Nou, wat een goedzak die Boni-baas. Hij hield al die kippen in kleine hokken, zonder daglicht, om het milieu te redden. Met zijn foodmiles.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:22 schreef FANNN het volgende:
De Boni-baas ziet echter meerdere kanten: "Het 1 sterlabel ziet voornamelijk toe op dierenwelzijn. Twee weken langer leven van de kip, hoe goed ook, betekent ook extra gebruik van water, extra CO2-uitstoot, extra mestproductie, extra gebruik van ruimte, meer stallen, en daar waar mogelijk nog geen stalruimte beschikbaar is zelfs extra foodmiles." Met foodmiles wordt de afstand die voedsel aflegt vanaf de productie tot aan de consument bedoeld.
Ja ik luister ook alleen maar naar campagnes van de overheid.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:26 schreef Hamzoef het volgende:
Precies wat je zegt, het is “iets”.
Het zou echter beter zijn als we in plaats van (of naast) inzetten op diervriendelijker vlees, inzetten op een drastische beperking van vleesconsumptie. Ook in het kader van het klimaat.
Mede door toedoen van de lobby van de vleesindustrie is hier vanuit de overheid nauwelijks aandacht voor. Dit terwijl we met het verminderen van vleesconsumptie (en nee, we hoeven echt niet allemaal vegetariër te worden) meerdere vliegen in één klap zouden slaan.
Heel goed.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja ik luister ook alleen maar naar campagnes van de overheid.
Dit wat je zegt klopt niet, de uitloop moet beschut zijn als het product in aanmerking wil komen voor één ster.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Meh…
De eisen voor die ene ster zijn een wassen neus en ik voorzie ernstige problemen.
Ik ken wat mensen die kippen hebben en die moeten nu ineens heel vlotjes om naar ook buitenruimte. Wat heerlijk meegeteld wordt, maar een aanzienlijk deel van de tijd niet gebruikt kan worden wegens ophokplicht.
De eisen zijn gericht op de totale ruimte zonder aan die ophokplicht te denken. Wat ervoor gaat zorgen dat stallen die nieuw gebouwd worden een deel van het jaar vele malen kleiner zijn dan de binnen stallen die er nu zijn.
Het is niet alsof die kippen nu ineens fantastische ruimte krijgen, binnen en buiten (met beschutting). De buitenruimte is een leugen. Een open en kale ruimte voldoet aan de eis, maar geen kip die daar gebruik van zal maken. Die zitten hutje mutje in de doorgang die nog wel een beetje beschut is.
Jij bent wel van het negatieve zeg.quote:Dit is geen overwinning, dit is papieren werkelijkheid waar geen kip wat aan heeft en mensen in die branche slaaf van de bank maakt.
De consument die de werkelijkheid niet kent voelt zich goed en koopt meer. Want hè is toch beter? In de praktijk zal het slechter uitvallen. Minder binnenruimte met een ongeschikte buitenruimte die op z’n minst een aantal maanden per jaar niet eens gebruikt mag worden. Maar op papier zijn er meer vierkante meters toch?
Nog even terugkomend op die Boni-Baas.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:22 schreef FANNN het volgende:
De Boni-baas ziet echter meerdere kanten: "Het 1 sterlabel ziet voornamelijk toe op dierenwelzijn. Twee weken langer leven van de kip, hoe goed ook, betekent ook extra gebruik van water, extra CO2-uitstoot, extra mestproductie, extra gebruik van ruimte, meer stallen, en daar waar mogelijk nog geen stalruimte beschikbaar is zelfs extra foodmiles."
Een beter leven ster zorgt dus voor een korter transport. Aangezien de kippenboer een poelier in de buurt moet zien te vinden.quote:Transport
Onder het Beter Leven keurmerk is het transport korter én beter. Eén van de meest stressvolle gebeurtenissen in een kippenleven is het vangen en transporteren. Het is dan ook belangrijk dat dit zo veel mogelijk wordt beperkt en uitgevoerd door geschoold personeel dat diervriendelijk met de kippen omgaat en goed materiaal gebruikt. Grote openingen in de kratten zijn daarbij verplicht onder het Beter Leven keurmerk. Daarnaast mogen vleeskippen niet langer dan 4 uur getransporteerd worden en maximaal 280 km afleggen. Uit onderzoek is gebleken dat na 4 uur de stress sterk toeneemt en veel dieren sterven.
Dat blijft idd een lastige keuze.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 10:56 schreef Weltschmerz het volgende:
Zo urgent is dat CO2 gedoe blijkbaar niet.
Top! Ik probeer het ook, ik moet wel toegeven dat ik het lastig vind. Dat is ook wel omdat ik geen wonder in de keuken ben, en vegetarisch koken vergt mijns inziens wat meer creativiteit.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:51 schreef Harvest89 het volgende:
Goed nieuws.
Maar het beste is om te consuminderen.
Ik ben ook geen vegetariër maar elke dag vlees eten hoeft niet. Varkens eet ik sowieso niet meer.
En als je vlees koopt, doe dat dan bij een slager met scharrelvlees.
Twee redenen:quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:01 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Top! Ik probeer het ook, ik moet wel toegeven dat ik het lastig vind. Dat is ook wel omdat ik geen wonder in de keuken ben, en vegetarisch koken vergt mijns inziens wat meer creativiteit.
Waarom eet je geen varkens meer, maar wel ander vlees?
Consuminderen is inderdaad het beste, 2de hands kopen en lokaal kopen werkt ook goed.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:51 schreef Harvest89 het volgende:
Goed nieuws.
Ik ben ook geen vegetariër maar elke dag vlees eten hoeft niet. Varkens eet ik sowieso niet meer.
Marktplaats, kringloopwinkels, dumpshops.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Consuminderen is inderdaad het beste, 2de hands kopen en lokaal kopen werkt ook goed.
Kringloopwinkels helpen daarbij goed.
In de app (of website) van de AH kun je veel makkelijke vegetarische recepten vinden. Verder recepten zoeken met bijvoorbeeld linzen of bonen. Krijg je ook gelijk eiwitten binnen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:01 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Top! Ik probeer het ook, ik moet wel toegeven dat ik het lastig vind. Dat is ook wel omdat ik geen wonder in de keuken ben, en vegetarisch koken vergt mijns inziens wat meer creativiteit.
Waarom eet je geen varkens meer, maar wel ander vlees?
quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Meh…
De buitenruimte is een leugen. Een open en kale ruimte voldoet aan de eis, maar geen kip die daar gebruik van zal maken. Die zitten hutje mutje in de doorgang die nog wel een beetje beschut is.
Als mensen met slechts een minimuminkomen het vlees bij een slager gaan halen, zijn die mensen binnen korte tijd blut. De slagers zijn namelijk van die hele dure ondernemers.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:51 schreef Harvest89 het volgende:
Goed nieuws.
Ja... klopt er zitten uitzonderingen... gelukkig wélquote:Op woensdag 11 augustus 2021 18:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ken de praktijk. Het is niet zozeer negatief, maar realistisch.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:56 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit wat je zegt klopt niet, de uitloop moet beschut zijn als het product in aanmerking wil komen voor één ster.
[..]
Jij bent wel van het negatieve zeg.
Kippen die langzamer groeien, daglicht krijgen en meer ruimte krijgen is voor het dierenwelzijn toch goed nieuws?
zijn datquote:Op woensdag 11 augustus 2021 18:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik reageerde op de opmerking dat kiplen niet op een open vlakte zouden willen vertoeven. Dat doen ze dus wel.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 05:38 schreef FANNN het volgende:
[..]
zijn dat
hmmmm eerste foto is van piri restaurant.... https://www.depiripiri.nl/
en die andere foto kijk maar een naar de link die je gebruikt...
https://devrijekip.files.wordpress.com/2019/08/header.jpg?w=640
https://devrijekip.com/
Vrije uitloop
Onze kippen kunnen het hele jaar door lekker naar buiten op onze boerderij in Berghem, de enige met vrije uitloopkippen in de gemeente Oss. Vrij scharrelen, een stofbad nemen, kakelen in het gras: onze kippen kunnen overdag de buitenlucht in en hebben daardoor een afwisselender leven dan een scharrelkip, die alleen maar binnen in de stal blijft.
Dus je neemt ons een beetje in de maling...
de laatste foto is van zie je eigen link...
ik had een beetje weinig tijd toen ik reageerde... en ik vond het al een béétje vreemd...
https://www.blijekip.nl/w(...)20180615_101800q.jpg
dit is https://www.blijekip.nl/
Wisten jullie trouwens al dat álle Blije Kippen
* elke dag naar buiten kunnen?!
* mogen scharrelen in een uitgestrekt weiland mét natuurlijke beschutting?!
* speciaal ontwikkelde kippenspeeltjes in hun verblijf hebben zoals de kipschommel en de graantap?!
* bekroond zijn met 2 en 3 sterren van de Dierenbescherming?!
die hebben dus allemaal een 2 of 3 sterren
Onze Blije Kip eieren zijn verkrijgbaar bij:
Blije-kip-eieren-verkrijgbaar-bij-jumbo-1
Blije-kip-eieren-verkrijgbaar-bij-Albert-heijn
Blije-kip-eieren-verkrijgbaar-bij-Plus-1
https://beterleven.dieren(...)le-dieren/leghennen/
oh.. maar je reageerde hier op toch?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Meh…
De eisen voor die ene ster zijn een wassen neus en ik voorzie ernstige problemen.
Ik ken wat mensen die kippen hebben en die moeten nu ineens heel vlotjes om naar ook buitenruimte. Wat heerlijk meegeteld wordt, maar een aanzienlijk deel van de tijd niet gebruikt kan worden wegens ophokplicht.
oh.. dan kan je dat er beter je erbij zetten volgende keer... anders slaan die plaatjes nergens op natuurlijk.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 07:05 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik reageerde op de opmerking dat kiplen niet op een open vlakte zouden willen vertoeven. Dat doen ze dus wel.
Nee. Je kunt toch zelf zien waar ik op reageer? Er staat gewoon een quoteveld boven.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 07:21 schreef FANNN het volgende:
[..]
oh.. maar je reageerde hier op toch?
[..]
oh.. dan kan je dat er beter je erbij zetten volgende keer... anders slaan die plaatjes nergens op natuurlijk.
Dat is je eigen conclusie en die haal je in elk geval niet uit mijn post.quote:Dus de eisen voor die ene ster is inderdaad een wassen neus toch?
Doet me aan denken aan deze kipquote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:45 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Twee redenen:
1. Het is erg vettig. Ik krijg daar maagklachten van.
2. We hebben vroeger twee varkens gehad als huisdier. Die zaten vooral in de tuin en lieten we vaak ook binnen. Het zijn hele intelligente dieren, en kunnen zachtaardig, en aanhankelijk zijn. Ik had er een sterke band mee.
Als ik straks een huis ga kopen met een grote tuin is het eerste wat erin komt een paar varkens.
Nou dan begreep ik je zeker verkeerd en begrijp je nog steeds, dus la maar....quote:Op donderdag 12 augustus 2021 07:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nee. Je kunt toch zelf zien waar ik op reageer? Er staat gewoon een quoteveld boven.
[..]
Dat is je eigen conclusie en die haal je in elk geval niet uit mijn post.
De opmerking waar ik op reageerde is overigens niet eens relevant aangezien het gaat om een overdekte uitloop. Kun je ook gewoon op Googlen en dan zie je daarin staan.
Zegt ie dit echt?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:22 schreef FANNN het volgende:
Dat heeft lang geduurd!![]()
F&F / De Bio-industrie
Mijn topic uit 2011
en Eindelijk worden ze wakker....
Beetje té laat maar jah....
[ afbeelding ]
De Boni-baas ziet echter meerdere kanten: "Het 1 sterlabel ziet voornamelijk toe op dierenwelzijn. Twee weken langer leven van de kip, hoe goed ook, betekent ook extra gebruik van water, extra CO2-uitstoot, extra mestproductie, extra gebruik van ruimte, meer stallen, en daar waar mogelijk nog geen stalruimte beschikbaar is zelfs extra foodmiles." Met foodmiles wordt de afstand die voedsel aflegt vanaf de productie tot aan de consument bedoeld.
jaquote:
Het lijkt me dat dat niet meegenomen wordt in de ruimte van de kip. Als de buitenruimte dicht is, moeten er minder kippen zitten in de binnenruimte. Anders slaat het nog nergens op.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 01:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Ik ken de praktijk. Het is niet zozeer negatief, maar realistisch.
Dit jaar hebben de kippen maanden en maanden verplicht binnen gezeten. Begon eind vorig jaar (ergens rond november) en is pas begin juli geëindigd.
Bij verplichte buiten gang wordt dat meegenomen in de ruimte per kip. Vogelgriep is er elk jaar en veroorzaakt dat de dieren minimaal een aantal maanden per jaar verplicht binnen moeten blijven. Daar gaat een deel van de ruimte….
quote:In de gangbare vleeskuikenhouderij leven de kippen gemiddeld met 18 dieren per m2. Onder Beter Leven 1 ster zijn dat maximaal 12 dieren per m2. Daarnaast hebben de dieren een overdekte uitloop tot hun beschikking. https://beterleven.dieren(...)dieren/vleeskuikens/
Eens. Maar de kip met één ster leeft wel twee weken langer. (Ook dat staat op de site van Wakker Dier.)quote:Zo oud worden die beesten niet.
Die verrijking van de binnenruimte zit dus ook bij die ster.quote:Ik zou liever zien dat er meer gericht wordt op meer binnenruimte en meer verrijking van de binnenruimte. Met het oog op vogelgriep en milieu is dat beter.
quote:Verrijkingsmateriaal
Van nature brengen kippen een belangrijk gedeelte van de dag door met het zoeken van voedsel, scharrelen en stofbaden. Onder het Beter Leven keurmerk wordt ten opzichte van gangbare bedrijven hieraan extra aandacht geschonken, om de kippen in dit gedrag te kunnen voorzien. Zo wordt dagelijks het voer rondgestrooid in de stal. Daarnaast krijgen de kippen strobalen aangeboden. Hier gaan ze bovenop zitten om er strootjes uit te pikken. Deze halen ze helemaal uit elkaar. Ook is de stal ingestrooid met vers stro, houtkrullen of zand waarin de kippen kunnen scharrelen en stofbaden
kunnen nemen.
Kun je nagaan hoe groot dat verschil is, 80 dagen voor een biologische kip en 45 dagen voor een plofkip.quote:Nogmaals, een drie tot zes maanden per jaar mogen ze niet naar buiten. De oudste vleeskipjes (biologisch) worden om en nabij de 80 dagen oud… de plof kip een 45 dagen.
dit meisje heeft deze kip een paar jaar.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 08:21 schreef luxerobots het volgende:
Kun je nagaan hoe groot dat verschil is, 80 dagen voor een biologische kip en 45 dagen voor een plofkip.
En ''normaal'' leeft een kip gemiddeld 10 jaar oud. Maar er zijn uitschieters van maar liefst 20 jaar oud.quote:
Wat een kerelquote:
Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met hond Ed eten. Wel met de manier waarop het gebeurd.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 08:42 schreef FANNN het volgende:
[..]
dit meisje heeft deze kip een paar jaar.
[..]
En ''normaal'' leeft een kip gemiddeld 10 jaar oud. Maar er zijn uitschieters van maar liefst 20 jaar oud.
Dus dat is écht niet waar!
https://www.animalstoday.nl/hoe-oud-wordt-kip/
Net als zoals China honden eten.. liefst puppy's zo eten ''wij'' kippen.
en andere landen eten ze weer aapjes.
Het is net wat je gewend bent.
China is het meest Barbaarse land ter wereld. Helaas blijven wij het gewoon ondersteunen en faciliteren.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met hond Ed eten. Wel met de manier waarop het gebeurd.
Ook bij een kip heb ik problemen met het hoe. De kip die een normaal leven heeft en netjes geslacht wordt heb ik geen probleem mee. Bij de honden in deze is dat niet aan de orde. Die worden bar en boos gehouden naast het gruwelijke idee dat veel pijn beter is.
Bij kippen hier is het probleem de ‘efficiëntie’, het doel is anders dan pijn toebrengen, maar het resultaat is gruwelijk.
Je zou potjandorie maar een productie kip zijn. Bij 1 ster 12 kippen per vierkante meter (ja, puzzel dat maar eens uit zonder te stapelen). In ziek korte tijd groeien, wat allerlei problemen oplevert. Dan in kratten gemikt worden waar kwetsuren en een zekere mate van sterfte dood normaal is. Opgehangen worden in een machine om dan hopelijk verdoofd te worden en geslacht te worden (aan het eind van de lijn staan mensen om de 5 tot 10% die nog niet dood is alsnog te slachten).
Echt walgelijk hoe mensen met dieren omgaan.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met hond Ed eten. Wel met de manier waarop het gebeurd.
Ook bij een kip heb ik problemen met het hoe. De kip die een normaal leven heeft en netjes geslacht wordt heb ik geen probleem mee. Bij de honden in deze is dat niet aan de orde. Die worden bar en boos gehouden naast het gruwelijke idee dat veel pijn beter is.
Bij kippen hier is het probleem de ‘efficiëntie’, het doel is anders dan pijn toebrengen, maar het resultaat is gruwelijk.
Je zou potjandorie maar een productie kip zijn. Bij 1 ster 12 kippen per vierkante meter (ja, puzzel dat maar eens uit zonder te stapelen). In ziek korte tijd groeien, wat allerlei problemen oplevert. Dan in kratten gemikt worden waar kwetsuren en een zekere mate van sterfte dood normaal is. Opgehangen worden in een machine om dan hopelijk verdoofd te worden en geslacht te worden (aan het eind van de lijn staan mensen om de 5 tot 10% die nog niet dood is alsnog te slachten).
Ja dat is idd walgelijk.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Echt walgelijk hoe mensen met dieren omgaan.
Op zich klopt het wel wat hij zegt. Of het een beschaafd argument is, is een tweede.quote:
Dit lijken mensen weleens te vergeten. Dat er een heleboel mensen zijn die al die verhogingen in de supermarkt amper tot niet meer kunnen betalen straks, en dan echt alleen maar elke dag junkfood meenemen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 18:47 schreef torentje het volgende:
[..]
Als mensen met slechts een minimuminkomen het vlees bij een slager gaan halen, zijn die mensen binnen korte tijd blut. De slagers zijn namelijk van die hele dure ondernemers.
Eigenlijk wel.. of per ongeluk een dodelijk virus laten ons ontsnappen, dar ruimt ook lekker opquote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:39 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Dit lijken mensen weleens te vergeten. Dat er een heleboel mensen zijn die al die verhogingen in de supermarkt amper tot niet meer kunnen betalen straks, en dan echt alleen maar elke dag junkfood meenemen.
En dat gezeur over het klimaat. Er is maar 1 oplossing, geboortebeperking.
Voor de eitjes...quote:Op donderdag 12 augustus 2021 23:06 schreef Mortaxx het volgende:
Fijn voor die kuiten kippen dat ze twee weken langer mogen leven
Nee... dat wordt pas véél later (denk ik)quote:Op donderdag 12 augustus 2021 23:11 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
In 2025 is de term plofkip gewoon weer terug.
Dan voor de huidige 1 ster beter leven kip.
Er zijn veel ondernemers die er voor zorgen dat de mensen verdeeld zijn over dergelijke zaken. Zodat de ondernemers nooit alleen komen te staan voor een grotere groep eensgezinde mensen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:39 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Dit lijken mensen weleens te vergeten. Dat er een heleboel mensen zijn die al die verhogingen in de supermarkt amper tot niet meer kunnen betalen straks, en dan echt alleen maar elke dag junkfood meenemen.
Dat hebben de chinezen geprobeerd... dat was géén succes... ze mochten maar 1 kind hebben, de meisjesquote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:39 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Ja een jongen is een een zegen, een meisje is een vloek, treurig maar waarquote:Op maandag 23 augustus 2021 11:37 schreef K21 het volgende:
Dat kwam ook wel door de cultuur in het overgrote (armoedige) deel van dat land. Vrouwen gaan traditioneel inwonen bij de familie van hun echtgenoot waardoor je als ouders van een dochter zonder oudedagvoorziening zit. Dat heb je hier in het westen niet.
In India heb je trouwens iets soortgelijks, maar daar moet je ook nog bruidsschat betalen aan de partij met de zoon, dus daar wil al helemaal geen hond een meisje en is ook daar nu een mannenoverschot.
tja.... goed eten is ook belangrijk en als je op een klein minimum loontje of een uitkering leeft begrijp ik datquote:Op maandag 23 augustus 2021 17:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Klote zooi, ik wil gewoon goedkoop eten.
Dan ga je toch gewoon naar de witte slager.quote:Op maandag 23 augustus 2021 17:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Dan moet je er maar voor zorgen dat de ondernemers inkomensafhankelijke prijzen gaan rekenen voor het eten en drinken. Dan zouden veel mensen minder geldzorgen hebben.quote:Op maandag 23 augustus 2021 17:33 schreef Kickinalfa het volgende:
Als we de wereldbevolking moeten voeden moeten we af van dit soort "beter leven" zaken en juist meer focussen op mega stallen, varkensflats, schaalvergroting.quote:Op maandag 23 augustus 2021 20:07 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan moet je er maar voor zorgen dat de ondernemers inkomensafhankelijke prijzen gaan rekenen voor het eten en drinken. Dan zouden veel mensen minder geldzorgen hebben.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |