abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200865621
Namensites:
http://www.behindthename.com/
http://www.voornamelijk.nl
http://www.babynamen.nl
http://babynamen.familyberry.com/
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/
http://wij.nl/zwanger-info-babynamen/namen-top-10-namenteller
http://www.babynamenoverzicht.nl/
http://www.naamwijzer.nl/broerzusvoornaam.php

Hieronder een zeer gedateerde lijst met namen van OUD-kinderen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo ongeveer heel vaak komt hier de vraag voorbij waarom n.amen vaak met p.untjes worden g.eschreven. Dit is zodat het allemaal wat minder makkelijk te googlen is en je gewoon publiekelijk kan klagen over je buurvrouw die haar pasgeboren dochter Shenayneh heeft genoemd. Zonder angst voor represailles. Dus daarom.
Resistance is futile.
pi_200865670
In het laatste topic ging het nog even over het aannemen van de naam van je man bij trouwen.

Maar aangezien het hier over kindernamen gaat: wie nog meer getwijfeld over de naam van papa (als daar in jouw situatie sprake van is)?

Hier was dat wel een ding. Ik heb m'n eigen achternaam gehouden bij het trouwen. En ik over de achternaam van m'n zoon lang getwijfeld. M'n man interesseerde het geen fluit en ikzelf had een voorkeur voor mijn achternaam omdat er maar weinig zijn. Uiteindelijk voor de naam van mijn man gekozen omdat Colin dan dezelfde achternaam heeft als de dochters van m'n man.

[ Bericht 0% gewijzigd door Seven. op 11-08-2021 19:47:22 ]
Resistance is futile.
pi_200865770
Wij wilden allebei heel graag onze eigen achternaam doorgeven. Hij won. -O- Ik vind het nog steeds stom dat de Nederlandse wet hier ook nul compromisruimte voor biedt - het is één naam en daarmee basta, voor al je kinderen. In andere landen zijn er veel meer opties (dubbele namen, een hele andere naam, verschillende achternamen voor verschillende kinderen).
  woensdag 11 augustus 2021 @ 19:40:24 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_200865775
Ik vind het eigenlijk veel logischer als kinderen de achternaam van moeder zouden krijgen. Los van het feit dat het in onze cultuur niet gebruikelijk is.
Maar goed, mijn kinderen hebben de naam van hun vader omdat hij er meer waarde aan hechtte dan ik ;)
disclaimer
pi_200865871
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:40 schreef lunapuella het volgende:
Wij wilden allebei heel graag onze eigen achternaam doorgeven. Hij won. -O- Ik vind het nog steeds stom dat de Nederlandse wet hier ook nul compromisruimte voor biedt - het is één naam en daarmee basta, voor al je kinderen. In andere landen zijn er veel meer opties (dubbele namen, een hele andere naam, verschillende achternamen voor verschillende kinderen).
:N
Niet voor kinderen van lesbische stellen *)

Mbt vraag uit vorig topic idd wat SQ zei. Wij wilden destijds nogal reizen en niet het risico lopen dat we daar gedoe mee kregen.
Tegenwoordig komen we vooral in Europa, maar blijft prettig dat we zelf kunnen kiezen of we al dan niet open zijn over onze relatie.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_200866009
Bij ons kregen ze achternaam van vriend. Hij vond dat volgens mij wel belangrijk, ik vond het prima. Ze lijken toch meer op mij 8-)
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  Manager PR/Moderator woensdag 11 augustus 2021 @ 19:57:33 #7
269689 crew  Viv
pi_200866013
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:06 schreef MaJo het volgende:

[..]

In je paspoort heb je toch ook het e/v?
In theorie wel, maar bij de aanvraag van mijn huidige paspoort is mij dat klaarblijkelijk niet gevraagd (want geen e/v en daar zou ik wel voor gekozen hebben als ik de mogelijkheid had). :)

quote:
7s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:29 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb ook m'n eigen naam gehouden ^O^. Het aannemen van zijn naam staat symbool voor bezit. Slaven hadden ook de naam van hun eigenaar.
Kom nou :D slaven kregen een nieuwe voornaam van hun eigenaar, om ze te ontdoen van hun oorspronkelijke identiteit en om praktische redenen (Wilhelmina was voor hen makkelijker uit te spreken dan de Afrikaanse naam). Zij kregen geen achternaam en al helemaal niet die van de eigenaar.

Dit alles heeft totaal niets te maken met het aannemen van de achternaam van je echtgenoot/echtgenote. Als het ergens symbool voor staat, dan is het dat je voortaan tot dezelfde familie behoort.
pi_200866043
Vroeger toen ik klein was, deden mijn ouders een keertje heel gewichtig over de rol van mijn broer als "stamhouder": hij zou de achternaam van de familie wel even doorgeven als mannelijk lid.

En raad eens wie er nu als enige een kind heeft...en die dus de familie-achternaam heeft doorgegeven? ^p^
pi_200866147
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:57 schreef Viv het volgende:

[..]

In theorie wel, maar bij de aanvraag van mijn huidige paspoort is mij dat klaarblijkelijk niet gevraagd (want geen e/v en daar zou ik wel voor gekozen hebben als ik de mogelijkheid had). :)
[..]

Kom nou :D slaven kregen een nieuwe voornaam van hun eigenaar, om ze te ontdoen van hun oorspronkelijke identiteit en om praktische redenen (Wilhelmina was voor hen makkelijker uit te spreken dan de Afrikaanse naam). Zij kregen geen achternaam en al helemaal niet die van de eigenaar.

Dit alles heeft totaal niets te maken met het aannemen van de achternaam van je echtgenoot/echtgenote. Als het ergens symbool voor staat, dan is het dat je voortaan tot dezelfde familie behoort.
OK, OK, slaven hadden officieel geen achternaam. Maar ze werden wel geregistreerd onder de naam van hun eigenaar. Ikzelf heb altijd die associatie met bezit van gehad. Overigens ben ik een Hollandse boerin dus dat komt niet vanwege mijn roots. En ik snap ook dat de meeste vrouwen dat niet zo ervaren, maar ach, het gebeurt wel vaker dat ik er afwijkende opvattingen op na hou. :P
Resistance is futile.
pi_200866320
Ik koos voor mijn eigen achternaam+ partner achternaam toen we gingen trouwen. Ze hebben denk ik een foutje gemaakt, want bij alle officiële instanties ben ik nu mw. achternaam partner :')

Zelf gebruik ik overigens mijn eigen achternaam.

Ons kind heeft de achternaam van mijn partner gekregen. Ik had liever gehad dat ze mijn achternaam kreeg, want ze heeft nu een Spaanse achternaam, terwijl we eigenlijk niets met Spanje hebben (behalve op vakantie gaan :P ). Maar goed, hij wilde dat heel graag, dus heb het hem maar gegund ;)
  woensdag 11 augustus 2021 @ 20:19:57 #11
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_200866407
Mijn zusje was bij ons de enige die de naam van onze vader door had kunnen geven maar helaas wilde haar vriend dat echt pertinent niet. Daar is ze nog wel boos over.
Mijn vader is de enige met die naam omdat zijn naam stiekem veranderd is door de trouwambtenaar toen ie met mijn moeder trouwde en een paspoort kreeg B-)
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_200866551
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:46 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:N
Niet voor kinderen van lesbische stellen *)
Oh? Welke opties hebben jullie dan?

quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:57 schreef Viv het volgende:
Seven heeft wel een punt hoor, tot slaaf gemaakten hadden wettelijk gezien geen achternaam maar gebruikten er wel vaak een, en dat was regelmatig de naam van een (voormalige) eigenaar. Het was niet de standaard of de wet, maar ook niet zeldzaam. Zie bijvoorbeeld https://reclaimingkin.com/the-complexity-of-slave-surnames/

Of je dat vergelijkbaar vindt met een naam aannemen bij trouwen is dan weer een ander verhaal.
pi_200866651
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 20:27 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Oh? Welke opties hebben jullie dan?

Ik doelde op verschillende achternamen in een gezin.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_200866850
Mijn vriend heeft geopperd om onze dochter mijn achternaam te geven (lekker Hollands, met ‘van de’). Ik heb toen nee gezegd. De belangrijkste reden is dat we in een land wonen waar tussenvoegsels geen ding zijn en dat is echt vreselijk irritant. Komt nog bij dat het deel na ‘van de’ ook weer tig letters heeft dus zelfs al schrijf je het aan elkaar past het vaak niet. Dat wilde ik haar niet aan doen. Haar onze beide achternamen geven was dus al helemáál geen optie, hoewel ik dat wel leuk had gevonden eigenlijk.
pi_200867035
Ik vond het prima dat kind de naam van mijn vriend kreeg. Ik "gunde" hem ook een unieke band met hem. Voelde in balans zo.
We zijn niet van plan om te trouwen maar zelfs dan kan ik nooit een andere naam of een naam erbij op mijn paspoort hebben. Mijn moeder gebruikte ook altijd haar eigen naam (ook al zou ze privé de achternaam van mijn vader mogen gebruiken). Ik heb nooit het gevoel gehad dat zij minder tot het gezin behoorde. Mijn naam is een deel van mijn identiteit. Dat opgeven zou echt verkeerd voelen.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:03:18 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200867339
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:40 schreef lunapuella het volgende:
Omdat ik al een kind met mijn achternaam had vond ik het prima dat Soneal de achternaam van N zou krijgen, ik weet niet of ik dat zo vanzelfsprekend had gevonden als mijn oudste niet mijn achternaam had gehad.

Overigens spreekt mijn oudste mij regelmatig aan met mijn (en dus zijn) achternaam, en Soneal probeert dat wel eens een beetje mee te doen door dat ook te doen :')
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_200867570
quote:
7s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 20:07 schreef Seven. het volgende:

[..]

OK, OK, slaven hadden officieel geen achternaam. Maar ze werden wel geregistreerd onder de naam van hun eigenaar. Ikzelf heb altijd die associatie met bezit van gehad. Overigens ben ik een Hollandse boerin dus dat komt niet vanwege mijn roots. En ik snap ook dat de meeste vrouwen dat niet zo ervaren, maar ach, het gebeurt wel vaker dat ik er afwijkende opvattingen op na hou. :P
Nee hoor, ik heb er ook echt helemaal niets mee. Geen haar op mijn hoofd die eraan de naam van mijn partner aan te nemen. Ik heb toch al een naam :? En met familie en verbondenheid voelen heeft het voor mij ook niets van doen, van alle familie die het dichtst bij me staan, deel ik maar met een persoon een achternaam (mijn vader). De andere vijf (partner, kind, moeder, zus, stiefmoeder) hebben ook allemaal een verschillende achternaam realiseer ik me nu. Alleen mijn nichtjes hebben beiden dezelfde achternaam (maar wel weer een andere dan mijn zus). Patchwork ^O^
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:14:12 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200867579
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 20:00 schreef MorganLeFay het volgende:
Vroeger toen ik klein was, deden mijn ouders een keertje heel gewichtig over de rol van mijn broer als "stamhouder": hij zou de achternaam van de familie wel even doorgeven als mannelijk lid.

En raad eens wie er nu als enige een kind heeft...en die dus de familie-achternaam heeft doorgegeven? ^p^
Mijn neven (de enige 2 kleinzonen van mijn opa) waren ook blij dat ik een zoon kreeg met onze gezamenlijke achternaam, ondanks het feit dat ze toen 10 en 14 waren, want dan hoefden zij niet :D
Inmiddels zijn ze 40 en 44 en heeft die van 44 een zoon en dochter maar die van 40 zie ik vooralsnog geen kinderen (of een relatie) krijgen.

Eigenlijk is het al bizar dat een 14-jarige al blij is dat er een volgende generatie met dezelfde achternaam is, dus die zal ook wel regelmatig gehoord hebben dat hij de "Stamhouder" is.

De 5 kleindochters van mijn opa hebben wel allemaal kinderen, maar er is dus maar 1 die de familienaam als achternaam heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_200867627
Ik begrijp ook echt niets van dat gedoe met achternamen bij instanties en e/v in paspoorten en alles wat hier besproken wordt, het is maar goed ook dat ik dat allemaal niet wil :D
pi_200867724
Ergens niks mee hebben, of een bepaalde associatie hebben is natuurlijk prima. Maar dat zo poneren dat 'dat een symbool is van' vind ik nogal overdreven. Zeg dan gewoon dat jij dat zo vindt of dat het voor jou zo voelt :)

Ik heb voor mijn gevoel ;) dus echt helemaal niks opgegeven toen ik mijn mans naam aannam, vooral omdat een achternaam mij niet definieert. Ik ben nog steeds dezelfde persoon (en dus ook niemands bezit).

Overigens moet ik dat van mijn paspoort even rectificeren: die is van een jaar voordat we trouwden, vandaar dat m'n getrouwde naam daar niet op staat :+

Oh, en geen seconde getwijfeld over de achternaam van de kinderen; voor ons was het heel logisch dat ze mans achternaam kregen. Dat zie ik nu ook gewoon als 'onze' naam :)
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:23:32 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_200867744
Wij gebruiken trouwens al heel lang een combinatie van onze achternamen.
Voorbeeld:
Hij heet Feestneus
Ik heet Tuinman
We gebruiken Feesttuin.

Mijn zusje stuurt ook altijd post naar de familie Feesttuin :D
Toen de elektricien vorige week de bel plaatste hebben we daar ook maar Feesttuin bij het naamplaatje gedaan :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:26:28 #22
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_200867789
Wij worden heel veel met onze achternaam aangesproken, mijn broertje mijn vader en ik in elk geval, het is dan ook met de verkeerde uitspraak best een gangbare voornaam :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_200867834
Ik denk niet dat het veel twijfel leidt dat de betekenis van het aannemen van de achternaam van de man door de vrouw zijn oorsprong erin vindt dat zij vanaf dat moment onder zijn auspiciën viel. Het is geen toeval dat het niet andersom is ;) En ik begrijp dus goed dat je daar vanuit feministisch/emancipatoir perspectief kritisch op bent. Voor je persoonlijke situatie maar ook als maatschappelijk fenomeen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Clubsoda op 11-08-2021 21:33:37 ]
  woensdag 11 augustus 2021 @ 21:28:45 #24
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200867847
Mijn schoonvader komt uit een gezin van 8 maar so far is O. de enige stamhouder bij de kleinkinderen daar. Weer een meisje verzuchten ze allemaal bij elke baby :')

Nooit discussie gehad over welke achternaam. Vind de mijne niks bijzonders dus gewoon traditioneel die van papa aangehouden. En het allitereert ook zo mooi met de voornaam. Dat was een mooie bijkomstigheid.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_200867987
quote:
1s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 21:28 schreef Clubsoda het volgende:
Ik denk niet dat het veel twijfel leidt dat de betekenis van het aannemen van de achternaam van de man door de vrouw zijn oorsprong erin vindt dat zij vanaf dat moment onder zijn auspiciën viel. Het is geen toeval dat het niet andersom is ;) En ik begrijp dus goed dat je daar vanuit feministisch perspectief kritisch op bent. Voor je persoonlijke situatie maar ook als maatschappelijk fenomeen.
Nou, dat. Op individueel vlak moet iedereen het zelf weten maar zo lang die individuele keuzes op collectieve schaal wel heel sterk conservatief blijven vind ik daar wel wat van. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')