abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201139669
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gaat niet om wat mijn plan is ;)

Het gaat er om dat een bedrijf als Tesla nu al in Duitsland als de UK al bezig is met hun VPP's (Virtual Power Plants) en als die een hoger rendement halen dan waterstof, dan komt er nooit een verdienmodel voor waterstof aangezien Tesla die overschotten opkoopt en buffert met minder verliezen en dus grotere marges.

In de USA (o.a. Texas, Californië) maar ook Australië (daar was hun pilot) zijn ze al langer bezig, het heeft zich bewezen.

Laat ik voorop stellen dat Tesla niet het enige bedrijf is dat zich op die markt stort maar wel zo'n beetje het enige bedrijf is dat zelf de accu's, software én hardware op die schaal kan produceren, daardoor niet zo afhankelijk is van derden en gezonde marges heeft.
Dat is prima, maar het kan ook dat stroom niet toepasbaar is als energie in bepaalde functies en waterstof wel, als kolen + CO2 tax danwel bio fuels duurder zijn dan ben je er ook.

En die ouwe huisjes met slechte isolatie waar de capaciteit van elektriciteit tekort schiet? Hoe komen we daar vanaf?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201139958
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
En die ouwe huisjes met slechte isolatie waar de capaciteit van elektriciteit tekort schiet? Hoe komen we daar vanaf?
Slopen en nieuwbouw

Of meta isolatie, door een kas over een huis/straat heen te bouwen.
https://www.nudge.nl/blog(...)-optimaal-gebruiken/
pi_201139967
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 14:24 schreef namliam het volgende:

[..]
Slopen en nieuwbouw

Of meta isolatie, door een kas over een huis/straat heen te bouwen.
https://www.nudge.nl/blog(...)-optimaal-gebruiken/
:')

Haha.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_201140092
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 13:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat is prima, maar het kan ook dat stroom niet toepasbaar is als energie in bepaalde functies en waterstof wel, als kolen + CO2 tax danwel bio fuels duurder zijn dan ben je er ook.

Als je de productie van waterstof echt zover wil opschalen dat je er miljoenen woningen en gebouwen mee kan verwarmen, dan heb je niet meer genoeg aan wat er nu aan groene stroom wordt opgewekt, dus zeker niet aan het overschot. Waterstof wordt voor 95% van aardgas gemaakt nu, op dat vlak is er nog geen zinvolle reden om woningen te gaan verwarmen met waterstof.

En uiteraard, isoleren is de eerste stap. Energie die je niet verliest hoef je ook niet toe te voegen.
pi_201163986
Net de jaarafrekening ontvangen en mijn energierekening is per saldo - ¤ 120 voor het afgelopen jaar en dan heb ik nog een cv ketel. Zonnepanelen *O*
pi_201164056
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 10:10 schreef Faraday01 het volgende:
Net de jaarafrekening ontvangen en mijn energierekening is per saldo - ¤ 120 voor het afgelopen jaar en dan heb ik nog een cv ketel. Zonnepanelen *O*
*O* Bij mij komt die er ook aan. Ik ben erg benieuwd! Qua energie voorzien we in onze eigen behoefte, maar of het ook tegen het gasverbruik opweegt weet ik nog niet zeker.
pi_201164162
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 10:16 schreef Tuindier het volgende:

[..]
*O* Bij mij komt die er ook aan. Ik ben erg benieuwd! Qua energie voorzien we in onze eigen behoefte, maar of het ook tegen het gasverbruik opweegt weet ik nog niet zeker.
Ik lever per saldo ongeveer 2500 kWh per jaar terug en had dit jaar ook niet zo veel gas gebruikt. Maar sinds ik zonnepanelen heb zit ik elk jaar nog onder 0. Dat gaat wel veranderen met de stijgende gasprijzen en de afbouw van de salderingsregeling.
pi_201165640
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 10:10 schreef Faraday01 het volgende:
Wow. Hoeveel panelen heb je liggen?
pi_201165735
quote:
1s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:44 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]
Wow. Hoeveel panelen heb je liggen?
14 panelen, ongeveer 4 kWp. Dus stelt niet zo veel voor ten opzichte van de grotere installaties hier. Ik gebruik niet zo veel stroom, ongeveer 1500-1600 kWh per jaar. Nadeel is overigens wel dat je de installatie relatief traag terug verdiend omdat het grootste deel tegen 10-11 cent afgerekend wordt. Nog steeds zal het rendement een stuk beter zijn dan op een spaarrekening ;)
pi_201165971
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 12:53 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
14 panelen, ongeveer 4 kWp. Dus stelt niet zo veel voor ten opzichte van de grotere installaties hier. Ik gebruik niet zo veel stroom, ongeveer 1500-1600 kWh per jaar. Nadeel is overigens wel dat je de installatie relatief traag terug verdiend omdat het grootste deel tegen 10-11 cent afgerekend wordt. Nog steeds zal het rendement een stuk beter zijn dan op een spaarrekening ;)
Wij hebben er maar 6 liggen en al wat ouder, dus geen giga opbrengst, maar ach, ze lagen er al op van de vorige bewoners.
Op ons nieuwbouwhuis dat in aanbouw is komen er standaard 6 op het schuine dak te liggen en we wachten op de offerte van de installateur voor 5 erbij. Ik gok dat die de hoofdprijs gaat rekenen, maar goed, we wachten het af. We hebben straks een warmtepomp en geen gasaansluiting.
Op termijn gaan we gewoon het platte dak van de uitbouw en de garage vol laten leggen, er komen al loze leidingen naar de garage voor een omvormer etc.
pi_201167202
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je de productie van waterstof echt zover wil opschalen dat je er miljoenen woningen en gebouwen mee kan verwarmen, dan heb je niet meer genoeg aan wat er nu aan groene stroom wordt opgewekt, dus zeker niet aan het overschot. Waterstof wordt voor 95% van aardgas gemaakt nu, op dat vlak is er nog geen zinvolle reden om woningen te gaan verwarmen met waterstof.

En uiteraard, isoleren is de eerste stap. Energie die je niet verliest hoef je ook niet toe te voegen.
Waterstof lijkt mij ook niet de oplossingen voor woningen (en mobiliteit). Opwekken, opslag en transport van waterstof leidt tot zoveel verliezen (75%) dat op dit moment aardgas zelfs schoner is.

De bizarre hoeveelheid energie die nodig is voor electrolyse is beter in te zitten om direct te gebruiken voor een warmtepomp. Alleen voor zware industrie kan het een oplossing zijn. De overige “use cases” zijn mi enkel bedacht door de oliereuzen om hun marktpositie veilig te stellen.
pi_201167832
quote:
0s.gif Op maandag 30 augustus 2021 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Om voldoende waterstof te kunnen produceren voor dergelijke projecten hebben we in Nederland een paar kerncentrales nodig. M.i. voor nu misschien kostbaar maar voor de lange termijn DE oplossing voor de energie transitie.
Jammer dat de meerderheid hier tot op heden niet voor open staat.
pi_201168205
quote:
0s.gif Op woensdag 1 september 2021 15:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Om voldoende waterstof te kunnen produceren voor dergelijke projecten hebben we in Nederland een paar kerncentrales nodig. M.i. voor nu misschien kostbaar maar voor de lange termijn DE oplossing voor de energie transitie.
Jammer dat de meerderheid hier tot op heden niet voor open staat.
De duurste manier van energie maken x de duurste manier van verwarmen.

Stroom uit nieuwe kerncentrale is zo'n 10,4 cent per kWh.
Rendement productie, transport / distributie, opslag waterstof zo'n 65%.
Dan heb je per 1 kWh warmte (hCV ketel) een kostenpost van 14 cent (belastingen laat ik dan nog buiten beschouwing).

Diezelfde stroom uit een kerncentrale in een warmtepomp:
Uit 1kWh stroom haal je een jaargemiddelde van 3,5kWh warmte met een warmtepomp.
Ofwel, voor die 14 cent zou je 4,725kWh warmte halen uit een warmtepomp.

Stroom uit een kerncentrale gebruiken om waterstof van te maken en dan een woning te verwarmen is dus 4,725x minder efficiënt dan met een warmtepomp.

"Ja maar, wat als stroom uit een kerncentrale maar 5 cent is?"

Dan is het nog steeds 4,725x minder efficiënt dan met een warmtepomp, natuurkunde trekt zich niets aan van de prijs. Je zal dus ook bijna 5x meer kerncentrales neer moeten zetten dan wanneer je met warmtepompen verwarmt.

-----

Om even de som visueel te maken:

Een gemiddeld huishouden verbruikt 1239m3 aardgas.
Er zijn 7,2 miljoen huishoudens aangesloten op aardgas.
Dat betekent dat je 8.920.800.000 m3 aardgas nodig hebt om ieder huishouden warm te houden.
Een CV-ketel haalt ongeveer 8kWh warmte uit 1m3 aardgas.
Je hebt dus het waterstofequivalent van 71.366.400.000kWh nodig om alle huishoudens te verwarmen, ofwel 71,366TWh.
Om zoveel waterstof te maken en distribueren is 96,34 TWh aan stroom nodig.

Heel Nederland verbruikt 120TWh aan stroom, waarvan huishoudens zo'n 20TWh.
Alle personenauto's elektrisch maken kost ook zo'n 22TWh.
Alle huishoudens verwarmen met een warmtepomp kost zo'n 20TWh.

Dat zijn 24 kernreactoren zoals in Borssele of 7 kernreactoren zoals bij Hinkley Point C (1600MWe per stuk) om iedere woning in Nederland te verwarmen met een waterstof CV-ketel. En dat zijn alleen nog maar de woningen, dan heb je nog geen bedrijfspanden, kassen, industrieën, etc. bekeken.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 01-09-2021 16:51:33 ]
pi_201169078
Ja, met alleen windmolens en zonnepanelen gaan we het vast allemaal redden. Zeker in de buitengebieden. Ook allemaal elektrisch rijden/opladen op een netwerk wat hiervoor niet geschikt is. Mijn zonnepanelen liggen er op een zonnige dag nu al om de haverklap uit omdat het netwerk overbelast is.

De tijd gaat het leren hoe dit uiteindelijk gaat uitpakken ;)

En nu maar weer snel on topic.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 01-09-2021 19:53:29 ]
pi_201181234
Leuk, maar 9 van de 10 zonneuren staat mijn auto voor woon werk verkeer niet voor mijn huis en is dat verhaal dus niet van toepassing.

Klinkt leuk, maar vooral voor een auto die voor de deur staat en niet overdag "elders" is.
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 14:53:10 #242
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201252612
Inmiddels op de 22 kWh vandaag. *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201253342
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 14:53 schreef CoolGuy het volgende:
Inmiddels op de 22 kWh vandaag. *O*
Inmiddels uurtje verder, ik zit op 27. Dus denk redelijk vergelijkbaar met wat jij nu hebt.
4 sept was nog 47, dus beste dag deze maand tot nog toe.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator dinsdag 7 september 2021 @ 16:11:05 #244
16180 crew  CoolGuy
pi_201253538
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 september 2021 15:55 schreef bambino het volgende:

[..]
Inmiddels uurtje verder, ik zit op 27. Dus denk redelijk vergelijkbaar met wat jij nu hebt.
4 sept was nog 47, dus beste dag deze maand tot nog toe.
Ik zit nu op 26.41. De beste dag deze maand was 3 september, dat was 39 kwh. In augustus was het 24 augustus zo te zien, met 42,9 kwh en daarvoor, ergens in juni denk ik, op 13 juni was het 55,5 kwh.
  dinsdag 7 september 2021 @ 17:34:46 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201254510
Op dit moment vandaag 31,22 kWh
Beste dag tot nu toe deze maand: 5 sept met 42 071 kWh.
Beste dag in augustus (en ook gelijk de enige dag boven de 40 kWh in augustus): 11 aug. met 41,848 kwh

Beste dag tot nu toe (vanaf 29/04): 1 juni met 46,590 kWh, waarmee 31 mei nipt verslagen is: 46,367 kWh

Zo zie je maar weer dat locatie een hoop uitmaakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201262989
Gister nog net de 40 gehaald, 40,467 om precies te zijn.

Ik had ook 24 augustus als beste (11 net iets minder). Toen 50,75
Juli was 17 en 18 56 en 51,5

Record nog steeds 31 mei, 61,35
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_201263816
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 10:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ergens in de 30.
Staat wel een beetje mooi op een zadeldak voor het straatbeeld?
pi_201264070
Geen klagen over september tot nu toe, hopelijk maakt september de slechte zomer een beetje goed :P

Wat al goed te zien is via de Solaredge app is dat schaduwwerking door de lagere zonstand al een grotere invloed heeft op de panelen met schaduw. In de zomer is dat meestal rond 10-10:30 grotendeels gedaan en nu is dat al een uur later.
  Moderator woensdag 8 september 2021 @ 12:02:28 #249
16180 crew  CoolGuy
pi_201264509
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 11:00 schreef MisterWendel het volgende:

[..]
Staat wel een beetje mooi op een zadeldak voor het straatbeeld?
Jep.
pi_201265660
quote:
0s.gif Op woensdag 8 september 2021 12:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Jep.
Je bent dus al helemaal over naar je veel nieuwere woning?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')