Ja jongens het gaat gebeuren, de eerste Nederlandse club gaat los in de gloednieuwe Conference League. Nou ja, in de voorronden dan. Met de 5e plek in de eredivisie vorig seizoen verdiende Feyenoord een ticket voor de tweede ronde van de voorrondes. Er moet afgerekend worden met de Kosovaarse voetbalclub FC Drita, wie kent ze niet? Mocht Feyenoord dit tweeluik doorkomen dan wacht het Zwitserse FC Luzern, waar oud-Feyenoorder Jordy Wehrmann onder contract staat. Maar eerst dus een uitwedstrijd tegen FC Drita, donderdag 21:00 uur is de aftrap. Volgende week is de return in de Kuip. Beide wedstrijden zijn live te zien op ESPN.
FC Drita dus, uit Gjilan.De naam Drita betekent 'licht' in het Albanees, nou dat pakt u ook even mee. Ik kan hier wel heel interessant gaan doen maar ik heb deze club uiteraard nog nooit zien spelen en een blik op de spelerslijst doet ook geen enkel belletje rinkelen. In de vorige ronde waren ze beide wedstrijden te sterk voor het Montenegrijnse FK Decic Tuzi. Hoewel FC Drita sportief nooit veel potten heeft kunnen breken in Europa, heeft de club in Europa wel naam gemaakt. Al was het een twijfelachtige. FC Drita behoorde afgelopen seizoen namelijk bij de eerste clubs die vanwege coronabesmettingen door de UEFA uit de competitie werden gehaald. 'We zijn diep verontwaardigd. We dragen dit over aan onze advocaten om alle mogelijke juridische stappen te bekijken', reageerde Drita verbolgen op het einde van de hoop de Champions League te bereiken. Ze zijn vorig jaar 2e geëindigd in de competitie en stroomden daarom in de eerste voorronde in. De erelijst bestaat uit 3 kampioenschappen, één bekerwinst en één supercup. We gaan het zien maar dit moet normaal een club wezen die Feyenoord vrij simpel oprolt.
Zoals je op bovenstaande foto kunt zien heeft Feyenoord een nieuwe hoofdtrainer. Oud-AZ trainer Arne Slot heeft het stokje overgenomen van de afgezwaaide Dick Advocaat. Ook huurspeler Guus Til kennen we van AZ, hij mag dit seizoen laten zien dat hij nog steeds kan voetballen. Dat brengt ons bij de 3e Oud-AZ'er, Jahanbakhsh. Voor een bescheiden bedrag van rond de miljoen euro is de Iraniër overgenomen van Brighton. Net als Til naar het buitenland gegaan maar beide hebben ze daar niet kunnen overtuigen en maar weinig minuten gemaakt. Toch lijkt mij dit persoonlijk absoluut geen gekke vervanger voor Berghuis gezien de middelen. Het Berghuis verhaal kent iedereen inmiddels wel, de aanvoerder van vorige seizoenen maakte de pijnlijk overstap naar rivaal Ajax. Jahanbakhsh is overigens nog niet speelgerechtigd voor deze wedstrijd. Wel speelgerechtigd is rechtervleugelverdediger Marcus Holmgren Pedersen, overgenomen van Molde. Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Als ik de berichten mag geloven gaat verder Bannis de voorkeur krijgen morgen boven Bozenik. Een CV naast Senesi lijkt binnen (Gernot Trauner) maar is nog niet officieel en dus zal Slot daar vermoedelijk met Fer gaan spelen. Dat moet verder tegen Drita geen probleem zijn want laten we eerlijk wezen, die kunnen er vermoedelijk gewoon geen klote van. Dit is nog een stuk slechter dan bijvoorbeeld Trencin. Nee geen twijfel, dit varkentje gaat Feyenoord wel wassen.
poll