Je linkt naar een B25?quote:Op zondag 3 oktober 2021 10:40 schreef Vonkenboer het volgende:
Misschien dat hier meer mensen zitten die weten of dit mag. Gisteren heb ik een installatie in een woonhuis onder ogen gehad, waar men ook zonnepanelen heeft.
De omvormer is op de meterkast (afstand is een meter of acht) aangesloten met een kabel 3x4mm² op een C25 aardlekautomaat van EATON.
Mag je op deze manier een C25 automaat toepassen in een installatie ?![]()
Kon niet achterhalen wat de waarde van de hoofdzekering was; wel dat de gebruikte draad doorsnedes in de meterkast zelf niet kloppen.
Ja, de draaddikte voldoet natuurlijk wel. Al is het wel weer jammer dat ze dit in de meterkast zelf dan weer uit bedraad hebben met dik 10mm²; naar een hoofdschakelaar. Waar van de kWh meter uit maar een 4mm² draad op uit komt.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:27 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ik snap sowieso niet waarom die zonnepaneelboeren allemaal C karakteristiek plaatsen... De circuitweerstand moet daar veel lager voor zijn en die word denk ik in 99% van de gevallen niet gemeten.
Verder is het natuurlijk niet selectief, maar dat is in een huisinstallatie sowieso bijna niet te verkrijgen... zeker niet met de zware verbruikers/opwekkers tegenwoordig als laadpalen en zonnepanelen.
Draaddikte voldoet toch wel over zon korte afstand?
Geen idee wat daar de hoofdaansluiting is, dat zal wel op de papieren van het energiebedrijf staan.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:27 schreef bambino het volgende:
Ik kan zo niet vinden of C kwaad kan. Het is een tragere zekering, dus ik denk dat dit voor een omvormer slechter is.
Want er bestaat op die manier meer kans dat de omvormer een klap krijgt voor de aardlek springt.
Waar je wel op moet letten is dat het 300mA is, en niet 30mA.
In het verleden gebruikte wij altijd 30mA maar naar mate de jaren vorderde zijn we over gegaan op 300mA omdat we vaak zagen dat een aardlekautomaat van 30 nog wel eens wil klappen zonder dat er iets mis is met de installatie.
Wij gebruiken dus Bxx 300mA
En als je een 1x35A aansluiting hebt kan dat prima een B25 zijn.
Als het nu goed gaat, gaat het goed. Het maakt voor de teruglevering niet uit. En voor de veiligheid, hmm ja. Wellicht dat er een scenario denkbaar is dat de omvormer eerder stuk kan gaan door die aardlekautomaat.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:38 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ja, de draaddikte voldoet natuurlijk wel. Al is het wel weer jammer dat ze dit in de meterkast zelf dan weer uit bedraad hebben met dik 10mm²; naar een hoofdschakelaar. Waar van de kWh meter uit maar een 4mm² draad op uit komt.
Geen idee hoe oud of hoe groot de zonnepanelen installatie is, zo op het oog leken mij de gebruikte panelen al wat ouder. Dat zullen de bewoners nog wel kunnen achterhalen denk ik.
[..]
Geen idee wat daar de hoofdaansluiting is, dat zal wel op de papieren van het energiebedrijf staan.
Even achterhalen dan maar; automaat is een 30mA dus daar moet dan even naar gekeken worden.
Kortom beter vervangen voor een 300mA B25 automaat.
Vanuit de kWh meter tot de onderkant van de hoofdschakelaar in de meterkast zit 4 mm², van de bovenkant van de hoofdschakelaar tot de groep van de zonnepanelen is dit 10mm² en op die groep van de zonnepanelen is aangesloten met een kabel met 4 mm².quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:45 schreef bambino het volgende:
De kabel die binnenkomt van buiten is 10mm2? Dat lijkt me niet meer dan normaal.
Alles binnen in huis, is 2,5mm2 en in oude huizen zelfs 1,5mm2 (lampen etc boven is niet boeiend).
Omvormer op 4mm2 binnen 10 meter, prima.
Bij grote installaties is dat anders.
Oke, de kWh meter bedoel je dus "de" meter mee. Van de netbeheerder. (ik heb een kWh meter die mijn omvormer stand meet).quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vanuit de kWh meter tot de onderkant van de hoofdschakelaar in de meterkast zit 4 mm², van de bovenkant van de hoofdschakelaar tot de groep van de zonnepanelen is dit 10mm² en op die groep van de zonnepanelen is aangesloten met een kabel met 4 mm².
Vanuit de andere hoofdschakelaar (dat klopt ook al niet) worden alle normale eindgroepen gevoed met 4mm².
Die tweede hoofdschakelaar is ook gevoed met 4mm².
Ja, je merkt het al hier is best wel wat afgebeund
Die gaat er in de nieuwe situatie ook tussenuit; men wil ook overstappen naar 3 fase dus daar moet de netbeheerder toch nog bij betrokken worden. Dan zullen ze vast wel het één en ander aanpassen.quote:Op zondag 3 oktober 2021 12:03 schreef bambino het volgende:
Een 2e hoofdschakelaar doet hier niks behalve dat je met 1 klik die groepen allemaal uit kan zetten.
Heeft dat een meerwaarde? Nee, tenzij je op vakantie wil en je huis uit wil zetten behalve je zonnepanelen.
Dan kan je ook gewoon de aardlekschakelaar(s) van die groepen ff omhooien, maar goed. Dus die kan gewoon er tussen uit.
Wat ik post is de actuele cijfers van greenchoice. Is niet geschreven in 2020. Wil graag zien of die 16ct klopt, want ik heb nog een week om mijn huidige 3 jaar vast te annuleren.quote:Op zondag 3 oktober 2021 10:34 schreef JDx het volgende:
[..]
Hij post iets over 2020.
Wel beangstigende maandprijzen als ik mijn verbruik invoer bij Greenchoice, bijna 2x zo veel dan wat ik nu betaal, dat worden leuke jaarafrekeningen voor iedereen.
Bedankt voor de tip, maar ons gasverbruik van 1100 is per jaar relatief laag en wij leveren wel 4500kwh per jaar terug, dus 11ct of 8ct maakt dan nogal wat uit.quote:Op zondag 3 oktober 2021 13:36 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:
https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765
86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Stom dat ze het dan nog over 2020 hebben in die tekst, foutje of verouderde tekst aangepast.quote:Op zondag 3 oktober 2021 13:26 schreef Patroon het volgende:
[..]
Wat ik post is de actuele cijfers van greenchoice. Is niet geschreven in 2020. Wil graag zien of die 16ct klopt, want ik heb nog een week om mijn huidige 3 jaar vast te annuleren.
Ik zit al jaren bij Powerpeers en heb vorige week 3 jaar vastgezet met 210 euro bonus (over 3 jaar). Stroomprijs: 26ct en gas 98ct. Wij leveren jaarlijks wel 4000 terug en krijgen 11ct en voor ongeveer 1200kwh krijgen we 15ct (stroom wat direct van ons wordt afgenomen).
Ik heb niet het het idee dat ik ergens anders een betere deal ga krijgen, maar twijfel nog of ik het voor 3 jaar of 1 jaar moet vastzetten.
Dat is na het aanvragen van een offerte.quote:Het totaal tarief (incl. btw) is inclusief overheidsheffingen en btw. De overheidsheffingen en netbeheerkosten gelden voor het kalenderjaar 2021. De overheidsheffingen gelden voor een maximaal jaarverbruik van 10.000 kWh stroom en 170.000 m3 gas. Bij een hoger verbruik hoort een ander tarief van de overheidsheffingen en varieert het totaal tarief. De netbeheerkosten kunnen wijzigen per kalenderjaar of tussentijds als de aansluitwaarde van de aansluiting verandert. Deze berekening is gebaseerd op de aansluitingsgrootte van uw woning. De kosten kunnen afwijken van de kosten die o.b.v. het verbruik maandelijks in rekening worden gebracht.
Lever je stroom aan ons terug? Je ontvangt dan tot 2.000 kWh een vergoeding van 8 cent per kWh voor de netto teruglevering. Lever je netto meer terug dan 2.000 kWh dan ontvang je een terugleververgoeding die gelijk is aan het kale leveringstarief.
Maar dan zit je er wel voor drie jaar aan vast.quote:Op zondag 3 oktober 2021 13:36 schreef Johannes788 het volgende:
Tip:
https://nl.pepper.com/aan(...)3-greenchoice-210765
86 eurocent kubieke meter gas alleen vandaag nog
Voordeel is wel dat je als consument je contract wel kan opbreken en de overstapboete voor lief kan nemen (en soms wordt deze zelfs voor je betaald als je overstapt).quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar dan zit je er wel voor drie jaar aan vast.
Er bestaat geen gratis lunch. Maar de zon komt wel gratis op.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:08 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Voordeel is wel dat je als consument je contract wel kan opbreken en de overstapboete voor lief kan nemen (en soms wordt deze zelfs voor je betaald als je overstapt).
M'n zonnepanelen kunnen dat beamenquote:Op zondag 3 oktober 2021 16:10 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Er bestaat geen gratis lunch. Maar de zon komt wel gratis op.
Dan moet je dus in het voorjaar 200 of 250 euro uit gaan geven om de winter goedkoper door te komen. Laat ik het bij mezelf houden, ik ga dat absoluut nooit bezuinigen in een winter. Je moet wel een behoorlijk hoog verbruik hebben wil dat uit kunnen.quote:Op zondag 3 oktober 2021 16:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
M'n zonnepanelen kunnen dat beamen
Maar wat ik bedoel te zeggen: je kan als consument makkelijker van een contract af dan je energieleverancier.
Resterende looptijd -> Maximale opzegvergoeding per product (stroom - gas)
1,5 jaar -> ¤ 50,- stroom - ¤ 50,- gas
1,5 tot 2 jaar -> ¤ 75,- stroom - ¤ 75,- gas
2 tot 2,5 jaar -> ¤ 100,- stroom - ¤ 100,- gas
meer dan 2,5 jaar -> ¤ 125,- stroom - ¤ 125,- gas
Als je nu redelijk goedkoop een 3-jarig contract kan afsluiten en daarmee honderden Euro's voordeliger uit bent, dan is een boete van ¤100 of ¤200 mss helemaal geen punt als je straks weer naar een voordeliger aanbieder wil overstappen.
Nee, 1x is genoeg.quote:Op zondag 3 oktober 2021 20:26 schreef NicolasJoy het volgende:
Na de aanschaf van zonnepanelen moest ik deze aanmelden bij mijn energieleverancier. (via https://www.energieleveren.nl/ )
Dit is alleen na installatie toch, niet na overstappen van energieleverancier weer nodig?
Zijn de aardlekschakelaars wel geschikt voor de totale stroom? 40a aardlekschakelaars voldoen niet als er een 35 ampère hoofdzekering zit en de zonnepanelen nog 25 ampère kunnen invloeden..quote:Op zondag 3 oktober 2021 12:23 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Die gaat er in de nieuwe situatie ook tussenuit; men wil ook overstappen naar 3 fase dus daar moet de netbeheerder toch nog bij betrokken worden. Dan zullen ze vast wel het één en ander aanpassen.
Eerst eens achterhalen wat de huidige aansluiting is; of dat nog 25 of al wel 35A is.
Ik vermoed het eerste
Ik weet niet wat de waarde van de hoofdzekering is, de aansluitkast van het energiebedrijf is zo'n ouderwetse dichte kast. Dus dat moet ik via de papieren van het energiebedrijf even opzoeken. Dus alle aardlekschakelaars en de hoofdschakelaar moeten dan 63A zijn ?quote:Op zondag 3 oktober 2021 22:41 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Zijn de aardlekschakelaars wel geschikt voor de totale stroom? 40a aardlekschakelaars voldoen niet als er een 35 ampère hoofdzekering zit en de zonnepanelen nog 25 ampère kunnen invloeden..
Hoofdschakelaar niet, daar gaat tenslotte nooit meer dan de waarde van de hoofdzekering door heen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 06:15 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de waarde van de hoofdzekering is, de aansluitkast van het energiebedrijf is zo'n ouderwetse dichte kast. Dus dat moet ik via de papieren van het energiebedrijf even opzoeken. Dus alle aardlekschakelaars en de hoofdschakelaar moeten dan 63A zijn ?
Dat zouden ze dan ook moeten zijn wanneer er maar een 20 ampère hoofdzekering zou zijn.
Dan is de totale stroom ook 45A ..
Dan moet de bekabeling natuurlijk ook dikker uitgevoerd worden intern.quote:Op maandag 4 oktober 2021 07:03 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hoofdschakelaar niet, daar gaat tenslotte nooit meer dan de waarde van de hoofdzekering door heen.
Maar de aardleks inderdaad wel. Word vaak vergeten als er zonnepanelen geplaatst worden..
Je kan ook het hele huis achter een 40 ampère voorbeveiliging zetten. Dan kan er ook nooit meer stroom dan 40 ampère door de aardleks.
Installateur vragen. Die kan inloggen in dat systeem en extra eigenaar toevoegen. Maar systeem moet uiteindelijk wel verbonden zijn met internet wil je de app kunnen gebruiken.quote:Op zondag 3 oktober 2021 17:41 schreef Kreator het volgende:
Vraagje. Ik heb een huis gekocht met zonnepanelen. Vrij nieuw allemaal, maar heb er geen verstand van.
Oude bewoner ook niet helaas. Nu zie ik een Envoy/Enlighten box staan, en daar is ook een app van.
Via de app kan ik een 'new ownership' doen, maar dan moet ik serienummers invullen en die kan ik nergens vinden.
Iemand enig idee toevallig? Meer info kan ik desgewenst leveren.
(Moet ik dat ding ook op wifi aansluiten? Het nieuwe huis heeft nog geen internet momenteel)
Maar voor de werking is geen internet vereist toch?quote:Op maandag 4 oktober 2021 10:23 schreef bambino het volgende:
[..]
Installateur vragen. Die kan inloggen in dat systeem en extra eigenaar toevoegen. Maar systeem moet uiteindelijk wel verbonden zijn met internet wil je de app kunnen gebruiken.
Dan denk ik dat het in mijn situatie handig is om een 40A automaat te nemen en die direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Vanaf die automaat kan ik dan naar de aardlekschakelaars van de gewone eindgroepen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 07:03 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hoofdschakelaar niet, daar gaat tenslotte nooit meer dan de waarde van de hoofdzekering door heen.
Maar de aardleks inderdaad wel. Word vaak vergeten als er zonnepanelen geplaatst worden..
Je kan ook het hele huis achter een 40 ampère voorbeveiliging zetten. Dan kan er ook nooit meer stroom dan 40 ampère door de aardleks.
Ga ik dat doen. Dankje.quote:Op maandag 4 oktober 2021 10:23 schreef bambino het volgende:
[..]
Installateur vragen. Die kan inloggen in dat systeem en extra eigenaar toevoegen. Maar systeem moet uiteindelijk wel verbonden zijn met internet wil je de app kunnen gebruiken.
Je kan ook even zien wat je elektra meter doet als het zonnetje schijnt.quote:Op maandag 4 oktober 2021 13:11 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ga ik dat doen. Dankje.
-was denk ik idd het snelst.
Blijkt bij Coolblue te zijn gekocht. 3600 vermogen in 10 panelen. Geen idee of het goed spul is, maar het is vorig jaar geplaatst voor 6500 euro, als ik de rekening mag geloven.
Als het goed is, gaan ze een account toevoegen.
wellicht nog even een domme vraag, maar ik neem aan dat ze al wel werken verder? Alles is tenslotte gewoon geinstalleerd e.d. We hebben alleen een andere energieleverancier dan de vorige eigenaar.
(ik kan dit natuurlijk ook gewoon navragen bij de energieleverancier)
Daar snap ik nog niet alles van. Zijn er 4 geloof ik. Ik ga er eens naar kijken vd week.quote:Op maandag 4 oktober 2021 14:12 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Je kan ook even zien wat je elektra meter doet als het zonnetje schijnt.
Twee meters die aangeven wat je gebruikt en twee die aangeven wat je teruglevert.quote:Op maandag 4 oktober 2021 15:15 schreef Kreator het volgende:
[..]
Daar snap ik nog niet alles van. Zijn er 4 geloof ik. Ik ga er eens naar kijken vd week.
Correctquote:Op maandag 4 oktober 2021 12:27 schreef JDx het volgende:
[..]
Maar voor de werking is geen internet vereist toch?
Just in case, de terminologie is incorrect.quote:Op maandag 4 oktober 2021 12:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dan denk ik dat het in mijn situatie handig is om een 40A automaat te nemen en die direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Vanaf die automaat kan ik dan naar de aardlekschakelaars van de gewone eindgroepen.
De pv groep komt dan rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. De bedrading in de kast zou dan met 4 mm² voldoende moeten zijn.
Tussen de hoofdschakelaar en de 40A zou dat dan 6 mm² moeten worden.
Klopt mijn gedachten dan ?
@:Makrolon
@:bambino
@:Xanderh
Tenzij de vorige bewoner het bewust uit heeft gezet, werkt het gewoon.quote:Op maandag 4 oktober 2021 13:11 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ga ik dat doen. Dankje.
-was denk ik idd het snelst.
Blijkt bij Coolblue te zijn gekocht. 3600 vermogen in 10 panelen. Geen idee of het goed spul is, maar het is vorig jaar geplaatst voor 6500 euro, als ik de rekening mag geloven.
Als het goed is, gaan ze een account toevoegen.
wellicht nog even een domme vraag, maar ik neem aan dat ze al wel werken verder? Alles is tenslotte gewoon geinstalleerd e.d. We hebben alleen een andere energieleverancier dan de vorige eigenaar.
(ik kan dit natuurlijk ook gewoon navragen bij de energieleverancier)
Klopt! Alleen de bedrading van hs naar voorbeveiliging hoeft niet dikker te zijn, daar kan ten slotte ook nooit meer dan 40 ampère gaan lopen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 12:30 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dan denk ik dat het in mijn situatie handig is om een 40A automaat te nemen en die direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Vanaf die automaat kan ik dan naar de aardlekschakelaars van de gewone eindgroepen.
De pv groep komt dan rechtstreeks achter de hoofdschakelaar. De bedrading in de kast zou dan met 4 mm² voldoende moeten zijn.
Tussen de hoofdschakelaar en de 40A zou dat dan 6 mm² moeten worden.
Klopt mijn gedachten dan ?
@:Makrolon
@:bambino
@:Xanderh
Neehoor, vonkenboer zegt het precies goed.quote:Op maandag 4 oktober 2021 17:21 schreef bambino het volgende:
[..]
Correct
[..]
Just in case, de terminologie is incorrect.
Een automaat = groep in de volksmond.
Dus een 40A aardlekautomaat, kan niet op een 40A hoofdzekering (nja, alles kan, maar dat hoort niet).
Een 40A aardlekschakelaar is waarschijnlijk wat je bedoeld, en dat klopt.
Dus je hebt dit:
1x hoofdschakelaar 40A
1x Aardlekschakelaar 40A met maximaal 4 groepen (op 1x35A max 25A officieel max 16A).
(herhalen als je meer dan 4 groepen nodig hebt)
1x Aardlekautomaat 300mA max 25A voor omvormer
[..]
Tenzij de vorige bewoner het bewust uit heeft gezet, werkt het gewoon.
Anders inderdaad op je slimme meter kijken, zit een knop op waarmee je door de info heen kan
Meestal staat er een icoontje op of het terugleveren of kopen is.
Meestal is het
1. verbruik
2. verbruik
3. terug
4. terug
En dan dus dal en hoog tarief (ik weet nooit welke eerst komt).
Maar kans is zeer groot dat het gewoon al aan staat.
Neem aan een 40A automaat met een B-karakteristiekquote:Op maandag 4 oktober 2021 18:14 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Klopt! Alleen de bedrading van hs naar voorbeveiliging hoeft niet dikker te zijn, daar kan ten slotte ook nooit meer dan 40 ampère gaan lopen.
Wat moet er gebeuren dat daar meer gaat lopen dan de waarde van de automaat?quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Neem aan een 40A automaat met een B-karakteristiek
Maar als ik aftak van de hoofdschakelaar naar de groep van de pv dan zou daar toch +/- 63 A kunnen lopen ?
Puur theoretisch dandat zou dan 6 mm² moeten zijn.
[ afbeelding ]
25 t/m 32A - 4mm2quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:15 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Wat moet er gebeuren dat daar meer gaat lopen dan de waarde van de automaat?bij een sluiting loopt er veel meer en grijpt de beveiliging meteen in, en verder loopt er nooit meer dan waar hij op afgezekerd is.
Ohh zo, ja dan IDD wel! Maar dan ook alles na die voorbeveiliging toch.quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:20 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
25 t/m 32A - 4mm2
40 A - 6 mm2
40 t/m 63 A- 10 mm2
Volgens het boekje van Hager
Ik heb dit nog nooit gezien. Ik zou ook niet weten wat hier de functie van is.quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:09 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Neem aan een 40A automaat met een B-karakteristiek
Maar als ik aftak van de hoofdschakelaar naar de groep van de pv dan zou daar toch +/- 63 A kunnen lopen ?
Puur theoretisch dandat zou dan 6 mm² moeten zijn.
[ afbeelding ]
Ja dat snap ik nog, waarom komen overal die dingen naar boven dan vanwege te weinig wind en zon.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:02 schreef Leandra het volgende:
De energieprijzen stijgen omdat de gasprijs stijgt en de prijs van elektriciteit gekoppeld is aan de gasprijs.
Omdat er extreem weinig wind was dit jaar tot nog toe.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:42 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja dat snap ik nog, waarom komen overal die dingen naar boven dan vanwege te weinig wind en zon.
Ik heb het gebaseerd op publicaties van ABB en Hager. Bij interesse wil ik die pdf wel delen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 07:29 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik heb dit nog nooit gezien. Ik zou ook niet weten wat hier de functie van is.
Een automaat voor je aardlek klinkt mij gek in de oren. Maar ik ben geen elektricien.
Ik hoef het zelf nooit te monteren, maar ik weet zeker dat wij dit nog nooit zo gedaan hebben.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 09:49 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik heb het gebaseerd op publicaties van ABB en Hager. Bij interesse wil ik die pdf wel delen.
Moet je even via DM je mailadres delen.
Omdat het een samenhang is van omstandigheden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 08:42 schreef JDx het volgende:
[..]
Ja dat snap ik nog, waarom komen overal die dingen naar boven dan vanwege te weinig wind en zon.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |