Absoluut niet verkeerd neequote:Op maandag 1 juli 2024 11:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit is een voorbeeld van het rendement van mijn portfolio met hoofdzakelijk ETF's en wat saaie losse aandelen.
Het is geen rechte lijn omhoog, dat moet je ook niet verwachten. Maar 29,5% in 3 jaar is wel gewoon degelijk, dat haal je op je spaarrekening niet.
Maar je ziet ook dat er 2 jaren lang amper groei was. Daarom moet je naar de lange termijn kijken.
Wil je zekerheid: sparen op een spaarrekening.
[ afbeelding ]
Ik heb al een Nasdaq 100 ETF erbij (~20%) dus dat is prima.quote:Op maandag 1 juli 2024 12:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Absoluut niet verkeerd nee
Heb je Nasdaq 500 ETF ook weleens overwogen? Wel iets meer risico op grotere verschuivingen dan de S&P maar wel veel meer rendement op de lange termijn.
Zijn ook ETF'S die automatisch het dividend weer herinvesterenquote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wat geeft het relatief hoogste rendement, m.a.w. wel meer risico natuurlijk, voor een eenmalige inleg. Stel, ik gooi 5k ergens op en kijk er meer dan 10-20 jaar niet meer naar. Welke moet ik doen?
Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd. Wat ik wel wil is alles na een jaar verkopen en opnieuw inleggen.
Dat weet niemand.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wat geeft het relatief hoogste rendement, m.a.w. wel meer risico natuurlijk, voor een eenmalige inleg. Stel, ik gooi 5k ergens op en kijk er meer dan 10-20 jaar niet meer naar. Welke moet ik doen
Waarom zou je dat willen???quote:Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd. Wat ik wel wil is alles na een jaar verkopen en opnieuw inleggen.
Dit is overigens wel het meest noodzakelijke om je portfolio te verhogen.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd.
quote:Op maandag 1 juli 2024 14:14 schreef miro86 het volgende:
[..]
Dat weet niemand.
In zo'n situatie zou ik denken aan één ETF obv een brede index, waarbij de dividenden herinvesteert worden. Die index zou de MSCI World kunnen zijn, de S&P500(VS), de MSCI Europe of de STOXX Europe 600. En dan kijken naar de ETFs met de laagste kosten (TER).
[..]
Waarom zou je dat willen???
Je hoeft niet maandelijks bij te leggen, je kan ook 1x per jaar wat bijleggen of niets bijleggen en gewoon laten staan wat je hebt.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wat geeft het relatief hoogste rendement, m.a.w. wel meer risico natuurlijk, voor een eenmalige inleg. Stel, ik gooi 5k ergens op en kijk er meer dan 10-20 jaar niet meer naar. Welke moet ik doen?
Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd. Wat ik wel wil is alles na een jaar verkopen en opnieuw inleggen.
Tldr?quote:Op maandag 1 juli 2024 14:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit is overigens wel het meest noodzakelijke om je portfolio te verhogen.
Rente op rente of rendement op rendement is heel krachtig.quote:
Tsja. Als je er geen energie in wilt steken moet je je geld gewoon lekker op je spaar laten staanquote:
Iets a la resultaten uit het verleden zeggen niets over de toekomst.quote:
https://www.snopes.com/fact-check/compound-interest/quote:Op maandag 1 juli 2024 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rente op rente of rendement op rendement is heel krachtig.
Hoe langer je een investering met rust laat, hoe beter het groeit.
[ afbeelding ]
Bij de proefberekeningen moet je wel aardig wat bijleggen om het echt rendabel te krijgen. Wbt dat laatste, 5000 wordt 6000, dan 6000 er in, dan wordt dat 7000, dat 9000, etc.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hoeft niet maandelijks bij te leggen, je kan ook 1x per jaar wat bijleggen of niets bijleggen en gewoon laten staan wat je hebt.
Alles verkopen en dan weer opnieuw kopen zie ik dan weer niet helemaal. Hoe bedoel je dat?
Einstein heeft dit nooit gezegd, of je mag aannemen dat dit zeer onaannemelijk is.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rente op rente of rendement op rendement is heel krachtig.
Hoe langer je een investering met rust laat, hoe beter het groeit.
[ afbeelding ]
Als het om dividend draait, gaat het ook niet om de waarde van je aandelen, maar om hoeveel aandelen je bezit.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij de proefberekeningen moet je wel aardig wat bijleggen om het echt rendabel te krijgen. Wbt dat laatste, 5000 wordt 6000, dan 6000 er in, dan wordt dat 7000, dat 9000, etc.
quote:Op maandag 1 juli 2024 15:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Einstein heeft dit nooit gezegd, of je mag aannemen dat dit zeer onaannemelijk is.
Wel is het zo dat rente op rente gewoon een bewezen formule is.
Ik zou een S&P500 ETF rustig 20 jaar durven bezitten zonder er naar om te kijken.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:29 schreef Fok-it het volgende:
Juist met zoveel ETF's, stocks, crypto waar je uit kan kiezen, zoveel schommelingen in de wereld kan je niet anders dan je er over inlezen en het bijhouden.
Dat is niet hoe rendement werkt.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij de proefberekeningen moet je wel aardig wat bijleggen om het echt rendabel te krijgen. Wbt dat laatste, 5000 wordt 6000, dan 6000 er in, dan wordt dat 7000, dat 9000, etc.
En daarom ook zo vroeg mogelijk beginnen met beleggen.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:14 schreef Tietatovenaar het volgende:
Het moeilijkst is ook de eerste ¤100K bereiken, met een inleg van ¤250 p/maand en een gemiddeld rendement van 8% duurt dat ongeveer 16 a 17 jaar.
De weg van ¤100K naar ¤200K duurt vervolgens slechts 7 jaar. Dat is de kracht van rente op rente...
Ik heb het idee dat dit alleen maar erger en erger wordt; jongeren worden aan alle kanten aangemoedigd om zich vooral zoveel mogelijk in de schulden te steken en vooral niet te sparen voor iets om het dan te kopen. Dat begint daar al, maar werkt door bij volwassenen (lenen voor een auto, of leasen b.v.).quote:Op maandag 1 juli 2024 16:28 schreef Tietatovenaar het volgende:
Idd, we worden geleerd om te werken voor geld, terwijl je ook geld voor je kan laten werken.
Dieperliggende oorzaak, denk ik althans, is de consumptiemaatschappij. Als ik zie hoeveel zooi er wordt verkocht van slechte kwaliteit en na korte tijd wordt afgedankt, is dat tekenend voor de maatschappij. Schijnt dat het gemiddelde kledingstuk 7 - 8 wordt gedragen en dan vervangen.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:44 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat dit alleen maar erger en erger wordt; jongeren worden aan alle kanten aangemoedigd om zich vooral zoveel mogelijk in de schulden te steken en vooral niet te sparen voor iets om het dan te kopen. Dat begint daar al, maar werkt door bij volwassenen (lenen voor een auto, of leasen b.v.).
Het wordt je dus niet eens geleerd; je wordt er ingezogen voordat je het doorhebt en voor je weet kun je niet eens meer vermogen opbouwen (oftewel je geld laten werken).
Uit eigen ervaring kan ik dit niet aanbevelen. De markt timen, is niet te doen, time in the market is een betere strategie.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
S&P 500 ETF.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
In mijn tijd ook niet, ook niet op de universiteit. Ook een koophuis kopen, is niet geleerd, alleen mijn ouders hadden dat en die hebben de kk destijds betaald.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is echt zonde dat daar geen aandacht aan besteed wordt op school.
Tenminste, in mijn tijd niet.
Dat kan, lijkt me niet zo spannend?quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:01 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb op dit moment VWRL (Vanguard FTSE all world, distributing) als etf, maar twijfel om toch ook een S&P 500 etf in te stappen.
Dus je bespaart 2 euro per transactie maar bent bang voor 2.50 aansluitkosten per jaar?quote:Ik zit bij DeGiro, daar is de ishares core s&p 500 op Euronext niet in de kernselectie dus ¤3 transactiekosten, maar die op Xetra zit wel in de kernselectie - dus ¤1 transactiekosten en per jaar ¤2,50 aansluitkosten op die beurs (heb nu alleen dingen van Euronext).
Zou kunnen? Wat maakt het uit?quote:De Vanguard s&p 500 etf van Euronext zit wel in de kernselectie, maar die is volgens bij distributing en niet accumulating, of zie ik dat verkeerd?
Jep 2(+)* 2 euro > 2,5 euro.quote:Zolang ik >1 transactie per jaar doe is danv voor iShares die uit de kernselectie op Xetra kopen goedkoper, toch?
Nee, pak gewoon Xetra, maar ik zou ook even kijken naar de prijzen van een brood tegenwoordig die 2.50 euro is nou ook weer niet zoveel waard.quote:Mits die in de kernselectie blijft natuurlijk. Of zijn er nog andere overwegingen waardoor ik toch beter die op Euronext kan kopen?
Ik vond de toon van deze post nogal neerbuigend, lijkt me niet zo nodig toch? Ik zeg helemaal nergens dat ik 'bang ben' voor ¤2,50 aansluitkosten. Of dat ik het 'spannend' vind om een S&P 500 ETF erbij te kopen. Ik ben er gewoon nog niet uit of ik dat echt wat vind toevoegen ten opzichte van VWRL bijkopen, dus daar zit de twijfel.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:09 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat kan, lijkt me niet zo spannend?
[..]
Dus je bespaart 2 euro per transactie maar bent bang voor 2.50 aansluitkosten per jaar?
[..]
Zou kunnen? Wat maakt het uit?
[..]
Jep 2(+)* 2 euro > 2,5 euro.
[..]
Nee, pak gewoon Xetra, maar ik zou ook even kijken naar de prijzen van een brood tegenwoordig die 2.50 euro is nou ook weer niet zoveel waard.
Mjoah sorry, ik ben hier toch echt wat te nuchter voor hoor, het gaat nergens over. Nouja, 50 cent, in het gunstige geval.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:22 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik vond de toon van deze post nogal neerbuigend, lijkt me niet zo nodig toch? Ik zeg helemaal nergens dat ik 'bang ben' voor ¤2,50 aansluitkosten.
Dat is een terechte vraag, naar mijn indruk is Xetra de onlinebeurs van Frankfurt.... Daar kun je evt wat op googlen.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:22 schreef vlindertje89 het volgende:
andere verschillen zijn tussen kopen op Euronext of Xetra,
Je focus zit dan vervolgens iets meer op de grote multinationals uit de VS, die presteren wel net wat beter (in de recente geschiedenis), maar qua correlatie zullen de twee elkaar weinig ontlopen, het is niet zo dat je koersschommelingen minder zullen worden als je beide in portefeuille neemt, danwel nauwelijks.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:22 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik ben er gewoon nog niet uit of ik dat echt wat vind toevoegen ten opzichte van VWRL bijkopen, dus daar zit de twijfel.
Ja ik zou ook wel willen weten wat ik koop. Zonder dividend is eigenlijk wel net zo makkelijk.. Maar misschien wil jij wel juist dividend, die keuze moet je zelf maken, mij zou het bottem line vrij weinig uitmaken als de jaarlijkse kosten van het ene product bijvoorbeeld goedkoper zijn.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:22 schreef vlindertje89 het volgende:
En vraag je je nou echt af waarom het uitmaakt of een ETF distributing of accumulating is? Je wil toch gewoon weten wat je koopt? Ik heb VWRL al als distributing, en als ik een nieuwe ETF erbij neem dan wil ik een accumulating, omdat ik dan niet zelf steeds dividend hoef te herinvesteren. Dus ja, dan maakt het uit of de Vanguard ETF uit kernselectie accumulating is of niet.
Je kan ook nuchter zijn zonder neerbuigend te worden. Daarnaast snap je blijkbaar ook niet wat (het doel van) mijn vraag was, waar je zo 'nuchter' op reageerde - het ging helemaal niet alleen om de prijs. Het ging om of die lagere kosten ook samengaan met andere nadelen (weet ik veel, minder handelsvolume dus moeilijker kwijt raken als je wil verkopen, andere dingen waar ik misschien niet aan gedacht heb) of niet. Want zo ja, dan is de prijs dus niet de enige variabele in de keuze welke ik neem, zo nee, dan is het simpel kiezen.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mjoah sorry, ik ben hier toch echt wat te nuchter voor hoor, het gaat nergens over. Nouja, 50 cent, in het gunstige geval.
[..]
Dat is een terechte vraag, naar mijn indruk is Xetra de onlinebeurs van Frankfurt.... Daar kun je evt wat op googlen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Xetra_(trading_system)
Maar het is gewoon een beurs en je kunt er gewoon effecten kopen en op iedere beurs is hetzelfde effect gewoon hetzelfde.
[..]
Je focus zit dan vervolgens iets meer op de grote multinationals uit de VS, die presteren wel net wat beter, maar qua correlatie zullen de twee elkaar weinig ontlopen, het is niet zo dat je koersschommelingen minder zullen worden als je beide in portefeuille neemt, danwel nauwelijks.
[..]
Ja ik zou ook wel willen weten wat ik koop. Zonder dividend is eigenlijk wel net zo makkelijk.. Maar misschien wil jij wel juist dividend, die keuze moet je zelf maken, mij zou het bottem line vrij weinig uitmaken als de jaarlijkse kosten van het ene product bijvoorbeeld goedkoper zijn.
Dan even kijken of je een product kan vinden dat accumulating is.
Ik reageer nuchter en to the point.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:38 schreef vlindertje89 het volgende:
Je kan ook nuchter zijn zonder neerbuigend te worden.
Er wordt veel op gehandeld, de markt is rete efficiënt, een product dat op meerdere beurzen voorkomt gaat op iedere beurs aan de hand van supersnelle computers constant kopen en verkopen zodat de prijs overal gelijk is, ieder verschil vormt namelijk "arbitrage mogelijkheid" dat past niet in een hyperefficiente markt als de effectenbeurs met effecten met grote handelskwantiteiten.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:38 schreef vlindertje89 het volgende:
Daarnaast snap je blijkbaar ook niet wat (het doel van) mijn vraag was, waar je zo 'nuchter' op reageerde - het ging helemaal niet alleen om de prijs. Het ging om of die lagere kosten ook samengaan met andere nadelen (weet ik veel, minder handelsvolume dus moeilijker kwijt raken als je wil verkopen, andere dingen waar ik misschien niet aan gedacht heb) of niet.
Het gaat je lukken, even googlen op de ISIN code misschien (die vind je bij het effect op degiro bijvoorbeeld), dat is een unique identifier voor effecten.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:38 schreef vlindertje89 het volgende:
En vroeg ook niet welke keuze ik moest maken mbt accumulating of distributing. Natuurlijk is dat mijn eigen keuze. Ik zei dat de Vanguard versie wél op Euronext in de kernselectie zit, maar volgens mij distributing is, of dat ik dat verkeerd zag. Eerder in dit topic zei iemand namelijk van een linkje van degiro dat deze accumulating is. Jij vroeg vervolgens wat dat uit maakt. Nou, omdat ik dus een accumulating wil, dus als die Vanguard dat niet is, dan moet ik dus tussen die twee iShares kiezen. Als die Vanguard al accumulating is, kan ik gewoon die Vanguard kiezen, want dan zit ik én op Euronext én in kernselectie en hoef ik dus niet meer uit te zoeken hoe het zit met Xetra.
Dat laatste bepaalt ook een beetje het doel van je investeringen/beleggingen: wil je kapitaalopbouw (d.m.v. accumulating), of wil je een uitkering (d.m.v. distributing)? Overigens kan je bij accumulating ook weer verkopen, voor cash.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 14:01 schreef vlindertje89 het volgende:
Ik heb op dit moment VWRL (Vanguard FTSE all world, distributing) als etf, maar twijfel om toch ook een S&P 500 etf in te stappen.
Ik zit bij DeGiro, daar is de ishares core s&p 500 op Euronext niet in de kernselectie dus ¤3 transactiekosten, maar die op Xetra zit wel in de kernselectie - dus ¤1 transactiekosten en per jaar ¤2,50 aansluitkosten op die beurs (heb nu alleen dingen van Euronext). De Vanguard s&p 500 etf van Euronext zit wel in de kernselectie, maar die is volgens bij distributing en niet accumulating, of zie ik dat verkeerd?
Ik vind "wereldwijd" misleidend bij die ETF's.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 16:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat laatste bepaalt ook een beetje het doel van je investeringen/beleggingen: wil je kapitaalopbouw (d.m.v. accumulating), of wil je een uitkering (d.m.v. distributing)? Overigens kan je bij accumulating ook weer verkopen, voor cash.
Voor wat betreft wereldwijd t.o.v. S&P500: ik heb een wereldwijd beleggingsfonds bij Centraal Beheer en ETF bij De Giro. Over die eerste ben ik dik tevreden: doe er niets mee (is accumulating btw) en zou niet switchen naar extra S&P ETF.
Wel vreemd toch, die landen blijven dus gewoon achter ofzo.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 16:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind "wereldwijd" misleidend bij die ETF's.
Het is zo'n 60 tot 65% Amerikaanse markt en dan overige landen.
In de praktijk blijven die overige landen qua prestaties achter op de S&P500 en over 13 jaar scheelt dat ruim 35% rendement.
Als je in 2011 zo'n ¤65.000 in een S&P ETF had ingelegd, had je nu ongeveer net zoveel gehad nu als wanneer je ¤100.000 in een "wereldwijde" ETF had ingelegd.
Ik denk dat de overige landen vrij goed gewaardeerd zijn en de Amerikaanse markt overgewaardeerd omdat het goed gaat en dus zo populair is. Het één stimuleert het ander.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 16:24 schreef ludovico het volgende:
[..]
Wel vreemd toch, die landen blijven dus gewoon achter ofzo.
Maar die overwaardering van die non-usa firms die is er dan wel iets uitgelopen zou je tevens verwachten.
Als je al in VWRL zit, zou een periode inleggen op Nasdaq 100 ook een idee kunnen zijn, tot je op zo'n 25% van je portfolio zit.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 16:40 schreef vlindertje89 het volgende:
Dank @:TheFreshPrince, dit helpt wel bij de keuze om naast VWRL ook in S&P 500 ETF te gaan ipv nog meer VWRL bij te kopen.
Ik snap dat elk aandeel/etf er eentje is, maar als je enigzins winst wil maken over de jaren heen, hoeveel stuks van sp500 zou je dan aanraden om in je portefeuille te hebben?quote:Op dinsdag 2 juli 2024 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je al in VWRL zit, zou een periode inleggen op Nasdaq 100 ook een idee kunnen zijn, tot je op zo'n 25% van je portfolio zit.
En daarna overstappen op S&P500.
Dit soort zaken ligt helemaal aan je eigen risicobereidheid en je horizon etc etc.quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:53 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik snap dat elk aandeel/etf er eentje is, maar als je enigzins winst wil maken over de jaren heen, hoeveel stuks van sp500 zou je dan aanraden om in je portefeuille te hebben?
Dat hangt van je doel af.quote:Op woensdag 3 juli 2024 09:53 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik snap dat elk aandeel/etf er eentje is, maar als je enigzins winst wil maken over de jaren heen, hoeveel stuks van sp500 zou je dan aanraden om in je portefeuille te hebben?
Zou je 30 ipv 25 jaar beleggen, dan kan je op ¤36.000 inleg en ¤141.761 eindbedrag uitkomen. Dus zoveel extra haal je uit die 5 extra jaren.quote:The index has returned a historic annualized average return of around 10.26% since its 1957 inception through the end of 2023.
Of gewoon heel oud worden.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Bij zowel sparen als beleggen geldt: vroeg beginnen maakt veel uit op het eindrendement.
Dat ook uiteraard. Maar als je voor of rond je pensioen ruim wil zitten is vroeg beginnen wel lekker.quote:
Als je gezond 180 wordt is op je 95e ook niet zo erg.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat ook uiteraard. Maar als je voor of rond je pensioen ruim wil zitten is vroeg beginnen wel lekker.
Je hebt het geld liever op je 55e dan op je 95e
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |