Je mag van alles denken, maar je mag niet altijd alles zeggen zonder juridische consequenties. En daar zijn vaak ook prima redenen voor. Het is niet heel fijn als bijvoorbeeld een rancuneuze ex besluit om bij al je buren een briefje door de bus te doen dat jij een veroordeelde pedofiel bent.quote:Op vrijdag 10 september 2021 02:37 schreef the-eye het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)t'%20strafbaar%20is.
Dit ben ik toch wel eens met Rutte. Hoe nobel het ook verpakt wordt, het inperken van wat je mag zeggen of denken is nooit een verbetering.
Maar als dat nou haar mening is?quote:Op vrijdag 10 september 2021 11:22 schreef Monolith het volgende:
Het is niet heel fijn als bijvoorbeeld een rancuneuze ex besluit om bij al je buren een briefje door de bus te doen dat jij een veroordeelde pedofiel bent.
Ja en daar gaat het dus mis. Niet alles is maar onderwerp van meningen. De claim dat iemand een veroordeelde pedofiel is, is een toetsbaar feit. Je hebt het recht op je eigen meningen, niet op je eigen feiten. Ook al is dat laatste wel een trend aan het worden.quote:Op vrijdag 10 september 2021 11:47 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar als dat nou haar mening is?
Hoe dat zo?quote:Op vrijdag 10 september 2021 12:11 schreef airconditioning het volgende:
Shit nu mag ik FvDers geen nazi's meer noemen
In de wet wordt vastgelegd dat het ’publiekelijk vergoelijken, ontkennen of verregaand bagatelliseren van genocide, oorlogsmisdaden en Holocaust’ strafbaar is.quote:
Vooral ook omdat het erkennen ook een strafbaar feit is vanwege de Turkse wet, die uitspraken door een Turk in het buitenland gedaan juist extra zwaar bestraft.quote:Op vrijdag 10 september 2021 04:40 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dus elke Turk die de Armeense genocide ontkent of bagatelliseert pleegt een strafbaar feit?
Interessant.
Het is misschien nog wel ernstiger dan dat. Gaat de staat de geschiedschrijving doen?quote:Ik ben het geloof ik niet eens met Rutte dat het ontkennen van gedocumenteerde feiten onder de vrijheid van meningsuiting valt.
Het gevolg is dat de holocaust waargebeurd wordt omdat de staat dat zegt, Dus die waarheid staat of valt dan met het vertrouwen in de overheid als iets dat altijd de waarheid kent en spreekt. De reden dat wij weten dat de holocaust echt heeft bestaan is dat alle pogingen die te ontkennen geen hout bleken te snijden.quote:Op vrijdag 10 september 2021 08:23 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik vind het raar en niet nodig dat men voor de holocaust een onderscheid maakt. Als mensen andere gruwelijkheden in de menselijke geschiedenis ontkennen of bagatelliseren dan volgt daar ook geen straf op. Bij de holocaust krijg je een straf voor haatzaaien en nu gaan ze er zelfs een apart strafbaar feit van maken? Dat is gewoon te veel.
Bovendien denk ik dat het voor het doel juist averechts werkt. Dit wordt in kringen waar het om gaat juist als ondersteuning van hun argumenten gebruikt dat er iets niet zou kloppen en dat joden wel erg veel macht zouden hebben.
Wat je eigenlijk bedoelt is : Ik heb het alleenrecht om de jaren 30 erbij te halen wanneer het mij uitkomt maar wanneer andere het doen moet het verboden wordenquote:Op vrijdag 10 september 2021 11:55 schreef Hexagon het volgende:
Als ze toch bezig zijn breiden ze het verbod ook uit tot wappie-figuren die te pas en te pas de holocaust gebruiken om tegen COVID beleid te krijsen. Graag knetterhoge boetes.
Artikel 17 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens maakt een uitzondering voor het "misbruik van rechten", of anders gezegd: het uitoefenen van een recht mag geen inbreuk plegen op de mensenrechten van anderen. Wat door het Hof is aangehaald om holocaust ontkenning te veroordelen.quote:Op vrijdag 10 september 2021 07:58 schreef einzeinz het volgende:
Houdt een regering zich hier echt mee bezig?
Er is nog steeds zoiets als 'vrijemeningsuiting', als je daaraan gaat knabbelen. Wat is het volgende? Verbieden dat zwarte Piet zwart is?
Zullen er echt boetes gegeven worden? Zal iemand na herhaaldelijke uitspraken naar de cel moeten? Zo niet, dan is dit de grootste onzin dat ze in ONZ ooit gelezen hebben!
Willem Aantjes? Ik bedoel maar, je kunt het begrip "oorlogsmisdaden" ook een heel eind richting het (licht)grijze gebied optrekken als de wil er is.quote:Op vrijdag 10 september 2021 10:07 schreef -XOR- het volgende:
Lekker dingen ruim strafbaar stellen, en dan moeten op de goedheid van de rechtsstaat dat mensen niet zomaar gestraft worden. Maar goed, binnenkort worden mensen dus ook opgesloten wanneer ze de daden van JP Coen niet ondubbelzinnig veroordelen.
Ja, die Nazi's van de FvD halen de hele tijd de 2e wereld oorlog erbij!quote:Op vrijdag 10 september 2021 12:21 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Wat je eigenlijk bedoelt is : Ik heb het alleenrecht om de jaren 30 erbij te halen wanneer het mij uitkomt maar wanneer andere het doen moet het verboden worden
Nou dat probleem heb ik ook een beetje,ik las laatst iets over de mh17 daders en die werden al steevast als oorlogsmisdadiger aangeduidquote:Op vrijdag 10 september 2021 12:28 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Willem Aantjes? Ik bedoel maar, je kunt het begrip "oorlogsmisdaden" ook een heel eind richting het (licht)grijze gebied optrekken als de wil er is.
Het Hof maakt wel vaker van dat soort rare sprongen.quote:Op vrijdag 10 september 2021 12:23 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Artikel 17 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens maakt een uitzondering voor het "misbruik van rechten", of anders gezegd: het uitoefenen van een recht mag geen inbreuk plegen op de mensenrechten van anderen. Wat door het Hof is aangehaald om holocaust ontkenning te veroordelen.
Volgens mij mag ik toch echt gewoon zeggen dat gras paars is zonder rechterlijke gevolgen.quote:Op vrijdag 10 september 2021 11:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en daar gaat het dus mis. Niet alles is maar onderwerp van meningen. De claim dat iemand een veroordeelde pedofiel is, is een toetsbaar feit. Je hebt het recht op je eigen meningen, niet op je eigen feiten. Ook al is dat laatste wel een trend aan het worden.
Waarom zou dat in deze context een verschil maken? Bovendien is gevaar van het verbieden van een ideologie door een overheid juist iets dat we geleerd zouden moeten hebben inmiddels...quote:Op vrijdag 10 september 2021 10:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
Holocaustontkenning is dan verder natuurlijk ook niet zomaar een 'mening', het is vooral een ideologie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |