Absoluut niet verkeerd neequote:Op maandag 1 juli 2024 11:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dit is een voorbeeld van het rendement van mijn portfolio met hoofdzakelijk ETF's en wat saaie losse aandelen.
Het is geen rechte lijn omhoog, dat moet je ook niet verwachten. Maar 29,5% in 3 jaar is wel gewoon degelijk, dat haal je op je spaarrekening niet.
Maar je ziet ook dat er 2 jaren lang amper groei was. Daarom moet je naar de lange termijn kijken.
Wil je zekerheid: sparen op een spaarrekening.
[ afbeelding ]
Ik heb al een Nasdaq 100 ETF erbij (~20%) dus dat is prima.quote:Op maandag 1 juli 2024 12:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Absoluut niet verkeerd nee
Heb je Nasdaq 500 ETF ook weleens overwogen? Wel iets meer risico op grotere verschuivingen dan de S&P maar wel veel meer rendement op de lange termijn.
Zijn ook ETF'S die automatisch het dividend weer herinvesterenquote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wat geeft het relatief hoogste rendement, m.a.w. wel meer risico natuurlijk, voor een eenmalige inleg. Stel, ik gooi 5k ergens op en kijk er meer dan 10-20 jaar niet meer naar. Welke moet ik doen?
Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd. Wat ik wel wil is alles na een jaar verkopen en opnieuw inleggen.
Dat weet niemand.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wat geeft het relatief hoogste rendement, m.a.w. wel meer risico natuurlijk, voor een eenmalige inleg. Stel, ik gooi 5k ergens op en kijk er meer dan 10-20 jaar niet meer naar. Welke moet ik doen
Waarom zou je dat willen???quote:Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd. Wat ik wel wil is alles na een jaar verkopen en opnieuw inleggen.
Dit is overigens wel het meest noodzakelijke om je portfolio te verhogen.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd.
quote:Op maandag 1 juli 2024 14:14 schreef miro86 het volgende:
[..]
Dat weet niemand.
In zo'n situatie zou ik denken aan één ETF obv een brede index, waarbij de dividenden herinvesteert worden. Die index zou de MSCI World kunnen zijn, de S&P500(VS), de MSCI Europe of de STOXX Europe 600. En dan kijken naar de ETFs met de laagste kosten (TER).
[..]
Waarom zou je dat willen???
Je hoeft niet maandelijks bij te leggen, je kan ook 1x per jaar wat bijleggen of niets bijleggen en gewoon laten staan wat je hebt.quote:Op maandag 1 juli 2024 13:55 schreef Discombobulate het volgende:
Wat geeft het relatief hoogste rendement, m.a.w. wel meer risico natuurlijk, voor een eenmalige inleg. Stel, ik gooi 5k ergens op en kijk er meer dan 10-20 jaar niet meer naar. Welke moet ik doen?
Ik heb geen zin om jarenlang maandelijks bij te leggen eerlijk gezegd. Wat ik wel wil is alles na een jaar verkopen en opnieuw inleggen.
Tldr?quote:Op maandag 1 juli 2024 14:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dit is overigens wel het meest noodzakelijke om je portfolio te verhogen.
Rente op rente of rendement op rendement is heel krachtig.quote:
Tsja. Als je er geen energie in wilt steken moet je je geld gewoon lekker op je spaar laten staanquote:
Iets a la resultaten uit het verleden zeggen niets over de toekomst.quote:
https://www.snopes.com/fact-check/compound-interest/quote:Op maandag 1 juli 2024 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rente op rente of rendement op rendement is heel krachtig.
Hoe langer je een investering met rust laat, hoe beter het groeit.
[ afbeelding ]
Bij de proefberekeningen moet je wel aardig wat bijleggen om het echt rendabel te krijgen. Wbt dat laatste, 5000 wordt 6000, dan 6000 er in, dan wordt dat 7000, dat 9000, etc.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hoeft niet maandelijks bij te leggen, je kan ook 1x per jaar wat bijleggen of niets bijleggen en gewoon laten staan wat je hebt.
Alles verkopen en dan weer opnieuw kopen zie ik dan weer niet helemaal. Hoe bedoel je dat?
Einstein heeft dit nooit gezegd, of je mag aannemen dat dit zeer onaannemelijk is.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Rente op rente of rendement op rendement is heel krachtig.
Hoe langer je een investering met rust laat, hoe beter het groeit.
[ afbeelding ]
Als het om dividend draait, gaat het ook niet om de waarde van je aandelen, maar om hoeveel aandelen je bezit.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij de proefberekeningen moet je wel aardig wat bijleggen om het echt rendabel te krijgen. Wbt dat laatste, 5000 wordt 6000, dan 6000 er in, dan wordt dat 7000, dat 9000, etc.
quote:Op maandag 1 juli 2024 15:38 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Einstein heeft dit nooit gezegd, of je mag aannemen dat dit zeer onaannemelijk is.
Wel is het zo dat rente op rente gewoon een bewezen formule is.
Ik zou een S&P500 ETF rustig 20 jaar durven bezitten zonder er naar om te kijken.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:29 schreef Fok-it het volgende:
Juist met zoveel ETF's, stocks, crypto waar je uit kan kiezen, zoveel schommelingen in de wereld kan je niet anders dan je er over inlezen en het bijhouden.
Dat is niet hoe rendement werkt.quote:Op maandag 1 juli 2024 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Bij de proefberekeningen moet je wel aardig wat bijleggen om het echt rendabel te krijgen. Wbt dat laatste, 5000 wordt 6000, dan 6000 er in, dan wordt dat 7000, dat 9000, etc.
En daarom ook zo vroeg mogelijk beginnen met beleggen.quote:Op maandag 1 juli 2024 16:14 schreef Tietatovenaar het volgende:
Het moeilijkst is ook de eerste ¤100K bereiken, met een inleg van ¤250 p/maand en een gemiddeld rendement van 8% duurt dat ongeveer 16 a 17 jaar.
De weg van ¤100K naar ¤200K duurt vervolgens slechts 7 jaar. Dat is de kracht van rente op rente...
Ik heb het idee dat dit alleen maar erger en erger wordt; jongeren worden aan alle kanten aangemoedigd om zich vooral zoveel mogelijk in de schulden te steken en vooral niet te sparen voor iets om het dan te kopen. Dat begint daar al, maar werkt door bij volwassenen (lenen voor een auto, of leasen b.v.).quote:Op maandag 1 juli 2024 16:28 schreef Tietatovenaar het volgende:
Idd, we worden geleerd om te werken voor geld, terwijl je ook geld voor je kan laten werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |