In Nederland kan dit ook zomaar niet. Maar om een voorbeeld te geven zou ik een ziekte krijgen om dat en zorgmedewerker een vaccin weigert ga ik toch even een advocaat raadplegen. Want gezondheid is namelijk ook een recht.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee. Als het gevolg is dat ik werkloos word als ik me niet zou laten vaccineren, dan kun je dat onmogelijk een vrije keuze noemen. Nog los van het feit dat je niet weet wat de beperkingen in de toekomst kunnen worden, aangezien de meerderheid die bij acclamatie mag vaststellen van jou.

Hoewel ik je gedachtegang op zich kan volgen ga je hier mank. Er bestaat geen grondrecht op niet besmet raken met een infectieziekte.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Lastig denk ik mede omdat gezondheid namelijk ook een grondrecht is. En om een voorbeeld te geven een medewerker van een ziekenhuis die kiest voor geen vaccin en daardoor een patiënt besmet schend dus een grondrecht van deze patiënt.

En welk recht is dat dan precies? En hoe ga je aantonen dat die zorgmedewerker ook daadwerkelijk jou heeft besmet?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:55 schreef Megumi het volgende:
[..]
In Nederland kan dit ook zomaar niet. Maar om een voorbeeld te geven zou ik een ziekte krijgen om dat en zorgmedewerker een vaccin weigert ga ik toch even een advocaat raadplegen. Want gezondheid is namelijk ook een recht.

Je hoeft toch geen gebruik te maken van de diensten van zorgmedewerkers? Dat lijkt me een vrije keuze.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:55 schreef Megumi het volgende:
[..]
In Nederland kan dit ook zomaar niet. Maar om een voorbeeld te geven zou ik een ziekte krijgen om dat en zorgmedewerker een vaccin weigert ga ik toch even een advocaat raadplegen. Want gezondheid is namelijk ook een recht.

En daarmee sla je dus wel een spijker op de kop. Want er zijn betere en andere argumenten om je wel te laten vaccineren en dat weten we best wel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:54 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Als die beperkingen worden ingezet als dwangmiddel is het reden temeer me niet te laten vaccineren, ben gelukkig niet zo vatbaar voor chantage.

En als je dood gaat is het dan dood door schuld? Geen rechter die daar in mee gaat.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:55 schreef Megumi het volgende:
[..]

Haha dat zou ook wat zijn. Zoiets is gewoon een biologisch proces namelijk.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoewel ik je gedachtegang op zich kan volgen ga je hier mank. Er bestaat geen grondrecht op niet besmet raken met een infectieziekte.

Het interesseert mij als volledig gevaccineerde niets dat er ongevaccineerden in mijn bus zitten. De kans dat ik doodziek door covid in het ziekenhuis beland blijft nihil.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:46 schreef Questular het volgende:
Als het juridisch mag dan snap ik ergens wel dat reisorganisaties dit besluiten. Hoeveel gevaccineerde mensen ga je dadelijk als klant verliezen als je deze beslissing niet neemt? Het draait bij die bedrijven nog altijd om de centen.

Keuze van je ouders om jou als zwak kind in leven te houden, om zelf een ongezond lijf te hebben of je niet te beschermen?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:54 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt voor de "kwetsbaren"; mensen met een niet of slecht functionerend immuunsysteem zijn nog nooit als argument gebruikt om het sociale leven, uitgaansleven, vakanties enz. voor de rest van de samenleving stil te leggen. Voor bepaalde ernstige ziektes en aandoeningen, die met medicatie bestreden of onderdrukt zouden kunnen worden, weigeren we als samenleving medicatie te ontwikkelen omdat we dat te duur vinden vanwege het hooguit handjevol mensen wat er aan lijdt.
En nu moeten we zogenaamd vanwege dat handjevol kwetsbaren nog voor onbepaalde tijd allerlei beperkende maatregelen aanhouden? Wedden dat die "kwetsbaren" na de pandemie weer, net als voorheen, niemand nog iets interesseren?

Een gebrek aan Covid betekent niet dat je gezond bent noch ongezond, het zegt geen ene reet.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:53 schreef Megumi het volgende:
[..]
Lastig denk ik mede omdat gezondheid namelijk ook een grondrecht is. En om een voorbeeld te geven een medewerker van een ziekenhuis die kiest voor geen vaccin en daardoor een patiënt besmet schend dus een grondrecht van deze patiënt.

Ja maar als dat voorkomen had kunnen worden gaat het interessanter worden. Dan is dit deel van de grondwet mogelijk dus wel van toepassing.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoewel ik je gedachtegang op zich kan volgen ga je hier mank. Er bestaat geen grondrecht op niet besmet raken met een infectieziekte.

Precies dit zou het uitgangspunt moeten zijn. Alleen nu gaat alle ratio overboord en lijkt ineens iedere besmetting een probleem.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:57 schreef Arizona het volgende:
[..]
Het interesseert mij als volledig gevaccineerde niets dat er ongevaccineerden in mijn bus zitten. De kans dat ik doodziek door covid in het ziekenhuis beland blijft nihil.

Dat geldt ook andersom. Als iemand HIV heeft en een ziekenhuismedewerker bij het bloed prikken per ongeluk ergens mee geraakt wordt kan diegene ook HIV krijgen. Dan is degene die HIV heeft dus aansprakelijk voor die ziekenhuismedewerker die het door die handeling oploopt.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ja maar als dat voorkomen had kunnen worden gaat het interessanter worden. Dan is dit deel van de grondwet mogelijk dus wel van toepassing.

Nalatig handelen kan wel degelijk strafbaar zijn of civiel rechtelijk tot een schadevergoeding lijden.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:56 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
En als je dood gaat is het dan dood door schuld? Geen rechter die daar in mee gaat.

Als ik zie hoe spastisch de mensen ineens gingen doen over mondkapjes en hoe snel de bedrijven hier op reageerden dan verbaast niks me meer.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel losloopt. Het gros interesseert het vermoedelijk vrij weinig, alleen door er de hele tijd zo de aandacht op te vestigen blijft het dooretteren. Goede kans dat je er anders niemand over had gehoord.
Mijzelf boeit het bijvoorbeeld voor geen meter, en niemand in mijn omgeving ook, want gevaccineerd.

Iemand aanklagen omdat je door hem een ziekte hebt opgelopen houdt juridisch geen steek.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:58 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ja maar als dat voorkomen had kunnen worden gaat het interessanter worden. Dan is dit deel van de grondwet mogelijk dus wel van toepassing.

Ja, het is niet alsof er andere alternatieven zijn....quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:49 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Maar als men de economie meer open wil hebben zal dat wel moeten denk ik.

Je niet laten vaccineren is dan nalatig in deze? Dat klinkt niet echt als een vrije keus, vind je ook niet?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nalatig handelen kan wel degelijk strafbaar zijn of civiel rechtelijk tot een schadevergoeding lijden.

Precies zeker als die patiënt dat verborgen hield. Maar zie dat in de praktijk niet gebeuren.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat geldt ook andersom. Als iemand HIV heeft en een ziekenhuismedewerker bij het bloed prikken per ongeluk ergens mee geraakt wordt kan diegene ook HIV krijgen. Dan is degene die HIV heeft dus aansprakelijk voor die ziekenhuismedewerker die het door die handeling oploopt.

Is toch niet te traceren joh hoe of van wie iemand een besmetting met een virus heeft opgelopen met een incubatietijd van meerdere dagen. Kansloos dus.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:00 schreef Megumi het volgende:
[..]
Nalatig handelen kan wel degelijk strafbaar zijn of civiel rechtelijk tot een schadevergoeding lijden.

Mij ook niet maar als ik iets heb geleerd in deze pandemie is dat je het paniekvoetbal van grote groepen mensen niet moet onderschatten.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:57 schreef Arizona het volgende:
[..]
Het interesseert mij als volledig gevaccineerde niets dat er ongevaccineerden in mijn bus zitten. De kans dat ik doodziek door covid in het ziekenhuis beland blijft nihil.

Dat is nooit zo geinterpreteerd verwacht ik bij griep, maar onterecht allicht, en zal in de toekomst allicht wel zo gaan worden behandeld, maar dan wel symptomatisch, en niet ontastbare "asymptomatisch ongevaccineerd" als argument gaan gebruiken, die dystopie lijkt gewoon langzaam geaccepteerd gedachtegoed te worden... Maar misschien post ik teveel op Fok.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:00 schreef Megumi het volgende:
[..]

Dat waren ze voor de pandemie ook al.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Precies maar dat vinden we minder ernstig want deze mensen zijn in de ogen van veel jongeren toch al afgeschreven. Want niet kunnen zuipen en feesten is veel erger dan dit. Deze ouderen zijn tegen hun wil opgesloten.

Weet ik niet. Maar als dat voorkomen had kunnen worden zijn er best mogelijkheden wellicht niet via het strafrecht. Maar nalatig handelen wellicht wel.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 11:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Iemand aanklagen omdat je door hem een ziekte hebt opgelopen houdt juridisch geen steek.

Is dat grondrecht niet al geschonden op het moment dat de patiënt aankwam in het ziekenhuis?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 10:53 schreef Megumi het volgende:
[..]

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |