abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:14 #1
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933213
quote:
Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO

KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.

President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.

Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.

The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.

The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.

Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.

The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.

In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.

Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.

The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.

In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”

However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”

Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.

Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.

Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.

Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.

Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.

Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.

The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.

The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.

“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.

Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”

In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.

In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
twitter

Einde van een tijdperk.
pi_200933217
Benieuwd wanneer de eerste berichten over Al Quaida komen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:11:33 #3
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933220
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:06 schreef Mondkapje het volgende:
Wat je ziet is dat er in het begin altijd een zootje ongeregeld in de regering komt te zitten en oplichters als miltiaire leiders worden aangesteld. Het lijkt alsof eerst tuig zich aanmeldt voordat er iets normaals kan komen. Was in Irak ook zo.
Men durft daar blijkbaar geen eisen aan te stellen.

Maar dat is bekend, en dat is het dom om zomaar te vertrekken als deze lui een land aanvoeren.
Wat je mist is dat deze mensen helemaal niet gewend zijn om landelijk bestuur te hebben afganistan is geen land waar een centraal systeem werkt het is een land van hoofden en stammen. Stop met het plaatsen van Afghanistan in westerse context
pi_200933248
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:11 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat je mist is dat deze mensen helemaal niet gewend zijn om landelijk bestuur te hebben afganistan is geen land waar een centraal systeem werkt het is een land van hoofden en stammen. Stop met het plaatsen van Afghanistan in westerse context
Als je maar ver genoeg teruggaat in de tijd dan zijn er echt wel overeenkomsten. De eerste adel in NL waren ook geen lieverdjes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200933249
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:11 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom ga jij niet terug naar je land met stamhoofden? Als je een regering een slecht idee vindt.
pi_200933256
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:11 schreef Scrummie het volgende:
Gisteren al toch dat die bevrijd werden uit gevangenissen
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:14:06 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200933259
quote:
7s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:08 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar tot nu toe heb je nog niet heel erg aannemelijk kunnen maken dat het volk een talibanbewind wil
Maar het is net zo goed niet heel er aannemelijk dat het volk het niet wilt, als je ziet hoe snel het allemaal gegaan is. En de filmpjes waarbij ze juichend binnengehaald worden in steden. Om over het totale gebrek aan weerstand van het leger nog maar niet te spreken.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200933265
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:11 schreef Scrummie het volgende:
Als ze geleerd hebben van hun fouten dan doen ze dit niet.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:14:43 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_200933267
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:13 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Waarom ga jij niet terug naar je land met stamhoofden? Als je een regering een slecht idee vindt.
Zit je te trollen?

Hij verteld hoe het daar zit, niet wat hij wilt.

Jij wilt blijkbaar ons systeem daar opleggen. En dat werkt daar niet.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_200933268
1 voordeel: het is voorlopig wel over met al die westerse interventies. Welke soldaat wil nou voor niks z'n leven riskeren? Laat debielen als Biden of Rutte lekker zelf gaan.

Overigens, China kan nu natuurlijk makkelijk Taiwan inlijven.
pi_200933273
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:53 schreef franske19 het volgende:

[..]
Trump had duidelijk afspraken en luisterde naar de militaire top toen zij hem afraden te snel de troepen terug te trekken.

Echt ongekend hoe zo'n debiel van een president een veel beter buitenland beleid voerde.
Hij heeft met de Taliban afgesproken in mei te vertrekken en liet 2500 troepen achter tot dat moment. Biden heeft dat terugtrekmoment verlaat.

Nu kun je - ik denk terecht - van mening zijn dat het beter geregeld had moeten worden, maar van een beter beleid van de voorganger, die dit immers voor zijn opvolger nagelaten heeft, kun je moeilijk spreken.

De keuzes waren in essentie of de troepenmacht enorm uitbreiden en de afspraken gemaakt door Trump schenden of terugtrekken. De keuze werd het laatste, in een iets langer timeframe dan door Trump gewenst.
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:15:27 #12
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933284
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:13 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Als je maar ver genoeg teruggaat in de tijd dan zijn er echt wel overeenkomsten. De eerste adel in NL waren ook geen lieverdjes.
En hoe zijn we daaruit gekomen? Uiteindelijk zijn het de Spanjaarden geweest die Nederland hebben verenigd. Niet door Nederland te overtuigen van een systeem maar juist door de provincies te overtuigen dat ze bij elkaar horen als land. Overigens kan je de koning ook zien als een stamhoofd. Maar goed...
pi_200933289
quote:

[..]
Idd terug naar de tijd dat we lekker tribaal een vrouw onze grot in konden slepen, de natte droom van incels. :D
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:15:53 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933298
quote:

[..]
Dat zeg ik toch niet?
pi_200933299
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:13 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Gisteren al toch dat die bevrijd werden uit gevangenissen
Ja oke, bedoel meer dat ze zich 'officieel' aansluiten bij Taliban ofzo. Dan schenden ze (taliban) namelijk de afspraak met de VS, en dan ben ik weer benieuwd wat daar de reactie op gaat zijn.
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:16:22 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200933302
quote:
14s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:07 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Gaat vast een gigantische puinzooi worden. Mede omdat het gros van Europese landen er ook wat anders instaat dan zes jaar geleden. Zelfs in Zweden hebben ze het wel gezien met alle vluchtelingen, Duitsland gaat niet nog een keer meer dan een miljoen mensen opnemen en Mutti Merkel is einde van het jaar ook weg.
Het zijn er maar 2000 riep iemand eerder in dit topic :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_200933308
quote:
1s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:14 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Hij heeft met de Taliban afgesproken in mei te vertrekken en liet 2500 troepen achter tot dat moment. Biden heeft dat terugtrekmoment verlaat.

Nu kun je - ik denk terecht - van mening zijn dat het beter geregeld had moeten worden, maar van een beter beleid van de voorganger, die dit immers voor zijn opvolger nagelaten heeft, kun je moeilijk spreken.

De keuzes waren in essentie of de troepenmacht enorm uitbreiden en de afspraken gemaakt door Trump schenden of terugtrekken. De keuze werd het laatste, in een iets langer timeframe dan door Trump gewenst.
Het was meer een geldkwestie
pi_200933313
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 09:53 schreef franske19 het volgende:

[..]
Trump had duidelijk afspraken en luisterde naar de militaire top toen zij hem afraden te snel de troepen terug te trekken.

Echt ongekend hoe zo'n debiel van een president een veel beter buitenland beleid voerde.
Voor het gemak wordt even vergeten dat Trump de Koerden keihard de rug toekeerde. Met de Afghanen had hij hetzelfde gedaan.

The Kurds Have Paid Dearly for Trump’s Recklessness
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:17:37 #19
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933319
quote:
16s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:16 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het zijn er maar 2000 riep iemand eerder in dit topic :')
Dat was in context van het vliegveld.
pi_200933324
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het was meer een geldkwestie
Wat was meer een geldkwestie?
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
pi_200933335
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:15 schreef xzaz het volgende:

[..]
En hoe zijn we daaruit gekomen? Uiteindelijk zijn het de Spanjaarden geweest die Nederland hebben verenigd. Niet door Nederland te overtuigen van een systeem maar juist door de provincies te overtuigen dat ze bij elkaar horen als land. Overigens kan je de koning ook zien als een stamhoofd. Maar goed...
Ook na die hereniging waren de adel geen lieverdjes
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:18:58 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_200933341
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat was in context van het vliegveld.
Je zei 2000 op 37 miljoen dus de bevolking van Afghanistan vind het dikke prima :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:19:10 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_200933343
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:14 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Maar het is net zo goed niet heel er aannemelijk dat het volk het niet wilt, als je ziet hoe snel het allemaal gegaan is. En de filmpjes waarbij ze juichend binnengehaald worden in steden. Om over het totale gebrek aan weerstand van het leger nog maar niet te spreken.
Hoe representatief zijn die filmpjes van juichende mensen? Wanneer je niet zit te wachten op nog meer talibanterreur dan blijf je binnen. Uit cijfers van 2019 bleek dat slechts 13% van de Afghanen sympathiseerde met de taliban. Zelfs als dat twee keer zo veel zou zijn, dan is het nog steeds maar een kwart van de bevolking.

Dat leger is één grote mislukking gebleken, en dat is precies de reden waarom dit allemaal zo snel ging. Wat verwacht je dat de slager op de hoek doet? Met z'n hakmes de taliban te lijf gaan wanneer die met pickups door en machinegeweren door de straten trekken?
Huilen dan.
pi_200933346
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:17 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Wat was meer een geldkwestie?
De bezetting...
  maandag 16 augustus 2021 @ 10:20:10 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_200933356
quote:
0s.gif Op maandag 16 augustus 2021 10:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ook na die hereniging waren de adel geen lieverdjes
Klopt. Maar na de herreniging zijn eigenlijk alleen belgie en Luxemburg vertrokken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')