En heb je ook het idee dat je assertiever bent sinds je op jezelf woont?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:52 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind het heerlijk. Zo fijn je eigen plek te hebben, waar je alleen met jezelf rekening hoeft te houden.
Natuurlijk leer je er van. Je zult toch meer voor jezelf moeten zorgen, dat geeft meer verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen volgt daarop.
Ik ben al bijna vergeten hoe het was om niet voor mezelf te zorgen. Maar ja, voor mij geldt wel dat ik zelfverzekerder ben geworden toen bleek dat ik prima mijn eigen huishouden kon runnen. Gaf me echt wel een lekker gevoel: eigen plek waar niemand je stoort als je dat niet wil, waar je zelf de baas bent. Assertief…. Dat was ik al genoeg, ik ben juist wat meer ontspannen geworden en ‘rustig zelfverzekerd ‘.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:56 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
En heb je ook het idee dat je assertiever bent sinds je op jezelf woont?
Ik geloof hier wel in, dat als je vroeg op jezelf gaat je jezelf op bepaalde punten beter kunt ontwikkelen dan iemand die tot zijn 22ste thuis woont. Die voordelen verdwijnen natuurlijk als je afgestudeerd met eerste baan het veilige nest voor een nieuw gespreid bedje ruilt. Of met zijn tweeën op jezelf gaan wonenquote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:56 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
En heb je ook het idee dat je assertiever bent sinds je op jezelf woont?
O? Wat voor beeld heb je dan bij die meisjes?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 18:57 schreef Twiitch het volgende:
Meisjes die vanuit het ouderlijk nest meteen met een vent gaan hokken, ervaring mee en daarom altijd een bepaald beeld bij
Voor de rest is zelfstandig wonen gewoon gezond, volk wat ver na hun twintigste nog fulltime thuis woont mist gewoon een stukje cruciale ontwikkeling vind ik.
Mooi om te horenquote:Op zaterdag 24 juli 2021 18:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ben al bijna vergeten hoe het was om niet voor mezelf te zorgen. Maar ja, voor mij geldt wel dat ik zelfverzekerder ben geworden toen bleek dat ik prima mijn eigen huishouden kon runnen. Gaf me echt wel een lekker gevoel: eigen plek waar niemand je stoort als je dat niet wil, waar je zelf de baas bent. Assertief…. Dat was ik al genoeg, ik ben juist wat meer ontspannen geworden en ‘rustig zelfverzekerd ‘.
Inmiddels is die stap al even geleden en ik heb nu zo veel meer verantwoordelijkheden dat ik echt even moest nadenken hoe het ook alweer was. Maar kon er enorm van genieten. Zeker als ik dan alles netjes opgeruimd en schoon had gemaakt kon ik echt even lekker zitten genieten van mijn eigen bescheiden woning.
Deze persoon ken ik helemaal niet goed (het is geen vriend, of vriendin) en in Amsterdam.. is op dit moment deze woning de enige optie voor mij. Ook een hele mooie woning overigensquote:Op zaterdag 24 juli 2021 18:55 schreef Spanky78 het volgende:
Daarnaast kan ik ook het advies geven eerst alleen te gaan wonen. Zorg dat je echt gewoon voor jezelf kunt zorgen zonder iemand er bij. Dan weet je hoe onafheid kunt zijn en dat maakt je sterker.
Waarom was het voor je beter geweest om alleen te wonen dan? Welke problemen ervaarde je na het samenwonen?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 21:02 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Ik ben eerst gaan samenwonen, heel eerlijk, dat had ik nooit moeten doen. Was beter geweest om alleen te gaan wonen, maar goed, na 9 maand crashte de relatie en woonde ik wel alleen. Was super. Na overlijden van mijn man woon ik alleen met mijn dochter, nu zijn we 13 jaar verder en heel eerlijk, het idee van samenwonen benauwd mij wel eens, gelukkig is mijn vriend ook van het latten.
Was het misschien zo dat in jouw tijd het meer normaal was om heel lang bij je ouders te wonen tot je bent getrouwd/ een vriend vindt?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 21:46 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Was zelf ruim volwassen toen ik uit huis ging. Niemand in mijn omgeving begreep uberhaupt waarom ik uit huis wilde, het leek wel alsof ze het normaal hadden gevonden als ik mijn hele leven thuis was blijven wonen. Ik ben me er beter door gaan voelen en de band met mijn ouders is beter geworden. Je hebt minder ruzie over onbenulligheden als je het huis uit bent. Ik voelde me een klein kind en nu heb ik dat gevoel niet meer zo erg alhoewel ik het nog wel een beetje heb.
Hm.. gaat dit wel lukken? Man of vrouw?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 19:39 schreef Medusa666 het volgende:
Deze persoon ken ik helemaal niet goed (het is geen vriend, of vriendin)
Die situatie heb je toch ook vaak als je op kamers gaat wonen ergens, dat je je huisgenoten niet kent?quote:Op zaterdag 24 juli 2021 23:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hm.. gaat dit wel lukken? Man of vrouw?
Ja maar dat is toch anders dan met een vreemde in een ééngezinswoning te gaan wonen?quote:Op zondag 25 juli 2021 00:26 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Die situatie heb je toch ook vaak als je op kamers gaat wonen ergens, dat je je huisgenoten niet kent?
Nee de meesten waren begin 20, mijn studiegenoten allemaal een jaar of 18 . Maar in mijn omgeving ken ik ook wel een paar uitzonderingen.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 22:40 schreef Medusa666 het volgende:
Was het misschien zo dat in jouw tijd het meer normaal was om heel lang bij je ouders te wonen tot je bent getrouwd/ een vriend vindt?
Een vrouwquote:Op zaterdag 24 juli 2021 23:45 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hm.. gaat dit wel lukken? Man of vrouw?
Die eensgezinswoning is ook een studentenwoning. Dat meisje is ook een studentequote:Op zondag 25 juli 2021 00:29 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja maar dat is toch anders dan met een vreemde in een ééngezinswoning te gaan wonen?
Sterk.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 14:39 schreef Medusa666 het volgende:
Hallo,
Ik ga hoogstwaarschijnlijk op mezelf wonen, met iemand in een eengezinswoning. Ben 22 en het is dus de eerste keer dat ik op mezelf ga. Had het niet van mezelf zien aankomen, omdat ik het thuis ook gezellig vind. Maar nu verlang ik toch naar een eigen plek, met privacy en leren op eigen benen te staan.
Maar was benieuwd of jullie veranderingen ervaarden in jullie zelf. Zijn jullie erg veranderd als persoon sinds jullie op jezelf wonen bijvoorbeeld? Hadden jullie vaak last van eenzaamheid? Op welke mentale gebieden zijn jullie sterker, of misschien juist zwakker geworden? En op welke leeftijd gingen jullie dan uit huis?
Voor eenzaamheid ben ik soms wel bang en ergens ook weer niet. Thuis woon ik met 2 broertjes en 1 zusje, dus het is erg druk, wel gezellig (goede band en we kunnen altijd bij elkaar terecht) maar te druk soms voor mij. Maar dat gaat dus wel een grote verandering zijn
Dat ligt er maar aan. Mijn beste vriendin heeft dat gedaan. Mooi de taken verdeeld: Haar vriend regelde alle financiële zaken/contracten en klusjes. Zij zorgde voor het huishouden en koken. Lekker ouderwetsquote:Op zondag 25 juli 2021 03:09 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:
Ik zie veel reacties van mensen die zeggen dat meteen samenwonen vanuit je ouderlijk huis onwenselijk/niet goed is. Waarom is dat precies? Dan word je toch alsnog zelfstandig etc. - weliswaar met iemand samen, maar toch?
Oh kijk, das wel leuk dan!quote:Op zondag 25 juli 2021 01:30 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Die eensgezinswoning is ook een studentenwoning. Dat meisje is ook een studente
Het zijn rijtjeswoningen voor studenten waar je tijdelijk in kan wonen. Soort sattelietwoningen. En ze hadden dus nog een plekje vrij.
Maar dat is dan ook vaak een persoon die zich het ouderlijk huis als hotel heeft laten aanleunen. Zulke types kunnen na op zichzelf te hebben gewoond het met samenwonen alsnog opnieuw vanzelfsprekend vinden om de ander het leeuwendeel van het huishouden te laten doen, omdat ze dat simpelweg meer andermans verantwoordelijkheid vinden dan iets waar ze als volwassene een gelijkwaardige bijdrage aan zouden moeten leveren en waar ze evenveel verantwoordelijk voor zijn als iemand anders.quote:Op zondag 25 juli 2021 02:35 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Sterk.
Ik ben van mening dat op jezelf wonen zo'n beetje een vereiste is in het proces van 'volwassen worden', ofzo.
- Je leert comfortabel alleen te zijn
- Je leert daarmee ook beter wat je eigen behoeften zijn in plaats van dat je die meer afstemt op die van het ritme van anderen
- Je leert wat een huishouden runnen zoal inhoudt
Genoeg geluiden gehoord van mensen die samen gingen wonen met een partner ook die nog niet eerder op zichzelf had gewoond en dat daardoor wel wat problemen ontstonden. Nu hoeft dat niet noodzakelijk altijd het geval te zijn, maar ik denk dat het je wel een stuk volwassener maakt uiteindelijk.
Aha op die fietsquote:Op zondag 25 juli 2021 10:09 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Maar dat is dan ook vaak een persoon die zich het ouderlijk huis als hotel heeft laten aanleunen. Zulke types kunnen na op zichzelf te hebben gewoond het met samenwonen alsnog opnieuw vanzelfsprekend vinden om de ander het leeuwendeel van het huishouden te laten doen, omdat ze dat simpelweg meer andermans verantwoordelijkheid vinden dan iets waar ze als volwassene een gelijkwaardige bijdrage aan zouden moeten leveren en waar ze evenveel verantwoordelijk voor zijn als iemand anders.
Niceee!quote:Op zondag 25 juli 2021 10:41 schreef DoubleDip het volgende:
Ik was 19 toen ik wegging. Vond het heerlijk om zelf te bepalen hoe ik dingen deed. Zelf bepalen wat je gaat eten of wanneer je schoonmaakt. Woonde in een groot studentenhuis dus qua ontwikkeling leer je wel om rekening te houden met huisgenoten. Je wordt er wat dat betreft ook socialer van want wie geen rekening houdt wordt erop aangesproken. Eenzaam was ik dus niet, ik ging ook nog steeds naar activiteiten zoals mijn studentenvereniging.
Inmiddels zijn we al tien jaar en een paar huizen verder. Eenzaam ben ik nog steeds niet al heb ik geen huisgenoten meer. Tip: alleen is niet eenzaam, maar je moet wel zelf initiatief nemen om je vrienden en contacten te zien en te spreken. Ook met corona kan veel online, dat was erg fijn. Ik probeer eens per maand vrienden te spreken en tussendoor familie, heb gelukkig wel een vriend die ik dagelijks spreek.
Verder is het als je alleen woont heerlijk om alles op je eigen manier te doen. Niemand die klaagt dat het vies is want dat bepaal ik zelf. Je kunt letterlijk doen wat je wilt want er is niemand om te zeuren. Heerlijk!
Dankjewel, motiveert mij extra om uit huis te gaan.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:03 schreef Ciclon het volgende:
Ik was 30..... voor mijn gevoel 5 jaar te laat. Het kwam helaas door bepaalde omstandigheden + woningmarkt in mijn regio, anders had ik er eerder uit geweest. Ik heb ook zeker het gevoel dat ik wat achterloop met assertiviteit. e
Mocht ik ooit kinderen krijgen, voor hun 25ste stuur ik ze de deur uit.
Ik moet zeggen, in mijn regio als 22- jarige is dat een onmogelijke stap. Huur is minimaal 1000 euro, kaal en koop is minimaal 270k voor 60m2.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:10 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Dankjewel, motiveert mij extra om uit huis te gaan.
Volwassener is een groot woord denk ik. Wel merkte je dat mensen die bij ons kwamen en altijd bij ouders hadden gewoond die alles voor ze deden minder goed rekening hielden met huisgenoten. Toch wel typisch de “verwende” mensen bij wie alles thuis vanzelf ging. Voor zulke mensen zou het goed zijn een tijdje in een studentenhuis te gaan wonen, daar leer je dat wel.quote:Op zondag 25 juli 2021 12:59 schreef Medusa666 het volgende:
[..]
Niceee!Maar studentenverenigingen vroeger waren denk ik vast wel anders dan nu. Meer activiteiten en minder dat verschrikkelijke zuipen enzo.
Heb je ook het idee gehad dat je veel anders (volwassener) was dan mensen die nog bij hun ouders woonden?
Eerste alinea is wel herkenbaar. Hield zelf bvb ook geen rekening met zaken waar ik niks van begreep.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:20 schreef DoubleDip het volgende:
[..]
Volwassener is een groot woord denk ik. Wel merkte je dat mensen die bij ons kwamen en altijd bij ouders hadden gewoond die alles voor ze deden minder goed rekening hielden met huisgenoten. Toch wel typisch de “verwende” mensen bij wie alles thuis vanzelf ging. Voor zulke mensen zou het goed zijn een tijdje in een studentenhuis te gaan wonen, daar leer je dat wel.
Voor wat betreft de studentenverenigingen, dat is wat je er zelf van maakt. Je kunt alleen op borrels verschijnen, je kunt ook veel commissies doen of actief worden bij een dispuut of jaarclub. Maar ik denk wel dat sinds het leenstelsel dit veranderd is en er meer druk ligt op studenten. Hoe dat zich uit bij een vereniging kan ik niet over meepraten want toen was ik al geen lid meer.
Je hebt ook jongerenwoningen en dan met huurtoeslag, dan betaal je ongeveer 240 per maand in het gunstige geval.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:16 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Ik moet zeggen, in mijn regio als 22- jarige is dat een onmogelijke stap. Huur is minimaal 1000 euro, kaal en koop is minimaal 270k voor 60m2.
Of je moet onder een brug willen wonen ;P
Wel voor die tijd. Als ze 'n baan hebben, kunnen ze prima op zichzelf gaan wonen.quote:Op zondag 25 juli 2021 13:03 schreef Ciclon het volgende:
Mocht ik ooit kinderen krijgen, voor hun 25ste stuur ik ze de deur uit.
Moet je wel weten welke carriere pad je wilt bewandelen. Ik wist op die leeftijd absoluut niet wat ik wilde gaan doen en had de droom om te gaan reizen. Zodoende ben ik op mijn 23ste met working holiday naar NZ gegaan. Bij terugkomt, 5 maanden later, nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Kutbaantjes gehad en heb toen een trauma opgelopen. Eenmaal verwerkt, kreeg ik een baan met een modaal salaris, helaas was dat het moment dat de prijzen de pan uitstegen. Ben verdomme 3,5 jaar woningen gaan bezichtigen.quote:Op zondag 25 juli 2021 15:05 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wel voor die tijd. Als ze 'n baan hebben, kunnen ze prima op zichzelf gaan wonen.
Ja, dat moeten ze dan wel weten, maar op hun 25e kan dat ook prima. Te lang thuis blijven hangen versnelt dat proces ook niet. Eerder integendeel, denk ik.quote:Op zondag 25 juli 2021 15:15 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Moet je wel weten welke carriere pad je wilt bewandelen. Ik wist op die leeftijd absoluut niet wat ik wilde gaan doen en had de droom om te gaan reizen. Zodoende ben ik op mijn 23ste met working holiday naar NZ gegaan. Bij terugkomt, 5 maanden later, nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Kutbaantjes gehad en heb toen een trauma opgelopen. Eenmaal verwerkt, kreeg ik een baan met een modaal salaris, helaas was dat het moment dat de prijzen de pan uitstegen. Ben verdomme 3,5 jaar woningen gaan bezichtigen.
Daar zijn mijn ouders ook de mist in gegaan. Totaal geen begeleiding mbt school/opleiding. Als ik ze nu vraag welke richting ik heb gevolgd, zullen ze het antwoord niet weten.quote:Op zondag 25 juli 2021 15:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, dat moeten ze dan wel weten, maar op hun 25e kan dat ook prima. Te lang thuis blijven hangen versnelt dat proces ook niet. Eerder integendeel, denk ik.
Uiteraard moet er tijd zijn voor oriëntatie en help ik ze op weg, maar het moet geen lanterfanteren worden.
Ja, ik ben tegen al teveel pushen, maar enige sturing is soms wel nodig. En als studeren e.d. er niet in zin, ook prima, maar het alternatief is dan wel gaan werken.quote:Op zondag 25 juli 2021 15:24 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Daar zijn mijn ouders ook de mist in gegaan. Totaal geen begeleiding mbt school/opleiding. Als ik ze nu vraag welke richting ik heb gevolgd, zullen ze het antwoord niet weten.
Klopt. Niet iedereen heeft de capaciteiten. Maar als ouder dien je wel te weten welke paden bewandeld kunnen worden.quote:Op zondag 25 juli 2021 15:26 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ik ben tegen al teveel pushen, maar enige sturing is soms wel nodig. En als studeren e.d. er niet in zin, ook prima, maar het alternatief is dan wel gaan werken.
Precies, en dat is helemaal niet erg. Ik ben er geen voorstander van om kinderen die de capaciteiten niet hebben te gaan pushen. Beter iets dat ze wel kunnen en wel leuk vinden.quote:Op zondag 25 juli 2021 15:27 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Klopt. Niet iedereen heeft de capaciteiten. Maar als ouder dien je wel te weten welke paden bewandeld kunnen worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |