De intentie niet, maar men heeft dat risico wel op de koop toe genomen door 'm al liggend op de grond tegen z'n hoofd te trappen. Misschien wel meerdere keren.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:27 schreef qajariaq het volgende:
Ik vrees ook dat moord lastig gaat worden omdat de intentie niet zal zijn geweest het slachtoffer dood te trappen. Dat de daders hebben gehandeld waarbij dood reëel was maakt zware mishandeling de dood ten gevolge maar geen moord of zelfs doodslag. Straf 6 tot 15 jaar.
En laat daarvoor nou juist die intentie cruciaal zijn.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
De intentie niet, maar men heeft dat risico wel op de koop toe genomen door 'm al liggend op de grond tegen z'n hoofd te trappen. Misschien wel meerdere keren.
Dit is niet een gevalletje van één klap uitdelen en die pakt verkeerd uit.
En dat maakt het (hooguit) doodslag. Voor moord is een oogmerk tot het doden van Carlo nodig, waarmee ze naar Palma zijn getoogd.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk bizar, het is geen moord omdat je achteraf zeer gehaaid hebt geprobeerd weg te komen.
Ik kan me niet voorstellen dat er op enig moment een plan of doel was iemand dood te trappen, waarmee ik niet stel dat dit een "ongelukje" was, want dat was het niet, maar het plannen en doelmatig zaken proberen te verhullen is imho pas van na de gebeurtenis zelf.
Niet de intentie, wel dat het vooraf bedacht moet zijn.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En laat daarvoor nou juist die intentie cruciaal zijn.
Nee, zie bv: https://www.rechtspraak.n(...)op-in-Eindhoven.aspxquote:Op woensdag 21 juli 2021 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En laat daarvoor nou juist die intentie cruciaal zijn.
quote:De verdachte had moeten beseffen dat hierbij de kans bestond dat het slachtoffer zou overlijden. Hij aanvaardde dit risico en maakte zich daarmee schuldig aan doodslag.
Het gaat toch over wel/geen moord?quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, zie bv: https://www.rechtspraak.n(...)op-in-Eindhoven.aspx
[..]
Doodslag ja. Geen moord.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:49 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee, zie bv: https://www.rechtspraak.n(...)op-in-Eindhoven.aspx
[..]
Dan gaat het erom of er 'n plan was. Ook een term als "rustig en kalm beraad" hoor je dan vaak. Ik dacht dat je doelde op mishandeling met de dood tot gevolg versus doodslag of moord.quote:
Ik verwacht dat je in sommige landen ook nog wel een veroordeling voor moord kunt krijgen als je naar de stad gaat om een willekeurig persoon te doden, en niet specifiek het slachtoffer, geen idee hoe dat in NL is, maar ik denk dat het OM alles uit de kast zou trekken als er ook meer enige reden is aan te nemen dat iemand met dat doel mensen heeft aangereden, neergeschoten of in elkaar heeft geslagen.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:46 schreef r_one het volgende:
[..]
En dat maakt het (hooguit) doodslag. Voor moord is een oogmerk tot het doden van Carlo nodig, waarmee ze naar Palma zijn getoogd.
Gelukkig heb jij geen toga-beroep.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan gaat het erom of er 'n plan was. Ook een term als "rustig en kalm beraad" hoor je dan vaak. Ik dacht dat je doelde op mishandeling met de dood tot gevolg versus doodslag of moord.
Juridisch gezien zou dit in NL geen moord zijn. Wel doodslag. Zoals ik zei: naar mijn mening is iemand die al op de grond ligt nog een paar keer tegen z'n hoofd trappen ook wel wat meer dan 'n opwelling. Het opstootje/het gevecht is dan geweest. Er ligt iemand op de grond. Normaal gesproken is het dan klaar. Als je dan besluit om iemand nog een paar keer tegen z'n hoofd te trappen, mag het wat mij betreft opschuiven naar moord.
Ook dat staat nog ter discussie.quote:Op woensdag 21 juli 2021 15:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht dat je in sommige landen ook nog wel een veroordeling voor moord kunt krijgen als je naar de stad gaat om een willekeurig persoon te doden, en niet specifiek het slachtoffer, geen idee hoe dat in NL is, maar ik denk dat het OM alles uit de kast zou trekken als er ook meer enige reden is aan te nemen dat iemand met dat doel mensen heeft aangereden, neergeschoten of in elkaar heeft geslagen.
Maar dat doet er allemaal niet zo toe, in dit geval gaat het volgens de NL wetgeving geen moord worden.
Mwah.quote:
… dan is er nog steeds geen oogmerk tot moord. Hooguit (gekwalificeerde) doodslag.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:03 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mwah.
Men had het waarschijnlijk niet specifiek voorzien op één persoon. Maar als je de uitgaansbuurt in trekt met het idee om ruzie te trappen, mensen vast te houden om er dan op in te laten slaan en als ze op de grond liggen nog eens tegen hun hoofd te trappen.
Tsja...
Wat ik zei, het zal waarschijnlijk doodslag zijn. In Nederland in elk geval. Wat mij betreft mag het wel moord worden als iemand met dit soort plannen uitgaat en dan op deze manier tekeer gaat. Vind dit toch wel anders dan 'n opstootje dat opeens over en weer ontstaat.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:05 schreef r_one het volgende:
[..]
… dan is er nog steeds geen oogmerk tot moord. Hooguit (gekwalificeerde) doodslag.
Ik denk meer dat het voor veel mensen een beetje contra-intuitief is in die zin dat de zinloosheid en het sadisme van iemand tegen zijn hoofd schoppen gezien zullen worden als nog een gradatie erger dan bijvoorbeeld een man die de minnaar van zijn vrouw doodschiet.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:05 schreef r_one het volgende:
[..]
… dan is er nog steeds geen oogmerk tot moord. Hooguit (gekwalificeerde) doodslag.
Breivik is voor meervoudige moord veroordeeld, dus er zijn idd landen waar je veroordeeld kunt worden voor moord als je intentie was willekeurige aanwezigen om te brengen en niet alleen specifieke personen.quote:
Breivik had dan ook het oogmerk om te doden, niet om (alleen maar) wat heibel te trappen, toen hij naar Utøya vertrok. De vergelijking gaat dus mank.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Breivik is voor meervoudige moord veroordeeld, dus er zijn idd landen waar je veroordeeld kunt worden voor moord als je intentie was willekeurige aanwezigen om te brengen en niet alleen specifieke personen.
Maar ik denk niet dat deze discussie hier gepast is.
Dan kunnen we “doodslag” net zo goed uit het WvSr strepen want die hebben we dan niet meer nodig. Lijkt me geen goed plan.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:08 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat ik zei, het zal waarschijnlijk doodslag zijn. In Nederland in elk geval. Wat mij betreft mag het wel moord worden als iemand met dit soort plannen uitgaat en dan op deze manier tekeer gaat. Vind dit toch wel anders dan 'n opstootje dat opeens over en weer ontstaat.
Dat hoef je helemaal niet te strepen uit het WvSr.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:44 schreef r_one het volgende:
[..]
Dan kunnen we “doodslag” net zo goed uit het WvSr strepen want die hebben we dan niet meer nodig. Lijkt me geen goed plan.
quote:Er is nieuwe informatie beschikbaar over de acht Nederlanders die verdacht worden van het doden van de 27-jarige Carlo uit Waddinxveen.
Volgens plaatselijke media staat de politie op het punt de verdachten in de boeien te slaan. Dat meldde het AD vanmiddag. Spaanse politiemensen van de afdeling moordzaken zouden klaar staan om naar Nederland over te reizen. De aanhoudingen worden samen met Nederlandse collega’s voorbereid.
Uitlevering
De Spaanse autoriteiten hopen dat de rechtszaak gewoon in hun land plaats kan vinden, maar justitie is bezorgd over weerstand van de groep verdachten. De jonge mannen, afkomstig uit plaatsen als Bussum en Hilversum, zouden een ‘leger van advocaten’ tot hun beschikking hebben. Hun familie zou zowel in Nederland als op Mallorca raadslieden in hebben gehuurd.
Inmiddels is de identiteit van alle betrokkenen bij de politie bekend. De Spaanse agenten hebben het Nederlandse korps verteld wat de namen van alle verdachten zijn.
Twee hoofdverdachten
De aandacht is op dit moment gericht op twee van de dertien betrokkenen. Het tweetal heeft grof geweld gebruikt tegen Carlo. Op beelden is te zien dat ze tegen zijn hoofd schoppen terwijl het slachtoffer al op de grond ligt. Ze worden waarschijnlijk verdacht van doodslag of dood door schuld.
Niet? Als je doodslag laat opschuiven naar moord, op grond van sentimenten?quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:46 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat hoef je helemaal niet te strepen uit het WvSr.
Je laat bepaalde situaties opschuiven, maar niet alles. In dit geval is er bewust aangestuurd op het gebruiken van zwaar geweld. Het was ook allerminst 'n gelijk gevecht als je leest dat slachtoffers vast werden gehouden door twee personen, waarna anderen erop in beukten en mensen die op de grond lagen nog tegen hun hoofd werden getrapt.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet? Als je doodslag laat opschuiven naar moord, op grond van sentimenten?
Wat onderscheidt doodslag dan nog van moord?
Wanneer compleet bezopen waren gaat die vlieger al niet op.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je laat bepaalde situaties opschuiven, maar niet alles. In dit geval is er bewust aangestuurd op het gebruiken van zwaar geweld. Het was ook allerminst 'n gelijk gevecht als je leest dat slachtoffers vast werden gehouden door twee personen, waarna anderen erop in beukten en mensen die op de grond lagen nog tegen hun hoofd werden getrapt.
Gevoelsmatig is het niet echt 'n opwelling, maar waren er voldoende momenten om bij zinnen te komen.
Overigens ook prima als het qua straf meer richting moord kruipt. Nederland heeft, meen ik, de maximale straf voor doodslag opgehoogd, dus die mogelijkheid is er in Nederland.
Dat is geen antwoord op mijn vraag (maar opnieuw een beschrijving van het gebeurde).quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je laat bepaalde situaties opschuiven, maar niet alles. In dit geval is er bewust aangestuurd op het gebruiken van zwaar geweld. Het was ook allerminst 'n gelijk gevecht als je leest dat slachtoffers vast werden gehouden door twee personen, waarna anderen erop in beukten en mensen die op de grond lagen nog tegen hun hoofd werden getrapt.
Gevoelsmatig is het niet echt 'n opwelling, maar waren er voldoende momenten om bij zinnen te komen.
Overigens ook prima als het qua straf meer richting moord kruipt. Nederland heeft, meen ik, de maximale straf voor doodslag opgehoogd, dus die mogelijkheid is er in Nederland.
Ik denk dat hun advocatenleger zal inzetten op hooguit zware mishandeling met de dood tot gevolg, dan is doodslag niet “goed wegkomen met”, die straffen zijn echt niet mals hoor.quote:Op woensdag 21 juli 2021 17:30 schreef Cupfighter het volgende:
Gezien de omstandigeheden zal het inderdaad helaas wel doodslag worden en komen die kakkers goed weg
Uitstekend plan om een gelijk gevecht op te nemen als criterium voor het onderscheid moord/doodslag.quote:Op woensdag 21 juli 2021 16:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar lijkt mij wel verschil in te zitten. Als je een gevecht uitlokt en zelf ook rake klappen krijgt hoef je niet op medelijden te rekenen van de rechter maar je kan wel wat aannemelijker maken dat in het heetst van de strijd een en ander uit de hand liep. Dit gebeuren kan je eerder plaatsen als een pure mishandeling en eventueel doodslag.quote:Op woensdag 21 juli 2021 17:38 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Uitstekend plan om een gelijk gevecht op te nemen als criterium voor het onderscheid moord/doodslag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |