Het zomerfestivalseizoen is al nagenoeg begraven.quote:Op maandag 6 september 2021 15:47 schreef 4-elements het volgende:
[..]
Ik ook niet. Als een Grand Prix door kan gaan, kan dit ook door gaan. Slappe zakken.
En ook ongelofelijk dat het kabinet nog steeds festivals tegenhoudt, zodat heel veel mensen nu de grens overgaan om daar naar festivals te gaan. Gewoon alles opengooien nu bijna iedereen die dat wil dubbel is gevaccineerd.
moet er natuurlijk wel een prins in je organisatiecomité zitten, anders gaat 't nog steeds niet doorquote:Op maandag 6 september 2021 15:49 schreef Nia het volgende:
[..]
Misschien dergelijke evenementen als deze verplaatsen naar Zandvoort? Daar hebben ze tenminste het lef om het groene licht te geven. Het lijkt meer te gaan om welke ambtenaren de beslissingen moeten nemen dan de daadwerkelijke risico's voor de volksgezondheid.
pas* als de vaccinaties uitwerken. Vooralsnog blijven de vaccinaties nog steeds extreem goed werken en ook een half jaar nadat de meeste bejaarden gevaccineerd zijn komen er nog steeds evenveel jongeren in het ziekenhuis als je kijkt naar absolute aantallen. Er zijn nog genoeg jongeren die nog altijd geen antistoffen hebben. Ergo, op dit moment is de jongerengroep een even groot probleem als de groep bejaarden. Dat gaat pas veranderen als er enorm veel jongeren besmet raken, of er dus opeens een stuk meer jongeren zich gaan laten vaccineren.quote:Op maandag 6 september 2021 14:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar de absolute druk is juist niet gelijk. Op dit moment wellicht, maar dat zegt niets over de komende periode. In de groep 30- zullen veel meer mensen anti-stoffen hebben, absoluut gezien veel meer mensen gevaccineerd zijn en goed werkende immuunsystemen hebben. Dat de groep 90+ nog zoveel opnames per dag heeft bij zo weinig mensen en zo'n hoge vaccinatiegraad laat juist zien dat die groep een veel groter risico is op problemen bij de zorg, zeker als de vaccinaties uitwerken.
De komende 2 weken zijn cruciaal.quote:Op maandag 6 september 2021 15:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nog 2 weken, dan zien we of er een Bernhardpiek is in de cijfers. Kan uiteraard ook een klein piekje zijn, soort compensatiepiek.
volgens mij hebben zo'n 3 weken geleden ongeveer 70.000 mensen dicht op elkaar staan dansen in 5 verschillende steden. deed geen drol.quote:Op maandag 6 september 2021 15:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nog 2 weken, dan zien we of er een Bernhardpiek is in de cijfers. Kan uiteraard ook een klein piekje zijn, soort compensatiepiek.
Dat is altijd waar, maar in deze maand wel een beetje extra waar. Vorig jaar is de ziekenhuisbezetting verdrievoudigd tussen 7 en 21 september, dus het wordt interessant om te kijken wat er dit jaar gebeurt.quote:Op maandag 6 september 2021 15:51 schreef jcdragon het volgende:
[..]
De komende 2 weken zijn cruciaal.
Ik had mijn bericht af moeten sluiten met /sarcasmquote:Op maandag 6 september 2021 15:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
volgens mij hebben zo'n 3 weken geleden ongeveer 70.000 mensen dicht op elkaar staan dansen in 5 verschillende steden. deed geen drol.
in Zandvoort zitten ze nu aan de max qua CO2, daar kunnen geen hijgende hardlopers meer bijquote:Op maandag 6 september 2021 15:49 schreef Nia het volgende:
[..]
Misschien dergelijke evenementen als deze verplaatsen naar Zandvoort? Daar hebben ze tenminste het lef om het groene licht te geven. Het lijkt meer te gaan om welke ambtenaren de beslissingen moeten nemen dan de daadwerkelijke risico's voor de volksgezondheid.
spann0nd!!!!quote:Op maandag 6 september 2021 15:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat is altijd waar, maar in deze maand wel een beetje extra waar. Vorig jaar is de ziekenhuisbezetting verdrievoudigd tussen 7 en 21 september, dus het wordt interessant om te kijken wat er dit jaar gebeurt.
En hoe groot is dat probleem daadwerkelijk?quote:Op maandag 6 september 2021 15:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
pas* als de vaccinaties uitwerken. Vooralsnog blijven de vaccinaties nog steeds extreem goed werken en ook een half jaar nadat de meeste bejaarden gevaccineerd zijn komen er nog steeds evenveel jongeren in het ziekenhuis als je kijkt naar absolute aantallen. Er zijn nog genoeg jongeren die nog altijd geen antistoffen hebben. Ergo, op dit moment is de jongerengroep een even groot probleem als de groep bejaarden. Dat gaat pas veranderen als er enorm veel jongeren besmet raken, of er dus opeens een stuk meer jongeren zich gaan laten vaccineren.
Groot genoeg om nog steeds te kampen met een te hoge zorgdruk. Groot genoeg dat 200 bezette ic-bedden al ruim een maand de ondergrens lijkt te zijn.quote:Op maandag 6 september 2021 15:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
En hoe groot is dat probleem daadwerkelijk?
Je haalt nu een aantal argumenten door elkaar.quote:Op maandag 6 september 2021 15:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Groot genoeg om nog steeds te kampen met een te hoge zorgdruk. Groot genoeg dat 200 bezette ic-bedden al ruim een maand de ondergrens lijkt te zijn.
Australië deed dat al jaren voor alle andere kindervaccins.quote:Op maandag 6 september 2021 15:58 schreef Nielsch het volgende:
zeg gewoon dat als je je niet laat vaccineren, je ook geen kinderbijslag meer krijgt. moet je eens zien hoe snel die allochtonenwijken en bible belt is gevaccineerd![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Sow, netto cijfers omlaag én percentage positief gezakt.quote:
Sorry dat ik zo kom binnen vallen, ik lees al een paar weken mee en heb eindelijk een account aangemaaktquote:Op maandag 6 september 2021 15:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
pas* als de vaccinaties uitwerken. Vooralsnog blijven de vaccinaties nog steeds extreem goed werken en ook een half jaar nadat de meeste bejaarden gevaccineerd zijn komen er nog steeds evenveel jongeren in het ziekenhuis als je kijkt naar absolute aantallen. Er zijn nog genoeg jongeren die nog altijd geen antistoffen hebben. Ergo, op dit moment is de jongerengroep een even groot probleem als de groep bejaarden. Dat gaat pas veranderen als er enorm veel jongeren besmet raken, of er dus opeens een stuk meer jongeren zich gaan laten vaccineren.
Dan hebben ze opeens geen enkele moeite meer met de Nederlandse taal.quote:Op maandag 6 september 2021 15:58 schreef Nielsch het volgende:
zeg gewoon dat als je je niet laat vaccineren, je ook geen kinderbijslag meer krijgt. moet je eens zien hoe snel die allochtonenwijken en bible belt is gevaccineerd![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
We moeten ophouden met het narratief dat jongeren niet medeverantwoordelijk zijn voor de zorgbelasting, want dat zijn ze wel, en nu dus voor een fors deel. Hoe meer we gaan zoeken naar andere scapegoats, hoe kleiner de kans dat die 30% van de jongeren alsnog die prik gaat halen. De kans is kleiner, maar niet nul. En te veel jongeren denken dat het hun tijd wel zal duren. Met als gevolg dat er nu evenveel bejaarden als jongeren in het ziekenhuis liggen. En dat voor een ziekte waar jongeren zogenaamd geen risico bij lopen.quote:Op maandag 6 september 2021 16:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je haalt nu een aantal argumenten door elkaar.
Een groep van 5,5 miljoen Nederlanders, voor het gemak even zo rond de 35% van de bevolking zorgt met de huidige vaccinatiegraad voor 10 tot 12 ziekenhuisopnames per dag. Ze zorgen gemiddeld gezien voor 0 IC-opnames per dag.
Oftewel, in die groep zit het probleem niet.
De ligduur onder jongeren zal inderdaad een stuk korter zijn. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht.quote:Op maandag 6 september 2021 16:10 schreef Bliksem92 het volgende:
Wat ik probeer te zeggen is dat ik dit alles zodanig interpreteer dat ik van mening ben dat hameren op het vaccineren van personen van 30- weinig winst oplevert. Als ik iets compleet verkeerd zie dan hoor ik het graag.
Zo had ik het nog niet eens gezien maar dat zou ook kunnen inderdaad. Maar ik vind het vooral opmerkelijk dat er nog zoveel 'ouderen' van zeg maar 60+ worden opgenomen. Daar zullen vast mensen tussen zitten die om medische redenen geen vaccin genomen hebben. Ik vind dat je vergelijk van 30- met 90+ niet helemaal eerlijk omdat de problemen wat mij betreft bij pak 'em beet 40 tot 80 zitten en niet bij 30-quote:Op maandag 6 september 2021 16:12 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De ligduur onder jongeren zal inderdaad een stuk korter zijn. Daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Eh, nu maak je het argument wel heel anders hč, vind je ook niet?quote:Op maandag 6 september 2021 16:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
We moeten ophouden met het narratief dat jongeren niet medeverantwoordelijk zijn voor de zorgbelasting, want dat zijn ze wel, en nu dus voor een fors deel. Hoe meer we gaan zoeken naar andere scapegoats, hoe kleiner de kans dat die 30% van de jongeren alsnog die prik gaat halen. De kans is kleiner, maar niet nul. En te veel jongeren denken dat het hun tijd wel zal duren. Met als gevolg dat er nu evenveel bejaarden als jongeren in het ziekenhuis liggen. En dat voor een ziekte waar jongeren zogenaamd geen risico bij lopen.
Er liggen nu evenveel jongeren als bejaarden in het ziekehuis. Terwijl er over de gehele tijd zo'n 10x meer bejaarden in het ziekenhuis hebben gelegen met COVID. Dat is puur het verschil in vaccinatie.
De getallen zijn arbitrair. Het onderliggende punt is dat ik vind dat er alleen gefocust wordt op ouderen, terwijl er gedaan wordt alsof er in de jongere groepen niets aan de hand is. Pak 'm beet onder de 50 wordt er gedaan alsof die persoon geen risico loopt. Onterecht. Op individueel vlak mag dat zo zijn, op collectief vlak zorgt deze groep alsnog voor een redelijke zorgbelasting. En bovenal: een onnodige zorgbelasting.quote:Op maandag 6 september 2021 16:15 schreef Bliksem92 het volgende:
Zo had ik het nog niet eens gezien maar dat zou ook kunnen inderdaad. Maar ik vind het vooral opmerkelijk dat er nog zoveel 'ouderen' van zeg maar 60+ worden opgenomen. Daar zullen vast mensen tussen zitten die om medische redenen geen vaccin genomen hebben. Ik vind dat je vergelijk van 30- met 90+ niet helemaal eerlijk omdat de problemen wat mij betreft bij pak 'em beet 40 tot 80 zitten en niet bij 30-.
Nee, ik heb continu hetzelfde punt geprobeerd te maken.quote:Op maandag 6 september 2021 16:18 schreef chratnox het volgende:
Eh, nu maak je het argument wel heel anders hč, vind je ook niet?
Je slaat veel te direct aan op 30 vs. 90. Ik had ook 35 versus 70 jaar kunnen nemen. Die groepen zijn wel vrijwel even groot. Het mag echt niet zo zijn dat de ene groep van nature zo'n 10x grotere kans heeft om in het ziekenhuis te belanden, maar door een lagere vaccinatiegraad er evenveel mensen in het ziekenhuis belanden bij die leeftijdsgroepen.quote:Op maandag 6 september 2021 16:18 schreef chratnox het volgende:
Ik gaf als reactie daarop aan dat de groep 90+ 130.000 mensen zijn en de groep 30- 5,5 miljoen mensen zijn. In die groep van 5,5 miljoen mensen zijn veel meer mensen die niet gevaccineerd zijn (de groep onder de 12 is helemaal niet gevaccineerd zelfs).
De getallen zijn juist wel van belang.quote:Op maandag 6 september 2021 16:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De getallen zijn arbitrair. Het onderliggende punt is dat ik vind dat er alleen gefocust wordt op ouderen, terwijl er gedaan wordt alsof er in de jongere groepen niets aan de hand is. Pak 'm beet onder de 50 wordt er gedaan alsof die persoon geen risico loopt. Onterecht. Op individueel vlak mag dat zo zijn, op collectief vlak zorgt deze groep alsnog voor een redelijke zorgbelasting. En bovenal: een onnodige zorgbelasting.
Dat betekent niet dat er geen winst te behalen valt met ouders, noch dat de winst daar kleiner zou zijn dan bij jongeren. Dat beweer ik niet. Het is echter geen kwestie van of-of, maar en-en. Want ondertussen heeft de vaccinatiegraad ervoor gezorgd dat de instroom bij 50- even groot is als bij 50+, en dat terwijl dat voor vaccineren ondenkbaar was. Bejaarden kwamen echt tien keer minder vaak in het ziekenhuis dan jongeren. Nu is dat (qua instroom) vrijwel gelijk.
"Dat betekent niet dat er geen winst te behalen valt met ouders, noch dat de winst daar kleiner zou zijn dan bij jongeren. Dat beweer ik niet."quote:Op maandag 6 september 2021 16:27 schreef chratnox het volgende:
De groep 60-64 heeft 85% zijn tweede prik gehad en de groep 65-69 heeft 88% beide prikken gehad. Toch denk ik dat die 15% die je in 60-64 en 12% die je in 65-69 mist een grotere impact op de zorgdruk dan de hele populatie 30-
quote:EMA gaat 'boostershot' Pfizer onderzoeken
Het Europees geneesmiddelenbureau EMA gaat onderzoeken of een derde prik met het vaccin van Pfizer/BioNTech nuttig kan zijn. Die prik zou zes maanden na de tweede kunnen worden gezet bij iedereen vanaf 16 jaar.
Het nut van een derde prik met Pfizer zal in een versnelde procedure worden onderzocht. Binnen enkele weken moet het oordeel bekend zijn.
De bekendmaking is opvallend, aangezien het EMA vorige week nog liet weten dat een extra prik met een coronavaccin niet dringend noodzakelijk is. Alleen mensen met een ernstig verzwakt immuunsysteem kunnen er baat bij hebben, luidde toen het oordeel.
130.000 mensen in de totale groep waarvan 81% gevaccineerd is. Dan blijven er dus totaal zo rond de 25.000 mensen over, er vanuit gaande dat de vaccinatie voldoende werkt. In de 105.000 die overblijft zal zo'n 10% zitten waar de vaccinatie niet voldoende effectief is, dus nog eens 10.000 mensen.quote:Op maandag 6 september 2021 16:26 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Je slaat veel te direct aan op 30 vs. 90. Ik had ook 35 versus 70 jaar kunnen nemen. Die groepen zijn wel vrijwel even groot. Het mag echt niet zo zijn dat de ene groep van nature zo'n 10x grotere kans heeft om in het ziekenhuis te belanden, maar door een lagere vaccinatiegraad er evenveel mensen in het ziekenhuis belanden bij die leeftijdsgroepen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hopelijk komt ze er snel weer bovenop en zal het alleszins meevallen. Maar dit was te vermijden geweest."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
quote:Op maandag 6 september 2021 16:31 schreef capricia het volgende:
Er wordt wel degelijk een onnodig beroep op de zorg gedaan door jongeren.
Vriendin 29 jaar, ongevaccineerd:Hoe vervelend het ook is voor die vriendin van je, dat zegt niets over 't geheel. Sterker nog, als @Za geen berichten mag posten van gevaccineerden die zo ziek zijn geworden dat ze in het ziekenhuis terecht komen horen dit soort individuele gevallen hier ook niet thuis.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En toch was het beroep op de zorg te vermijden geweest. En had er inhaalzorg plaats kunnen vinden.quote:Op maandag 6 september 2021 16:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hoe vervelend het ook is voor die vriendin van je, dat zegt niets over 't geheel. Sterker nog, als @:Za geen berichten mag posten van gevaccineerden die zo ziek zijn geworden dat ze in het ziekenhuis terecht komen horen dit soort individuele gevallen hier ook niet thuis.
Jij kijkt naar het relatieve aandeel. Ik naar het absolute aandeel. Dat laatste vind ik belangrijker, omdat een ziekenhuis niets heeft aan "ja, maar de totale groep is groter, dus eigenlijk krijg je relatief weinig patiënten".quote:Op maandag 6 september 2021 16:30 schreef chratnox het volgende:
Dat zijn dus 2,75 miljoen mensen die voor dezelfde hoeveelheid ziekenhuisopnames per dag zorgen, 10 tot 12.
Ja, vaccinatie werkt, absoluut. Maar je argument dat de groep 30- voor een (problematische) zorgdruk zorgt deel ik niet.
Die vriendin van je zal naar alle waarschijnlijkheid 1 tot 2 dagen in het ziekenhuis liggen en wat zuurstof krijgen. De kans dat die op de IC komt is echt ontzettend klein, daar ligt de druk echt niet.quote:Op maandag 6 september 2021 16:33 schreef capricia het volgende:
[..]
En toch was het beroep op de zorg te vermijden geweest. En had er inhaalzorg plaats kunnen vinden.
Lol. Jij hebt geen idee wat er allemaal uitgesteld is en ingehaald moet worden? Iedere patiënt is er 1.quote:Op maandag 6 september 2021 16:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
Die vriendin van je zal naar alle waarschijnlijkheid 1 tot 2 dagen in het ziekenhuis liggen en wat zuurstof krijgen. De kans dat die op de IC komt is echt ontzettend klein, daar ligt de druk echt niet.
Dat ze de noodzaak niet direct zien betekent niet dat ze niet graag de mogelijkheid open willen houden natuurlijk.quote:
Ik probeer aan te geven hoeveel waarde het heeft om bij een bepaalde groep de vaccinatiebereidheid te verhogen.quote:Op maandag 6 september 2021 16:34 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Jij kijkt naar het relatieve aandeel. Ik naar het absolute aandeel. Dat laatste vind ik belangrijker, omdat een ziekenhuis niets heeft aan "ja, maar de totale groep is groter, dus eigenlijk krijg je relatief weinig patiënten".
Een patiënt die op de IC terecht komt na een operatie is wel iets anders dan iemand die een dag op de kliniek ligt.quote:Op maandag 6 september 2021 16:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Lol. Jij hebt geen idee wat er allemaal uitgesteld is en ingehaald moet worden? Iedere patiënt is er 1.
Ik denk dat het vooral van belang is inderdaad te onderzoeken welke groep nu de ziekenhuizen belast, en daar je aandacht op richten om die groep te bewegen tot een vaccinatie.quote:Op maandag 6 september 2021 16:35 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik probeer aan te geven hoeveel waarde het heeft om bij een bepaalde groep de vaccinatiebereidheid te verhogen.
Als je op een groep van ~30.000 mensen 1000 mensen zover kunt krijgen dat ze zich laten vaccineren zal dat grotere positieve gevolgen voor de ziekenhuisdruk hebben dan dat je 1000 mensen zover krijgt in een groep van 2,7 miljoen.
Ik heb dat ook helemaal niet ontkend. Sterker nog, ik heb expliciet aangegeven dat dat NIET mijn punt is. Dus het zou sieren om niet te doen alsof ik dat wel doe.quote:Op maandag 6 september 2021 16:35 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik probeer aan te geven hoeveel waarde het heeft om bij een bepaalde groep de vaccinatiebereidheid te verhogen.
Als je op een groep van ~30.000 mensen 1000 mensen zover kunt krijgen dat ze zich laten vaccineren zal dat grotere positieve gevolgen voor de ziekenhuisdruk hebben dan dat je 1000 mensen zover krijgt in een groep van 2,7 miljoen.
Serieus? Inhaalzorg gaat niet alleen over ICs. Dat gaat juist ook over de klinieken.quote:Op maandag 6 september 2021 16:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Een patiënt die op de IC terecht komt na een operatie is wel iets anders dan iemand die een dag op de kliniek ligt.
Ik zeg toch nergens dat jij dat doet?quote:Op maandag 6 september 2021 16:38 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik heb dat ook helemaal niet ontkend. Sterker nog, ik heb expliciet aangegeven dat dat NIET mijn punt is. Dus het zou sieren om niet te doen alsof ik dat wel doe.
Overigens is het makkelijker om 1000 mensen op 2,7 miljoen te overtuigen dan 1000 op 30.000. Maar dat terzijde.
Ik zeg nergens dat het alleen over de IC gaat, ik geef een voorbeeld. Overigens, voor het uitstellen van zorg wordt de hoeveelheid beschikbare IC-bedden wel vaak als zorg/argument gebruikt.quote:Op maandag 6 september 2021 16:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Serieus? Inhaalzorg gaat niet alleen over ICs. Dat gaat juist ook over de klinieken.
En alle binnenlokaties mogen voorlopig nog dicht blijven tot er varkentjes kunnen vliegen?quote:Op maandag 6 september 2021 15:50 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het zomerfestivalseizoen is al nagenoeg begraven.
Er zijn nog enkele overgebleven festivals over die na 20sept gepland zijn, maar dat is maar een handje vol.
September had best nog een mooie maand met festivals en evenementen (hardlopen etc) kunnen zijn, maar heel arbitrair is er expres 20sept gekozen (naar mijn idee)
Die kun je natuurlijk evengoed omdraaien. Dat de hoeveelheid geluk die je krijgt door het opheffen van maatregelen teniet gedaan wordt door de hoeveelheid leed die je veroorzaakt.quote:Op maandag 6 september 2021 16:37 schreef _serial_ het volgende:
En verder stoppen met de rest van de bevolking lastig te vallen met extra maatregelen, die vermoedelijk veel meer kosten dan ze in het grote plaatje daadwerkelijk lijkkisten besparen.
Sure, een ziekenhuisopname gun je niemand.quote:Op maandag 6 september 2021 16:38 schreef capricia het volgende:
Hebben jullie nog compassie met mensen die bewust ongevaccineerd zijn en toch het ziekenhuis in moeten met corona?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |