SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zo ongeveer heel vaak komt hier de vraag voorbij waarom n.amen vaak met p.untjes worden g.eschreven. Dit is zodat het allemaal wat minder makkelijk te googlen is en je gewoon publiekelijk kan klagen over je buurvrouw die haar pasgeboren dochter Shenayneh heeft genoemd. Zonder angst voor represailles. Dus daarom.Resistance is futile.
quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:40 schreef lunapuella het volgende:
Wij wilden allebei heel graag onze eigen achternaam doorgeven. Hij won.Ik vind het nog steeds stom dat de Nederlandse wet hier ook nul compromisruimte voor biedt - het is één naam en daarmee basta, voor al je kinderen. In andere landen zijn er veel meer opties (dubbele namen, een hele andere naam, verschillende achternamen voor verschillende kinderen).
In theorie wel, maar bij de aanvraag van mijn huidige paspoort is mij dat klaarblijkelijk niet gevraagd (want geen e/v en daar zou ik wel voor gekozen hebben als ik de mogelijkheid had).quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:06 schreef MaJo het volgende:
[..]
In je paspoort heb je toch ook het e/v?
Kom nouquote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:29 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb ook m'n eigen naam gehouden. Het aannemen van zijn naam staat symbool voor bezit. Slaven hadden ook de naam van hun eigenaar.
OK, OK, slaven hadden officieel geen achternaam. Maar ze werden wel geregistreerd onder de naam van hun eigenaar. Ikzelf heb altijd die associatie met bezit van gehad. Overigens ben ik een Hollandse boerin dus dat komt niet vanwege mijn roots. En ik snap ook dat de meeste vrouwen dat niet zo ervaren, maar ach, het gebeurt wel vaker dat ik er afwijkende opvattingen op na hou.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:57 schreef Viv het volgende:
[..]
In theorie wel, maar bij de aanvraag van mijn huidige paspoort is mij dat klaarblijkelijk niet gevraagd (want geen e/v en daar zou ik wel voor gekozen hebben als ik de mogelijkheid had).
[..]
Kom nouslaven kregen een nieuwe voornaam van hun eigenaar, om ze te ontdoen van hun oorspronkelijke identiteit en om praktische redenen (Wilhelmina was voor hen makkelijker uit te spreken dan de Afrikaanse naam). Zij kregen geen achternaam en al helemaal niet die van de eigenaar.
Dit alles heeft totaal niets te maken met het aannemen van de achternaam van je echtgenoot/echtgenote. Als het ergens symbool voor staat, dan is het dat je voortaan tot dezelfde familie behoort.
Oh? Welke opties hebben jullie dan?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:46 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Niet voor kinderen van lesbische stellen![]()
Seven heeft wel een punt hoor, tot slaaf gemaakten hadden wettelijk gezien geen achternaam maar gebruikten er wel vaak een, en dat was regelmatig de naam van een (voormalige) eigenaar. Het was niet de standaard of de wet, maar ook niet zeldzaam. Zie bijvoorbeeld https://reclaimingkin.com/the-complexity-of-slave-surnames/quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:57 schreef Viv het volgende:
Kom nouslaven kregen een nieuwe voornaam van hun eigenaar, om ze te ontdoen van hun oorspronkelijke identiteit en om praktische redenen (Wilhelmina was voor hen makkelijker uit te spreken dan de Afrikaanse naam). Zij kregen geen achternaam en al helemaal niet die van de eigenaar.
Ik doelde op verschillende achternamen in een gezin.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:27 schreef lunapuella het volgende:
[..]
Oh? Welke opties hebben jullie dan?
Omdat ik al een kind met mijn achternaam had vond ik het prima dat Soneal de achternaam van N zou krijgen, ik weet niet of ik dat zo vanzelfsprekend had gevonden als mijn oudste niet mijn achternaam had gehad.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 19:40 schreef lunapuella het volgende:
Wij wilden allebei heel graag onze eigen achternaam doorgeven. Hij won.Ik vind het nog steeds stom dat de Nederlandse wet hier ook nul compromisruimte voor biedt - het is één naam en daarmee basta, voor al je kinderen. In andere landen zijn er veel meer opties (dubbele namen, een hele andere naam, verschillende achternamen voor verschillende kinderen).
Nee hoor, ik heb er ook echt helemaal niets mee. Geen haar op mijn hoofd die eraan de naam van mijn partner aan te nemen. Ik heb toch al een naamquote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:07 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK, OK, slaven hadden officieel geen achternaam. Maar ze werden wel geregistreerd onder de naam van hun eigenaar. Ikzelf heb altijd die associatie met bezit van gehad. Overigens ben ik een Hollandse boerin dus dat komt niet vanwege mijn roots. En ik snap ook dat de meeste vrouwen dat niet zo ervaren, maar ach, het gebeurt wel vaker dat ik er afwijkende opvattingen op na hou.
Mijn neven (de enige 2 kleinzonen van mijn opa) waren ook blij dat ik een zoon kreeg met onze gezamenlijke achternaam, ondanks het feit dat ze toen 10 en 14 waren, want dan hoefden zij nietquote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:00 schreef MorganLeFay het volgende:
Vroeger toen ik klein was, deden mijn ouders een keertje heel gewichtig over de rol van mijn broer als "stamhouder": hij zou de achternaam van de familie wel even doorgeven als mannelijk lid.
En raad eens wie er nu als enige een kind heeft...en die dus de familie-achternaam heeft doorgegeven?
Nou, dat. Op individueel vlak moet iedereen het zelf weten maar zo lang die individuele keuzes op collectieve schaal wel heel sterk conservatief blijven vind ik daar wel wat van.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:28 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk niet dat het veel twijfel leidt dat de betekenis van het aannemen van de achternaam van de man door de vrouw zijn oorsprong erin vindt dat zij vanaf dat moment onder zijn auspiciën viel. Het is geen toeval dat het niet andersom isEn ik begrijp dus goed dat je daar vanuit feministisch perspectief kritisch op bent. Voor je persoonlijke situatie maar ook als maatschappelijk fenomeen.
Daarom besloot ik als tiener al om nooit mijn achternaam te veranderen. En wilde ik deze graag doorgeven. Gewoon, omdat het kan. Dus dat heb ik, na enige uitleg en overredingskracht, ook gedaanquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:28 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk niet dat het veel twijfel leidt dat de betekenis van het aannemen van de achternaam van de man door de vrouw zijn oorsprong erin vindt dat zij vanaf dat moment onder zijn auspiciën viel. Het is geen toeval dat het niet andersom isEn ik begrijp dus goed dat je daar vanuit feministisch/emancipatoir perspectief kritisch op bent. Voor je persoonlijke situatie maar ook als maatschappelijk fenomeen.
In Duitsland krijg je de doctorstitel van je partner erbijquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:41 schreef Lemijn het volgende:
In (Amerikaanse?) films of series die in het nu spelen hoor je toch wel eens op een bruiloft zo van ‘en hier presenteer ik u meneer en mevrouw Klaas de Boer!’ Alsof je zodanig wordt gedefinieerd door met wie je bent getrouwd dat je achternaam én voornaam er niet meer toe doen.
Ja dat vind ik ook ontzettend raar! Dan is wel echt je hele identiteit verdwenenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:41 schreef Lemijn het volgende:
In (Amerikaanse?) films of series die in het nu spelen hoor je toch wel eens op een bruiloft zo van ‘en hier presenteer ik u meneer en mevrouw Klaas de Boer!’ Alsof je zodanig wordt gedefinieerd door met wie je bent getrouwd dat je achternaam én voornaam er niet meer toe doen.
Dat de man als het hoofd van het gezin werd gezien, ja, terecht om daar kritisch op te zijn. Maar "bezit" is wel echt wat anders. En het ging mij erom dat dit als een feit geponeerd werd, wat @twist02 ook benoemde.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:28 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk niet dat het veel twijfel leidt dat de betekenis van het aannemen van de achternaam van de man door de vrouw zijn oorsprong erin vindt dat zij vanaf dat moment onder zijn auspiciën viel. Het is geen toeval dat het niet andersom isEn ik begrijp dus goed dat je daar vanuit feministisch/emancipatoir perspectief kritisch op bent. Voor je persoonlijke situatie maar ook als maatschappelijk fenomeen.
Mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden. Dat was echt nooit lastig. Enkel apart in de zin van minder gebruikelijk.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:47 schreef MaJo het volgende:
Zelf vind ik het altijd apart als er verschillende achternamen zijn in 1 gezin, dat lijkt me ook zo lastig. Dus naast dat ik het mooi vind is het ook een stuk gemakkelijker
Het zou me echt niet verbazen als het wel die oorsprong heeft. Vrouwen die als bezit gezien/behandeld werden was (is in sommige delen van de wereld) toch niet ongebruikelijk?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Dat de man als het hoofd van het gezin werd gezien, ja, terecht om daar kritisch op te zijn. Maar "bezit" is wel echt wat anders. En het ging mij erom dat dit als een feit geponeerd werd, wat @:twist02 ook benoemde.
Inderdaad. Dat is zo'n boeiende mythe. Ik vind het al 36 jaar nooit lastig om een andere naam te hebben dan mijn gezinsleden. Wanneer zou dat lastig kunnen zijn?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:51 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden. Dat was echt nooit lastig. Enkel apart in de zin van minder gebruikelijk.
Dan is het primaquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:51 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft haar eigen naam gehouden. Dat was echt nooit lastig. Enkel apart in de zin van minder gebruikelijk.
Volgens mij heeft het meer zijn oorsprong vanuit de kerk. Door te trouwen krijgen je kinderen de achternaam en weet je wie je erfgenamen zijn. Vroeger had men kinderen bij allerlei vrouwen en dat was lastig met het verdelen van land. Dus volgens mij heeft het niet zozeer met bezit te maken maar met het vastleggen van bloedlijnen. Overigens kun je dan natuurlijk nog steeds met de buurvrouw schaken maar dat is een ander verhaalquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:55 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Het zou me echt niet verbazen als het wel die oorsprong heeft. Vrouwen die als bezit gezien/behandeld werden was (is in sommige delen van de wereld) toch niet ongebruikelijk?
Bijvoorbeeld als je op reis gaat met je kind, dan moet je volgens mij zelfs officieel een verklaring van de ander meenemen met de juiste achternaam. Anders kun je ook nooit bewijzen dat het jouw kind is, tenzij je altijd de geboorteakte op zak hebt.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:57 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat is zo'n boeiende mythe. Ik vind het al 36 jaar nooit lastig om een andere naam te hebben dan mijn gezinsleden. Wanneer zou dat lastig kunnen zijn?
Dat vind ik ook altijd vreemd ja! Maar in de VS heb je dan wel weer de mogelijkheid om je kind de namen van beide ouders te geven (hoewel dat in de praktijk nauwelijks voorkomt).quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:41 schreef Lemijn het volgende:
Mijn moeder heeft dat nog steeds, is al meer dan 25 jaar gescheiden maar nog steeds adresseert de belastingdienst het naar de getrouwde naam.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:02 schreef Clubsoda het volgende:
Mij lijkt het lastiger om bij een scheiding je naam te moeten veranderen. Mijn moeder werd 20 jaar na dato nog wel eens met mijn vaders naam aangeschreven en vond dat pijnlijk.
Doen wij ook trouwens, steevast bij sauna en restaurantquote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:23 schreef Leandra het volgende:
Wij gebruiken trouwens al heel lang een combinatie van onze achternamen.
Voorbeeld:
Hij heet Feestneus
Ik heet Tuinman
We gebruiken Feesttuin.
Mijn zusje stuurt ook altijd post naar de familie Feesttuin
Toen de elektricien vorige week de bel plaatste hebben we daar ook maar Feesttuin bij het naamplaatje gedaan
In het gezin waar ik opgroeide waren drie verschillende achternamen. Geen moment lastig of apart gevonden eigenlijk.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:47 schreef MaJo het volgende:
Zelf vind ik het altijd apart als er verschillende achternamen zijn in 1 gezin, dat lijkt me ook zo lastig. Dus naast dat ik het mooi vind is het ook een stuk gemakkelijker
Dat strookt toch niet met de info die we eerder in dit topic gevonden hebben, namelijk dat je geboortenaam je officiële achternaam blijft, ook als je de achternaam van je echtgenoot gebruikt?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:15 schreef arvensis het volgende:
Ik heb toen we trouwden mijn mans achternaam aangenomen. Mijn geboortenaam komt ook nergens meer voor. Is een hele bewuste keuze geweest waar in dagelijks nog blij om ben.
Onze kinderen hebben dan ook uiteraard zijn achternaam gekregen.
Ah, ik bedacht me later inderdaad dat dat wellicht een "sluiproute" zou kunnen zijn om een naamswijziging te krijgen in plaats van naamgebruik.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 19:46 schreef arvensis het volgende:
@:viv
Ik ben in het buitenland getrouwd.In beide landen gebruik ik enkel zijn achternaam, ook bij officiele instanties. Dus ja: op mijn paspoort staat alleen zijn achternaam.
Ik vond dat altijd vreemd totdat ik mijn man ontmoette. In zijn familie is iedereen gescheiden en hertrouwd waardoor werkelijk iedereen een andere achternaam heeftquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:45 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
In het gezin waar ik opgroeide waren drie verschillende achternamen. Geen moment lastig of apart gevonden eigenlijk.
Heb je ook de banden met je familie gebroken? Het klinkt zo definitief, dat je echt niks meer met de naam te maken wil hebben?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:15 schreef arvensis het volgende:
Ik heb toen we trouwden mijn mans achternaam aangenomen. Mijn geboortenaam komt ook nergens meer voor. Is een hele bewuste keuze geweest waar in dagelijks nog blij om ben.
Onze kinderen hebben dan ook uiteraard zijn achternaam gekregen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |