Dat laatste is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Laat Rutte maar kruipen voor Geert nadat die zijn gebruikelijke duizend-in-een-dozijntirades afsteekt over immigratie bij een debat over het spoornetwerk.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar wat zou D66 gaan doen nu? In een minderheidskabinet met het CDA stappen lijkt me voor hen weinig aantrekkelijk. Alleen met de VVD in een minderheidskabinet lijkt me te onstabiel. Dat gaat geheid binnen het jaar weggestemd worden.
De boel aan VVD en CDA laten? Ook weinig aantrekkelijk en ook zo onstabiel als iets.
Klopt, het zijn Tweede Kamerverkiezingen en die kamer zit er natuurlijk al gewoon.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:08 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar dan wel na 4 jaar toch? Want 'max elke 4 jaar verkiezingen' > de rest?
Maar wil Mark dat? Zonder de 'natuurlijke coalitiepartner CDA' met zo'n gek progressief clubje als D66?quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:09 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Minderheidskabinet zonder CDA lijkt mij haalbaar.
Met zo'n gek progressief clubje in een kabinet waar die met zijn VVD nog steeds een meerderheid heeftquote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar wil Mark dat? Zonder de 'natuurlijke coalitiepartner CDA' met zo'n gek progressief clubje als D66?
Ja precies. Dus de voorwaarden zijn:quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:07 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Probeer vroeg of een kabinet twee termijnen demissionair kan zijn, dat kan zolang de kamer het accepteerd. Zoals je zegt ze zitten er totdat er een nieuw kabinet is.
Tijdens onderhandelingen tellen zetels niet, rutte heeft weinig aan al die zetels zonder partners.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Met zo'n gek progressief clubje in een kabinet waar die met zijn VVD nog steeds een meerderheid heeft?
Nouja, wanneer er dan een verschuiving in de uitslag is waardoor een nieuwe formatie wel slaagt, moeten ze gewoon plaats maken.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:09 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Natuurlijk komen er verkiezingen na 4 jaar maar dat raakt het demisonaire kabinet niet.
Dus in onderhandelingen zouden ze dan als gelijkwaardige partners tot een akkoord moeten komen, zou voor een partij als de VVD toch niet zo'n enorme opgave moeten zijn? Of durven ze het alleen aan als ze een overweldigende meerderheid aan gelijkgestemde partijen aan hun zijde hebben en dus over alles hun zin kunnen doordrukken?quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:12 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Tijdens onderhandelingen tellen zetels niet, rutte heeft weinig aan al die zetels zonder partners.
Maar dan laat je als één van de grote winnaars wel de regeringsmacht volledig over aan conservatief rechts. Met het risico dat de rechtse meerderheid in de kamer dat kabinet een tijd lang in de lucht houdt en er van allerlei beleid doorjassen waar ze bij D66 van gruwen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dat laatste is misschien nog niet eens zo'n gek idee. Laat Rutte maar kruipen voor Geert nadat die zijn gebruikelijke duizend-in-een-dozijntirades afsteekt over immigratie bij een debat over het spoornetwerk.
Er zijn altijd betere of mindere odds natuurlijk. Zonder dat er persé een ideale uitkomst isquote:Op dinsdag 31 augustus 2021 13:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar die 'beste odds' zijn er niet, of was het doel een minderheidskabinet?
Volgens mij heeft Rutte gegokt en verloren door de heel redelijke GL en PvdA de deur te wijzen. En dat nadat hij al 10 jaar stevig samenwerkt met beide partijen.
De vraag is of het echt niet mogelijk is om GL en pvda te splitsen......quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 13:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar die 'beste odds' zijn er niet, of was het doel een minderheidskabinet?
Volgens mij heeft Rutte gegokt en verloren door de heel redelijke GL en PvdA de deur te wijzen. En dat nadat hij al 10 jaar stevig samenwerkt met beide partijen.
Waarom niet? Erg overzichtelijk, economisch vergelijkbaar. En hij kan dan bij elke gelegenheid zijn kont draaien zonder schaamte.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar wil Mark dat? Zonder de 'natuurlijke coalitiepartner CDA' met zo'n gek progressief clubje als D66?
Is die rechtse meerderheid er?quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar dan laat je als één van de grote winnaars wel de regeringsmacht volledig over aan conservatief rechts. Met het risico dat de rechtse meerderheid in de kamer dat kabinet een tijd lang in de lucht houdt en er van allerlei beleid doorjassen waar ze bij D66 van gruwen.
D66 heeft veruit het meeste te verliezen in de huidige situatie, en dat weten ze bij de VVD en het CDA natuurlijk ook.
Ik zie dat laatste totaal niet in? Waarom zou D66 het meest te verliezen hebben bij de huidige situatie? Als de VVD en het CDA zich Europees onmogelijk moeten gaan maken om hun minderheidskabinet over rechts drijvende te houden, biedt dat juist een kans voor D66 om zich te profileren als niet-regressief midden/rechts alternatief voor die twee partijen.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maar dan laat je als één van de grote winnaars wel de regeringsmacht volledig over aan conservatief rechts. Met het risico dat de rechtse meerderheid in de kamer dat kabinet een tijd lang in de lucht houdt en er van allerlei beleid doorjassen waar ze bij D66 van gruwen.
D66 heeft veruit het meeste te verliezen in de huidige situatie, en dat weten ze bij de VVD en het CDA natuurlijk ook.
Die vraag is beantwoord, anwoord is al maanden nee. Het gaat niet. Zal Rutte niet lukken.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:17 schreef TjjWester het volgende:
[..]
De vraag is of het echt niet mogelijk is om GL en pvda te splitsen......
wat zijn "beste/betere/mindere odds"?quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Er zijn altijd betere of mindere odds natuurlijk. Zonder dat er persé een ideale uitkomst is
PVV is gewoon rechts, die lullen wat links op sociaal-economisch gebied voor Henk en Ingrid en stemmen vervolgens mee voor rechts beleid, dat doen ze al zo'n beetje sinds mensenheugenis. FVD is zo rechts als het maar zijn kan. SGP, JA21 en BBB zijn ook gewoon rechts.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is die rechtse meerderheid er?
PVV is zo wispelturig als het maar zijn kan, die stemmen met plezier tegen om Rutte te pesten.
FvD noemt zichzelf niet eens meer rechts, die zijn zo van het pad af dat ze op geen enkele schaal meer passen.
Dan laten VVD en CDA het dus af hangen van SGP, CU (op onderwerpen, want economisch zijn die links), JA21 en BBB. Zo stabiel is dat ook allemaal niet. De groep linkse fracties lijkt me stabieler.
Het cda wilt opschuiven op klimaat/landbouw gebied, de vvd heeft zichzelf groenrechts genoemd, ik vraag me af of er niet heel veel valt te halen voor klaver op klimaat en mileu gebied. GL kan eindelijk iets bereiken.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die vraag is beantwoord, anwoord is al maanden nee. Het gaat niet. Zal Rutte niet lukken.
Zal wel een dreun zijn als GL los van de PvdA wilt regeren.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:35 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het cda wilt opschuiven op klimaat/landbouw gebied, de vvd heeft zichzelf groenrechts genoemd, ik vraag me af of er niet heel veel valt te halen voor klaver op klimaat en mileu gebied. GL kan eindelijk iets bereiken.
Ze kunnen ook niets bereiken omdat in de ministerraad, waar met gewone meerderheden wordt beslist, alles weer enorm afgezwakt wordt. Waarschijnlijk is de situatie dan nog erger voor ze omdat het ook nog eens, waarschijnlijk, een GL minister zal zijn die het moet uitvoeren en dus alle negatieve publiciteit over zich heen krijgt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:35 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Het cda wilt opschuiven op klimaat/landbouw gebied, de vvd heeft zichzelf groenrechts genoemd, ik vraag me af of er niet heel veel valt te halen voor klaver op klimaat en mileu gebied. GL kan eindelijk iets bereiken.
PVV stemt vooral op zorggebied links, maar dat is natuurlijk een beetje het speeltuintje van Agema.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
PVV is gewoon rechts, die lullen wat links op sociaal-economisch gebied voor Henk en Ingrid en stemmen vervolgens mee voor rechts beleid, dat doen ze al zo'n beetje sinds mensenheugenis. FVD is zo rechts als het maar zijn kan. SGP, JA21 en BBB zijn ook gewoon rechts.
Stabiel is het allemaal niet nee. PVV en FVD bestaat een enorm risico dat die gekke bokkensprongen gaan maken zodra ze denken daar mee te kunnen scoren. JA21 en BBB zullen wat voorspelbaarder zijn verwacht ik, SGP is wel de ultieme gedoogpartner. Die doen nooit gek eigenlijk en stemmen altijd rechts mee.
Maar idd, met het links blok zou veel stabieler zijn. Als je elkaar op inhoud kan vinden heb je voor de komende regeerperiode in beide kamers een meerderheid. Dan kan je zowaar nog eens beleid maken en uitvoeren. Blijft natuurlijk wel altijd de kans van principiële uitglijders van vooral linkse kant waar de achterban best het kabinet voor op wil blazen.
PVV: Tegen.quote:MOTIE VAN HET LID SIMONS C.S.
Voorgesteld 2 juni 2021
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat sekswerkers die onder een opting-inregeling werken, geen aanspraak maken op inkomensregelingen;
constaterende dat deze groep sinds de coronacrisis daardoor te kampen heeft met een groot inkomensverlies;
overwegende dat dit inkomensverlies nog steeds wordt geleden, omdat werk kan worden vermeden wegens gezondheidsoverwegingen of door de nog altijd geldende coronamaatregelen;
verzoekt de regering, de inkomensregelingen open te stellen voor mensen die onder een opting-inregeling werken;
verzoekt de regering, te onderzoeken op welke manier deze groep met terugwerkende kracht kan worden gecompenseerd voor hun inkomensverlies sinds de aanvang van de coronamaatregelen, en de Kamer hierover voor 1 juli te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Simons
Van Nispen
Dassen
Hij kan de grootste slag slaan in de geschiedenis van GL, eindelijk iets doen voor het klimaat.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:36 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Zal wel een dreun zijn als GL los van de PvdA wilt regeren.
Ja, GroenLinks kan heel veel bereiken door niet te gaan regeren met alleen VVD+CDA+D66, want dan zorgt het CDA ervoor dat er niets wordt bereikt op landbouw behalve meer gif en nog meer grasfalt en de VVD ervoor dat al het klimaatgeld wordt weggesluisd naar Schiphol, KLM en Tata Steel.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:35 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Ja, in een kabinet met meer linkse partners en bij voorkeur zonder het CDA, dan zou ie dat kunnen. Niet in de combinatie die jij voorstelt.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:38 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Hij kan de grootste slag slaan in de geschiedenis van GL, eindelijk iets doen voor het klimaat.
Ik zou als ik klaver was toch eens gaan luisteren.
Rutte en de vvd kunnen zich niet permiteren om het regeerakkoord niet uit te voeren op dit punt, dan valt de coalitie meteen en begint het spelletje opnieuw.quote:Op dinsdag 31 augustus 2021 14:37 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ze kunnen ook niets bereiken omdat in de ministerraad, waar met gewone meerderheden wordt beslist, alles weer enorm afgezwakt wordt. Waarschijnlijk is de situatie dan nog erger voor ze omdat het ook nog eens, waarschijnlijk, een GL minister zal zijn die het moet uitvoeren en dus alle negatieve publiciteit over zich heen krijgt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |