abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:13:31 #126
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201026923
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:34 schreef Rambolin het volgende:
[ twitter ]
Vwb die flares, dat is een automatisch systeem. Als dat systeem bv een lasapparaat oppikt begint hij ook flares te poppen. Het is nl een counter measure voor infrarood geleide SA wapens en wordt geactiveerd door een sterke en hete lichtbron op de grond want dat kan een launch van een missile zijn... Dus niet heel spannend allemaal.

MAWS:

quote:
Missile Approach Warning System (MAWS) for helicopters, transport aircraft and VIP jets. The MAWS detects all types of incoming missiles such as IR guided MANPADS from multiple sources simultaneously, and automatically reacts by activating a countermeasure dispensing system such as chaff and flare. The MAWS is successfully combat proven and installed on dozens of aircraft and helicopters.
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:14:20 #127
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 22 augustus 2021 @ 14:15:17 #128
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201026965
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:12 schreef Viv het volgende:

[..]
Andere landen hebben al maanden een evacuatieplan, halen mensen zelf op met een bus of helicopter en brengen ze naar het vliegtuig.
Waar ook allemaal wel weer begrijpelijke kritiek op is. Als je op eigen houtje van alles gaat doen zit je elkaar ook lekker in de weg, mogelijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Manager PR/Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 14:20:42 #129
269689 crew  Viv
pi_201027066
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:15 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Waar ook allemaal wel weer begrijpelijke kritiek op is. Als je op eigen houtje van alles gaat doen zit je elkaar ook lekker in de weg, mogelijk.
Ja, er was kritiek vanuit Nederland dat die andere landen dit in het geheim opgetuigd hebben. :|W Hoe meer mensen ervan wisten, hoe groter de kans op mislukking.

Nederland baalt denk ik vooral dat ze het nu niet meer kunnen gooien op "dit had niemand kunnen voorzien, de situatie is gewoon razendsnel omgeslagen".
pi_201027075
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:15 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Je zou toch (mogen) verwachten dat er vanuit NAVO-verband een plan van aanpak ofwel draaiboek klaarligt voor dit soort extreme situaties? Qua hoe op zo'n moment te handelen en bondgenoten helpen i.p.v. paspoorthouders wegsturen.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 22 augustus 2021 @ 14:21:35 #131
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_201027083
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:21 schreef Tjoent het volgende:

[..]
Je zou toch (mogen) verwachten dat er vanuit NAVO-verband een plan van aanpak ofwel draaiboek klaarligt voor dit soort extreme situaties? Qua hoe op zo'n moment te handelen en bondgenoten helpen i.p.v. paspoorthouders wegsturen.
Als samenwerkingsverband inderdaad, niet als allemaal losse initiatieven van allerlei landen op eigen houtje..
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:22:19 #132
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201027097
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, er was kritiek vanuit Nederland dat die andere landen dit in het geheim opgetuigd hebben. :|W Hoe meer mensen ervan wisten, hoe groter de kans op mislukking.

Nederland baalt denk ik vooral dat ze het nu niet meer kunnen gooien op "dit had niemand kunnen voorzien, de situatie is gewoon razendsnel omgeslagen".
Dit!
pi_201027190
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 13:56 schreef slashdotter3 het volgende:
Als ISIS gekkie kan je toch je stinger missile afschieten nadat ie gestopt is met flares droppen? Het vliegt nog laag genoeg
Waarom dropt ie überhaupt flares? Is dat gewoon een teken dat er risico is ofzo? Ik zie de meerwaarde niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:30:41 #134
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_201027239
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:12 schreef Viv het volgende:
De Nederlandse overheid houdt het bij een mailtje en zie maar hoe je op het vliegveld geraakt. :N
Participatiesamenleving.
pi_201027258
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:27 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Waarom dropt ie überhaupt flares? Is dat gewoon een teken dat er risico is ofzo? Ik zie de meerwaarde niet.
Zodat heatseaking missiles het doel niet raken maar naar de flares gaan.

Bron: call of duty mobile :D
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:37:31 #136
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:42:38 #137
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_201027453
https://www.nu.nl/strijd-(...)liegveld-kwamen.html

Dagboek uit Kaboel: 'We moesten zelf maar zien hoe we bij vliegveld kwamen'
Dewaa is zestien jaar oud, geboren in Rotterdam en gaat na de zomervakantie naar de vijfde klas van de havo. Deze zomer reisde ze met haar familie naar Afghanistan om haar opa te begraven. Haar vader was een paar jaar tolk voor het Nederlandse leger. Sinds de Taliban in Kaboel de macht overnamen, zit ze met haar familie ondergedoken in een appartement. Ze wachten tot de Nederlandse autoriteiten groen licht geven om te vertrekken. Voor NU.nl houdt Dewaa een dagboek bij. Haar echte naam is bekend bij de redactie.

Vrijdag 20 augustus: Gisteravond belde het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken
Gisteren heb ik niet geschreven, er was niet zo heel veel te vertellen. We waren moe na alle nare ervaringen bij het vliegveld waar we werden beschoten, en waar we tot twee keer toe vergeefs heen waren gegaan. Gisteren heb ik overdag vooral uitgerust.

Rond half negen in de avond kregen we een mail van het ministerie van Buitenlandse Zaken. We moesten naar het vliegveld gaan. We moesten een bepaald object bij ons hebben, zodat we herkend zouden worden. Wat kan ik niet zeggen, om veiligheidsredenen. Nederlandse militairen zouden ons opwachten en naar binnen brengen. We kregen vierentwintig uur de tijd om ons te melden, er zouden voldoende vliegtuigen zijn. Maar we moesten zelf maar zien hoe we bij het vliegveld kwamen.

En dat terwijl juist de reis daarnaartoe heel gevaarlijk is. Onbegrijpelijk, iets om woedend over te worden. We hebben gezien dat de Fransen en de Britse troepen burgers ophalen in de stad. Ik vind het teleurstellend dat Nederland dat niet kan doen. Het irriteert me ook. Toch besloten we het om het opnieuw te proberen. We gingen naar bed, en zouden om half vier wakker worden, om door de verlaten stad naar het vliegveld te gaan.

De groepsapp is fijn, we hebben tenminste contact
Wat ik nog niet heb verteld is dat we sinds een paar dagen in een appgroep zitten met allemaal mensen met een Nederlands paspoort die op de lijst staan om geëvacueerd te worden. Dat is niet georganiseerd door het ministerie, maar door een groep oud-politici en anderen.

Toen we wakker werden, bekeken we de berichten in de appgroep. Wat we lazen, klonk niet goed. Bij het vliegveld was het nog steeds een chaos. Een paar uur eerder was een familie die kant opgegaan en die meldde dat er allemaal Taliban-strijders waren. En vooral ook dat er geen Nederlandse militairen te bekennen waren. De Taliban-strijders sloegen vrouwen met hun kalasjnikovs, ze verscheurden ook paspoorten, ze willen blijkbaar verhinderen dat mensen naar binnen gaan.

Als familie hebben we toen met zijn vieren opnieuw overlegd en besloten niet te gaan, we vonden het te gevaarlijk. Ook andere gezinnen besloten op hun onderduikadressen te blijven. Er zijn heel veel mensen met kleine kinderen. Die groepsapp is fijn, we hebben nu tenminste contact, we kunnen overleggen en ervaringen uitwisselen, dat is in ieder geval iets.

Gelukkig genoeg eten
Nadat we besloten hier te blijven heb ik het ochtendgebed gedaan. Daarna ben ik gaan slapen, maar na een uurtje was ik alweer wakker. Gelukkig is er hier in huis nog genoeg eten. Een supermarktje in de buurt is weer open, en de eigenaar komt hier boodschappen brengen.

We zaten hier met negentien mensen in een appartement, dat is best krap. Het zijn allemaal familieleden van mijn ouders, we zijn te gast bij een oudoom. Een gezin dat hier ook zit, met vijf kinderen, heeft een visum gekregen van de Amerikanen en die kunnen dus ook weg. Zij besloten vanochtend vroeg om wel te vertrekken. Maar ze staan nog steeds tussen de massa buiten het vliegveld en ik weet niet of ze het vandaag nog gaan halen om binnen te komen.

Uit andere delen van land horen we slecht nieuws. In de noordelijke stad Mazar-i-Sharif worden winkels en huizen geplunderd door de Taliban. In Jalalabad is gisteren gedemonstreerd door de bevolking op de Onafhankelijkheidsdag van Afghanistan. Mensen die de Afghaanse vlag wilden hijsen, zijn vermoord door de Taliban, ze willen dat alleen hun vlag te zien is. Van familie begrepen we dat de demonstrerende mannen en jongens op straat allemaal met tranen in hun ogen stonden, hun afkeer van de Taliban is groot.

We missen onze familie vreselijk
Graag wil ik nog iets zeggen over alle reacties op de eerste twee dagboeken. Allereerst dank voor de woorden van steun. Maar er waren ook mensen die ons verweten dat we naar Afghanistan zijn gegaan terwijl het hier zo gevaarlijk is. Daar wil ik graag iets over zeggen. Wij zijn als gezin in Nederland op onszelf, dat is best eenzaam en alleen. Op school hoorde ik altijd hoe vriendinnen en vrienden naar hun opa en oma gingen, en dat hadden wij niet.

We missen onze familie in Afghanistan vreselijk, het is de liefde die ons hiernaartoe trekt. Door corona konden we vorig jaar niet komen. Onze opa lag op sterven en vlak voor hij doodging zei hij via de telefoon dat hij heel erg hoopte ons nog een keer te zien. Mijn vader en moeder vonden het te gevaarlijk, ze waren bang dat de Taliban verder zouden oprukken. Mijn zus en ik hebben heel erg aangedrongen om toch te gaan.

En dan nog iets: toen het duidelijk werd dat de Taliban inderdaad steeds meer provincies innamen, hebben we geprobeerd onze tickets te verzetten. Dat was lang voordat Rutte zei dat Nederlanders in Afghanistan het land moesten verlaten. We hebben ons best gedaan om eerder terug te komen, maar dat ging niet meer.

Ondanks het wachten, de spanning en de stress gaat het met ons gezin eigenlijk best nog wel goed. Mijn moeder maakt zich het ene uur heel erg zorgen en het andere is ze kalm, bij haar gaat het dus op en neer. Mijn zusje, mijn vader en ik zijn wel oké.

We kunnen niet anders doen dan afwachten en zijn constant aan het afwegen wat we moeten doen. We willen niet alleen afhankelijk zijn van de Nederlandse evacuatie per vliegtuig. En dus zijn we bezig geweest om visa aan te vragen bij een buurland. We reizen dan over land. Ja, dat is ook gevaarlijk, maar of het gevaarlijker is dan naar het vliegveld gaan en dan weer terug door een stad vol Taliban? Dat weet ik niet.

Eerdere delen:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ons-in-de-grond.html
https://www.nu.nl/buitenl(...)-ons-aankloppen.html
  zondag 22 augustus 2021 @ 14:52:57 #138
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 22 augustus 2021 @ 15:13:40 #139
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 22 augustus 2021 @ 15:16:52 #140
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201028068
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:52 schreef slashdotter3 het volgende:
Gouden tijden voor burka verkopers

[ twitter ]
muted
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_201028110
quote:
Barack Obama reportedly said: 'Don't underestimate Joe's ability to fuck things up'
https://www.cbs19news.com(...)-expletive-things-up
pi_201028193
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:55 schreef NecSpeNecMetu het volgende:

[..]
Bizar inderdaad. Wat ik mij dan afvraag is hoe de taliban wel die discipline kan opbrengen die de Afghanen in het nationale leger niet hebben. Ze lijken althans een stuk succesvoller.
Dat doen zij met de stok verwacht ik
pi_201028490
twitter

twitter
pi_201028720
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Vwb die flares, dat is een automatisch systeem. Als dat systeem bv een lasapparaat oppikt begint hij ook flares te poppen. Het is nl een counter measure voor infrarood geleide SA wapens en wordt geactiveerd door een sterke en hete lichtbron op de grond want dat kan een launch van een missile zijn... Dus niet heel spannend allemaal.

MAWS:
[..]

Lijkt me hoogstwaarschijnlijk onzin wat je nu zegt. Allereerst is het niet zo dat het systeem automatisch flares afschiet bij het oppikken van een willekeurig signaal of ''lasapparaat'' (wtf dat ook moet voorstellen). Daarnaast is de hoogte van het desbetreffende toestel veelte laag om in een radar lock te vallen gezien MANPADS (Igla's) en dergelijke een minimale range nodig hebben van circa 800 meter. Plus is het zo dat flares alleen zinvol zijn tegen heat-seekers. Gezien er geen inkomende raket was zou het systeem ook onmogelijk iets hebben opgepikt om flares af te schieten.

Dit is gewoon handmatig gedaan door de piloten. Waarom ze dat hebben gedaan weet ik niet.
  Moderator zondag 22 augustus 2021 @ 16:04:30 #145
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201028762
nee klopt wel, als je op de piloot moet wachten dan ben je hoogstwaarschijnlijk te laat
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 22 augustus 2021 @ 16:06:47 #146
21467 franske19
Hit the deck!
pi_201028806
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef Viv het volgende:

[..]

Maar al die andere landen zijn ook allemaal te laat. Duizenden Afghanen die voor landen als VS, Frankrijk, Duitsland etc hebben gewerkt zitten ook gewoon nog daar. Als je de internationale media een beetje volgt zie je overal dezelfde kritiek.
[i]"The wolves will come again," said Jojen solemnly.[/i] - George R.R. Martin
  zondag 22 augustus 2021 @ 16:16:18 #147
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201028918
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 16:02 schreef Werkperd het volgende:

Lijkt me hoogstwaarschijnlijk onzin wat je nu zegt. Allereerst is het niet zo dat het systeem automatisch flares afschiet bij het oppikken van een willekeurig signaal of ''lasapparaat'' (wtf dat ook moet voorstellen).
Is geen onzin. IR wapens zijn passief dus je merkt daar verder niks van (het zendt niks uit). Het enige wat dat systeem (MAWS) op kan pikken is de launch van een IR missile (hitte en licht). Ik heb het regelmatig in Afghanistan meegemaakt dat een toestel flares begon te poppen vanwege een hittebron (zoal bv een lasapparaat) oid op de grond. Zeker als dat systeem een beetje gevoelig stond afgesteld.

En het is precies wat @sp3c zegt, als je dit handmatig zou moeten doen ben je per definitie te laat. Een MANPADS op een kilometer of 5 afgeschoten is binnen enkele seconden bij je... Je hebt helemaal niet de tijd om handmatig flares te activeren.

quote:
Daarnaast is de hoogte van het desbetreffende toestel veelte laag om in een radar lock te vallen gezien MANPADS (Igla's) en dergelijke een minimale range nodig hebben van circa 800 meter.
Wat voor "radar lock" bij een Igla? Dat is een soortgelijk systeem als de Stinger, het enige wat dat ding doet is de warmte (IR) oppikken van het target en zal die kant opgaan. Daar komt helemaal geen radar aan te pas.

Daarbij is die 800 meter (500 meter voor de Stinger overigens) het inwendig dode volume wat wil zeggen dat de missile sturing dan nog niet volledig operationeel is dus zou je mis schieten aangezien het missile dan nog niet richting zijn target kan manoeuvreren.

quote:
Plus is het zo dat flares alleen zinvol zijn tegen heat-seekers. Gezien er geen inkomende raket was zou het systeem ook onmogelijk iets hebben opgepikt om flares af te schieten.
Zie de uitleg hierboven.

En nog maar een keer, een IR wapen zendt geen energie uit, dat ontvangt alleen. Het is een zg. "passief" wapen. Ook als is er een missile onderweg daar krijg je helemaal geen waarschuwing van omdat het niks uitzendt. Dit itt radar geleide wapens.

quote:
Dit is gewoon handmatig gedaan door de piloten.
Het kan maar dan zeker niet als countermeasure tegen MANPADS systemen.

Het meest aannemelijke scenario is dat de MAWS iets opgepikt heeft en de flares heeft geactiveerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 22-08-2021 16:28:54 ]
pi_201029210
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 14:42 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nu.nl/strijd-(...)liegveld-kwamen.html

Dagboek uit Kaboel: 'We moesten zelf maar zien hoe we bij vliegveld kwamen'
Dewaa is zestien jaar oud, geboren in Rotterdam en gaat na de zomervakantie naar de vijfde klas van de havo. Deze zomer reisde ze met haar familie naar Afghanistan om haar opa te begraven. Haar vader was een paar jaar tolk voor het Nederlandse leger. Sinds de Taliban in Kaboel de macht overnamen, zit ze met haar familie ondergedoken in een appartement. Ze wachten tot de Nederlandse autoriteiten groen licht geven om te vertrekken. Voor NU.nl houdt Dewaa een dagboek bij. Haar echte naam is bekend bij de redactie.

Vrijdag 20 augustus: Gisteravond belde het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken
Gisteren heb ik niet geschreven, er was niet zo heel veel te vertellen. We waren moe na alle nare ervaringen bij het vliegveld waar we werden beschoten, en waar we tot twee keer toe vergeefs heen waren gegaan. Gisteren heb ik overdag vooral uitgerust.

Rond half negen in de avond kregen we een mail van het ministerie van Buitenlandse Zaken. We moesten naar het vliegveld gaan. We moesten een bepaald object bij ons hebben, zodat we herkend zouden worden. Wat kan ik niet zeggen, om veiligheidsredenen. Nederlandse militairen zouden ons opwachten en naar binnen brengen. We kregen vierentwintig uur de tijd om ons te melden, er zouden voldoende vliegtuigen zijn. Maar we moesten zelf maar zien hoe we bij het vliegveld kwamen.

En dat terwijl juist de reis daarnaartoe heel gevaarlijk is. Onbegrijpelijk, iets om woedend over te worden. We hebben gezien dat de Fransen en de Britse troepen burgers ophalen in de stad. Ik vind het teleurstellend dat Nederland dat niet kan doen. Het irriteert me ook. Toch besloten we het om het opnieuw te proberen. We gingen naar bed, en zouden om half vier wakker worden, om door de verlaten stad naar het vliegveld te gaan.

De groepsapp is fijn, we hebben tenminste contact
Wat ik nog niet heb verteld is dat we sinds een paar dagen in een appgroep zitten met allemaal mensen met een Nederlands paspoort die op de lijst staan om geëvacueerd te worden. Dat is niet georganiseerd door het ministerie, maar door een groep oud-politici en anderen.

Toen we wakker werden, bekeken we de berichten in de appgroep. Wat we lazen, klonk niet goed. Bij het vliegveld was het nog steeds een chaos. Een paar uur eerder was een familie die kant opgegaan en die meldde dat er allemaal Taliban-strijders waren. En vooral ook dat er geen Nederlandse militairen te bekennen waren. De Taliban-strijders sloegen vrouwen met hun kalasjnikovs, ze verscheurden ook paspoorten, ze willen blijkbaar verhinderen dat mensen naar binnen gaan.

Als familie hebben we toen met zijn vieren opnieuw overlegd en besloten niet te gaan, we vonden het te gevaarlijk. Ook andere gezinnen besloten op hun onderduikadressen te blijven. Er zijn heel veel mensen met kleine kinderen. Die groepsapp is fijn, we hebben nu tenminste contact, we kunnen overleggen en ervaringen uitwisselen, dat is in ieder geval iets.

Gelukkig genoeg eten
Nadat we besloten hier te blijven heb ik het ochtendgebed gedaan. Daarna ben ik gaan slapen, maar na een uurtje was ik alweer wakker. Gelukkig is er hier in huis nog genoeg eten. Een supermarktje in de buurt is weer open, en de eigenaar komt hier boodschappen brengen.

We zaten hier met negentien mensen in een appartement, dat is best krap. Het zijn allemaal familieleden van mijn ouders, we zijn te gast bij een oudoom. Een gezin dat hier ook zit, met vijf kinderen, heeft een visum gekregen van de Amerikanen en die kunnen dus ook weg. Zij besloten vanochtend vroeg om wel te vertrekken. Maar ze staan nog steeds tussen de massa buiten het vliegveld en ik weet niet of ze het vandaag nog gaan halen om binnen te komen.

Uit andere delen van land horen we slecht nieuws. In de noordelijke stad Mazar-i-Sharif worden winkels en huizen geplunderd door de Taliban. In Jalalabad is gisteren gedemonstreerd door de bevolking op de Onafhankelijkheidsdag van Afghanistan. Mensen die de Afghaanse vlag wilden hijsen, zijn vermoord door de Taliban, ze willen dat alleen hun vlag te zien is. Van familie begrepen we dat de demonstrerende mannen en jongens op straat allemaal met tranen in hun ogen stonden, hun afkeer van de Taliban is groot.

We missen onze familie vreselijk
Graag wil ik nog iets zeggen over alle reacties op de eerste twee dagboeken. Allereerst dank voor de woorden van steun. Maar er waren ook mensen die ons verweten dat we naar Afghanistan zijn gegaan terwijl het hier zo gevaarlijk is. Daar wil ik graag iets over zeggen. Wij zijn als gezin in Nederland op onszelf, dat is best eenzaam en alleen. Op school hoorde ik altijd hoe vriendinnen en vrienden naar hun opa en oma gingen, en dat hadden wij niet.

We missen onze familie in Afghanistan vreselijk, het is de liefde die ons hiernaartoe trekt. Door corona konden we vorig jaar niet komen. Onze opa lag op sterven en vlak voor hij doodging zei hij via de telefoon dat hij heel erg hoopte ons nog een keer te zien. Mijn vader en moeder vonden het te gevaarlijk, ze waren bang dat de Taliban verder zouden oprukken. Mijn zus en ik hebben heel erg aangedrongen om toch te gaan.

En dan nog iets: toen het duidelijk werd dat de Taliban inderdaad steeds meer provincies innamen, hebben we geprobeerd onze tickets te verzetten. Dat was lang voordat Rutte zei dat Nederlanders in Afghanistan het land moesten verlaten. We hebben ons best gedaan om eerder terug te komen, maar dat ging niet meer.

Ondanks het wachten, de spanning en de stress gaat het met ons gezin eigenlijk best nog wel goed. Mijn moeder maakt zich het ene uur heel erg zorgen en het andere is ze kalm, bij haar gaat het dus op en neer. Mijn zusje, mijn vader en ik zijn wel oké.

We kunnen niet anders doen dan afwachten en zijn constant aan het afwegen wat we moeten doen. We willen niet alleen afhankelijk zijn van de Nederlandse evacuatie per vliegtuig. En dus zijn we bezig geweest om visa aan te vragen bij een buurland. We reizen dan over land. Ja, dat is ook gevaarlijk, maar of het gevaarlijker is dan naar het vliegveld gaan en dan weer terug door een stad vol Taliban? Dat weet ik niet.

Eerdere delen:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ons-in-de-grond.html
https://www.nu.nl/buitenl(...)-ons-aankloppen.html
Mijn ogen blijven zo droog als een woestijn bij dit verhaal.
pi_201029230
Taliban bij een voetbalwedstrijd. Iedereen moest meebidden tijdens de rust.

twitter
pi_201029592
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 16:16 schreef AchJa het volgende:

[..]
Is geen onzin. IR wapens zijn passief dus je merkt daar verder niks van (het zendt niks uit). Het enige wat dat systeem (MAWS) op kan pikken is de launch van een IR missile (hitte en licht). Ik heb het regelmatig in Afghanistan meegemaakt dat een toestel flares begon te poppen vanwege een hittebron (zoal bv een lasapparaat) oid op de grond. Zeker als dat systeem een beetje gevoelig stond afgesteld.

En het is precies wat @:sp3c zegt, als je dit handmatig zou moeten doen ben je per definitie te laat. Een MANPADS op een kilometer of 5 afgeschoten is binnen enkele seconden bij je... Je hebt helemaal niet de tijd om handmatig flares te activeren.
[..]
Wat voor "radar lock" bij een Igla? Dat is een soortgelijk systeem als de Stinger, het enige wat dat ding doet is de warmte (IR) oppikken van het target en zal die kant opgaan. Daar komt helemaal geen radar aan te pas.

Daarbij is die 800 meter (500 meter voor de Stinger overigens) het inwendig dode volume wat wil zeggen dat de missile sturing dan nog niet volledig operationeel is dus zou je mis schieten aangezien het missile dan nog niet richting zijn target kan manoeuvreren.
[..]
Zie de uitleg hierboven.

En nog maar een keer, een IR wapen zendt geen energie uit, dat ontvangt alleen. Het is een zg. "passief" wapen. Ook als is er een missile onderweg daar krijg je helemaal geen waarschuwing van omdat het niks uitzendt. Dit itt radar geleide wapens.
[..]
Het kan maar dan zeker niet als countermeasure tegen MANPADS systemen.

Het meest aannemelijke scenario is dat de MAWS iets opgepikt heeft en de flares heeft geactiveerd.
Meeste toestellen zit een vorm van MILDS F op. Deze bepaald ad hand van wat gedetecteerd wordt welke counter measure wordt afgevuurd. Chaff of flare meestal.
Beetje info: https://www.airforce-tech(...)ad&utm_content=Image
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')