Ik zou graag willen dat het echt zo simpel was.quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:59 schreef torentje het volgende:
Ik heb het de meeste dagen van het jaar te koud, en dat toch al zolang als me herinneren kan. Een opwarming van de aarde is hier dus een welkom iets. Hoef ik tenminste minder stookkosten te betalen.
dat mag wel weer. strenge winters <3quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:17 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik zou graag willen dat het echt zo simpel was.
Het kan hier namelijk ook net zo koud worden als noord Canada.
Als alle inwoners van het land hun handen zouden laten wapperen, zouden de mensen niets te klagen hebben over de koude. Want dan zouden we alle dagen van het jaar een aangename buitentemperatuur hebben.quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:17 schreef babylon het volgende:
[..]
Ik zou graag willen dat het echt zo simpel was.
Waarmee je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat in andere delen van de wereld de hitte zo erg zal worden dat miljoenen mensen uit die regio's naar het noorden zullen trekken. Op het moment dat dat gebeurd zul je zien dat er extreem rechtse politici aan de macht komen en klimaatvluchtelingen bij bosjes tegelijk aan de grenzen worden neergemaaid. Is dat ook een welkom iets? of ben je zo dom en kortzichtig dat je nooit bij dat scenario hebt stilgestaan? Dacht je soms dat ons kikkerlandje niets met de rest van de wereld van doen heeft?quote:Op maandag 16 augustus 2021 16:59 schreef torentje het volgende:
Een opwarming van de aarde is hier dus een welkom iets.
Komt nog eens bij dat ons kikkerlandje letterlijk een badkuip is.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:25 schreef Navifactiva het volgende:
[..]
Waarmee je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat in andere delen van de wereld de hitte zo erg zal worden dat miljoenen mensen uit die regio's naar het noorden zullen trekken. Op het moment dat dat gebeurd zul je zien dat er extreem rechtse politici aan de macht komen en klimaatvluchtelingen bij bosjes tegelijk aan de grenzen worden neergemaaid. Is dat ook een welkom iets? of ben je zo dom en kortzichtig dat je nooit bij dat scenario hebt stilgestaan? Dacht je soms dat ons kikkerlandje niets met de rest van de wereld van doen heeft?
Ik denk slechts aan mijn eigen welzijn? Dat doe jij toch ook? Jij bent dus zelf dom en kortzichtig.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:25 schreef Navifactiva het volgende:
[..]
Waarmee je dus volledig voorbij gaat aan het feit dat in andere delen van de wereld de hitte zo erg zal worden dat miljoenen mensen uit die regio's naar het noorden zullen trekken. Op het moment dat dat gebeurd zul je zien dat er extreem rechtse politici aan de macht komen en klimaatvluchtelingen bij bosjes tegelijk aan de grenzen worden neergemaaid. Is dat ook een welkom iets? of ben je zo dom en kortzichtig dat je nooit bij dat scenario hebt stilgestaan? Dacht je soms dat ons kikkerlandje niets met de rest van de wereld van doen heeft?
Wat een stuk stront ben jij zeg.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:50 schreef torentje het volgende:
[..]
Ik denk slechts aan mijn eigen welzijn? Dat doe jij toch ook? Jij bent dus zelf dom en kortzichtig.
Hoe doet hij dat precies? Hij voorziet problemen voor andere mensen?quote:
Wij zullen net zo goed klimaatvluchtelingen worden inderdaadquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:48 schreef babylon het volgende:
[..]
Komt nog eens bij dat ons kikkerlandje letterlijk een badkuip is.
Hoe oud denk jij wel niet te worden dan?quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:57 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wij zullen net zo goed klimaatvluchtelingen worden inderdaad
Ik zeg niet wij als users hier, ik zeg wij, als wij Nederlandersquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe oud denk jij wel niet te worden dan?
De mens mag dan tegenwoordig iets ouder worden maar ik betwijfel dat Fok-it z'n 500ste verjaardag ooit gaat vieren
Maar hij houd geen rekening met de eigen inwoners die te weinig vlees op de botten hebben. Die laat hij in de koude zitten.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 10:54 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Hoe doet hij dat precies? Hij voorziet problemen voor andere mensen?
Hou op met me hoorquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:21 schreef torentje het volgende:
[..]
Maar hij houd geen rekening met de eigen inwoners die te weinig vlees op de botten hebben.
Dat gaat echt geen 475 jaar meer duren.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:02 schreef the-eye het volgende:
[..]
Hoe oud denk jij wel niet te worden dan?
De mens mag dan tegenwoordig iets ouder worden maar ik betwijfel dat Fok-it z'n 500ste verjaardag ooit gaat vieren
Zeker!quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:12 schreef Stepperoller het volgende:
Ik had mijn bingokaart vol staan met:
- Bevolkingsgroei remmen
- Kernenergie
- Ja maar andere landen dan
- Daken vol leggen met zonnepanelen
- We verbruiken teveel energie met bijv. internetten en bitcoins
Heb ik al bingo?
Wanneer moeten we vluchten dan?quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 11:30 schreef babylon het volgende:
[..]
Dat gaat echt geen 475 jaar meer duren.
Bijvoorbeeld Newfoundland (ligt op zelfde noorderbreedte als Nederland)quote:Op maandag 16 augustus 2021 17:17 schreef babylon het volgende:
Nou.... als ik deze serie kijk spreekt me dat meer aan dan de vinexwijken die we nu hebbenquote:Op dinsdag 17 augustus 2021 13:39 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld Newfoundland (ligt op zelfde noorderbreedte als Nederland)
Ik ben daar wel eens overheen gevlogen op weg naar Chicago, maar godsamme, wat een desolate toestand daar! En als de Golfstroom ons in de steek laat door o.a. Groenlands smeltwater, krijgen we dat dus ook hier.
Zeikert, als het daar onder water staat staat alles onder water.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:18 schreef michaelmoore het volgende:
we moeten gewoon niet meer bouwen in het groene hart, dat ligt 6 meter beneden de zeespiegel
Wat een nonsense joh. Die 40cm per eeuw komt wel maar dat wordt geen meter hoor met 1.5 graad omhoog.quote:Op dinsdag 17 augustus 2021 17:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je hier een beetje mee speelt, en bedenkt dat +1m zeespiegelstijging met dijken niet meer buiten te houden is, dan lijkt het dat met met dan 1.5C graad stijging het rond 2100 toch tricky wordt in Nederland:
https://sealevel.nasa.gov/ipcc-ar6-sea-level-projection-tool
nee hoor achter Utrecht nietquote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:19 schreef ludovico het volgende:
[..]
Zeikert, als het daar onder water staat staat alles onder water.
Sowieso niks meer bouwen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:18 schreef michaelmoore het volgende:
we moeten gewoon niet meer bouwen in het groene hart, dat ligt 6 meter beneden de zeespiegel
Utrecht aan zee.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee hoor achter Utrecht niet
Iedereen gewoon emigreren naar Duitsland.quote:
En waarom wordt het volgens jou geen meter maar wel die 40cm, wat is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat een nonsense joh. Die 40cm per eeuw komt wel maar dat wordt geen meter hoor met 1.5 graad omhoog.
Daarnaast, waarom zou het fout gaan bij +1??
Gemiddeld 1 meter. Dat betekent dat het bij stormen tijdens vloed nog veel meer is.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat een nonsense joh. Die 40cm per eeuw komt wel maar dat wordt geen meter hoor met 1.5 graad omhoog.
Jawel joh, lekker de hoogte in. De paupers stoppen we weg op de benedenverdiepingen. Uiteraard wel hekwerken in het trappenhuis, dat ze niet allemaal onze trappen vies maken met hun natte voeten.quote:
Oh, en die 1,5 graad gaat natuurlijk niet lukken.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Pff wetenschappelijke onderbouwing daarvan is dat het water niet zo rap warmer wordt en landijs niet zo snel smelt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 06:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En waarom wordt het volgens jou geen meter maar wel die 40cm, wat is de wetenschappelijke onderbouwing hiervan?
Waarom het fout gaat bij teveel stijging en desnoods dijkverhogingen, dat is allang bekend dat er dan teveel kwelwater bij hoge dijken gaat ontstaan.
Dat zal op de lange termijn zeker zo zijn want dit is niet de warmste periode van de aarde...quote:Op donderdag 19 augustus 2021 07:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Oh, en die 1,5 graad gaat natuurlijk niet lukken.
of naar Spanje en de polen hierheenquote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Iedereen gewoon emigreren naar Duitsland.
Dus het moet plotsklaps gaan vertragen met opwarming. Klinkt niet plausibel.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Pff wetenschappelijke onderbouwing daarvan is dat het water niet zo rap warmer wordt en landijs niet zo snel smelt.
Die 1,5 graad is te doen als we nu wereldwijd alles op alles zetten. Ik heb niemand in de actie modus zien schieten toen dit rapport uit kwam.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zal op de lange termijn zeker zo zijn want dit is niet de warmste periode van de aarde...
Welke wetenschappelijke onderbouwing?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Pff wetenschappelijke onderbouwing daarvan is dat het water niet zo rap warmer wordt en landijs niet zo snel smelt.
het huidige quotum van 75.000 woningen per jaar in ieder geval niet in het midden van het land bouwenquote:
Ook huizen op NAP zijn de sjaak als de dijken door breken.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het huidige quotum van 75.000 woningen per jaar in ieder geval niet in het midden van het land bouwen
en ook geen kantoren
Dat is 6 meter onder de zeespiegel het NAP
achter Utrecht en in Brabant is plek zat
nou niet zo ergquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:44 schreef babylon het volgende:
[..]
Ook huizen op NAP zijn de sjaak als de dijken door breken.
Dat lees is her en der, als het water meer dan 1m stijgt dan is het gewoon niet meer economisch om buiten te houden. Technisch kan het misschien wel, maar als dat honderden miljarden, of nog meer, kost, kun je dan niet beter een ander plan bedenken? Ook sijpelt er dan zo veel water onder de dijken door dat het veel land erachter verzilt. En bij een Noordwester storm met springtij zal het water op de rijn dan tot Duitsland opgestuwd worden. Wat denk je wat het kost als de hele Betuwe verzilt? Of had je hier allemaal ook al over nagedacht?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 23:20 schreef ludovico het volgende:
[..]
Maar de laatste trends duiden er juist op dat verschillende massas landijs, op Groenland en West Antarctica, juist steeds sneller smelten. Bij Groenland raakt men er steeds meer van overtuigd dat dat proces inmiddels ook niet meer te stoppen is, en de geologie van het land onder het ijs in West Antarctica is dusdanig dat het nieuwe aangroei tegenwerkt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, maar als je gewoon afkalving niet mee rekent (zoals een paar pseudo wetenschappers die vaak door de Telegraaf worden gequote doen), is er niks aan de handquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maar de laatste trends duiden er juist op dat verschillende massas landijs, op Groenland en West Antarctica, juist steeds sneller smelten. Bij Groenland raakt men er steeds meer van overtuigd dat dat proces inmiddels ook niet meer te stoppen is, en de geologie van het land onder het ijs in West Antarctica is dusdanig dat het nieuwe aangroei tegenwerkt.
En als je je hoofd in het zand steekt als een struisvogel nog minder.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:09 schreef babylon het volgende:
[..]
Ja, maar als je gewoon afkalving niet mee rekent (zoals een paar pseudo wetenschappers die vaak door de Telegraaf worden gequote doen), is er niks aan de hand
Deze link stelt dat het ijs bij Groenland afneemt, en nu?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als je je hoofd in het zand steekt als een struisvogel nog minder.![]()
De bewijzen zijn duidelijk te observeren.
https://svs.gsfc.nasa.gov/31156
Maar onder NAP zal men toch niet meer gaan wonen lijkt me , en zeker niet bouwen van onverkoopbare woningenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:44 schreef babylon het volgende:
[..]
Ook huizen op NAP zijn de sjaak als de dijken door breken.
Het meeste smelt aan west Groenland, daar hebben wij dus geen last van, maar Canada en de VS welquote:Op donderdag 19 augustus 2021 13:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als je je hoofd in het zand steekt als een struisvogel nog minder.![]()
De bewijzen zijn duidelijk te observeren.
https://svs.gsfc.nasa.gov/31156
Ik woon onder nap en ben zeker niet van plan te verhuizen. Waar ik over 20 jaar sta? Dan zit ik nog steeds heerlijk in mijn tuin onder nap. Die 1,5 mm geobserveerde zeespiegelstijging per jaar gaat Nederland echt niet onbewoonbaar maken de komende 100 jaar.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 14:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Maar onder NAP zal men toch niet meer gaan wonen lijkt me , en zeker niet bouwen van onverkoopbare woningen
want waar sta je over 20 jaar
Ik denk dat alles cumulerend veel sneller gaat dan men zich realiseert ,quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon onder nap en ben zeker niet van plan te verhuizen. Waar ik over 20 jaar sta? Dan zit ik nog steeds heerlijk in mijn tuin onder nap. Die 1,5 mm geobserveerde zeespiegelstijging per jaar gaat Nederland echt niet onbewoonbaar maken de komende 100 jaar.
Dat is als die 1.5mm constant zou zijn, maar veel negative feedback loops slaan om in positive feedback loops, waardoor onder ander het smelten van ijs op Groenland en west Antarctica versneld (per observatie, niet per voorspelling).quote:Op donderdag 19 augustus 2021 15:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik woon onder nap en ben zeker niet van plan te verhuizen. Waar ik over 20 jaar sta? Dan zit ik nog steeds heerlijk in mijn tuin onder nap. Die 1,5 mm geobserveerde zeespiegelstijging per jaar gaat Nederland echt niet onbewoonbaar maken de komende 100 jaar.
Yakoetsk! Wie kent het niet van risk!quote:Op donderdag 19 augustus 2021 16:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik denk dat alles cumulerend veel sneller gaat dan men zich realiseert ,
zeker met het jaarlijks affikken van de permafrost bossen , waar het nu ieder jaar zomers 30 C is in Siberië
En de vrijkomende Methaan daardoor
hier is de politiek druk met centrale blokverwarming om biomassa licenties aan vrienden te gevenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 18:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Yakoetsk! Wie kent het niet van risk!
Je ziet inderdaad elk jaar meer en meer tekenen. Ook zie je eigenlijk elk jaar dat het meer en meer impact heeft. Meer overstromingen, meer natuurbranden, meer verdroogde gewassen, meer windhozen.
Ik ben ergens wel benieuwd wat het punt gaat zijn dat de politiek internationaal echt zegt: "Nu kunnen we niet anders."
Wetenschappers zijn al een tijdje zo ver, politici hebben altijd nog een hele rits andere belangen die ze moeten afwegen voor ze tot actie over gaan.
Ja dat zeggen de modellen. De modellen die keer op keer er naast zitten.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 18:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is als die 1.5mm constant zou zijn, maar veel negative feedback loops slaan om in positive feedback loops, waardoor onder ander het smelten van ijs op Groenland en west Antarctica versneld (per observatie, niet per voorspelling).
Als de temperatuurstijging voor 2100 niet boven de 1.5C boven het gemiddelde van 1850-1900 uitkomt dan is een zeespiegelstijging voor de kust van Nederland te verwachten van 4mm per jaar, in 2040.
De exponentiele optie waar men nu over praat zit hier niet inquote:Op donderdag 19 augustus 2021 20:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja dat zeggen de modellen. De modellen die keer op keer er naast zitten.
En stel dat het 4 mm per jaar is, dan heb je het over 40 cm in 100 jaar. Dat is nog steeds wel te overzien.
Biomassa en biofuel heeft helemaal geen in. In feite is steenkool, gas en olie ook biofuel en biomassa. Het heeft miljoenen jaren geduurd om het op te slaan. Biofuel en biomassa haalt niks uit in de koolstof kringloop, in feite heb je gewoon een veel snellere turnover. Er moet CO2 uit de atmosfeer, geen bio-CO2 erin. De politiek moet inzien dat er ook heel veel kansen in liggen. Maar een groot probleem is natuurlijk dat een aantal van de grootste bedrijven ter wereld hun winsten halen uit fossiele brandstoffen, en dat zij al jarenlang politieke partijen flink gefinancierd hebben (vooral in de VS, maar ook in Europa). En veel landen hebben heel veel inkomsten via fossiele brandstoffen (door participaties in ventures met oliebedrijven bij exploiteren olie, kool en gasvelden en door heffen belasting op de producten ervan) dat de wil om te veranderen er vaak niet is (zie de republikeinse senatoren met name), maar ook dat het lastig om toch ook de inkomsten voor het land op orde te houden. Afgezien van een aantal landen die het wat slimmer hebben aangepakt. Noorwegen bijvoorbeeld, die inkomsten uit gas en olie hebben geinvesteerd, ipv uitgegeven zoals Nederland.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 19:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hier is de politiek druk met centrale blokverwarming om biomassa licenties aan vrienden te geven
zodat een ieder helemaal leeg loopt op de kosten van verwarming zogenaamd voor het klimaat
De hele klimaat opwarming is toch al onomkeerbaar , point of no return is al bereikt met de brandende permafrostquote:Op donderdag 19 augustus 2021 21:12 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Biomassa en biofuel heeft helemaal geen in. In feite is steenkool, gas en olie ook biofuel en biomassa. Het heeft miljoenen jaren geduurd om het op te slaan. Biofuel en biomassa haalt niks uit in de koolstof kringloop, in feite heb je gewoon een veel snellere turnover. Er moet CO2 uit de atmosfeer, geen bio-CO2 erin. De politiek moet inzien dat er ook heel veel kansen in liggen. Maar een groot probleem is natuurlijk dat een aantal van de grootste bedrijven ter wereld hun winsten halen uit fossiele brandstoffen, en dat zij al jarenlang politieke partijen flink gefinancierd hebben (vooral in de VS, maar ook in Europa). En veel landen hebben heel veel inkomsten via fossiele brandstoffen (door participaties in ventures met oliebedrijven bij exploiteren olie, kool en gasvelden en door heffen belasting op de producten ervan) dat de wil om te veranderen er vaak niet is (zie de republikeinse senatoren met name), maar ook dat het lastig om toch ook de inkomsten voor het land op orde te houden. Afgezien van een aantal landen die het wat slimmer hebben aangepakt. Noorwegen bijvoorbeeld, die inkomsten uit gas en olie hebben geinvesteerd, ipv uitgegeven zoals Nederland.
Again, als die 4 mm per jaar constant blijft. En die modellen hebben er niet keer op keer naast gezeten. Ten eerste zijn er meerdere modellen voor meerdere scenarios. Maar vrijwel alle modellen blijken achteraf te kloppen als het scenario waar ze rekening mee hielden uitkwam.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 20:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
En stel dat het 4 mm per jaar is, dan heb je het over 40 cm in 100 jaar. Dat is nog steeds wel te overzien.
De zeespiegelstijging komt door het sneller trillen van de watermoleculen bij opwarming van het zeewaterquote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Again, als die 4 mm per jaar constant blijft. En die modellen hebben er niet keer op keer naast gezeten. Ten eerste zijn er meerdere modellen voor meerdere scenarios. Maar vrijwel alle modellen blijken achteraf te kloppen als het scenario waar ze rekening mee hielden uitkwam.
Dus bij 1.5 tot 2 graden stijging zitten we tegen 2040 met 4mm stijging per jaar. Stijgt de temperatuur meer, wat heel aannemelijk is, dan zal de zeespiegel ook meer stijgen. Op de korte en middellange termijn is dat nog niet zo voelbaar. Als de temperatuursstijging onder de 2 graden blijft, dan blijft de zeespiegelstijgingsnelheid ongeveer gelijk, en neemt mogelijk zelfs iets af richting 2100. Maar als we naar de 3-3.5 graden stijging gaan, gaat de zeespiegelstijging naar 7mm per jaar richting 2100. En dat is de gemiddelde stijging, hoeveel dat is op piekmomenten tijdens stormen is eigenlijk waar je rekenig mee moet houden. En met warmer weer krijg je ook zwaardere stormen, die ook weer meer water op kunnen stuwen.
Leuk die angstporno. Het zal ooit zo laat zijn misschien, en of dat over 700 of 800 jaar is.... Tegen die tijd zal er allicht wel wat verzonnen zijn.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:16 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat lees is her en der, als het water meer dan 1m stijgt dan is het gewoon niet meer economisch om buiten te houden. Technisch kan het misschien wel, maar als dat honderden miljarden, of nog meer, kost, kun je dan niet beter een ander plan bedenken? Ook sijpelt er dan zo veel water onder de dijken door dat het veel land erachter verzilt. En bij een Noordwester storm met springtij zal het water op de rijn dan tot Duitsland opgestuwd worden. Wat denk je wat het kost als de hele Betuwe verzilt? Of had je hier allemaal ook al over nagedacht?
Niet alleen, het meeste komt toch door volume toename van smelten landijs.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De zeespiegelstijging komt door het sneller trillen van de watermoleculen bij opwarming van het zeewater
En die vertical land motion kan ook komen doordat land omhoog komt wanneer het gewicht van het ijs wat erop ligt, afneemt. Alleen is dat alleen bij de randen van gebieden met veel landijs.quote:Most of the observed sea level rise (about 3 mm per year) is coming from the meltwater of land-based ice sheets and mountain glaciers, which adds to the ocean’s volume (about 2 mm per year combined), and from thermal expansion, or the ocean water’s expansion as it warms (roughly 1 mm per year).
Changes in land-water storage (e.g., water stored behind dams or withdrawn from underground aquifers, changes in global precipitation patterns and torrential rainfalls) also make a small contribution. Scientists also factor in vertical land motion changes due to subsidence and/or the rebounding of Earth’s crust since the end of the Last Glacial Maximum.
We'll see. Ook de conservatievere modellen gaan uit van een stijging van 3-4mm per jaar tegen 2040. Dus tegen die tijd zou het dan al 4-6 cm hoger moeten staan, en dat is toch wel merkbaar. Verzilting verder landinwaarts, dijkverzwaringen die nodig zijn. Maar met de jaren zal wel steeds duidelijker worden hoe snel het gaat. Maar wil je er mee aan de slag, dan moet je ook wel redelijk ver vooruit denken. De deltawerken hadden ze ook niet in 10 jaar neergezet.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Leuk die angstporno. Het zal ooit zo laat zijn misschien, en of dat over 700 of 800 jaar is.... Tegen die tijd zal er allicht wel wat verzonnen zijn.
Het gaat allemaal zo traag.. 2-4mm per jaar.. Dat veranderd niet enorm. Al stuur je alle nukes op Antarctica af het heeft nauwelijks effect op hoeveelheid landijs.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 22:13 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
We'll see. Ook de conservatievere modellen gaan uit van een stijging van 3-4mm per jaar tegen 2040. Dus tegen die tijd zou het dan al 4-6 cm hoger moeten staan, en dat is toch wel merkbaar. Verzilting verder landinwaarts, dijkverzwaringen die nodig zijn. Maar met de jaren zal wel steeds duidelijker worden hoe snel het gaat. Maar wil je er mee aan de slag, dan moet je ook wel redelijk ver vooruit denken. De deltawerken hadden ze ook niet in 10 jaar neergezet.
Totdat die 4mm uit de hele Noordzee allemaal een keertje met een NoordWester storm de Hollandse delta opgestuwd wordt. En elk jaar wordt het een klein beetje waarschijnlijker dat dat dan problematisch wordt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 23:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gaat allemaal zo traag.. 2-4mm per jaar.. Dat veranderd niet enorm. Al stuur je alle nukes op Antarctica af het heeft nauwelijks effect op hoeveelheid landijs.
Ja, keer op keer blijken de modellen te voorzichtig.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 20:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat zou absoluut bijdragen. Op meerdere fronten.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:32 schreef Bocaj het volgende:
Ach, we gaan gewoon wat minder koeien en varkens eten.
Iedereen blij. (Milieu centraal, PvdD, Wakker dier. en nog meer linkse milieuuuuu partijen!)
En hoe snel groeit het weer aan?quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 00:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Totdat die 4mm uit de hele Noordzee allemaal een keertje met een NoordWester storm de Hollandse delta opgestuwd wordt. En elk jaar wordt het een klein beetje waarschijnlijker dat dat dan problematisch wordt.
Nukes hebben misschien weinig effect, maar als je het jarenlang nukes laat regenen wel.
Op 15 augustus piekte het gebied op Groenland waar het ijs aan het smelten was, met 872.000 vierkante kilometer. Dat is een gebied van ruim 21x de grootte van Nederland. Je hebt aardige wat nukes nodig om het in zo'n gebied te laten smelten.
Eind juli ging het vrij hard, toen smolt er genoeg er genoeg per dag om heel Florida onder 5 cm water te zetten (of Nederland onder ruim 20cm water). Per dag. In een dag of 5 is er toen 9.37 miljard ton (8.5 miljard metric tons) ijs weggesmolten. Men vermoedt sterk dat de afname inmiddels zo groot is, dat het ontomkeerbaar is, het kan in de winter niet meer genoeg aangroeien om het smelten ongedaan te maken. De ijssheet krimpt, en daardoor wordt het verkoelende effect op zichzelf ook kleiner, en verliest Groenland het negative feedback loop op zichzelf, waarbij het zichzelf koelt, en daardoor in stand houd.
Echt groen?? Nee. Puur grijs 100% tenzij enorm veel wind of enorm veel zon op moment x dat je oplaad.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:52 schreef manny het volgende:
Wel lastig om persoonlijk de juiste offers / balans te brengen. Je wil uiteraard je steentje bijdragen en indien niet voor jezelf: Hoe kun je dingen nog uitleggen aan komende generatie(s), "we wisten het niet" is niet echt vol te houden...
Ik woon bijvoorbeeld in het buitenland. Niet meer vliegen betekent familie niet meer zien. Overstappen op een elektrische auto zet hier zoden aan de dijk: stroom uit stopcontact is hier "echt" groen. Maar dat is financieel ook wel een uitdaging. Dus het blijft een beetje hangen op wat minder vlees eten en niet al te veel echtelijke meuk uit China kopen en de juiste partij stemmen.
Mmm.
Weinig integere gasten in de politiek maar omtzigt en Plasterk doen het wel. Hoewel die beide niet echt actief meer in de kamer zitten...quote:
dat hebben ze natuurlijk ook allang gedaan.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
En hoe snel groeit het weer aan?
Tis dat cherry picking wat ik niks vind. Met sattaliet images kan je toch veel preciezer allerlei lokaties in beeld brengen?
tot waar kwam tijdens de laatste ijstijd het ijs en wanneer was die afgelopen en hoe snel heeft het ijs zich van de europese en Amerikaanse landmassa terug getrokken. Als je nu eerst daar eens naar kijjt voordat je zulke beweringen als hier doet.quote:Die 4km ijslaag smelt in geen 5000 jaar van 1.5 graden warmer. Gewoon niet.
Waarschijnlijk komt deze user met die vergelijking aan, om deze hoeveelheden voor andere users een beetje inzichtelijk te maken. Je zou het zelf kunnen omrekenen voor ons hoeveel dat voor de oceaan oppervlakte zou zijn ipv te zeiken dat je de vergelijking niet juust vindt.quote:De aarde is niet alleen florida of NL die is nogal wat vierkante meters groter... Waarom kom je met zo een vergelijking?
ik vraag met een reden naar die gebeurtenissen uit het verleden en hoe snel toen een ijstijd geëindigd is en o.a doggerbank heeft laten onderlopen en de land verbinding met engeland verbroken heeft. Om te kunnen verifieeren of jou bewereing dat in 6000 jaar geen 4 kilometer dikke ijsplaat kan smelten. Blijkbaar roep je dus maar iets maar wil je niet eens onderbouwen waarom.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:47 schreef ludovico het volgende:
Laat maar zitten, je plakt er veel te veel variabelen aan vast die er weinig mee te maken hebben.
Ik heb het over 1.5 graden en jij begint over een ijstijd.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 10:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ik vraag met een reden naar die gebeurtenissen uit het verleden en hoe snel toen een ijstijd geëindigd is en o.a doggerbank heeft laten onderlopen en de land verbinding met engeland verbroken heeft. Om te kunnen verifieeren of jou bewereing dat in 6000 jaar geen 4 kilometer dikke ijsplaat kan smelten. Blijkbaar roep je dus maar iets maar wil je niet eens onderbouwen waarom.
De laatse alinea is heel duidelijk en niet variabel. Gewoon mavo reken opdracht.
Jij hebt het over afsmelten en wilt niets onderbouwen waarom je niets gelooft.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 10:06 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb het over 1.5 graden en jij begint over een ijstijd.
Als je argument met ijstijden iets zegt is het wel hoe klein dat effect van 1.5 graden is op de natuurlijke klimaatfactoren.
Ik woon in Noorwegen. Elektriciteit uit stopcontact is daar opgewekt met waterkracht voor het overgrote deel. dus vandaar "echt" groen. Er is natuurlijk altijd wel wat verliesquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 08:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Echt groen?? Nee. Puur grijs 100% tenzij enorm veel wind of enorm veel zon op moment x dat je oplaad.
Mensen willen er weinig voor laten, weinig moeite voor doen, weinig inleveren op comfort, veiligheid en zekerheid. Dus veel zal door overheden gestimuleerd moeten worden. 'slechte' activiteiten zullen duurder gemaakt moeten worden middels heffingen en belastingen, en 'goede' activiteiten goedkoper middels subsidies, belastingverlagingen en infrastructuur.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:52 schreef manny het volgende:
Wel lastig om persoonlijk de juiste offers / balans te brengen. Je wil uiteraard je steentje bijdragen en indien niet voor jezelf: Hoe kun je dingen nog uitleggen aan komende generatie(s), "we wisten het niet" is niet echt vol te houden...
Ik woon bijvoorbeeld in het buitenland. Niet meer vliegen betekent familie niet meer zien. Overstappen op een elektrische auto zet hier zoden aan de dijk: stroom uit stopcontact is hier "echt" groen. Maar dat is financieel ook wel een uitdaging. Dus het blijft een beetje hangen op wat minder vlees eten en niet al te veel echtelijke meuk uit China kopen en de juiste partij stemmen.
Mmm.
Die pagina die ik linkte, daar staat groot op:quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 08:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
En hoe snel groeit het weer aan?
Tis dat cherry picking wat ik niks vind. Met sattaliet images kan je toch veel preciezer allerlei lokaties in beeld brengen?
Die 4km ijslaag smelt in geen 5000 jaar van 1.5 graden warmer. Gewoon niet.
De aarde is niet alleen florida of NL die is nogal wat vierkante meters groter... Waarom kom je met zo een vergelijking?
En dan zeur jij over cherry picking en dat je satelliet data wilt omdat dat beter is? Ik heb de indruk dat je een oordeel hebt, en geen zin hebt om er verder over te lezen waardoor dat oordeel mogelijk bijgesteld zou moeten worden.quote:Get daily satellite images and information about melting on the Greenland ice sheet. We post analysis periodically as conditions warrant.
Sorry, maar er zijn nou eenmaal meer variabelen. Die 1,5 is wereldwijd, boven land en zee. De temperatuur boven Groenland is vele malen meer dan die 1,5. En dan is prima mogelijk om enorme hoeveelheden ijs af te laten kalven en smelten. Zeker als er regen ipv sneeuw opvalt.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:47 schreef ludovico het volgende:
Laat maar zitten, je plakt er veel te veel variabelen aan vast die er weinig mee te maken hebben.
Wij lopen achteraan in Europa. Pas op de plaats is onzin.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:25 schreef JannekeC5 het volgende:
Helaas is het klein stukje lucht boven Nederland niet van ons zelf, de milieu aanpak moet wereld wijd worden aangepakt, wij kunnen de komende 10 jaar pas op de plaats maken, verdere 'dure' investeringen zijn niet nodig tot de rest van de wereld op hetzelfde niveau zijn waar wij nu al op zitten. Want zij vervuilen nu ons stukje lucht...
Onze footprint is nog steeds ver, ver, ver bovengemiddeld; dus 10 jaar pas op de plaats lijkt me niet echt aan de orde.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:25 schreef JannekeC5 het volgende:
Helaas is het klein stukje lucht boven Nederland niet van ons zelf, de milieu aanpak moet wereld wijd worden aangepakt, wij kunnen de komende 10 jaar pas op de plaats maken, verdere 'dure' investeringen zijn niet nodig tot de rest van de wereld op hetzelfde niveau zijn waar wij nu al op zitten. Want zij vervuilen nu ons stukje lucht...
Impliciete aannames leuk..quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:52 schreef babylon het volgende:
[..]
Sorry, maar er zijn nou eenmaal meer variabelen. Die 1,5 is wereldwijd, boven land en zee. De temperatuur boven Groenland is vele malen meer dan die 1,5. En dan is prima mogelijk om enorme hoeveelheden ijs af te laten kalven en smelten. Zeker als er regen ipv sneeuw opvalt.
Ik ga het bestuderen. Maar de wereld houdt niet op bij 1 seizoen bij 1 continent.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Die pagina die ik linkte, daar staat groot op:
[..]
En dan zeur jij over cherry picking en dat je satelliet data wilt omdat dat beter is? Ik heb de indruk dat je een oordeel hebt, en geen zin hebt om er verder over te lezen waardoor dat oordeel mogelijk bijgesteld zou moeten worden.
Eigenlijk ging het best goed met het ijs in Groenland dit jaar, tot 2 heatwaves in Juli, waarbij 50 miljard ton ijs smolt, toen zat het weer op het gemiddelde. Sindsdien is er nog flink wat gesmolten. De site behandeld ook Antarctica, waar het smelten in 20/21 'unremarkable' was en onder het 1990-2020 gemiddelde (afgezien van een paar regio's op de peninsula).
Uiteraard is de aarde niet alleen Florida en NL, en de oceanen zijn enorm groot. Maar zo'n vergelijking geeft een idee van de hoeveelheden.
En het gaat er ook niet om of dat ijs of Groenland in 5000 jaar smelt bij 1.5C verwarming. Die 1.5 graden gemiddeld voor de hele wereld. Maar het noordpool gebied is meer dan 2x warmer geworden dan het gemiddelde de afgelopen 50 jaar (zie). En er is grote zekerheid dat de verwarming in de 21e eeuw in de poolregio's zal blijven toenemen, onder alle scenario's. Dus het blijft niet bij de 3 graden die men als observeert.
Van de factsheets van het IPCC report
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Daar zie je ook dat tot heel recent het ijs in Groenland nog toenam. Vaak gaat verwarming in koude gebieden gepaard met meer neerslag als sneeuw. Maar als het dan verder warmt, wordt dat regen (zie tweet hierboven bijv), en slaat het om naar smelten. Ja, in 2100 is er nog steeds veel ijs, maar niet alles hoeft te smelten voor we het merken aan de kust in Nederland.
[ afbeelding ]
Netjes!quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 11:02 schreef manny het volgende:
[..]
Ik woon in Noorwegen. Elektriciteit uit stopcontact is daar opgewekt met waterkracht voor het overgrote deel. dus vandaar "echt" groen. Er is natuurlijk altijd wel wat verlies
https://www.regjeringen.n(...)in-norway/id2343462/
Voor echte goede info over de energietransitie in Nederland is het trouwens de moeite de podcast studio energie te beluisteren. Daarin geen achterhoede gevecht over "is het wel echt zo", maar hele gedegen informatie (saai en taai dus) over voor en nadelen van verschillend oplossingen.
Tot zover.
Wat? Het is gemiddeld de laatste 20 jaar zoveel heter op Groenland? En Antarctica? Andere plekken met veel landijs? Boven de 0? (ook een eis).quote:
Jaquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 22:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wat? Het is gemiddeld de laatste 20 jaar zoveel heter op Groenland? En Antarctica? Andere plekken met veel landijs? Boven de 0? (ook een eis).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |