Ik hoor graag hoe Imola, Baku, Silverstone en Hongarije in verhouding staan tot hoe Verstappen geluk heeft gehad.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij is allesbehalve foutloos dit seizoen en geluk/pech is vooral perceptie.
Hij had op basis van hoe races zijn verlopen 60 punten achter moeten staan. En dat verhaal dat RB beter zou zijn is pas echt een kwestie van perceptie.quote:Ondertussen staat hij aan de leiding terwijl op basis van de auto’s hij 2e had moeten staan.
Je bewijst mijn punt, dankjewel.quote:Gek dat sommigen hier dat altijd weer weten te draaien naar dat hij de mindere van de twee rijders is. Terwijl dit seizoen voor mij duidelijk bewijst dat Verstappen nog steeds niet op het niveau Hamilton zit als het gaat om het totaal.
Altijd lachen met Verstappen fans. Compleet los van iedere realiteit.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:18 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik hoor graag hoe Imola, Baku, Silverstone en Hongarije in verhouding staan tot hoe Verstappen geluk heeft gehad.
[..]
Hij had op basis van hoe races zijn verlopen 60 punten achter moeten staan. En dat verhaal dat RB beter zou zijn is pas echt een kwestie van perceptie.
[..]
Je bewijst mijn punt, dankjewel.
Wat je ook van de man, buiten het circuit, vindt, ontkennen dat hij tot het lijstje 'één van de beste ooit' behoort diskwalificeert je gewoon per direct tot serieuze gesprekspartner.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:10 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik kan me hier helemaal in vinden. Zelf kijk ik al meer dan 25 jaar F1, ik ben geen Max fan maar zodra je ook maar een goed woord over Max zegt of een slecht woord over Lewis dan ben je meteen die Nederlander die pas kijkt sinds max rijd en de TV uitzet als max eruit ligt...
Ik blijf er bij dat Lewis niet de beste rijder aller tijden is, gebackuped met vele statistieken en meningen van de echte F1 kenners. Hij hoort ongetwijfeld bij de top en Max heeft daar z'n plekje nog niet verdient, maar de beste is hij zeker niet.
Ontkennen dat hij op de lijst met besten ooit thuis hoort gebeurt ook niet, toch?quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:47 schreef TheFlyingFinn het volgende:
Wat je ook van de man, buiten het circuit, vindt, ontkennen dat hij tot het lijstje 'één van de beste ooit' behoort diskwalificeert je gewoon per direct tot serieuze gesprekspartner.
Dat is maar de vraag - Max heeft een mechanische uitvalbeurt gehad. Met het beperkte verschil in de kwalificatie denk ik dat het logisch is dat Lewis voor staat. (Ook het verschil Bottas - Perez is klein, of vinden we Bottas dermate beter dan Perez dat het verrassend is dat Bottas hem net voor blijft?)quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Hij is allesbehalve foutloos dit seizoen en geluk/pech is vooral perceptie.
Ondertussen staat hij aan de leiding terwijl op basis van de auto’s hij 2e had moeten staan.
Gek dat sommigen hier dat altijd weer weten te draaien naar dat hij de mindere van de twee rijders is. Terwijl dit seizoen voor mij duidelijk bewijst dat Verstappen nog steeds niet op het niveau Hamilton zit als het gaat om het totaal.
Precies ik zeg het nog letterlijk in mijn laatste zin. Hij hoort bij de top, en in ogen de top 5 zelfs, maar hij is gewoon niet nummer 1.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:51 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ontkennen dat hij op de lijst met besten ooit thuis hoort gebeurt ook niet, toch?
Zoals je eigenlijk niemand tot dé nummer één kunt benoemen. Dat gaat gewoon niet, hoewel het natuurlijk leuk is voor discussies.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 12:19 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Precies ik zeg het nog letterlijk in mijn laatste zin. Hij hoort bij de top, en in ogen de top 5 zelfs, maar hij is gewoon niet nummer 1.
Dat is toch voor niemand realistisch, winnen in een Aston Martin? Incidenteel wel, maar niet structureel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:26 schreef beantherio het volgende:
Hamilton heeft enorm veel mazzel gehad met de teams waar ie voor gereden heeft. En ook met hoe hij voor een groot deel van zijn carrière door die teams beschermd werd. Daarom zullen er altijd wel twijfel blijven bestaan over zijn feitelijke kwaliteiten. Zijn prestaties zijn duidelijk maar zijn talent als coureur is dat niet. Coureurs als Schumacher en Alonso schaal ik hoger in: die hebben vaak genoeg met minder materiaal in moeilijkere situaties topprestaties neergezet. Iemand als Senna trouwens ook. Over het talent van Hamilton kan je pas echt iets zeggen als ie bijvoorbeeld eens een tijdje bij Aston Martin gaat rijden of zo. Als ie echt de beste aller tijden is dan moet ie daar ook kunnen winnen.
Max mag de veters nog niet strikken van de 9 namen daarboven.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 22:58 schreef theguyver het volgende:
1. Ayrton Senna
2. Jim Clark
3. Juan Manuel Fangio
4. Niki Lauda
5. Alain Prost
6. Sir Stirling Moss
7. Michael Schumacher
8. Fernando Alonso
9. Jackie Stewart
10. Max Verstappen
Leuk lijstje. Waar heb je dit vandaan?quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 22:58 schreef theguyver het volgende:
1. Ayrton Senna
2. Jim Clark
3. Juan Manuel Fangio
4. Niki Lauda
5. Alain Prost
6. Sir Stirling Moss
7. Michael Schumacher
8. Fernando Alonso
9. Jackie Stewart
10. Max Verstappen
daarom staat ie op 10 hamilton en vettel daar vlak achter samen met kimi etc..quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:00 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Max mag de veters nog niet strikken van de 9 namen daarboven.
eh die poste ik hier net boven, mijn volgorde!quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:07 schreef Repentless het volgende:
[..]
Leuk lijstje. Waar heb je dit vandaan?
Mazepin staat op 15?quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:18 schreef theguyver het volgende:
[..]
daarom staat ie op 10 hamilton en vettel daar vlak achter samen met kimi etc..
Het gaat me niet om wie er kampioen is, maar de rijstijl in mijn ogen!
Een goed coureur heeft veel ballen en durft wat meer en unieke rijstijl!
Er zijn er veel meer die kampioen werden etc etc.. maar ben ik niet zooo super bekend mee!
[..]
eh die poste ik hier net boven, mijn volgorde!
Chanoch Nissany was nog erger... al weet ik niet of het wel een echte f1 coureur was!quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:20 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Mazepin staat op 15?
Ook een unieke rijstijl.
Kom op zeg, hoe oud ben je? Stirling Moss?quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:18 schreef theguyver het volgende:
[..]
daarom staat ie op 10 hamilton en vettel daar vlak achter samen met kimi etc..
Het gaat me niet om wie er kampioen is, maar de rijstijl in mijn ogen!
Een goed coureur heeft veel ballen en durft wat meer en unieke rijstijl!
Er zijn er veel meer die kampioen werden etc etc.. maar ben ik niet zooo super bekend mee!
[..]
eh die poste ik hier net boven, mijn volgorde!
was een van de weinige die echt een beetje tegen Fangio op kon!quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Kom op zeg, hoe oud ben je? Stirling Moss?
Wat je hier eigenlijk bevestigt is dat Lewis alleen in een uitgesproken betere auto het WK weet te winnen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 18:09 schreef TheFlyingFinn het volgende:
Ik zal, als fervente F1 liefhebber sinds 1997, door middel van argumenten en feitelijke onderbouwing proberen uit te leggen waarom Lewis (op z'n minst) één van de beste coureurs aller tijden is, zo niet de beste.
Hamilton maakte in 2007 zijn debuut bij McLaren, op dat moment één van de twee absolute grootmachten op de grid. McLaren had voor dat jaar zich ook al verzekerd van Fernando Alonso's diensten, op dat moment de regerend en tevens tweevoudig wereldkampioen.
Alonso, die het jaar ervoor de grote Michael Schumacher wist te verslaan in een rechtstreeks gevecht om de wereldtitel, werd op dat moment alom beschouwd als de beste coureur op de grid en de natuurlijke opvolger van mannen als Schumacher/Senna/Prost/Lauda, als F1's grote ster van zijn generatie. De enige andere coureur die op dat moment (eind 2006/begin 2007) met Alonso kon wedijveren om die titel was Kimi Raikkonen. Dat Alonso beduidend beter dan Raikkonen was werd in de jaren daarna wel pijnlijk duidelijk en in 2014, als teamgenoten bij Ferrari, onderstreepte Alonso dit door Kimi finaal in de pan te hakken.
Afijn, terug naar 2007. Als brookie mag je debuteren bij wat historisch gezien één van de twee grootste renstallen is, naast ene Fernando Alonso: De teammate-slayer. Over prestatiedruk gesproken. De eerste race in Melbourne, de lichten gaan uit en het eerste wat Hamilton doet is zijn tweevoudig-wereldkampioen teamgenoot buitenom passeren. Visitekaartje afgegeven. Hamilton wist direct in zijn eerste race het podium te bereiken door als 3e te finishen.
In de 3 daaropvolgende races wist Hamilton telkens als 2e over de finishlijn te komen. Aanbeland bij race 5, op Monaco, en hier begint het interessant te worden. Fernando Alonso had namelijk tot dan het privilege om op de zaterdagen ten opzichte van Hamilton met minder brandstof aan boord te kwalificeren. Vanzelfsprekend ging McLaren voor het seizoen vanuit dat Alonso hun beste optie voor het wereldkampioenschap was en het voor Hamilton slechts bij een leerjaar zou gaan blijven. Met deze gedachte en verwachtingspatroon binnen het McLaren-kamp (Ron Dennis, Norbert Haug en Martin Whitmarsh) werd Alonso t/m Monaco op de zaterdagen bevoordeeld. Hamilton, op dat moment bij aanvang van de GP van Monaco de koploper in het kampioenschap, wist natuurlijk dat trackposition in Monaco key is en kon het zich niet veroorloven om zich te kwalificeren met een zwaardere wagen dan zijn teamgenoot. Alonso wist uiteindelijk, in een lichtere wagen, de pole position te veroveren en een snellere Hamilton achter zich te houden, mede omdat Hamilton van McLaren geen groen licht kreeg om een undercut te doen dan wel een inhaalpoging wagen op zijn teamgenoot. Deze teamorders zijn later na de race ook onderzocht door de FIA maar McLaren werd hier van vrij gesproken omdat de FIA het niet zwart op wit hard kon maken.
Monaco zou echter een sleutelmoment en een kanteling blijken. Hamilton, die na de GP van Monaco, nog steeds de kampioenschapsleider was eiste een gelijke behandeling. McLaren stemde in en de coureurs mochten door middel van een roulatiesysteem om de race zich lichter kwalificeren dan de ander. Uiteindelijk zou Hamilton in de resterende 12 weekenden Alonso in de kwalificatie-battle met maar liefst 9-3 verslaan. Overall werd het 10-7 maar dus met kanttekening dat Alonso in de eerste 5 races een nummer 1 status genoot.
Uiteindelijk zou Hamilton in de eerst beste race na Monaco zowel zijn eerste pole scoren als eerste race winnen. Hij zou het kampioenschap leiden tot aan de laatste race in Brazilië. Door een kapitale inschattingsfout van McLaren de race ervoor, in China, die hem 30+ ronden te lang buiten hielden op versleten banden en een technische mankement in Brazilië deden Hamilton slechts 2 punten tekort komen voor de titel. Raikkonen, op basis van zijn mechanische pech in 2003 en 2005, kroonde zich tot een sympathieke en verdiende wereldkampioen. Maar Hamilton zou uiteindelijk de morele winnaar blijken en 'pound for pound' de titel beste coureur op de grid van Alonso toen al hebben overgenomen, door hem in gelijkwaardig materiaal te kloppen. Een fenomenale debuutseizoen.
Dan 2008, zijn 2e seizoen: Naar mijn persoonlijke mening één van zijn mindere seizoenen maar nog steeds van een dusdanig hoog niveau dat hij toch zich tot wereldkampioen wist te kronen in een McLaren wat overall gezien dat jaar geen partij was voor de Ferrari. Ter illustratie, zijn teamgenoot eindigde dat seizoen slechts op een 7e stek in het wereldkampioenschap. Tevens maakt Hamilton dit de enige coureur die in de 21e eeuw de titel wist te winnen in een wagen wat niet het constructeurskampioenschap won.
In 2009, toen McLaren het heel zwaar had en slechts het 3e/4e/5e team was, wist hij alsnog 2 races te winnen en maar liefst 4 pole positions te scoren!
In de jaren erna kwam McLaren in sommige seizoen niet aan te pas qua snelheid (ten opzichte van Red Bull) en anderzijds wanneer ze wel de snelheid hadden (zoals in 2012) kwamen ze flink tekort op gebied van betrouwbaarheid en race-management. Desondanks wist Hamilton hele mooie dingen te laten zien en had hij met iets meer geduld vanuit zijn kant de titel in 2010 (Monza & Singapore) kunnen winnen. Dit geldt ook voor 2012, maar toen lag de blaam volledig bij McLaren. Persoonlijk vind ik 2012, na 2018, zijn op een-na-beste seizoen. Aan zijn rijden lag het dat jaar niet en de overstap naar Mercedes was daar een gevolg van.
De Mercedes jaren daarna spreken voor zich en is het logische gevolg als je één van de beste/de beste coureur van zijn generatie koppelt aan zo'n materiaal, zoals het geval was met Schumacher/Ferrari begin jaren tweeduizend. Het feit dat coureurs als Hamilton en Schumacher zo succesvol zijn komt omdat uiteindelijk de beste coureurs in de beste zitjes terechtkomen. Als het puur de wagen geweest zou zijn, zoals sommigen doen suggereren, had Ferrari destijds of Mercedes nu de Schumacher's en Hamilton's van deze wereld geen salarissen van 50 tot 60 miljoen geboden. Dan hadden ze ook wel een Villeneuve of een Ricciardo erin kunnen zetten voor 3x het mindere. Zulke grote organisaties weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
-Hamilton zou met zijn 26 pole positions voor McLaren, vergaard tussen 2007 en 2012 zonder over de beste wagen te beschikken laat staan een dominante, ook in de top-10 lijstje meeste pole-positions staan.
-Hamilton heeft, op Alain Prost na, interne concurrentie gekend wat zijn weerga niet kent. Heeft 3 wereldkampioenen als teamgenoot gekend en ze allemaal verslagen. Versus Alonso: 1-0. Versus Button: 2-1. Versus Rosberg: 3-1. Hierbij vergeleken heeft Schumacher het stukken gemakkelijker gekend met teamgenoten als Jos Verstappen, Irvine en Barrichello.
-Hamilton is een ware regenspecialist, zoals Schumacher dat ook was. Kijk even zijn optreden op Silverstone in 2008 terug, waar hij bijna het gehele veld op een rondje wist te zetten en in sommige fases van de race gewoon 3 a 4 seconden per ronde harder dan iedereen ging, of zijn kwalificaties op Monza 2017 en Oostenrijk 2020 waar hij beiden keren 1.2 seconden los was van de nummer 2.
-Hamilton heeft in alle seizoenen dat hij actief in de Formule 1 is altijd zowel een pole position als een race overwinning weten te scoren.
Kortom, de man is zeker een kandidaat voor de "GOAT" conversation. Of hij daadwerkelijk de beste is durf ik geen antwoord op te geven, daarvoor heb ik ook ene Michael Schumacher te veel op mijn beeldscherm voorbij zien komen. Hamilton zijn teamgenoten CV spreekt iig in zijn voordeel in een rechtstreekse vergelijking met Schumacher.
En waarom hij zoveel bekritiseerd dan wel gehaat wordt en men hier in Nederland zijn prestaties downtalken? Simpel. 90% volgt de Formule pas sinds Barcelona 2016 en laat Hamilton nou net diegene zijn die het voor mogelijk houdt dat "die Nederlander" nog steeds geen wereldkampioen is. Want hoe spijtig ook, volgen de nieuwe successupporters enkel daarom Formule 1: Om de landgenoot zien te winnen. En daarom kun je ook een hoop reacties in deze topic met een korreltje zout nemen. Gebrek aan kennis in combinatie met blinde nationalisme heeft nooit tot slimme dingen geleid.
Was getekend,
Een groot Mika Hakkinen fan.
Ja, in een compleet andere tijd met veel minder regelgeving en organisatie, etc. Er zijn weinig beelden beschikbaar uit die tijd en je hebt hem zelf nooit zien rijden.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 23:39 schreef theguyver het volgende:
[..]
was een van de weinige die echt een beetje tegen Fangio op kon!
F1 kon ik pas vanaf 1995 kijken! zegt dat genoeg?
Als dit je conclusie is na zo'n uitgebreide uiteenzetting, dan heeft het echt weinig zin om nog serieus te reageren.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 00:31 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Wat je hier eigenlijk bevestigt is dat Lewis alleen in een uitgesproken betere auto het WK weet te winnen.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 01:06 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als dit je conclusie is na zo'n uitgebreide uiteenzetting, dan heeft het echt weinig zin om nog serieus te reageren.
Zat ook toen in een van de beste auto's. Op de Nürburgring 2007 waren zijn regenskills een dagje vrij.quote:-Hamilton is een ware regenspecialist, zoals Schumacher dat ook was. Kijk even zijn optreden op Silverstone in 2008 terug, waar hij bijna het gehele veld op een rondje wist te zetten en in sommige fases van de race gewoon 3 a 4 seconden per ronde harder dan iedereen ging.
In 2008 had Hamilton allesbehalve de beste wagen. Ik snap dat begrijpend lezen voor een hoop enorm lastig is maar wat wil je niet begrijpen aan het FEIT dat Hamilton de enige coureur is die in de 21e eeuw de wereldtitel won in een wagen wat niet het constructeurskampioenschap won?quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 00:31 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Wat je hier eigenlijk bevestigt is dat Lewis alleen in een uitgesproken betere auto het WK weet te winnen.
En veel mensen die ook voor Barca '16 kijken kunnen Hamilton niet uitstaan. Meestal vanwege het houdinkje. Ook vanwege het anti-spel. Hamilton is als Chelsea onder Mourinho maar dan succesvoller.
Oke, nou bedankt voor alle persoonlijke aanvallen. Wist niet dat je het erg vondquote:Op zaterdag 14 augustus 2021 01:37 schreef TheFlyingFinn het volgende:
[..]
In 2008 had Hamilton allesbehalve de beste wagen. Ik snap dat begrijpend lezen voor een hoop enorm lastig is maar wat wil je niet begrijpen aan het FEIT dat Hamilton de enige coureur is die in de 21e eeuw de wereldtitel won in een wagen wat niet het constructeurskampioenschap won?
Daarnaast waren de Mercedes wagens in 2017 en 2018 ook allesbehalve de 'uitgesproken beste auto'. Vettel gooide in 2018 (ong) zo'n 120+ punten door een putje aan rijdersfouten. Ferrari had in 2017 gewoon het materiaal om minimaal serieus mee te doen en in 2018 zelfs het betere pakket. Het feit dat een 38e jarige uitgebluste Raikkonen boven Bottas wist te eindigen en wel in staat bleek te zijn om voor meerdere overwinningen te vechten, integendeel tot Bottas, bewijst dit.
Dat een hoop mensen Hamilton niet kunnen uitstaan, ook zij die de sport al voor Barcelona 2016 structureel keken, heb ik geen weet van maar nog kan ik het ontkennen. En zou dit wel zo zijn, doet dit ook maar iets af van zijn geleverde prestaties? Nee. Dus ik snap ook niet waarom dit van belang zou moeten zijn.
Formule 1 coureurs kun je beoordelen op basis van twee dingen: Smaak en cijfers. Smaak is gebaseerd op allerlei dingen: Van rijstijl en het team waar een coureur voor rijdt tot aan nationaliteit, persoonlijkheid en sinds kort ook huidskleur, hoe bedroevend het laatste ook mag klinken.
Echter, op basis van cijfers en geleverde prestaties is Hamilton de beste ooit. Dit is een gegeven dat de Nederlandse nieuwe aanwas aan F1 volgers ten strengste willen bestrijden maar niet aan kunnen ontkomen. En die cijfers zijn gewoon gebaseerd op de feitelijke waarheid.
Dus blijf jezelf gerust van alles en nog wat wijs maken maar onthoud dit: Wat Hamilton (tot dusver) in de Formule 1 heeft gepresteerd mogen heel familie Verstappen, Piquet en 29 miljoen inwoners van België/Nederland gezamenlijk een puntje aan zuigen.
Ik herken in de talent Verstappen (en ook een Leclerc) hetzelfde talent en pure snelheid als in Hamilton destijds. Als ware F1 fan zou ik zo'n buitencategorie talent dan ook nooit neerhalen. Niets anders dan lof voor de coureur Verstappen. Alleen ben ik inmiddels wel op zo'n punt aanbeland dat ik hoop dat Lewis z'n 8e pakt. Puur om het leedvermaak voor de simplistische mensen zoals jij die 0,0 kennis van de sport hebben en het enkel volgen omdat een "landgenoot" om de prijzen meedoet. Betreurenswaardig.
Dus het aantal woorden maakt dat iemand een punt heeft. Okequote:Op zaterdag 14 augustus 2021 01:06 schreef Repentless het volgende:
[..]
Als dit je conclusie is na zo'n uitgebreide uiteenzetting, dan heeft het echt weinig zin om nog serieus te reageren.
Een dagje vrij zoals Schumacher in Interlagos 2003 en Verstappen recentelijk in Turkije 2020 hadden genomen? Of wou je nog enkele voorbeelden van slechte/foutieve regenraces van Senna of Prost weten? Want ik heb alle F1 jaaroverzichten vanaf het seizoen 1978 teruggekeken. Dus zeg het maar.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 01:27 schreef Nober het volgende:
[..]
[..]
Zat ook toen in een van de beste auto's. Op de Nürburgring 2007 waren zijn regenskills een dagje vrij.
Heel gemakkelijk om het op persoonlijke aanvallen te gooien. Meer een gevalletje als je er geen weet van hebt, pretendeer er dan ook niet naar.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 01:44 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Oke, nou bedankt voor alle persoonlijke aanvallen. Wist niet dat je het erg vond
Je kan best ook je punt maken zonder persoonlijk te worden. Althans als je goede argumenten hebt. Als je dat een makkelijke reply vindt van mij, begin dan gewoon niet aan dat kinderachtige geflame. Ook de bovenstaande post staat er weer bol van.quote:Op zaterdag 14 augustus 2021 02:02 schreef TheFlyingFinn het volgende:
[..]
Heel gemakkelijk om het op persoonlijke aanvallen te gooien. Meer een gevalletje als je er geen weet van hebt, pretendeer er dan ook niet naar.
Maar goed, ook jij mag uiteraard een mening hebben en geven. Echter veranderd jouw mening niets aan de feiten en keiharde cijfers.
De geschiedenisboeken wat betreft de Formule 1 zal, wanneer Hamilton eenmaal in de nabije toekomst een punt achter zijn carrière heeft gezet, uiteraard grote rekening houden met de mening van de gemiddelde Gerrit en Gerda uit Nederland. Het is maar waar je beter van slaapt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |