https://www.woonopstand.nl/quote:Er is een kolossale wooncrisis in ons land. Wonen wordt voor steeds meer mensen steeds moeilijker te betalen en de crisis maakt elke dag meer slachtoffers. Honderdduizenden mensen staan op jarenlange wachtlijsten, huizenprijzen schieten als een raket omhoog en het aantal daklozen is in tien jaar verdubbeld.
Op dit moment stagneert de problematiek niet eens, het blijft verder uit de hand lopen. Het is roekeloos en het bedreigt onze toekomst. Daarom is het tijd voor een brede landelijke beweging die “tot hier en niet verder” zegt. We kunnen niet meer wachten op de politici die dit wanbeleid actief voeren of oogluikend toestaan. We moeten aan de noodrem trekken en een ommekeer in beleid forceren.
Wij spreken ons uit tégen de uitverkoop van ons woonrecht, tégen de hebzuchtige rijken die slapend rijker worden, tégen het leed van honderdduizenden Nederlanders en tégen het verdrijven van oorspronkelijke bewoners uit hun eigen wijken middels racistisch en klassistisch woonbeleid. We roepen op tot solidariteit met alle huurders en kopers die collectief slachtoffer zijn van deze crisis. Wij laten ons niet meer uitwonen.
Denk dat niemand zal kunnen ontkennen wat voor een enorme clusterfuck de woningmarkt is geworden, de afgelopen jaren. Nu ben ik persoonlijk in het gelukkige bezit van een leuk koopappartement met (inmiddels) dikke vette overwaarde, dus ik zit prima zou je zeggen. Maar de wereld is groter dan alleen mijn dikke ik, en ik zie overal om me heen de gevolgen van deze ellende, ik kan niet anders dan solidair zijn met alle gedupeerden. Ik ga dus naar de Dam op 12 september om mijn stem te laten horen. Kom jij ook?quote:Wij zijn in woonopstand en maken op 23 oktober met een brede coalitie een gezamenlijke vuist. Steeds meer mensen, jong en oud, huurders en kopers, worden geraakt door de wooncrisis. Het is de hoogste tijd voor een radicaal ander woonbeleid.
Huizen voor mensen, niet voor winst!
De afgelopen decennia is de woononzekerheid ook in Nederland toegenomen. De dakloosheid is verdubbeld en de woningnood is geëxplodeerd. Het huren is geflexibiliseerd en veel mensen wonen noodgedwongen tijdelijk, onzeker of te duur. Sociale huurwoningen worden op grote schaal verkocht, gesloopt en geliberaliseerd. Sociaal huren wordt gemarginaliseerd, terwijl de vrije huursector duur en onzeker is. Ook zijn koopwoningen voor velen onbereikbaar. Woonlasten stijgen. Huisuitzettingen nemen toe. En minder kapitaalkrachtigen worden verdrongen uit de stad, terwijl ook de middeninkomens tussen wal en schip vallen. Tegelijkertijd slaan beleggers en speculanten hun slag: voor hen zijn woningen handelswaar, wereldwijd de veiligste investering voor wie winst wil maken. Dit alles is het gevolg van bewust politiek beleid.
Heb hier al meermaals links van funda geplaatst met tientallen betaalbare huizen van ook binnen de randstad. Dan is het ineens de wijk die kut is of het huisje te klein. Hoe verder je van de G4 steden af gaat hoe beter de wijk en groter het huis voor dezelfde prijs.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:12 schreef Nattekat het volgende: [..] Voor jou lekker makkelijk om "kijk verder dan de randstad" te roepen hè, als je gewoon lekker je eigen huis hebt op de plek waar je het meest gelukkig bent. Maar goed, stel dat ik alles achter laat om een uur van mijn hele leven te gaan wonen, dan kom ik gewoon in een regio terecht waar precies hetzelfde probleem speelt. Dan ga jij weer roepen dat ik verder moet kijken dan de randstad, maar dan heb je wel een bijzonder ruime definitie van de randstad.
Maar als mensen de autochtone norm aan belasting moeten betalen dan loont het voor niemand hier naar toe te komen.(Die werken wil tenminste) Dan komen enkel nog niet/werkenden hier.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:05 schreef NecSpeNecMetu het volgende: [..] Daar ben ik het mee eens. Daarom noemde ik ook de EU (of de euro als je wilt) als een paradepaardje van links die de situatie alleen maar erger maakt. Het is natuurlijk sowieso een belachelijk economisch beleid dat alleen maar gebaseerd is op zwakte. Maar dat is weer een heel ander verhaal. De EU maakt de situatie trouwens ook erger doordat het makkelijker is voor immigranten zich hier te vestigen (ik verblijf ook veel in het buitenland, dus een beetje hypocriet is dit punt wel). Wat daar nog bijkomt is dat buitenlanders die zich in Nederland vestigen een belastingvoordeel krijgen, van maar liefst 30% volgens mij. Nu ken ik toevallig een jonge vrouw die zich onlangs op deze manier in ons land gevestigd heeft. En weet je waar ze dat voordeel voor gebruikt? Betere woonruimte natuurlijk!
Hoezo 'hoef' je dat niet? Dit soort gesneeuwvlok is nu precies wat ik bedoel. De neus ophalen voor de beschikbare huizen want de wensen zijn te groot. Vervolgens de handen in de lucht gooien: een ander moet het oplossen want er is een 'crisis'. De crisis die ik zie is een bereikbaarheidscrisis. En een mentaliteitscrisis. Maar als je zoiets zegt ben je plotseling een 'boomer'. Ook dan worden allerlei verklaringen gezocht buiten de eigen verantwoordelijkheid om.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:03 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Als gewone, werkende burger hoef je niet tussen schreeuwende tokkies, statushouders en bezopen Polen te wonen omdat dat het ultieme verdienmodel voor huisjesmelkers en hun politieke vrinden van de vvd is. Als je 's morgens in alle vroegte de deur uit moet om de failliete bv Nederland overeind te houden heb je je nachtrust hard nodig.
Was dat die éénkamer studio van 20m2 ergens diep weggestopt in Limburg?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Heb hier al meermaals links van funda geplaatst met tientallen betaalbare huizen van ook binnen de randstad. Dan is het ineens de wijk die kut is of het huisje te klein. Hoe verder je van de G4 steden af gaat hoe beter de wijk en groter het huis voor dezelfde prijs.
Het is gewoon een elitespeeltje. En het drijft de woonkosten omhoog.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De 30% regeling werkt iets anders en is voor specifieke doelgroepen. De lat ligt hoogstens te laag.
Haha, ja, dat zegt genoeg inderdaad.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar als mensen de autochtone norm aan belasting moeten betalen dan loont het voor niemand hier naar toe te komen.(Die werken wil tenminste) Dan komen enkel nog niet/werkenden hier.
Als Limburg in de randstad ligt volgens jou dan zou dat kunnen jaquote:Op zondag 22 augustus 2021 14:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Was dat die éénkamer studio van 20m2 ergens diep weggestopt in Limburg?
Dus mijn enige keuze is om mijn hele leven en iedereen die ik ken achter te laten om 200km verderop in een kleine studio te gaan wonen die nog kleiner is dan het gemiddelde studentenhuis. En jij denkt dat ik me aanstel.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:18 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Als Limburg in de randstsd ligt volgens jou dan zou dat kunnen ja
Niet echt. Het prijsopdrijvend effect komt door een combinatie van schaarste en overschot aan geld. Dat is gewoon dodelijk.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:16 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Het is gewoon een elitespeeltje. En het drijft de woonkosten omhoog.
Volgens mij moet je nog even lezen waar je op reageert...quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus mijn enige keuze is om mijn hele leven en iedereen die ik ken achter te laten om 200km verderop in een kleine studio te gaan wonen die nog kleiner is dan het gemiddelde studentenhuis. En jij denkt dat ik me aanstel.
Dus Limburg ligt in de randstad volgens jou. Okquote:Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus mijn enige keuze is om mijn hele leven en iedereen die ik ken achter te laten om 200km verderop in een kleine studio te gaan wonen die nog kleiner is dan het gemiddelde studentenhuis. En jij denkt dat ik me aanstel.
Oneens.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:25 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet echt. Het prijsopdrijvend effect komt door een combinatie van schaarste en overschot aan geld. Dat is gewoon dodelijk.
Toen was de vraagkant door links vakkundig om zeep geholpen door in te grijpen in de HRA op het slechtste moment dat je kon bedenken.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Oneens.
Schaarste en overschot aan geld was er in 2013 ook al, alleen toen bleef iedereen zitten waar die zat
Dat de spelregels omtrent de hypotheken aan alle kanten veranderd werden hielp natuurlijk ook niet echt mee voor de doorstroom... Het enige effect wat al die ingrepen hadden was dat iedereen bleef zitten waar die zat...quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Oneens.
Schaarste en overschot aan geld was er in 2013 ook al, alleen toen bleef iedereen zitten waar die zat
Mensen zouden in hun eigen gemeente voorrang moeten hebben. Op die manier hou je mensen die binding hebben met de stad daar. Het is gewoon belachelijk als jij je vrienden, familie, netwerk en werk in bv Haarlem hebt maar niet in aanmerking komt door achterlijke wachtrijen dat er dan gezegd wordt: " Ga maar in Delfzijl wonen" Dat is heel iets anders dan "Die verwende jongeren willen allemaal een eensgezinswoning in Amsterdam"quote:Op zondag 22 augustus 2021 12:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende: [..] Dan ga je ergens anders wonen. Geen dank voor de gouden tip
Is de economische binding geen factor meer bij het toewijzen van een huurhuis?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Mensen zouden in hun eigen gemeente voorrang moeten hebben. Op die manier hou je mensen die binding hebben met de stad daar. Het is gewoon belachelijk als jij je vrienden, familie, netwerk en werk in bv Haarlem hebt maar niet in aanmerking komt door achterlijke wachtrijen dat er dan gezegd wordt: " Ga maar in Delfzijl wonen" Dat is heel iets anders dan "Die verwende jongeren willen allemaal een eensgezinswoning in Amsterdam"
Racistisch en klassistisch woonbeleid. Waar hebben ze het over?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:34 schreef VEM2012 het volgende:
Iemand schreef dat het een terecht protest is. De reden waarom ik dat niet vind is dit:
Wij spreken ons uit tégen de uitverkoop van ons woonrecht, tégen de hebzuchtige rijken die slapend rijker worden, tégen het leed van honderdduizenden Nederlanders en tégen het verdrijven van oorspronkelijke bewoners uit hun eigen wijken middels racistisch en klassistisch woonbeleid.
Dit is gewoon zo oliedom.
Als het een protest was tegen de ECB, de linkse politiek, de milieuorganisaties die altijd maar weer voor de woningbouw gaan liggen, enz. dan hadden ze een punt gehad. Maar dit is gewoon marxistisch geleuter.
Ah links weer. Wat deden ze met de HRA?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:39 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Toen was de vraagkant door links vakkundig om zeep geholpen door in te grijpen in de HRA op het slechtste moment dat je kon bedenken.
Dat je in je eigen woonplaats wat voorrang zou mogen krijgen bij de woonstichting ben ik het mee eens.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:43 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Mensen zouden in hun eigen gemeente voorrang moeten hebben. Op die manier hou je mensen die binding hebben met de stad daar. Het is gewoon belachelijk als jij je vrienden, familie, netwerk en werk in bv Haarlem hebt maar niet in aanmerking komt door achterlijke wachtrijen dat er dan gezegd wordt: " Ga maar in Delfzijl wonen" Dat is heel iets anders dan "Die verwende jongeren willen allemaal een eensgezinswoning in Amsterdam"
Inperken, of heb je dat gemist?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:45 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Ah links weer. Wat deden ze met de HRA?
Daarom juist... Als je eenzijdig de spelregels gaat veranderen zijn de mensen natuurlijk minder snel geneigd om te verkassen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:49 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Dat is nu toch nog steeds. Hoe gaat het nu met de huizenmarkt?
De verhuurdersheffing heeft niet geholpen, maar het grootste probleem blijven de eisen die wethouders stellen waardoor nieuwbouw extreem duur is om te realiseren en marktpartijen gewoon afhaken. Als je die eisen niet stelt, dan wordt er in rap tempo wel gebouwd hoor. Dat zie je overal waar die restricties niet zijn.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:44 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Racistisch en klassistisch woonbeleid. Waar hebben ze het over?![]()
Dat linkse groepjes en milieuorganisaties de boel verneuken lees ik veel maar heeft iemand hier cijfers van? Is de verhuurdersheffing en het algehele beleid van de VVD niet veel schadelijker geweest? Als we überhaupt al een partij de schuld moeten geven natuurlijk
Daarom is dit het juiste moment om het versneld af te bouwen. Daarbij graag ook het EWF afschaffen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Inperken, of heb je dat gemist?
PvdA, D66 en GL bv zijn voorstander van het verder afbouwen of compleet afschaffen van de HRA... Niet dat het op dit moment veel nut gaat hebben aangezien de rente toch bijna nul is...
Maar het gaat niks helpen... @Nattekat zal dan nog niks kunnen kopen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:54 schreef Van_Poppel het volgende:
Daarom is dit het juiste moment om het versneld af te bouwen.
Minder aftrekmogelijkheden op een slecht moment, waardoor de vraagkant wegviel. Hierdoor werden bestaande projecten die vergund waren niet gerealiseerd. Dat heeft jaren geduurd. 5 jaar lang gemiddeld 30.000 woningen minder bouwen is de helft van het huidige tekort.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:45 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Ah links weer. Wat deden ze met de HRA?
Dus is nu een goed moment. Nu wel.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Inperken, of heb je dat gemist?
PvdA, D66 en GL bv zijn voorstander van het verder afbouwen of compleet afschaffen van de HRA... Niet dat het op dit moment veel nut gaat hebben aangezien de rente toch bijna nul is...
Inperken van de HRA gaat altijd gepaard met een schokgolf en daarna herstelt zich dat weer.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:49 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat is nu toch nog steeds. Hoe gaat het nu met de huizenmarkt?
Het een sluit het ander niet uit toch? In het vorige topic heb ik het ook al over Stef Blok gehad. Neemt niet weg dat links beleid (immigratie, ECB, bouwstop) gewoon voor heel veel problemen zorgt. Nu is het ook waar dat de VVD ook op die vlakken de zaken gewoon erger maakt. Ik weet nog dat in een bepaald jaar de gehele aanbouw in sociale woningbouw door immigranten werd ingenomen. Vervolgens schrijft NRC checkt doodleuk een artikel met een bizarre kronkel waarom dat volgens hen niet waar zou zijn en kan de hele goegemeente kan weer rustig gaan slapen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:44 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Dat linkse groepjes en milieuorganisaties de boel verneuken lees ik veel maar heeft iemand hier cijfers van? Is de verhuurdersheffing en het algehele beleid van de VVD niet veel schadelijker geweest? Als we überhaupt al een partij de schuld moeten geven natuurlijk
In Zweden stortte de huizenmarkt ook volledig in na het enorm inperken van de hra, een jaar of vijf later waren de prijzen hoger dan toen de hra nog bestond... Dus het lost vwb huizenprijs niet heel veel op.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:56 schreef VEM2012 het volgende:
Inperken van de HRA gaat altijd gepaard met een schokgolf en daarna herstelt zich dat weer.
Je hebt er nu niets aan; maar je treft minder mensen door het nu af te bouwen. Als de rente ooit weer 6% wordt, dan is het onmogelijk; dan dupeer je miljoenen huishoudens.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar het gaat niks helpen... @:Nattekat zal dan nog niks kunnen kopen.
Nu ook nog, er zijn genoeg die hun rente voor bv. 10 of 20 jaar vast hebben gezet...quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:58 schreef Van_Poppel het volgende:
Je hebt er nu niets aan; maar je treft minder mensen door het nu af te bouwen. Als de rente ooit weer 6% wordt, dan is het onmogelijk; dan dupeer je miljoenen huishoudens.
Als het over woonruimte en migranten gaat, dan hoor je vaak het gezeur over vluchtelingen en azielzoekers, maar volgens mij zorgen de laag opgeleide Oost Europese arbeidsmirgranten en de hoogopgeleide kennismigranten voor de woningmarkt voor een veel grotere druk op de woningmarkt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:05 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens. Daarom noemde ik ook de EU (of de euro als je wilt) als een paradepaardje van links die de situatie alleen maar erger maakt. Het is natuurlijk sowieso een belachelijk economisch beleid dat alleen maar gebaseerd is op zwakte. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
De EU maakt de situatie trouwens ook erger doordat het makkelijker is voor immigranten zich hier te vestigen (ik verblijf ook veel in het buitenland, dus een beetje hypocriet is dit punt wel). Wat daar nog bijkomt is dat buitenlanders die zich in Nederland vestigen een belastingvoordeel krijgen, van maar liefst 30% volgens mij. Nu ken ik toevallig een jonge vrouw die zich onlangs op deze manier in ons land gevestigd heeft. En weet je waar ze dat voordeel voor gebruikt? Betere woonruimte natuurlijk!
Als rechts-liberaal ben ik daar ook voorstander van. Wat mij betreft koud afschaffen, tegelijk met de EWF, de wet-Hillen en de afbouw van de Wet-Hillen. Maakt het belastingstelsel weer een stuk simpeler.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:54 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Daarom is dit het juiste moment om het versneld af te bouwen. Daarbij graag ook het EWF afschaffen.
Dat ben ik met je eens. Maar het is wel een gedrocht.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:58 schreef AchJa het volgende:
[..]
In Zweden stortte de huizenmarkt ook volledig in na het enorm inperken van de hra, een jaar of vijf later waren de prijzen hoger dan toen de hra nog bestond... Dus het lost vwb huizenprijs niet heel veel op.
Precies. Maar onze kinderen moeten jaren op een wachtlijst. Mijn zoon zou al blij zijn met een studio van 35 m2 of zo.quote:Op zondag 22 augustus 2021 15:40 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Als je snel een woning wil, dan is dat zo geregeld.
Let maar eens op hoe vlug die nieuwe Afghanen die deze maand naar Nederland zijn gekomen een woning zullen krijgen.
35m2? Denkt hij dat hij de koning is ofzo?quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Maar onze kinderen moeten jaren op een wachtlijst. Mijn zoon zou al blij zijn met een studio van 35 m2 of zo.
Je maakt jezelf weer belachelijkquote:Op zondag 22 augustus 2021 14:58 schreef Nattekat het volgende:
*insert verplichte comment over dat links niets te vertellen heeft gehad de laatste 20 jaar*
Nu de rente bijna nul is en de HRA niet heel relevant meer is zijn de prijzen ook enorm gestegen. Dus om de hoge huizenprijs alleen op het bordje van de HRA te schuiven is veel te kort door de bocht...quote:Op zondag 22 augustus 2021 15:37 schreef Havermout2 het volgende:
De HRA was een gedrocht dat een forse denivellerend effect had en in tijden van schaarste een prijsopdrijvend effect heeft.
Had hij maar een ei moeten bakken in Kabul.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Precies. Maar onze kinderen moeten jaren op een wachtlijst. Mijn zoon zou al blij zijn met een studio van 35 m2 of zo.
quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:35 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
35m2? Denkt hij dat hij de koning is ofzo?
quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:36 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Je maakt jezelf weer belachelijk
Jouw zoon heeft al een dak boven ze hoofd! Die arme mensen bij wie de kogels om de oren vlogen zitten ondanks al het leed nog in een asielzoekerscentrum...quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:24 schreef Gia het volgende:
[..]
- Oneindige economische groei waar niet genoeg Nederlanders voor zijn, dus massale arbeidsmigratie uit oost-Europaquote:Op zondag 22 augustus 2021 17:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Jouw zoon heeft al een dak boven ze hoofd! Die arme mensen bij wie de kogels om de oren vlogen zitten ondanks al het leed nog in een asielzoekerscentrum...
Dat is de logica van de gutmensch maar helaas ook van onze politiek.
Weg met ons en problemem wegkijken.
Het is natuurlijk schandalig maar helaas slechts één van de oorzaken van het probleem.
Ik vraag me af hoever Nederland zal gaan met de migratie van Afghanen naar Nederland.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:02 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Jouw zoon heeft al een dak boven ze hoofd! Die arme mensen bij wie de kogels om de oren vlogen zitten ondanks al het leed nog in een asielzoekerscentrum...
Dat is de logica van de gutmensch maar helaas ook van onze politiek.
Weg met ons en problemem wegkijken.
Het is natuurlijk schandalig maar helaas slechts één van de oorzaken van het probleem.
Ik praat niet over het hier en nu, maar over de naoorlogse periode. Die lage rente is iets recents.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nu de rente bijna nul is en de HRA niet heel relevant meer is zijn de prijzen ook enorm gestegen. Dus om de hoge huizenprijs alleen op het bordje van de HRA te schuiven is veel te kort door de bocht...
Men heeft gewoon geld want tweeverdienersmaatschappij en men kan voor zeg twee keer modaal hypotheken lostroggelen en men is bereid om dat soort bedragen voor een stapel stenen neer te leggen, dus staat de eenverdiener meteen met 5-0 achter.
Dat wordt nog heel interessant als de bubbel barst.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:21 schreef Havermout2 het volgende:
Op dit moment wordt de prijs niet bepaald door vraag en aanbod maar door maximale leencapaciteit + eigen inleg. Regels die mensen meer ruimte geven om te lenen leiden onherroepelijk tot hogere prijzen, in welke vorm dat beleid dan ook wordt verpakt.
8 ipv 5 jaar toch? 2013 en we zitten nu in 2021quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Minder aftrekmogelijkheden op een slecht moment, waardoor de vraagkant wegviel. Hierdoor werden bestaande projecten die vergund waren niet gerealiseerd. Dat heeft jaren geduurd. 5 jaar lang gemiddeld 30.000 woningen minder bouwen is de helft van het huidige tekort.
Ik denk dat het wel meevalt omdat hypotheken voor lang worden vastgezet en over de totale aankoopsom. Zelfs bij onderwater staan heb je bij aflossing nog een huis, je hebt alleen negatief rendement op het ingelegde spaargeld.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat wordt nog heel interessant als de bubbel barst.
De bouwkosten zijn zeker sterk gestegen over de laatste jaren (materiaal, loonkosten en hogere eisen bouwbesluit(isolatie e.d.))quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:21 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
De bouwkosten van een huis zijn over de jaren heen nauwelijks gestegen. Er is vooral een grote schaarste aan bouwkavels door grondspeculatie door gemeenten en ontwikkelaars.
Alleen Covid heeft flink impact op de prijs. Voor de rest is de stijging door loon en materiaal in vergelijking met de verkoopprijzen gewoon laag geweest.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:34 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
De bouwkosten zijn zeker sterk gestegen over de laatste jaren (materiaal, loonkosten en hogere eisen bouwbesluit)
1. Verhuizen zal voor heel veel huizenbezitters niet meer mogelijk zijnquote:Op zondag 22 augustus 2021 17:34 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel meevalt omdat hypotheken voor lang worden vastgezet en over de totale aankoopsom. Zelfs bij onderwater staan heb je bij aflossing nog een huis, je hebt alleen negatief rendement op het ingelegde spaargeld.
Gaat de rente fors stijgen dan ben je wel de sigaar als bij arbeidsongeschiktheid of scheiding. Het zal vooral in de zelfmoordcijfers te zien zijn.
1. klopt, maar dat is nu al. Verkoop je een huis met winst, een grotere woning kost ook veel meer. Je moet flink overwaarde hebben om die stap te maken.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1. Verhuizen zal voor heel veel huizenbezitters niet meer mogelijk zijn
2. Jongeren kunnen nog steeds geen huis kopen
Die huizenprijzen vallen dan als een baksteen naar beneden.
Ik hoor overal dat de materiaalkosten uit de pan rijzen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:37 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
Alleen Covid heeft flink impact op de prijs. Voor de rest is de stijging door loon en materiaal in vergelijking met de verkoopprijzen gewoon laag geweest.
https://opendata.cbs.nl/s(...)ed/table?fromstatweb
Het komt alleen niet terug in de bouwprijzen, omdat die huizen simpelweg niet worden gebouwd. De productie daalt immers flink. Projectontwikkelaars beginnen er niet aan als er geen redelijke marge is. Grond vergaat niet.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:43 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik hoor overal dat de materiaalkosten uit de pan rijzen.
https://www.ad.nl/wonen/p(...)de-pan-uit~a0314697/
Bovendien kun je amper meer aan kundige bouwvakkers komen. Dan is het logisch dat de prijzen sterk stijgen; zeker als tegenwoordig ieder huis van een warmtepomp en een aantal zonnepanelen moet worden voorzien.
1. Dat is niet nu al, want bestaande huizenbezitters kunnen nog steeds veel makkelijker een hypotheek krijgen, aangezien ze niet de volle waarde van een huis hoeven te lenen. Echt het enige probleem met verhuizen nu is dat de vraag nogal hoog is tov het aanbod. In een herhaling van 2008 draait dat langzaam om.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:43 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
1. klopt, maar dat is nu al. Verkoop je een huis met winst, een grotere woning kost ook veel meer. Je moet flink overwaarde hebben om die stap te maken.
2. Jongeren moeten het niet gaan hebben van bestaande woningen. Ik hoop dat er een nieuw Vinexproject gaat komen, waarbij jongeren voorrang en/of korting krijgen.
Die betaalbare woningen waar je naar refereert, daar komen dan ook meteen 30 of meer mensen op af (waaronder beleggers). Je mag direct een eindbod uitbrengen met je ontbindende voorwaarden als je überhaupt al de kans krijgt op een bezichtiging. Ik heb het aan den lijve ondervonden. Je ziet ze te koop staan op Funda en je reageert meteen, maar dat doen tientallen anderen ook.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Heb hier al meermaals links van funda geplaatst met tientallen betaalbare huizen van ook binnen de randstad. Dan is het ineens de wijk die kut is of het huisje te klein. Hoe verder je van de G4 steden af gaat hoe beter de wijk en groter het huis voor dezelfde prijs.
Die bubbel is wel vaker gebarsten en een jaar of 5 later is het weer als vanouds.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:22 schreef Nattekat het volgende:
Dat wordt nog heel interessant als de bubbel barst.
Ik hoop het, want ik wil graag een groter huis kopen, want mijn huidige koopwoning is wat te klein.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:49 schreef AchJa het volgende:
[..]
Die bubbel is wel vaker gebarsten en een jaar of 5 later is het weer als vanouds.
Buiten dat de kosten omhoog gaan, probeer ze maar eens met een normale levertijd te vinden....quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:43 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Ik hoor overal dat de materiaalkosten uit de pan rijzen.
https://www.ad.nl/wonen/p(...)de-pan-uit~a0314697/
Bovendien kun je amper meer aan kundige bouwvakkers komen. Dan is het logisch dat de prijzen sterk stijgen; zeker als tegenwoordig ieder huis van een warmtepomp en een aantal zonnepanelen moet worden voorzien.
1. Het volume van verkochte bestaande huizen daalt nu al vijf jaar. Dat duidt op een vastlopende doorstroming.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
1. Dat is niet nu al, want bestaande huizenbezitters kunnen nog steeds veel makkelijker een hypotheek krijgen, aangezien ze niet de volle waarde van een huis hoeven te lenen. Echt het enige probleem met verhuizen nu is dat de vraag nogal hoog is tov het aanbod. In een herhaling van 2008 draait dat langzaam om.
Ik denk eigenlijk dat nu een huizencrisis van het type "vraag neemt af" heel erg gunstig zou zijn voor iedereen die nu nog geen huis heeft. Bestaande huizenbezitters zitten vast en beleggers nemen de benen.
waren het er maar dertig. Een nichtje van mij kon geen bezichtiging doen, want de makelaar zei letterlijk dat ze honderden geinteresseerden hadden en wellicht zelfs richting de 1000. Die makelaar plaatst die huizen niet meer on-line omdat hun telefoon dan blijft gaan.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:48 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Die betaalbare woningen waar je naar refereert, daar komen dan ook meteen 30 of meer mensen op af (waaronder beleggers). Je mag direct een eindbod uitbrengen met je ontbindende voorwaarden als je überhaupt al de kans krijgt op een bezichtiging. Ik heb het aan den lijve ondervonden. Je ziet ze te koop staan op Funda en je reageert meteen, maar dat doen tientallen anderen ook.
Ik weet niet hoe oud de zoon in kwestie is, maar genoeg studenten doen het met minder dan 10 vierkante meter he?quote:
Dat is het probleem dan ook niet, wel als je voor zo'n kippenhok idiote bedragen moet gaan neertellen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:58 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe oud de zoon in kwestie is, maar genoeg studenten doen het met minder dan 10 vierkante meter he?
10 m2 geen probleem vinden.... waar zijn we in beland in NL....quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is het probleem dan ook niet, wel als je voor zo'n kippenhok idiote bedragen moet gaan neertellen.
De onderhandelingspositie is ruk, dat zal ik niet ontkennen. Maar zeggen 'dat er niks is' of dat het 'onmogelijk' is, is feitelijk onjuist. En hoe verder van de (rand)stad, hoe makkelijker het wordt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:48 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Die betaalbare woningen waar je naar refereert, daar komen dan ook meteen 30 of meer mensen op af (waaronder beleggers). Je mag direct een eindbod uitbrengen met je ontbindende voorwaarden als je überhaupt al de kans krijgt op een bezichtiging. Ik heb het aan den lijve ondervonden. Je ziet ze te koop staan op Funda en je reageert meteen, maar dat doen tientallen anderen ook.
Letterlijk niet waar:quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
De onderhandelingspositie is ruk, dat zal ik niet ontkennen. Maar zeggen 'dat er niks is' of dat het 'onmogelijk' is, is feitelijk onjuist. En hoe verder van de (rand)stad, hoe makkelijker het wordt.
Voor sommigen dan, ik zou er nooit in willen wonen. Vruugah had je zulke kamertjes, maar dan kostten ze ook geen drol. Dat was meer mijn punt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
10 m2 geen probleem vinden.... waar zijn we in beland in NL....
Ik had in 2004 zo'n studentenkamertje (12 m2). Kostte 230 euro per maand.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Voor sommigen dan, ik zou er nooit in willen wonen. Vruugah had je zulke kamertjes, maar dan kostten ze ook geen drol. Dat was meer mijn punt.
Inderdaad die nare frame dat "rechts" van zeer goede wil is maar dat "links" dat vervolgens allemaal weer saboteert. De gemiddelde mens gelooft dat soort zaken gewoon.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:30 schreef OnwetendeNerd het volgende:
Links overal de schuld geven slaat natuurlijk nergens op. Sowieso voegt dat niks toe in een gesprek
Dat lijkt goedkoop als je het afzet tegen de huidige neoliberale beprijzing maar is ook hartstikke duur natuurlijk. 4 bij 3 meter... Het is de huidige natte droom dat je daar 2000 euro voor kunt vragen en kunt krijgen. Dat je noodgedwongen huurders kunt uitwringen en afkluiven tot op het bot.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:24 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik had in 2004 zo'n studentenkamertje (12 m2). Kostte 230 euro per maand.
Alles was inbegrepen. (energie, service kosten, schoonmaakkosten). Kale huur was 150 ofzo...de gemeenschappelijke keuken was wel bijzonder goor.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat lijkt goedkoop als je het afzet tegen de huidige neoliberale beprijzing maar is ook hartstikke duur natuurlijk. 4 bij 3 meter... Het is de huidige natte droom dat je daar 2000 euro voor kunt vragen en kunt krijgen. Dat je noodgedwongen huurders kunt uitwringen en afkluiven tot op het bot.
Ik neem aan dat je dan de lotingen bedoelt?quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:58 schreef Straatcommando. het volgende:
Sociale woningbouw is ook om te gieren hoor. 4 jaar terug had je al 800+ reacties op een simpel tweekamer appartementje in een dorpje naast een middelgrote stad
Nou genoeg partijen die het serieus nemen. Een bestuurder die dit oplost zal onsterfelijk populair zijn. Het probleem is alleen dat de weg naar de oplossing vrij complex is en dus ook onorthodoxe keuzes vraagt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het zou al helpen als er politieke partijen zijn die het serieus nemen. Want daar gaat het nu al helemaal mis.
Je kiest 1 kutplek uit tussen 400 352 gemeenten om je punt te bewijzen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Letterlijk niet waar:
https://www.funda.nl/koop/boxtel/0-300000/
En dan hebben we het over Boxtel, godbetert
Nee, inschrijftijd. Lotingen waren soms nog erger.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:41 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je dan de lotingen bedoelt?
Jeetje. Zo erg is het gelukkig nog niet in mijn regio. Bij lotingen zijn er meestal wel 500+ reacties, met enkele uitschieters van boven de 1000. Zonder 7+ jaar inschrijftijd en urgentie ben je sowieso aangewezen op de lotingen. Maar zelfs dan is er bij sommige woningen via de loting nog een hele waslijst aan voorrangskenmerken.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:48 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nee, inschrijftijd. Lotingen waren soms nog erger.
Tjezzis... Wat een kutpost weer.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou genoeg partijen die het serieus nemen. Een bestuurder die dit oplost zal onsterfelijk populair zijn. Het probleem is alleen dat de weg naar de oplossing vrij complex is en dus ook onorthodoxe keuzes vraagt.
Deze groep richt zijn woede nogal op "vuile vieze investeerders" en dergelijke. Net als veel populistisch rechtse figuren niet verder komen dan die "vuile vieze buitenlanders" als oorzaak. Maar het probleem is toch echt een getalsmatig tekort aan woningen dat ontstaan is en dat moet worden aangevuld. En dit protest gaat er op geen enkele manier op in wat we moeten doen om dat op te lossen.
Ze noemen het in het verkiezingsprogramma en hebben het er een keertje over. Het probleem is dat elke weg naar een oplossing vereist dat een partij een concessie moet doen in een gebied wat hen pijn doet.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:44 schreef Hexagon het volgende:
Nou genoeg partijen die het serieus nemen
Zeker waar, het een sluit het ander niet uit.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:57 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit toch? In het vorige topic heb ik het ook al over Stef Blok gehad. Neemt niet weg dat links beleid (immigratie, ECB, bouwstop) gewoon voor heel veel problemen zorgt. Nu is het ook waar dat de VVD ook op die vlakken de zaken gewoon erger maakt. Ik weet nog dat in een bepaald jaar de gehele aanbouw in sociale woningbouw door immigranten werd ingenomen. Vervolgens schrijft NRC checkt doodleuk een artikel met een bizarre kronkel waarom dat volgens hen niet waar zou zijn en kan de hele goegemeente kan weer rustig gaan slapen.
Jij komt ook niet met concrete voorstellen. Beetje gillen dat het de schuld is van de hoge heren in Den Haag is niet heel constructief.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tjezzis... Wat een kutpost weer.![]()
Je lijkt allemaal zo goed te weten hoe het werkt en tevens te weten dat niets gaat werken. Dat is volgens mij omdat je het zelf niet wilt, veranderingen. Om wat voor vage reden dan ook. Je bent echt geen aanwinst in dit soort topics. Wat jij schrijft lijkt altijd op van een bericht zo van: mensuh! het werkt nou eenmaal zo en daar doe je niks aan. Het is ook zinloos om iets anders te willen.
De vraag is waarom je die boodschap immer verkondigt.
Het is helemaal terecht om de politiek de schuld te geven. Als men niet zo moeilijk deed over:quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:04 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Jij komt ook niet met concrete voorstellen. Beetje gillen dat het de schuld is van de hoge heren in Den Haag is niet heel constructief.
Maar volgens een aantal hier kon iedereen en zijn moeder vroeger met een minimumloon een huis kopen toch? Zonder de HRA zouden we de huizen dan gratis bij een pak koffie gekregen moeten hebben zo ongeveer...quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:21 schreef Havermout2 het volgende:
Ik praat niet over het hier en nu, maar over de naoorlogse periode. Die lage rente is iets recents.
Zembla heeft daar ooit al eens een aardige aflevering aan besteed... 16(!) Jaar geleden al...quote:Op dit moment wordt de prijs niet bepaald door vraag en aanbod maar door maximale leencapaciteit + eigen inleg. Regels die mensen meer ruimte geven om te lenen leiden onherroepelijk tot hogere prijzen, in welke vorm dat beleid dan ook wordt verpakt.
De bouwkosten van een huis zijn over de jaren heen nauwelijks gestegen. Er is vooral een grote schaarste aan bouwkavels door grondspeculatie door gemeenten en ontwikkelaars.
Er is weinig gesneeuwvlok aan in een normale buurt zonder lachgasmocro's, scooterjeugd, drugsdealers, statushouders, 's nachts schreeuwende GGZ-klanten, bezopen Poolse arbeidsmigranten die met z'n tienen in een rijtjeshuis gehuisvest zitten enz. willen wonen. Ook niet vvd-ers en d66-ers verdienen een goede nachtrust en normale buren.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:15 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Hoezo 'hoef' je dat niet? Dit soort gesneeuwvlok is nu precies wat ik bedoel. De neus ophalen voor de beschikbare huizen want de wensen zijn te groot. Vervolgens de handen in de lucht gooien: een ander moet het oplossen want er is een 'crisis'. De crisis die ik zie is een bereikbaarheidscrisis. En een mentaliteitscrisis. Maar als je zoiets zegt ben je plotseling een 'boomer'. Ook dan worden allerlei verklaringen gezocht buiten de eigen verantwoordelijkheid om.
Punt is dat je het als individu best beter kan bedoelen en weten. Maar het is frustrerend dat je daar weinig tot niets mee kunt. De user waarop ik reageerde deelt de dingen graag op in 2 of meer "kampen" en zegt dat die allemaal "populisme" bedrijven. Daar krijg ik een beetje een slappe pik van.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:04 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Jij komt ook niet met concrete voorstellen. Beetje gillen dat het de schuld is van de hoge heren in Den Haag is niet heel constructief.
Ik koos het omdat ik er woonquote:Op zondag 22 augustus 2021 18:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Je kiest 1 kutplek uit tussen 400 352 gemeenten om je punt te bewijzen.
Edit: Dat plaatsje ligt ook nog eens op 15 minuten van 3 grote / populaire steden. Met treinverbinding. Erg representatief wel
Boxtelle... niet de verkeerdste plek om te wonen denk ik.quote:
Dan woon je niet verkeerd in mijn ogen. Waarom haal je je eigen woonplaats naar beneden. Met 'godbetert' ?quote:
Jouw wensen zijn groter dan je mogelijkheden. Doe er mee wat je wilquote:Op zondag 22 augustus 2021 19:17 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Er is weinig gesneeuwvlok aan in een normale buurt zonder lachgasmocro's, scooterjeugd, drugsdealers, statushouders, 's nachts schreeuwende GGZ-klanten, bezopen Poolse arbeidsmigranten die met z'n tienen in een rijtjeshuis enz. willen wonen. Ook niet vvd-ers en d66-ers verdienen een goede nachtrust en normale buren.
Ingrepen in de woningmarkt maakt dat het zo slecht gaat.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:30 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
8 ipv 5 jaar toch? 2013 en we zitten nu in 2021
En laatste jaren crisis waren trouwens ook de jaren dat de cooperaties massaal woning moest verkopen.... Was prettig voor de mensen die hun huis wilde verkopen...
Met de oude HRA zouden de huidige huizenprijzen lager zijn geweest?
Flexibiliseren van huurcontracten. Zorgt voor hogere huizenprijzen omdat én huizen uit de koopmarkt worden gehaald plus extra spelers op de koopmarkt.
Verhuurdersheffing waardoor cooperaties minder overhouden voor bouw woningen.
Links overal de schuld geven slaat natuurlijk nergens op. Sowieso voegt dat niks toe in een gesprek
De wereld is niet zwart-wit hèquote:Op zondag 22 augustus 2021 19:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Jouw wensen zijn groter dan je mogelijkheden. Doe er mee wat je wil
Waarom zou ik geen oplossing willen? Ik ben gewoon een Jan net ietsje boven Modaal die verder geen onderneming heeft of belangen heeft in de vastgoedsector. Maar ik ben gewoon vrij allergisch voor visieloos geroeptoeter zoals dit protest.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tjezzis... Wat een kutpost weer.![]()
Je lijkt allemaal zo goed te weten hoe het werkt en tevens te weten dat niets gaat werken. Dat is volgens mij omdat je het zelf niet wilt, veranderingen. Om wat voor vage reden dan ook. Je bent echt geen aanwinst in dit soort topics. Wat jij schrijft lijkt altijd op van een bericht zo van: mensuh! het werkt nou eenmaal zo en daar doe je niks aan. Het is ook zinloos om iets anders te willen.
De vraag is waarom je die boodschap immer verkondigt. Dat gelul van je over "populisme" altijd werkt ook niet echt in je voordeel. Zoals jij het beschrijft in je laatste alinea gaat het helemaal niet en werkt het helemaal niet. In principe doe jij daar veel meer populisme dan degenen die je daarvan beschuldigt. Echt Kut op Dirk man.
Je verzint nu zelf allerlei valse dillemma's en zogenaamde standpubteb die vooral oplossingen in de weg staan. Er hoeft namelijk geen concessie op groen, windmolens of zelfs maar buitenlandse arbeiders. We hebben een gigantisch overschot aan landbouwgrond. Maar het gaat allemaal te traag. Dus daar moet men actie ondernemen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ze noemen het in het verkiezingsprogramma en hebben het er een keertje over. Het probleem is dat elke weg naar een oplossing vereist dat een partij een concessie moet doen in een gebied wat hen pijn doet.
VVD met buitenlandse arbeiders en investeerders, GL met immigratie en groen, D66 met windmolens op bouwgrond, PvdA heeft vast ook wel iets. Landelijke politiek gaat niets veranderen.
Ik verzin geen valse dilemma's, dat zijn stuk voor stuk concessies die gedaan moeten worden juist om Den Uyl te kunnen kopiëren. Je moet vijanden maken met beleid, alleen is elke weg naar Rome tegen het zere been van minimaal een partij die nu aan de formatie deelneemt. En aangezien er nog steeds idioten zijn die VVD en D66 stemmen, kunnen we visite op de woningmarkt wel vergeten.quote:Op zondag 22 augustus 2021 19:25 schreef Hexagon het volgende:
Je verzint nu zelf allerlei valse dillemma's en zogenaamde standpubteb die vooral oplossingen in de weg staan. Er hoeft namelijk geen concessie op groen, windmolens of zelfs maar buitenlandse arbeiders. We hebben een gigantisch overschot aan landbouwgrond. Maar het gaat allemaal te traag. Dus daar moet men actie ondernemen.
In de jaren 70 was de situatie precies hetzelfde en is toen aangepakt met het groeikernenbeleid van het kabinet Den Uyl. Door simpelweg onothodoxe maatregelen te nemen. Dat kan prima nog een keer. Maar dan moet men ook gewoon visie tonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |