En dat zeg ik overigens als persoon die al vanaf de zomer vorig jaar roept dat het hoger onderwijs 'gewoon' weer open moe(s)t.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Scholen zijn nou eenmaal een belangrijke verspreidingsroute. Ik snap dat het niet de eerste maatregel is die je neemt, maar als het echt uit de klauwen loopt zul je daar toch echt aan moeten gaan denken.
En gegeven het feit dat de ziekenhuisbezetting niet bepaald aan het zakken is doet me vermoeden dat dit niet per se een onrealistisch doemscenario is, maar een serieuze optie waarmee je rekening moet houden. Zeker wanneer we de jongeren niet zouden hebben gevaccineerd.
Dan gaan we dus voor het derde jaar op rij op de kwaliteit van educatie in boeten. Het zou wat mij betreft één van de allerlaatste maatregelen moeten zijn. Als we dan spreken over solidariteit kun je het ook andersom zeggen. Mensen die een groot risico lopen om ernstig ziek te worden van het virus, zelfs na vaccinatie kunnen het beste thuis blijven zodat kinderen een goede educatie hebben.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:00 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Scholen zijn nou eenmaal een belangrijke verspreidingsroute. Ik snap dat het niet de eerste maatregel is die je neemt, maar als het echt uit de klauwen loopt zul je daar toch echt aan moeten gaan denken.
En gegeven het feit dat de ziekenhuisbezetting niet bepaald aan het zakken is doet me vermoeden dat dit niet per se een onrealistisch doemscenario is, maar een serieuze optie waarmee je rekening moet houden. Zeker wanneer we de jongeren niet zouden hebben gevaccineerd.
Zo, dat is bijzonder. Die had ik nog niet meegekregen. Dank voor de tekst.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Oh, verkeerde stuk tekst geciteerd.
[..]
https://www.trouw.nl/opin(...)-te-voeren~b64073e7/quote:Een vaccinatieplicht voor studenten is nodig voor de veiligheid en dankzij de ervaring met online colleges leidt het niet tot een ongewenste tweedeling, schrijft Gert Jan Geling, docent aan de Haagse Hogeschool.
(..)
Het is namelijk geen onrealistisch scenario dat we in de herfst met een vierde golf geconfronteerd zullen worden, en dat het hoger onderwijs hierbij weleens een cruciale rol zou kunnen gaan spelen. Dit gegeven zou voor het hoger onderwijseen rechtvaardiging kunnen zijn om zich streng op te stellen ten aanzien van studenten die de komende maanden naar college willen komen. Prima als je fysiek wilt komen, maar je moet dan wel gevaccineerd zijn. Een vaccinatieplicht, in de vorm van een QR-code, voor het hoger onderwijs dus.
Nou ja, er is geen automatische koppeling, maar het is vooralsnog wel gebruikt als één van de keuzes voor maatregelen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 11:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik. Waar ik moeite mee heb is die automatische koppeling met het sluiten van scholen.
Het is wat mij betreft tijd dat we het recht op scholing gaan behandelen als wat het is, een grondrecht. Dat we er net zo terughoudend mee worden als we zijn met het sluiten van kerken e.d.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, er is geen automatische koppeling, maar het is vooralsnog wel gebruikt als één van de keuzes voor maatregelen.
Er is geen keuze voor populaire maatregelen, natuurlijk, Kan men nog zo vinden dat welke maatregel dan ook een politieke keuze is, er zal toch iets gekozen moeten worden. Geen keuze en geen maatregel(en) lijkt me ook niet echt een optie.
Dat gezegd hebbend denk ik wel dat we echt moeten gaan kiezen om de scholen op alle niveau's echt als aller- allerlaatste optie te nemen als er maatregelen moeten komen. Maar welke dan wel? Ik weet het niet.
Is ook niet hun achterban.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het is wat mij betreft tijd dat we het recht op scholing gaan behandelen als wat het is, een grondrecht. Dat we er net zo terughoudend mee worden als we zijn met het sluiten van kerken e.d.
Het gemak waarmee de afgelopen 2 (kalender)jaren scholen gesloten zijn vind ik heel zorgelijk.
Ik zeg uiteraard nergens dat er geen maatregelen moeten zijn oid. De gezondheidsraad gebruikt het argument als jongeren zich niet laten vaccineren scholen gesloten moeten worden. Dat vind ik nogal een heftige uitspraak in een advies.
Vanuit epidemiologisch oogpunt kan een scholensluiting interessant zijn maar ik vraag me af of zo’n Gezondheidsraad het belang van onderwijs op locatie helemaal op waarde kan schatten…quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het is wat mij betreft tijd dat we het recht op scholing gaan behandelen als wat het is, een grondrecht. Dat we er net zo terughoudend mee worden als we zijn met het sluiten van kerken e.d.
Het gemak waarmee de afgelopen 2 (kalender)jaren scholen gesloten zijn vind ik heel zorgelijk.
Ik zeg uiteraard nergens dat er geen maatregelen moeten zijn oid. De gezondheidsraad gebruikt het argument als jongeren zich niet laten vaccineren scholen gesloten moeten worden. Dat vind ik nogal een heftige uitspraak in een advies.
Ik snap nooit zo goed waarom er altijd "derde partijen en groepen" worden aangehaald om zich verplicht te vaccineren.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/opin(...)-te-voeren~b64073e7/
In de rest van het stuk wordt uitgelegd waarom het toch echt geen ongewenste tweedeling is als ongevaccineerde studenten hun studie achter hun laptop af mogen maken. Oh, en dat de fysiek aanwezige studenten er ook niet beter van worden als de docent in stereo moet lesgeven negeren we voor het gemak ook maar.
Zelfde argumentatie als die vrouw van gisteravond in de Volkskrant. Iedereen moet rekening houden met mij want ik wil niet ziek worden.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/opin(...)-te-voeren~b64073e7/
In de rest van het stuk wordt uitgelegd waarom het toch echt geen ongewenste tweedeling is als ongevaccineerde studenten hun studie achter hun laptop af mogen maken. Oh, en dat de fysiek aanwezige studenten er ook niet beter van worden als de docent in stereo moet lesgeven negeren we voor het gemak ook maar.
Ik vraag me af hoe de schrijver van het stuk zou staan tegenover een vaccinatieplicht voor het personeel.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zelfde argumentatie als die vrouw van gisteravond in de Volkskrant. Iedereen moet rekening houden met mij want ik wil niet ziek worden.
Uiteindelijk kom je uit bij een belangenafweging en voor mij slaat de balans uit naar onderwijs op locatie. Ik vind dat zwaarder wegen dan een vermeend recht van docenten om geen covid op te lopen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De reden waarom er zo roekeloos met scholen en onderwijs wordt omgesprongen is in niet geringe mate omdat het personeel er voortdurend op aandringt. Onderwijsbonden en directies mogen hier van mij zich anders in opstellen. Meer vanuit de grondrechten-gedachtequote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het is goed riemen snijden van andermans leer.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoe de schrijver van het stuk zou staan tegenover een vaccinatieplicht voor het personeel.
Verbazingwekkend hoe betrokken jan en alleman ineens is met de educatie van onze kinderen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dan gaan we dus voor het derde jaar op rij op de kwaliteit van educatie in boeten. Het zou wat mij betreft één van de allerlaatste maatregelen moeten zijn. Als we dan spreken over solidariteit kun je het ook andersom zeggen. Mensen die een groot risico lopen om ernstig ziek te worden van het virus, zelfs na vaccinatie kunnen het beste thuis blijven zodat kinderen een goede educatie hebben.
U is docent?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:19 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zelfde argumentatie als die vrouw van gisteravond in de Volkskrant. Iedereen moet rekening houden met mij want ik wil niet ziek worden.
Uiteindelijk kom je uit bij een belangenafweging en voor mij slaat de balans uit naar onderwijs op locatie. Ik vind dat zwaarder wegen dan een vermeend recht van docenten om geen covid op te lopen.
Zoals ik gisteren al zei: dan gaan ze ander werk zoeken. Wie gaat ze vervangen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:21 schreef Spablauw214 het volgende:
Als je kiest voor een carrière in het onderwijs, dan heeft dat als consequentie dat je dagelijks veel verschillende mensen ziet, waarvan sommige mensen misschien een ziekte onder de leden hebben. Als je dat risico te groot vindt, kan je ook zelf ander werk zoeken ipv eisen te gaan stellen lijkt me.
Keuzes hebben consequenties, dat was toch het mantra?
Misschien omdat de jeugd de toekomst heeft en kwalitatief goed onderwijs dus in het belang is van iedereen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Verbazingwekkend hoe betrokken jan en alleman ineens is met de educatie van onze kinderen.
[..]
U is docent?
Dat hebben we ons de afgelopen dertig jaar ook niet afgevraagd bij alle andere beleidskeuzes op onderwijsvlak die docenten heeft doen bewegen het vak te verlaten.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals ik gisteren al zei: dan gaan ze ander werk zoeken. Wie gaat ze vervangen?
Mensen die hier niet over zeiken. Volgens mij gaat het zoals gebruikelijk in dit soort gevallen om een schreeuwende minderheid die gewoon goed georganiseerd is.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals ik gisteren al zei: dan gaan ze ander werk zoeken. Wie gaat ze vervangen?
Want we hebben al zo een enorm overschot aan docenten en leerkrachten?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mensen die hier niet over zeiken. Volgens mij gaat het zoals gebruikelijk in dit soort gevallen om een schreeuwende minderheid die gewoon goed georganiseerd is.
Inderdaad; vreemd alleen dat dat pas echt een vaderlands issue is geworden sinds een hoop ouders met hun kids thuis moeten zitten. Wat heet; voor deze pandemie kon men in het onderwijs al niet snel goed doen.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Misschien omdat de jeugd de toekomst heeft en kwalitatief goed onderwijs dus in het belang is van iedereen?
En nee ik ben geen docent.
Dat is dan ook tot op heden niet gebeurd. Maar de vraag blijft staan: als die docenten weigeren en dus opstappen (of, zoals een hoop volk het graag ziet, ontslagen worden) wie gaat ze vervangen?quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hebben we ons de afgelopen dertig jaar ook niet afgevraagd bij alle andere beleidskeuzes op onderwijsvlak die docenten heeft doen bewegen het vak te verlaten.
Dat is geen argument om ons dan maar te laten chanteren door een kleine groep leerkrachten met een onredelijk eisenpakket.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:26 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Want we hebben al zo een enorm overschot aan docenten en leerkrachten?
Je eigen gezondheid ook nog een beetje in ogenschouw nemen is inderdaad super onredelijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2021 12:27 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat is geen argument om ons dan maar te laten chanteren door een kleine groep leerkrachten met een onredelijk eisenpakket.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |