abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200982753
Eén van de 7 barmhartigheden is het verzorgen der zieken.
Ziekenverzorging is prima voor religieuzen.
En dus ook alle medicijnen en behandelingen die daarbij horen.

Maar: een vaccin mag dan weer niet.
Omdat je daarmee wellicht de mogelijkheid dwarsboomt dat je ooit die ziekte zult krijgen.

Maar: tijdens een behandeling in een ziekenhuis wordt ook wel desinfecterende middelen gebruikt.
Mag dat dan wel?
Waar ligt precies de grens tussen de (verboden) vaccinatie en de (geprezen) behandeling?
Hoe ligt die definitie?

En welke bijbeltekst of Korantekst of ander religieus boek kun je daar als grondslag bij gebruiken?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200982789
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Eén van de 7 barmhartigheden is het verzorgen der zieken.
Ziekenverzorging is prima voor religieuzen.
En dus ook alle medicijnen en behandelingen die daarbij horen.

Maar: een vaccin mag dan weer niet.
Omdat je daarmee wellicht de mogelijkheid dwarsboomt dat je ooit die ziekte zult krijgen.

Maar: tijdens een behandeling in een ziekenhuis wordt ook wel desinfecterende middelen gebruikt.
Mag dat dan wel?
Waar ligt precies de grens tussen de (verboden) vaccinatie en de (geprezen) behandeling?
Hoe ligt die definitie?

En welke bijbeltekst of Korantekst of ander religieus boek kun je daar als grondslag bij gebruiken?
Die is er niet, mensen hebben zelf het idee dat hun lichaam 'rein' moet zijn, ze denken simpelweg niet na, dat doet god voor ze.
pi_200982839
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:20 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Die is er niet, mensen hebben zelf het idee dat hun lichaam 'rein' moet zijn, ze denken simpelweg niet na, dat doet god voor ze.
Prima, maar het innemen van medicijnen dan. Is dan het lichaam nog wel rein. Er is een onderscheid tussen vaccineren en behandelen bij veel religieuzen, waarbij ik de voorbeelden ken van Christenen.
Maar die zullen ook bij de moslims zijn.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200982923
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:23 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Prima, maar het innemen van medicijnen dan. Is dan het lichaam nog wel rein. Er is een onderscheid tussen vaccineren en behandelen bij veel religieuzen, waarbij ik de voorbeelden ken van Christenen.
Maar die zullen ook bij de moslims zijn.
Er zit ook geen logica in religieuze redenen, ze doen het op gevoel.
pi_200983047
Het wordt tijd om religie uit te roeien, het is al duizenden jaren ellende dankzij die sprookjes van ze.

Elk weldenkend mens zou redeneren dat áls er een god zou bestaan die ons zo heeft gemaakt dat we zelf kunnen nadenken en ons ontwikkelen dat deze god dan juist zou toejuichen dat we elke ontwikkeling in de gezondheidszorg zouden omarmen.

Maar nee, een stel van die gekkies hangen nog in de gedachte dat god het een geweldig idee zou vinden om ons te laten lijden in plaats van ons en elkaars leven leuk te maken.

Hoe bekrompen moet je zijn om op die manier je leven te leiden. Alles in dienst van een fantasietje om er dan op het laatste moment achter te moeten komen dat je je leven verspild hebt.

Overigens zijn de meeste religieuzen zo hypocriet als wat. Vooraf allemaal groot mondje wat ze allemaal niet willen. Maar als ze eenmaal het ziekenhuis in gaan met welke ziekte dan ook dan verwachten ze de beste zorg en nemen ze alles zonder slag of staat aan. Wees dan een held en ga met je levensbedreigende ziekte lekker naar de pastoor en niet naar de arts.
pi_200983129
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:28 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Er zit ook geen logica in religieuze redenen, ze doen het op gevoel.
Als ze enige logica hadden gehad, dan hadden ze het hun voorgehouden sprookje allang doorzien. Maar dankzij de angst die gezaaid wordt door de kerken en sociale druk van andere religieuzen blijven er veel te veel mensen hangen in het sprookje.
pi_200983265
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:38 schreef GereDathan het volgende:
Het wordt tijd om religie uit te roeien, het is al duizenden jaren ellende dankzij die sprookjes van ze.

Elk weldenkend mens zou redeneren dat áls er een god zou bestaan die ons zo heeft gemaakt dat we zelf kunnen nadenken en ons ontwikkelen dat deze god dan juist zou toejuichen dat we elke ontwikkeling in de gezondheidszorg zouden omarmen.

Maar nee, een stel van die gekkies hangen nog in de gedachte dat god het een geweldig idee zou vinden om ons te laten lijden in plaats van ons en elkaars leven leuk te maken.

Hoe bekrompen moet je zijn om op die manier je leven te leiden. Alles in dienst van een fantasietje om er dan op het laatste moment achter te moeten komen dat je je leven verspild hebt.

Overigens zijn de meeste religieuzen zo hypocriet als wat. Vooraf allemaal groot mondje wat ze allemaal niet willen. Maar als ze eenmaal het ziekenhuis in gaan met welke ziekte dan ook dan verwachten ze de beste zorg en nemen ze alles zonder slag of staat aan. Wees dan een held en ga met je levensbedreigende ziekte lekker naar de pastoor en niet naar de arts.
"pastoor" is erg onwaarschijnlijk. De vaccinatiegraad bij katholieke gemeentes is hoger dan in seculiere gemeentes.
En bij streng-protestante gemeentes nog lager dan seculiere gemeentes.
Dus niet met de botte bijl alle religies over één kam scheren graag.
Maar ik ben wel benieuwd naar mensen uit de streng-Christelijke hoek die antwoord kunnen geven over die grens tussen vaccinatie en behandeling.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200983283
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:44 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Als ze enige logica hadden gehad, dan hadden ze het hun voorgehouden sprookje allang doorzien. Maar dankzij de angst die gezaaid wordt door de kerken en sociale druk van andere religieuzen blijven er veel te veel mensen hangen in het sprookje.
Ik heb wel eens een dominee ontmoet, die erg goed duidelijk kon vertellen waar sommige passages in de bijbel nou over gingen en wat de symbolische waarde daar van was. Dus het kan wel zonder, al dat gezweefteef.
pi_200983398
Ik heb geen bewijs maar een sterk vermoeden dat de antivax houding in streng-christelijke gemeentes is overgewaaid vanuit Amerika. Dit gebeurt namelijk wel vaker zoals bijv. het onbijbelse idee van de rapture. Het heeft in sommige gemeentes voet aan de grond gekregen en in sommige niet.

De logica ontbreekt mijn inziens en dus is de grens ook onlogisch. Als het het label vaccinatie heeft is het fout maar als het een medicijn of verdoving is die met een naald wordt toegediend is het geen probleem.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_200983663
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
"pastoor" is erg onwaarschijnlijk. De vaccinatiegraad bij katholieke gemeentes is hoger dan in seculiere gemeentes.
En bij streng-protestante gemeentes nog lager dan seculiere gemeentes.
Dus niet met de botte bijl alle religies over één kam scheren graag.
Maar ik ben wel benieuwd naar mensen uit de streng-Christelijke hoek die antwoord kunnen geven over die grens tussen vaccinatie en behandeling.
pastoor, dominee, voorganger, imam, lul de behanger. Voor mij allemaal gelijk. Ze verkondigen leugens om hun schaapjes lekker uit te kunnen melken.
pi_200983670
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 15:53 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik heb wel eens een dominee ontmoet, die erg goed duidelijk kon vertellen waar sommige passages in de bijbel nou over gingen en wat de symbolische waarde daar van was. Dus het kan wel zonder, al dat gezweefteef.
Ah, hij kent de schrijver van de bijbel persoonlijk?

Kon hij ook het kookboek van Jamie Oliver uitleggen?
pi_200983949
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 16:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ah, hij kent de schrijver van de bijbel persoonlijk?

Kon hij ook het kookboek van Jamie Oliver uitleggen?
Nee hij zat heel erg op de symbolische uitleg en wat, dat voor waarde kon hebben. Niet op de technische uitleg en alles maar letterlijk nemen, zoals een recept voor een gerecht.
Want dat gaat letterlijk zo fout. Wel fijn dat er mensen zoals hij zijn, Nogmaals ik ben atheistisch.
pi_200983963
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 16:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]
pastoor, dominee, voorganger, imam, lul de behanger. Voor mij allemaal gelijk. Ze verkondigen leugens om hun schaapjes lekker uit te kunnen melken.
In atheistische kringen zijn er ook leiders en stromingen met "schaapjes".
Er zijn seculiere natuurfilosofische kringen die tegen vaccinatie zijn.
Zoals ik al zei: katholieke gemeentes (bv Tubbergen) hebben de hoogste vaccinatiegraad. Amsterdam al een stuk minder. En gemeentes als Staphorst en Urk nog minder.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200984173
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 16:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
In atheistische kringen zijn er ook leiders en stromingen met "schaapjes".
Er zijn seculiere natuurfilosofische kringen die tegen vaccinatie zijn.
Zoals ik al zei: katholieke gemeentes (bv Tubbergen) hebben de hoogste vaccinatiegraad. Amsterdam al een stuk minder. En gemeentes als Staphorst en Urk nog minder.
Ik snap wat je bedoelt, maar kan niet zo goed op de naam komen, het is een soort woke generatie, die zweefteven. Zonder drugs of religie, het zijn freaks.
pi_200984523
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 16:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
In atheistische kringen zijn er ook leiders en stromingen met "schaapjes".
Er zijn seculiere natuurfilosofische kringen die tegen vaccinatie zijn.
Zoals ik al zei: katholieke gemeentes (bv Tubbergen) hebben de hoogste vaccinatiegraad. Amsterdam al een stuk minder. En gemeentes als Staphorst en Urk nog minder.
Die sektes van oa dansmarieke Willem Engerd staan voor mij gelijk aan geloofswaanzinnigen.
pi_200984533
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 16:40 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Nee hij zat heel erg op de symbolische uitleg en wat, dat voor waarde kon hebben. Niet op de technische uitleg en alles maar letterlijk nemen, zoals een recept voor een gerecht.
Want dat gaat letterlijk zo fout. Wel fijn dat er mensen zoals hij zijn, Nogmaals ik ben atheistisch.
Ik kan je dat sprookjesboek ook wel uitleggen.

We hebben Adam en Eva. Die doen een wippie en maken Kaïn en Abel. Kaïn slaat Abel dood. Kaïn doet het daarna met zijn moeder en dus zijn we allemaal downies.
  donderdag 19 augustus 2021 @ 17:18:57 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_200984547
Wel weer een erg generaliserend topic. Het zijn over het algemeen alleen de fundementalisten die geen vaccins willen.
pi_200984734
quote:
2s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 17:18 schreef Gunner het volgende:
Wel weer een erg generaliserend topic. Het zijn over het algemeen alleen de fundementalisten die geen vaccins willen.
Ik moest vandaag aan die serie 'Unorthodox' denken, over dat joodse meisje, dat in een extreem orthodoxe samenleving in NY opgroeit, toen ze 18 werd wist ze niks, dat is toch zo verschrikkelijk.

Ik moest huilen.

Ik ga maar voortaan een onderscheid maken tussen, orthodox en onorthodox.
pi_200984890
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 16:00 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik heb geen bewijs maar een sterk vermoeden dat de antivax houding in streng-christelijke gemeentes is overgewaaid vanuit Amerika.
Nee hoor de streng gereformeerde gemeenschap in Nederland is altijd al tegen alle vaccinaties geweest. Een ziekte mag je niet voorkomen, in de meeste gevallen wel behandelen. Al zal reanimatie en beademing hier ook vaak worden afgewezen.

Bij jehova's getuigen wordt bloedtransfusie, en in een deel van de gevallen, medicijnen ook geweigerd.

In veel religies is orgaandonatie, maar ook het ontvangen van een donororgaan niet bespreekbaar.

Dus de medische wereld heeft het er soms maar lastig mee als er een geloof bij komt kijken.
pi_200985979
quote:
2s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 17:18 schreef Gunner het volgende:
Wel weer een erg generaliserend topic. Het zijn over het algemeen alleen de fundementalisten die geen vaccins willen.
Als we de gemeentes bekijken waar de vaccinatiegraad opvallend laag is, zien we:
Urk, Staphorst, Nederbetuwe..


Hieronder zie je die theorie heel duidelijk gestaafd:

https://www.rivm.nl/sites(...)10816_1122_final.pdf


Je ziet ook dat katholieke gebieden juist een grotere vaccinatiegraad hebben dan bv seculiere gemeentes als bv Amsterdam.

Ook bijvoorbeeld Bunschoten/Spakenburg is niet opvallend laag. Niet significant iig.
Verder lopen de grote steden ook enigszins achter.
Het is dus een kleine groep, maar toch duidelijk aanwezig.

Ik ben benieuwd naar de beweegreden en waar de grens ligt mbt vaccinatie/behandeling.

[ Bericht 10% gewijzigd door Twentsche_Ros op 19-08-2021 19:09:26 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200986023
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 17:37 schreef Maerwynn het volgende:

[..]
Een ziekte mag je niet voorkomen, in de meeste gevallen wel behandelen.
OK, maar... een antibiotica-kuur in een vroeg stadium, is dat niet min of meer hetzelfde als een vaccinatie?
Mag je wel een helm op? Mag je bij regen een paraplu bij je hebben?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200987072
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 18:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
OK, maar... een antibiotica-kuur in een vroeg stadium, is dat niet min of meer hetzelfde als een vaccinatie?
Mag je wel een helm op? Mag je bij regen een paraplu bij je hebben?
Mag je eigenlijk wel kleren aan trekken als het koud wordt? Als God het zo bedoeld had, dan waren we toch wel met kleren aan geboren? :P
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_200987974
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 17:37 schreef Maerwynn het volgende:

[..]
Nee hoor de streng gereformeerde gemeenschap in Nederland is altijd al tegen alle vaccinaties geweest. Een ziekte mag je niet voorkomen, in de meeste gevallen wel behandelen. Al zal reanimatie en beademing hier ook vaak worden afgewezen.
Ik kom zelf ook uit zo'n gemeenschap (Hervormd, maar Refomatorische scholen) in Zuid-Holland en bij ons waren bovengenoemde dingen geen enkel probleem. Je kan het niet over één kam scheren.

quote:
Bij jehova's getuigen wordt bloedtransfusie, en in een deel van de gevallen, medicijnen ook geweigerd.
Jehova's Getuigen is afkomstig uit Amerika. Precies mijn punt juist dat dat soort ideeën vanuit daar zijn overgewaaid naar hier.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_200993330
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:34 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik kom zelf ook uit zo'n gemeenschap (Hervormd, maar Refomatorische scholen) in Zuid-Holland en bij ons waren bovengenoemde dingen geen enkel probleem. Je kan het niet over één kam scheren.
[..]
Jehova's Getuigen is afkomstig uit Amerika. Precies mijn punt juist dat dat soort ideeën vanuit daar zijn overgewaaid naar hier.
Niet overgewaaid.

https://www.anderetijden.nl/aflevering/340/Polio-in-Staphorst
Kijk eens naar 24:12

Het was vroeger in Staphorst dus ook al een ding.
En ook internationaal nieuws.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200993431
Kickje COR.
pi_200993811
De grens verschilt per persoon. Er is geen algemene grens die voor alle religeuzen geldt of voor een grote groep religueuzen geldt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200994032
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 09:09 schreef sjorsie1982 het volgende:
De grens verschilt per persoon. Er is geen algemene grens die voor alle religeuzen geldt of voor een grote groep religueuzen geldt.
Nu ja, personen hebben zich wél in groepen verzameld.
En deze groepen hebben argumenten voor hun gelijk. Waar ik benieuwd naar ben is welke argumenten en bijbelteksten hun theorie ondersteunt.

Waarom mag je niet vaccineren, en wél behandelen.

Er zijn ook medicijnen en behandelmethoden die er niet waren in de tijd van Jezus.
Mogen die, of mogen die niet?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200994169
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 09:24 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Nu ja, personen hebben zich wél in groepen verzameld.
En deze groepen hebben argumenten voor hun gelijk. Waar ik benieuwd naar ben is welke argumenten en bijbelteksten hun theorie ondersteunt.

Waarom mag je niet vaccineren, en wél behandelen.

Er zijn ook medicijnen en behandelmethoden die er niet waren in de tijd van Jezus.
Mogen die, of mogen die niet?
Dat zijn zoveel groepen en ook mensen die het wel met A eens zijn in die groep hebben een ander standpunt over vaccinaties terwijl ze vanwege A ervoor kiezen om bij die groep te horen.
Religieueze verplichtingen zijn er amper meer en zijn er zeker niet omtrent vaccinaties. Gelukkig zijn die er niet meer anders zouden er evenveel groepen zijn als religieuze mensen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200994282
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat zijn zoveel groepen en ook mensen die het wel met A eens zijn in die groep hebben een ander standpunt over vaccinaties terwijl ze vanwege A ervoor kiezen om bij die groep te horen.
Religieueze verplichtingen zijn er amper meer en zijn er zeker niet omtrent vaccinaties. Gelukkig zijn die er niet meer anders zouden er evenveel groepen zijn als religieuze mensen.
Kijk eens naar de vershillen in vaccinatiegraad van Urk en Staphorst. In veel andere gereformeerde gemeenten is er nauwelijks nog verschil met andere gemeentes.
Het lijkt wel alsof het voor Urk en Staphorst een principe-kwestie is geworden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200994309
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 09:43 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Kijk eens naar de vershillen in vaccinatiegraad van Urk en Staphorst. In veel andere gereformeerde gemeenten is er nauwelijks nog verschil met andere gemeentes.
Het lijkt wel alsof het voor Urk en Staphorst een principe-kwestie is geworden.
Daar wonen bv gereformeerde mensen, en bv in amsterdam wonen die ook, echter die groep is relatief tov de inwoners aantal in amsterdam kleiner waar het percentage daar lager is, maar in absolute aantallen kan het bv even hoog zijn.
Ik ken genoeg gereformeerden die zich direct lieten vaccineren.

Op de religieus gebied laat niemand zich iets verplichten, er is geen democratie binnen die groepen. Toen dit vroeger wel gebeurde kwamen er nieuwe subgroepen. In NL zijn het er bv al officieel 80 en ook in die groepen worden over heel veel dingen verschillend gedacht. Zelfs de bijbel zijn in veel groepen niet meer leidend maar is het meer een richtlijn. Terwijl in andere groepen elke letter strikt wordt nageleefd.

Zo zijn er religieuzen die jezus als gewone sterveling beschouwen die goed kon praten en zijn er religieuzen die jezus als goddelijk onsterbaar wezen zien. Zo zijn er religieuze die de vaccinatie als teken van het beest zien en zo zijn er religieuzen die denken dat vaccinaties door god zijn gegeven door de ontwikkelaars.

[ Bericht 6% gewijzigd door sjorsie1982 op 20-08-2021 10:05:02 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200994466
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 08:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Niet overgewaaid.

https://www.anderetijden.nl/aflevering/340/Polio-in-Staphorst
Kijk eens naar 24:12

Het was vroeger in Staphorst dus ook al een ding.
En ook internationaal nieuws.
Vroeger waaide er ook al dingen over... Amerika bestaat al wat langer dan 1971. Maar idd het is niet iets recents.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_200994520
Daarnast heb ik jaren geleden een docu op tv gezien waarin onderzocht is dat de meerderheid van de mensen die tegen vaccinaties zijn antroposofische redenen hebben en die wonen vooral in grote steden waarin zij de minderheid vormen en zo automatisch beschermd zijn.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200995231
Ik denk dat ik mezelf tot het reformatorische volksdeel mag rekenen, al behoor ik tot het (vanaf jonge leeftijd) gevaccineerde deel daarvan.

Historisch gezien zijn de antivaccinatie standpunten gezien interessant. Theologen uit de achttiende eeuw in Amerika, zoals Cotton Mather waren voorvechters en pioniers voor (voorlopers van) vaccinatie. Jonathan Edwards stierf stierf zelfs aan het pokkenvaccin. Deze theologen worden direct of indirect erg gewaardeerd in de Nederlandse reformatorische wereld.

Waar het goed mis ging was met de dood van Edward Jenner (degene die het echte pokkenvaccin ontwikkelde/sterk verbeterde) Bij zijn dood werd er in sommige kranten zo lovend over zijn werk geschreven, waarbij Jenner als levensredder bijna goddelijk werd neergezet (in ieder geval in de ogen van redelijk wat behoudende Christenen) hierna zag je ook een sterkere mainstream afkeer van vaccinatie komen (en ik vrees dat de theologische argumenten er toen maar bijgezocht werden om het afwijzen van vaccinatie te onderbouwen).
Zo af en toe zie je zelfs argumenten als de volkomen uit de context gerukte Bijbeltekst "Wie gezond is heeft de medicijnmeester niet nodig" gebruikt worden.

Ondertussen was de vaccinatiegraad op de Bijbelbilt hard aan het omhoog gaan. Mazelen uitbraken zag je nog regelmatig in de jaren tachtig, maar zijn na 2000 een stuk zeldzamer, ook op reformatorische scholen. Met zachte hand predikanten de mensen in de kerk richting vaccinatie laten gaan werkt redelijk. Het is echter link om druk op deze groep (of welke groep dan ook te liggen), net als het gros van de Nederlanders er niets om geeft dat Zwarte Piet, paarse Piet wordt, gaat een groot deel van de mensen protesteren als iemand ze zegt dat wat ze deden fout of achterlijk was en dat ze daarom gedrag moeten veranderen. Het kan waar zijn, maar je bereikt er weinig mee.

Ondertussen zijn we weer een stuk verder veel van de tegenstanders tegen vaccinatie zijn zich gaan her-orienteren op argumenten en vallen zodoende in de armen van Baudet en co. (Mogelijk doordat er ook onder een deel van deze groep een vrij anti-wetenschappelijk beeld heerst). Weer helpt het niet als er veel te lovend over de reddende vaccins wordt gesproken, maar dat is echt maar een bijzaak nu. Op het moment is er wat vaccinatie betreft echt veel beter te praten met veel reformatorische dominees en bijvoorbeeld vdStaaij dan met de reformatorische achterban die zich inlaat met het geflirt van Baudet.

Om terug te komen op de vraag: doordat er eigenlijk heel weinig uitgewerkte theologische bezwaren tegen vaccinatie zijn, zal voor veel religieuzen de grens tussen vaccinatie en behandeling liggen bij of het "vaccinatie" of "inenting" wordt genoemd, gecombineerd met de nieuwe groep bezwaarden die eigenlijk gewoon Engel en Baudet volgen.
pi_200995472
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 10:55 schreef DrParsifal het volgende:
Ik denk dat ik mezelf tot het reformatorische volksdeel mag rekenen, al behoor ik tot het (vanaf jonge leeftijd) gevaccineerde deel daarvan.

Historisch gezien zijn de antivaccinatie standpunten gezien interessant. Theologen uit de achttiende eeuw in Amerika, zoals Cotton Mather waren voorvechters en pioniers voor (voorlopers van) vaccinatie. Jonathan Edwards stierf stierf zelfs aan het pokkenvaccin. Deze theologen worden direct of indirect erg gewaardeerd in de Nederlandse reformatorische wereld.

Waar het goed mis ging was met de dood van Edward Jenner (degene die het echte pokkenvaccin ontwikkelde/sterk verbeterde) Bij zijn dood werd er in sommige kranten zo lovend over zijn werk geschreven, waarbij Jenner als levensredder bijna goddelijk werd neergezet (in ieder geval in de ogen van redelijk wat behoudende Christenen) hierna zag je ook een sterkere mainstream afkeer van vaccinatie komen (en ik vrees dat de theologische argumenten er toen maar bijgezocht werden om het afwijzen van vaccinatie te onderbouwen).
Zo af en toe zie je zelfs argumenten als de volkomen uit de context gerukte Bijbeltekst "Wie gezond is heeft de medicijnmeester niet nodig" gebruikt worden.

Ondertussen was de vaccinatiegraad op de Bijbelbilt hard aan het omhoog gaan. Mazelen uitbraken zag je nog regelmatig in de jaren tachtig, maar zijn na 2000 een stuk zeldzamer, ook op reformatorische scholen. Met zachte hand predikanten de mensen in de kerk richting vaccinatie laten gaan werkt redelijk. Het is echter link om druk op deze groep (of welke groep dan ook te liggen), net als het gros van de Nederlanders er niets om geeft dat Zwarte Piet, paarse Piet wordt, gaat een groot deel van de mensen protesteren als iemand ze zegt dat wat ze deden fout of achterlijk was en dat ze daarom gedrag moeten veranderen. Het kan waar zijn, maar je bereikt er weinig mee.

Ondertussen zijn we weer een stuk verder veel van de tegenstanders tegen vaccinatie zijn zich gaan her-orienteren op argumenten en vallen zodoende in de armen van Baudet en co. (Mogelijk doordat er ook onder een deel van deze groep een vrij anti-wetenschappelijk beeld heerst). Weer helpt het niet als er veel te lovend over de reddende vaccins wordt gesproken, maar dat is echt maar een bijzaak nu. Op het moment is er wat vaccinatie betreft echt veel beter te praten met veel reformatorische dominees en bijvoorbeeld vdStaaij dan met de reformatorische achterban die zich inlaat met het geflirt van Baudet.

Om terug te komen op de vraag: doordat er eigenlijk heel weinig uitgewerkte theologische bezwaren tegen vaccinatie zijn, zal voor veel religieuzen de grens tussen vaccinatie en behandeling liggen bij of het "vaccinatie" of "inenting" wordt genoemd, gecombineerd met de nieuwe groep bezwaarden die eigenlijk gewoon Engel en Baudet volgen.
Ik geloof meteen dat de overgrote meerderheid van de gereformeerden (ook SGP ers, en sobieso de CU achterban) zich gewoon laten vaccineren. Zie bv de vaccinatiegraad bij Rijssen, Bunschoten e.d. Nauwelijks verschil met katholieke en seculiere gemeentes.
Maar: Urk lijkt heel erg op het dorp uit Asterix.

In.... was heel NL gevaccineerd. Heel NL? Nee, een klein dorp .... bla bla.

Het stemgedrag van Urk en ook Staphorst is ook opmerkelijk. Ze gaan met het grootste gemak van SGP naar FvD en PVV. Alleen liberale partijen (met name links) is uit den boze.

Hoe groeit zoiets? En wat is het verschil tussen een vaccin en een medicijn?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200995613
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 11:10 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Ik geloof meteen dat de overgrote meerderheid van de gereformeerden (ook SGP ers, en sobieso de CU achterban) zich gewoon laten vaccineren. Zie bv de vaccinatiegraad bij Rijssen, Bunschoten e.d. Nauwelijks verschil met katholieke en seculiere gemeentes.
Maar: Urk lijkt heel erg op het dorp uit Asterix.

In.... was heel NL gevaccineerd. Heel NL? Nee, een klein dorp .... bla bla.

Het stemgedrag van Urk en ook Staphorst is ook opmerkelijk. Ze gaan met het grootste gemak van SGP naar FvD en PVV. Alleen liberale partijen (met name links) is uit den boze.

Hoe groeit zoiets? En wat is het verschil tussen een vaccin en een medicijn?
Ik vrees dat het flirten van sommige reformatorischen met FvD en PVV vergelijkbaar is met de val van Evangelicaal Amerika in huidige kapitalistische en standaard republikeinse politieke ideologie. Eerst is er een vijand, dan ga je je politiek aangetrokken voelen tot de vijand van die vijand (in Nederland de vijanden van D66, die zich inderdaad wel eens puur anti georganiseerd-confessioneel opstellen) en vervolgens worden deze politieke standpunten zo belangrijk dat het religieuze secundair wordt. Zie hier bijvoorbeeld een verschil tussen Billy Graham en Franklin Graham.
pi_200996510
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 11:18 schreef DrParsifal het volgende:

[..]
Ik vrees dat het flirten van sommige reformatorischen met FvD en PVV vergelijkbaar is met de val van Evangelicaal Amerika in huidige kapitalistische en standaard republikeinse politieke ideologie. Eerst is er een vijand, dan ga je je politiek aangetrokken voelen tot de vijand van die vijand (in Nederland de vijanden van D66, die zich inderdaad wel eens puur anti georganiseerd-confessioneel opstellen) en vervolgens worden deze politieke standpunten zo belangrijk dat het religieuze secundair wordt. Zie hier bijvoorbeeld een verschil tussen Billy Graham en Franklin Graham.
Ik deel je visie.
Er is op dat punt ook een onnodige polarisatie aan de gang.
En vergelijkbaar met de VS, waarbij Trump sowieso de conservatief-Christelijke stem krijgt, ondanks zijn vrouwonviendelijke "lockerroom-talk".
De vijand is in kaart gebracht, De (links)-liberalen idd.

Maar interessant vind ik:
Waar vind jij dat D66 zich "puur anti georganiseerd-confessioneel" opstelt?
Gaat dat te ver?
Bijna iedereen buiten Urk vindt het krankzinnig dat bv "godsdienstige bijeenkomsten" coulanter worden behandeld dan "seculiere bijeenkomsten".
Dat is niet alleen D66. Maar ja, je moet een zondebok hebben.

On topic:
Ik ben nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen een vaccin en een medicijn. Een medicijn trekt ook ten strijde tegen de ziekte.
Alleen dan is de ziekte er al.
Om in oorlogstermen te blijven: Een vaccin is een mobilisatie, en een medicijn een tegenaanval.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200996866
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Ik deel je visie.
Er is op dat punt ook een onnodige polarisatie aan de gang.
En vergelijkbaar met de VS, waarbij Trump sowieso de conservatief-Christelijke stem krijgt, ondanks zijn vrouwonviendelijke "lockerroom-talk".
De vijand is in kaart gebracht, De (links)-liberalen idd.

Maar interessant vind ik:
Waar vind jij dat D66 zich "puur anti georganiseerd-confessioneel" opstelt?
Gaat dat te ver?
Bijna iedereen buiten Urk vindt het krankzinnig dat bv "godsdienstige bijeenkomsten" coulanter worden behandeld dan "seculiere bijeenkomsten".
Dat is niet alleen D66. Maar ja, je moet een zondebok hebben.

On topic:
Ik ben nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen een vaccin en een medicijn. Een medicijn trekt ook ten strijde tegen de ziekte.
Alleen dan is de ziekte er al.
Om in oorlogstermen te blijven: Een vaccin is een mobilisatie, en een medicijn een tegenaanval.
Wat D66 betreft. D66 heeft lang gestaan voor extreem liberaal beleid op het gebied van bijvoorbeeld seksualiteit, huwelijk en was heel vocaal over abortus en euthenasie. Dat Borst "Het is volbracht" zei toen de euthenasiewet er door kwam werd gezien als een schop richting de Christelijk conservatieve tegenstanders van deze wet. Maar daarvoor al werd D66 (al dan niet terecht) gezien als de grootste bedreiging voor de vrijheid van onderwijs, waarbij de verantwoordelijkheid voor de inhoud van onderwijs helemaal bij de overheid komt te liggen en niet bij de ouders (ik denk trouwens dat SP en VVD hier nu de luidruchtigste tegenstanders zijn).

Dat de regels voor kerken milder zijn dan voor andere bijeenkomsten vind ik op zich zelf ook terecht (Een overheid die religieuze bijeenkomsten aan banden kan leggen geeft eng veel macht aan de overheid, ook al zijn er heel goede redenen voor de beperkingen) De meeste kerken waren trouwens voorzichtig genoeg en ophef was niet echt nodig voor de paar kerken die wel doorgingen. De frustraties van sommige kerken was trouwens wel terecht. Sommige kerken die ook monument zijn konden door de week veel meer dan dertig man binnen hebben (zolang de afstandsregels maar werden gehandhaafd) maar op zondag was er het dringende advies om maximaal met dertig man daar te zijn omdat het een bijeenkomst was. Ook was tijdens de grootste ophef (met de aangevallen journalisten) ook al wel bekend dat een bijeenkomst in veel kerkgebouwen (met een hoog dak en goede ventilatie) eigenlijk niet veel anders was qua besmettingsgevaar dan een openlucht bijeenkomst.

Maar goed dit is deels off-topic. Het theologische verschil tussen vaccin en medicijn is er m.i. niet echt heel duidelijk. Met uitzondering van de tekst dat de gezonde geen medicijnmeester nodig hebt. Maar hier denk ik weer dat deze tekst zo gebruiken van weinig respect voor de Bijbel getuigt.
pi_200997539
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:44 schreef DrParsifal het volgende:

[..]
Wat D66 betreft. D66 heeft lang gestaan voor extreem liberaal beleid op het gebied van bijvoorbeeld seksualiteit, huwelijk en was heel vocaal over abortus en euthenasie. Dat Borst "Het is volbracht" zei toen de euthenasiewet er door kwam werd gezien als een schop richting de Christelijk conservatieve tegenstanders van deze wet. Maar daarvoor al werd D66 (al dan niet terecht) gezien als de grootste bedreiging voor de vrijheid van onderwijs, waarbij de verantwoordelijkheid voor de inhoud van onderwijs helemaal bij de overheid komt te liggen en niet bij de ouders (ik denk trouwens dat SP en VVD hier nu de luidruchtigste tegenstanders zijn).

Dat de regels voor kerken milder zijn dan voor andere bijeenkomsten vind ik op zich zelf ook terecht (Een overheid die religieuze bijeenkomsten aan banden kan leggen geeft eng veel macht aan de overheid, ook al zijn er heel goede redenen voor de beperkingen) De meeste kerken waren trouwens voorzichtig genoeg en ophef was niet echt nodig voor de paar kerken die wel doorgingen. De frustraties van sommige kerken was trouwens wel terecht. Sommige kerken die ook monument zijn konden door de week veel meer dan dertig man binnen hebben (zolang de afstandsregels maar werden gehandhaafd) maar op zondag was er het dringende advies om maximaal met dertig man daar te zijn omdat het een bijeenkomst was. Ook was tijdens de grootste ophef (met de aangevallen journalisten) ook al wel bekend dat een bijeenkomst in veel kerkgebouwen (met een hoog dak en goede ventilatie) eigenlijk niet veel anders was qua besmettingsgevaar dan een openlucht bijeenkomst.

Maar goed dit is deels off-topic. Het theologische verschil tussen vaccin en medicijn is er m.i. niet echt heel duidelijk. Met uitzondering van de tekst dat de gezonde geen medicijnmeester nodig hebt. Maar hier denk ik weer dat deze tekst zo gebruiken van weinig respect voor de Bijbel getuigt.
quote:
Schriftgedeelte Medicijnmeester niet nodig? – Lukas 5:27-32:
En na dezen ging Hij uit, en zag een tollenaar, met name Levi, zitten in het tolhuis, en zeide tot hem: Volg Mij.
En hij, alles verlatende, stond op en volgde Hem.
En Levi richtte Hem een groten maaltijd aan, in zijn huis; en er was een grote schare van tollenaren, en van anderen, die met hen aanzaten.
En hun Schriftgeleerden en de Farizeeën murmureerden tegen Zijn discipelen, zeggende: Waarom eet en drinkt gij met tollenaren en zondaren?
En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.
Dat is idd een hele andere draai dan dat de basis zou zijn voor het weigeren van het vaccin.

Dan zou je dus ook geen medicijnen moeten gebruiken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_200997651
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 13:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
[..]
Dat is idd een hele andere draai dan dat de basis zou zijn voor het weigeren van het vaccin.

Dan zou je dus ook geen medicijnen moeten gebruiken.
Als je al ziek bent, mag het dan wel, als je de tekst uit zijn context haalt.
pi_201000067
quote:
0s.gif Op donderdag 19 augustus 2021 20:34 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Ik kom zelf ook uit zo'n gemeenschap (Hervormd, maar Refomatorische scholen) in Zuid-Holland en bij ons waren bovengenoemde dingen geen enkel probleem. Je kan het niet over één kam scheren.
Streng gereformeerd. De harde kern zeg maar.
Die dus lang haar en een rok verplichten voor de vrouw, die onverzekerd zijn omdat de kerk ze zal steunen, tv des duivels is en internet eigenlijk ook (website bedrijf op zondag dicht), die binnen de juiste families trouwen.

Ik groeide op in een dorp die behoort tot de harde kern van de biblebelt, daar is de kerkelijke leer verheven boven alles. Dus vaccinatie hoort niet. Want als god wil dat je lijdt, dan zal je dit moeten ondergaan. Het leed mag verzacht worden door helende handen, maar nooit voorkomen. Er zijn vele splitsingen binnen de kerk, maar de harde kern legt alle geloof en vertrouwen in de handen van God.
pi_201000166
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:06 schreef Maerwynn het volgende:

[..]
Streng gereformeerd. De harde kern zeg maar.
Die dus lang haar en een rok verplichten voor de vrouw, die onverzekerd zijn omdat de kerk ze zal steunen, tv des duivels is en internet eigenlijk ook (website bedrijf op zondag dicht), die binnen de juiste families trouwen.

Ik groeide op in een dorp die behoort tot de harde kern van de biblebelt, daar is de kerkelijke leer verheven boven alles. Dus vaccinatie hoort niet. Want als god wil dat je lijdt, dan zal je dit moeten ondergaan. Het leed mag verzacht worden door helende handen, maar nooit voorkomen. Er zijn vele splitsingen binnen de kerk, maar de harde kern legt alle geloof en vertrouwen in de handen van God.
Waarom zou god willen dat je lijdt? Jesus heeft geleden. waarom moet dat overnieuw?
pi_201000220
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:12 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Waarom zou god willen dat je lijdt? Jesus heeft geleden. waarom moet dat overnieuw?
Als het niet moet waarom gebeurt het dan wat niet voorkombaar is?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_201000230
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:06 schreef Maerwynn het volgende:

[..]
Streng gereformeerd. De harde kern zeg maar.
Die dus lang haar en een rok verplichten voor de vrouw, die onverzekerd zijn omdat de kerk ze zal steunen, tv des duivels is en internet eigenlijk ook (website bedrijf op zondag dicht), die binnen de juiste families trouwen.

Ik groeide op in een dorp die behoort tot de harde kern van de biblebelt, daar is de kerkelijke leer verheven boven alles. Dus vaccinatie hoort niet. Want als god wil dat je lijdt, dan zal je dit moeten ondergaan. Het leed mag verzacht worden door helende handen, maar nooit voorkomen. Er zijn vele splitsingen binnen de kerk, maar de harde kern legt alle geloof en vertrouwen in de handen van God.
Dit is dus wel een heel erg kleine groep. Ik kom ook uit zo'n dorp in de Alblasserwaard, maar binnen al die kerken (inclusief Oud Gereformeerde Gemeente en Gereformeerde Gemeente) kende ik eigenlijk wel mensen die hun kinderen hadden laten vaccineren en daar niet geheimzinnig over deden. Binnen de juiste families trouwen heb ik echt niet van gehoord. Er is volgens mij ook geen enkel kerkverband (meer?) dat vaccinatie (of verzekering) afwijst, al zijn er vast plaatselijke gemeentes waar dit gebeurt.
pi_201000256
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als het niet moet waarom gebeurt het dan wat niet voorkombaar is?
Pech, toeval. etc.
pi_201000354
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:12 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Waarom zou god willen dat je lijdt? Jesus heeft geleden. waarom moet dat overnieuw?
"God geeft beproevingen om ons vertrouwen in Hem te testen" Dit heb ik vaak als antwoord gehoord.
Het principe wat er altijd uit sprak was, we zijn allen zondig en alleen door beproeving en boetedoening kom je dichter bij Jezus en God.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 17:16 schreef DrParsifal het volgende:
Dit is dus wel een heel erg kleine groep.
Die gemeente is inderdaad steeds kleiner aan het worden. Een aantal jaar geleden was er blijkbaar nog een hoop onenigheid binnen de gemeente en is er een scheuring ontstaan, omdat de ene helft het allemaal niet streng genoeg vondt en de andere helft het te streng tegenover de huidige tijd.

Ik heb het allemaal nooit zo goed begrepen omdat ik dacht als de mens de gave heeft gekregen om te genezen maar ook voorkomen, hoe is dat in hun ogen dan geen goddelijk geschenk?
pi_201001913
Waar haal je die 7 barmhartigheden vandaag dan ? Welke bijbel tekst ?

Verder laten veel mensen zich niet vaccineren omdat het niet goed genoeg werkt.
Maar veel mensen geloven maar lukraak de overheid of laten zich overhalen om zo toch op vakantie te kunnen etc.

Een gelovige mag gerust iets nemen wat hem of haar helpt maar als je bewust gif krijgt dan neem je dat niet lijkt me...........zo word ook hard drugs af geraden door gelovigen.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 03:25:25 #47
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201007943
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:18 schreef Twentsche_Ros het volgende:
...
On topic:
Ik ben nog steeds benieuwd wat het verschil is tussen een vaccin en een medicijn. Een medicijn trekt ook ten strijde tegen de ziekte.
Alleen dan is de ziekte er al.
Om in oorlogstermen te blijven: Een vaccin is een mobilisatie, en een medicijn een tegenaanval.
...
Vaccinatie zet het lichaam (onnatuurlijk) aan tot een onomkeerbare structuurverandering in (nieuwe) cellen zoals afweer in de vorm van immuniteit die bij infectie dan actief wordt om ten strijde te trekken.
Medicatie is imo (primair) behandeling van schade en doet geen structuurverandering aan/in het lichaam of haar cellen, het tempert of vergroot 'alleen' een natuurlijke reactie met als het schuurt, een natuurlijk verkregen middel.
Ik weet de grens, zeker naarmate onze techniek voortschrijdt, is flinterdun. Iets dat 100 jaar geleden ook qua kennis omtrent ontstaan van afweer, nog onbekend was. Onze godsdiensten zijn met wat tijd, doorgaans flexibel om zich dan bij te stellen met nieuwe inzichten.

In de spoiler een nadere toelichting en uitleg aangaande redenaties t.a.v. (on)natuurlijke vaccinwerking
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Puur redenerend op basis van de mate aan ingrijpen, zijn Covid19-vaccins acceptabeler dan standaardvaccins.
Die laatste veroorzaakt een onnatuurlijk verkregen permanente verandering in de vorm van immuniteit. Terwijl Covid19-vaccins-injecties een beperkt aantal cellen misbruikt om daarmee afweer te veroorzaken zonder dat het lichaam een structuurverandering ondergaat.
Die-hards zeggen, never ending, dan weer dat de veroorzaakte antilichamen, kunstmatig zijn veroorzaakt. iets dat niet zou 'mogen' van een schepper.

In de redenatie wat "Covid19-vaccins" zijn, zijn het elementair gezien vooral medicijnen die zorgen voor antilichamen, terwijl reguliere vaccins juist de functie van het 'lichaam' veranderen door daarin immuniteit te veroorzaken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_201008622
quote:
3s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 03:25 schreef Vallon het volgende:

[..]
Vaccinatie zet het lichaam (onnatuurlijk) aan tot een onomkeerbare structuurverandering in (nieuwe) cellen zoals afweer in de vorm van immuniteit die bij infectie dan actief wordt om ten strijde te trekken.
Medicatie is imo (primair) behandeling van schade en doet geen structuurverandering aan/in het lichaam of haar cellen, het tempert of vergroot 'alleen' een natuurlijke reactie met als het schuurt, een natuurlijk verkregen middel.
Ik weet de grens, zeker naarmate onze techniek voortschrijdt, is flinterdun. Iets dat 100 jaar geleden ook qua kennis omtrent ontstaan van afweer, nog onbekend was. Onze godsdiensten zijn met wat tijd, doorgaans flexibel om zich dan bij te stellen met nieuwe inzichten.

In de spoiler een nadere toelichting en uitleg aangaande redenaties t.a.v. (on)natuurlijke vaccinwerking
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Puur redenerend op basis van de mate aan ingrijpen, zijn Covid19-vaccins acceptabeler dan standaardvaccins.
Die laatste veroorzaakt een onnatuurlijk verkregen permanente verandering in de vorm van immuniteit. Terwijl Covid19-vaccins-injecties een beperkt aantal cellen misbruikt om daarmee afweer te veroorzaken zonder dat het lichaam een structuurverandering ondergaat.
Die-hards zeggen, never ending, dan weer dat de veroorzaakte antilichamen, kunstmatig zijn veroorzaakt. iets dat niet zou 'mogen' van een schepper.

In de redenatie wat "Covid19-vaccins" zijn, zijn het elementair gezien vooral medicijnen die zorgen voor antilichamen, terwijl reguliere vaccins juist de functie van het 'lichaam' veranderen door daarin immuniteit te veroorzaken.
Zou het anders worden als vaccinaties niet via een prik, maar oraal kunnen worden toegediend.
Immers: Alles wat in Gods Natuur aanwezig is, en eetbaar, mag worden genuttigd.
Zeker nadat Adam en Eva uit het paradijs zijn weggejaagd, omdat ze van de verboden vrucht hadden gegeten.
Je mag er dan van uitgaan dat daarna alles van Gods Schepping gegeten mag worden.

Dan had je zo'n "vaccin" ook toevallig hebben kunnen verzamelen.

Wat wél vreemd is bij het bezwaar van sommige Christenen over vaccins, waardoor de hoedanigheid van het lichaam essentieel wordt veranderd.

Hoe zit dit dan met medische verworvenheden als de voedingssonde.
Google maar eens op "Terri Schiavo".
Terri werd als coma-patient in leven gehouden door voeding via een medische verworvenheid die er niet was ten tijde van Jezus, niet in de bijbel wordt genoemd, en daardoor dus een onnatuurlijke wijziging in de hoedanigheid van het menselijk lichaam bewerkstelligt.

En toch vonden de Christenen vanuit hun geloof dat zo'n attribuut juist wél gebruikt moest worden, en het nalaten van het gebruik van de voedingssonde een zonde (excuses voor de flauwe woordspeling).

Het is voor mij een hele vreemde inconsequentie.
Het lijkt wel alsof sommige Christenen het liefst zo veel en zo lang mogelijk ziek leven willen zien.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_201008705
Religie is erger dan kanker. Een beetje normaal nadenken kunnen ze niet, want dat doet God. Nou bedankt God, voor alle oorlogen en ellende die je brengt. Gelukkig wordt het in Nederland steeds minder.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:28:06 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_201011555
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 08:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Zou het anders worden als vaccinaties niet via een prik, maar oraal kunnen worden toegediend.
Immers: Alles wat in Gods Natuur aanwezig is, en eetbaar, mag worden genuttigd.
Zeker nadat Adam en Eva uit het paradijs zijn weggejaagd, omdat ze van de verboden vrucht hadden gegeten.
Je mag er dan van uitgaan dat daarna alles van Gods Schepping gegeten mag worden.

Dan had je zo'n "vaccin" ook toevallig hebben kunnen verzamelen.
Leuk stelling idd..... ik vermoed dat de religie weinig rekening heeft met modificatie via eten, hoewel er zinsneden zullen zijn die dat proberen af te kaderen.
Filosofisch gezien lijkt het mij geen verschil maken of een lichaamsverandering wordt gegeten of ingeprikt.
quote:
Wat wél vreemd is bij het bezwaar van sommige Christenen over vaccins, waardoor de hoedanigheid van het lichaam essentieel wordt veranderd.

Hoe zit dit dan met medische verworvenheden als de voedingssonde.
Google maar eens op "Terri Schiavo".
Terri werd als coma-patient in leven gehouden door voeding via een medische verworvenheid die er niet was ten tijde van Jezus, niet in de bijbel wordt genoemd, en daardoor dus een onnatuurlijke wijziging in de hoedanigheid van het menselijk lichaam bewerkstelligt.

En toch vonden de Christenen vanuit hun geloof dat zo'n attribuut juist wél gebruikt moest worden, en het nalaten van het gebruik van de voedingssonde een zonde (excuses voor de flauwe woordspeling).

Het is voor mij een hele vreemde inconsequentie.
Het lijkt wel alsof sommige Christenen het liefst zo veel en zo lang mogelijk ziek leven willen zien.
Die voedingssonde zou ik best weten uit te leggen dat het inbrengen van 'voeding' met een hulpmiddel dat het lichaam zelf niet wezenlijk veranderd. Maar goed, aan alles is een stelling als punt te draaien.
NB: ik ga niet redeneren op grond van wat in zichzelf bevlekkende boeken is geschreven wat als (be)wijs voor zichzelf zou moeten gelden dat je dan wel zo moet begrijpen om het ter discussie te mogen brengen.

Niets is wmb meer inconsequent dan consequent vermeende religie die vooral een ontwikkeling opportunistisch ter hand neemt. Moet altijd denken hoe het heidens kerstmis, personages en ook voorjaarswende e.a. bijzonder handig zijn verweven in allerlei godsdienstige stromingen.
In mijn beleving is 'religie' niet eens zo zeer geloof in een 'almachtige' als doel maar meer een manier om net als wetenschap (wat ook een vorm van religie is) dingen te verklaren, te voorspellen en daarmee zekerheid te bieden.
Het verschil tussen religie en wetenschap is voor mij dat de laatste (meestal) bereid is om herziene inzichten te accepteren als nieuw uitgangspunt en 'godsdiensten' daar vanwege hun ingesleten hang naar 'autoriteit' dat uitsluiten. Uitsluiten van andersdenken omdat de godsdienst anders zelf het risico loopt zichzelf door nieuwe inzichten te moeten opheffen. Die oude religies & constructies waren en zijn zo dom nog niet.

Zelf vind ik wel dat spelen met 'leven' en dat instand houden meer terughoudendheid mag gebeuren en altijd een eigen (!!) doel als wilskeuze moet dienen.
Ik zou ook niet willen ik of mijn kinderen afhankelijk worden van allerlei gekunstelde middeltjes omdat het kan en dan weer andere (onvoorziene) gevolgen heeft. Waar dan die grens ligt is dan weer lastig aan te geven.
Voor mij moet vooraf concreet zijn wat het (hier medisch) ingrijpen biedt en niet wat daarmee misschien mogelijk zou kunnen gaan zijn.

Met ons GMO etc is het wmb nog graaien in het donker door aftasten. Menen dat je een lief poesje aait wat net zo goed staart kan zijn van een verslindend roofdier dat gaat uithalen.
Daarom zou ik alleen willen (laten) ingrijpen indien dit medisch wenselijke is om iemand als individu - op eigen wens - deel van leven te bieden. Mensen inenten (laat staan als overtuiging) omdat appelleert aan een gevoelswaarde is wmb over de grens van het hellende vlak.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')