Ik zou graag willen dat het echt zo simpel was.quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:59 schreef torentje het volgende:
Ik heb het de meeste dagen van het jaar te koud, en dat toch al zolang als me herinneren kan. Een opwarming van de aarde is hier dus een welkom iets. Hoef ik tenminste minder stookkosten te betalen.
dat mag wel weer. strenge winters <3quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:17 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik zou graag willen dat het echt zo simpel was.
Het kan hier namelijk ook net zo koud worden als noord Canada.
Als alle inwoners van het land hun handen zouden laten wapperen, zouden de mensen niets te klagen hebben over de koude. Want dan zouden we alle dagen van het jaar een aangename buitentemperatuur hebben.quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:17 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik zou graag willen dat het echt zo simpel was.
Waarmee je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat in andere delen van de wereld de hitte zo erg zal worden dat miljoenen mensen uit die regio's naar het noorden zullen trekken. Op het moment dat dat gebeurd zul je zien dat er extreem rechtse politici aan de macht komen en klimaatvluchtelingen bij bosjes tegelijk aan de grenzen worden neergemaaid. Is dat ook een welkom iets? of ben je zo dom en kortzichtig dat je nooit bij dat scenario hebt stilgestaan? Dacht je soms dat ons kikkerlandje niets met de rest van de wereld van doen heeft?quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:59 schreef torentje het volgende:
Een opwarming van de aarde is hier dus een welkom iets.
Komt nog eens bij dat ons kikkerlandje letterlijk een badkuip is.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:25 schreef Navifactiva het volgende:
[..]
Waarmee je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat in andere delen van de wereld de hitte zo erg zal worden dat miljoenen mensen uit die regio's naar het noorden zullen trekken. Op het moment dat dat gebeurd zul je zien dat er extreem rechtse politici aan de macht komen en klimaatvluchtelingen bij bosjes tegelijk aan de grenzen worden neergemaaid. Is dat ook een welkom iets? of ben je zo dom en kortzichtig dat je nooit bij dat scenario hebt stilgestaan? Dacht je soms dat ons kikkerlandje niets met de rest van de wereld van doen heeft?
Ik denk slechts aan mijn eigen welzijn? Dat doe jij toch ook? Jij bent dus zelf dom en kortzichtig.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:25 schreef Navifactiva het volgende:
[..]
Waarmee je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat in andere delen van de wereld de hitte zo erg zal worden dat miljoenen mensen uit die regio's naar het noorden zullen trekken. Op het moment dat dat gebeurd zul je zien dat er extreem rechtse politici aan de macht komen en klimaatvluchtelingen bij bosjes tegelijk aan de grenzen worden neergemaaid. Is dat ook een welkom iets? of ben je zo dom en kortzichtig dat je nooit bij dat scenario hebt stilgestaan? Dacht je soms dat ons kikkerlandje niets met de rest van de wereld van doen heeft?
Wat een stuk stront ben jij zeg.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik denk slechts aan mijn eigen welzijn? Dat doe jij toch ook? Jij bent dus zelf dom en kortzichtig.
Hoe doet hij dat precies? Hij voorziet problemen voor andere mensen?quote:
Wij zullen net zo goed klimaatvluchtelingen worden inderdaadquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:48 schreef babylon het volgende:
[..]
Komt nog eens bij dat ons kikkerlandje letterlijk een badkuip is.
Hoe oud denk jij wel niet te worden dan?quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wij zullen net zo goed klimaatvluchtelingen worden inderdaad
Ik zeg niet wij als users hier, ik zeg wij, als wij Nederlandersquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe oud denk jij wel niet te worden dan?
De mens mag dan tegenwoordig iets ouder worden maar ik betwijfel dat Fok-it z'n 500ste verjaardag ooit gaat vieren
Maar hij houd geen rekening met de eigen inwoners die te weinig vlees op de botten hebben. Die laat hij in de koude zitten.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hoe doet hij dat precies? Hij voorziet problemen voor andere mensen?
Hou op met me hoorquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar hij houd geen rekening met de eigen inwoners die te weinig vlees op de botten hebben.
Dat gaat echt geen 475 jaar meer duren.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe oud denk jij wel niet te worden dan?
De mens mag dan tegenwoordig iets ouder worden maar ik betwijfel dat Fok-it z'n 500ste verjaardag ooit gaat vieren
Zeker!quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:12 schreef Stepperoller het volgende:
Ik had mijn bingokaart vol staan met:
- Bevolkingsgroei remmen
- Kernenergie
- Ja maar andere landen dan
- Daken vol leggen met zonnepanelen
- We verbruiken teveel energie met bijv. internetten en bitcoins
Heb ik al bingo?
Wanneer moeten we vluchten dan?quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:30 schreef babylon het volgende:
[..]
Dat gaat echt geen 475 jaar meer duren.
Bijvoorbeeld Newfoundland (ligt op zelfde noorderbreedte als Nederland)quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:17 schreef babylon het volgende:
Nou.... als ik deze serie kijk spreekt me dat meer aan dan de vinexwijken die we nu hebbenquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 13:39 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld Newfoundland (ligt op zelfde noorderbreedte als Nederland)
Ik ben daar wel eens overheen gevlogen op weg naar Chicago, maar godsamme, wat een desolate toestand daar! En als de Golfstroom ons in de steek laat door o.a. Groenlands smeltwater, krijgen we dat dus ook hier.
Zeikert, als het daar onder water staat staat alles onder water.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:18 schreef michaelmoore het volgende:
we moeten gewoon niet meer bouwen in het groene hart, dat ligt 6 meter beneden de zeespiegel
Wat een nonsense joh. Die 40cm per eeuw komt wel maar dat wordt geen meter hoor met 1.5 graad omhoog.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 17:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je hier een beetje mee speelt, en bedenkt dat +1m zeespiegelstijging met dijken niet meer buiten te houden is, dan lijkt het dat met met dan 1.5C graad stijging het rond 2100 toch tricky wordt in Nederland:
https://sealevel.nasa.gov/ipcc-ar6-sea-level-projection-tool
nee hoor achter Utrecht nietquote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeikert, als het daar onder water staat staat alles onder water.
Sowieso niks meer bouwen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:18 schreef michaelmoore het volgende:
we moeten gewoon niet meer bouwen in het groene hart, dat ligt 6 meter beneden de zeespiegel
Utrecht aan zee.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hoor achter Utrecht niet
Iedereen gewoon emigreren naar Duitsland.quote:
En waarom wordt het volgens jou geen meter maar wel die 40cm, wat is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat een nonsense joh. Die 40cm per eeuw komt wel maar dat wordt geen meter hoor met 1.5 graad omhoog.
Daarnaast, waarom zou het fout gaan bij +1??
Gemiddeld 1 meter. Dat betekent dat het bij stormen tijdens vloed nog veel meer is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat een nonsense joh. Die 40cm per eeuw komt wel maar dat wordt geen meter hoor met 1.5 graad omhoog.
Jawel joh, lekker de hoogte in. De paupers stoppen we weg op de benedenverdiepingen. Uiteraard wel hekwerken in het trappenhuis, dat ze niet allemaal onze trappen vies maken met hun natte voeten.quote:
Oh, en die 1,5 graad gaat natuurlijk niet lukken.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Pff wetenschappelijke onderbouwing daarvan is dat het water niet zo rap warmer wordt en landijs niet zo snel smelt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 06:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom wordt het volgens jou geen meter maar wel die 40cm, wat is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?
Waarom het fout gaat bij teveel stijging en desnoods dijkverhogingen, dat is allang bekend dat er dan teveel kwelwater bij hoge dijken gaat ontstaan.
Dat zal op de lange termijn zeker zo zijn want dit is niet de warmste periode van de aarde...quote:Op donderdag 19 augustus 2021 07:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Oh, en die 1,5 graad gaat natuurlijk niet lukken.
of naar Spanje en de polen hierheenquote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Iedereen gewoon emigreren naar Duitsland.
Dus het moet plotsklaps gaan vertragen met opwarming. Klinkt niet plausibel.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Pff wetenschappelijke onderbouwing daarvan is dat het water niet zo rap warmer wordt en landijs niet zo snel smelt.
Die 1,5 graad is te doen als we nu wereldwijd alles op alles zetten. Ik heb niemand in de actie modus zien schieten toen dit rapport uit kwam.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zal op de lange termijn zeker zo zijn want dit is niet de warmste periode van de aarde...
Welke wetenschappelijke onderbouwing?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Pff wetenschappelijke onderbouwing daarvan is dat het water niet zo rap warmer wordt en landijs niet zo snel smelt.
het huidige quotum van 75.000 woningen per jaar in ieder geval niet in het midden van het land bouwenquote:
Ook huizen op NAP zijn de sjaak als de dijken door breken.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het huidige quotum van 75.000 woningen per jaar in ieder geval niet in het midden van het land bouwen
en ook geen kantoren
Dat is 6 meter onder de zeespiegel het NAP
achter Utrecht en in Brabant is plek zat
nou niet zo ergquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:44 schreef babylon het volgende:
[..]
Ook huizen op NAP zijn de sjaak als de dijken door breken.
Dat lees is her en der, als het water meer dan 1m stijgt dan is het gewoon niet meer economisch om buiten te houden. Technisch kan het misschien wel, maar als dat honderden miljarden, of nog meer, kost, kun je dan niet beter een ander plan bedenken? Ook sijpelt er dan zo veel water onder de dijken door dat het veel land erachter verzilt. En bij een Noordwester storm met springtij zal het water op de rijn dan tot Duitsland opgestuwd worden. Wat denk je wat het kost als de hele Betuwe verzilt? Of had je hier allemaal ook al over nagedacht?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar de laatste trends duiden er juist op dat verschillende massas landijs, op Groenland en West Antarctica, juist steeds sneller smelten. Bij Groenland raakt men er steeds meer van overtuigd dat dat proces inmiddels ook niet meer te stoppen is, en de geologie van het land onder het ijs in West Antarctica is dusdanig dat het nieuwe aangroei tegenwerkt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, maar als je gewoon afkalving niet mee rekent (zoals een paar pseudo wetenschappers die vaak door de Telegraaf worden gequote doen), is er niks aan de handquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar de laatste trends duiden er juist op dat verschillende massas landijs, op Groenland en West Antarctica, juist steeds sneller smelten. Bij Groenland raakt men er steeds meer van overtuigd dat dat proces inmiddels ook niet meer te stoppen is, en de geologie van het land onder het ijs in West Antarctica is dusdanig dat het nieuwe aangroei tegenwerkt.
En als je je hoofd in het zand steekt als een struisvogel nog minder.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Ja, maar als je gewoon afkalving niet mee rekent (zoals een paar pseudo wetenschappers die vaak door de Telegraaf worden gequote doen), is er niks aan de hand
Deze link stelt dat het ijs bij Groenland afneemt, en nu?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als je je hoofd in het zand steekt als een struisvogel nog minder.![]()
De bewijzen zijn duidelijk te observeren.
https://svs.gsfc.nasa.gov/31156
Maar onder NAP zal men toch niet meer gaan wonen lijkt me , en zeker niet bouwen van onverkoopbare woningenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:44 schreef babylon het volgende:
[..]
Ook huizen op NAP zijn de sjaak als de dijken door breken.
Het meeste smelt aan west Groenland, daar hebben wij dus geen last van, maar Canada en de VS welquote:Op donderdag 19 augustus 2021 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als je je hoofd in het zand steekt als een struisvogel nog minder.![]()
De bewijzen zijn duidelijk te observeren.
https://svs.gsfc.nasa.gov/31156
Ik woon onder nap en ben zeker niet van plan te verhuizen. Waar ik over 20 jaar sta? Dan zit ik nog steeds heerlijk in mijn tuin onder nap. Die 1,5 mm geobserveerde zeespiegelstijging per jaar gaat Nederland echt niet onbewoonbaar maken de komende 100 jaar.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar onder NAP zal men toch niet meer gaan wonen lijkt me , en zeker niet bouwen van onverkoopbare woningen
want waar sta je over 20 jaar
Ik denk dat alles cumulerend veel sneller gaat dan men zich realiseert ,quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon onder nap en ben zeker niet van plan te verhuizen. Waar ik over 20 jaar sta? Dan zit ik nog steeds heerlijk in mijn tuin onder nap. Die 1,5 mm geobserveerde zeespiegelstijging per jaar gaat Nederland echt niet onbewoonbaar maken de komende 100 jaar.
Dat is als die 1.5mm constant zou zijn, maar veel negative feedback loops slaan om in positive feedback loops, waardoor onder ander het smelten van ijs op Groenland en west Antarctica versneld (per observatie, niet per voorspelling).quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon onder nap en ben zeker niet van plan te verhuizen. Waar ik over 20 jaar sta? Dan zit ik nog steeds heerlijk in mijn tuin onder nap. Die 1,5 mm geobserveerde zeespiegelstijging per jaar gaat Nederland echt niet onbewoonbaar maken de komende 100 jaar.
Yakoetsk! Wie kent het niet van risk!quote:Op donderdag 19 augustus 2021 16:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat alles cumulerend veel sneller gaat dan men zich realiseert ,
zeker met het jaarlijks affikken van de permafrost bossen , waar het nu ieder jaar zomers 30 C is in Siberië
En de vrijkomende Methaan daardoor
hier is de politiek druk met centrale blokverwarming om biomassa licenties aan vrienden te gevenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 18:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Yakoetsk! Wie kent het niet van risk!
Je ziet inderdaad elk jaar meer en meer tekenen. Ook zie je eigenlijk elk jaar dat het meer en meer impact heeft. Meer overstromingen, meer natuurbranden, meer verdroogde gewassen, meer windhozen.
Ik ben ergens wel benieuwd wat het punt gaat zijn dat de politiek internationaal echt zegt: "Nu kunnen we niet anders."
Wetenschappers zijn al een tijdje zo ver, politici hebben altijd nog een hele rits andere belangen die ze moeten afwegen voor ze tot actie over gaan.
Ja dat zeggen de modellen. De modellen die keer op keer er naast zitten.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 18:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is als die 1.5mm constant zou zijn, maar veel negative feedback loops slaan om in positive feedback loops, waardoor onder ander het smelten van ijs op Groenland en west Antarctica versneld (per observatie, niet per voorspelling).
Als de temperatuurstijging voor 2100 niet boven de 1.5C boven het gemiddelde van 1850-1900 uitkomt dan is een zeespiegelstijging voor de kust van Nederland te verwachten van 4mm per jaar, in 2040.
De exponentiele optie waar men nu over praat zit hier niet inquote:Op donderdag 19 augustus 2021 20:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat zeggen de modellen. De modellen die keer op keer er naast zitten.
En stel dat het 4 mm per jaar is, dan heb je het over 40 cm in 100 jaar. Dat is nog steeds wel te overzien.
Biomassa en biofuel heeft helemaal geen in. In feite is steenkool, gas en olie ook biofuel en biomassa. Het heeft miljoenen jaren geduurd om het op te slaan. Biofuel en biomassa haalt niks uit in de koolstof kringloop, in feite heb je gewoon een veel snellere turnover. Er moet CO2 uit de atmosfeer, geen bio-CO2 erin. De politiek moet inzien dat er ook heel veel kansen in liggen. Maar een groot probleem is natuurlijk dat een aantal van de grootste bedrijven ter wereld hun winsten halen uit fossiele brandstoffen, en dat zij al jarenlang politieke partijen flink gefinancierd hebben (vooral in de VS, maar ook in Europa). En veel landen hebben heel veel inkomsten via fossiele brandstoffen (door participaties in ventures met oliebedrijven bij exploiteren olie, kool en gasvelden en door heffen belasting op de producten ervan) dat de wil om te veranderen er vaak niet is (zie de republikeinse senatoren met name), maar ook dat het lastig om toch ook de inkomsten voor het land op orde te houden. Afgezien van een aantal landen die het wat slimmer hebben aangepakt. Noorwegen bijvoorbeeld, die inkomsten uit gas en olie hebben geinvesteerd, ipv uitgegeven zoals Nederland.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hier is de politiek druk met centrale blokverwarming om biomassa licenties aan vrienden te geven
zodat een ieder helemaal leeg loopt op de kosten van verwarming zogenaamd voor het klimaat
De hele klimaat opwarming is toch al onomkeerbaar , point of no return is al bereikt met de brandende permafrostquote:Op donderdag 19 augustus 2021 21:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Biomassa en biofuel heeft helemaal geen in. In feite is steenkool, gas en olie ook biofuel en biomassa. Het heeft miljoenen jaren geduurd om het op te slaan. Biofuel en biomassa haalt niks uit in de koolstof kringloop, in feite heb je gewoon een veel snellere turnover. Er moet CO2 uit de atmosfeer, geen bio-CO2 erin. De politiek moet inzien dat er ook heel veel kansen in liggen. Maar een groot probleem is natuurlijk dat een aantal van de grootste bedrijven ter wereld hun winsten halen uit fossiele brandstoffen, en dat zij al jarenlang politieke partijen flink gefinancierd hebben (vooral in de VS, maar ook in Europa). En veel landen hebben heel veel inkomsten via fossiele brandstoffen (door participaties in ventures met oliebedrijven bij exploiteren olie, kool en gasvelden en door heffen belasting op de producten ervan) dat de wil om te veranderen er vaak niet is (zie de republikeinse senatoren met name), maar ook dat het lastig om toch ook de inkomsten voor het land op orde te houden. Afgezien van een aantal landen die het wat slimmer hebben aangepakt. Noorwegen bijvoorbeeld, die inkomsten uit gas en olie hebben geinvesteerd, ipv uitgegeven zoals Nederland.
Again, als die 4 mm per jaar constant blijft. En die modellen hebben er niet keer op keer naast gezeten. Ten eerste zijn er meerdere modellen voor meerdere scenarios. Maar vrijwel alle modellen blijken achteraf te kloppen als het scenario waar ze rekening mee hielden uitkwam.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 20:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En stel dat het 4 mm per jaar is, dan heb je het over 40 cm in 100 jaar. Dat is nog steeds wel te overzien.
De zeespiegelstijging komt door het sneller trillen van de watermoleculen bij opwarming van het zeewaterquote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Again, als die 4 mm per jaar constant blijft. En die modellen hebben er niet keer op keer naast gezeten. Ten eerste zijn er meerdere modellen voor meerdere scenarios. Maar vrijwel alle modellen blijken achteraf te kloppen als het scenario waar ze rekening mee hielden uitkwam.
Dus bij 1.5 tot 2 graden stijging zitten we tegen 2040 met 4mm stijging per jaar. Stijgt de temperatuur meer, wat heel aannemelijk is, dan zal de zeespiegel ook meer stijgen. Op de korte en middellange termijn is dat nog niet zo voelbaar. Als de temperatuursstijging onder de 2 graden blijft, dan blijft de zeespiegelstijgingsnelheid ongeveer gelijk, en neemt mogelijk zelfs iets af richting 2100. Maar als we naar de 3-3.5 graden stijging gaan, gaat de zeespiegelstijging naar 7mm per jaar richting 2100. En dat is de gemiddelde stijging, hoeveel dat is op piekmomenten tijdens stormen is eigenlijk waar je rekenig mee moet houden. En met warmer weer krijg je ook zwaardere stormen, die ook weer meer water op kunnen stuwen.
Leuk die angstporno. Het zal ooit zo laat zijn misschien, en of dat over 700 of 800 jaar is.... Tegen die tijd zal er allicht wel wat verzonnen zijn.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat lees is her en der, als het water meer dan 1m stijgt dan is het gewoon niet meer economisch om buiten te houden. Technisch kan het misschien wel, maar als dat honderden miljarden, of nog meer, kost, kun je dan niet beter een ander plan bedenken? Ook sijpelt er dan zo veel water onder de dijken door dat het veel land erachter verzilt. En bij een Noordwester storm met springtij zal het water op de rijn dan tot Duitsland opgestuwd worden. Wat denk je wat het kost als de hele Betuwe verzilt? Of had je hier allemaal ook al over nagedacht?
Niet alleen, het meeste komt toch door volume toename van smelten landijs.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De zeespiegelstijging komt door het sneller trillen van de watermoleculen bij opwarming van het zeewater
En die vertical land motion kan ook komen doordat land omhoog komt wanneer het gewicht van het ijs wat erop ligt, afneemt. Alleen is dat alleen bij de randen van gebieden met veel landijs.quote:Most of the observed sea level rise (about 3 mm per year) is coming from the meltwater of land-based ice sheets and mountain glaciers, which adds to the ocean’s volume (about 2 mm per year combined), and from thermal expansion, or the ocean water’s expansion as it warms (roughly 1 mm per year).
Changes in land-water storage (e.g., water stored behind dams or withdrawn from underground aquifers, changes in global precipitation patterns and torrential rainfalls) also make a small contribution. Scientists also factor in vertical land motion changes due to subsidence and/or the rebounding of Earth’s crust since the end of the Last Glacial Maximum.
We'll see. Ook de conservatievere modellen gaan uit van een stijging van 3-4mm per jaar tegen 2040. Dus tegen die tijd zou het dan al 4-6 cm hoger moeten staan, en dat is toch wel merkbaar. Verzilting verder landinwaarts, dijkverzwaringen die nodig zijn. Maar met de jaren zal wel steeds duidelijker worden hoe snel het gaat. Maar wil je er mee aan de slag, dan moet je ook wel redelijk ver vooruit denken. De deltawerken hadden ze ook niet in 10 jaar neergezet.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Leuk die angstporno. Het zal ooit zo laat zijn misschien, en of dat over 700 of 800 jaar is.... Tegen die tijd zal er allicht wel wat verzonnen zijn.
Het gaat allemaal zo traag.. 2-4mm per jaar.. Dat veranderd niet enorm. Al stuur je alle nukes op Antarctica af het heeft nauwelijks effect op hoeveelheid landijs.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
We'll see. Ook de conservatievere modellen gaan uit van een stijging van 3-4mm per jaar tegen 2040. Dus tegen die tijd zou het dan al 4-6 cm hoger moeten staan, en dat is toch wel merkbaar. Verzilting verder landinwaarts, dijkverzwaringen die nodig zijn. Maar met de jaren zal wel steeds duidelijker worden hoe snel het gaat. Maar wil je er mee aan de slag, dan moet je ook wel redelijk ver vooruit denken. De deltawerken hadden ze ook niet in 10 jaar neergezet.
Totdat die 4mm uit de hele Noordzee allemaal een keertje met een NoordWester storm de Hollandse delta opgestuwd wordt. En elk jaar wordt het een klein beetje waarschijnlijker dat dat dan problematisch wordt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 23:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gaat allemaal zo traag.. 2-4mm per jaar.. Dat veranderd niet enorm. Al stuur je alle nukes op Antarctica af het heeft nauwelijks effect op hoeveelheid landijs.
Ja, keer op keer blijken de modellen te voorzichtig.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 20:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou absoluut bijdragen. Op meerdere fronten.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:32 schreef Bocaj het volgende:
Ach, we gaan gewoon wat minder koeien en varkens eten.
Iedereen blij. (Milieu centraal, PvdD, Wakker dier. en nog meer linkse milieuuuuu partijen!)
En hoe snel groeit het weer aan?quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 00:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Totdat die 4mm uit de hele Noordzee allemaal een keertje met een NoordWester storm de Hollandse delta opgestuwd wordt. En elk jaar wordt het een klein beetje waarschijnlijker dat dat dan problematisch wordt.
Nukes hebben misschien weinig effect, maar als je het jarenlang nukes laat regenen wel.
Op 15 augustus piekte het gebied op Groenland waar het ijs aan het smelten was, met 872.000 vierkante kilometer. Dat is een gebied van ruim 21x de grootte van Nederland. Je hebt aardige wat nukes nodig om het in zo'n gebied te laten smelten.
Eind juli ging het vrij hard, toen smolt er genoeg er genoeg per dag om heel Florida onder 5 cm water te zetten (of Nederland onder ruim 20cm water). Per dag. In een dag of 5 is er toen 9.37 miljard ton (8.5 miljard metric tons) ijs weggesmolten. Men vermoedt sterk dat de afname inmiddels zo groot is, dat het ontomkeerbaar is, het kan in de winter niet meer genoeg aangroeien om het smelten ongedaan te maken. De ijssheet krimpt, en daardoor wordt het verkoelende effect op zichzelf ook kleiner, en verliest Groenland het negative feedback loop op zichzelf, waarbij het zichzelf koelt, en daardoor in stand houd.
Echt groen?? Nee. Puur grijs 100% tenzij enorm veel wind of enorm veel zon op moment x dat je oplaad.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:52 schreef manny het volgende:
Wel lastig om persoonlijk de juiste offers / balans te brengen. Je wil uiteraard je steentje bijdragen en indien niet voor jezelf: Hoe kun je dingen nog uitleggen aan komende generatie(s), "we wisten het niet" is niet echt vol te houden...
Ik woon bijvoorbeeld in het buitenland. Niet meer vliegen betekent familie niet meer zien. Overstappen op een elektrische auto zet hier zoden aan de dijk: stroom uit stopcontact is hier "echt" groen. Maar dat is financieel ook wel een uitdaging. Dus het blijft een beetje hangen op wat minder vlees eten en niet al te veel echtelijke meuk uit China kopen en de juiste partij stemmen.
Mmm.
Weinig integere gasten in de politiek maar omtzigt en Plasterk doen het wel. Hoewel die beide niet echt actief meer in de kamer zitten...quote:
dat hebben ze natuurlijk ook allang gedaan.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
En hoe snel groeit het weer aan?
Tis dat cherry picking wat ik niks vind. Met sattaliet images kan je toch veel preciezer allerlei lokaties in beeld brengen?
tot waar kwam tijdens de laatste ijstijd het ijs en wanneer was die afgelopen en hoe snel heeft het ijs zich van de europese en Amerikaanse landmassa terug getrokken. Als je nu eerst daar eens naar kijjt voordat je zulke beweringen als hier doet.quote:Die 4km ijslaag smelt in geen 5000 jaar van 1.5 graden warmer. Gewoon niet.
Waarschijnlijk komt deze user met die vergelijking aan, om deze hoeveelheden voor andere users een beetje inzichtelijk te maken. Je zou het zelf kunnen omrekenen voor ons hoeveel dat voor de oceaan oppervlakte zou zijn ipv te zeiken dat je de vergelijking niet juust vindt.quote:De aarde is niet alleen florida of NL die is nogal wat vierkante meters groter... Waarom kom je met zo een vergelijking?
ik vraag met een reden naar die gebeurtenissen uit het verleden en hoe snel toen een ijstijd geëindigd is en o.a doggerbank heeft laten onderlopen en de land verbinding met engeland verbroken heeft. Om te kunnen verifieeren of jou bewereing dat in 6000 jaar geen 4 kilometer dikke ijsplaat kan smelten. Blijkbaar roep je dus maar iets maar wil je niet eens onderbouwen waarom.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:47 schreef ludovico het volgende:
Laat maar zitten, je plakt er veel te veel variabelen aan vast die er weinig mee te maken hebben.
Ik heb het over 1.5 graden en jij begint over een ijstijd.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 10:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ik vraag met een reden naar die gebeurtenissen uit het verleden en hoe snel toen een ijstijd geëindigd is en o.a doggerbank heeft laten onderlopen en de land verbinding met engeland verbroken heeft. Om te kunnen verifieeren of jou bewereing dat in 6000 jaar geen 4 kilometer dikke ijsplaat kan smelten. Blijkbaar roep je dus maar iets maar wil je niet eens onderbouwen waarom.
De laatse alinea is heel duidelijk en niet variabel. Gewoon mavo reken opdracht.
Jij hebt het over afsmelten en wilt niets onderbouwen waarom je niets gelooft.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 10:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb het over 1.5 graden en jij begint over een ijstijd.
Als je argument met ijstijden iets zegt is het wel hoe klein dat effect van 1.5 graden is op de natuurlijke klimaatfactoren.
Ik woon in Noorwegen. Elektriciteit uit stopcontact is daar opgewekt met waterkracht voor het overgrote deel. dus vandaar "echt" groen. Er is natuurlijk altijd wel wat verliesquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 08:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Echt groen?? Nee. Puur grijs 100% tenzij enorm veel wind of enorm veel zon op moment x dat je oplaad.
Mensen willen er weinig voor laten, weinig moeite voor doen, weinig inleveren op comfort, veiligheid en zekerheid. Dus veel zal door overheden gestimuleerd moeten worden. 'slechte' activiteiten zullen duurder gemaakt moeten worden middels heffingen en belastingen, en 'goede' activiteiten goedkoper middels subsidies, belastingverlagingen en infrastructuur.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:52 schreef manny het volgende:
Wel lastig om persoonlijk de juiste offers / balans te brengen. Je wil uiteraard je steentje bijdragen en indien niet voor jezelf: Hoe kun je dingen nog uitleggen aan komende generatie(s), "we wisten het niet" is niet echt vol te houden...
Ik woon bijvoorbeeld in het buitenland. Niet meer vliegen betekent familie niet meer zien. Overstappen op een elektrische auto zet hier zoden aan de dijk: stroom uit stopcontact is hier "echt" groen. Maar dat is financieel ook wel een uitdaging. Dus het blijft een beetje hangen op wat minder vlees eten en niet al te veel echtelijke meuk uit China kopen en de juiste partij stemmen.
Mmm.
Die pagina die ik linkte, daar staat groot op:quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
En hoe snel groeit het weer aan?
Tis dat cherry picking wat ik niks vind. Met sattaliet images kan je toch veel preciezer allerlei lokaties in beeld brengen?
Die 4km ijslaag smelt in geen 5000 jaar van 1.5 graden warmer. Gewoon niet.
De aarde is niet alleen florida of NL die is nogal wat vierkante meters groter... Waarom kom je met zo een vergelijking?
En dan zeur jij over cherry picking en dat je satelliet data wilt omdat dat beter is? Ik heb de indruk dat je een oordeel hebt, en geen zin hebt om er verder over te lezen waardoor dat oordeel mogelijk bijgesteld zou moeten worden.quote:Get daily satellite images and information about melting on the Greenland ice sheet. We post analysis periodically as conditions warrant.
Sorry, maar er zijn nou eenmaal meer variabelen. Die 1,5 is wereldwijd, boven land en zee. De temperatuur boven Groenland is vele malen meer dan die 1,5. En dan is prima mogelijk om enorme hoeveelheden ijs af te laten kalven en smelten. Zeker als er regen ipv sneeuw opvalt.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:47 schreef ludovico het volgende:
Laat maar zitten, je plakt er veel te veel variabelen aan vast die er weinig mee te maken hebben.
Wij lopen achteraan in Europa. Pas op de plaats is onzin.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:25 schreef JannekeC5 het volgende:
Helaas is het klein stukje lucht boven Nederland niet van ons zelf, de milieu aanpak moet wereld wijd worden aangepakt, wij kunnen de komende 10 jaar pas op de plaats maken, verdere 'dure' investeringen zijn niet nodig tot de rest van de wereld op hetzelfde niveau zijn waar wij nu al op zitten. Want zij vervuilen nu ons stukje lucht...
Onze footprint is nog steeds ver, ver, ver bovengemiddeld; dus 10 jaar pas op de plaats lijkt me niet echt aan de orde.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:25 schreef JannekeC5 het volgende:
Helaas is het klein stukje lucht boven Nederland niet van ons zelf, de milieu aanpak moet wereld wijd worden aangepakt, wij kunnen de komende 10 jaar pas op de plaats maken, verdere 'dure' investeringen zijn niet nodig tot de rest van de wereld op hetzelfde niveau zijn waar wij nu al op zitten. Want zij vervuilen nu ons stukje lucht...
Impliciete aannames leuk..quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:52 schreef babylon het volgende:
[..]
Sorry, maar er zijn nou eenmaal meer variabelen. Die 1,5 is wereldwijd, boven land en zee. De temperatuur boven Groenland is vele malen meer dan die 1,5. En dan is prima mogelijk om enorme hoeveelheden ijs af te laten kalven en smelten. Zeker als er regen ipv sneeuw opvalt.
Ik ga het bestuderen. Maar de wereld houdt niet op bij 1 seizoen bij 1 continent.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die pagina die ik linkte, daar staat groot op:
[..]
En dan zeur jij over cherry picking en dat je satelliet data wilt omdat dat beter is? Ik heb de indruk dat je een oordeel hebt, en geen zin hebt om er verder over te lezen waardoor dat oordeel mogelijk bijgesteld zou moeten worden.
Eigenlijk ging het best goed met het ijs in Groenland dit jaar, tot 2 heatwaves in Juli, waarbij 50 miljard ton ijs smolt, toen zat het weer op het gemiddelde. Sindsdien is er nog flink wat gesmolten. De site behandeld ook Antarctica, waar het smelten in 20/21 'unremarkable' was en onder het 1990-2020 gemiddelde (afgezien van een paar regio's op de peninsula).
Uiteraard is de aarde niet alleen Florida en NL, en de oceanen zijn enorm groot. Maar zo'n vergelijking geeft een idee van de hoeveelheden.
En het gaat er ook niet om of dat ijs of Groenland in 5000 jaar smelt bij 1.5C verwarming. Die 1.5 graden gemiddeld voor de hele wereld. Maar het noordpool gebied is meer dan 2x warmer geworden dan het gemiddelde de afgelopen 50 jaar (zie). En er is grote zekerheid dat de verwarming in de 21e eeuw in de poolregio's zal blijven toenemen, onder alle scenario's. Dus het blijft niet bij de 3 graden die men als observeert.
Van de factsheets van het IPCC report
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar zie je ook dat tot heel recent het ijs in Groenland nog toenam. Vaak gaat verwarming in koude gebieden gepaard met meer neerslag als sneeuw. Maar als het dan verder warmt, wordt dat regen (zie tweet hierboven bijv), en slaat het om naar smelten. Ja, in 2100 is er nog steeds veel ijs, maar niet alles hoeft te smelten voor we het merken aan de kust in Nederland.
[ afbeelding ]
Netjes!quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:02 schreef manny het volgende:
[..]
Ik woon in Noorwegen. Elektriciteit uit stopcontact is daar opgewekt met waterkracht voor het overgrote deel. dus vandaar "echt" groen. Er is natuurlijk altijd wel wat verlies
https://www.regjeringen.n(...)in-norway/id2343462/
Voor echte goede info over de energietransitie in Nederland is het trouwens de moeite de podcast studio energie te beluisteren. Daarin geen achterhoede gevecht over "is het wel echt zo", maar hele gedegen informatie (saai en taai dus) over voor en nadelen van verschillend oplossingen.
Tot zover.
Wat? Het is gemiddeld de laatste 20 jaar zoveel heter op Groenland? En Antarctica? Andere plekken met veel landijs? Boven de 0? (ook een eis).quote:
Jaquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 22:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat? Het is gemiddeld de laatste 20 jaar zoveel heter op Groenland? En Antarctica? Andere plekken met veel landijs? Boven de 0? (ook een eis).
In het kader van het IPCC rapport is waar we huizen bouwen echt niet interessantquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 22:46 schreef michaelmoore het volgende:
we moeten wel net meer huizen bouwen in het groen
qe hebben al zo weinig groen
Als die enorme bosbranden maar eerst eens ophoudenquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:25 schreef JannekeC5 het volgende:
K, geloof er geen reet van alleen.quote:
Hij maakt een aantal claims. Waar geloof je specifiek geen reet van?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 10:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
K, geloof er geen reet van alleen.
Daar heb ik nul probleem mee. Of jij het geloofd of niet, verandert de realiteit niet.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 10:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
K, geloof er geen reet van alleen.
Dat het dik boven 0 en meer dan 1.5 graad heter is op significant grote stukken landijs.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 10:10 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hij maakt een aantal claims. Waar geloof je specifiek geen reet van?
Het is geen realiteit.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 10:17 schreef babylon het volgende:
[..]
Daar heb ik nul probleem mee. Of jij het geloofd of niet, verandert de realiteit niet.
Heb je het al bestudeerd?quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 19:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik ga het bestuderen. Maar de wereld houdt niet op bij 1 seizoen bij 1 continent.
Nee, in jouw hoofd niet. Wil je een aai over je bolletje?quote:
IPCC was al vanaf rapport één duidelijk. Elk rapport wordt de onderbouwing wel steeds steviger.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 10:29 schreef Bloemkool het volgende:
Het was toch al lang duidelijk dat de mensheid hier schuld aan is.
Dat blijft zich maar vermenigvuldigen en regio's waar eigenlijk al niemand kan wonen worden in stand gehouden door NGO's want zielig. Straks is iedereen zielig wat dan?
quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 12:21 schreef babylon het volgende:
[..]
Nee, in jouw hoofd niet. Wil je een aai over je bolletje?
Kun je daarna het IPCC rapport lezen waar het haarfijn staat uitgelegd.
Klaar
Ik ga gewoon niet voor jou nog een keer uitgebreid uitleggen wat je zelf ook kunt lezen. Eigenwijs stuk vreten.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 12:27 schreef ludovico het volgende:
[..]![]()
Ga mij de les lezen met een rapport niet lezen terwijl je dat zelf niet hebt gedaan.
2: Reageer uit de hoogte terwijl je zelf niet weet waar je het over hebt en zonder onderbouwing te komen voor je omhoog gevallen denkbeelden.
Dogma's zijn sterk bij jou.
quote:
Succes met 4km ijs smelten terwijl de temperatuur onder de 0 graden celcius ligt.quote:The South Pole remained well below freezing, but temperatures were still above average during this period. Temperatures from December 13 to December 17 averaged more than 3.5 degrees Celsius (6.3 degrees Fahrenheit) above the 1981 to 2010 reference period for the area.
Dogma's zijn sterk.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 12:42 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik ga gewoon niet voor jou nog een keer uitgebreid uitleggen wat je zelf ook kunt lezen. Eigenwijs stuk vreten.
Welkom op mijn Foe-lijstquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 13:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dogma's zijn sterk.![]()
Klimaat-religie is een toepasselijke benaming.
Prima, doe je ding.quote:
Niemand beweert dat heel Antarctica wegsmeltquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 13:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
Succes met 4km ijs smelten terwijl de temperatuur onder de 0 graden celcius ligt.
Ook als het bij 2-4 mm per jaar blijft gaat het problemen opleveren. Maar als de temperatuur blijft stijgen zal ook de zeespiegelstijging toenemen. Dit is ook wat de modellen zeggen. En in de meest ongunstige gevallen is dit idd meer dan een meter aan het eind van deze eeuw. Met het oog op risicomanagement is het zeker belangrijk om met de ongunstige scenario's rekening te houden.quote:Maar het wordt overdreven, dat is het punt. Ipv 2-4 mm per jaar wordt het opeens 1 meter, of wat zei Rutger Bregman nou?... 4 graden temperatuurstijging = 8 meter stijging zeespiegel in 2200 tov nu.
Amahoela zeg ik. Gaat gewoon niet gebeuren.
Een stuk warmer dan nu? Hoeveel warmer dan? En heb je daar een bron voor?quote:Afgezien van dat het slechts 1000 jaar geleden zonder menselijke invloeden een stuk warmer was op aarde, die 1.5 graden waar we ons om bekommeren is insignificant op invloeden waar de mens geen invloed op heeft.
Tis echt precies waar die 80 meter zeeniveau berekening vandaan komt. Als dat in geen 5000 jaar is.... Tjah... Dan gaat de zeespiegel ook in geen mogelijkheid met meer dan 1 cm per jaar stijgen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 14:42 schreef Zwoerd het volgende:
Niemand beweert dat heel Antarctica wegsmelt
Vrij onduidelijk geformuleerd. Uiteindelijk is het 100% herleidbaar tot energie van de zon natuurlijk. Echter, aangezien we niet meer energie van de zon krijgen en dat ook verder niet verwacht wordt, lijkt me de te verwachten verandering hierin ongeveer 0% gedreven wordt door een verandering aan hoeveelheid energie vanuit de zon.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 14:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Temperatuur stijging en uitzetten water... Ja die kan je nog meenemen, iemand een suggestie? Hoeveel % van opwarming zeespiegel zal te herleiden zijn aan de zon ipv aan CO2 moleculen in de atmosfeer?
Als bron, ja, maar er ligt nogal een intereactie effect natuurlijk.... De energie van de zon die je op je huid voelt branden is ook hoger als er geen wolkje aan de lucht hangt... En geen idee of de zon meer energie op de aarde straalt gedurende andere periodes... Lijkt mij van wel, maar hoeveel effect dat heeft op het totaal... Geen idee....quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:00 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Vrij onduidelijk geformuleerd. Uiteindelijk is het 100% herleidbaar tot energie van de zon natuurlijk. Echter, aangezien we niet meer energie van de zon krijgen en dat ook verder niet verwacht wordt, lijkt me de te verwachten verandering hierin ongeveer 0% gedreven wordt door een verandering aan hoeveelheid energie vanuit de zon.
De temperatuur in de lucht is sowieso veel grilliger dan die van de oceanen, omdat de hoeveelheid energie die nodig is om zeg een kuub water op te warmen veel hoger ligt dan de hoeveelheid energie om een kuub lucht op te warmen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als bron, ja, maar er ligt nogal een intereactie effect natuurlijk.... De energie van de zon die je op je huid voelt branden is ook hoger als er geen wolkje aan de lucht hangt... En geen idee of de zon meer energie op de aarde straalt gedurende andere periodes... Lijkt mij van wel, maar hoeveel effect dat heeft op het totaal... Geen idee....
Het punt is meer dat ik de temperatuur in de lucht veel grilliger zie veranderen van CO2 effecten / broeikasgassen dan de temperatuur van de oceaan.
Die 1.5 graad warmere lucht aan het oppervlakte zie ik minder effect hebben dan directe zonnestralen op het water.
Ik denk dat de oceanen meer op temperatuur blijven van directe energie uit zonnestralen dan de warmte van de atmosfeer, that is.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:09 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
De temperatuur in de lucht is sowieso veel grilliger dan die van de oceanen, omdat de hoeveelheid energie die nodig is om zeg een kuub water op te warmen veel hoger licht dan de hoeveelheid energie om een kuub lucht op te warmen.
Ik weet niet goed wat je nu bedoelt of waar je op doelt. Als je bedoelt dat oceanen langzamer opwarmen dan de lucht, dan is daar geen twijfel over hoor.
Geen idee of dat zo is, maar waarom zou dat uitmaken dan in de context van waar we het over hebben? We weten dat de hoeveelheid energie van de zon niet recent is toegenomen, maar dat de temperatuur van de oceanen (alsook de atmosfeer) wel zijn gestegen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk dat de oceanen meer op temperatuur blijven van directe energie uit zonnestralen dan de warmte van de atmosfeer, that is.
Tgaat erom of de oceanen dus warmer worden van de CO2 in de atmosfeer / de gemiddelde temperatuur op aarde... En hoeveel.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:12 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Geen idee of dat zo is, maar waarom zou dat uitmaken dan in de context van waar we het over hebben? We weten dat de hoeveelheid energie van de zon niet recent is toegenomen, maar dat de temperatuur van de oceanen (alsook de atmosfeer) wel zijn gestegen.
Edit: vrij lastig typen, je voegt steeds wat toe als ik al gereageerd heb. Ik wacht wel even.
Sorry, ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 14:55 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis echt precies waar die 80 meter zeeniveau berekening vandaan komt. Als dat in geen 5000 jaar is.... Tjah... Dan gaat de zeespiegel ook in geen mogelijkheid met meer dan 1 cm per jaar stijgen.
En dat is een factor 5 van wat het nu is.
De energie van de zon is redelijk constant, CO2 is wat signifant toeneemt.quote:Temperatuur stijging en uitzetten water... Ja die kan je nog meenemen, iemand een suggestie? Hoeveel % van opwarming zeespiegel zal te herleiden zijn aan de zon ipv aan CO2 moleculen in de atmosfeer?
Dat laat dus niet zien dat het 1000 jaar geleden een stuk warmer was dan nu.quote:
Nee dat wordt gewoon direct gemeten https://en.wikipedia.org/(...)tion_and_measurementquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Is de temperatuurstijging van de oceanen goed te meten of wordt dat aangenomen d.m.v. parameters als "landijs" en "uitzettingscoefficient water"? Lijkt mij dat laatste.
In 2100?quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:36 schreef Zwoerd het volgende:
De energie van de zon is redelijk constant, CO2 is wat signifant toeneemt.
Het meest gunstige IPCC scenario (Opwarming onder de 1.5 C) heeft een zeespiegelstijging van 38 cm tov 1995-2014, de uitzetting van water draagt daar ongeveer voor 37% aan bij.
Pfoe, kvind dat je beide moet doen maar direct meten lijkt me... Niet te doen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:44 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Nee dat wordt gewoon direct gemeten https://en.wikipedia.org/(...)tion_and_measurement
Nou ja, het wordt via verschillende methoden gemeten. Een van die methodes is wel op basis van de uitzetting van water icm satellietgegevens, zoals hij zich afvroeg. (een bron)quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:44 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Nee dat wordt gewoon direct gemeten https://en.wikipedia.org/(...)tion_and_measurement
Zeker gaaf. Mooi om te zien met hoeveel zekerheid we onze eigen ondergang kunnen plottenquote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Nou ja, het wordt via verschillende methoden gemeten. Een van die methodes is wel op basis van de uitzetting van water icm satellietgegevens, zoals hij zich afvroeg. (een bron)
Wel gaaf trouwens al die sondes die de oceanen over zwerven om metingen te doen op verschillende dieptes.
[ afbeelding ]
Plaatje van Wikipedia.
Ja ongeveer en een paar % door afname van zoetwaterreservoirs/aquifers enzo.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
In 2100?
Ipv 20 cm wordt het 40 cm...
63% landijs?
Uiteraard, maar dan moet het gros van de energie die opgeslagen wordt in het zeewater van de straling van de zon komen en niet van de 1.5 graden warmere atmosfeer.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 22:40 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
@:ludovico Je zat te denken over weerkaatsing, de term die je zoekt is 'albedo'. Donkere oppervlakte neemt meer warmte op dan lichte oppervlaktes. Zeeijs weerkaatst veel van de energie van het zonlicht, terwijl zeewater meer opneemt. Dus een poolzee met zeeijs, weerkaatst de energie, en houdt de boel koel, en het water eronder warmt ook niet. Een poolzee zonder ijs neemt energie op waardoor het water ook opwarmt. Daardoor kan de verwarmer ook weer versnellen. Maar in het hele klimaatgebeuren zijn er heel veel van dat soort feedback loops.
En je zou dadelijk nog bijna denken dat bij geo engineering co2 een rol speelt in de isolatiewaarde van onze atmosfeer.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 22:43 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uiteraard, maar dan moet het gros van de energie die opgeslagen wordt in het zeewater van de straling van de zon komen en niet van de 1.5 graden warmere atmosfeer.
Maar ik weet niet hoe die zaken zich verhouden aan elkaar... Je zou haast denken dat je met geo ingeneering het zou kunnen laten regenen in koude gebieden dat je de ijsmassa ook kan laten toenemen met menselijk interventie.
Je kan wel pochen dat je het zelf gelezen hebt maar hoe expliciet wil je dat ik zeg dat ik het over STRALINGS energie heb? Begin dan niet over je CO2.quote:Op zondag 22 augustus 2021 08:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En je zou dadelijk nog bijna denken dat bij geo engineering co2 een rol speelt in de isolatiewaarde van onze atmosfeer.![]()
Als je nu eens wat IPCC rapporten doorleest weet je hoe de verwarming van de oceaan gemeten en gemodelleerd wordt ipv hier je brainfarts te droppen.
Special Report on the Ocean and Cryosphere in a Changing Climate
Ik heb het niet geheel zelf gelezen, maar ben in ieder geval wel van mening dat in dat nu aangehaalde rapport steekhoudend onderbouwd wordt over de warmtehuishouding van onze oceanen. Oceanen waar jij hier nu weer constant vragen over de hebt. Dus er zijn genoeg antwoorden te vinden ipv hier je halve vage theorieën neer te plempen. Lees dat eerst eens en stel vanuit dat rapport dan vragen over zaken die je niet begrijpt. Of onderbouw waarom men het bij welke punt fout heeft.quote:Op zondag 22 augustus 2021 08:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je kan wel pochen dat je het zelf gelezen hebt maar hoe expliciet wil je dat ik zeg dat ik het over STRALINGS energie heb? Begin dan niet over je CO2.
Ik begrijp eigenlijk niet welk punt je precies wil maken met je opmerkingen over zon en straling en opwarming van de oceanen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2021 15:20 schreef ludovico het volgende:
Tgaat erom of de oceanen dus warmer worden van de CO2 in de atmosfeer / de gemiddelde temperatuur op aarde... En hoeveel.
1.5 graden warmer in de atmosfeer zorgt voor hoeveel temperatuurstijging oceanen.... per jaar... tot een nieuwe "toestand" is bereikt?
Nee maar het gaat nu zo snel en soorten passen niet snel genoeg aan en kustlijnen zijn fragiel en kost geld!...quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
Het is wel interessant dat sommige mensen min of meer lijken te denken dat de condities op aarde eigenlijk een bepaalde stagnatie zouden moeten kennen. Dat we bijvoorbeeld in 2100 ongeveer dezelfde hoeveelheid ijs op Groenland zouden mogen verwachten als pakweg 100 jaar geleden. En als dat niet zo is, verschrikkelijk. Deze hele premisse staat haaks op de complete geschiedenis van de aarde.
In de geschiedenis van de Aarde gebeuren die verandering niet in een tijdsbestek van 100-200 jaar en wanneer dat wel gebeurde, pakte het doorgaans slecht uit voor het leven op dat moment.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
Het is wel interessant dat sommige mensen min of meer lijken te denken dat de condities op aarde eigenlijk een bepaalde stagnatie zouden moeten kennen. Dat we bijvoorbeeld in 2100 ongeveer dezelfde hoeveelheid ijs op Groenland zouden mogen verwachten als pakweg 100 jaar geleden. En als dat niet zo is, verschrikkelijk. Deze hele premisse staat haaks op de complete geschiedenis van de aarde.
Het bespaart simpelweg een hele hoop geld want je hoeft dan veel minder geld te steken in mitigatie... dijken minder verhogen (of op termijn zelfs niet miljoenen mensen verhuizen), betere voedselproductie, ecosystemen die minder afgebroken worden, riolen die minder vergroot hoeven worden, etc, etc.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee maar het gaat nu zo snel en soorten passen niet snel genoeg aan en kustlijnen zijn fragiel en kost geld!...
Prima streven hoor dat vergroenen maar niet gepaard met kapitaalsverkrachting.
Het is natuurlijk zeker belangrijk de manier van leven langzaam aan te passen. Maar dat de aarde iets zal opwarmen gaat echt niet het einde der mensheid zijn. Mensen (en dieren overigens) zijn zeer goed aan het zich aanpassen aan vernieuwende omstandigheden. Helemaal als er meer zou worden geïnvesteerd in zaken zoals geoengineering en de verdere ontwikkeling van duurzame energie.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee maar het gaat nu zo snel en soorten passen niet snel genoeg aan en kustlijnen zijn fragiel en kost geld!...
Hoe zou je het noemen wanneer hele gebieden praktisch onbewoonbaar worden omdat je stug blijft doorgaan met dode dino's in de kachel stoppen. Is dat geen kapitaalvernietiging?quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
En welke gebieden gaan praktisch onbewoonbaar worden?quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe zou je het noemen wanneer hele gebieden praktisch onbewoonbaar worden omdat je stug blijft doorgaan met dode dino's in de kachel stoppen. Is dat geen kapitaalvernietiging?
Ik zou je sowieso afraden om drama rapportjes te lezen van mislukte amateur wetenschappers. Waarom allerhande blogs raadplegen waar je prachtig uitgebreide wetenschappelijk onderbouwde rapporten hebt van de oorzaken, projecties en implicaties door het IPCC?quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Is er al een datum dat de mens uitsterft en we eindelijk geen drama rapportjes van mislukte amateur wetenschappers meer hoeven te lezen?
Kan jij ook reageren zonder dit soort suffe persoonlijke aanvallen?quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:55 schreef HowardRoark het volgende:
Hihi, de eerste klimaathysterici melden zich direct ..
Op dit moment wordt op minder dan één procent van het aardoppervlak een gemiddelde jaartemperatuur van 29 graden of meer gemeten (in de hele delen van de Sahara, bijvoorbeeld). In een ongewijzigd klimaatscenario (RCP 8.5) is dat in 2070 bijna 20% van het aardoppervlak en betreft dat 3.5 miljard mensen als die daar zouden blijven. Newsflash: die blijven niet zitten bakken in een woestijn waar niks groeit.quote:[..]
En welke gebieden gaan praktisch onbewoonbaar worden?
Omdat het IPCC niet onafhankelijk is.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik zou je sowieso afraden om drama rapportjes te lezen van mislukte amateur wetenschappers. Waarom allerhande blogs raadplegen waar je prachtig uitgebreide wetenschappelijk onderbouwde rapporten hebt van de oorzaken, projecties en implicaties door het IPCC?
Nou, dan is het maar goed dat het IPCC zelf geen onderzoek uitvoert: dan kan je geheel eigenhandig controleren of de onderzoeken waar het IPCC de rapporten op baseert deugen of niet.quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:15 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Omdat het IPCC niet onafhankelijk is.
Niet onafhankelijk van wat? Van wie?quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:15 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Welke personen worden er dan aangevallen? Er wordt slechts iets geconstateerd zonder namen of rugnummers te noemen. Het kan vanuit dat perspectief natuurlijk zo zijn dat jij je persoonlijk voelt aangesproken, maar daar kan ik niets aan doen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:14 schreef Isdatzo het volgende:
Kan jij ook reageren zonder dit soort suffe persoonlijke aanvallen?
Maar er worden momenteel allerlei poging gedaan klimaatverandering te bestrijden, dus dat eerste scenario gaat al niet op. Ten tweede ga je blijkbaar ook uit van een situatie waarbij de mens zich niet aanpast, dat is ook niet het geval. Met de juiste aanpassingen (zoals bijvoorbeeld het verhogen van de dijken in Nederland) moet dat allemaal goed gaan komen. Ook Spanje is wat dat betreft geen groot probleem. Ja, verwoestijning is daar zeker een realiteit in sommige gebieden, maar dat gaat ook niet over één nacht ijs, en mensen zullen daar ook op in gaan spelen betreffende waar men zich vestigt in het land. En bepaalde grotere steden zullen gewoon blijven draaien. Een Las Vegas of Tucson bestaat ook nog altijd.quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:14 schreef Isdatzo het volgende:
Op dit moment wordt op minder dan één procent van het aardoppervlak een gemiddelde jaartemperatuur van 29 graden of meer gemeten (in de hele delen van de Sahara, bijvoorbeeld). In een ongewijzigd klimaatscenario (RCP 8.5) is dat in 2070 bijna 20% van het aardoppervlak en betreft dat 3.5 miljard mensen als die daar zouden blijven. Newsflash: die blijven niet zitten bakken in een woestijn waar niks groeit.
We kunnen het ook dichter bij huis houden en kijken naar de verwoestijning van de binnenlanden van Spanje, of de gebieden in Nederland die onder zeeniveau liggen. Bij een alsmaar stijgende zeespiegel worden de voetjes vroeg of laat nat: het zijn de extreme gebeurtenissen die uiteindelijk gaan bepalen of je wel of niet in de randstad kan blijven wonen.
Wie houd je voor de gek...quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:36 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Welke personen worden er dan aangevallen? Er wordt slechts iets geconstateerd zonder namen of rugnummers te noemen. Het kan vanuit dat perspectief natuurlijk zo zijn dat jij je persoonlijk voelt aangesproken, maar daar kan ik niets aan doen.
In de reactie die je citeerde sprak ik over "doorgaan met dino's in de kachel stoppen", dus dat betreft dan toch gewoon een ongewijzigd klimaatscenario? En inderdaad: het is onwaarschijnlijk dat we met dat scenario te maken krijgen, maar ik gebruikte het om het punt te maken dat niks doen juist de kapitaalvernietiging is waar Ludo het over had. Dat klopt toch?quote:[..]
Maar er worden momenteel allerlei poging gedaan klimaatverandering te bestrijden, dus dat eerste scenario gaat al niet op. Ten tweede ga je blijkbaar ook uit van een situatie waarbij de mens zich niet aanpast, dat is ook niet het geval. Met de juiste aanpassingen (zoals bijvoorbeeld het verhogen van de dijken in Nederland) moet dat allemaal goed gaan komen. Ook Spanje is wat dat betreft geen groot probleem. Ja, verwoestijning is daar zeker een realiteit in sommige gebieden, maar dat gaat ook niet over één nacht ijs, en mensen zullen daar ook op in gaan spelen betreffende waar men zich vestigt in het land. En bepaalde grotere steden zullen gewoon blijven draaien. Een Las Vegas of Tucson bestaat ook nog altijd.
Over welke politieke agenda hebben we het dan?quote:Kortom, het scenario dat jij schetst zit een kern van waarheid in, maar je schetst het tevens op een veel te zwartgallige wijze. Iets dat we natuurlijk wel vaker zien van sommige linksgeoriënteerden, omdat klimaatverandering voor hen een Paard van Troje vormt voor de gehele politieke agenda. En men is daarom gebaat bij veel hysterie en doemdenken omtrent dit onderwerp.
Dat zal maar die 30 jaar transitie... Dat is net de periode dat je veel assets uitfaseert... Tjah we hangen er strak in allemaal, ik denk dat 40% in 2030 en 90% in 2050 een beter streven is dan 55/100.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:49 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het bespaart simpelweg een hele hoop geld want je hoeft dan veel minder geld te steken in mitigatie... dijken minder verhogen (of op termijn zelfs niet miljoenen mensen verhuizen), betere voedselproductie, ecosystemen die minder afgebroken worden, riolen die minder vergroot hoeven worden, etc, etc.
Los daarvan is het hele argument van "dingen moeten blijven zoals ze waren, omdat het eenmaal zo was" er natuurlijk eentje die niemand maakt. Wel zie je geregeld "ooit was het warmer, dus wat doen we moeilijk"... maar die mensen begrijpen kennelijk niet dat we nu miljarden mensen hebben die er last van kunnen hebben plus miskennen de snelheid van verandering.
Ik denk ook niet dat het er één miljard gaan worden, mensen zullen gestaag andere oorden opzoeken of innovatieve technieken implementeren om zich aan de veranderende omstandigheden aan te passen. En dit zal ook in armere gebieden het geval zijn.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
Het zullen dus geen 3.5 miljard mensen worden die in door hitte praktisch onbewoonbare gebieden wonen, maar ook als het er één miljard zijn zullen die hun heil ergens anders gezocht hebben tegen die tijd. Ik zeg onbewoonbaar, jij zegt "mensen zullen daar ook op in gaan spelen betreffende waar men zich vestigt in het land". Dat is toch hetzelfde. Je komt met Las Vegas en Tucson als voorbeeld, maar om e.e.a. in perspectief te zetten: de gemiddelde jaartemperatuur ligt daar rond de 20 graden. De warmte is vervelend, maar in Las Vegas hebben ze airco's om het nog een beetje leefbaar te houden. Het echte probleem ontstaat echter wanneer er in grote gebieden geen landbouw mogelijk meer is. En in het westen hebben we meer geld om dijken en gemalen te bouwen (tot een bepaalde grens, en wat kost dat?), maar hoe gaan ze dat in Bangladesh aanpakken denk je.
De Linkse agenda met een sterke socialistische tendens, herverdeling van welvaart, migratie toejuichen en een obsessieve aandacht voor allerlei vermeende social justice problematiek. En als je maar genoeg mensen kunt overtuigen van een noodsituatie met apocalyptische scenario's, zullen meer mensen bereid zijn in te stemmen met deze visie. Niet voor niets zijn we al van "social justice" naar "climate justice" gegaan. Elke situatie wordt door Links aangegrepen om meer hysterie aan te wakkeren, elke crisis is een kans. Zo kwam GroenLinks recent al met een artikel op hun website dat de situatie betreffende de recente overstromingen het resultaat was van klimaatverandering. Haha, gelukkig maar weinigen die hier daadwerkelijk in zullen trappen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
Over welke politieke agenda hebben we het dan?
Hoe snel verdwijnen de oude technieken wel niet als je geen nieuwe investeringen meer mag maken maar alleen nog maar levensduur zou mogen rekken tot +30 jaar?quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:53 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe zou je het noemen wanneer hele gebieden praktisch onbewoonbaar worden omdat je stug blijft doorgaan met dode dino's in de kachel stoppen. Is dat geen kapitaalvernietiging?
Niet dat het verder uitmaakt hiervoor, maar fossiele brandstof is ontstaan uit plankton en planten op land. Niet dino's.quote:
Tijd zat ook om je daar op aan te passen...quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
Ik denk ook niet dat het er één miljard gaan worden, mensen zullen gestaag andere oorden opzoeken of innovatieve technieken implementeren om zich aan de veranderende omstandigheden aan te passen. En dit zal ook in armere gebieden het geval zijn.
Mja ik denk dat er veel mensen in trappen. Incl Mutti Merkel.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, gelukkig maar weinigen die hier daadwerkelijk in zullen trappen.
Och, het zijn natuurlijk massaal wetenschappers met een bepaalde ideologie die eraan werken en die hebben allicht hun biases....quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:15 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Ik ben zijdelings betrokken geweest bij zo'n CCS project waarbij gekeken werd naar het vastleggen van koolstof door het te laten reageren met olivijn. Heel interessant hoor, maar dat vastleggen kost ook energie en je kan beter voorkomen dat je de koolstof uitstoot. Het is goed dat er naar dat soort zaken gekeken wordt hoor, maar het is veel zinvoller om te investeren in duurzame energieopwekking dan in iets tijdelijks als het afvangen en vastleggen van koolstof.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:44 schreef ludovico het volgende:
Als je werkelijk denkt dat het allemaal zoveel invloed heeft op het klimaat etc kan je je beter gaan bedenken hoe je koolstofatomen maximaal vastlegt.... Grote koolstofblokken laten zinken naar de bodem van de oceaan ofzo.... Weet ik het.
De wereld is al redelijk gemaakt: er zijn weinig plekken op deze aardbol waar maar weinig sporen van menselijke invloed te zien zijn. Het opstoken van gigantische hoeveelheden koolwaterstoffen heeft het klimaat 'gemaakt', we woelen meer grond om dan dat rivieren aan sediment verplaatsen, hele ecosystemen zijn verdwenen. We zijn nu op het punt beland dat al dat 'maken' tegen ons werkt.quote:Maar het klinkt allemaal een tikje teveel als grootheidswaanzin.
De maakbare wereld...Communisme achtige enorm machtige overheden wereld lijken we in te streven.
Er zijn ongetwijfeld een paar dino's in het moeras verdronkenquote:Op zondag 22 augustus 2021 11:57 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Niet dat het verder uitmaakt hiervoor, maar fossiele brandstof is ontstaan uit plankton en planten op land. Niet dino's.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Huilen dan.
Maar wat nou als je straks een dikke ijstijd hebt joh, dan moet je asap CO2 de lucht in spuiten?quote:Op zondag 22 augustus 2021 12:40 schreef Isdatzo het volgende:
Ik ben zijdelings betrokken geweest bij zo'n CCS project waarbij gekeken werd naar het vastleggen van koolstof door het te laten reageren met olivijn. Heel interessant hoor, maar dat vastleggen kost ook energie en je kan beter voorkomen dat je de koolstof uitstoot. Het is goed dat er naar dat soort zaken gekeken wordt hoor, maar het is veel zinvoller om te investeren in duurzame energieopwekking dan in iets tijdelijks als het afvangen en vastleggen van koolstof.
Je praat nu over milieu ipv klimaat alleen, dat is echt stap 1 die 95% van de mensen overslaat.quote:Op zondag 22 augustus 2021 12:40 schreef Isdatzo het volgende:
De wereld is al redelijk gemaakt: er zijn weinig plekken op deze aardbol waar maar weinig sporen van menselijke invloed te zien zijn. Het opstoken van gigantische hoeveelheden koolwaterstoffen heeft het klimaat 'gemaakt', we woelen meer grond om dan dat rivieren aan sediment verplaatsen, hele ecosystemen zijn verdwenen. We zijn nu op het punt beland dat al dat 'maken' tegen ons werkt.
Zal zo'n vaart niet lopenquote:Op zondag 22 augustus 2021 12:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar wat nou als je straks een dikke ijstijd hebt joh, dan moet je asap CO2 de lucht in spuiten?
Fossiele brandstof reservoirs weer aanvullen met bio fuels??
Jij had het toch over de maakbare wereldquote:Op zondag 22 augustus 2021 12:48 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je praat nu over milieu ipv klimaat alleen, dat is echt stap 1 die 95% van de mensen overslaat.
Ja maar dit is een klimaat topic, maakbare wereld (gedachtegoed die zich verder strekt dan slechts klimaat) m.b.t. klimaatquote:Op zondag 22 augustus 2021 13:36 schreef Isdatzo het volgende:
Jij had het toch over de maakbare wereld .
Laatste ijstijd was 15k jaar geleden en zeeniveau lag 100 meter lager?quote:
Je hangt iets teveel rond in BNW, dejannn.... hihi.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat het er één miljard gaan worden, mensen zullen gestaag andere oorden opzoeken of innovatieve technieken implementeren om zich aan de veranderende omstandigheden aan te passen. En dit zal ook in armere gebieden het geval zijn.
[..]
De Linkse agenda met een sterke socialistische tendens, herverdeling van welvaart, migratie toejuichen en een obsessieve aandacht voor allerlei vermeende social justice problematiek. En als je maar genoeg mensen kunt overtuigen van een noodsituatie met apocalyptische scenario's, zullen meer mensen bereid zijn in te stemmen met deze visie. Niet voor niets zijn we al van "social justice" naar "climate justice" gegaan. Elke situatie wordt door Links aangegrepen om meer hysterie aan te wakkeren, elke crisis is een kans. Zo kwam GroenLinks recent al met een artikel op hun website dat de situatie betreffende de recente overstromingen het resultaat was van klimaatverandering. Haha, gelukkig maar weinigen die hier daadwerkelijk in zullen trappen.
"Wees bang voor de Linkse Agenda, die mensen bang maakt met apocalyptische scenario's"quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:39 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
De Linkse agenda met een sterke socialistische tendens, herverdeling van welvaart, migratie toejuichen en een obsessieve aandacht voor allerlei vermeende social justice problematiek. En als je maar genoeg mensen kunt overtuigen van een noodsituatie met apocalyptische scenario's, zullen meer mensen bereid zijn in te stemmen met deze visie. Niet voor niets zijn we al van "social justice" naar "climate justice" gegaan. Elke situatie wordt door Links aangegrepen om meer hysterie aan te wakkeren, elke crisis is een kans. Zo kwam GroenLinks recent al met een artikel op hun website dat de situatie betreffende de recente overstromingen het resultaat was van klimaatverandering. Haha, gelukkig maar weinigen die hier daadwerkelijk in zullen trappen.
Reele zorg, stel extremisten.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:20 schreef probeer het volgende:
[..]
"Wees bang voor de Linkse Agenda, die mensen bang maakt met apocalyptische scenario's"
De ironie.
Het is altijd grappig om te zien hoe driftig jij kan worden zodra het observeerbare wordt benoemd. Maar voer gerust je hele riedeltje nog eens op, zogenaamd is het allemaal niet waar en ligt het probleem bij de boodschapper. En wat je daar allemaal voor uit de kast moet halen is ook opmerkelijk, van Ayn Rand en Ann Coulter (wie is dit überhaupt?) tot het Gouden Kalf. Het heeft daadwerkelijk niets meer te maken met de initiële discussie.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je hangt iets teveel rond in BNW, dejannn.... hihi.
Verder ook weinig verrassend dat van alle denkbare problemen (of liever: zelfbedachte apocalyptische doemdenkerige radicaal linkse agenda-punten) onze Rand-adept zich het meest zorgen maakt over 'hervedeling van de welvaart'. Mammon boven alles. Want de echte reden voor het ontkennen en downplayen van deze kwestie is uiteraard gewoon een ordinair economische; centjes verdienen (of liever: bij elkaar graaien) is immers van groter belang dan leefbaarheid (de Ann Coulter retoriek). Men ziet een bedreiging in het plat kapitalistisch droomplaatje van eindeloze consumptie en 'eeuwige groei', en dat moet natuurlijk met alle middelen bestreden worden. Vooraleerst door de 'klimaathysterie' te presenteren als 'socialistisch gevaar'. Die methode wordt door de aanbidders van het Gouden Kalf al anderhalve eeuw ingezet wanneer hun inhaligheid in het geding komt. Is ook niet erg - veranderen doen dat soort oppervlakkige bonzen sowieso niet - maar zeg dat dan gewoon i.p.v. trachten de wetenschappelijke consensus af te schilderen als hobby van een paar communisten.
Hihi.
Hihi, riedeltjes? Echt Dejannn?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is altijd grappig om te zien hoe driftig jij kan worden zodra het observeerbare wordt benoemd. Maar voer gerust je hele riedeltje nog eens op, zogenaamd is het allemaal niet waar en ligt het probleem bij de boodschapper. En wat je daar allemaal voor uit de kast moet halen is ook opmerkelijk, van Ayn Rand en Ann Coulter (wie is dit überhaupt?) tot het Gouden Kalf. Het heeft daadwerkelijk niets meer te maken met de initiële discussie.
En nog een keer. Aandoenlijk hoor. Leuk ook dat je gezien de duimpjes direct steun krijgt van een paar mede fantasten. Succes met het verdedigen van jullie waanideeën. Helaas prikt menig weldenkend mens er direct doorheen. Ik zou mij eens afvragen waarom dat laatste toch keer op keer zoveel woede opwekt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hihi, riedeltjes? Echt Dejannn?
Het heeft alles te maken met de discussie, maar dat je dat graag wegmoffelt onder een camouflagezeil waarbij je het ook nog presteert je eigen dichotome wereldbeeld op anderen af te wentelen, zijn we onderhand wel gewend. Men hoeft enkel het aantal keren dat je met je 'linksgeoriënteerde' stempelkussen woest in het rond zwaait te tellen; als er iets de discussie, ook de initiële, verziekt, is dat het wel. Te meer daar die SJW'ers die je overal meent waar te nemen in dit topic niet eens bestaan.
Aan wie zit je dan te denken?quote:Op zondag 22 augustus 2021 14:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Acht je sociaaldemocraten serieus extremisten?
PvdA, GL, SP, PvdD, BIJ1.quote:Op zondag 22 augustus 2021 16:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Aan wie zit je dan te denken?
D66 en alles links van PVDA (NL tak, EU tak is ook extremist).
D66 is dan ook sociaaleconomisch Kats rechts. Is daarnaast wel progressief. Althans... Ze doen alsofquote:Op zondag 22 augustus 2021 16:51 schreef probeer het volgende:
[..]
PvdA, GL, SP, PvdD, BIJ1.
D66 is imo iets te omarmend van het kapitalisme om sociaaldemocratisch genoemd te worden.
quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:29 schreef HowardRoark het volgende:
D66 heeft met het recente programma absoluut ingestoken op meer sociaaldemocratische normen en waarden. Sociaaldemocratisch wil weinig anders zeggen dan kapitalisme met een flinke regulering en aandacht voor sociale zekerheid. Dit is precies wat D66 opteert. 'Progressief kapitalisme' zoals zij zelf omschrijven met een sterk sociaal stelsel. Een vorm van kapitalisme waarbij de overheid een rol vervult als marktmeester.
"Some people just want to see the world burn." - Alfred.quote:Op zondag 22 augustus 2021 13:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat ik mij afvraag is of het niet “de bedoeling” is van mensen om koolstof uit de bodem te laten verbranden.
En waarom “We” hier perse iets aan moeten doen.
Ook wij en onze breinen zijn puur natuur, en wij mensen woelen graag in de aarde en verbranden dingen.
Noem eens wat van die weldenkende mensen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 15:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En nog een keer. Aandoenlijk hoor. Leuk ook dat je gezien de duimpjes direct steun krijgt van een paar mede fantasten. Succes met het verdedigen van jullie waanideeën. Helaas prikt menig weldenkend mens er direct doorheen. Ik zou mij eens afvragen waarom dat laatste toch keer op keer zoveel woede opwekt.
Zou tijd worden.quote:Op zondag 22 augustus 2021 17:29 schreef HowardRoark het volgende:
D66 heeft met het recente programma absoluut ingestoken op meer sociaaldemocratische normen en waarden. Sociaaldemocratisch wil weinig anders zeggen dan kapitalisme met een flinke regulering en aandacht voor sociale zekerheid. Dit is precies wat D66 opteert. 'Progressief kapitalisme' zoals zij zelf omschrijven met een sterk sociaal stelsel. Een vorm van kapitalisme waarbij de overheid een rol vervult als marktmeester.
Het gaat er niet om dat dat verschrikkelijk is. Het gaat erom dat iets dergelijks voor andere omstandigheden voor ons zorgt, en dat we ons daar op moeten voorbereiden. Een warmere wereld zorgt voor een onvoorspelbaarder klimaat met meer extremen. Als een flink deel van de ijskap in Groenland smelt, zal het zeewaterniveau stijgen. Hoeveel? Het lijkt me belangrijk om een goed idee te hebben hoeveel het zal stijgen, hoe snel het zal stijgen, en wanneer het problematisch wordt voor Nederland. Zowel in hoogte, als wanneer die hoogte bereikt wordt.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:42 schreef HowardRoark het volgende:
Zeer goed in het aanpassen? Vraag het eens aan de Neanderthalers. Of de dino's. Mensen zijn heel huiverig voor nieuwe dingen. Dat zie je altijd, er is altijd verzet tegen verandering en vernieuwing. Het feit dat de mensheid zich de afgelopen 10-12.000 jaar zo heeft kunnen ontwikkelen kwam juist omdat het klimaat stabiel en voorspelbaar was. De 40.000 jaar ervoor waren 'we' dezelfde mensen, met dezelfde hersenen. Maar het klimaat was toen te instabiel en onvoorspelbaar om onszelf te kunnen ontwikkelen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 09:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is natuurlijk zeker belangrijk de manier van leven langzaam aan te passen. Maar dat de aarde iets zal opwarmen gaat echt niet het einde der mensheid zijn. Mensen (en dieren overigens) zijn zeer goed aan het zich aanpassen aan vernieuwende omstandigheden. Helemaal als er meer zou worden geïnvesteerd in zaken zoals geoengineering en de verdere ontwikkeling van duurzame energie.
Onafhankelijk van wat precies? En wie zou dan een dergelijk rapport moeten schrijven? In feite is het een samenvatting van zo'n 40.000 peer-review gepubliceerde papers van klimaat onderzoeken. Dus het werk van duizenden klimaatwetenschappers. Note: ook als het klimaat niet zou veranderen is er nog klimaat, en dus ook klimaatwetenschappers.quote:Op zondag 22 augustus 2021 10:15 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
[..]
Waarom op 90% inzetten als je ook op 100% in kan zetten? Hoe minder je bereikt, hoe meer je met de gevolgen zit.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoe snel verdwijnen de oude technieken wel niet als je geen nieuwe investeringen meer mag maken maar alleen nog maar levensduur zou mogen rekken tot +30 jaar?
Volgens mij kan je gewoon een fatsoenlijke transitieperiode invullen wat nu ook gedaan wordt met dat 2050 streven.... Maar het lijkt mij enigszins straf om het op 100% te zetten ipv bijvoorbeeld 90%.
Mja straks wordt er gewoon CO2 uit de lucht gefilterd met een of andere zonnekracht machine / fotosynthese achtig iets en rijdt en vliegt alles gewoon op lucht joh. Het komt wel goed.
Als je werkelijk denkt dat het allemaal zoveel invloed heeft op het klimaat etc kan je je beter gaan bedenken hoe je koolstofatomen maximaal vastlegt.... Grote koolstofblokken laten zinken naar de bodem van de oceaan ofzo.... Weet ik het.
Maar het klinkt allemaal een tikje teveel als grootheidswaanzin.
De maakbare wereld...Communisme achtige enorm machtige overheden wereld lijken we in te streven.
Nee, niet zonder enorme kosten.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tijd zat ook om je daar op aan te passen...
Vraag me soms af of je het land nog kan ophogen zonder extreme kosten te maken...
Er zal best een wetenschapper met een bias tussen zitten, maar niet duizenden.quote:Op zondag 22 augustus 2021 12:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och, het zijn natuurlijk massaal wetenschappers met een bepaalde ideologie die eraan werken en die hebben allicht hun biases....
Maar zijn ze niet ethisch in hun wetenschap denk je? Sowieso is een hoop in die rapporten ook gewoon feitelijke meetdata... Zijn ze daarin aan het cherry picken dan? Misschien, maar wat het rapport wel haalt is wel te interpreteren en als er nuances zijn die ze missen dan please share... Zou ik zeggen.
Het verloop van warm naar ijstijd duurt duizenden jaren. Daarin zijn er ook wel periodes dat het sneller en langzamer gaat, door kortere cycli die het verloop beinvloeden (zonne activiteit), en omslaan, stilvallen of opstarten feedback loops (de kleine ijstijd is daar een voorbeeld van bijv). Maar dan heb je het nog steeds over een heel langzame afname van de temperatuur. Maar ook als een ijstijd over 100 jaar zijn intrede zou doen, zou dat grote gevolgen hebben voor mens, en zouden er grote investeringen en aanpassen nodig zijn om de veranderingen die dat te weeg zouden brengen het hoofd te moeten bieden. Landbouw in Europa, grote delen Rusland en de VS is dan nauwelijks meer mogelijk. Waar halen we dan ons granen en aardappelen vandaan bijv? Wat gaan we doen met de Scandinaviers als hun landen onder een ijslaag komen te liggen?quote:Op zondag 22 augustus 2021 12:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar wat nou als je straks een dikke ijstijd hebt joh, dan moet je asap CO2 de lucht in spuiten?
Fossiele brandstof reservoirs weer aanvullen met bio fuels??
Nee, niet het onderzoek is cherry picking. De keuze om onderzoek wel of niet mee te nemen...quote:Op zondag 22 augustus 2021 21:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er zal best een wetenschapper met een bias tussen zitten, maar niet duizenden.
En papers gebaseerd op cherry picking worden er wel uitgevist door....wetenschappers. De klimaatrapporten staan vol van voorzichtigheden, maar over de jaren zijn die voorzichtige conclusies steeds resoluter geworden (nu zelfs soms tot 'virtually certain' wat een ongekend resolute uitspraak is voor wetenschappers!).
Ipv op je onderbuik gevoel af te gaan, blader er gewoon eens doorheen. Door de summary for policy makers, of de regional fact sheets bijvoorbeeld.
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/#SPM
En jij weet natuurlijk welke onderzoeken er niet meegenomen zijn en die juist zeggen dat we als mensheid tot nu toe niets aan onze atmosfeer ge geo-engineerd hebben. Dus laat ze hier maar zien ipv wederom vage insinuaties zonder bronnen.quote:Op zondag 22 augustus 2021 22:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, niet het onderzoek is cherry picking. De keuze om onderzoek wel of niet mee te nemen...
Of je leest eerst wat ik allemaal schrijf voordat je reageert.quote:Op maandag 23 augustus 2021 06:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En jij weet natuurlijk welke onderzoeken er niet meegenomen zijn en die juist zeggen dat we als mensheid tot nu toe niets aan onze atmosfeer ge geo-engineerd hebben. Dus laat ze hier maar zien ipv wederom vage insinuaties zonder bronnen.
Dat heb ik gedaan en daarom vraag ik jou om de niet uitgepickte onderzoeken waar jij het over hebt, hier te melden. Kun je dat of blijk je gewoon maar bullshit te blijven verkopen hier?quote:Op maandag 23 augustus 2021 07:12 schreef ludovico het volgende:
[..]
Of je leest eerst wat ik allemaal schrijf voordat je reageert.
Ze hebben meer dan 40.000 papers hiervoor gebruikt. En op heel veel gebieden zijn de conclusies hetzelfde, die conclusies komen zoveel overeen dat op sommige gebieden de conclusies 'virually certain' zijn. Je moet als wetenschapper echt heel erg overtuigd zijn om zoiets te zeggen. Wetenschappers zelf zijn altijd de eerste om de tekortkomingen in hun studies te erkennen, en conclusies worden altijd omgeven met termen van voorzichtigheid.quote:Op zondag 22 augustus 2021 22:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, niet het onderzoek is cherry picking. De keuze om onderzoek wel of niet mee te nemen...
De mensen die genoeg hadden van zijn vorige account.quote:Op zondag 22 augustus 2021 18:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Noem eens wat van die weldenkende mensen.
Aan de ene kant hebben we de rechtse politieke agenda, gesponsord door alle grote klimaatvervuilers, de agenda die economische groei ten koste van alles wil door laten gaan en zoveel mogelijk naar de volgende generatie doorschuift omdat ze op de korte termijn aan de macht willen blijven.quote:Op zondag 22 augustus 2021 11:06 schreef Isdatzo het volgende:
Over welke politieke agenda hebben we het dan?
Leer lezen.quote:Op maandag 23 augustus 2021 07:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat heb ik gedaan en daarom vraag ik jou om de niet uitgepickte onderzoeken waar jij het over hebt, hier te melden. Kun je dat of blijk je gewoon maar bullshit te blijven verkopen hier?
Verbaas de andere users hier en laat eens wat inhoud zien.
Vals dillema ook, alsof er bewijs moet zijn voor of tegen man caused global warming.quote:Op maandag 23 augustus 2021 10:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ze hebben meer dan 40.000 papers hiervoor gebruikt. En op heel veel gebieden zijn de conclusies hetzelfde, die conclusies komen zoveel overeen dat op sommige gebieden de conclusies 'virually certain' zijn. Je moet als wetenschapper echt heel erg overtuigd zijn om zoiets te zeggen. Wetenschappers zelf zijn altijd de eerste om de tekortkomingen in hun studies te erkennen, en conclusies worden altijd omgeven met termen van voorzichtigheid.
Er zullen ook studies beoordeeld zijn met afwijkende conclusies, maar er blijkt eigenlijk altijd dat er vanalles aan die studies mankeert (data niet goed verzameld, geen rekening gehouden met andere factoren, analyses niet correct uitgevoerd, conclusies die niet getrokken kunnen worden op basis van de data en/of analyses etc). Een beetje als met de Ivermectin studies.
Maar welke studies zouden dan niet meegenomen zijn? En als 5000 studies waar 20.000 onderzoekers bij betrokken zijn laten zien dat de aarde opwarmt, en 1 gammele studie van 1 wetenschapper laat zien dat dat niet zo is. Ben je dan aan het cherry picken als je die niet meeneemt? Of ben je juist aan het cherry picken als je die wel meeneemt en concludeert dat de aarde niet opwarmt?
Maar post eens een studie die volgens jou niet meegenomen is.
Lekker zo een wereldbeeld.quote:Op maandag 23 augustus 2021 20:50 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Aan de ene kant hebben we de rechtse politieke agenda, gesponsord door alle grote klimaatvervuilers, de agenda die economische groei ten koste van alles wil door laten gaan en zoveel mogelijk naar de volgende generatie doorschuift omdat ze op de korte termijn aan de macht willen blijven.
Aan de andere kant staan duizenden wetenschappers die hun halve leven het klimaat hebben bestudeerd en met een alarmerend rapport komen.
Haha, het is inderdaad altijd weer hilarisch om te zien hoe jij vecht met de links-en progressief georiënteerde schimmen in je hoofd.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, het is inderdaad altijd weer hilarisch om te zien hoe sommige sterk links-en progressief georiënteerden het beeld willen creëren dat "de wetenschap" aan hun kant staat. En dit gaat niet alleen op voor dit onderwerp. Complete waanideeën natuurlijk, die enkel worden aangegrepen om de eigen politieke agenda van enige geloofwaardigheid te voorzien. Het is toch jammer dat omdat deze groep mensen hun zin niet krijgt via de electorale manier, ze daarom uit frustratie altijd maar moeten proberen om anderen te demoniseren. Zogenaamd is de hele wereld dom, egoïstisch en bekrompen, enkel zij zijn op intellectueel en moreel vlak compleet verlicht.
Populistisch rechts nog wel, toe maar. Over wie heb je het dan precies? En er is in deze reeks volop inhoudelijk gediscussieerd over dit onderwerp, maar misschien heb je dat gemist? Ten slotte ben ik het er geheel mee eens dat een 'vijand verhaal' de oplossing niet is. Misschien moet je wat dat betreft de user Knipoogje maar eens aanspreken.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:10 schreef Basp1 het volgende:
Altijd triest on te zien dat populisitsch rechts links de schuld geeft maar weigert inhoudelijk op deze klimaat discussie in te gaan. Totale geestelijke armoede gemaskeerd door een vijand verhaal ervan te maken.
Hihi, meteen weer boos. Immers weet jij dondersgoed dat jij tot de kliek behoort waar ik het over heb. Dus als het observeerbare over deze groep mensen dan wordt benoemd, zet dat direct kwaad bloed. Maar ik zou het probleem niet bij de boodschapper zoeken noch het proberen op te lossen via gaslighting, wat je hier dus beide helaas wel tracht te doen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Haha, het is inderdaad altijd weer hilarisch om te zien hoe jij vecht met de links-en progressief georiënteerde schimmen in je hoofd.
Projectie, Dejannn. Projectie.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:26 schreef HowardRoark het volgende:
Hihi, meteen weer boos. Immers weet jij dondersgoed dat jij tot de kliek behoort waar ik het over heb. Dus als het observeerbare over deze groep mensen dan wordt benoemd, zet dat direct kwaad bloed. Maar ik zou het probleem niet bij de boodschapper zoeken noch het proberen op te lossen via gaslighting, wat je hier dus beide helaas wel tracht te doen.
Ik baseer me op geconstateerde resultaten en ik zie een VVD aan afbraakbeleid doen om grote corporaties te kunnen ontzien en niet willens ingrijpende maatregelen te nemen uit angst afgestraft te worden. Tevens zie ik duizenden wetenschappers een doembeeld schetsen. Dat wereldbeeld is dus zeer realistisch. Itt het jouwe.quote:
Ik heb nou een tijdje naar je bericht gekeken, maar ik kan er niet echt een touw aan vast knopen. Hoe dan ook, los van hetgeen van wat je boven het hierboven gequote stukje schrijft, vraag ik me af: Wat bedoel je nou met de gequote tekst?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 09:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die zeespiegel stijgt lekker 2-4mm per jaar en trekt zich vrij weinig aan van die 1.5 graad.
Vreemde constatering wel als dat gemiddeld meer op Groenland zou zijn etc.
We zijn al op 1.2 graden en er is geen versnelling meetbaar in zeespiegelstijging.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 11:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik heb nou een tijdje naar je bericht gekeken, maar ik kan er niet echt een touw aan vast knopen. Hoe dan ook, los van hetgeen van wat je boven het hierboven gequote stukje schrijft, vraag ik me af: Wat bedoel je nou met de gequote tekst?
De zeespiegel trekt zich juist wel wat aan van die 1.5 graad (of whatever we op uit gaan komen), zowel via thermische expansie als via smeltwater als via het opdrogen van aquifers. Zoveel onderken je dacht ik ook net als dat deze rapporten waarschijnlijk de beste weergave zijn van de wetenschappelijke status? Dus wat bedoel je?!
En wat is een vreemde constatering als wat gemiddeld meer op Groenland zou zijn? Als je doelt op temperatuur is hetgeen wat geobserveerd is en geprojecteerd wordt weergegeven in dit plaatje (uit de Summary for policymakers van AR6 WG1) :
[ afbeelding ]
Omdat eigenlijk pas sinds het begin van de indstriele revolutie we begonnen zijn veel CO2 in de atmosfeer te brengen. Dus dan kun je het effect van die activiteiten zien. Rekening houdend met milankovitch cycli, zonneactiviteit etc. Volgens de eerste zou het af moeten koelen bijv (een paar tienden graden).quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
Waarom wordt de periode 1850 - 1900 hier als specifiek referentiekader genomen? Dat is ook niet zo snel te vinden in het rapport.
quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
Waarom wordt de periode 1850 - 1900 hier als specifiek referentiekader genomen? Dat is ook niet zo snel te vinden in het rapport.
quote:9 The period 1850–1900 represents the earliest period of sufficiently globally complete observations to estimate global surface
temperature and, consistent with AR5 and SR1.5, is used as an approximation for pre-industrial conditions
Ehh, jawel?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
We zijn al op 1.2 graden en er is geen versnelling meetbaar in zeespiegelstijging.
Misschien omdat vanaf toen wat meer directe metingen van over de hele wereld beschikbaar waren?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:04 schreef HowardRoark het volgende:
Waanideeën, aldus onze Gulch-bewoner, wiens grote doemscenario bestaat uit een door marxisten gedreven wetenschappelijke elite en politiek, die in de klimaatkwestie vooral bezig is 'herverdeling van welvaart' en andere 'socialistische gruwelen' door te voeren.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
Haha, het is inderdaad altijd weer hilarisch om te zien hoe sommige sterk links-en progressief georiënteerden het beeld willen creëren dat "de wetenschap" aan hun kant staat. En dit gaat niet alleen op voor dit onderwerp. Complete waanideeën natuurlijk, die enkel worden aangegrepen om de eigen politieke agenda van enige geloofwaardigheid te voorzien. Het is toch jammer dat omdat deze groep mensen hun zin niet krijgt via de electorale manier, ze daarom uit frustratie altijd maar moeten proberen om anderen te demoniseren. Zogenaamd is de hele wereld dom, egoïstisch en bekrompen, enkel zij zijn op intellectueel en moreel vlak compleet verlicht.
Maar waar blijft dan de wetenschap uit de rechtse hoek die jouw verhaal kan bewijzen? Want die vallen iedere keer door de mand, verrassend wel.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 10:03 schreef HowardRoark het volgende:
had het kapitalisme maar zoveel moraal dat de vervuiler daadwerkelijk betaald. Dan zou goedkope productie uit china nooit zo'n vlucht genomen hebven als de externaliteiten van vervuiling in de prijzen meegenomen waren. Maar dat is volgens de economen allemaal te moeilijk om mee te rekenen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:27 schreef Tijger_m het volgende:
Nog verrassender, het principe "De vervuiler betaald" is toch gewoon een basis principe van kapitalisme? Wat is daar links aan? En wat er is er links aan klimaatmaatregelen?
Ik opteer niet voor een ander referentiekader, ik stel een vraag. Het is namelijk nogal opmerkelijk om bij een planeet die miljarden jaren oud is, een tijdsframe van 50 jaar te pakken en te verwachten dat vanaf dat moment het klimaat op de desbetreffende planeet min of meer stagneert. En vanuit dat perspectief lijkt de periode 1850 - 1900 vrij random te zijn, wat het een uiterst discutabel referentiekader maakt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Misschien omdat vanaf toen wat meer directe metingen van over de hele wereld beschikbaar waren?
Wat zou jij anders als kadermeting willen zien?
Gelukkig doet niemand dat.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik opteer niet voor een ander referentiekader, ik stel een vraag. Het is namelijk nogal opmerkelijk om bij een planeet die miljarden jaren oud is, een tijdsframe van 50 jaar te pakken en te verwachten dat vanaf dat moment het klimaat op de desbetreffende planeet min of meer stagneert.
Neuh. En welk referentiekader je ook pakt: de huidige opwarming is in geologisch perspectief ongekend snel.quote:En vanuit dat perspectief lijkt de periode 1850 - 1900 vrij random te zijn, wat het een uiterst discutabel referentiekader maakt.
Het heeft weinig met de onderbuik te maken eigenlijk. Volgens mij leg ik mijn punt ook duidelijk uit. Maar ik begrijp dat elk weerwoord op de klimaathysterie er één te veel is.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:45 schreef Basp1 het volgende:
Pluis dan eerst eens de logica van het ipcc uit en schiet daar dan gaten in ipv je vokgende brainfart waarom jij deze tijdspanne vanuit je onderbuik discutabel vind.
Die laatste categorie pas jij inderdaad wel goed in thuis. Wat een zelfreflectie Etto, touché.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Academici versus dilettanten... altijd genieten.
Hihi, voelde je je aangesproken?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het heeft weinig met de onderbuik te maken eigenlijk. Volgens mij leg ik mijn punt ook duidelijk uit. Maar ik begrijp dat elk weerwoord op de klimaathysterie er één te veel is.
[..]
Die laatste categorie pas jij inderdaad wel goed in thuis. Wat een zelfreflectie Etto, touché.
Het staat zoals Zwoerd aangaf in voetnoot 9 te lezen. Het is een vraag die wel vaker gesteld wordt en terug te vinden is in meerdere rapporten. Het antwoord is inderdaad dat het simpelweg een standin is voor "preindustriele tijd" waar pas sinds die periode genoeg nauwkeurige directe metingen zijn gedaan over de planeet. Maar er had inderdaad een arbitrair ander punt gekozen kunnen worden... zou raar zijn, want geen toegevoegde waarde, maar het kan wel.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:52 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het heeft weinig met de onderbuik te maken eigenlijk. Volgens mij leg ik mijn punt ook duidelijk uit. Maar ik begrijp dat elk weerwoord op de klimaathysterie er één te veel is.
Het ligt eraan wat je bedoelt met stagneren. Zonder AGW zou je verwachten dat na 1850 het klimaat dezelfde natuurlijke variatie vertoont als dat het de duizenden jaren daarvoor heeft gedaan.quote:[b]Op dinsdag 24 augustus 2021 12:41 schreef HowardRoark het v
Ik opteer niet voor een ander referentiekader, ik stel een vraag. Het is namelijk nogal opmerkelijk om bij een planeet die miljarden jaren oud is, een tijdsframe van 50 jaar te pakken en te verwachten dat vanaf dat moment het klimaat op de desbetreffende planeet min of meer stagneert. En vanuit dat perspectief lijkt de periode 1850 - 1900 vrij random te zijn, wat het een uiterst discutabel referentiekader maakt.
Niet dus. Er zijn hierboven twee goede redenen gegeven.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:41 schreef HowardRoark het volgende:
Direct het hele kliekje er weer bovenop. Hihi, wat een strijdertjes zijn het toch ook.
[..]
Ik opteer niet voor een ander referentiekader, ik stel een vraag. Het is namelijk nogal opmerkelijk om bij een planeet die miljarden jaren oud is, een tijdsframe van 50 jaar te pakken en te verwachten dat vanaf dat moment het klimaat op de desbetreffende planeet min of meer stagneert. En vanuit dat perspectief lijkt de periode 1850 - 1900 vrij random te zijn, wat het een uiterst discutabel referentiekader maakt.
Het klimaat op aarde is naar schatting altijd zeer veranderlijk geweest. Dus welke natuurlijke variatie hebben we het over? De laatste duizenden jaren? Waarom specifiek die? De hele discussie omtrent klimaat lijkt te stoelen op een premisse dat zonder AGW, het klimaat min of meer de komende eeuwen gelijk zou zijn aan wat het was toen de mens met metingen en observaties begon. Dat wordt omarmd als een soort richtpunt. En dat is vrij opmerkelijk te noemen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 13:03 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat je bedoelt met stagneren. Zonder AGW zou je verwachten dat na 1850 het klimaat dezelfde natuurlijke variatie vertoont als dat het de duizenden jaren daarvoor heeft gedaan.
Maar dat doet het dus niet, we zien een stijging van ruim boven de 1C per eeuw. Dat is onkend in, waarschijnlijk, de hele geschiedenis sinds er mensen op Aarde rondlopen.
En dat is een creatieve hypothese. Dus een specifiek klimaat heeft voor de cognitieve ontwikkeling van de mens gezorgd. Interessant zeg. Vooral ook dat mensen zich dus volgens jou tienduizenden jaren nauwelijks hebben weten te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 13:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Niet dus. Er zijn hierboven twee goede redenen gegeven.
En ja, het is warmer geweest, en kouder geweest, maar het stabiele, gematigde klimaat van de laatste 12.000 heeft gezorgd voor een enorme ontwikkeling van de mensheid. Itt de periode ervoor, toen het klimaat onvoorspelbaarder was, mensen hadden toen dezelfde herseninhoud, maar toch konden ze zich tienduizenden jaren nauwelijks ontwikkelen.
Voor de verandelijkheid ligt het maar net aan de tijdschaal waar je naar kijkt. Over een periode van miljoenen jaren zijn grote klimaatveranderingen geweest op Aarde. Zo'n tijdschaal is voor een geoloog interessant, maar voor ons niet echt relevant. Voor de mensheid zijn veranderingen die over decennia of eeuwen gaan een stuk impactvoller en dus relevanter.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 13:47 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het klimaat op aarde is naar schatting altijd zeer veranderlijk geweest. Dus welke natuurlijke variatie hebben we het over? De laatste duizenden jaren? Waarom specifiek die? De hele discussie omtrent klimaat lijkt te stoelen op een premisse dat zonder AGW, het klimaat min of meer de komende eeuwen gelijk zou zijn aan wat het was toen de mens met metingen en observaties begon. Dat wordt omarmd als een soort richtpunt. En dat is vrij opmerkelijk te noemen.
Zonder voorspelbaar klimaat was er geen landbouw mogelijk. Zonder landbouw bleef het bij jagen en verzamelen, en dan hou je weinig tijd over voor andere dingen. Dat kun je zien bij volkeren die nog steeds als jagers en verzamelaars leven.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 14:02 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En dat is een creatieve hypothese. Dus een specifiek klimaat heeft voor de cognitieve ontwikkeling van de mens gezorgd. Interessant zeg. Vooral ook dat mensen zich dus volgens jou tienduizenden jaren nauwelijks hebben weten te ontwikkelen.
2a4 mm range.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 12:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ehh, jawel?
Shum and Kuo (2011):
[ afbeelding ]
Zie bijvoorbeeld: https://www-nature-com.proxy.library.uu.nl/articles/nclimate3325
Global mean sea level (GMSL) has been rising at a faster rate during the satellite altimetry period (1993–2014) than previous decades, and is expected to accelerate further over the coming century1. However, the accelerations observed over century and longer periods2 have not been clearly detected in altimeter data spanning the past two decades3,4,5. Here we show that the rise, from the sum of all observed contributions to GMSL, increases from 2.2 ± 0.3 mm yr−1 in 1993 to 3.3 ± 0.3 mm yr−1 in 2014. This is in approximate agreement with observed increase in GMSL rise, 2.4 ± 0.2 mm yr−1 (1993) to 2.9 ± 0.3 mm yr−1 (2014), from satellite observations that have been adjusted for small systematic drift, particularly affecting the first decade of satellite observations6. The mass contributions to GMSL increase from about 50% in 1993 to 70% in 2014 with the largest, and statistically significant, increase coming from the contribution from the Greenland ice sheet, which is less than 5% of the GMSL rate during 1993 but more than 25% during 2014. The suggested acceleration and improved closure of the sea-level budget highlights the importance and urgency of mitigating climate change and formulating coastal adaption plans to mitigate the impacts of ongoing sea-level rise.
Eerst zeg je dat de zeespiegelstijging niet meetbaar versnelt, en wanneer ik je laat zien dat er wel degelijk een (overigens relatief grote) versnelling waargenomen wordt ga je het downplayen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 15:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
2a4 mm range.
Zo lang wordt het nog niet bijgehouden allemaal, periode pre satalite is gevoelig voor manipulaties. Dan heb je die synchroon metingen weer nodig.
Maar mooi man 1.2 graden warmer en het gaat 1mm per jaar sneller. Angst!
Het gaat momenteel ten opzichte van de temperaturen rond 1850 inderdaad snel. Maar dan hebben we het dus meer over het afremmen van AGW (waar natuurlijk ook de nodige moeite in wordt gestoken) en het aanpassen aan de veranderingen die onontkomelijk zijn. Alleen een stagnatie verwachten en continue een random periode van vijftig jaar als referentiekader blijven gebruiken is vrij zinloos.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 14:42 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Voor de verandelijkheid ligt het maar net aan de tijdschaal waar je naar kijkt. Over een periode van miljoenen jaren zijn grote klimaatveranderingen geweest op Aarde. Zo'n tijdschaal is voor een geoloog interessant, maar voor ons niet echt relevant. Voor de mensheid zijn veranderingen die over decennia of eeuwen gaan een stuk impactvoller en dus relevanter.
En waarom de laatste paar duizen jaar? Dat betreft het holoceen, de interglaciale periode waar we nu inzitten en waar de gehele menselijke beschaving zich heeft ontwikkeld. Daarbinnen is er ook natuurlijke variatie geweest: bekende voorbeelden zijn de medieval warming period en de kleine ijstijd. Maar snelheid waarmee het klimaar nu verandert is van een compleet andere orde als die periodes.
Je had het over cognitieve ontwikkeling. Niet over landbouw.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 14:58 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Zonder voorspelbaar klimaat was er geen landbouw mogelijk. Zonder landbouw bleef het bij jagen en verzamelen, en dan hou je weinig tijd over voor andere dingen. Dat kun je zien bij volkeren die nog steeds als jagers en verzamelaars leven.
Het gaat niet om stagnatie, het gaat om GEEN opwarming van 1-3 °C per eeuw. Als die opwarming zo nog 100 jaar doorgaat dat schiet de temperaruur VER uit boven welke referentiekade je ook maar kiest uit de laatste 10000 jaar.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 15:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het gaat momenteel ten opzichte van de temperaturen rond 1850 inderdaad snel. Maar dan hebben we het dus meer over het afremmen van AGW (waar natuurlijk ook de nodige moeite in wordt gestoken) en het aanpassen aan de veranderingen die onontkomelijk zijn. Alleen een stagnatie verwachten en continue een random periode van vijftig jaar als referentiekader blijven gebruiken is vrij zinloos.
[..]
Je had het over cognitieve ontwikkeling. Niet over landbouw.
Dat daar de nodige moeite in wordt gestoken betekent niet dat dat afdoende is natuurlijk. De cijfers en prognoses zijn niet bijzonder positief.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 15:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het gaat momenteel ten opzichte van de temperaturen rond 1850 inderdaad snel. Maar dan hebben we het dus meer over het afremmen van AGW (waar natuurlijk ook de nodige moeite in wordt gestoken) en het aanpassen aan de veranderingen die onontkomelijk zijn. Alleen een stagnatie verwachten en continue een random periode van vijftig jaar als referentiekader blijven gebruiken is vrij zinloos.
[..]
Je komt met een comment die 2 plekken de jaarlijkse increase meet en ik weet niet precies hoe het zit maar het lijkt me geen geleidelijk proces, nogal van wat variabelen afhankelijk wat je meet wanneer je meet etc. Zelfs al is beide met satalieten gedaan.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 15:57 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat de zeespiegelstijging niet meetbaar versnelt, en wanneer ik je laat zien dat er wel degelijk een (overigens relatief grote) versnelling waargenomen wordt ga je het downplayen.
Ontkenningsfase, Ludo?
Interessant. En waarom acht jij de cijfers en prognoses niet zo positief? Bovendien, wat stel je dan voor? Want klagen is natuurlijk makkelijk.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 16:26 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Dat daar de nodige moeite in wordt gestoken betekent niet dat dat afdoende is natuurlijk. De cijfers en prognoses zijn niet bijzonder positief.
Omdat dit op de lange termijn veranderingen behelst die bedreigend zijn voor de huidige wereld.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 16:57 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Interessant. En waarom acht jij de cijfers en prognoses niet zo positief? Bovendien, wat stel je dan voor? Want klagen is natuurlijk makkelijk.
Als er nu niets wordt gedaan. Maar men is druk bezig, zo keldert de uitstoot van CO2 in de EU en de VS al flink. En ook China heeft ook dat gebied ambitieuze plannen. Dus verandering zal er komen. En ja, de temperatuur gaat iets stijgen, en ja dat gaat gevolgen hebben, maar dat kunnen we beperken en het verder schetsen van allerlei apocalyptische scenario's is daarom niet nodig.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:02 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Omdat dit op de lange termijn veranderingen behelst die bedreigend zijn voor de huidige wereld.
Waar zat je concreet gezien nog meer aan te denken dan?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:02 schreef Poem_ het volgende:
En er is niet echt een oplossing tenzij er drastische veranderingen doorgevoerd gaan worden. Daar wil men echter niet aan geloven. Er wordt in ieder geval nog veel te weinig gedaan, wil je dit probleem nog relatief beheersbaar houden.
Tsja, we weten wel dat tijdens de laatste ijstijd het zeeniveau ongeveer 120m lager was.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 15:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
2a4 mm range.
Zo lang wordt het nog niet bijgehouden allemaal, periode pre satalite is gevoelig voor manipulaties. Dan heb je die synchroon metingen weer nodig.
Maar mooi man 1.2 graden warmer en het gaat 1mm per jaar sneller. Angst!
Ik had het over ontwikkeling, niet cognitieve ontwikkeling. Ik noemde juist dat de herseninhoud hetzelfde is gebleven. Men is dus niet slimmer geworden, de omstandigheden veranderden (werden voorspelbaar), waar mensen daar gebruik van konden maken, waar dat eerder niet kon.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 15:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Dat de uitstoot keldert wilt niet zeggen dat het probleem weg is. De zeespiegel stijgt sowieso nog de komende tientallen, zo niet honderden jaren. En de tijd dat we daar rekening mee moeten gaan houden dmv dijkverzwaringen ligt niet ver meer voor ons, enige tientallen jaren hooguit. In verschillende scenario's met gematigde CO2 uitstoot en temperatuurstijging krijgt onze kust rond 2040 al met 4mm stijging per jaar te maken. Een flinke noordwester op een verkeerd tijdstip wordt dan al veel sneller een probleem dan het nu is.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als er nu niets wordt gedaan. Maar men is druk bezig, zo keldert de uitstoot van CO2 in de EU en de VS al flink. En ook China heeft ook dat gebied ambitieuze plannen. Dus verandering zal er komen. En ja, de temperatuur gaat iets stijgen, en ja dat gaat gevolgen hebben, maar dat kunnen we beperken en het verder schetsen van allerlei apocalyptische scenario's is daarom niet nodig.
[..]
Waar zat je concreet gezien nog meer aan te denken dan?
Ja, dit is wel een beetje de essentie van het probleem: je weet niet hoe het zit, maar dat weerhoudt je er niet van om allerlei dingen te roepen. Wanneer je dan geconfronteerd wordt met je uitspraken die niet kloppen dan valt het allemaal wel mee en is het toch allemaal niet zo erg.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 16:44 schreef ludovico het volgende:
en ik weet niet precies hoe het zit
We zullen ons op dergelijke veranderingen simpelweg aanpassen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:27 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat de uitstoot keldert wilt niet zeggen dat het probleem weg is. De zeespiegel stijgt sowieso nog de komende tientallen, zo niet honderden jaren. En de tijd dat we daar rekening mee moeten gaan houden dmv dijkverzwaringen ligt niet ver meer voor ons, enige tientallen jaren hooguit. In verschillende scenario's met gematigde CO2 uitstoot en temperatuurstijging krijgt onze kust rond 2040 al met 4mm stijging per jaar te maken. Een flinke noordwester op een verkeerd tijdstip wordt dan al veel sneller een probleem dan het nu is.
Hihi, gelukkig heb jij wel alle wijsheid in pacht natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, dit is wel een beetje de essentie van het probleem: je weet niet hoe het zit, maar dat weerhoudt je er niet van om allerlei dingen te roepen. Wanneer je dan geconfronteerd wordt met je uitspraken die niet kloppen dan valt het allemaal wel mee en is het toch allemaal niet zo erg.
Hij kan zijn posts tenminste onderbouwen met wetenschappelijk onderzoek. Dat is wel een relevant dingetje als je het over wetenschap hebt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
We zullen ons op dergelijke veranderingen simpelweg aanpassen.
[..]
Hihi, gelukkig heb jij wel alle wijsheid in pacht natuurlijk.
Kom nou tochhhhhhquote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:31 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, dit is wel een beetje de essentie van het probleem: je weet niet hoe het zit, maar dat weerhoudt je er niet van om allerlei dingen te roepen. Wanneer je dan geconfronteerd wordt met je uitspraken die niet kloppen dan valt het allemaal wel mee en is het toch allemaal niet zo erg.
Maar vooruit, laten we nog een poging wagen:
[ afbeelding ]
We revisit the global mean sea level (GMSL) budget during the whole altimetry era (January 1993 to December 2015) using a large number of data sets. The budget approach allows quantifying the TOPEX A altimeter drift (amounting 1.5 ± 0.5 mm/yr over 1993–1998). Accounting for this correction and using ensemble means for the GMSL and components lead to closure of the sea level budget (trend of the residual time series being 0.0 ± 0.22 mm/yr). The new GMSL rate over January 1993 to December 2015 is now close to 3.0 mm/yr. An important increase of the GMSL rate, of 0.8 mm/yr, is found during the second half of the altimetry era (2004–2015) compared to the 1993–2004 time span, mostly due to Greenland mass loss increase and also to slight increase of all other components of the budget.
https://agupubs.onlinelib(...)10.1002/2017GL073308
Ja, leuk, maar de uitstoot kan hooguit, vrij beperkt, worden gereduceerd. Dus dat men allerlei ambitieuze plannen heeft zegt eveneens niet zo gek veel.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Als er nu niets wordt gedaan. Maar men is druk bezig, zo keldert de uitstoot van CO2 in de EU en de VS al flink. En ook China heeft ook dat gebied ambitieuze plannen. Dus verandering zal er komen. En ja, de temperatuur gaat iets stijgen, en ja dat gaat gevolgen hebben, maar dat kunnen we beperken en het verder schetsen van allerlei apocalyptische scenario's is daarom niet nodig.
[..]
Waar zat je concreet gezien nog meer aan te denken dan?
Dit onderzoek laat in een periode van 12 jaar een toename van 0.8 mm/jaar zien. Als die trend zich dooezet, resulteert dat in een best flinke zeespiegelstijging aan het einde van deze eeuw.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 18:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kom nou tochhhhhh
Je komt verdomme zelf nog met een bron die stelt 2.9mm op jaarbasis op +1.2 graden ipv 2.4 op.... Stukje minder.
Dat moet allemaal 10mm worden of zelfs nog meer op jaarbasis? Hou toch op.
Je post zelf dingen die mijn punt alleen maar bevestigen man.
Ik heb echter niet het idee dat het IPCC voorziet dat de stijging met 0.8mm/jaar zal toenemen behoudens op dit moment niet goed te voorziene scenario's.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 19:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dit onderzoek laat in een periode van 12 jaar een toename van 0.8 mm/jaar zien. Als die trend zich dooezet, resulteert dat in een best flinke zeespiegelstijging aan het einde van deze eeuw.
quote:Global mean sea level increased by 0.20 [0.15 to 0.25] m between 1901 and 2018. The average rate
of sea level rise was 1.3 [0.6 to 2.1] mm yr–1 between 1901 and 1971, increasing to 1.9 [0.8 to 2.9] mm yr–1
between 1971 and 2006, and further increasing to 3.7 [3.2 to 4.2] mm yr–1 between 2006 and 2018 (high
confidence). Human influence was very likely the main driver of these increases since at least 1971.
Simpelweg? Dat is de crux, zo simpel is dat niet. De kosten van het aanpassen zullen voor Nederland een stuk groter zijn dan de kosten die nu voorgesteld worden om aanpassingen te doen. Maar schijnbaar is het ene kapitaalvernietiging en het andere simpel.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 17:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
We zullen ons op dergelijke veranderingen simpelweg aanpassen.
Je gaat er aan voorbij dat op bepaalde momenten negatieve feedback loops uitdoven of omslaan in positieve feedback loops, or positieve feedback loops ontstaan. Bij een 1.2 hogere temp kan het best zijn dat de zeespiegelstijging blijft versnellen. En niet op een statische 2.9mm blijft.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 18:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Kom nou tochhhhhh
Je komt verdomme zelf nog met een bron die stelt 2.9mm op jaarbasis op +1.2 graden ipv 2.4 op.... Stukje minder.
Dat moet allemaal 10mm worden of zelfs nog meer op jaarbasis? Hou toch op.
Je post zelf dingen die mijn punt alleen maar bevestigen man.
Het is niet 0.8 mm/per jaar, maar per 12 jaar. De acceleratie is 0.067 mm/j2quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 19:21 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik heb echter niet het idee dat het IPCC voorziet dat de stijging met 0.8mm/jaar zal toenemen behoudens op dit moment niet goed te voorziene scenario's.
Het is inderdaad niet 0.8mm/jaar. Ik las dit en sprong direct naar wat ik dacht te lezen:quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 19:45 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Het is niet 0.8 mm/per jaar, maar per 12 jaar. De acceleratie is 0.067 mm/j2
Ze hebben het daar zoals ik het las over een stijging van de stijging van het globale zeeniveau met 0.8mm/yr. Echter kan dat logischerwijze inderdaad niet kan kloppen, want dan had het al richting de cm per jaar moeten stijgen als het dat was.quote:An important increase of the GMSL rate, of 0.8 mm/yr, is found during the second half of the altimetry era (2004–2015) compared to the 1993–2004 time span, mostly due to Greenland mass loss increase and also to slight increase of all other components of the budget.
Die 0.8 is het absolute verschil tussen 2.7 ('93-'04) en 3.5 mm zeespiegelstijging per jaar ('04-'15).quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 20:09 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet 0.8mm/jaar. Ik las dit en sprong direct naar wat ik dacht te lezen:
[..]
Ze hebben het daar zoals ik het las over een stijging van de stijging van het globale zeeniveau met 0.8mm/yr. Echter kan dat logischerwijze inderdaad niet kan kloppen, want dan had het al richting de cm per jaar moeten stijgen als het dat was.
Wat bedoelen ze dan met "increase of the GMSL rate, of 0.8 mm/yr"? Want zoals jij het zegt: "het is 0.8 mm per 12 jaar" lees ik daar dan ook weer niet in, hoewel dat wel logischer zou zijn...
Oh lol, god wat kippig van me. Kwartje valt.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 20:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Die 0.8 is het absolute verschil tussen 2.7 ('93-'04) en 3.5 mm zeespiegelstijging per jaar ('04-'15).
De zeespiegelstijging was in de periode 1993-2004 2.7 mm/j en in 2004-2015 3.5 mm/j. Dus in die periode van 12 jaar is de zeespiegelstijging met 0.8 mm/jaar toegenomen.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 20:09 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet 0.8mm/jaar. Ik las dit en sprong direct naar wat ik dacht te lezen:
[..]
Ze hebben het daar zoals ik het las over een stijging van de stijging van het globale zeeniveau met 0.8mm/yr. Echter kan dat logischerwijze inderdaad niet kan kloppen, want dan had het al richting de cm per jaar moeten stijgen als het dat was.
Wat bedoelen ze dan met "increase of the GMSL rate, of 0.8 mm/yr"? Want zoals jij het zegt: "het is 0.8 mm per 12 jaar" lees ik daar dan ook weer niet in, hoewel dat wel logischer zou zijn...
Maar waar zit je dan concreet gezien nog meer aan te denken? Die vraag wordt (zoals gewoonlijk) weer eens ontweken. Ik zie veel pessimisme omtrent de huidige maatregelen, maar klagen is makkelijk, kom eens met alternatieve of aanvullende suggesties ..quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 19:16 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar de uitstoot kan hooguit, vrij beperkt, worden gereduceerd. Dus dat men allerlei ambitieuze plannen heeft zegt eveneens niet zo gek veel.
Zelfs als de uitstoot, in alles, vanaf morgen volledig zou stoppen doen we er wel een klein aantal jaartjes over voordat de balans zich weer herstelt.
Het enige effectieve alternatief is als we drastische reducties invoeren, wereldwijd, met betrekking tot onze welvaart. Daar is het al veel te laat voor.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 21:13 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Maar waar zit je dan concreet gezien nog meer aan te denken? Die vraag wordt (zoals gewoonlijk) weer eens ontweken. Ik zie veel pessimisme omtrent de huidige maatregelen, maar klagen is makkelijk, kom eens met alternatieve of aanvullende suggesties ..
Blijft een beetje vaag hoor. Reducties in welke vorm?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 21:16 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Het enige effectieve alternatief is als we drastische reducties invoeren, wereldwijd, met betrekking tot onze welvaart. Daar is het al veel te laat voor.
Zo heel ingewikkeld is deze materie nu ook weer niet.
Geen vlees, geen vliegvakanties, minder kinderen (vooral in de eerste wereld!), minder energiegebruik.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 21:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Blijft een beetje vaag hoor. Reducties in welke vorm?
Heb je ook moeite met het strikken van je veters of kun je dat nog net af?quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 21:30 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Blijft een beetje vaag hoor. Reducties in welke vorm?
Wat een opmerkelijke post. Volgens mij kwam ik met een hele normale en logische vraag? Jij stelde immers dat er allerlei drastische reducties moeten worden ingevoerd met betrekking tot de welvaart. Vanuit dat perspectief ben ik dan benieuwd aan wat voor reducties je zit te denken ... Maar vervolgens kom je direct met een of andere ad hominem reactie. Wat dat betreft kun je een voorbeeld nemen aan de user boven jou, die speelt tenminste geen verstoppertje.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 21:50 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Heb je ook moeite met het strikken van je veters of kun je dat nog net af?
Ik ga er van uit dat je je ook wel een heel klein beetje hebt ingelezen. En daaruit ook kunt opmaken dat het probleem al in een te vergevorderd stadium zit om daar met de huidige plannen nog effectief tegenaan te kunnen werken. Waar de uitstoot in zit en ook in gereduceerd kan worden moet eveneens geen heel onbekend terrein voor je zijn.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 22:03 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat een opmerkelijke post. Volgens mij kwam ik met een hele normale en logische vraag? Jij stelde immers dat er allerlei drastische reducties moeten worden ingevoerd met betrekking tot de welvaart. Vanuit dat perspectief ben ik dan benieuwd aan wat voor reducties je zit te denken ... Maar vervolgens kom je direct met een of andere ad hominem reactie. Wat dat betreft kun je een voorbeeld nemen aan de user boven jou, die speelt tenminste geen verstoppertje.
Dat laatste ben ik niet met je eens, het is zelfs een uitstekend kapitalistisch business model om in groene technologie te gaan. Grote vraag naar, nog relatief weinig concurrentie in veel landen en daarmee krijg je dus een voorsprong die je kan omzetten in grote winsten.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 21:35 schreef babylon het volgende:
[..]
Geen vlees, geen vliegvakanties, minder kinderen (vooral in de eerste wereld!), minder energiegebruik.
Om te beginnen.
Maar eigenlijk is er een compleet andere economie nodig. Zolang kapitalisme bestaat, gaat het niet werken.
Zolang vervuiling niet als verplicht geaccepteerde extrenaliteit wordt meegerekend zijn veel duurzame business cases moeizaam op te zetten.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 00:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens, het is zelfs een uitstekend kapitalistisch business model om in groene technologie te gaan. Grote vraag naar, nog relatief weinig concurrentie in veel landen en daarmee krijg je dus een voorsprong die je kan omzetten in grote winsten.
Maar zolang er makkelijk winst genoteerd kan worden door vervuilend te produceren (en dus de facto de maatschappij op kosten te jagen) zal dat gewoon gebeuren. Kapitalisme zal verduurzaming pas aanjagen wanneer de politiek besluit om vervuiling in de productprijs te verwerken.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 00:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens, het is zelfs een uitstekend kapitalistisch business model om in groene technologie te gaan. Grote vraag naar, nog relatief weinig concurrentie in veel landen en daarmee krijg je dus een voorsprong die je kan omzetten in grote winsten.
Eens en oneens met die doemdenkers die zonder onderbouwing claimen dat iedereen heel veel minder luxe moet leven en geen vlees meer gegeten moet worden. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de markt er niet mee om kan gaan als externaliteiten meegenomen zouden worden.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 09:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar zolang er makkelijk winst genoteerd kan worden door vervuilend te produceren (en dus de facto de maatschappij op kosten te jagen) zal dat gewoon gebeuren. Kapitalisme zal verduurzaming pas aanjagen wanneer de politiek besluit om vervuiling in de productprijs te verwerken.
En als externaliteiten niet meegenomen worden? Zo vanzelf sprekend is dat namelijk niet.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 09:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Eens en oneens met die doemdenkers die zonder onderbouwing claimen dat iedereen heel veel minder luxe moet leven en geen vlees meer gegeten moet worden. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de markt er niet mee om kan gaan als externaliteiten meegenomen zouden worden.
Natuurlijk zou minder consumeren en stoppen met vlees eten de boel makkelijker maken, maar ook dan moet je over naar klimaatneutrale energieopwekking om op termijn zelfs een periode negatief uit te komen wat dat betreft.
Ik verwacht ook niet dat we minder energie gaan verbruiken. Wat je ziet is dat wanneer dingen zuiniger worden het gebruik ervan toeneemt.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 09:46 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Eens en oneens met die doemdenkers die zonder onderbouwing claimen dat iedereen heel veel minder luxe moet leven en geen vlees meer gegeten moet worden. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de markt er niet mee om kan gaan als externaliteiten meegenomen zouden worden.
Natuurlijk zou minder consumeren en stoppen met vlees eten de boel makkelijker maken, maar ook dan moet je over naar klimaatneutrale energieopwekking om op termijn zelfs een periode negatief uit te komen wat dat betreft.
Dan heb je een overheid die het probleem niet wil aanpakken. Zonder dat wordt het denk ik erg moeilijk, tenzij de directe kosten lager liggen dan die van productie zonder externaliteiten. Dit zie je in sommige regio's ook wel gebeuren waar zonne-energie incl. opslag goedkoper is dan andere vormen van opwekking.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
En als externaliteiten niet meegenomen worden? Zo vanzelf sprekend is dat namelijk niet.
Zoals het nu is, zeg maarquote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:15 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan heb je een overheid die het probleem niet wil aanpakken.
Zo'n overheid hebben we ook. Dus de markt kan het dan niet oplossen?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:15 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dan heb je een overheid die het probleem niet wil aanpakken. Zonder dat wordt het denk ik erg moeilijk, tenzij de directe kosten lager liggen dan die van productie zonder externaliteiten. Dit zie je in sommige regio's ook wel gebeuren waar zonne-energie incl. opslag goedkoper is dan andere vormen van opwekking.
Je hebt op Europees niveau trouwens wel een cap&trade systeem waarmee je dus een prijs op co2 hebt en als ik het goed begreep in de plannen van Frans Timmermans een voorstel voor grenscorrectie om te ontmoedigen dat productie met goedkope co2 dumping tegen te gaan.
Het mitigatie deel van het rapport is eergister gelekt en daar staat in dat het economische model moet veranderen. Ik kan het zo niet vinden, en weet dus ook niet zo de onderbouwing.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 00:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zo'n overheid hebben we niet. We hebben een prijs op co2 via ondermeer cap & trade voor energieopwekking en er ligt een voorstel om dat aanzienlijk uit te breiden: https://www.euronews.com/(...)tem-so-controversialquote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zo'n overheid hebben we ook. Dus de markt kan het dan niet oplossen?
Interessant, maar gelukkig bekijkt niet iedereen het zo pessimistisch.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 23:19 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat je je ook wel een heel klein beetje hebt ingelezen. En daaruit ook kunt opmaken dat het probleem al in een te vergevorderd stadium zit om daar met de huidige plannen nog effectief tegenaan te kunnen werken. Waar de uitstoot in zit en ook in gereduceerd kan worden moet eveneens geen heel onbekend terrein voor je zijn.
Wat je hier doet is een beetje flauw: vragen om concrete oplossingen en tegelijkertijd beweren dat alleen klagen wat flauw is. Een werkbare oplossing is er niet, tenminste, niet als je zo'n beetje de hele wereld gaat vertellen dat er flink op welvaart moet worden ingeleverd teneinde de uitstoot te beperken. Dat is direct in strijd met de belangen van de partijen die de huidige wereld voor een groot deel bepalen. Los daarvan wil menig inwoner dat ook niet. Dus met andere woorden: de uitstoot gaat, met wat halve en laffe oplossingen grotendeels door en een paar generaties verder komen we dan toch echt tot het inzicht dat het al te laat is.
Dat lijkt me op zich een legitieme grond voor een gezonde dosis cynisme.
Historisch gezien is er geen enkele fuck gedaan behalve zeggen: "hoe gaat het" bij de slagader bloeding.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:26 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zo'n overheid hebben we niet. We hebben een prijs op co2 via ondermeer cap & trade voor energieopwekking en er ligt een voorstel om dat aanzienlijk uit te breiden: https://www.euronews.com/(...)tem-so-controversial
Dit nog los van allerlei heffingen op energie, brandstof, die we op nationaal niveau hebben.
Dit strookt niet met de realiteit. Jij en ik en de rechter vinden het te weinig wat de Nederlandse overheid gedaan heeft. Daar kunnen we het over eens zijn.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Historisch gezien is er geen enkele fuck gedaan behalve zeggen: "hoe gaat het" bij de slagader bloeding.
Ik verwacht niet dat de huidige plannen, die te weinig doen het gaan halen in het eu parlement, historisch gezien.
Als hetgeen gedaan is dus eigenlijk geen fuck voorstelt kan je nagaan wat er dan wel moet gebeuren. Dit is precies de reden dat de externaliteiten nooit mondiaal zullen worden doorgevoerd.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:40 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Dit strookt niet met de realiteit. Jij en ik en de rechter vinden het te weinig wat de Nederlandse overheid gedaan heeft. Daar kunnen we het over eens zijn.
Maar dat we geen enkele fuck gedaan hebben klopt gewoon niet. Cap & Trade, accijnzen, subsidies op wind, zon, autobeprijzing aangepast, klimaatwet en de daaruit voortvloeiende plannen en doorrekeningen, sluiting kolencentrales, verbieden van bv. gloeilampen, wetgeving op energieverbruik auto's, etc. etc.
Dat resulteerde in het halen van de doelen op Europees niveau:
[ afbeelding ]
Bron
Maar los hiervan begon ik met de claim dat als je de externaliteiten meerekent ik denk dat de markt dat prima verdisconteert en het niet hoeft te resulteren in het niet meer eten van vlees of groots inleveren van luxe.
Verder denk ik dat als de overheid niet mee wil werken hieraan gepraat over geen vlees eten en inleveren van luxe leuk is om als individu je steentje bij te dragen, maar het over het grote geheel bezien een nogal beperkt effect heeft; niet in de laatste plaats omdat je dan niet de steun van het volk hebt als het gaat om een democratie (een gemankeerde democratie als de VS even buiten beschouwing gelaten). Je moet dan denk ik hopen dat het door externe krachten gedwongen wordt (wellicht zoals met grenscorrecties zoals voorgesteld vanuit de EU) of dat de prijs van klimaatneutrale energie lager wordt dan die van energie zonder verrekening van externaliteiten... wat je ook in sommige gebieden, gelukkig, ziet gebeuren.
Mondiaal? Wie heeft het over mondiaal? Dat krijg je denk ik inderdaad niet zo geregeld. Ik heb niet voor niets nu een aantal keer grenscorrectie benoemd. Dat is juist bedoeld om een meer gelijk speelveld te creeeren en verhuizen van productie naar landen met goedkope co2 tegen te gaan. Wat mij betreft een cruciaal idee / stuk wetgeving in het geheel.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als hetgeen gedaan is dus eigenlijk geen fuck voorstelt kan je nagaan wat er dan wel moet gebeuren. Dit is precies de reden dat de externaliteiten nooit mondiaal zullen worden doorgevoerd.
25 jaar. En we rekenen t.o.v. 1990 steeds hè... 1.2 graden hebben we blijkbaar al te pakken en de doelstelling is 1.5 a 2.0.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 19:16 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dit onderzoek laat in een periode van 12 jaar een toename van 0.8 mm/jaar zien. Als die trend zich dooezet, resulteert dat in een best flinke zeespiegelstijging aan het einde van deze eeuw.
Ik kan wel vanalles gaan verzinnen erbij wat "zou kunnen gebeuren."quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 19:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Je gaat er aan voorbij dat op bepaalde momenten negatieve feedback loops uitdoven of omslaan in positieve feedback loops, or positieve feedback loops ontstaan. Bij een 1.2 hogere temp kan het best zijn dat de zeespiegelstijging blijft versnellen. En niet op een statische 2.9mm blijft.
Dit staat er:quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
25 jaar. En we rekenen t.o.v. 1990 steeds hè... 1.2 graden hebben we blijkbaar al te pakken en de doelstelling is 1.5 a 2.0.
Als mijn wiskunde me nu niet in de steek laat, bekent het dat als deze trend doorgezet wordt, de zeespiegel in 2100 tov 2015 stijgt met:quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:47 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dit staat er:
An important increase of the GMSL rate, of 0.8 mm/yr, is found during the second half of the altimetry era (2004–2015) compared to the 1993–2004 time span
Oh er staat ook wat anders 1993 en 2015.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:47 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Dit staat er:
An important increase of the GMSL rate, of 0.8 mm/yr, is found during the second half of the altimetry era (2004–2015) compared to the 1993–2004 time span
Ja en die worden nogal lukraak en selectief geinterpreteerd om doomsday porno te verspreiden door menigeen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:30 schreef Zwoerd het volgende:
Daarnaast is het ook te kort door de bocht om simpelweg de trend door te trekken tot 2100. Daarom maken de wetenschappers die zich hiermee bezig houden modellen om deze voorspellingen te doen. Die kun je allemaal terugvinden in de IPCC raporten.
Er is een verschil tussen waar jij zin in hebt, en wat wetenschappers al hebben aangetoond wat gebeurd. Het stilvallen, opstarten, verzwakken en versterken van feedback loops gebeurd, dat weet men, en daar houdt men rekening mee. Ook als jij daar geen zin in hebt. Maar als je over fenomenen praat, waar dergelijke feedback loops bij betrokken zijn, dan zul je daar toch rekening mee moeten houden.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik kan wel vanalles gaan verzinnen erbij wat "zou kunnen gebeuren."
Ik kan ook rekening gaan houden met vleesetende eenden, maar guess what, daar heb ik geen zin in!
Als je wilt dat ik met niet observeerbare zaken rekening ga houden moet je het eerst toch wel eens aannemelijk gaan maken non? En met dat blinde geloof in "climate change is hel en verdoemenis" dan zul je altijd beren op de weg zien.
De wetenschap zegt: 1.5 a 2.0 graden stijging. Zeespiegelstijging ergens tussen de 2-4 mm per jaar, extremer weer evt. That's it. Geen idee waar al die doomsday propaganda vandaan komt, er valt prima mee te leven.
Nauwkeurige satelliet data is er pas sinds 1993...quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Oh er staat ook wat anders 1993 en 2015.
Kortere periode omdat de stijging extremer was is ook cherry picking hè. Tenminste, als je het puur over CO2 stijging en effect op zeespiegelstijging hebt.
Tis niet opeens dat CO2 een zwaardere weging voor dat effect moet krijgen in latere jaren.
Weet wat je meet..............
Nee, jij haalt er zaken bij die allicht zullen spelen maar die zijn gewoon in het verhaal van IPCC meegenomen en jij doet nu net alsof we dat nog eens extra erbij in het achterhoofd moeten meenemen... Pffzzzz.....quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen waar jij zin in hebt, en wat wetenschappers al hebben aangetoond wat gebeurd. Het stilvallen, opstarten, verzwakken en versterken van feedback loops gebeurd, dat weet men, en daar houdt men rekening mee. Ook als jij daar geen zin in hebt. Maar als je over fenomenen praat, waar dergelijke feedback loops bij betrokken zijn, dan zul je daar toch rekening mee moeten houden.
De Groenlandse ijsplaat heeft een verkoelend effect op zichzelf, wat aangevoerd warm weer tempert. Hoe warmer het wordt, hoe meer ijs er smelt, en hoe kleiner de plaat wordt. Hoe kleiner de plaat wordt, hoe minder het zichzelf koelt en hoe gevoeliger het wordt voor warm weer wat aangevoerd wordt, en hoe sneller de plaat dus smelt, bij eenzelfde binnenkomende golf warmte.
Dan hebben we ook nog de de forcefeedback factor verminderend ijsoppervlakte op de noordpool waardoor het albedo effect van weerspiegeling van de zon door ijs er niet is en de zon in de zomer daar het water ook nog eens extra opwarmt. Wat de wetenschappers toch niet allemaal geobserveerd hebben en toch is het niet goed genoeg voor de zelf verklaarde critici die keer op keer blijken niets van het IPCC rapport door te lezen maar er wel on onderbouwde kritiek op menen te kunnen geven.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen waar jij zin in hebt, en wat wetenschappers al hebben aangetoond wat gebeurd. Het stilvallen, opstarten, verzwakken en versterken van feedback loops gebeurd, dat weet men, en daar houdt men rekening mee. Ook als jij daar geen zin in hebt. Maar als je over fenomenen praat, waar dergelijke feedback loops bij betrokken zijn, dan zul je daar toch rekening mee moeten houden.
De Groenlandse ijsplaat heeft een verkoelend effect op zichzelf, wat aangevoerd warm weer tempert. Hoe warmer het wordt, hoe meer ijs er smelt, en hoe kleiner de plaat wordt. Hoe kleiner de plaat wordt, hoe minder het zichzelf koelt en hoe gevoeliger het wordt voor warm weer wat aangevoerd wordt, en hoe sneller de plaat dus smelt, bij eenzelfde binnenkomende golf warmte.
En zo nauwkeurig zijn die nog niet eens want ze moeten doorlopend worden geijkt dmv. oa. metingen met weerballonnen, oa. omdat natuurlijk met geen mogelijkheid kon worden voorspeld hoe alle componenten zich zouden gedragen als ze 20, 30 jaar in de ruimte hadden gehangen. Waar satellieten wél erg goed in zijn, is gedeeltes van het oppervlak bemeten waar het ondoenlijk is om er voldoende meetkastjes te plaatsen (zowel verticaal als horizontaal). Maar de onnauwkeurigheid van satellietdata is nog steeds iets groter dan van "normale" metingen.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:56 schreef Zwoerd het volgende:
Nauwkeurige satelliet data is er pas sinds 1993...
Scenario's:quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
25 jaar. En we rekenen t.o.v. 1990 steeds hè... 1.2 graden hebben we blijkbaar al te pakken en de doelstelling is 1.5 a 2.0.
Successsssssssssssssssssssssssss met je 10mm op jaarbasis of zelfs nog meer, dat ligt echt mijlen ver van de werkelijke situatie af.
quote:SSP1-1.9 holds warming to approximately 1.5°C above 1850-1900 in 2100 after slight overshoot (median) and implies net zero CO2 emissions around the middle of the century.
SSP1-2.6 stays below 2.0°C warming relative to 1850-1900 (median) with implied net zero emissions in the second half of the century.
SSP2-4.5 is approximately in line with the upper end of aggregate Nationally Determined Contribution emission levels by 2030. SR1.5 assessed temperature projections for NDCs to be between 2.7 and 3.4°C by 2100, corresponding to the upper half of projected warming under SSP2-4.5. New or updated NDCs by the end of 2020 did not significantly change the emissions projections up to 2030, although more countries adopted 2050 net zero targets in line with SSP1-1.9 or SSP1-2.6. The SSP2-4.5 scenario deviates mildly from a ‘no-additional- climate-policy’ reference scenario, resulting in a best-estimate warming around 2.7°C by the end of the 21st century relative to 1850-1900.
SSP3-7.0 is a medium to high reference scenario resulting from no additional climate policy under the SSP3 socioeconomic development narrative. SSP3-7.0 has particularly high non-CO2 emissions, including high aerosols emissions.
SSP5-8.5 is a high reference scenario with no additional climate policy. Emission levels as high as SSP5-8.5 are not obtained by Integrated Assessment Models (IAMs) under any of the SSPs other than the fossil fueled SSP5 socioeconomic development pathway.
SSP1-1.9 en SSP1-2.6 gaan er allebei vanuit dat er bij 2050 netto 0 CO2 emissie is.quote:SSP1-1.9 holds warming to approximately 1.5°C above 1850-1900 in 2100 after slight overshoot (median) and implies net zero CO2 emissions around the middle of the century.
Jij denkt dat alles constant blijft, en dat is niet zo. De temperatuurstijging blijft niet bij 1.5C. En zelfs als zou het bij 1.5C blijven, dan blijft de zeespiegelstijging niet constant, maar die versnelt. Dus het is niet 10mm per jaar, maar 10^1.1.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 18:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee, jij haalt er zaken bij die allicht zullen spelen maar die zijn gewoon in het verhaal van IPCC meegenomen en jij doet nu net alsof we dat nog eens extra erbij in het achterhoofd moeten meenemen... Pffzzzz.....
Het is geen hel en verdoemenis dat is je aangepraat door de media.
Kzie niet in waarom er iets kwadratisch in zou moeten zitten bij gelijke temperatuur.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 18:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Jij denkt dat alles constant blijft, en dat is niet zo. De temperatuurstijging blijft niet bij 1.5C. En zelfs als zou het bij 1.5C blijven, dan blijft de zeespiegelstijging niet constant, maar die versnelt. Dus het is niet 10mm per jaar, maar 10^1.1.
Dat kwartje lijkt bij jou gewoon niet te vallen. Ja, dat neemt het IPCC wel mee, maar dat filter jij er weer uit tot een getal, waarvan jij dan aanneemt dat het constant is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |