abonnement Unibet Coolblue
pi_201907079
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 09:58 schreef Piles het volgende:
Volgende week de sleutel van ons nieuwe huis *O*
En dus moet er geschilderd worden (muren en plafonds). Welke (vacht)rollers gebruiken jullie het liefst hiervoor? Action of toch bouwmarkt? Liever een goede roller en die bewaren, of toch goedkoper en vaker weggooien?
En welke afplaktape is prettig?

Daarnaast we willen een paar gekleurde vlakken op de muur, zo strak mogelijk natuurlijk. Frog tape schijnt hier de truc voor te zijn, maar ben benieuwd of hier mensen met ervaring zijn :)
Als ik een strakke kleurovergang op een muur wil dan tape ik altijd af en bestrijk ik de tape eerst met de kleur die ik juist niet ga schilderen. Dus stel ik wil een blauw vlak op een witte muur maken dan kwast ik eerst witte verf op de tape. Dan loopt die witte verf onder de tape en kun je daarna super strak het blauw eroverheen schilderen.
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:45:07 #202
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201907309
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 09:58 schreef Piles het volgende:
Volgende week de sleutel van ons nieuwe huis *O*
En dus moet er geschilderd worden (muren en plafonds). Welke (vacht)rollers gebruiken jullie het liefst hiervoor? Action of toch bouwmarkt? Liever een goede roller en die bewaren, of toch goedkoper en vaker weggooien?
En welke afplaktape is prettig?

Daarnaast we willen een paar gekleurde vlakken op de muur, zo strak mogelijk natuurlijk. Frog tape schijnt hier de truc voor te zijn, maar ben benieuwd of hier mensen met ervaring zijn :)
Als je met tien man gaat schilderen zou ik voor weggooien gaan. Als je het alleen of met z'n tweeën doet kan je wel voor wat duurdere/betere gaan. Zorg dan wel dat je ook de spullen hebt om ze goed schoon te maken.

En vergeet niet van die inlegbakjes voor in de verfbak te kopen.

Als je voor weggooi gaat zou ik schuimen kopen ipv vacht, volgens mij laten die goedope vachtrollers snel los waardoor er stukjes op je muur achterblijven die je er dan weer vanaf moet plukken.

En trek bij je kwast ook even de losse haren eruit. Scheelt je ook weer van de muur plukken als er wat haartje loszitten ;)
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201912363
Kwast ff over schuurpapier halen is toch de truc?

We hebben in de afgelopen jaren zowel lowbudget (bouwmarkt goedkoopste roller/verf) als de standaard bouwmarkt spullen gedaan en wil je aanraden dat lowbudget toch te laten liggen. Scheelt onwijs veel frustratie. Ook als je met 10 man tegelijk schildert, geef ze degelijk materiaal... Worden het resultaat & humeur echt beter van. (en dan gaan we nog niet eens voor topmerk)
  Moderator dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:08:55 #204
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201912536
Ik heb hier Poolse schilders gehad in augustus, die alle spullen zijn gaan kopen bij de lokale verf toko, en daar heb ik ook de rekeningen van. In totaal bijna 2800 euro aan spullen. Incl verf, kwasten, bakjes, roostertjes, rollers, afplakfolie, afplaktape, alles. Ik heb die rekeningen hier liggen, ook foto's van gemaakt, want immers, ik moest voor die spullen betalen.

Hij zei tegen mij, ik koop nooit dure kwasten want het resultaat wordt daar niet beter van. Ik heb hier alles laten schilderen. Alles, dus alle wanden, alle plafonds, alle raamkozijnen, deurkozijnen, de trappen, alles. Ook daar heb ik foto's van. Ik heb nog nergens een strakker resultaat gezien. Zegt dat iets? Niet per se, maar ik denk niet dat dure kwasten per definitie een beter resultaat opleveren. Maar ik ben een leek, dus ik weet niet waar ik het over heb :P
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:32:46 #205
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201912820
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 20:08 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb hier Poolse schilders gehad in augustus, die alle spullen zijn gaan kopen bij de lokale verf toko, en daar heb ik ook de rekeningen van. In totaal bijna 2800 euro aan spullen. Incl verf, kwasten, bakjes, roostertjes, rollers, afplakfolie, afplaktape, alles. Ik heb die rekeningen hier liggen, ook foto's van gemaakt, want immers, ik moest voor die spullen betalen.

Hij zei tegen mij, ik koop nooit dure kwasten want het resultaat wordt daar niet beter van. Ik heb hier alles laten schilderen. Alles, dus alle wanden, alle plafonds, alle raamkozijnen, deurkozijnen, de trappen, alles. Ook daar heb ik foto's van. Ik heb nog nergens een strakker resultaat gezien. Zegt dat iets? Niet per se, maar ik denk niet dat dure kwasten per definitie een beter resultaat opleveren. Maar ik ben een leek, dus ik weet niet waar ik het over heb :P
Tussen dure/de duurste kwasten en de goedkoopste zitten nog een heleboel gradaties. Ik denk niet dat hij met de goedkoopste kwastjes van de action bezig was toch?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:38:08 #206
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201912886
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 20:32 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Tussen dure/de duurste kwasten en de goedkoopste zitten nog een heleboel gradaties. Ik denk niet dat hij met de goedkoopste kwastjes van de action bezig was toch?
Nee komt van een verftoko. Ik zie een paar kwasten staan op de rekeningen. De duurste is 3,65 als ik het goed zie.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:40:40 #207
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201912918
Ik zou ook geen dure kwasten kopen als ik ze toch na elke klus wegtief omdat de opdrachtgever de spullen betaald :+ .

Nee, maar goedkope kwasten zijn prima voor wegwerpwerk. Goeie kwasten als je ze vaker wil gebruiken dan voor 1 klus.
  Moderator dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:45:45 #208
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201913002
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2021 20:40 schreef bleiblei het volgende:
Ik zou ook geen dure kwasten kopen als ik ze toch na elke klus wegtief omdat de opdrachtgever de spullen betaald :+ .

Nee, maar goedkope kwasten zijn prima voor wegwerpwerk. Goeie kwasten als je ze vaker wil gebruiken dan voor 1 klus.
:D
Breitling - Instruments for Professionals
pi_202024654
Gisteren begonnen in ons nieuwe huis *O*

Eerste tegenvaller: het behang was te lelijk om opnieuw te schilderen, dus dat hebben er gisteren afgetrokken. Plan is om er vliesbehang (deels wit, wellicht nog patroontje ergens) op te plakken.
Deel van de wanden is beton, deel is gipsblokken. Dus voorstrijk lijkt me nodig, maar ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen:
- Echte voorstrijk
- Verdunde lijm
- Verdunde (witte) muurverf
Ik zie 2 problemen: de zuiging van de wanden én het eventueel doorschijnen van behang (kleurverschil muur).
Wat is jullie ervaring / advies?

En als 2e vraag: het plafond van de zolder zijn bruine, hele gladde, platen. Die willen we wit hebben. Is het kwestie van licht opschuren en dan grondverf > houtverf? Of wat is de snelste/makkelijkste aanpak?
pi_202024869
Gefeliciteerd *O*

Ik ken lijm als voorstrijk alleen bij het type groene/bruine platen van nieuwbouw. Niet bij andere ondergrond.
pi_202025028
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 09:41 schreef Piles het volgende:
Gisteren begonnen in ons nieuwe huis *O*

Eerste tegenvaller: het behang was te lelijk om opnieuw te schilderen, dus dat hebben er gisteren afgetrokken. Plan is om er vliesbehang (deels wit, wellicht nog patroontje ergens) op te plakken.
Deel van de wanden is beton, deel is gipsblokken. Dus voorstrijk lijkt me nodig, maar ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen:
- Echte voorstrijk
- Verdunde lijm
- Verdunde (witte) muurverf
Ik zie 2 problemen: de zuiging van de wanden én het eventueel doorschijnen van behang (kleurverschil muur).
Wat is jullie ervaring / advies?

En als 2e vraag: het plafond van de zolder zijn bruine, hele gladde, platen. Die willen we wit hebben. Is het kwestie van licht opschuren en dan grondverf > houtverf? Of wat is de snelste/makkelijkste aanpak?
De laatste lekker latexen! Hoef je niet te schuren ook. En ik zou gewoon bij het merk behang lijm kijken wat die aan voorstrijk in t assortment hebben.
pi_202025861
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 10:28 schreef Makrolon het volgende:

[..]
De laatste lekker latexen! Hoef je niet te schuren ook.
Klinkt als een plan ^O^ Ik ging twijfelen of latex nou geschikt was voor hout :@
quote:
En ik zou gewoon bij het merk behang lijm kijken wat die aan voorstrijk in t assortment hebben.
En dan het vliesbehang nog latexen indien nodig? Want ik denk dat sommige vlekken/kleurverschillen wel zichtbaar gaan worden door het behang heen.
  donderdag 4 november 2021 @ 12:00:19 #213
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_202026050
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 09:41 schreef Piles het volgende:
Gisteren begonnen in ons nieuwe huis *O*

Eerste tegenvaller: het behang was te lelijk om opnieuw te schilderen, dus dat hebben er gisteren afgetrokken. Plan is om er vliesbehang (deels wit, wellicht nog patroontje ergens) op te plakken.
Deel van de wanden is beton, deel is gipsblokken. Dus voorstrijk lijkt me nodig, maar ik lees een beetje tegenstrijdige verhalen:
- Echte voorstrijk
- Verdunde lijm
- Verdunde (witte) muurverf
Ik zie 2 problemen: de zuiging van de wanden én het eventueel doorschijnen van behang (kleurverschil muur).
Wat is jullie ervaring / advies?

En als 2e vraag: het plafond van de zolder zijn bruine, hele gladde, platen. Die willen we wit hebben. Is het kwestie van licht opschuren en dan grondverf > houtverf? Of wat is de snelste/makkelijkste aanpak?
Gefeliciteerd!
Wat betreft voorstrijk, de wanden zijn als eens behangen geweest? Dan is voorstrijk m.i. overbodig. Het kan geen kwaad, maar is geen must.
pi_202026274
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:00 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Gefeliciteerd!
Wat betreft voorstrijk, de wanden zijn als eens behangen geweest? Dan is voorstrijk m.i. overbodig. Het kan geen kwaad, maar is geen must.
Ja, overal heeft (bouw)behang gezeten met daaroverheen 1 of meerdere lagen ander behang. Dus dan zou voorstrijk niet nodig zijn? Als het er maar niet afvalt dan, dat vind ik wel spannend :D
  donderdag 4 november 2021 @ 12:31:43 #215
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_202026366
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:23 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, overal heeft (bouw)behang gezeten met daaroverheen 1 of meerdere lagen ander behang. Dus dan zou voorstrijk niet nodig zijn? Als het er maar niet afvalt dan, dat vind ik wel spannend :D
Je kunt het zekere voor het onzekere nemen en wel voor te strijken, maar als er al behang op heeft gezeten lijkt me de zuigende werking al wel opgeheven.
pi_202034670
Ik ben op zoek naar laminaat voor op zolder. Ik wil fatsoenlijke kwaliteit, maar niet overdreven; we gebruiken de ruimte niet dagelijks. En liefst voor een redelijke prijs. Ik heb nog nooit zelf laminaat gekocht, waar moet ik op letten en wat zijn aanraders of juist niet?
  donderdag 4 november 2021 @ 21:13:46 #217
149959 SQ
snelle trees
pi_202034705
Ik vind ikea laminaat wel prettig. Niet zo duur en makkelijk te leggen. Wij hebben op de eerste verdieping prärie liggen.
disclaimer
pi_202047863

Hoe lees ik dit? Heb bruin, blauw en geel/groen. Wat moet waar? :P
  vrijdag 5 november 2021 @ 20:04:40 #219
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202047931
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2021 19:59 schreef Piles het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe lees ik dit? Heb bruin, blauw en geel/groen. Wat moet waar? :P
https://www.technischwerk(...)aad-en-schakeldraad/
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202048166
quote:
Ja ik weet wat de letters betekenen, maar snap niet welke dan in welk blokje (N N 1 2) moet :?
  vrijdag 5 november 2021 @ 20:21:40 #221
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202048190
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:18 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja ik weet wat de letters betekenen, maar snap niet welke dan in welk blokje (N N 1 2) moet :?
quote:
Fasedraad (L)
De fasedraad heeft een bruine isolatielaag
quote:
Nuldraad (N)
De afkorting ‘N’ staat voor het Engelse woord ‘neutral’. De nuldraad of de nulleider is blauw gekleurd
Dan ben je er toch? L=Bruin=1, N=blauw=2 & N
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202049786
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 20:21 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
[..]
[..]
Dan ben je er toch? L=Bruin=1, N=blauw=2 & N
Zou je denken, maar de klap die het gaf was het niet met je eens :X

Blijkt dat in de meterkast blauw=blauw, en bruin aan geel/groen |:(

Maar hij doet het nu *O*
  vrijdag 5 november 2021 @ 22:27:19 #223
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202049803
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:24 schreef Piles het volgende:

[..]
Zou je denken, maar de klap die het gaf was het niet met je eens :X

Blijkt dat in de meterkast blauw=blauw, en bruin aan geel/groen |:(

Maar hij doet het nu *O*
Dat zei je er niet bij!

Maar wat is het eigenlijk?
Edit: Even die code opgezocht, een thermostaat?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202049882
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat zei je er niet bij!

Maar wat is het eigenlijk?
Edit: Even die code opgezocht, een thermostaat?
Ja, 230v thermostaat. Uit de muur kwamen 3 draden: blauw, bruin en geelgroen.
Blijkt dat de geelgroene eigenlijk een zwarte had moeten zijn.
Daarmee aangesloten, en toen deed ie het :)
pi_202052078
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:34 schreef Piles het volgende:

[..]
Ja, 230v thermostaat. Uit de muur kwamen 3 draden: blauw, bruin en geelgroen.
Blijkt dat de geelgroene eigenlijk een zwarte had moeten zijn.
Daarmee aangesloten, en toen deed ie het :)
Dan moet je dus bij elke verbouwing aan huis vreselijk opletten. Voor mij zou dit aanleiding zijn de bedrading (deels) opnieuw te trekken en de rest in ieder geval na te lopen en zo nodig te mekrken.
pi_202097982
Een gelakte grenen tafel heb ik de bovenkant kaal geschuurd en in de olie gezet. De onderkant is echter nog gelakt. Gaat dat problemen geven door verschil in vochtigheidsgraad e.d. of kan ik het gewoon zo laten?
pi_202106790
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:49 schreef qajariaq het volgende:
Een gelakte grenen tafel heb ik de bovenkant kaal geschuurd en in de olie gezet. De onderkant is echter nog gelakt. Gaat dat problemen geven door verschil in vochtigheidsgraad e.d. of kan ik het gewoon zo laten?
Kick-up.

Heeft niemand er verstand van of hout gaat werken als onder en bovenkant verschillend zijn behandeld?
pi_202107938
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:15 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Kick-up.

Heeft niemand er verstand van of hout gaat werken als onder en bovenkant verschillend zijn behandeld?
Geen verstand van. Maar redenerend zou ik verwachten dat dit geen problemen geeft. De adviezen m.b.t. verf in relatie tot vochtverschillen hoor je meestal alleen voor buitendeuren e.d., die aan één kant aan vocht blootgesteld worden en aan de andere kant niet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202108085
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 09:58 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Geen verstand van. Maar redenerend zou ik verwachten dat dit geen problemen geeft. De adviezen m.b.t. verf in relatie tot vochtverschillen hoor je meestal alleen voor buitendeuren e.d., die aan één kant aan vocht blootgesteld worden en aan de andere kant niet.
Ik ken het (ook) vooral van MDF, wat krom trekt als je maar 1 kant doet. Bij grenen lijkt me dat niet direct een probleem :P
  woensdag 10 november 2021 @ 11:06:58 #230
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202108662
Kan je zelf aan je vloerverwarming instellingen sleutelen? Ik merk dat mijn keuken kouder is dan de woonkamer. Is dat een simpele kwestie van die groep wat verder opendraaien?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202109192
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:49 schreef qajariaq het volgende:
Een gelakte grenen tafel heb ik de bovenkant kaal geschuurd en in de olie gezet. De onderkant is echter nog gelakt. Gaat dat problemen geven door verschil in vochtigheidsgraad e.d. of kan ik het gewoon zo laten?
Volgens mij is de regel: beide kanten hetzelfde behandelen, anders heb je verhoogde kans dat het krom of scheluw trekt.
pi_202110992
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 09:58 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Geen verstand van. Maar redenerend zou ik verwachten dat dit geen problemen geeft. De adviezen m.b.t. verf in relatie tot vochtverschillen hoor je meestal alleen voor buitendeuren e.d., die aan één kant aan vocht blootgesteld worden en aan de andere kant niet.
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 10:13 schreef Piles het volgende:

[..]
Ik ken het (ook) vooral van MDF, wat krom trekt als je maar 1 kant doet. Bij grenen lijkt me dat niet direct een probleem :P
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 11:46 schreef kingjotte het volgende:

[..]
Volgens mij is de regel: beide kanten hetzelfde behandelen, anders heb je verhoogde kans dat het krom of scheluw trekt.
Ik ga het er maar op wagen. De tafel is een oudje dus als het wel mis gaat is het tijd voor iets nieuws. Dank voor de antwoorden. Het is ook niet aan een kant behandeld maar aan twee kanten maar dan verschillend.
  Moderator woensdag 10 november 2021 @ 14:39:08 #233
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_202111688
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 11:06 schreef kanovinnie het volgende:
Kan je zelf aan je vloerverwarming instellingen sleutelen? Ik merk dat mijn keuken kouder is dan de woonkamer. Is dat een simpele kwestie van die groep wat verder opendraaien?
Ja, volgens mij kun je dat gewoon doen. Maar je bepaalt of beperkt de volume stroom die door je vloerverwarming verdeler stroomt.
  woensdag 10 november 2021 @ 14:44:07 #234
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202111771
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 14:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ja, volgens mij kun je dat gewoon doen. Maar je bepaalt of beperkt de volume stroom die door je vloerverwarming verdeler stroomt.
Mooi. Ik ben een beetje bang om de balans te verkloten. Maargoed, die is nu toch al niet helemaal optimaal.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202112128
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 14:03 schreef qajariaq het volgende:

[..]
[..]
[..]
Ik ga het er maar op wagen. De tafel is een oudje dus als het wel mis gaat is het tijd voor iets nieuws. Dank voor de antwoorden. Het is ook niet aan een kant behandeld maar aan twee kanten maar dan verschillend.
Nu ik het me bedenk: Mijn bureau is ook grenen o.i.d. en alleen de bovenkant/zijkanten van het blad zijn geverfd. Onderkant is onbehandeld. Geen probleem tot nu toe.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_202114459
We hebben een jaar geleden een lekkage gehad bij het dak van de erker. Er is toen een vochtplek ontstaan op de binnenmuur precies in de hoek rechtsboven de erker. Het dak is vervangen en ik heb de plek ingespoten met isolerend spul van alabastine en overgeschilderd. Daarmee was de plek nog nauwelijks zichtbaar.

Nu ruim anderhalf jaar later is de plek ineens weer een stuk meer zichtbaar. In mijn herinnering had de plek exact dezelfde vorm als toen. Aangezien de afgelopen 6-8 weken de verwarming uit heeft gestaan en het huis 'open' was omdat er een nieuwe aanbouw is geplaatst, twijfel ik of de vochtigheid in huis ervoor heeft gezorgd dat de vlek is doorgelekt of dat de oorzaak van de lekkage ergens anders lag dan het dak van de erker. Alle binnendeuren klemden ook door de vochtigheid.

Een andere oorzaak lijkt me niet heel waarschijnlijk omdat er anderhalf jaar niks aan de hand was en nu heel toevallig tijdens de verbouwing wel. Iemand ervaring met oude lekkagevlekken die terugkomen?
Ik laat de aannemer i.i.g. een vochtmeting doen deze week om te kijken of de plek natter is dan andere muren.
pi_202187304
We willen onze betonvloer van bovenaf isoleren. Er komt een rachelwerk op, isolatie daar tussen en osb + vloer er op. Welk dampwerend/dampopen folie moeten we ook alweer op welke plaats toepassen?
Spoilers!
pi_202187866
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
We willen onze betonvloer van bovenaf isoleren. Er komt een rachelwerk op, isolatie daar tussen en osb + vloer er op. Welk dampwerend/dampopen folie moeten we ook alweer op welke plaats toepassen?
Dampremming moet altijd ze ver mogelijk naar de warme kant. Maar wat zit er aan de onderkant van dat beton? Kan dat wel ventileren?
pi_202188061
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 14:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dampremming moet altijd ze ver mogelijk naar de warme kant. Maar wat zit er aan de onderkant van dat beton? Kan dat wel ventileren?
Er zit niets aan de onderkant van het beton. Grote kans dat het alleen een dekvloer op zand is ofzo. Het is een raar oud huis dat geweest is van mensen waar alles zo goedkoop mogelijk van moest. Wat we nu gaan doen is voor een paar jaar. Dan gaat alles er uit en komt er een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming. Maar daar moeten we nog 'even' voor sparen.

Dampremmende folie dus tussen rachels en osb, prima. Maar de steenwol zo op het beton leggen lijkt me niet goed maar dat is gewoon een gevoel.
Spoilers!
pi_202188254
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 14:56 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Er zit niets aan de onderkant van het beton. Grote kans dat het alleen een dekvloer op zand is ofzo. Het is een raar oud huis dat geweest is van mensen waar alles zo goedkoop mogelijk van moest. Wat we nu gaan doen is voor een paar jaar. Dan gaat alles er uit en komt er een nieuwe geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming. Maar daar moeten we nog 'even' voor sparen.

Dampremmende folie dus tussen rachels en osb, prima. Maar de steenwol zo op het beton leggen lijkt me niet goed maar dat is gewoon een gevoel.
Dat niets is dus zand :) Als het echt zand is dan is het waarschijnlijk wel (redelijk) droog. Dan lijkt de het mij het meest logisch om te doen wat je opnoemt.
pi_202188371
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 15:09 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat niets is dus zand :) Als het echt zand is dan is het waarschijnlijk wel (redelijk) droog. Dan lijkt de het mij het meest logisch om te doen wat je opnoemt.
Ik bedoelde niets als in: geen kruipruimte ofzo ;) Voor zover we nu kunnen zien is het niet vochtig inderdaad.

We willen een vloer opbouwen met roosters van het Vlaamse bedrijf Staenis. Alle filmpjes die we van hen zien hebben folie op de ondervloer en dan een dekvloer of isolatiekorrels er op met direct osb. Dat is dus tegengesteld aan wat jij zegt en wat ik zelf weet over isoleren. Het maakt me confuus, om het maar Vlaams te houden.
Spoilers!
pi_202194143
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 13:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
We willen onze betonvloer van bovenaf isoleren. Er komt een rachelwerk op, isolatie daar tussen en osb + vloer er op. Welk dampwerend/dampopen folie moeten we ook alweer op welke plaats toepassen?
Waarom niet gewoon pir platen met daar osb op?
pi_202194353
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 21:29 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Waarom niet gewoon pir platen met daar osb op?
Omdat de boel schots en scheef is. Er is dik 10 centimeter afschot over 3 meter. En zelfs dat is niet gelijkmatig over de hele ruimte. Het golft nogal. Die Staenisroosters kan je makkelijk stellen om het afschot op te vangen.

Het gaat wel voor een deel opgevuld worden met PIR. We hebben nog een aardige voorraad steenwol, glaswol en eps. Afhankelijk van de dikte die we nodig hebben voor de vloer, gebruiken we de best passende isolatie. De PIR heeft de meeste dikte.
Indien nodig halen we een paar zakken Fermacell-korrels om nog wat mee op te vullen.

Nu ik dit typ bedenk ik dat je waarschijnlijk PIR aanraadt vanwege het folie dat er op zit :D
Nou, dat gaat dus niet omdat niet alles met PIR wordt gevuld.
Spoilers!
pi_202195015
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 21:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Omdat de boel schots en scheef is. Er is dik 10 centimeter afschot over 3 meter. En zelfs dat is niet gelijkmatig over de hele ruimte. Het golft nogal. Die Staenisroosters kan je makkelijk stellen om het afschot op te vangen.

Het gaat wel voor een deel opgevuld worden met PIR. We hebben nog een aardige voorraad steenwol, glaswol en eps. Afhankelijk van de dikte die we nodig hebben voor de vloer, gebruiken we de best passende isolatie. De PIR heeft de meeste dikte.
Indien nodig halen we een paar zakken Fermacell-korrels om nog wat mee op te vullen.

Nu ik dit typ bedenk ik dat je waarschijnlijk PIR aanraadt vanwege het folie dat er op zit :D
Nou, dat gaat dus niet omdat niet alles met PIR wordt gevuld.
Haha nee ik adviseer pir omdat je dan een dichte laag isolatie krijgt zonder onderbrekingen. Maar als t schots en scheef is lukt dat niet nee
pi_202195971
quote:
0s.gif Op maandag 15 november 2021 22:17 schreef Makrolon het volgende:

[..]
Haha nee ik adviseer pir omdat je dan een dichte laag isolatie krijgt zonder onderbrekingen. Maar als t schots en scheef is lukt dat niet nee
Waar zou jij folie plaatsen?
Spoilers!
pi_202197020
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 23:08 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Waar zou jij folie plaatsen?
Wel met de kanttekening dat dit puur m'n gevoel is en ik hier geen ervaring mee heb, maar onder de osb dampdicht. Eventueel op je beton ook nog om optrekkend vocht niet je isolatie in te laten trekken.
  dinsdag 16 november 2021 @ 07:58:35 #247
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_202197257
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2021 23:08 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Waar zou jij folie plaatsen?
Volgens mij moet aan de binnenkant dampremmende folie en aan de buitenkant damp open folie.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_202234740
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een ouderwets klavierslot door een eurocilinderslot? Is dat goed te doen voor een sloten-noob of wat lastiger?

Het gaat om een trapkast die ik wat beter wil beveiligen om daar papieren documenten en een paar waardevolle spullen in op te slaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  donderdag 18 november 2021 @ 20:09:21 #249
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_202235331
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 19:45 schreef stavromulabeta het volgende:
Heeft iemand ervaring met het vervangen van een ouderwets klavierslot door een eurocilinderslot? Is dat goed te doen voor een sloten-noob of wat lastiger?

Het gaat om een trapkast die ik wat beter wil beveiligen om daar papieren documenten en een paar waardevolle spullen in op te slaan.
Geen idee, je zal iets moeten vinden wat net zo groot is als dat klavierslot waar een eurocilinder in past. En dan moeten alle aansluitingen op dezelfde plekken zitten. Ik geef je een kleine kans.

Maar het gaat om een trapkast, is die openbaar toegankelijk dat je hem beter wil beveiligen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_202236463
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 20:09 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Geen idee, je zal iets moeten vinden wat net zo groot is als dat klavierslot waar een eurocilinder in past. En dan moeten alle aansluitingen op dezelfde plekken zitten. Ik geef je een kleine kans.

Maar het gaat om een trapkast, is die openbaar toegankelijk dat je hem beter wil beveiligen?
Nee, hij zit binnen in het huis. Maar ik wil een soort tweede beveiligingslaag binnen mijn huis maken. De deur is vrij stevig, dus als iemand het gaat inbeuken word of ik of de buren wakker.
Alternatief is de boel naar de kruipruimte te verplaatsen maar dat is dan meer een vorm van Security through obscurity waar ik niet zo'n fan van ben.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')