abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 14 september 2021 @ 20:18:32 #1
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201359056
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:

Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 14 september 2021 @ 20:19:30 #2
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201359079
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:06 schreef Schuifpui het volgende:
Ik las afgelopen week dat een van de grote banken de komende twee jaar nog stijgingen van 10+% verwachten. Voor mij altijd een teken dat we de piek aan het bereiken zijn. Zijn jullie al aan het overwegen uit te stappen?

Ik twijfel er wel steeds meer over; ergens komend jaar de tent verkopen en gaan emigreren. Met een kleine half miljoen waarvan 300k door prijsstijgingen kan ik in veel landen best leuk leven volgens mij en niet alleen in een rieten hutje op de Filipijnen. En dan bedoel ik, daar ook gewoon doorwerken, maar wellicht iets minder uren en een leuk stekje voor jezelf kopen.
De enige manier waarop er een implosie in vraagprijs gaat komen is als er een totale meltdown van de economie komt, 2008 style.

Dan hebben we wel wat meer problemen dan een hut verkopen lijkt me zo.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201359289
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]
De enige manier waarop er een implosie in vraagprijs gaat komen is als er een totale meltdown van de economie komt, 2008 style.

Dan hebben we wel wat meer problemen dan een hut verkopen lijkt me zo.
Ik zou het ook niet echt doen vanuit angst voor een implosie of milder; een sterke daling van de huizenprijzen, maar meer vanuit opportunisme. Ergens is er toch op z'n minst een afname van de enorme stijging te verwachten. Waarom dan niet op of rond het hoogte punt cashen en wat leuks gaan doen.

In veel landen, ook in Europa, kan je best wat leuks krijgen van een half miljoen. Waarom zou je dan nog in een standaard rijtjeswoning in een standaard nieuwbouwwijk in de randstad blijven wonen. Iets met wat meer ruimte en natuur, waar je gewoon echt de natuur in kan en niet het best haalbare een hardloopronde door het "groen" is, wat de facto nog steeds zware industrie is.
  dinsdag 14 september 2021 @ 20:33:00 #4
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_201359302
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 15:02 schreef ToT het volgende:
:W Helleuh!

Nou, wij hebben een huis op het oog wat echt op de rand van ons budget zit. We moeten ons huis nog verkopen en houden daar een erg laag bedrag voor in gedachten (mooi huis, maar in een "beruchte" buurt) zodat we niet voor onverwachte tegenvallers komen te staan. Makelaar gesproken die zegt zeker te weten het huis binnen een maand tijd voor een flink hoger bedrag te kunnen verkopen, maar dat we idd het wat laag op Funda moeten zetten om mensen te lokken.
De eigenaar van het huis dat we op het oog hebben vindt het allemaal wel prima: van hem mogen we er best 2 maand over doen om het huis te verkopen, zolang hij maar van zijn eigen huis af komt.

Zijn makelaar is het hier echter niet mee eens; zolang wij ons huis niet verkocht hebben zitten we aan een 48-uurs clausule vast en blijven de bezichtigingen doorgaan met mogelijk ook biedingen op het huis.
Mocht er een bod tussen zitten die geaccepteerd wordt, krijgen we 48 uur de tijd om van onze financierings-eisen af te zien (waar de verkoop van ons huis een onderdeel van is "maar als je ONS als verkoopmakelaar voor jouw huis neemt, kunnen we meneer vast wel overtuigen op jou te wachten en niet met die andere bieders in zee te gaan."

Fucking chantage! Ik wil die makelaar helemaal niet hebben, we hebben al heel slechte ervaringen met hen.
Dat van die 48-uurs clausule werd overigens pas vermeld NADAT we een mondelinge overeenkomst hadden gedaan en ik hen had afgewezen als verkoopmakelaar van ons huis. Er stond niets op papier en nu ook niet.
En zelfs als we hen als verkoopmakelaar zouden nemen, blijven de bezichtigingen en biedingen ook nog gewoon doorlopen.
Ik heb als compromis aangeboden dat ze wel onze verkoopmakelaar konden worden, op voorwaarde dat dat huis dan wel vastgehouden zou worden voor ons. No deal, want ze moesten aan de belangen van hun cliënt denken en het maakt hen niet uit waar wij ons huis te koop zetten.

Anyway, dat huis wat we willen hebben moet eerst nog bouwtechnisch gekeurd zijn (ik heb al diverse dingen gezien en ook over diverse dingen gehoord), maar zolang ons huis niet verkocht is, is 100% van alle risico dus voor ons. Na het keuren kan het huis aan een ander verkocht worden en tijdens de verkoop van ons huis kan het ook nog verkocht worden.
Een overbruggingshypotheek om dat nieuwe huis te financieren terwijl we ons huis verkopen (en dat we de eis van de verkoop van ons huis dus laten varen als financieringsvoorwaarde) schijnt onmogelijk te zijn gezien onze financiële situatie.

Inmiddels overlegd met enkele andere makelaars en financierders en het schijnt dat deze makelaar al 25 jaar erg berucht staat om de extreem stugge houding. Sterker nog: toen we een aankoopmakelaar belden voor eventuele bemiddeling, schoot die in een stuip bij het horen van de naam van de verkoopmakelaar: geen kans! En in deze markt wordt sowieso al veel gekeken naar wie de minste eisen heeft bij de aankoop (ook al vond de eigenaar het allang prima dat we 2 maanden de tijd wilden hebben).

Ja fuck dat huis dan maar! Het is een droomhuis op een droomplek, maar als ze echt niet met ons mee willen denken, gaan we wel voor een nieuwbouwwoning ergens anders. Zelfde budget, iets kleiner huis, maar ook in een nette buurt, in een ander dorp dat ook niet al te ver hier vandaan is.
Komt financieel waarschijnlijk zelfs wat beter uit, omdat dat droomhuisje flink achterstallig onderhoud heeft en we het de komende jaren zouden moeten opknappen en moderniseren. Maar het gevoel wat we bij dat huis hadden: wauw!

Overigens staat het huis dat we willen hebben al een kleine 2 maand op Funda en hebben maar zo'n 20 mensen het opgeslagen. Ik heb vernomen dat de eigenaar al een jaar of 2 bezig is er van at te proberen te komen.
Het loopt echt niet storm, maar we werden echt onder druk gezet.
Als je een huis wilt kopen is het verstandig om emotie niet de overhand te laten nemen, zoals hier duidelijk wel het geval is….
.
  dinsdag 14 september 2021 @ 20:36:42 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201359357
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ik zou het ook niet echt doen vanuit angst voor een implosie of milder; een sterke daling van de huizenprijzen, maar meer vanuit opportunisme. Ergens is er toch op z'n minst een afname van de enorme stijging te verwachten. Waarom dan niet op of rond het hoogte punt cashen en wat leuks gaan doen.

In veel landen, ook in Europa, kan je best wat leuks krijgen van een half miljoen. Waarom zou je dan nog in een standaard rijtjeswoning in een standaard nieuwbouwwijk in de randstad blijven wonen. Iets met wat meer ruimte en natuur, waar je gewoon echt de natuur in kan en niet het best haalbare een hardloopronde door het "groen" is, wat de facto nog steeds zware industrie is.
Ik pretendeer niet te weten wat “de top” zal gaan zijn :P
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201359360
Afgelopen donderdag bij een huis wezen kijken (Rotterdam zuid), 300.000 eur voor ~100m2 met 100.000 ! aan directe noodzakelijke kosten volgens het bouwtechnische verhaal. Wat nog erg conservatief is imho, alle electra, vloerbalken en gas moeten zsm vervangen (houtrot, gasleidingen roesten en electra is eigenlijk gewoon 2 draden zonder aardlek of hoofdschakelaar oid; alles rot en overal softboard + plastic schrootjes als wanden ... dakpannen moeten vervangen, dak zak door, houten palen, geen keuken, enzovoorts

En dan de makelaar, ja ik verwacht dat men wel gaat overbieden .... 8)7 dafuq
Dum de dum
pi_201360131
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ik zou het ook niet echt doen vanuit angst voor een implosie of milder; een sterke daling van de huizenprijzen, maar meer vanuit opportunisme. Ergens is er toch op z'n minst een afname van de enorme stijging te verwachten. Waarom dan niet op of rond het hoogte punt cashen en wat leuks gaan doen.

In veel landen, ook in Europa, kan je best wat leuks krijgen van een half miljoen. Waarom zou je dan nog in een standaard rijtjeswoning in een standaard nieuwbouwwijk in de randstad blijven wonen. Iets met wat meer ruimte en natuur, waar je gewoon echt de natuur in kan en niet het best haalbare een hardloopronde door het "groen" is, wat de facto nog steeds zware industrie is.
Waarom stijgen de prijzen buiten de randstad denk je? Zijn niet alleen starters die niet in de randstad kunnen kopen zijn ook doorstromers die meer ruimte en rust willen. Met da lage rente zijn de woonlasten ook nog eens laag.
pi_201360570
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:33 schreef Yankee het volgende:

[..]
Als je een huis wilt kopen is het verstandig om emotie niet de overhand te laten nemen, zoals hier duidelijk wel het geval is….
De enige reden om een aankoopmakelaar te nemen imho
pi_201360615
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ik zou het ook niet echt doen vanuit angst voor een implosie of milder; een sterke daling van de huizenprijzen, maar meer vanuit opportunisme. Ergens is er toch op z'n minst een afname van de enorme stijging te verwachten. Waarom dan niet op of rond het hoogte punt cashen en wat leuks gaan doen.

In veel landen, ook in Europa, kan je best wat leuks krijgen van een half miljoen. Waarom zou je dan nog in een standaard rijtjeswoning in een standaard nieuwbouwwijk in de randstad blijven wonen. Iets met wat meer ruimte en natuur, waar je gewoon echt de natuur in kan en niet het best haalbare een hardloopronde door het "groen" is, wat de facto nog steeds zware industrie is.
Wat voor werk doe je
pi_201360745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Wat voor werk doe je
Ingenieur (wtb). Waarschijnlijk ga je nu zeggen dat ik in het buitenland ook nog eens veel meer kan verdienen. :P
pi_201360957
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:59 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Ingenieur (wtb). Waarschijnlijk ga je nu zeggen dat ik in het buitenland ook nog eens veel meer kan verdienen. :P
Nee, eerder de vraag of je diploma gelijkend erkend zal worden in je doellanden
pi_201362023
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]
De enige manier waarop er een implosie in vraagprijs gaat komen is als er een totale meltdown van de economie komt, 2008 style.

Dan hebben we wel wat meer problemen dan een hut verkopen lijkt me zo.
Ik denk niet dat het nog met 10 tallen procenten gaat stijgen. Ergens rond de 1250 netto per maand is wat starters kunnen betalen met 75.000 gezinsinkomen.
Op 0% rente is dat een hypotheek van 450.000 + eventuele jubeltonnen en spaargeld.

Voor een gezinsinkomen van 50.000 ga je alweer hard naar beneden en zit je rond de 750 netto
Op 0% rente is dat een hypotheek van 270.000 + eventuele jubeltonnen en spaargeld.

Zolang de rentes niet stijgen en er geen loonstijgingen komen gaat het ergens afvlakken.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201362298
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 23:09 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het nog met 10 tallen procenten gaat stijgen. Ergens rond de 1250 netto per maand is wat starters kunnen betalen met 75.000 gezinsinkomen.
Op 0% rente is dat een hypotheek van 450.000 + eventuele jubeltonnen en spaargeld.

Voor een gezinsinkomen van 50.000 ga je alweer hard naar beneden en zit je rond de 750 netto
Op 0% rente is dat een hypotheek van 270.000 + eventuele jubeltonnen en spaargeld.

Zolang de rentes niet stijgen en er geen loonstijgingen komen gaat het ergens afvlakken.
Woningen in de lagere prijscategorien (175k 250k) kunnen nog wel even doorstijgen. Zeker omdat ouders willing zijn om jubeltonnen te geven.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  woensdag 15 september 2021 @ 06:35:38 #14
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201363547
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 23:09 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het nog met 10 tallen procenten gaat stijgen. Ergens rond de 1250 netto per maand is wat starters kunnen betalen met 75.000 gezinsinkomen.
Op 0% rente is dat een hypotheek van 450.000 + eventuele jubeltonnen en spaargeld.

Voor een gezinsinkomen van 50.000 ga je alweer hard naar beneden en zit je rond de 750 netto
Op 0% rente is dat een hypotheek van 270.000 + eventuele jubeltonnen en spaargeld.

Zolang de rentes niet stijgen en er geen loonstijgingen komen gaat het ergens afvlakken.
Oh ja afvlakken zie ik wel gebeuren. Maar een -30% of ~40% vanaf hier zie ik niet zo snel gebeuren zonder een black swan event.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_201363904
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:16 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Waarom stijgen de prijzen buiten de randstad denk je? Zijn niet alleen starters die niet in de randstad kunnen kopen zijn ook doorstromers die meer ruimte en rust willen. Met da lage rente zijn de woonlasten ook nog eens laag.
Ja ik overweeg dat ook wel eens. We wonen nu in een ruim huis in de randstad. De waarde zou rond de 7 ton liggen met 4 ton overwaarde.
Ik denk wel eens: stel dat we naar bijvoorbeeld omgeving Zwolle verhuizen. Voor 4-5 ton koop je best wat aardigs en hebben we vrijwe geen woonlasten meer.
Mijn baan kan ik grotendeels vanuit huis doen, maar van mijn partner niet.
pi_201363971
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 20:06 schreef Schuifpui het volgende:
Ik las afgelopen week dat een van de grote banken de komende twee jaar nog stijgingen van 10+% verwachten. Voor mij altijd een teken dat we de piek aan het bereiken zijn. Zijn jullie al aan het overwegen uit te stappen?

Ik twijfel er wel steeds meer over; ergens komend jaar de tent verkopen en gaan emigreren. Met een kleine half miljoen waarvan 300k door prijsstijgingen kan ik in veel landen best leuk leven volgens mij en niet alleen in een rieten hutje op de Filipijnen. En dan bedoel ik, daar ook gewoon doorwerken, maar wellicht iets minder uren en een leuk stekje voor jezelf kopen.
Volgens mij verwachtte alleen de Rabobank nog eens 10+% en de ING en ABN Amro rond de 5%.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_201364000
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 07:34 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja ik overweeg dat ook wel eens. We wonen nu in een ruim huis in de randstad. De waarde zou rond de 7 ton liggen met 4 ton overwaarde.
Ik denk wel eens: stel dat we naar bijvoorbeeld omgeving Zwolle verhuizen. Voor 4-5 ton koop je best wat aardigs en hebben we vrijwe geen woonlasten meer.
Mijn baan kan ik grotendeels vanuit huis doen, maar van mijn partner niet.
Zwolle kom je ook bijna niet tussen. Plus in de omringende dorpen staat bijna niks te koop.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 07:43:15 #18
74056 crew  ToT
pi_201364006
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 07:34 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja ik overweeg dat ook wel eens. We wonen nu in een ruim huis in de randstad. De waarde zou rond de 7 ton liggen met 4 ton overwaarde.
Ik denk wel eens: stel dat we naar bijvoorbeeld omgeving Zwolle verhuizen. Voor 4-5 ton koop je best wat aardigs en hebben we vrijwe geen woonlasten meer.
Mijn baan kan ik grotendeels vanuit huis doen, maar van mijn partner niet.
In Drenthe hebben we op een 14 jaar oud huis van 170 vierkante meter geboden.
Vraagprijs was ¤330.000 maar mensen uit het westen kochten het voor wat jij aan overwaarde in jouw huis hebt zitten.
Achtertuin grenst aan een heuvelachtig park waar regelmatig schaapjes staan te grazen enzo.
pi_201364427
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 07:42 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Zwolle kom je ook bijna niet tussen. Plus in de omringende dorpen staat bijna niks te koop.
Zwolle is slechts 1 uur met de trein naar Amsterdam en 50 minuten naar Utrecht. Als je wat kan thuiswerken is dat nog te doen ook.

De randstad schuift sowieso naar het oosten op.
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 09:40:18 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201365490
:D ik blijf me in dit topic verbazen over bedragen en hoe makkelijk ze worden benoemd 4-5 ton en "iets aardigs"....

Voordat dit weer een ellenlange discussie word ik bedoel dit niet om te trollen, en ik weet dat ik een wereldbeeld heb wat blijkbaar niet past bij hoe de werkelijkheid in elkaar zit. En dat is de reden dat ik me verbaas.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201365508
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:40 schreef Bosbeetle het volgende:
:D ik blijf me in dit topic verbazen over bedragen en hoe makkelijk ze worden benoemd 4-5 ton en "iets aardigs"....

Voordat dit weer een ellenlange discussie word ik bedoel dit niet om te trollen, en ik weet dat ik een wereldbeeld heb wat blijkbaar niet past bij hoe de werkelijkheid in elkaar zit. En dat is de reden dat ik me verbaas.
Toch bijzonder dat de reality check niet blijft hangen 🤣
pi_201365533
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:40 schreef Bosbeetle het volgende:
:D ik blijf me in dit topic verbazen over bedragen en hoe makkelijk ze worden benoemd 4-5 ton en "iets aardigs"....

Voordat dit weer een ellenlange discussie word ik bedoel dit niet om te trollen, en ik weet dat ik een wereldbeeld heb wat blijkbaar niet past bij hoe de werkelijkheid in elkaar zit. En dat is de reden dat ik me verbaas.
Punt is dat je ten westen van Harderwijk op dit moment nou eenmaal weinig meer dan een tussenwoning koopt met dat budget soms met mazzel een tweekapper, en dan moet het al bestaande bouw zijn, een nieuwbouw tweekapper begint zo ongeveer bij 550K.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 09:43:24 #23
74056 crew  ToT
pi_201365552
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:40 schreef Bosbeetle het volgende:
:D ik blijf me in dit topic verbazen over bedragen en hoe makkelijk ze worden benoemd 4-5 ton en "iets aardigs"....

Voordat dit weer een ellenlange discussie word ik bedoel dit niet om te trollen, en ik weet dat ik een wereldbeeld heb wat blijkbaar niet past bij hoe de werkelijkheid in elkaar zit. En dat is de reden dat ik me verbaas.
Heb je helemaal gelijk in, maar de prijzen exploderen achterlijk hard.
Dit jaar stijgen de prijzen gemiddeld weer 15% of zo, werd verwacht?
En die investeerders blijven maar opkopen, waardoor mensen van de Randstad weer meer huizen op het platteland gaan kopen, zeker nu de focus meer op thuiswerken ligt.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 09:45:03 #24
74056 crew  ToT
pi_201365588
Een jaar of 6 geleden zei m'n broer dat er iemand bij hem aangebeld had en een half miljoen voor zijn huis bood. (Riante moderne woning aan het water in het midden van het land)
Hij is daar niet op in gegaan omdat hij het huis net zelf gekocht had en de boel had opgeknapt.
Ben benieuwd hoeveel het huis nu waard zou zijn.
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 09:47:40 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201365652
quote:
1s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Punt is dat je ten westen van Harderwijk op dit moment nou eenmaal weinig meer dan een tussenwoning koopt met dat budget soms met mazzel een tweekapper, en dan moet het al bestaande bouw zijn, een nieuwbouw tweekapper begint zo ongeveer bij 550K.
Ja dat begrijp ik. Wat me het meest verbaasd is hoeveel mensen (alleen al in dit topic) dat soort hoeveelheden geld zomaar beschikbaar hebben. En er iets achteloos van maken zo van ja 4-5 ton, daar zit gewoon al 10 jaar sparen tussen en het wordt genoemd alsof het hetzelfde bedrag is. Dat voelt voor mij of zeggen dat je een auto zoekt van 5-50 duizend euro. Wederom ik weet dat het aan mij ligt maar ik kan er niet aan wennen...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 09:49:46 #26
74056 crew  ToT
pi_201365706
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja dat begrijp ik. Wat me het meest verbaasd is hoeveel mensen (alleen al in dit topic) dat soort hoeveelheden geld zomaar beschikbaar hebben. En er iets achteloos van maken zo van ja 4-5 ton, daar zit gewoon al 10 jaar sparen tussen en het wordt genoemd alsof het hetzelfde bedrag is. Dat voelt voor mij of zeggen dat je een auto zoekt van 5-50 duizend euro. Wederom ik weet dat het aan mij ligt maar ik kan er niet aan wennen...
Is heel begrijpelijk. Het slaat ook echt nergens meer op. Alleen in het hoge noorden kun je tegenwoordig nog REDELIJK betaalbaar een huis kopen, maar zelfs daar is overbieden inmiddels de norm.
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 09:51:08 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201365734
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:49 schreef ToT het volgende:

[..]
Is heel begrijpelijk. Het slaat ook echt nergens meer op. Alleen in het hoge noorden kun je tegenwoordig nog REDELIJK betaalbaar een huis kopen, maar zelfs daar is overbieden inmiddels de norm.
Ja het voelt alsof geld echt in een enorm rap tempo niks meer waard is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 09:53:37 #28
74056 crew  ToT
pi_201365772
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:51 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja het voelt alsof geld echt in een enorm rap tempo niks meer waard is.
Ja alles wordt in rap tempo veel duurder. De dagelijkse boodschappen worden ook steeds duurder.
Eergisteren en gisteren gebeld over een nieuwbouwwoning die we nu op het oog hebben en ook met het bedrijf gebeld dat de keuken e.d. komt installeren. Alle prijzen zijn onder voorbehoud omdat de materialen ook snel in kosten stijgen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 09:59:26 #29
74056 crew  ToT
pi_201365880
2 jaar geleden was er echt een bizar luxe woning te koop binnen ons budget. We schrokken van de lage prijs.
Nu zie je voor dat zelfde geld af en toe iets voorbij komen waarvan je denkt: "Ach...ook best wel leuk, toch?", en dat huis is dan in 2 dagen tijd al 40 keer opgeslagen en een week later zijn er al 20 bezichtigingen geweest en is er nog 1 dag over om een bod te doen.
pi_201366138
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja dat begrijp ik. Wat me het meest verbaasd is hoeveel mensen (alleen al in dit topic) dat soort hoeveelheden geld zomaar beschikbaar hebben. En er iets achteloos van maken zo van ja 4-5 ton, daar zit gewoon al 10 jaar sparen tussen en het wordt genoemd alsof het hetzelfde bedrag is. Dat voelt voor mij of zeggen dat je een auto zoekt van 5-50 duizend euro. Wederom ik weet dat het aan mij ligt maar ik kan er niet aan wennen...
Denken dat mensen dat sparen
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 10:14:36 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201366169
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Denken dat mensen dat sparen
Dat is voor veel mensen een reden om een huis te kopen, het is een iets stabielere spaarpot dan een spaarrekening bij deze rentestanden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201366220
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:14 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat is voor veel mensen een reden om een huis te kopen, het is een iets stabielere spaarpot dan een spaarrekening bij deze rentestanden.
Mensen sparen niet voor die 100k. Ze lenen het. Het sparen noemen, maakt het doen lijken alsof ze dit eerst 10 jaar gaan sparen. Nee ze vergelijken hun maandlasten met de huur die ze nu betalen. Nou, dan is het zo een rare nog niet om die ton er bij te lenen.
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 10:20:06 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201366233
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Mensen sparen niet voor die 100k. Ze lenen het.
Klopt ze betalen bij (rente) om een groot bedrag te betalen/sparen, die ze in stenen stoppen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 10:30:35 #34
74056 crew  ToT
pi_201366400
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Klopt ze betalen bij (rente) om een groot bedrag te betalen/sparen, die ze in stenen stoppen.
Alleen ligt die rente laag, en op dat dipje van een aantal jaren geleden na worden die stenen waar ze dat geld in stoppen, wel steeds meer waard.
Als je met pensioen gaat knabbel je eerst je gewone spaarpotje op en daarna kun je je stapel stenen alsnog verkopen om riant van je ouwe dag te genieten terwijl je de energie nauwelijks meer hebt om daadwerkelijk dingen met dat geld te gaan doen, zodat je kinderen straks een forse erfenis krijgen. :P
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 10:35:01 #35
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201366461
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:30 schreef ToT het volgende:

[..]
Alleen ligt die rente laag, en op dat dipje van een aantal jaren geleden na worden die stenen waar ze dat geld in stoppen, wel steeds meer waard.
Als je met pensioen gaat knabbel je eerst je gewone spaarpotje op en daarna kun je je stapel stenen alsnog verkopen om riant van je ouwe dag te genieten terwijl je de energie nauwelijks meer hebt om daadwerkelijk dingen met dat geld te gaan doen, zodat je kinderen straks een forse erfenis krijgen. :P
:Y Dat is het algemene verhaal, maar daar zitten zoveel aannames in die ik, waarschijnlijk vanwege een gebrek aan economisch inzicht, niet kan controleren.

Hoe dan ook is het hoogst waarschijnlijk dat als ik er ooit aan toe kom om een huis te kopen dat ik waarschijnlijk het verkeerde huis op het verkeerde moment koop.


Ik heb soms het gevoel dat mensen hier naar de toekomst kijken door een glas water terwijl ik het door een glas melk moet bekijken. Hoe krijgen mensen het zo helder.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 15 september 2021 @ 10:38:37 #36
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_201366509
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:40 schreef Bosbeetle het volgende:
:D ik blijf me in dit topic verbazen over bedragen en hoe makkelijk ze worden benoemd 4-5 ton en "iets aardigs"....

Voordat dit weer een ellenlange discussie word ik bedoel dit niet om te trollen, en ik weet dat ik een wereldbeeld heb wat blijkbaar niet past bij hoe de werkelijkheid in elkaar zit. En dat is de reden dat ik me verbaas.
Hier in het groene hart gaan op de mooie plekjes rijtjeshuizen voor ongeveer 6 ton.
Dan heb je 130m2 met een leuke tuin en oprit. :)

A.k.a. ;(
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 10:48:35 #37
74056 crew  ToT
pi_201366657
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
:Y Dat is het algemene verhaal, maar daar zitten zoveel aannames in die ik, waarschijnlijk vanwege een gebrek aan economisch inzicht, niet kan controleren.

Hoe dan ook is het hoogst waarschijnlijk dat als ik er ooit aan toe kom om een huis te kopen dat ik waarschijnlijk het verkeerde huis op het verkeerde moment koop.

Ik heb soms het gevoel dat mensen hier naar de toekomst kijken door een glas water terwijl ik het door een glas melk moet bekijken. Hoe krijgen mensen het zo helder.
Ik ben begonnen met een huis uit de jaren '30 van 89m2 in Deventer.
Met fl.30.000,- winst verkocht bij de aankoop van een zeer groot huis in Gelderland, omgeving Zevenaar.
Op dat moment stegen de prijzen behoorlijk, en toen kwam de crash.
Op het dieptepunt van de crash raakte ik arbeidsongeschikt en moest ik mijn huis met ¤35.000 verlies verkopen, gelukkig wel met NHG dus dat werd toen gedekt.
Aantal jaren geleden een klein erfenisje gekregen wat precies genoeg was voor de kosten van een huis die ik net met mijn inkomen kon betalen.
Nu, 4 jaar later, is dat huis de helft tot wel bijna 2/3e deel in waarde gestegen en heeft mijn vrouw een contract met intentieverklaring van het werk gekregen, dus kunnen we verder kijken naar iets leukers. :)

Maar ja; nu is ons huis zowel een lust als een last. Een lust omdat het zo veel extra geld oplevert, en een last omdat de verkoop ervan wel een voorwaarde is om een ander huis te kunnen kopen en met zo veel kapers op de kust is er altijd wel iemand die die voorwaarde niet heeft.
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 10:49:02 #38
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201366672
Ik zou willen dat de salarissen net zo hard omhoog gingen als de huizenprijzen... :D dat blijft het nog een beetje betaalbaar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 10:50:11 #39
74056 crew  ToT
pi_201366702
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou willen dat de salarissen net zo hard omhoog gingen als de huizenprijzen... :D dat blijft het nog een beetje betaalbaar.
De salarissen gaan echt niet zo stijgen, en je gaat alleen nog maar meer kosten krijgen. Ze zitten er ook al aan te denken je een groter deel van je ziektekosten zelf te laten betalen.
pi_201366717
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoe dan ook is het hoogst waarschijnlijk dat als ik er ooit aan toe kom om een huis te kopen dat ik waarschijnlijk het verkeerde huis op het verkeerde moment koop.
Zelfs dat huis op het verkeerde moment had ik dat ik er goedkoper woonde dan huren aan het einde van de rit.

Er bestaat eigenlijk geen moment.
pi_201366727
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:49 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zou willen dat de salarissen net zo hard omhoog gingen als de huizenprijzen... :D dat blijft het nog een beetje betaalbaar.
Dat stadium ben ik inmiddels helaas voorbij, of ik moet nog weer een flinke stap pakken bij een overstap. Mag niet klagen met 6% vorig jaar, maar de huizen gaan harder. :P
Gelukkig heb ik inmiddels een huis.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 15 september 2021 @ 10:52:07 #42
74056 crew  ToT
pi_201366741
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zelfs dat huis op het verkeerde moment had ik dat ik er goedkoper woonde dan huren aan het einde van de rit.

Er bestaat eigenlijk geen moment.
Ja ik woon nu in een huis uit 2004 van 125m2 voor nog geen ¤500 per maand.
Er staan hier veel duurdere huurwoningen waar ik niet mee zou willen ruilen. :N
pi_201366748
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zelfs dat huis op het verkeerde moment had ik dat ik er goedkoper woonde dan huren aan het einde van de rit.

Er bestaat eigenlijk geen moment.
Klopt. En al zakt de markt in, over 10 a 20 jaar staat het gewoon weer boven je aankoopwaarde. Daar kan je redelijk vanuit gaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 10:53:38 #44
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201366763
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:50 schreef ToT het volgende:

[..]
De salarissen gaan echt niet zo stijgen, en je gaat alleen nog maar meer kosten krijgen. Ze zitten er ook al aan te denken je een groter deel van je ziektekosten zelf te laten betalen.
Tja wellicht had ik beter naar baz luhrmann moeten luisteren

quote:
Ladies and gentlemen of the class of '97
Wear sunscreen
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it
A long-term benefits of sunscreen have been proved by scientists
Whereas the rest of my advice has no basis more reliable
Than my own meandering experience, I will dispense this advice now
Enjoy the power and beauty of your youth, oh, never mind
You will not understand the power and beauty of your youth
Until they've faded, but trust me, in 20 years, you'll look back
At photos of yourself and recall in a way you can't grasp now
How much possibility lay before you and how fabulous you really looked
You are not as fat as you imagine

Don't worry about the future
Or worry, but know that worrying
Is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing Bubble gum

The real troubles in your life
Are apt to be things that never crossed your worried mind
The kind that blindsides you at 4 p.m. on some idle Tuesday
Do one thing every day that scares you
Saying, don't be reckless with other people's hearts
Don't put up with people who are reckless with yours
Floss
Don't waste your time on jealousy
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind
The race is long and in the end, it's only with yourself
Remember compliments you receive, forget the insults
If you succeed in doing this, tell me how
Keep your old love letters, throw away your old bank statements
Stretch
Don't feel guilty if you don't know what you want to do with your life
The most interesting people I know
Didn't know at 22 what they wanted to do with their lives
Some of the most interesting 40-year-olds I know still don't
Get plenty of calcium
Be kind to your knees
You'll miss them when they're gone
Maybe you'll marry, maybe you won't
Maybe you'll have children, maybe you won't
Maybe you'll divorce at 40, maybe you'll dance the 'Funky Chicken'
On your 75th wedding anniversary
Whatever you do, don't congratulate yourself too much
Or berate yourself either

Your choices are half chance, so are everybody else's
Enjoy your body, use it every way you can
Don't be afraid of it or what other people think of it
It's the greatest instrument you'll ever own
Dance, even if you have nowhere to do it but your own living room
Read the directions even if you don't follow them
Do not read beauty magazines, they will only make you feel ugly
Get to know your parents, you never know when they'll be gone for good
Be nice to your siblings, they're your best link to your past
And the people most likely to stick with you in the future
Understand that friends come and go
But a precious few, who should hold on
Work hard to bridge the gaps in geography and lifestyle
For as the older you get
The more you need the people you knew when you were young
Live in New York City once but leave before it makes you hard
Live in northern California once but leave before it makes you soft
Travel

Accept certain inalienable truths
Prices will rise, politicians will philander, you too, will get old
And when you do, you'll fantasize that when you were young
Prices were reasonable, politicians were noble

And children respected their elders
Respect your elders
Don't expect anyone else to support you
Maybe you have a trust fund, maybe you'll have a wealthy spouse
But you never know when either one might run out
Don't mess too much with your hair
Or by the time you're 40 it will look 85
Be careful whose advice you buy but be patient with those who supply it
Advice is a form of nostalgia, dispensing it is a way of fishing the past
From the disposal, wiping it off, painting over the ugly parts
And recycling it for more than it's worth
But trust me on the sunscreen
drie stukjes dikgedrukt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 15 september 2021 @ 10:53:39 #45
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201366764
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja dat begrijp ik. Wat me het meest verbaasd is hoeveel mensen (alleen al in dit topic) dat soort hoeveelheden geld zomaar beschikbaar hebben. En er iets achteloos van maken zo van ja 4-5 ton, daar zit gewoon al 10 jaar sparen tussen en het wordt genoemd alsof het hetzelfde bedrag is. Dat voelt voor mij of zeggen dat je een auto zoekt van 5-50 duizend euro. Wederom ik weet dat het aan mij ligt maar ik kan er niet aan wennen...
Tja je hoeft niet heel bijzonder te verdienen samen om 4 a 5 ton aan hypotheek te kunnen krijgen. Hoef ik geen cent voor te sparen. En door de lage rente kost dat niet meer per maand dan mijn 3 ton hypotheek tegen de rente van 6 jaar geleden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator woensdag 15 september 2021 @ 10:57:36 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201366805
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Tja je hoeft niet heel bijzonder te verdienen samen om 4 a 5 ton aan hypotheek te kunnen krijgen. Hoef ik geen cent voor te sparen. En door de lage rente kost dat niet meer per maand dan mijn 3 ton hypotheek tegen de rente van 6 jaar geleden.
Dan verdien je in mijn ogen wel bijzonder. Maar dat zal het verschil zijn tussen in de 'industrie' werken vs werken bij 'het rijk/academia'. en een mavoklant zijn :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201366828
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Tja je hoeft niet heel bijzonder te verdienen samen om 4 a 5 ton aan hypotheek te kunnen krijgen. Hoef ik geen cent voor te sparen. En door de lage rente kost dat niet meer per maand dan mijn 3 ton hypotheek tegen de rente van 6 jaar geleden.
Mwah je moet toch wel flink boven modaal verdienen om daar aan te komen.
Dat jij dat niet "bijzonder" vind, is natuurlijk heel persoonlijk.
pi_201366829
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:53 schreef laziness het volgende:

[..]
Tja je hoeft niet heel bijzonder te verdienen samen om 4 a 5 ton aan hypotheek te kunnen krijgen. Hoef ik geen cent voor te sparen. En door de lage rente kost dat niet meer per maand dan mijn 3 ton hypotheek tegen de rente van 6 jaar geleden.
Nou, ik denk dat je dat wel erg makkelijk zegt. Mijn vriend en ik kunnen 5 ton hypotheek krijgen (max), maar daarvoor verdient vriend wel 2x modaal. Ik verdien iets boven het minimumloon. (Hij werkt fulltime, ik 36 uur per week). Doe je dat laatste (zoals ik dus verdienen) beide, dan kun je dus geen hypotheek van 4-5 ton krijgen.

Of sla ik ergens de plank mis, dat zou kunnen? :)
  woensdag 15 september 2021 @ 11:00:23 #49
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201366837
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dan verdien je in mijn ogen wel bijzonder. Maar dat zal het verschil zijn tussen in de 'industrie' werken vs werken bij 'het rijk/academia'. en een mavoklant zijn :D
Als je allebei een modaal inkomen hebt wat in 2021 op ¤36.500 ligt dan kan je 4 ton aan hypotheek krijgen.
Dit is ¤2816,- per maand. Dat is echt niet heel bijzonder.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_201366847
quote:
88s.gif Op woensdag 15 september 2021 10:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dan verdien je in mijn ogen wel bijzonder. Maar dat zal het verschil zijn tussen in de 'industrie' werken vs werken bij 'het rijk/academia'. en een mavoklant zijn :D
Bijzonder wil ik het niet noemen. Maar wel ruim bovengemiddeld. Beiden 45k per jaar.

Overigens kan dat bij het rijk prima.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')