abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 september 2021 @ 17:24:00 #226
149959 SQ
snelle trees
pi_201268251
Ik ben drie keer zonder bevalplan bevallen. Drie keer totaal verschillend (inleiding in ziekenhuis, thuisbevalling, spoedkeizersnede) en alle 3 helemaal goed. Een plan is leuk als je daar behoefte aan hebt. Het niet hebben van de behoefte is ook helemaal oké ;)
disclaimer
pi_201268513
Ik had ook geen bevalplan en heb het ook niet gemist.

Deze keer ga ik wel een bevalplan maken, omdat ik nu ervaring heb en beter weet wat ik wel en niet wil.
  woensdag 8 september 2021 @ 17:48:27 #228
403520 Sway-
La vie est belle
pi_201268523
In mijn plan stond geen stagiaires als enige punt vanwege drukte en om de haverklap liep er een mee naar binnen :'). Heb het na een aantal keer zeggen opgegeven en na de bevalling maakte het me sowieso niet meer uit. Hier in t zkh las niemand mijn mini plan iig.
pi_201268648
Bij mij vroegen ze bij binnenkomst in het zkh meteen naar mijn plan..ik had er geen wereldschokkende dingen in staan, het belangrijkste was dat ik niet meteen na de bevalling een injectie wilde met... (Weet niet meer wat, had iets met bloedstolling van doen geloof ik, is inmiddels vier jaar geleden :@ ).

Vond het vooral fijn om er bewust over nagedacht te hebben wat voor mij geen drol uitmaakt en wat wel belangrijk is en waarover ik (of mn partner) eerst in gesprek wil voor er besluiten over gemaakt worden.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  woensdag 8 september 2021 @ 18:11:39 #230
149959 SQ
snelle trees
pi_201268749
Ik ken ook werkelijk niemand die zegt "nee, ik wil niet dat er gecommuniceerd wordt" dus dat vind ik ook een beetje een loze, eigenlijk _O-
disclaimer
pi_201269112
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:14 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Denk ook aan dingen zoals afnavelen en huid-op-huid na de geboorte, hè. Ik wilde thuis bevallen (en is ook helemaal gelukt volgens plan), maar ik had wel een plan klaarliggen voor het geval het toch een medische bevalling zou worden op het laatste moment. Ik dacht dat ik ook niet zoveel wensen zou hebben, maar als je echt alles meeneemt, heb je toch wel een aantal punten. Ook zo'n 'dooddoener': ik wil dat alle overwegingen en handelingen met ons gecommuniceerd worden, zodat we weten hoe of wat, tenzij het echt spoed is en er gevaar is voor mij en/of de baby.
Mijn VK en de kraam hebben mijn geboorteplan ook nog doorgelezen thuis (ze wist wel wat ik wilde, want we hadden het al uitgebreid besproken tijdens een controle), zodat ze zeker wist dat er geen dingen zouden gebeuren die wij niet wilden. Ik heb dat als heel fijn ervaren.
Alles wat je noemt zijn dingen die bij mijn VK en mijn ziekenhuis standaard zijn dus ik had geen geboorteplan. Ik zou bij een 2e ook niet weten wat ik in mijn bevalplan moet zetten.
Naar mijn idee is een bevalplan veel sterker wanneer je er alleen dingen in zet die afwijkend zijn van de standaard. Check bij je vk/gyn wat standaard is dan kan je die dingen allemaal uit je bevalplan schrappen zodat de voor jou belangrijke zaken goed opvallen en niet ondergesneeuwd raken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Elleska op 08-09-2021 21:13:45 ]
pi_201269403
Ik kreeg toen ik medisch werd een boekje om in te vullen. Hoop tijd in gestoken en het werd ook wel gelezen, maar tijdens de overdracht bij het wisselen van de dienst werd enkel gezegd "alleen de standaard dingen". En ik had dus dingen erin staan als niet onmiddellijk navelstreng knippen en huid op huid. Heel veel wordt al standaard gedaan, maar dat hangt misschien van het ziekenhuis af.
Voor de rest hangt ook veel van je mindset af. Ik heb redelijk wat 'interventies' gehad: weeenopwekkers, electrode (2x maar mislukt), prik om placenta sneller te laten komen (plus veel geduw en getrek om die er snel uit te krijgen). Ik heb het allemaal niet als storend ervaren.
pi_201269923
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 17:14 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Denk ook aan dingen zoals afnavelen en huid-op-huid na de geboorte, hè. Ik wilde thuis bevallen (en is ook helemaal gelukt volgens plan), maar ik had wel een plan klaarliggen voor het geval het toch een medische bevalling zou worden op het laatste moment. Ik dacht dat ik ook niet zoveel wensen zou hebben, maar als je echt alles meeneemt, heb je toch wel een aantal punten. Ook zo'n 'dooddoener': ik wil dat alle overwegingen en handelingen met ons gecommuniceerd worden, zodat we weten hoe of wat, tenzij het echt spoed is en er gevaar is voor mij en/of de baby.
Mijn VK en de kraam hebben mijn geboorteplan ook nog doorgelezen thuis (ze wist wel wat ik wilde, want we hadden het al uitgebreid besproken tijdens een controle), zodat ze zeker wist dat er geen dingen zouden gebeuren die wij niet wilden. Ik heb dat als heel fijn ervaren.
Het merendeel van je wat zegt is toch vanzelfsprekend? Althans, dat denk ik dan? Ik zal volgende week wel even vragen naar een geboorteplan. Ze zijn er zelf niet over begonnen.
pi_201270322
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 18:03 schreef littledrummergirl het volgende:
Vond het vooral fijn om er bewust over nagedacht te hebben wat voor mij geen drol uitmaakt en wat wel belangrijk is en waarover ik (of mn partner) eerst in gesprek wil voor er besluiten over gemaakt worden.
Dit ja, wat maakt voor mij wel/niet uit en vooral het in gesprek gaan en blijven met mijn partner en zorgverleners, zodat ik hopelijk deze keer PTSS kan voorkomen. Zit niet te wachten op een herhaling daarvan en daarmee ben ik al een tijdje aan het werken samen met een fijne therapeut, omdat ik merkte dat er bij mij onrust begon te ontstaan.

De situatie die gisteren gebeurde was voor mij, nu een dag later gezien, ook wel een hele goede 'oefening'.
pi_201271112
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:37 schreef Mahra het volgende:

[..]
Het merendeel van je wat zegt is toch vanzelfsprekend? Althans, dat denk ik dan? Ik zal volgende week wel even vragen naar een geboorteplan. Ze zijn er zelf niet over begonnen.
Ik heb geen geboorteplan gehad en vond dat achteraf gezien eigenlijk wel prima. Het kan juist ook rust en flexibiliteit geven om er geen te hebben. Wat op het moment zelf goed voelt hoeft niet altijd overeen te komen met wat je van tevoren hebt bedacht en hebt opgeschreven (pijnmedicatie bijvoorbeeld).

Nu ben ik sowieso redelijk ‘go with the flow’ en ik had niet een hele sterke mening over bepaalde dingen die ik per se wel of niet wilde. Als je dat wel hebt dan is het waarschijnlijk wel handig om er eentje te hebben.
pi_201271270
quote:
1s.gif Op woensdag 8 september 2021 13:36 schreef Rijstebuiltje het volgende:
Hier ervaring met een schedel elektrode. Mijn weeën waren zo krachtig en heftig dat het echt invloed had op mijn dochter, vooral haar hartslag.

Uiteindelijk had ze een klein wondje (korstje) op haar hoofd, die uiteindelijk na een maandje volledig was verdwenen.

Ik wilde dat soort dingen liever ook niet, maar omdat het echt hier echt wel op mijn dochter haar welbevinden ging, had ik weinig keuze. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Ze is nu een blije en gezonde 7,5 jarige O+
Hier ook een schedel elektrode bij de laatste bevalling. Maar goed ook want de ctg rolde steeds van m'n gespannen buik en er was een flinke hartslagdip na het breken van de vliezen.
Elektrode moest ook tot 3x toe bevestigd worden omdat hij niet bleef zitten. Achteraf gezien kwam dat omdat hij scheef met zijn hoofd op m'n bekken zat ipv erin.
Hij heeft er overigens maar 1 korstje aan overgehouden, die andere 2 pogingen zijn niet in zijn hoofdje gekomen.
pi_201271597
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 19:37 schreef Mahra het volgende:

[..]
Nou ja, mijn VK's zeiden dat sommige verloskundigen en gynaecologen in het streekziekenhuis bepaalde 'logische' dingen nog niet doen. Blijkbaar willen bijna alle vrouwen tegenwoordig dat er afgenaveld wordt met een cordring in plaats van een navelklem, maar er schijnt dus een verloskundige daar rond te lopen die alleen klemmen zet en geen ervaring heeft met cordringen. Nja, dat soort dingetjes. 't Is niet heel erg of heftig, maar daarom had ik dat soort dingen ook maar opgeschreven voor de zekerheid.
  FOK!fossiel woensdag 8 september 2021 @ 22:52:11 #238
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201272567
Ik heb een vrij beknopt plan voor als het een vaginale bevalling wordt en een keizersnede versie (al helemaal kort).

De vorige keer had ik eigenlijk maar 1 ding wat ik graag wilde en dat was de cordring. Maar ik trof een kinderarts die er niet mee bekend was en blijkbaar ook de instructies niet wilde bekijken.

Tsja dus toch een navelklem. Nouja als dat het 'ergste' is...

Pfff waarom wil de baby altijd uitgebreid rondwroeten in mijn baarmoeder als ík wil slapen ;)
Chick on a mission
pi_201272669
De verloskundige gaf zelf een A4-tje mee met wat vragen om te beantwoorden/over na te denken. Dat bespreken we de volgende keer. Staan vragen op zoals; of je wel/geen pijnstilling wil, of ze dit actief moeten/mogen aanbieden of liever niet. Wie de baby aan mag pakken. En zo nog wat vragen.
Ik hoop dit keer poliklinisch in bad te bevallen, dus duimen draaien dat er een kamer met bad vrij is. Normaal gesproken hou ik helemaal niet van in bad gaan maar tijdens de vorige bevalling vond ik het opvangen van de weeen in bad wel fijn. Daarnaast verkleint het de kans op een knip, en gezien de ervaring van vorige keer is dat mooi mee genomen.

Vanavond de eerste les zwangerschapsyoga gehad. Zijn in totaal 10 lessen. Benieuwd of ik het red tot en met de laatste les :P nu bijna 31 weken zwanger.
pi_201275443
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 21:03 schreef Smart_ass het volgende:

[..]
Ik heb geen geboorteplan gehad en vond dat achteraf gezien eigenlijk wel prima. Het kan juist ook rust en flexibiliteit geven om er geen te hebben. Wat op het moment zelf goed voelt hoeft niet altijd overeen te komen met wat je van tevoren hebt bedacht en hebt opgeschreven (pijnmedicatie bijvoorbeeld).

Nu ben ik sowieso redelijk ‘go with the flow’ en ik had niet een hele sterke mening over bepaalde dingen die ik per se wel of niet wilde. Als je dat wel hebt dan is het waarschijnlijk wel handig om er eentje te hebben.
Dit. Wij hebben er geen een opgesteld maar ik denk wel dat het gesprek erover met de vk nog eens directe aanleiding heeft gegeven om te bespreken wat we belangrijk of niet vonden. Uitkomst was bij ons: go with the flow en het liefst zonder pijnbestrijding.

Daarnaast wilde ik mezelf geen valse verwachtingen opleggen met een bevalplan.
pi_201276918
Hoe gaat het met Rebubbled vandaag? :D
pi_201277218
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 16:55 schreef Rebubbled het volgende:
Bovenaan de lijst. 😎 Zie me baren.
:P ja hoe gaat het daarmee ;) ?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_201278366
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 22:52 schreef Keroppi het volgende:
Ik heb een vrij beknopt plan voor als het een vaginale bevalling wordt en een keizersnede versie (al helemaal kort).

De vorige keer had ik eigenlijk maar 1 ding wat ik graag wilde en dat was de cordring. Maar ik trof een kinderarts die er niet mee bekend was en blijkbaar ook de instructies niet wilde bekijken.

Tsja dus toch een navelklem. Nouja als dat het 'ergste' is...

Pfff waarom wil de baby altijd uitgebreid rondwroeten in mijn baarmoeder als ík wil slapen ;)
Ja ik had de cordring nu ook weer in mn plan staan.

