abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_200967734
In dit topic nodig ik iedereen uit die ervaring heeft met lucide dromen, of ze graag wilt hebben, of er meer over willen weten.

Lucide dromen, ook wel heldere dromen genoemd, zijn dromen waarin je weet dat je droomt. Je kunt dan alles doen wat je wilt, hoewel dat niet helemaal waar is (verklaar ik later) en deze aparte ervaring nodigt je uit om dingen uit te testen. Lucide dromen zijn een uitzonderlijk bijzondere ervaring, omdat ze totaal verschillen van andere dromen en dat je plotseling in die realistische fantasiewereld staat van jezelf, waarin alles zo enorm echt lijkt.

Zelf ben ik nogal “droomgetraind”. Ik had van kinds-af-aan nachtangsten en nachtmerries. Dus ik begon me er in te verdiepen, met het doel om er van af te zijn, van die ellende. Dat ging niet zo gemakkelijk. Het is een deel geworden van mijn leven. Ik ben geholpen door droomtherapeuten en de Universiteit van Utrecht die met een ongelooflijke uitslag kwam die bij mij het kwartje liet vallen. Met al die therapie en trainingen is het zover gekomen dat ik de meeste dromen onthoud, ik structuren zie, dromen kan herinneren uit een ver verleden en regelmatig lucide droom.

Hoe kom je tot “ontwaken” in een droom?
Dit is de op één na moeilijkste fase. Je moet herkennen dat een droom een droom is. Dat het niet echt is. Dat herkennen is trainen, trainen, trainen. In dromen gebeuren bizarre dingen. Waar je je op moet concentreren zijn extreem bizarre dingen die vaker voorkomen in dromen. In mijn geval is dat bijvoorbeeld een vliegtuig die neerstort voor mijn neus, of een sterrenhemel die niet klopt, of zeer extreem weer. Als je eenmaal de kunst hebt te pakken dat je in droom kunt zeggen: heee, dit klopt echt niet, dan zit je op het moment dat je weet dat je droomt.

Wat maak je mee in een lucide droom?
Het eerste wat opvalt is de “echtheid” van de omgeving en de rijkdom daarvan. Alles klopt zoals je dat in het wakend leven gewend bent. Toen ik proeven nam was ik verbijsterd hoe “echt” alles was. Zoals een houten tafel (klop erop), spullen in een la, alles om je heen. Een ander opvallend ding is dat alle bizarre dat bij dromen hoort is verdwenen. Ook je rare uitspraken en bizarre gebeurtenissen. Ze zijn weg. Je bent bij je normale bewustzijn. Dat betekent dat je normaal kunt nadenken en dat ook je instincten en angsten gewoon “functioneren”. Je bent gewoon jezelf zoals je gewend bent.

Kun je alles in een lucide droom?
Ja en nee. Ja, je kunt vliegen in een lucide droom, maar wat ik niet kon, is een tafel doormidden slaan (getest). Ik weet niet waarom. Het grappige is dat je heel goed weet dat alles om je heen door jou is gefantaseerd. Het vliegen is heel simpel. Je hupt en je vliegt. Alleen kreeg ik te maken met mijn hoogtevrees, die plotseling werkte in dromen. En dan word je toch zwaarder. Meermalen wist ik het te overwinnen en steeg ik op naar ijle cirrusbewolking, 10 kilometer hoog, wat een ervaring!! En dan die wereld onder je. Een ander ding is seks. Vrouwen die je tegenkomt in je lucide droom zijn door jouw verzonnen. Dus je kunt haar simpelweg vragen: Nou, meid, hoe denk je erover? Zonder een tik in je gezicht te krijgen. Maar dan krijg je te maken met je normale gedachtengang, dit doe je niet. Maar ik heb het wel gedaan hoor…

De vluchtigheid van lucide dromen
Lucide dromen zijn zeer vluchtig, omdat ze vaak net onder de ontwaakgrens aan hangen. Of dat je weer je wegzakt zonder bewustzijn en het weer verandert in een gewone droom. Ik heb meegemaakt dat ik tijdens een lucide droom om de paar minuten de lakens van mijn bed over mijn lichaam voelde terwijl ik aan het vliegen was. En de kunst is om het “weten” vast te houden. Er is ook zoiets als “half weten”. Dat is als je in een gewone droom bijvoorbeeld aan het vluchten bent en je van het dak van een flat af moet springen. In het normale leven is dat dodelijk, maar vaak dacht ik in een -niet lucide- droom: Ach, het is een droom, er kan me niets overkomen, en ik sprong gewoon en ik veerde keurig op mijn voeten op de grond. Van twaalf hoog.

Testen in lucide dromen
De meest bekende lucide dromer is psycholoog en schrijver Frederik van Eeden. Hij hield een droomdagboek bij. Hij droomde driekwart van de tijd helder is de schatting. Hij gebruikte de dromen vaak om in contact te komen met zijn overleden zoon, naast andere onderzoeken. Ok het gaat mij wat ver, maar ik doe ook onderzoeken tijdens lucide dromen. Daarbij ben ik erachter gekomen dat ik (lees: iedereen) beschik over een fotografisch geheugen. Ik kan er overdag alleen niet bij. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen dit heeft. Verder heb ik telepathie geprobeerd, en ook dat kwam uit.
Mijn grootste droom is om met iemand af te spreken om elkaar te ontmoeten in een lucide droom. Maar ja, daar komt wel wat bij kijken…

Hoe leer je lucide dromen
Trainen, trainen, trainen, oefenen, trainen. Het heeft mij twee jaar gekost. Het begint, ja, ik weet het, dit is wel heel klassiek, met het bijhouden van een droomdagboek. Dit moet nou eenmaal omdat je vertrouwd moet raken met je droomleven. Welke dromen heb je, welke structuur zit er in, wat gebeurt er altijd?
De tweede stap is om van te voren te wensen wat je droomt. Ook dat duurt lang voor je dat onder de knie hebt.
De derde stap is het leren herkennen van absurditeiten. Train daarmee overdag als je wakker bent. Beoordeel alles of iets normaal is. Als je een auto ziet rijden, denk je: als die nu een persoon aanrijdt, is dat niet normaal, is absurd.

Uit je droomdagboek weet je nu welke absurde dingen je meemaakt in die dromen. Concentreer je daarop. Overdag: als ik dit meemaak, dan weet ik dat ik droom, zoals een neerstortend vliegtuig.
Het grote gevaar hierin is dat je droomt dat je denkt dat het absurd is. Maar eens komt de dag dat je wel ontwaakt.
pi_200967803
Ik heb een paar keer gehad (10 keer ofzo) dat ik besefte dat ik droomde omdat ik besefte dat het gewoon nergens op sloeg wat ik droomde. Toen het wel enigszins gestuurd maar ik was blijkbaar toch niet nuchter genoeg om gewoon aan te sturen op seks etc. Het was meer dat ik een tijdje gewoon mijn 'eigen' keuzes maakte en wat verkende etc. en daarna verloor ik alsnog weer gewoon de controle en viel ik weer gewoon echt in slaap. Zo zonde maar ja.
pi_200967825
quote:
Het grote gevaar hierin is dat je droomt dat je denkt dat het absurd is. Maar eens komt de dag dat je wel ontwaakt.
Dit deed me trouwens direct denken aan inception met die vrouw die springt
  † In Memoriam † vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:01:18 #4
88815 The_Emotion
98.3
pi_200991761
Lucide dromen is leuk ja, als kind had ik ze vaak. Nu heel weinig.
Ik train er verder niet op, maar het komt voor dat ik realitychecks kan doen... vlak voordat ik wakker word. :')
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_200996742
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 00:01 schreef The_Emotion het volgende:
Lucide dromen is leuk ja, als kind had ik ze vaak. Nu heel weinig.
Ik train er verder niet op, maar het komt voor dat ik realitychecks kan doen... vlak voordat ik wakker word. :')
Gebeurt dat laatste nog steeds? :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  † In Memoriam † vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:15:59 #6
88815 The_Emotion
98.3
pi_200997855
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 12:34 schreef Celestien het volgende:

[..]
Gebeurt dat laatste nog steeds? :)
Af en toe.
Dan probeer ik een bordje te lezen, waarvan mijn droom al zegt wat er staat, maar tijdens het lezen vervormen de lettertjes.
Maar lucide dromen, maar ook slaapverlammingen komen weinig voor, 2x per jaar ongeveer.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_200998076
Ben er niet (meer) in geoefend, maar wel een tijdje gedaan met behulp van het boek 'Droommeester', van Tim Post.

Zeker vaak, soms zeer heldere lucide dromen gehad. Alles lijkt zo precies als overdag dan inderdaad.
Maar dat 'jij' je eigen droombeelden 'verzint', is denk ik niet het geval. Dromen zijn het product van het bewustzijn dat je bent, en hoe dat werkt, tja dat weet eigenlijk niemand.

Wellicht is het dagelijks leven ook niets anders dan het product van het bewustzijn, waarvan we eigenlijk ook gewoon niet weten wat het nu eigenlijk is. Eén ding kunnen we wél weten: we hebben het leven nog nooit ervaren 'buiten bewustzijn' om. Het leven wordt altijd ervaren in en door bewustzijn. Maar goed, ik schiet het doel van dit topic denk ik nu weer voorbij. :P
Eens kijken
pi_200998492
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 14:15 schreef The_Emotion het volgende:

[..]
Af en toe.
Dan probeer ik een bordje te lezen, waarvan mijn droom al zegt wat er staat, maar tijdens het lezen vervormen de lettertjes.
Maar lucide dromen, maar ook slaapverlammingen komen weinig voor, 2x per jaar ongeveer.
Dat heb ik trouwens ook nooit ervaren: een slaapverlamming.
Als ik er zo eens over lees/hoor, dan weet ik ook niet of ik dat moet willen. Klinkt niet prettig.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_200998511
@Maharski Dat soort goede boekentips moeten altijd in ons boekentopic :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:06:29 #10
496450 Bart.Messen
De elegantie zelve.
pi_200998553
Ik heb die wel eens gehad. Maar het is iets dat je moet trainen. Het nadeel van lucide dromen is dat je snel waker wordt vanaf het moment dat je je realiseert dat het een droom is.
Mijn echte naam begint met een D en eindigd op een O.
  vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:19:53 #11
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_200998730
Heb ik een periode gehad dat ik redelijk vaak "half-lucide" dromen had. Je weet dan dat je droomt maar toch is het een heel gekke wereld, anders dan normaal. Lang niet zo helder ook als een "echte" lucide droom.

Wat ik ook zo af en toe heb, maar dat staat hier (denk ik?) los van, dat ik droom, wakker word, en dan nog droom. Dan moet ik dus soms wel drie of vier keer "wakker worden" voordat ik werkelijk wakker ben. Heel apart.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
pi_201000729
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 15:01 schreef Celestien het volgende:

[..]
Dat heb ik trouwens ook nooit ervaren: een slaapverlamming.
Als ik er zo eens over lees/hoor, dan weet ik ook niet of ik dat moet willen. Klinkt niet prettig.
Het heeft iets spookachtigs. Je ziet de donkere slaapkamer, maar dingen die je doet, werken niet, zoals het licht aandoen.
Je hebt ook vals in slaap vallen. Dat is vreselijk. Het overkomt me vaak, omdat ik zo getraind ben, gelukkig laatste jaren stukken minder. Wel mooi voor onderzoek. Ik heb namelijk ontdekt dat de grens tussen lichamelijk wakker zijn en lichamelijk slapen haarscherp is. Je zakt weg, maar je blijft bij bewustzijn. Wat er op die grens gebeurd is zeer frappant. Je hoort een droge klik en dan begin je direct met hallucineren. Het omgevingsgeluid wordt direct doffer en je bewustzijn vormt ze om. Ook zie je dingen die er niet zijn. Als je jezelf weer in het wakere trekt verdwijnt alles weer in een vingerknip, totdat je weer wegzakt. Het beste is dat je dan even opstaat en wat koud water drinkt, anders val je niet rustig in slaap.
  † In Memoriam † vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:01:50 #13
88815 The_Emotion
98.3
pi_201004774
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 15:01 schreef Celestien het volgende:

[..]
Dat heb ik trouwens ook nooit ervaren: een slaapverlamming.
Als ik er zo eens over lees/hoor, dan weet ik ook niet of ik dat moet willen. Klinkt niet prettig.
Het is ook eng als je er geen ervaring mee hebt, die kwaadaardige aanwezigheid en het voelt alsof de zwaartekracht die van Jupiter is.
Wat ik wel merk, als ik er vaker last van krijg, dat het door (onbewuste) stress komt. Iets wat ik moest fixen in het dagelijkse leven.

Misschien weet @-Sigaartje het, maar zou het kunnen dat als je met een prettige balans in het leven staat, dan ook makkelijker helder of lucide gaat dromen?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_201004820
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 22:01 schreef The_Emotion het volgende:

[..]
Het is ook eng als je er geen ervaring mee hebt, die kwaadaardige aanwezigheid en het voelt alsof de zwaartekracht die van Jupiter is.
Wat ik wel merk, als ik er vaker last van krijg, dat het door (onbewuste) stress komt. Iets wat ik moest fixen in het dagelijkse leven.

Misschien weet @:-Sigaartje het, maar zou het kunnen dat als je met een prettige balans in het leven staat, dan ook makkelijker helder of lucide gaat dromen?
Ja absoluut. En uitgerust zijn is een vereiste.
pi_201104481
Ik droom regelmatig lucide.

Ik heb ook last van slaapverlamming:

Doordat ik bewust droom kan ik wel bewust geluid maken en dan hoort mijn partner mij, en tikt mij aan wanneer ik daar behoefte aan heb, en dan ben ik wakker, Vaak voel ik dan ook vanalles over mijn rug. OF ik ben mij nog bewuster en die ontspanning zorgt vanzelf voor het einde van de slaapverlamming.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_201105854
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 00:58 schreef Montagui het volgende:
Ik droom regelmatig lucide.

Ik heb ook last van slaapverlamming:

Doordat ik bewust droom kan ik wel bewust geluid maken en dan hoort mijn partner mij, en tikt mij aan wanneer ik daar behoefte aan heb, en dan ben ik wakker, Vaak voel ik dan ook vanalles over mijn rug. OF ik ben mij nog bewuster en die ontspanning zorgt vanzelf voor het einde van de slaapverlamming.
Tijdens slaapverlamming hallucineer je, en dat is waarschijnlijk dat voelen ook.
Het vermogen om lucide te dromen gaat vaak hand in hand met vals ontwaken en vals in slaap vallen.
pi_201115143
quote:
0s.gif Op woensdag 18 augustus 2021 16:23 schreef -Sigaartje het volgende:
In dit topic nodig ik iedereen uit die ervaring heeft met lucide dromen, of ze graag wilt hebben, of er meer over willen weten.
Ik heb ervaringen met lucide dromen. Is wel lachen, dan kun je zelf alles bepalen in jouw droom. Word je achternagezeten door criminelen dan bedenk je gewoon een wapen en heb je een wapen (is mij weleens overkomen).

Toen ik nog aan de AD (antidepressiva) zat droomde ik eens dat ik uit mijn bed ging. Maar toen ik aangekleed was en de slaapkamerdeur open deed werd ik aangevallen en lag weer in mijn bed. Dus ik dacht dat ik wakker werd, kleedde mij weer om, ging weer naar de deur en werd weer aangevallen. Lag weer in mijn bed, dacht dat ik wakker werd, kleed mij aan, ging naar de deur, weer hetzelfde. Dat heb ik vijf keer gehad, voordat ik echt wakker was.

En ik heb slaapverlamming gehad. Gelukkig veel over gelezen, waardoor ik wist wat het was. En ook wat ik moest doen om wakker te worden.
Tevens denk ik dat veel alien ontvoeringen te maken hebben met slaapverlamming.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming#De_incubus

Wat ik ook heb gehad is een profetische droom. Een week voordat mijn opa stierf droomde ik erover dat hij stierf. En alles klopte precies met hoe ik gedroomd had.

Echt bizar
  donderdag 2 september 2021 @ 17:09:08 #18
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_201183864
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 augustus 2021 21:15 schreef wappie1986 het volgende:

[..]
Ik heb ervaringen met lucide dromen. Is wel lachen, dan kun je zelf alles bepalen in jouw droom. Word je achternagezeten door criminelen dan bedenk je gewoon een wapen en heb je een wapen (is mij weleens overkomen).

Toen ik nog aan de AD (antidepressiva) zat droomde ik eens dat ik uit mijn bed ging. Maar toen ik aangekleed was en de slaapkamerdeur open deed werd ik aangevallen en lag weer in mijn bed. Dus ik dacht dat ik wakker werd, kleedde mij weer om, ging weer naar de deur en werd weer aangevallen. Lag weer in mijn bed, dacht dat ik wakker werd, kleed mij aan, ging naar de deur, weer hetzelfde. Dat heb ik vijf keer gehad, voordat ik echt wakker was.

En ik heb slaapverlamming gehad. Gelukkig veel over gelezen, waardoor ik wist wat het was. En ook wat ik moest doen om wakker te worden.
Tevens denk ik dat veel alien ontvoeringen te maken hebben met slaapverlamming.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapverlamming#De_incubus

Wat ik ook heb gehad is een profetische droom. Een week voordat mijn opa stierf droomde ik erover dat hij stierf. En alles klopte precies met hoe ik gedroomd had.

Echt bizar
Profetische (wist niet dat het zo heet) of voorspellende droom heb ik ook gehad. Vanaf mijn 3e jaar droomde ik dat ik met een auto een kanaal in reed. Mijn vader had een mercedes met een open dakje en daar was ik blij om want 'zo kunnen we eruit als we in het water komen'. Mijn ouders zeiden 'ach praat niet zo gek meisje'. Maar op mijn 22e is het dus echt gebeurd en toen het begon werd ik rustig en wist ik 'het is zover'. Ik voelde een arm om me heen en ging over de kop zo in het water door het ijs, precies als in mn droom. Ben er zonder problemen uitgekomen, wist precies wat ik moest doen.

Heb ook vaak gedroomd dat ik een vliegtuig zie neerstorten en ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren. Ik werk naast een vliegveldje en hoor ze de hele dag dus wie weet.

Mijn man kan wel lucide dromen en we spreken altijd af om elkaar te ontmoeten in onze droom. Dat is nog nooit gebeurd maar we blijven oefenen. We bespreken onze dromen ook elke morgen.
To BG or not to BG!
pi_201198228
quote:
0s.gif Op donderdag 2 september 2021 17:09 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Profetische (wist niet dat het zo heet) of voorspellende droom heb ik ook gehad. Vanaf mijn 3e jaar droomde ik dat ik met een auto een kanaal in reed. Mijn vader had een mercedes met een open dakje en daar was ik blij om want 'zo kunnen we eruit als we in het water komen'. Mijn ouders zeiden 'ach praat niet zo gek meisje'. Maar op mijn 22e is het dus echt gebeurd en toen het begon werd ik rustig en wist ik 'het is zover'. Ik voelde een arm om me heen en ging over de kop zo in het water door het ijs, precies als in mn droom. Ben er zonder problemen uitgekomen, wist precies wat ik moest doen.

Heb ook vaak gedroomd dat ik een vliegtuig zie neerstorten en ben benieuwd of dat nog gaat gebeuren. Ik werk naast een vliegveldje en hoor ze de hele dag dus wie weet.

Mijn man kan wel lucide dromen en we spreken altijd af om elkaar te ontmoeten in onze droom. Dat is nog nooit gebeurd maar we blijven oefenen. We bespreken onze dromen ook elke morgen.
Dromen zijn niet altijd bedrog. En deze heeft dus zelfs nut gehad, met de auto te water.
Neerstortende vliegtuigen zijn trouwens een regelmatig terugkerend thema in dromen.
Dat je in lucide dromen iemand wil ontmoeten die dan daar ook "echt bij is", dat is mijn wens ook. Het is me ook nog nooit gelukt, helaas.
  dinsdag 7 september 2021 @ 17:49:54 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201254661
Leuk topic. :) Ik vind het razend interessant. Ik heb er toevallig een gehad afgelopen weekend en daarvoor nog een keer, maar verder niet voor zover ik me kan herinneren.

Vorig jaar is mijn vader in maart overleden aan corona. In het begin heb ik nog een paar keer met hem gepraat in een droom (ook in een ander topic geschreven), maar die waren niet lucide. Het waren geruststellende boodschappen waar ik veel aan gehad heb (of het nu 'echt' is of niet).

Afgelopen weekend waren we voor het eerst sinds zijn overlijden een weekendje weg met de familie. Van vrijdag op zaterdag droomde ik dat ik met mijn familie (die allemaal mee waren tijdens het weekend) aan het praten was. De setting was echter niet het vakantiehuisje, maar het trappenhuis van het huis van mijn ouders. Opeens stapte mijn vader achter mij binnen en ging geruisloos de trap op. Ik zag hem alleen van de achterkant dit keer, normaal gesproken ook van de voorkant.

Waar ik in de eerdere dromen over hem niet in de gaten had dat ik droomde, besefte ik me nu direct dat dit waarschijnlijk een droom was. Wellicht is het besef dat hij er echt niet meer is nu zo ver is doorgedrongen in mijn onderbewustzijn, ik weet het niet. Maar aangezien ik vermoedde dat ik droomde, gelijk gedaan wat je vaak leest: naar buiten gaan en proberen te vliegen. Dat lukte, waardoor ik nu zeker wist dat ik droomde.

Dat vliegen viel echter niet mee, gek genoeg. :') Ondanks dat je zou denken dat je alles kunt wat je maar wilt en er geen grenzen bestaan, omdat jij bepaalt wat er gebeurt, wist ik niet zo goed wat ik moest doen. Wellicht is dat een nog een stukje besef dat je iets gaat doen wat je nog nooit gedaan hebt en in de fysieke wereld onmogelijk is?

Ik ben niet gaan fladderen met mijn armen, want dat leek me onzin, maar ik probeerde mezelf de lucht in te 'duwen' met mijn armen naast mijn lichaam met gebalde vuisten. Een beetje de 'Superman'-manier dus. En waarempel, het lukte. Ik kwam echter niet hoog, misschien een meter of 20, zodat ik over alle huizen in de straat kon uitkijken terwijl ik daar 'hoverde'. Daarna probeerde ik vooruit te gaan, wederom op de 'Superman'-manier, maar nu met 1 arm met gebalde vuist naar voren. Dat ging echter nauwelijks, ik kwam een beetje vooruit, maar dat was het dan ook.

De lucide droom eindigde daar ongeveer vrij plotseling, maar het gekke daarna was dat ik in mijn droom wakker werd en vertelde dat ik wist dat ik droomde. Echter was ik op dat moment nog steeds aan het dromen en dat besefte ik me op dat moment niet. Een droom in een droom dus blijkbaar, hoe Inception-achtig het ook mag klinken. Hierna werd ik vrijwel direct echt wakker.

Erg apart en leuk om een keer mee te maken. Ook bijzonder dat het juist op dit moment gebeurde, het eerste weekend weg zonder mijn vader waar hij er normaliter altijd bij was. Ik train er niet op en ben er ook niet naar op zoek, maar dit gebeurde gewoon. :) Wellicht maak ik het nog een keer mee, dan zal ik proberen of ik iets anders kan doen dat onmogelijk is in de echte wereld.
pi_201275603
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 17:49 schreef Repentless het volgende:
Leuk topic. :) Ik vind het razend interessant. Ik heb er toevallig een gehad afgelopen weekend en daarvoor nog een keer, maar verder niet voor zover ik me kan herinneren.

Vorig jaar is mijn vader in maart overleden aan corona. In het begin heb ik nog een paar keer met hem gepraat in een droom (ook in een ander topic geschreven), maar die waren niet lucide. Het waren geruststellende boodschappen waar ik veel aan gehad heb (of het nu 'echt' is of niet).
Allereerst: het spijt me te lezen dat je vader is overleden :{
Wat moet het fijn zijn geweest om een paar keer met hem gepraat te hebben in een droom. Je schrijft dat je er veel aan gehad hebt: hoe was die ervaring voor jou? Ik snap - door wat je verderop schrijft - dat je niet in de gaten had dat je droomde, maar hoe voelde het achteraf, toen je wakker werd en besefte dat het een droom was geweest. Geschrokken of juist geborgen ('hij is niet helemaal weg'): wat was je gevoel erbij? (Als deze vragen té privé zijn, dan alvast mijn excusus)

quote:
Afgelopen weekend waren we voor het eerst sinds zijn overlijden een weekendje weg met de familie. Van vrijdag op zaterdag droomde ik dat ik met mijn familie (die allemaal mee waren tijdens het weekend) aan het praten was. De setting was echter niet het vakantiehuisje, maar het trappenhuis van het huis van mijn ouders. Opeens stapte mijn vader achter mij binnen en ging geruisloos de trap op. Ik zag hem alleen van de achterkant dit keer, normaal gesproken ook van de voorkant.

Waar ik in de eerdere dromen over hem niet in de gaten had dat ik droomde, besefte ik me nu direct dat dit waarschijnlijk een droom was. Wellicht is het besef dat hij er echt niet meer is nu zo ver is doorgedrongen in mijn onderbewustzijn, ik weet het niet. Maar aangezien ik vermoedde dat ik droomde, gelijk gedaan wat je vaak leest: naar buiten gaan en proberen te vliegen. Dat lukte, waardoor ik nu zeker wist dat ik droomde.

Dat vliegen viel echter niet mee, gek genoeg. :') Ondanks dat je zou denken dat je alles kunt wat je maar wilt en er geen grenzen bestaan, omdat jij bepaalt wat er gebeurt, wist ik niet zo goed wat ik moest doen. Wellicht is dat een nog een stukje besef dat je iets gaat doen wat je nog nooit gedaan hebt en in de fysieke wereld onmogelijk is?

Ik ben niet gaan fladderen met mijn armen, want dat leek me onzin, maar ik probeerde mezelf de lucht in te 'duwen' met mijn armen naast mijn lichaam met gebalde vuisten. Een beetje de 'Superman'-manier dus. En waarempel, het lukte. Ik kwam echter niet hoog, misschien een meter of 20, zodat ik over alle huizen in de straat kon uitkijken terwijl ik daar 'hoverde'. Daarna probeerde ik vooruit te gaan, wederom op de 'Superman'-manier, maar nu met 1 arm met gebalde vuist naar voren. Dat ging echter nauwelijks, ik kwam een beetje vooruit, maar dat was het dan ook.

De lucide droom eindigde daar ongeveer vrij plotseling, maar het gekke daarna was dat ik in mijn droom wakker werd en vertelde dat ik wist dat ik droomde. Echter was ik op dat moment nog steeds aan het dromen en dat besefte ik me op dat moment niet. Een droom in een droom dus blijkbaar, hoe Inception-achtig het ook mag klinken. Hierna werd ik vrijwel direct echt wakker.
Ik moest ook meteen aan Inception denken toen ik je het bovenstaande stukje zag schrijven.
Nooit iets begrepen van die film. Het gaat té diep. Droom in droom in droom in droom. Ik zou die film nog een paar keer moeten zien voor ik 't helemaal volg. Jouw droom volg ik beter :)

quote:
Erg apart en leuk om een keer mee te maken. Ook bijzonder dat het juist op dit moment gebeurde, het eerste weekend weg zonder mijn vader waar hij er normaliter altijd bij was. Ik train er niet op en ben er ook niet naar op zoek, maar dit gebeurde gewoon. :) Wellicht maak ik het nog een keer mee, dan zal ik proberen of ik iets anders kan doen dat onmogelijk is in de echte wereld.
'k Vraag me af wat het betekende: dat hij binnenkwam en geruisloos de trap op liep. Er even vanuitgaande dat deze droom een betekenis heeft. Wie weet dat hij even wilde laten weten dat hij er toch bij was dat weekend, maar toch niet helemaal (hij liep immers weg). Zagen je familieleden hem ook in jouw droom?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_201283673
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 september 2021 17:49 schreef Repentless het volgende:
-knip-
Niet om respectloos te zijn door je tekst te verwijderen maar je post staat hier vlak boven en is ook nog eens gequote door @Celestien dus nóg een keer in beeld brengen hoeft denk ik niet. ;)

Dromen zijn rare, mysterieuze gebeurtenissen.
Mijn vader is in 2009 overleden en hij komt best wel vaak in mijn dromen voor. Het bijzondere daar aan vind ik dat ik dat tijdens het dromen heel normaal vind. Uiteraard(?) gaat niet alles even goed in de droom, hij rijdt bijvoorbeeld véél te hard met een vrachtwagen door een bocht en heel het spul kiepert om.
Ik dan van: "Ver*****, ik waarschuwde je nog, waarom doe je dit?" en dan verandert de setting weer.
Maar hij is heel vaak aanwezig in mijn dromen, net als mijn opa die vele jaren voor mijn vader is overleden.
Ik vind het zelf heel bijzonder dat het tijdens de droom heel normaal voelt dat die personen er zijn maar na het wakker worden ook heel fijn.
En dat vliegen herken ik ook wel, lukt mij ook niet zo goed ook al besef ik dat het een droom is en ik in principe alles zelf kan sturen. Maar hoog springen lukt vrijwel altijd. :)
Ik heb in het eggie heel veel op hoogte gewerkt en daardoor ook een sterke tegenzin tot vallen ontwikkeld maar ook in mijn dromen zit ik wel eens hoog. Kan van alles zijn, een dak. Een tuinmuurtje die ineens tientallen meters hoog is zodra je er op staat. En dan wéét ik dat het een droom is en tóch ben ik dan rete voorzichtig. Of bangig terwijl ik weet dat er niks kan gebeuren.
Best wel fascinerend hoe dat werkt. :)
  vrijdag 10 september 2021 @ 18:24:24 #23
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201296012
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 10:35 schreef Celestien het volgende:

[..]
Allereerst: het spijt me te lezen dat je vader is overleden :{
Wat moet het fijn zijn geweest om een paar keer met hem gepraat te hebben in een droom. Je schrijft dat je er veel aan gehad hebt: hoe was die ervaring voor jou? Ik snap - door wat je verderop schrijft - dat je niet in de gaten had dat je droomde, maar hoe voelde het achteraf, toen je wakker werd en besefte dat het een droom was geweest. Geschrokken of juist geborgen ('hij is niet helemaal weg'): wat was je gevoel erbij? (Als deze vragen té privé zijn, dan alvast mijn excusus)
Dank je wel. :) Geen probleem hoor, dit forum is juist om dit soort ervaringen te delen. Ik heb er iets meer dan een jaar geleden een topic over gemaakt: TRU / Bijzondere voorvallen sinds overlijden vader

Het gevoel was loutet positief en geruststellend. :)

quote:
Ik moest ook meteen aan Inception denken toen ik je het bovenstaande stukje zag schrijven.
Nooit iets begrepen van die film. Het gaat té diep. Droom in droom in droom in droom. Ik zou die film nog een paar keer moeten zien voor ik 't helemaal volg. Jouw droom volg ik beter :)
Het is inderdaad een film die je nog een keer moet zien om hem goed te begrijpen. Al schaar ik dat wel onder pure fictie, vanwege het idee dat men actief in elkaars droom kan verschijnen. :)

quote:
'k Vraag me af wat het betekende: dat hij binnenkwam en geruisloos de trap op liep. Er even vanuitgaande dat deze droom een betekenis heeft. Wie weet dat hij even wilde laten weten dat hij er toch bij was dat weekend, maar toch niet helemaal (hij liep immers weg). Zagen je familieleden hem ook in jouw droom?
Nee, de anderen zagen hem niet. Ik zei "dit kan niet, ik droom" en toen verdween iedereen om me heen direct en had ik een soort 'controle' in die droom.

Deze droom over hem was dus anders dan voorgaande, omdat er geen interactie was. Eerdere dromen in het begin (in het topic beschreven), leken een heel andere 'functie' te hebben. :)
  vrijdag 10 september 2021 @ 18:26:33 #24
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201296067
quote:
0s.gif Op donderdag 9 september 2021 20:30 schreef vannelle het volgende:

[..]
Niet om respectloos te zijn door je tekst te verwijderen maar je post staat hier vlak boven en is ook nog eens gequote door @:Celestien dus nóg een keer in beeld brengen hoeft denk ik niet. ;)

Dromen zijn rare, mysterieuze gebeurtenissen.
Mijn vader is in 2009 overleden en hij komt best wel vaak in mijn dromen voor. Het bijzondere daar aan vind ik dat ik dat tijdens het dromen heel normaal vind. Uiteraard(?) gaat niet alles even goed in de droom, hij rijdt bijvoorbeeld véél te hard met een vrachtwagen door een bocht en heel het spul kiepert om.
Ik dan van: "Ver*****, ik waarschuwde je nog, waarom doe je dit?" en dan verandert de setting weer.
Maar hij is heel vaak aanwezig in mijn dromen, net als mijn opa die vele jaren voor mijn vader is overleden.
Ik vind het zelf heel bijzonder dat het tijdens de droom heel normaal voelt dat die personen er zijn maar na het wakker worden ook heel fijn.
En dat vliegen herken ik ook wel, lukt mij ook niet zo goed ook al besef ik dat het een droom is en ik in principe alles zelf kan sturen. Maar hoog springen lukt vrijwel altijd. :)
Ik heb in het eggie heel veel op hoogte gewerkt en daardoor ook een sterke tegenzin tot vallen ontwikkeld maar ook in mijn dromen zit ik wel eens hoog. Kan van alles zijn, een dak. Een tuinmuurtje die ineens tientallen meters hoog is zodra je er op staat. En dan wéét ik dat het een droom is en tóch ben ik dan rete voorzichtig. Of bangig terwijl ik weet dat er niks kan gebeuren.
Best wel fascinerend hoe dat werkt. :)
Mooi verhaal. :) Bij mij was het alleen in het begin heel sterk en daarna eigenlijk compleet verdwenen. Tot vorige week dus. Bijzonder dat zij bij jou zo vaak terugkeren na zo'n tijd. Is het gemis nog net zo sterk als in het begin?
pi_201298896
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 18:26 schreef Repentless het volgende:

[..]
Mooi verhaal. :) Bij mij was het alleen in het begin heel sterk en daarna eigenlijk compleet verdwenen. Tot vorige week dus. Bijzonder dat zij bij jou zo vaak terugkeren na zo'n tijd. Is het gemis nog net zo sterk als in het begin?
Ik reageer even vooral op jouw tekst die ik bold en cursief heb gemaakt.
Nee, het gemis is absoluut niet meer zo groot als toen hij net overleden was. Het was in 2009 dus alweer een tijdje geleden en ik ben een nuchter persoon: Ik weet wanneer iets een feit is en deal dan daar ook mee. Ik ben niet een persoon die in het verleden blijft hangen.
De 1e paar jaar heb ik hem wel heel erg gemist en ik denk dat dat ook logisch is. Maar nu is het bijna 12 jaar geleden en mensen die zeggen dat het gevoel wel slijt hebben gewoon gelijk.
Tuurlijk mis ik hem nu nog steeds maar ik kan er in alle omstandigheden met iedereen over praten zonder dat ik een brok in mijn keel krijg.
Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik het verwerkt en een plaatsje gegeven heb.
Maar tóch komt die ouwe gek regelmatig in mijn dromen voor en tijdens het dromen vind ik dat ook heel fijn en normaal. Pas als ik wakker ben besef ik weer dat het best wel bijzonder was hoe het in de droom ging.
Maar dan kan ik het ook heel makkelijk naast me neerleggen.
Wellicht dat het ook helpt dat mijn moeder weer hertrouwd is met een fijne man die goed voor haar zorgt en mij dus ook een goed gevoel geeft.

Maar om het antwoord heel duidelijk te geven bij deze de samenvatting:
Ja, ik mis mijn vader. Maar niet in die mate dat ik er dagelijks aan denk of emotioneel nog last van heb.
Dus wat de reden is dat hij regelmatig in een droom voorkomt weet ik niet maar ik vind het wél fijn. Zelfs als hij mijn vrachtwagen op z'n kant legt. :P
Maar ook mijn ex-vrouw (waar ik nog steeds goed/normaal/vriendschappelijk contact mee heb zie ik nog wel eens in mijn droom en dan is alles ook volstrekt normaal. Ook als mijn huidige vriendin gelijkertijd in de droom voorkomt is er niks aan de had. Net als in het eggie waar ze elkaar gewoon een hand hebben gegeven om zich aan elkaar voor te stellen. (En ik ben ZO blij dat het op deze manier kan en gaat! :D )

Dromen zijn gewoon echt rare gebeurtenissen, ik denk dat de logica achter droomen iets is waar we niet eens over na moeten denken want die logica ís er gewoon niet.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan mijn volgende voorbeeld:
In het echt heb ik enorm veel auto's gehad, serieus rond de 300.
In bepaalde dromen is de auto waar ik mee was komen aanrijden gestolen of iig kan ik em niet vinden als ik em weer nodig heb.
Maar dan ineens besef ik me dat dat niet zo erg is want ik heb nog een paar andere auto's in de buurt staan. Pak ik daar wel 1 van.
Slaat natuurlijk nergens op maar dat was dus ook mijn punt: Logica is in dromen zelden tot niet aanwezig.
Maar het is wél leuk! :)

Ik heb nog wel meer voorbeelden van ongeveer gelijke orde maar voor nu vind ik mijn reactie wel lang genoeg. Als je meer voorbeelden wil hebben zal ik ze posten maar voor nu denk ik dat, vooral in het begin van mijn reactie, jouw vraag wel is beantwoord. ;)
pi_201311958
Sommige dromen zijn echt afschuwelijk. Zo erg dat je er de andere dag nog steeds beroerd van wordt als je er aan terug denkt.
pi_201360090
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 september 2021 20:43 schreef Lavenderr het volgende:
Sommige dromen zijn echt afschuwelijk. Zo erg dat je er de andere dag nog steeds beroerd van wordt als je er aan terug denkt.
Ja klopt, heb ik ook wel eens.
En ook al ben je wakker en je wéét dat je wakker bent voelt het nog steeds..... Nah ja, vul zelf maar in. ;)
Geen idee waarom en hoe maar dat nare gevoel blijft nog ff hangen.
Bij mij gaat het vooral over het krijgen van gevangenisstraf en in mijn droom besef dat de komende periode dus niet leuk gaat worden.
Een andere is dat ik mot krijg met een motorclub en dat ik weet dat ze me op gaan wachten en aan gaan pakken.
Slaat nergens op en ik heb ook geen idee hoe ik daar aan kom.
Ik ben lid geweest van 3 motorclubs en dat was echt heel leuk, prachtige dingen meegemaakt samen.
Maar de clubs waar ik lid van was waren vrienden- en tourclubs. Niks agressiefs of engs aan, alleen maar gezelligheid.
Clubmatig hadden we best veel contact met die zgn. 1% clubs die je ook vaak terugziet in nieuwsartikelen over criminaliteit. Clubs waar ik nooit bij zou willen horen want ik vind hun instelling, toelatingseisen, gedrag en dat soort dingen gewoon compleet achterlijk.
Die lui kwamen ook op onze clubfeestjes en hielden zich aan onze regels.
En toen er tijdens een feest iemand een pistool trok en een paar gaatjes in "ons" plafond maakte is die keihard aangepakt door zijn eigen club.
Dus ik begrijp sowieso niet waarom ik daar (alleen in mijn dromen en in het echt niks aan de hand) ongemakkelijk van word en al helemaal niet dat dat gevoel even blijft hangen ná het wakker worden.
Slaat werkelijk waar helemaal nergens op maar het gebeurt wel.
Dus ja, ik herken wel wat je typte maar echt logisch is dat gevoel wmb niet.
Maar het blijft een gevoel dat je na het wakker worden nog steeds hebt en ook al is het niet verklaarbaar, het gebeurt wel. En dat kan knap vervelend zijn.
pi_201360186
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:14 schreef vannelle het volgende:

[..]
Ja klopt, heb ik ook wel eens.
En ook al ben je wakker en je wéét dat je wakker bent voelt het nog steeds..... Nah ja, vul zelf maar in. ;)
Geen idee waarom en hoe maar dat nare gevoel blijft nog ff hangen.
Bij mij gaat het vooral over het krijgen van gevangenisstraf en in mijn droom besef dat de komende periode dus niet leuk gaat worden.
Een andere is dat ik mot krijg met een motorclub en dat ik weet dat ze me op gaan wachten en aan gaan pakken.
Slaat nergens op en ik heb ook geen idee hoe ik daar aan kom.
Ik ben lid geweest van 3 motorclubs en dat was echt heel leuk, prachtige dingen meegemaakt samen.
Maar de clubs waar ik lid van was waren vrienden- en tourclubs. Niks agressiefs of engs aan, alleen maar gezelligheid.
Clubmatig hadden we best veel contact met die zgn. 1% clubs die je ook vaak terugziet in nieuwsartikelen over criminaliteit. Clubs waar ik nooit bij zou willen horen want ik vind hun instelling, toelatingseisen, gedrag en dat soort dingen gewoon compleet achterlijk.
Die lui kwamen ook op onze clubfeestjes en hielden zich aan onze regels.
En toen er tijdens een feest iemand een pistool trok en een paar gaatjes in "ons" plafond maakte is die keihard aangepakt door zijn eigen club.
Dus ik begrijp sowieso niet waarom ik daar (alleen in mijn dromen en in het echt niks aan de hand) ongemakkelijk van word en al helemaal niet dat dat gevoel even blijft hangen ná het wakker worden.
Slaat werkelijk waar helemaal nergens op maar het gebeurt wel.
Dus ja, ik herken wel wat je typte maar echt logisch is dat gevoel wmb niet.
Maar het blijft een gevoel dat je na het wakker worden nog steeds hebt en ook al is het niet verklaarbaar, het gebeurt wel. En dat kan knap vervelend zijn.
Wat voel je je dan afschuwelijk en ben je blij als je wakker wordt he? Maar dat gevoel blijft soms nog uren hangen en het geeft je echt een knauw.
  dinsdag 14 september 2021 @ 23:24:33 #29
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_201362243
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 21:00 schreef vannelle het volgende:

[..]
Ik reageer even vooral op jouw tekst die ik bold en cursief heb gemaakt.
Nee, het gemis is absoluut niet meer zo groot als toen hij net overleden was. Het was in 2009 dus alweer een tijdje geleden en ik ben een nuchter persoon: Ik weet wanneer iets een feit is en deal dan daar ook mee. Ik ben niet een persoon die in het verleden blijft hangen.
De 1e paar jaar heb ik hem wel heel erg gemist en ik denk dat dat ook logisch is. Maar nu is het bijna 12 jaar geleden en mensen die zeggen dat het gevoel wel slijt hebben gewoon gelijk.
Tuurlijk mis ik hem nu nog steeds maar ik kan er in alle omstandigheden met iedereen over praten zonder dat ik een brok in mijn keel krijg.
Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik het verwerkt en een plaatsje gegeven heb.
Maar tóch komt die ouwe gek regelmatig in mijn dromen voor en tijdens het dromen vind ik dat ook heel fijn en normaal. Pas als ik wakker ben besef ik weer dat het best wel bijzonder was hoe het in de droom ging.
Maar dan kan ik het ook heel makkelijk naast me neerleggen.
Wellicht dat het ook helpt dat mijn moeder weer hertrouwd is met een fijne man die goed voor haar zorgt en mij dus ook een goed gevoel geeft.

Maar om het antwoord heel duidelijk te geven bij deze de samenvatting:
Ja, ik mis mijn vader. Maar niet in die mate dat ik er dagelijks aan denk of emotioneel nog last van heb.
Dus wat de reden is dat hij regelmatig in een droom voorkomt weet ik niet maar ik vind het wél fijn. Zelfs als hij mijn vrachtwagen op z'n kant legt. :P
Maar ook mijn ex-vrouw (waar ik nog steeds goed/normaal/vriendschappelijk contact mee heb zie ik nog wel eens in mijn droom en dan is alles ook volstrekt normaal. Ook als mijn huidige vriendin gelijkertijd in de droom voorkomt is er niks aan de had. Net als in het eggie waar ze elkaar gewoon een hand hebben gegeven om zich aan elkaar voor te stellen. (En ik ben ZO blij dat het op deze manier kan en gaat! :D )

Dromen zijn gewoon echt rare gebeurtenissen, ik denk dat de logica achter droomen iets is waar we niet eens over na moeten denken want die logica ís er gewoon niet.
Denk bijvoorbeeld maar eens aan mijn volgende voorbeeld:
In het echt heb ik enorm veel auto's gehad, serieus rond de 300.
In bepaalde dromen is de auto waar ik mee was komen aanrijden gestolen of iig kan ik em niet vinden als ik em weer nodig heb.
Maar dan ineens besef ik me dat dat niet zo erg is want ik heb nog een paar andere auto's in de buurt staan. Pak ik daar wel 1 van.
Slaat natuurlijk nergens op maar dat was dus ook mijn punt: Logica is in dromen zelden tot niet aanwezig.
Maar het is wél leuk! :)

Ik heb nog wel meer voorbeelden van ongeveer gelijke orde maar voor nu vind ik mijn reactie wel lang genoeg. Als je meer voorbeelden wil hebben zal ik ze posten maar voor nu denk ik dat, vooral in het begin van mijn reactie, jouw vraag wel is beantwoord. ;)
Mooie reactie. :)

Ik vraag me wel af: je hebt dus wel lucide dromen waarin je kunt sturen. Maar de dromen met je vader erin zijn dat dus niet geweest? Dus: leeft hij voor je gevoel nog steeds op het moment dat je over hem droomt, of weet je dat hij er niet meer is?
pi_201402538
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 21:20 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Wat voel je je dan afschuwelijk en ben je blij als je wakker wordt he? Maar dat gevoel blijft soms nog uren hangen en het geeft je echt een knauw.
Sommige dingen blijven idd wel even hangen maar gelukkig geen uren. Zodra ik kort na het wakker worden besef dat het "maar" een droom was is het ook zo voorbij. In het ergste geval is het zo'n 5 minuten blijven hangen maar dat waren geen leuke 5 minuten. :P
Zoals ik al eerder schreef ben ik een behoorlijk nuchter persoon en (uiteraard afhankelijk van de ernst van een situatie) kan ik me er snel overheen zetten.
Soms lukt dat in de droom zelf al wel door gewoon de confrontatie aan te gaan met de instelling dat ik tóch wel sterker ben dan de rest en dat is dan ook zo. Of soms besluit ik weg te vliegen wat helaas niet altijd lukt. :+
Maar hoe dan ook blijft het vervelende gevoel eigenlijk nooit lang hangen. Gelukkig!

quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 23:24 schreef Repentless het volgende:

[..]
Mooie reactie. :)

Ik vraag me wel af: je hebt dus wel lucide dromen waarin je kunt sturen. Maar de dromen met je vader erin zijn dat dus niet geweest? Dus: leeft hij voor je gevoel nog steeds op het moment dat je over hem droomt, of weet je dat hij er niet meer is?
Ja, sommige dromen kan ik sturen. Ook de dromen waarin mijn vader een rol speelt.
Maar het vreemde is dat ik de droom wel kan sturen maar ondertussen de aanwezigheid van mijn vader heel normaal vind.
Ik klets dan ook gewoon met hem over koetjes en kalfjes (tenzij hij wéér een vrachtwagen op z'n kant legt :( ) en zijn aanwezigheid is compleet normaal op dat moment in mijn droom.
Maar van andere zaken ben ik dan weer wél bewust dat ik die kan sturen, bijvoorbeeld een bepaalde richting op gaan met de auto, lopend of hoe dan ook en dan weet ik ook wat voor omgeving/gebouwen ik daar kan aantreffen want ik ben er eerder geweest in een eerdere droom en daar ben ik me op dat moment wél van bewust.
En dat gebeurt best vaak, er zijn veel "bekende" plekken in mijn droom. En vaak weet ik ook wat er daar gaat of kan gebeuren en neem ik me voor om het dit keer anders aan te pakken. Wat meestal voor het resultaat niks uitmaakt......
Dus samenvattend: Ja, meestal kan ik mijn dromen sturen. Maar de vanzelfsprekendheid dat mijn vader daar ook is sta ik in mijn droom totaal niet bij stil maar hou ik na het wakker worden wel een heel fijn gevoel aan over. :)
  vrijdag 17 september 2021 @ 18:55:07 #31
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201402754
De eerste lucide dromen die ik me kan herinneren zijn die van mijn vroege jeugd, ik werd dan opgehaald door een schaduw (niet eng) en naar een glijbaan gebracht waar ik vanaf kon glijden. Er waren allemaal deuren en opstapjes langs de route en achter elke deur was een andere droom. Ik kon stoppen, ff door de deur kijken en als de droom me beviel kon ik er doorheen gaan. Dus ik heb me nooit hoeven trainen en dacht altijd dat het normaal was. Eigenlijk droom ik altijd lucide en heb ik daardoor ook truukjes om wakker te worden of naar een andere droom te gaan als degene waar ik in zit me niet bevalt. Dat maakte het des te enger toen ik in een droom zat die een nachtmerrie werd en ik niet wakker kon worden of de ander (wel eng) kon verslaan. Gelukkig niet vaak voorgekomen. Maar slapen kan soms best een feestje zijn, ik merk wel dat ik ze tegenwoordig minder bewust meemaak maar vliegen en droomskippen lukt nog wel.

En één keer, een maandje of langer na het overlijden van mijn moeder heb ik een hele heldere (qua bewustzijn en kleuren) droom gehad en afscheid kunnen nemen met een dikke knuffel, dat was heel bijzonder en fijn.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201404889
Wat fijn om hier met elkaar over te kunnen praten.
Afgelopen nacht weer een onvervalste nachtmerrie gehad. Badend in het zweet en huilend godzijdank wakker geworden, maar heb nog steeds een knoop in mijn maag.
Toch is het vreemd dat je je niet alles kunt herinneren, alleen flarden. En met geen enkele manier terug te kunnen halen.
pi_201405295
quote:
17s.gif Op vrijdag 17 september 2021 18:55 schreef jogy het volgende:
De eerste lucide dromen die ik me kan herinneren zijn die van mijn vroege jeugd, ik werd dan opgehaald door een schaduw (niet eng) en naar een glijbaan gebracht waar ik vanaf kon glijden. Er waren allemaal deuren en opstapjes langs de route en achter elke deur was een andere droom. Ik kon stoppen, ff door de deur kijken en als de droom me beviel kon ik er doorheen gaan. Dus ik heb me nooit hoeven trainen en dacht altijd dat het normaal was. Eigenlijk droom ik altijd lucide en heb ik daardoor ook truukjes om wakker te worden of naar een andere droom te gaan als degene waar ik in zit me niet bevalt. Dat maakte het des te enger toen ik in een droom zat die een nachtmerrie werd en ik niet wakker kon worden of de ander (wel eng) kon verslaan. Gelukkig niet vaak voorgekomen. Maar slapen kan soms best een feestje zijn, ik merk wel dat ik ze tegenwoordig minder bewust meemaak maar vliegen en droomskippen lukt nog wel.

En één keer, een maandje of langer na het overlijden van mijn moeder heb ik een hele heldere (qua bewustzijn en kleuren) droom gehad en afscheid kunnen nemen met een dikke knuffel, dat was heel bijzonder en fijn.
Die trucjes, kun je vertellen hoe je dat doet?
  vrijdag 17 september 2021 @ 23:20:05 #34
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201406916
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 21:31 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
Die trucjes, kun je vertellen hoe je dat doet?
De trucjes werken alleen als je weet dat je slaapt, dus dan moet je al lucide zijn. Ik doe mijn ogen dicht in de droom en dan word ik wakker of ga ik naar een andere droom. Of, omdat ik al lucide ben, vlieg weg uit de situatie. En als ik baldadig ben trap ik het object van de nachtmerrie doormidden (soms letterlijk :@, één keer heb ik de keel doorgesneden en liet ik hem/het doodbloeden. Best een beetje fucked up maar effectief :') ) en in het geval van een herhalende droom maak ik andere keuzes. Dus ik ren de hele tijd weg en het gaat verkeerd dus draai ik me om en ga ik de confrontatie aan of ik word vermoord in een steegje de ene keer dus de volgende keer ren ik rechtdoor. Dat soort dingen.

Één truc om lucide te dromen die ik heb kunnen verifiëren die uiteindelijk relatief makkelijk is, is dat je overdag regelmatig naar je handen kijkt. Waarom dat dan? Nou, je handen zien er in een droom vaag uit. Dus als je bewust vaak naar je handen kijkt dan doe je dat uiteindelijk ook in je droom, dan zien ze er wazig uit ( net als dat je niet kan lezen of tijd kan aflezen in je droom) en op een gegeven moment realiseer je je dat je droomt en droom je lucide verder (met dus ultimate power :P ) of word je wakker omdat de realisatie je wekt want wtf zeg maar.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 17 september 2021 @ 23:24:43 #35
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201406961
En een andere truc die ik wel ken maar wat minder betrouwbaar vind is dat licht aan en uit doen in een droom ook niet werkt maaaar ja, straks is je licht gewoon kapot en denk je dat je droomt dus niet geheel aan te raden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  vrijdag 17 september 2021 @ 23:28:39 #36
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201407008
Dit is wel een makkelijke manier om lucide dromen op te wekken. Vooral het eerste deel heeft het minste impact op je slaap en routine zeg maar.

https://www.healthline.co(...)p/how-to-lucid-dream

1. Reality testing
Reality testing, or reality checking, is a form of mental training. It increases metacognition by training your mind to notice your own awareness.

According to Cognitive NeuropsychiatryTrusted Source, your level of metacognition is similar in your waking and dreaming states. So, higher metacognition when you’re awake could lead to higher metacognition when you’re dreaming.

This may be related to the brain’s prefrontal cortex, which plays a role in both reality testing and lucid dreaming. To enhance your metacognition, you can do reality tests while you’re awake.

For reality testing, follow these steps several times of day:
Ask yourself, “Am I dreaming?”
Check your environment to confirm whether or not you are dreaming.
Notice your own consciousness and how you’re engaging with your surroundings.
You can set an alarm every two or three hours to remind yourself to do a reality check.

Here are common reality checks that people use to lucid dream:


• Mirrors. Check your reflection to see if it looks normal.
• Solid objects. Push your hand against a wall or table and see if it goes through. Some people push their fingers into their opposite palm.
• Hands. Look at your hands. Do they look normal?
• Time. If you’re dreaming, the time on a clock will constantly change. But if you’re awake, the time will barely change.
• Breathing. This popular reality check involves pinching your nose and seeing if you can breathe. If you can still breathe, you’re dreaming.
• It’s recommended to pick one reality check and do it multiple times a day. This will train your mind to repeat the reality checks while dreaming, which can induce lucid dreaming.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201407229
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 augustus 2021 15:19 schreef Bargehassus het volgende:


Wat ik ook zo af en toe heb, maar dat staat hier (denk ik?) los van, dat ik droom, wakker word, en dan nog droom. Dan moet ik dus soms wel drie of vier keer "wakker worden" voordat ik werkelijk wakker ben. Heel apart.
Dit komt me ook heel bekend voor. En ben er kennelijk wel bewust van, want ik weet pas dat het echt is als ik het licht aan kan doen. Tijdens een droom lukt dat nooit.

Kwam mij vroeger heel vaak voor als kind, en dat was angstig. Nu nog maar zelden, maar toevallig deze week nog gehad.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2021 23:44:13 ]
pi_201407330
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:20 schreef jogy het volgende:
En als ik baldadig ben trap ik het object van de nachtmerrie doormidden (soms letterlijk , één keer heb ik de keel doorgesneden en liet ik hem/het doodbloeden. Best een beetje fucked up maar effectief )
:D :D
Eens kijken
pi_201407354
Ik hang overigens ook regelmatig de moordenaar uit in m'n lucide dromen.
kan best lekker zijn, zeker als het echt van die motherfuckers zijn.
Ik schrik er soms wel eens van wat een beest ik kan zijn in mijn dromen. :o
Maar het is ook heel empowering op die momenten.
Eens kijken
  vrijdag 17 september 2021 @ 23:59:25 #40
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201407383
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:56 schreef Maharski het volgende:
Ik hang overigens ook regelmatig de moordenaar uit in m'n lucide dromen.
kan best lekker zijn, zeker als het echt van die motherfuckers zijn.
Ik schrik er soms wel eens van wat een beest ik kan zijn in mijn dromen. :o
Maar het is ook heel empowering op die momenten.
Ja, zacht gezegd zijn je remmingen een stukje minder in dromen. Omdat ik weet dat het geen real life consequenties heeft kan het soms best grof zijn _O-.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 18 september 2021 @ 00:01:55 #41
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201407411
Maar ook erg leuk. Ik herinner me een keer dat ik anderen heb leren vliegen door uit te leggen hoe het moet

Of droevig, als je een leuke droom/gesprek hebt gehad met iemand en je moet afscheid nemen omdat je wekker af gaat.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201407461
quote:
17s.gif Op vrijdag 17 september 2021 23:59 schreef jogy het volgende:
Ja, zacht gezegd zijn je remmingen een stukje minder in dromen. Omdat ik weet dat het geen real life consequenties heeft kan het soms best grof zijn .
Zie! Hoe je schaduwzijde werkelijk is als het zich onbespied en dus vrij waant. :D
Eens kijken
  zaterdag 18 september 2021 @ 00:06:31 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201407491
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 00:04 schreef Maharski het volgende:

[..]
Zie! Hoe je schaduwzijde werkelijk is als het zich onbespied en dus vrij waant. :D
Het is een fijne uitlaatklep, en als ik een beter geheugen en schrijftalent voor lange scripts had gehad dan had ik geweldige films kunnen schrijven.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201407538
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 september 2021 00:01 schreef jogy het volgende:
Maar ook erg leuk. Ik herinner me een keer dat ik anderen heb leren vliegen door uit te leggen hoe het moet

Of droevig, als je een leuke droom/gesprek hebt gehad met iemand en je moet afscheid nemen omdat je wekker af gaat.
Yeah that's fucked up :'(
Dat andere is geweldig O+

Vliegen door de ruimte vind ik het geweldigste dat er is in lucide dromenland.
Wat een wondere werelden kunnen zich dan ontvouwen zeg...
Dat gaat een VR-bril denk ik nooit werkelijk verslaan. ;)
Eens kijken
pi_201407617
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 september 2021 00:06 schreef jogy het volgende:
Het is een fijne uitlaatklep, en als ik een beter geheugen en schrijftalent voor lange scripts had gehad dan had ik geweldige films kunnen schrijven.
'Het bedenken van een werkelijk goed script, kan alleen maar ontstaan uit een bewust dromende geest.'

- bron onbekend
Eens kijken
pi_201412569
@jogy. Thanks voor de uitleg. Dat met mijn handen ga ik proberen.
  zaterdag 18 september 2021 @ 13:20:47 #47
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_201412713
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 13:05 schreef Lavenderr het volgende:
@:jogy. Thanks voor de uitleg. Dat met mijn handen ga ik proberen.
Succes, hopelijk kan je die nachtmerries een beetje onder de duim krijgen :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_201434752
Dank jullie dat jullie dit topic zo levendig houden. Ik zal later er dieper op ingaan wanneer ik meer tijd heb.
pi_201520659
Stap twee deed ik als kind standaard. Na het in slaap vallen naar de ‘computerkamer’ waar een mega scherm stond met allemaal plaatjes waar ik uit kon kiezen en daar ging ik dan over dromen.

Ik heb wel veel lucide dromen gehad, maar ik ben er niet mee bezig. Het overkomt me en daarna ben ik drie dagen moe dus nee bedankt.

Ergste was toen ik een belangrijke afspraak had, en lucide droomde die nacht. Ik dacht dat ik gewoon op was gestaan en heb me helemaal klaar gemaakt. Douchen aankleden opmaken op m’n gemak. Lekker op tijd aan het ontbijt enzo ik voelde me nog helemaal trots (was 15 ofzo en problemen met planning), en dan word je ineens wakker en blijk je gewoon nog in je nest te liggen. :( Grootste mindfuck ooit.

[ Bericht 51% gewijzigd door Azula op 26-09-2021 00:21:01 ]
pi_201520804
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 september 2021 00:09 schreef Maharski het volgende:

[..]
Yeah that's fucked up :'(
Dat andere is geweldig O+

Vliegen door de ruimte vind ik het geweldigste dat er is in lucide dromenland.
Wat een wondere werelden kunnen zich dan ontvouwen zeg...
Dat gaat een VR-bril denk ik nooit werkelijk verslaan. ;)
Oh ja alleen deze worden nog geaccepteerd. Of gesprekken idd met belangrijke personen. Maar echt die dromen die meerdere dagen duren (in mijn geval dan want ik kan soms periodes gewoon verder dromen waar ik was gebleven en als het belangrijk voelt dan kan ik het ook niet laten) nee bedankt.

Planeethoppen is wel echt het einde. _O_
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')