van de gewone eindgroepen.

De pv groep komt dan rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. De bedrading in de kast zou dan met 4 mm² voldoende moeten zijn.

Tussen de hoofdschakelaar en de 40A zou dat dan 6 mm² moeten worden.

Klopt mijn gedachten dan ?

@:Makrolon
@:bambino
@:Xanderh
Klopt! Alleen de bedrading van hs naar voorbeveiliging hoeft niet dikker te zijn, daar kan ten slotte ook nooit meer dan 40 ampère gaan lopen.
pi_201635124
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 17:21 schreef bambino het volgende:

[..]
Correct
[..]
Just in case, de terminologie is incorrect.
Een automaat = groep in de volksmond.

Dus een 40A aardlekautomaat, kan niet op een 40A hoofdzekering (nja, alles kan, maar dat hoort niet).
Een 40A aardlekschakelaar is waarschijnlijk wat je bedoeld, en dat klopt.

Dus je hebt dit:
1x hoofdschakelaar 40A
1x Aardlekschakelaar 40A met maximaal 4 groepen (op 1x35A max 25A officieel max 16A).
(herhalen als je meer dan 4 groepen nodig hebt)
1x Aardlekautomaat 300mA max 25A voor omvormer
[..]
Tenzij de vorige bewoner het bewust uit heeft gezet, werkt het gewoon.

Anders inderdaad op je slimme meter kijken, zit een knop op waarmee je door de info heen kan
Meestal staat er een icoontje op of het terugleveren of kopen is.
Meestal is het
1. verbruik
2. verbruik
3. terug
4. terug

En dan dus dal en hoog tarief (ik weet nooit welke eerst komt).

Maar kans is zeer groot dat het gewoon al aan staat.
Neehoor, vonkenboer zegt het precies goed.

Dit is ook iets dat vaak verkeerd gaat bij zonnepaneel boeren. Letten jullie daar op? Dat als je in een 1 fase 35 ampère installatie 16 ampère zonnepanelen toevoegd je 63a aardlekschakelaars of een 40 ampère voorbeveiliging moet toevoegen? De standaard aardlekschakelaars in een huis installatie is geschikt tot 40 ampère. En 35 en 16 ampère is 51 ampère. Dan kan er dus teveel stroom door de aardlek gaan lopen.
  maandag 4 oktober 2021 @ 18:21:13 #182
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_201635166
Ik kwam net aanlopen in de straat en de panelen lagen nog vol in de zon. Dat vind ik fijn O+
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 19:09:25 #183
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_201635812
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 18:14 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Klopt! Alleen de bedrading van hs naar voorbeveiliging hoeft niet dikker te zijn, daar kan ten slotte ook nooit meer dan 40 ampère gaan lopen.
Neem aan een 40A automaat met een B-karakteristiek

Maar als ik aftak van de hoofdschakelaar naar de groep van de pv dan zou daar toch +/- 63 A kunnen lopen ?
Puur theoretisch dan ;) dat zou dan 6 mm² moeten zijn.

pi_201635916
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Maar als ik aftak van de hoofdschakelaar naar de groep van de pv dan zou daar toch +/- 63 A kunnen lopen ?

[ afbeelding ]
Wat moet er gebeuren dat daar meer gaat lopen dan de waarde van de automaat? :P bij een sluiting loopt er veel meer en grijpt de beveiliging meteen in, en verder loopt er nooit meer dan waar hij op afgezekerd is.
  Moderator maandag 4 oktober 2021 @ 19:20:51 #185
92034 crew  Vonkenboer
pi_201636009
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:15 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Wat moet er gebeuren dat daar meer gaat lopen dan de waarde van de automaat? :P bij een sluiting loopt er veel meer en grijpt de beveiliging meteen in, en verder loopt er nooit meer dan waar hij op afgezekerd is.
25 t/m 32A - 4mm2
40 A - 6 mm2
40 t/m 63 A- 10 mm2

Volgens het boekje van Hager :)
pi_201638463
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
25 t/m 32A - 4mm2
40 A - 6 mm2
40 t/m 63 A- 10 mm2

Volgens het boekje van Hager :)
Ohh zo, ja dan IDD wel! Maar dan ook alles na die voorbeveiliging toch.

Ik doe sowieso altijd de hele kast met 6 mm2.
pi_201642235
quote:
0s.gif Op maandag 4 oktober 2021 19:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik heb dit nog nooit gezien. Ik zou ook niet weten wat hier de functie van is.
Een automaat voor je aardlek klinkt mij gek in de oren. Maar ik ben geen elektricien.
pi_201642261
Is het eigenlijk niet raar dat de energieprijzen nu opeens extreem stijgen terwijl we jaren geleden nog niet eens zonnepanelen hadden?

Ook elk jaar dat gezever of we er 1% op vooruit gaan koopkracht blabla en dan met 1 vaste last ga je er al 500 euro per jaar op achteruit :)

Alles moest over op zon maar we lopen nog zwaar achter en even slecht weer en het heeft zogenaamd extreme invloed?
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:02:25 #189
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201642356
De energieprijzen stijgen omdat de gasprijs stijgt en de prijs van elektriciteit gekoppeld is aan de gasprijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201642569
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:02 schreef Leandra het volgende:
De energieprijzen stijgen omdat de gasprijs stijgt en de prijs van elektriciteit gekoppeld is aan de gasprijs.
Ja dat snap ik nog, waarom komen overal die dingen naar boven dan vanwege te weinig wind en zon.
pi_201642967
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:42 schreef JDx het volgende:

[..]
Ja dat snap ik nog, waarom komen overal die dingen naar boven dan vanwege te weinig wind en zon.
Omdat er extreem weinig wind was dit jaar tot nog toe.

Koude winter en toch al niet heel lage gasprijs, ook daarna nog. Doordat er weinig wind was bleef het gasgebruik hoger dan normaal en zijn dus de reserves niet gevuld.

Wegens enig gesteggel over gasleidingen drijft Rusland de prijs verder op om wat meer druk te zetten op het goed keuren van NS2.

Ja, door extreem minder wind is de gasprijs dus hoger geworden.
pi_201643000
Minder afhankelijk zijn van gas en de natuur dus. Ik zeg massaal over op kolen.
  Moderator dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:49:13 #193
92034 crew  Vonkenboer
pi_201643137
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 07:29 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik heb dit nog nooit gezien. Ik zou ook niet weten wat hier de functie van is.
Een automaat voor je aardlek klinkt mij gek in de oren. Maar ik ben geen elektricien.
Ik heb het gebaseerd op publicaties van ABB en Hager. Bij interesse wil ik die pdf wel delen.

Moet je even via DM je mailadres delen. :)
pi_201643457
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 09:49 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ik heb het gebaseerd op publicaties van ABB en Hager. Bij interesse wil ik die pdf wel delen.

Moet je even via DM je mailadres delen. :)
Ik hoef het zelf nooit te monteren, maar ik weet zeker dat wij dit nog nooit zo gedaan hebben.

Ook bij het samenstellen van meterkasten kom ik dit nergens tegen. Dus het zal vast voor hele specifieke scenario's zijn. Maar kan met niet voorstellen dat dit de bedoeling is voor een normaal huishouden.

Edit:
Heb onze elektricien ook even gevraagd. Wij hebben dat nog nooit zo gedaan in ieder geval.
Hij gaf aan dat het een extra beveiligingsoptie is voor overspanning. Maar in de praktijk zal de functie (onder normale omstandigheden) nihil zijn. Dat is ook de reden waarom dit nooit standaard gedaan wordt.
Het kán dus wel, en hiermee zeker je af dat er nooit meer ampere getrokken kan worden dan de max van die automaat en dus het amperage niet bij de zonnepanelen opgeteld wordt.

[ Bericht 20% gewijzigd door bambino op 05-10-2021 10:28:26 ]
pi_201643531
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 08:42 schreef JDx het volgende:

[..]
Omdat het een samenhang is van omstandigheden.
1. Gaskraan Groningen nog verder dicht -> Meer gas importeren = duurder
2. Minder wind dit jaar -> dus meer dure energie inkopen
3. Minder zon dit jaar -> zelfde
pi_201644362
Ik heb sinds eind maart 2020 16 315WP panelen met Enphase micro omvormers op het zuidoosten en heb tot nu toe 7.9 MWh opgewekt.
• 2020 4.1 MWh
• 2021 3.8 MWh tot nu toe
• In de eerste 12 maanden hebben ze 4.7 MWh opgeleverd.

Ik hoor echter weinig mensen over micro omvormers terwijl ik daar uiteindelijk redelijk bewust voor ben gegaan omdat je, in theorie, een keer het vervangen van een omvormer uitspaart. Als ik een keer het vervangen van een omvormer meerekende kwam ik met micro omvormers iets goedkoper uit.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog mooie verhalen dat je panelen bij lagere lichtsterkte net iets eerder beginnen met opwekken en net iets langer doorgaan maar dat is denk ik verwaarloosbaar. Verder heb je nog verhalen over stukje veiligheid omdat er geen "zware" kabel van je panelen naar de centrale omvormer gaat.
Veel installateurs konden/wilden echter geen systeem met micro omvormers plaatsen, enige optie was dan optimizers..

Voor mij een beetje mosterd naar de maaltijd maar hoe denk jij hierover @bambino? Ben ik er met open ogen ingetrapt of zijn micro omvormers een prima optie?
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_201646315
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 11:48 schreef Zedi het volgende:
Ik heb sinds eind maart 2020 16 315WP panelen met Enphase micro omvormers op het zuidoosten en heb tot nu toe 7.9 MWh opgewekt.
• 2020 4.1 MWh
• 2021 3.8 MWh tot nu toe
• In de eerste 12 maanden hebben ze 4.7 MWh opgeleverd.

Ik hoor echter weinig mensen over micro omvormers terwijl ik daar uiteindelijk redelijk bewust voor ben gegaan omdat je, in theorie, een keer het vervangen van een omvormer uitspaart. Als ik een keer het vervangen van een omvormer meerekende kwam ik met micro omvormers iets goedkoper uit.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog mooie verhalen dat je panelen bij lagere lichtsterkte net iets eerder beginnen met opwekken en net iets langer doorgaan maar dat is denk ik verwaarloosbaar. Verder heb je nog verhalen over stukje veiligheid omdat er geen "zware" kabel van je panelen naar de centrale omvormer gaat.
Veel installateurs konden/wilden echter geen systeem met micro omvormers plaatsen, enige optie was dan optimizers..

Voor mij een beetje mosterd naar de maaltijd maar hoe denk jij hierover @:Bambino? Ben ik er met open ogen ingetrapt of zijn micro omvormers een prima optie?
Zeker een prima optie, alleen duurder. En met de huidige panelen (385wp of hoger) is het lastig. Want zelfs de beste micro kan maar 345W leveren (omvormen).

Als je SolarEdge neemt met optimizers, kan je de garantie ook verlengen van de omvormer tot 25 jaar. Bespaar je die vervanging dus ook, en ben je in totaal nog goedkoper dan met Enphase.

Er zit een punt waar het heel dicht bij elkaar ligt (9 panelen bijvoorbeeld).
Maar bij 36 panelen ligt het enorm ver uit elkaar omdat SolarEdge ook duo optimizers maakt (en dus in 1 keer een stuk goedkoper is).

Van de 100 parallel systemen die wij verkopen is er 1, misschien 2, een Enphase systeem. Rest SolarEdge.
pi_201648575
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:19 schreef bambino het volgende:

[..]
Ik hoef het zelf nooit te monteren, maar ik weet zeker dat wij dit nog nooit zo gedaan hebben.

Ook bij het samenstellen van meterkasten kom ik dit nergens tegen. Dus het zal vast voor hele specifieke scenario's zijn. Maar kan met niet voorstellen dat dit de bedoeling is voor een normaal huishouden.

Edit:
Heb onze elektricien ook even gevraagd. Wij hebben dat nog nooit zo gedaan in ieder geval.
Hij gaf aan dat het een extra beveiligingsoptie is voor overspanning. Maar in de praktijk zal de functie (onder normale omstandigheden) nihil zijn. Dat is ook de reden waarom dit nooit standaard gedaan wordt.
Het kán dus wel, en hiermee zeker je af dat er nooit meer ampere getrokken kan worden dan de max van die automaat en dus het amperage niet bij de zonnepanelen opgeteld wordt.

De kans dat het nodig is is klein inderdaad. Maar als je een installatie af wil leveren die aan de norm voldoet (en dat moet je) dan is het wel nodig.
pi_201649078
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 10:19 schreef bambino het volgende:

[..]

Edit:

Kwalijke zaak en een duidelijke zonnepanelen boer.
Achter een aardlekschakelaar mag je 4 groepen plaatsen van 16 ampère, bij een volle belasting kan daar dus maximaal 64ampere gaan lopen. Dat is 60% overbelasting :W
En gelijktijdigheid van eindgroepen moet je tegenwoordig zeer voorzichtig mee zijn, auto lader, warmtepomp, wasmachine, elektrisch koken enz enz.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:22:12 #200
92034 crew  Vonkenboer
pi_201650477
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 oktober 2021 17:32 schreef densmee het volgende:

[..]
Kwalijke zaak en een duidelijke zonnepanelen boer.
Achter een aardlekschakelaar mag je 4 groepen plaatsen van 16 ampère, bij een volle belasting kan daar dus maximaal 64ampere gaan lopen. Dat is 60% overbelasting :W
En gelijktijdigheid van eindgroepen moet je tegenwoordig zeer voorzichtig mee zijn, auto lader, warmtepomp, wasmachine, elektrisch koken enz enz.
Ik ben elektricien en wist ook niet helemaal hoe het in elkaar stak; ook ik kan namelijk niet alles weten. Daarom ben ik er ook even ingedoken en heb links en rechts eens wat nagevraagd. En ik dacht laat ik deze conclusie hier delen. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')