waar woon je dan?quote:Op zaterdag 18 december 2021 09:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, Keuzes.
Ik heb de hypotheek afbetaald en betaal volgend jaar alleen nog maar GWL aan woonlasten.
Dit kan de inflatie afremmen want de koopbereidheid daalt.quote:Steeds meer consumenten vinden dat prijzen sterk zijn gestegen
In december vond 55 procent van de consumenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de tijdreeks in 2017. Het percentage dat verwacht dat de prijzen in de komende twaalf maanden sterker gaan stijgen, daalde van 45 in november naar 33 in december.
https://www.vbo-feb.be/ac(...)n-we-have-a-problem/quote:Het leven is in december in een nog rapper tempo duurder geworden dan in de maanden ervoor, toen de inflatie ook al ongekend hoog was. In de laatste maand van vorig jaar stegen de prijzen met 5,7 procent ten opzichte van december 2020.
quote:Volgens de laatste cijfers van het Belgische statistiekbureau (Statbel) kwam de consumptieprijsindex, die het algemeen prijspeil in België voor een gemiddelde referentiekorf van goederen en diensten meet, in januari 2022 uit op 118,32 (basis 2013 = 100). Dat wil zeggen dat de index in een maand tijd is gestegen met 2,2%, dat is meer dan de inflatiedoelstelling voor een volledig jaar. Op jaarbasis zou dat een inflatie van 7,6% betekenen (ten opzichte van eerdere projecties van 6,7%)!
heel eerlijk gezegd merk ik het nu ook in de supermarkt. Ik kijk normaal niet naar wat iets kost ind e supermarkt maar weet ongeveer wat ik kwijt moet zijn. Afgelopen week al een paar keer verrast met wat ik mocht afrekenen.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:00 schreef Tlaloc het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)energie-gas-gasprijs
[..]
https://www.vbo-feb.be/ac(...)n-we-have-a-problem/
En het blijft maar doorgaan...
[..]
Dit idd. Bizar hoe de prijzen al gestegen zijn.quote:Op woensdag 2 februari 2022 10:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
heel eerlijk gezegd merk ik het nu ook in de supermarkt. Ik kijk normaal niet naar wat iets kost ind e supermarkt maar weet ongeveer wat ik kwijt moet zijn. Afgelopen week al een paar keer verrast met wat ik mocht afrekenen.
Klopt het was geen 100 euro maar 104 euro.quote:Op woensdag 2 februari 2022 11:51 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Dit idd. Bizar hoe de prijzen al gestegen zijn.
Ik heb het meer over verschillen tussen 20 en 30 euro.quote:Op woensdag 2 februari 2022 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt het was geen 100 euro maar 104 euro.
Dus het was 500 euro en nu 520 eur? Je hebt een weeshuis?quote:Op woensdag 2 februari 2022 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik heb het meer over verschillen tussen 20 en 30 euro.
Nee voor mijn gevoel betaalde ik altijd 20 en het was 30 euro.quote:Op woensdag 2 februari 2022 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus het was 500 euro en nu 520 eur? Je hebt een weeshuis?
Oh zo... Je hebt een gevoelsinflatie van 50%quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee voor mijn gevoel betaalde ik altijd 20 en het was 30 euro.
Jep.quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh zo... Je hebt een gevoelsinflatie van 50%
Klopt, geld is altijd belangrijker dan sociaal contact.quote:Op woensdag 2 februari 2022 13:15 schreef Red_85 het volgende:
Tijd voor een inflation management team.
Dit raakt ons nog harder dan de 'rona.
Daarom wordt de prijs ook vergeleken met 12 maanden geleden.quote:Op woensdag 2 februari 2022 14:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Dat prijzen in de supermarkt hoog zijn is geen wonder, het is midden in de winter, Groente en Fruit komen nu van ver.
Alsjeblief niet! Dan betalen we straks ¤100,- voor een broodquote:Op woensdag 2 februari 2022 13:15 schreef Red_85 het volgende:
Tijd voor een inflation management team.
Dit raakt ons nog harder dan de 'rona.
Dat mag weinig verbazing wekken, hierbij een belangrijke aanjager voor de inflatie.quote:Op zaterdag 5 februari 2022 19:44 schreef Tomatenboer het volgende:
Inflatie is momenteel wel erg extreem. Kan me niet herinneren hogere inflatie te hebben meegemaakt (maar ben van '81).
Neemt bijna Venezuelaanse vormen aan.
Als je meer kolen stookt, MOET er dus veel minder energie verbruikt worden in totaal, dat is simpele wiskunde. Omdat niemand minder energie wil gebruiken, eerder meer bij economisch herstel zal de CO2 rechten prijs door het dak gaan verwacht ik dit jaar, dat blik kan je namelijk niet oneindig voor je uit blijven trappen. Het is energetisch een extreem slechte keuze kolenstook te gebruiken, vooral als er een CO2-plafond is ingesteld.quote:Europese bedrijven betalen meer dan ooit voor hun CO2-uitstoot
Het is nooit eerder zo duur geweest om CO2 uit te stoten als nu. De prijs voor Europese emissierechten, waarmee bedrijven betalen voor hun vervuiling, bedraagt 96,45 euro per ton CO2, een nieuw record. Een deel van die prijsstijging is te verklaren door de hoge prijzen voor gas.
De hoge gasprijzen zorgen ervoor dat Europese energiebedrijven vaker overstappen op kolen en die stoten bij verbranding tweeënhalf keer zoveel CO2 uit als aardgas.
Termijncontracten om in december een ton CO2 te mogen uitstoten waren vrijdag kortstondig 97,50 euro waard en sloten uiteindelijk 1,7 procent hoger dan een dag eerder.
De emissierechten zijn in het leven geroepen om bedrijven te laten betalen voor hun vervuiling. Het systeem is ook zo ingericht dat CO2-rechten steeds duurder worden. De totale hoeveelheid rechten vermindert ieder jaar om de kosten voor vervuiling op te drijven.
De onderbuik-inflatie is altijd minstens 5x tot 10x hoger dan de werkelijke inflatiequote:Op woensdag 2 februari 2022 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh zo... Je hebt een gevoelsinflatie van 50%
De schoonste bedrijven hebben straks de goedkoopste producten. Ideaal toch?quote:Op zaterdag 5 februari 2022 22:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat mag weinig verbazing wekken, hierbij een belangrijke aanjager voor de inflatie.
[..]
Als je meer kolen stookt, MOET er dus veel minder energie verbruikt worden in totaal, dat is simpele wiskunde. Omdat niemand minder energie wil gebruiken, eerder meer bij economisch herstel zal de CO2 rechten prijs door het dak gaan verwacht ik dit jaar, dat blik kan je namelijk niet oneindig voor je uit blijven trappen. Het is energetisch een extreem slechte keuze kolenstook te gebruiken, vooral als er een CO2-plafond is ingesteld.
Energie inflatie jaagt vervolgens de looninflatie aan, dat gebeurde ook in de jaren 70/80 n.a.v. de olieboycot.
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |