Nou, wat een goedzak die Boni-baas. Hij hield al die kippen in kleine hokken, zonder daglicht, om het milieu te redden. Met zijn foodmiles.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:22 schreef FANNN het volgende:
De Boni-baas ziet echter meerdere kanten: "Het 1 sterlabel ziet voornamelijk toe op dierenwelzijn. Twee weken langer leven van de kip, hoe goed ook, betekent ook extra gebruik van water, extra CO2-uitstoot, extra mestproductie, extra gebruik van ruimte, meer stallen, en daar waar mogelijk nog geen stalruimte beschikbaar is zelfs extra foodmiles." Met foodmiles wordt de afstand die voedsel aflegt vanaf de productie tot aan de consument bedoeld.
Ja ik luister ook alleen maar naar campagnes van de overheid.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:26 schreef Hamzoef het volgende:
Precies wat je zegt, het is “iets”.
Het zou echter beter zijn als we in plaats van (of naast) inzetten op diervriendelijker vlees, inzetten op een drastische beperking van vleesconsumptie. Ook in het kader van het klimaat.
Mede door toedoen van de lobby van de vleesindustrie is hier vanuit de overheid nauwelijks aandacht voor. Dit terwijl we met het verminderen van vleesconsumptie (en nee, we hoeven echt niet allemaal vegetariër te worden) meerdere vliegen in één klap zouden slaan.
Heel goed.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja ik luister ook alleen maar naar campagnes van de overheid.
Dit wat je zegt klopt niet, de uitloop moet beschut zijn als het product in aanmerking wil komen voor één ster.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Meh…
De eisen voor die ene ster zijn een wassen neus en ik voorzie ernstige problemen.
Ik ken wat mensen die kippen hebben en die moeten nu ineens heel vlotjes om naar ook buitenruimte. Wat heerlijk meegeteld wordt, maar een aanzienlijk deel van de tijd niet gebruikt kan worden wegens ophokplicht.
De eisen zijn gericht op de totale ruimte zonder aan die ophokplicht te denken. Wat ervoor gaat zorgen dat stallen die nieuw gebouwd worden een deel van het jaar vele malen kleiner zijn dan de binnen stallen die er nu zijn.
Het is niet alsof die kippen nu ineens fantastische ruimte krijgen, binnen en buiten (met beschutting). De buitenruimte is een leugen. Een open en kale ruimte voldoet aan de eis, maar geen kip die daar gebruik van zal maken. Die zitten hutje mutje in de doorgang die nog wel een beetje beschut is.
Jij bent wel van het negatieve zeg.quote:Dit is geen overwinning, dit is papieren werkelijkheid waar geen kip wat aan heeft en mensen in die branche slaaf van de bank maakt.
De consument die de werkelijkheid niet kent voelt zich goed en koopt meer. Want hè is toch beter? In de praktijk zal het slechter uitvallen. Minder binnenruimte met een ongeschikte buitenruimte die op z’n minst een aantal maanden per jaar niet eens gebruikt mag worden. Maar op papier zijn er meer vierkante meters toch?
Nog even terugkomend op die Boni-Baas.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:22 schreef FANNN het volgende:
De Boni-baas ziet echter meerdere kanten: "Het 1 sterlabel ziet voornamelijk toe op dierenwelzijn. Twee weken langer leven van de kip, hoe goed ook, betekent ook extra gebruik van water, extra CO2-uitstoot, extra mestproductie, extra gebruik van ruimte, meer stallen, en daar waar mogelijk nog geen stalruimte beschikbaar is zelfs extra foodmiles."
Een beter leven ster zorgt dus voor een korter transport. Aangezien de kippenboer een poelier in de buurt moet zien te vinden.quote:Transport
Onder het Beter Leven keurmerk is het transport korter én beter. Eén van de meest stressvolle gebeurtenissen in een kippenleven is het vangen en transporteren. Het is dan ook belangrijk dat dit zo veel mogelijk wordt beperkt en uitgevoerd door geschoold personeel dat diervriendelijk met de kippen omgaat en goed materiaal gebruikt. Grote openingen in de kratten zijn daarbij verplicht onder het Beter Leven keurmerk. Daarnaast mogen vleeskippen niet langer dan 4 uur getransporteerd worden en maximaal 280 km afleggen. Uit onderzoek is gebleken dat na 4 uur de stress sterk toeneemt en veel dieren sterven.
Dat blijft idd een lastige keuze.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 10:56 schreef Weltschmerz het volgende:
Zo urgent is dat CO2 gedoe blijkbaar niet.
Top! Ik probeer het ook, ik moet wel toegeven dat ik het lastig vind. Dat is ook wel omdat ik geen wonder in de keuken ben, en vegetarisch koken vergt mijns inziens wat meer creativiteit.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:51 schreef Harvest89 het volgende:
Goed nieuws.
Maar het beste is om te consuminderen.
Ik ben ook geen vegetariër maar elke dag vlees eten hoeft niet. Varkens eet ik sowieso niet meer.
En als je vlees koopt, doe dat dan bij een slager met scharrelvlees.
Twee redenen:quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:01 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Top! Ik probeer het ook, ik moet wel toegeven dat ik het lastig vind. Dat is ook wel omdat ik geen wonder in de keuken ben, en vegetarisch koken vergt mijns inziens wat meer creativiteit.
Waarom eet je geen varkens meer, maar wel ander vlees?
Consuminderen is inderdaad het beste, 2de hands kopen en lokaal kopen werkt ook goed.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:51 schreef Harvest89 het volgende:
Goed nieuws.
Ik ben ook geen vegetariër maar elke dag vlees eten hoeft niet. Varkens eet ik sowieso niet meer.
Marktplaats, kringloopwinkels, dumpshops.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Consuminderen is inderdaad het beste, 2de hands kopen en lokaal kopen werkt ook goed.
Kringloopwinkels helpen daarbij goed.
In de app (of website) van de AH kun je veel makkelijke vegetarische recepten vinden. Verder recepten zoeken met bijvoorbeeld linzen of bonen. Krijg je ook gelijk eiwitten binnen.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 13:01 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Top! Ik probeer het ook, ik moet wel toegeven dat ik het lastig vind. Dat is ook wel omdat ik geen wonder in de keuken ben, en vegetarisch koken vergt mijns inziens wat meer creativiteit.
Waarom eet je geen varkens meer, maar wel ander vlees?
quote:Op woensdag 11 augustus 2021 09:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Meh…
De buitenruimte is een leugen. Een open en kale ruimte voldoet aan de eis, maar geen kip die daar gebruik van zal maken. Die zitten hutje mutje in de doorgang die nog wel een beetje beschut is.
Als mensen met slechts een minimuminkomen het vlees bij een slager gaan halen, zijn die mensen binnen korte tijd blut. De slagers zijn namelijk van die hele dure ondernemers.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 12:51 schreef Harvest89 het volgende:
Goed nieuws.
Ja... klopt er zitten uitzonderingen... gelukkig wélquote:Op woensdag 11 augustus 2021 18:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |