abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200641917
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:57 schreef Sarabi het volgende:
Ik doe mijn best om voorzichtig te zijn :D
Mijn man moest net wel iets doen waar ik mijn hart bij vast hield, maar dat vertel ik vanavond nog wel.
F5en maar.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200644521
Nu net pas onderweg naar huis dus morgen krijgen jullie de verhalen :D
pi_200644734
Dat is laat geworden! Morgen kunnen jullie hopelijk uitslapen. :Z
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_200646195
Gisteren een behoorlijke stoot aan slaappillen genomen. Alleen nu weer klaar wakker.
Wekker uit dus
pi_200650093
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 23:40 schreef ChildoftheStars het volgende:
Gisteren een behoorlijke stoot aan slaappillen genomen. Alleen nu weer klaar wakker.
Wekker uit dus
Nog wel in slaap gevallen?
pi_200653224
En wat deed jij zo vroeg op?
pi_200653263

M'n kast wordt opgebouwd. *O*
pi_200653292
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 11:54 schreef Sumppi het volgende:
En wat deed jij zo vroeg op?
Dat vroeg ik me ook af -O- en vandaag ook geen tijd voor een dutje ben ik bang.

Wat een mooie kast in wording :) ook gave kleur muur.
pi_200653329
Heb je weer een drukke dag?

Ik hoef vandaag he-le-maal niks! Echt een luier dag met kinderfilms en gamen op de achtergrond. Het lijkt ook wel herfst en dat is vandaag heerlijk. We verheugen ons op morgen, dan komt na ruim een week de middelste weer thuis uit Zeeland. O+

Ik moet zo wel boeken gaan verplaatsen naar deze kast, maar dat is alleen maar leuk. En misschien bakken we vanmiddag wat lekkers voor morgen.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 12:01:43 #110
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200653364
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:00 schreef Sumppi het volgende:

Ik hoef vandaag he-le-maal niks! Echt een luier dag met kinderfilms en gamen op de achtergrond. Het lijkt ook wel herfst en dat is vandaag heerlijk. We verheugen ons op morgen, dan komt na ruim een week de middelste weer thuis uit Zeeland. O+
Mooie kast!

Het lijkt wel herfst, goed weer om binnen te blijven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_200653374
Maarre, wat deed je man gister, Sarabi?
pi_200653407
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Mooie kast!

Het lijkt wel herfst, goed weer om binnen te blijven.
Leuk om te lezen!

En ja, ik hoop dat jullie ook de deur verder niet uit hoeven.
pi_200653418
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:00 schreef Sumppi het volgende:

Zometeen komt er een vriendin even langs, daarna nog sport kijken en later een online pubquiz met vrienden.
Dus niet echt druk maar ook geen tijd voor een dutje.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:02 schreef Sumppi het volgende:
Maarre, wat deed je man gister, Sarabi?
De vorkheftruck was kapot dus die konden we niet gebruiken dus nu moesten we van een meter of 7 de zakken mout naar beneden gooien.
Dat mocht mijn man dus doen want ik zag mezelf al mooi over het randje vallen.
En dat waren 16 zakken van 25 kilo.
pi_200653463
Dat zou ik ook te link vinden. Nu heeft hij spierpijn? :X En scheuren die zakken dan niet? Ik liet pas een zak van 25 kg betonmortel vallen en dat ging mooi mis.
pi_200653544
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:07 schreef Sumppi het volgende:
Dat zou ik ook te link vinden. Nu heeft hij spierpijn? :X En scheuren die zakken dan niet? Ik liet pas een zak van 25 kg betonmortel vallen en dat ging mooi mis.
We hebben vooral allebei last van onze voeten van het lang staan. Spierpijn van die zakken valt mee. Daarna moesten we ze allebei nog een paar keer tillen :')

En voor dat scheuren waren we ook bang maar volgens de eigenaar kon het. En hij had gelijk :D Gelukkig, want van een trap dragen lijkt me nog erger.
pi_200653822
Stevige zakken!

Je verhaal over de zakken met mout doet me aan van die hoge pakhuizen denken. :D
pi_200653860
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 12:26 schreef Sumppi het volgende:
Stevige zakken!

Je verhaal over de zakken met mout doet me aan van die hoge pakhuizen denken. :D
Daar lijkt het ook een beetje op :Y
Zal straks nog een verhaaltje en foto's in ons topic plaatsen.
pi_200654553
^O^
pi_200657255
Ik heb geprobeerd om kort te schetsen wat we doen op zo'n dag :)

Om 7.45 begon de brouwdag. De vorkheftruck was kapot dus moesten we deze keer alle 16 zakken mout van de eerste verdieping naar beneden gooien. Daarna begin je met het schroten van de mout. Dan gaat het graan door een soort grote koffie molen. Het malen gaan automatisch maar je moet wel zelf de zakken er in gooien en er gevuld onderuit halen.

Alle zakken gaan dan in een grote bak die je vervolgens naar de ketels rolt. Het water in de ketel is dan al op de juiste temperatuur dus dan kan je de zakken meteen daar in gooien. Op dat moment begint het maischproces. Meestal is dat ongeveer een uur tussen de 60-70 graden en dan daarna nog 5 minuten iets heter.

Daarna gaat het water/moutmengsel naar de volgende ketel waar het gefilterd wordt. Dit is een urenlang proces. Maar ondertussen moeten we wel wat metertjes in de gaten houden en steeds bijstellen, dus relaxen is het ook niet echt. En natuurlijk wordt er tussendoor ook weer gepoetst.

Als dat gedeelte klaar is gaat het terug naar ketel 1, waar nu het wort (waterige suikermengsel wat er over is gebleven) 1-1,5u gaat koken. In die tijd wordt er ook nog 3x hop toegevoegd (waar het de 1e keer fout ging met de stoom en mijn hand).

Tussendoor ben je steeds de ketels en buizen aan het poetsen. Soms dus meerdere keren dezelfde ketel omdat het bij een volgende stap weer terugkomt in die ketel. Zo blijft er na het filteren ook heel veel mout over, dat heb je voor het bier niet meer nodig maar dat wordt weer gebruikt als veevoer. Daar hadden we ook 2 grote bakken van vol.

Als het koken klaar is, gaat het wort naar de whirlpool ketel (ketel #3) daar laat je het een tijd ronddraaien zodat restjes hop, mout etc wat je uiteindelijk niet in het bier wil zich allemaal beneden in het midden verzamelt.

Daarna moet het vloeistof gekoelt worden, dat duurt ook zeker een uur. Vervolgens gaat het naar de vergisting ketels en daar voeg je nog het gist toe. Dan is het proces klaar en kan je weer alles gaan poetsen. Vervolgens moet ook alles met loog behandelt worden en dat duurt ook 1 a 2 uur.

Over 3 a 4 weken kunnen we gaan bottelen en is het bier echt klaar.

Nog wat foto's:

Vanaf het terras kan je zo de brouwerij in kijken, dus ook wel leuk als ze weten wie er bezig zijn :)

Omdat de vorkheftruck kapot was begon de dag met de zakken naar beneden gooien.

Overzicht van de brouwerij

De schrootmolen

De kook/maischketel (ketel #1)

In de ketel

De overgebleven mout gaat naar de boerderij. We hadden 2 van deze bakken vol.

Ondertussen moesten we ook het niveau tijdens het filteren in de gaten houden en soms bijstellen.

'Onze' ketel voor deze keer
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:50:29 #120
242690 IJsdraakje
Womansplainer
pi_200657681
Leuk verslag Sarabi! Ben benieuwd naar het bier. :9
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
pi_200657833
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:50 schreef IJsdraakje het volgende:
Leuk verslag Sarabi! Ben benieuwd naar het bier. :9
pi_200661196
Het lijkt inderdaad wel op zo'n oud pakhuis (is het misschien ook wel?). Heel leuk om zo binnen te kijken en het fotoverslag te lezen. Wat een werk hebben jullie verzet!
pi_200661225

*O*

De kast zelf is nog niet helemaal af, omdat er nog een afwerking van de rand komt, maar dat lukt met de boeken in de kast. Bovenop komt er nog een scherm voor een beamer.
pi_200678568
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:09 schreef Sumppi het volgende:
[ afbeelding ]

*O*

De kast zelf is nog niet helemaal af, omdat er nog een afwerking van de rand komt, maar dat lukt met de boeken in de kast. Bovenop komt er nog een scherm voor een beamer.
Mooie collectie boeken ook ^O^
pi_200688552
Goedemorgen c_/ weer een nieuwe week.
Dinsdag en woensdag krijgen mijn man en ik onze 2e prik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')