abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport / Supervogel dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:34:54 #176
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
  Manager PR/Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 21:22:26 #177
269689 crew  Viv
pi_205747041
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 20:11 schreef exode het volgende:

[..]
Lego gaat ook omhoog vanaf 1 september.
Met hoeveel? :o
pi_205747239
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 21:22 schreef Viv het volgende:

[..]
Sommige sets wel 20%. -O- Maar het varieert 'n beetje tussen de 5-20%.
pi_205747735
quote:

[..]
Rond de 20% maar ik zag ook 25% voorbijkomen.
  donderdag 25 augustus 2022 @ 22:16:34 #180
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_205747740
quote:

[..]
Hier heb je lijstje:
https://www.bricktastic.n(...)ets-verhogen-update/

1 augustus hebben ze overigens al de eerste lichting in prijs verhoogd.
pi_205747820
Vrees dat de Kerstset ook flink duurder wordt.

Weet iemand overigens waar ik Lego Boost moc's kan vinden? B wil er een auto of zo van maken.
  Manager PR/Moderator donderdag 25 augustus 2022 @ 23:39:38 #182
269689 crew  Viv
pi_205748462
Ah, die prijsstijgingen vind ik nog wel te overzien dan. Hopelijk blijft het hierbij. :%
pi_205748629
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 10:30 schreef Ynske het volgende:
Help...

Dit onderdeel van de graafmachine is kapot. Hoe of waar zou ik die kunnen vervangen?

65082[ afbeelding ]
Via Bricklink zijn volgens mij wel verkopers te vinden?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:28:45 #184
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_205749033
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2022 00:17 schreef Amsel het volgende:

[..]
Via Bricklink zijn volgens mij wel verkopers te vinden?
Klopt maar net belachelijk hoge verzendkosten. Heb nu met lego Elf contact gehadz situatie uitgelegd en zij hebben ze kosteloos vervangen O+
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_205796457
Er komt naar alle waarschijnlijkheid een Lego park in België.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)en-engeland-pretpark
pi_205919212
Er zijn veel grote Lego-sets met flinke kortingen bij de Intertoys. Als je geluk hebt dat je in de buurt woont ook de kerstsets van de afgelopen twee jaar.

https://www.intertoys.nl/(...)zoQrZlvbSH66Nu8vEL4=
pi_206270709
Voor wie nog een duurdere/unieke set bij Lego zelf wil bestellen, als je vandaag of morgen bestelt kun je tot 5 extra Lego setjes erbij krijgen en dubbele vippunten, afhankelijk van wat de set kost.

Ik heb zojuist het Disneykasteel besteld (wordt het kerstcadeau voor het hele gezin) en krijg daarbij voor ¤40 aan korting voor een volgende aankoop in vip-punten, Halloween add-ons, een schipbreukeling-setje, een kerstsetje en een Lego Mario mushroom kado. daar betaal ik ook wel heel veel geld voor totaal, maar voor een set die verder nergens te koop is een goede deal als je ninjago bestelt kun je daar ook nog een gratis setje bij krijgen.
  Manager PR/Moderator zondag 18 juni 2023 @ 21:53:36 #188
269689 crew  Viv
pi_209560913
@TolstoiFan ik heb je vraag even hierheen gehaald :Y)

quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 11:18 schreef TolstoiFan het volgende:

[..]

Hoe ruimen jullie de lego op? Alles bij elkaar? Of per set?
Nu ligt alles zo een beetje op zijn speelkleed, per doos gekocht en een aantal dingen bij elkaar.
Maar ik zoek nog een permanentere handige manier van opruimen.....
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 11:40 schreef Viv het volgende:

[..]
Ik heb één set die ik steeds terug doe in de oorspronkelijke doos, het Peperkoekhuisje dat we iedere Kerst bouwen. ~:)

De rest zit in twee Ikea-manden (Dröna, die in hun vakjeskasten passen). Daarin zit een kleiner mandje met alle "normale" blokjes, om makkelijk te kunnen bouwen. Wat ik ook apart bewaar zijn "Dots" en vergelijkbare stukjes van maar één nopje, die zitten in een hobby-/sorteerdoosje van Curver. En in de mand zit ook een Lego-koffertje (die van set 10713), daarin zitten de speciale stukjes (Minifigures, accessoires, dieren en planten, etc). :)
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 21:18 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Alles is hierin gesorteerd op kleur. We begonnen met 8 bakken, maar inmiddels hebben we er 15 ofzo :@. Maar ik merk dat de kinderen nu veel enthousiaster bouwen dan toen alles op 1 hoop door elkaar lag.

Er zijn ruwweg vier manieren om Lego te bewaren:

1. Per set apart houden
2. Sorteren op soort onderdeel
3. Sorteren op kleur
4. Alles op één grote hoop

Sorteren op kleur zou ik zelf niet snel doen, behalve voor dit soort bouwsels:

O+
  zondag 18 juni 2023 @ 22:22:03 #189
36431 bleiblei
pi_209561422
Sorteren is een hobby voor volwassenen. En als volwassene heb ik de magische oplossing nog niet gevonden :P .

Al moet ik zeggen dat ik nog maar zelden (meer nooit) hoor van kinderen die met lego spelen zoals wij dat vroeger deden. Dwz. Een set bouw je een keer op, dan gooi je de blokjes op een grote hoop en dan ga je zelf dingen bedenken. Dat principe lijkt wel uitgestorven ;( .

Dus ja, als je neurotenkinderen hebt die alleen sets willen bouwen (die van mij moeten überhaupt niets van lego hebben }:| . Dus ik ben jaloers ;) ). Sorteer op set. En anders gewoon op 1 hoop.

Sorteren op type blokjes werkt alleen bij kinderen die meer plezier halen uit sorteren dan uit bouwen. Dat kost echt gruwelijk veel tijd bij afbreken. Sorteren op kleur... dat kunnen alleen volwassenen verzinnen. En dan alleen volwassenen die hun cd en boekenkast op kleur hebben staan ;) .
  zondag 18 juni 2023 @ 22:29:40 #190
36431 bleiblei
pi_209561531
Oh, zelf heb ik doordat ik vanalles geprobeerd heb, een mengelmoes van sorteermethodes. Wat het alleen maar erger maakt.

Ik heb een handvol sets apart in een doos (o.a. de carrousel 10196, Lionel knights castle, barracuda bay en nog een paar), lugbulk van jaaaaren geleden zit in ziploczakjes per categorie in plastic dozen, een aantal "speciale" parts heb ik weer uitgesorteerd in van die lade kastjes van Raaco, minifigs en pneumatisch spul zit in vakkendozen (voor naaigaren) van de Xenos, technic wielen in 1 grote Samla (Ikea) Overig technisch lego in 2-3 Samla's :@ en ga zo maar door.

Kortom, ik kan nooit vinden wat ik zoek en dus bestel ik het maar via bricklink om dan later ergens een ziploc zakje/laatje te vinden waar 30 van die blokjes in de kleur die ik nodig had tegen kom :X . Maar gelukkig moc ik nog maar zelden. Dus is het niet meer zo een dure hobby geworden O-) .
  Manager PR/Moderator zondag 18 juni 2023 @ 22:38:21 #191
269689 crew  Viv
pi_209561629
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2023 22:22 schreef bleiblei het volgende:

Al moet ik zeggen dat ik nog maar zelden (meer nooit) hoor van kinderen die met lego spelen zoals wij dat vroeger deden. Dwz. Een set bouw je een keer op, dan gooi je de blokjes op een grote hoop en dan ga je zelf dingen bedenken. Dat principe lijkt wel uitgestorven ;( .
Mijn kind doet dit wél. :Y
quote:
Sorteren op type blokjes werkt alleen bij kinderen die meer plezier halen uit sorteren dan uit bouwen. Dat kost echt gruwelijk veel tijd bij afbreken.
Ik sorteer wel op type, maar dan heel grofweg:
- Gewone bricks (aantal nopjes maakt niet uit)
- Dots en andere platte dingetjes van één nopje
- Minifigures/dieren/planten/accessories
- Overig :D

(En ik houd het Peperkoekhuisje apart zodat ik die niet elk jaar uit de grote hoop hoef te vissen.)

Die gewone bricks houd ik apart zodat je bij het bouwen niet misgrijpt (dat er onverwacht een nopje of zo aan de zijkant zit bijvoorbeeld). Dus dat helpt juist bij het bouwen. :Y)

Ik wil ook nog een aparte bak maken met plates (van twee of meer nopjes), en een bak met onderdelen van voertuigen. De categorie "Overig" blijft wel het grootste.

Oh, en ik vind sorteren leuk om te doen. O+
quote:
Sorteren op kleur... dat kunnen alleen volwassenen verzinnen. En dan alleen volwassenen die hun cd en boekenkast op kleur hebben staan ;) .
Sommige kinderen worden erdoor geprikkeld om te gaan bouwen, maar in mijn hoofd is het niet logisch om uiteenlopende onderdelen bij elkaar te bewaren omdat ze toevallig dezelfde kleur hebben. -O-
pi_209563530
quote:
Sorteren is een hobby voor volwassenen. En als volwassene heb ik de magische oplossing nog niet gevonden :P .

Dus ja, als je neurotenkinderen hebt die alleen sets willen bouwen (die van mij moeten überhaupt niets van lego hebben }:| . Dus ik ben jaloers ;) ). Sorteer op set. En anders gewoon op 1 hoop.

Sorteren op type blokjes werkt alleen bij kinderen die meer plezier halen uit sorteren dan uit bouwen. Dat kost echt gruwelijk veel tijd bij afbreken. Sorteren op kleur... dat kunnen alleen volwassenen verzinnen. En dan alleen volwassenen die hun cd en boekenkast op kleur hebben staan ;) .
Mijn jongste doet dat dus wel. Maar hij heeft dan wel iets specifieks in zijn hoofd welke onderdeeltjes hij nodig heeft, en als je dan die moet zoeken in een hoop van 20 kg dan ben je meer aan het zoeken dan aan het bouwen. Nu alles in bakjes op kleur zit, is dat veel makkelijker. Gelukkig ziet hij het voordeel daar ook van in. Losse onderdeeltjes die weer uit oude bouwwerken komen, sorteren we eens in de maand ongeveer weer uit.

We hebben ook een doosje specials trouwens :Y. Met dingen als telefoons, croissants, fietsje, etc. En een doos voor minifigs. Technic zit ook apart. En Mario-Lego. :P
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_209563723
quote:

Ik heb hier zo'n exemplaar rondlopen, B bouwt alles 1 keer en haalt het dan uit elkaar. Hij bouwt vervolgens gewoon waar hij zin in heeft, kleuren door elkaar en volledig verzonnen. O+

Hij heeft wel een eigen sorteer systeem om op te ruimen, maar met bouwen gebeurt dat dus niet gesorteerd.
pi_209563774
Ook even hier :)

We hebben B zelf een opruim methode laten verzinnen.

Trofast kast met lades waarin op kleur is gesorteerd het grotere spul. En 1 lade voor treinrailsen, 1 voor wielen en 1 voor het grote technisch spul gedoe.

Het kleinere spul zoals zwaarden, bedrukte steentjes, minifigs etc zit in de kleine ladekastjes van de Ikea.

Hij wil het juist grotendeels op kleur, ook al bouwt hij kleuren dus door elkaar.

Zijn Lego Mario sets zitten in elkaar in een aparte Cuver bak, daar speelt hij veel mee samen met een vriendje net zoals met zijn Minecraft Lego. Die haalt ie niet uit elkaar en daar speelt hij hele verhalen mee.

En onze Lego? })

Alle sets zitten in Zipzakjes in grote bakken van de Ikea.

Het losse spul zit of in van die gereedschaps kistjes/koffertjes van de Action of in die verdeelbakken van de Ikea en dan in een grote Ikea bak.

Wij bouwen sets en gaan daar omheen bouwen. We houden de Lego van B en ons apart, als wij iets van hem lenen, schrijft dat heel netjes op en als we gaan afbreken staat ie meteen klaar om zijn stukje/minifig/wegenplaat weer in te nemen.

En dan Juul, die breekt niets af, die heeft Prinsessen Friends Lego en speelt daarmee alsof het een poppenhuis is O+ Het staat nog exact zo als het boekje, als er iets afvalt, bouwt ze het meteen terug. Dus er is niets op te ruimen, het staat altijd uitgestald op haar bureautje.
  maandag 19 juni 2023 @ 09:53:04 #195
35189 Troel
scherp en bot
pi_209564694
quote:
1s.gif Op zondag 18 juni 2023 21:53 schreef Viv het volgende:
@:tolstoifan ik heb je vraag even hierheen gehaald :Y)
[..]
[..]
[..]
Er zijn ruwweg vier manieren om Lego te bewaren:

1. Per set apart houden
2. Sorteren op soort onderdeel
3. Sorteren op kleur
4. Alles op één grote hoop

Sorteren op kleur zou ik zelf niet snel doen, behalve voor dit soort bouwsels:
[ afbeelding ]
O+
quote:
7s.gif Op maandag 19 juni 2023 08:48 schreef Troel het volgende:
Wij hebben een paar van die giga Samla's waar alles in zit. Ik probeer het altijd wel weer te sorteren, maar de jongens zijn daar niet zo van. Wat ook altijd wel goed hielp was een grote verhuisdoos en daarin lege afgeknipte melkpakken. Simpel, goedkoop maar doeltreffend.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 19 juni 2023 @ 09:54:29 #196
35189 Troel
scherp en bot
pi_209564706
Overigens zou ik het liefste ook op kleur selecteren (en nee, dat heb ik bij cd's en boeken zeker niet @bleiblei ), maar dan puur omdat ik het heerlijk vind om huizen in een bepaalde stijl te bouwen en dat je dan dus makkelijk alles bij elkaar hebt :@

Ik heb dat al best lang niet meer gedaan omdat dus nu alles door elkaar zit en het zo'n k*twerk is om het allemaal te sorteren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_209564982
Ik stuurde aan op sorteren op sets aangezien L het liefst uit het boekje bouwt maar hij wilde zelf op kleur sorteren dus zijn lego ligt nu op kleur (waarbij mijn eis was dat de onderdelen met sticker apart zouden gaan ivm beschadigen).
Hij is een paar dagen zoet geweest met alles sorteren ^O^ . Voor nu ligt de lego aan de kant en wordt er met ander speelgoed gespeeld dus ik moet nog zien hoe goed het werkt met opbouwen.

Pas nog lego tafel op de kop getikt gemaakt van 2 lage trofastkasten met ondiepe bakken. Dus alle lego zit nu in trofast bakken ipv ziplockzakken. Ook nog even zien hoe handig dat is.
pi_209686197
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2022 22:16 schreef exode het volgende:

[..]
Rond de 20% maar ik zag ook 25% voorbijkomen.
En het aantal steentjes per set zal ook wel minder worden dan. Als je bv. ziet hoe een brandweerkazerne er nu uitziet en die er 30 jaar geleden uitzag...
  woensdag 28 juni 2023 @ 23:09:42 #199
36431 bleiblei
pi_209686281
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juni 2023 22:59 schreef Halcon het volgende:

[..]
En het aantal steentjes per set zal ook wel minder worden dan. Als je bv. ziet hoe een brandweerkazerne er nu uitziet en die er 30 jaar geleden uitzag...
Mwah, valt mee. Trend is juist dat dingen uit meer onderdelen bestaan.

Maar bijv. De brandweerkazerne zoals deze zaten rond de 400 blokjes:

En bijv. deze die vorig jaar nog te koop was zit op dik 900 onderdelen:

Zelfs de relatief kleine kazerne die nu te koop zit, zit op 540 blokjes.
  woensdag 28 juni 2023 @ 23:17:04 #200
36431 bleiblei
pi_209686356
Heb zelfs ff voor je de prijs uitgevogeld. Die set kostte toen plm 25 dollar (dus zeg 50 gulden).
Dat zou nu met inflatiecorrectie een euro of 62 zijn. De huidige brandweerkazerne kost 60 euro.

Dus voor iets minder geld krijg je 140 (35%) blokjes meer 8-) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')