Is het ziekenhuis nu gestopt met zelf-meegebrachte cordringen gebruiken, na 2 incidenten waarbij ze kapot zijn gegaan en het kindje daardoor bloedverlies heeft gehad. Ze hebben ze nu zelf besteld, gaan daarna al het personeel instrueren en dan algemeen aanbieden. Maar door het zelf aan te schaffen hebben ze beter overzicht op bewaartermijn en opslagcondities.
Dus hopelijk zijn eind oktober die cordringen erdoor en anders maar een navelklem. Werd ook aangeboden dat ze de navelstreng wat langer kunnen laten, zodat bij thuiskomst de VK alsnog een cordring erom kan doen maar ach, laat maar.
  donderdag 9 september 2021 @ 14:50:40 #244
319308 Tink89
To live is to dance
pi_201278708
Ons ziekenhuis zei in de voorbereiding dat een cordring standaard was, maar spruit kreeg toch een navelklem. Achja, ook prima. Ik had zelf niet echt een voorkeur.

Wat ik wel fijn vond, was om te vermelden dat ik een ruggenprik wilde als ik de pijn niet trok. En dus geen andere pijnmedicatie. Scheelde nog overleggen en nadenken tijdens de weeën.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  donderdag 9 september 2021 @ 15:08:25 #245
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_201278978
Wat mij verraste tijdens mijn bevalling is dat ze naast de ruggenprik ook weeenopwekkers in het infuus deden. Misschien iets om over te denken of je dat wel of niet wilt. De ruggenprik schijnt als neveneffect te hebben dat het de natuurlijke verloop van de bevalling afremt. Ik heb dat wel ervaren, maar anderzijds niet het gevoel gehad dat de weeenopwekkers iets “slechts” hebben gedaan. Al zijn er dames die heel negatief denken erover en het niet willen. Dan is het goed om te weten wat er gebeurt bij een eventuele ruggenprik.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 9 september 2021 @ 16:29:23 #246
228417 TheGirlNextDoor
Of gewoon Buurmeisje.
pi_201279960
Intake kraamzorg gehad. Goed gevoel bij *O*

Die cordring wil ik eigenlijk ook liever dan een navelklem, maar het is geen harde must, als het niet kan dan niet. Wil bij mijn volgende controle bij de VK even vragen of zij die hebben/verkopen en er dus bekend mee zijn.
What you forget, you are gonna repeat.
|| justdiggit.org ||
pi_201282143
quote:
14s.gif Op woensdag 8 september 2021 21:03 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Ja, ik ben ook van de go with the flow. Misschien dat ik een aantal dingen op papier zet maar dat zal niet veel zijn.
pi_201282165
Wat is het voordeel van de cordring ten opzichte van de navelklem?
pi_201282279
Baby uit buik!

De bevalling was verrassend en ging uiteraard totaal anders dan je in je hoofd hebt. Het duurde 22 uur en ik ben nooit uit de latente fase gekomen. Ik bleef weeën om de 6 tot 12 minuten hebben en was er rond 19u helemaal klaar mee en wilde naar het ziekenhuis voor een ruggenprik. Dus toen mijn VK ging toucheren om te kijken of het ziekenhuis me überhaupt niet weg zou sturen ivm te weinig ontsluiting, waren we beide geshockeerd dat ik al 8 a 9 cm had. Haar reactie: 'euhm, ik weet niet precies hoe we hier zijn beland..' en 2 minuten later kreeg ik enorme persweeën en was zij chaotisch aan het rondrennen om alles klaar te zetten. Kraamzorg was er niet, mijn vriend werd de kraamhulp. Toch 50 minuten moeten persen. Zittend op handen en knieën, tijdje de baarkruk en uiteindelijk, je gelooft het niet, liggend op bed in 2 persen eruit. Jaja, de rugligging was het beste voor mij in deze situatie. :P Uiteindelijk dus thuis geboren met enkel de TENS (goud waard dat ding, schaf er een aan.) en het bad stond net gevuld, dus die heb ik nooit gehaald..

Helaas daarna heel snel veel bloed verloren en alsnog door de brandweer uit huis getakeld en naar het ziekenhuis gereden met gillende sirenes en de hele buurt die toekeek, incl. huisdieren. :') Gelukkig had mijn verloskundige al zeer adequaat gereageerd en hoefde ik enkel nog een paar uur medicatie via het infuus en om 00u stonden we weer buiten met wat succes wensen en het advies vooral niet te veel te doen en ijzer te slikken. 👍

Schade is een klein eerste graad ruptuurtje dat niet gehecht hoefde te worden. Wat een verschil met het bloedbad van de laatste keer. En mentaal gaat het voor nu top!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_201282390
Gefeliciteerd Rebubbled, wat een verhaal! Geniet van jullie meisje en wat een prachtige naam.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')