Update januari 2021quote:De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.
Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.
'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."
Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."
Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Ik zag die ook al een tijdje terug langskomen. Bizar ja hoe je daar kan leven tov hier.quote:Op woensdag 14 juli 2021 20:25 schreef ludovico het volgende:
https://www.funda.nl/koop(...)2-scheepswerfkade-8/
Beter in Groningen gaan wonen.
Tis dat het niet nodig is maarreh, als je redelijk met pensioen kan of een baan int oosten kan krijgen dan verkas je toch lekker, natuur is dat ook wel wat prettiger geloof ik.quote:Op woensdag 14 juli 2021 21:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik zag die ook al een tijdje terug langskomen. Bizar ja hoe je daar kan leven tov hier.
Zeg het maar: https://www.funda.nl/koop(...)8-noordermarkt-32-a/
Vooral dat tuintje van 6m2 vs 6000m2 doet het hem
Van welke oorlogsverslaggever is dat huis?quote:Op woensdag 14 juli 2021 21:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ik zag die ook al een tijdje terug langskomen. Bizar ja hoe je daar kan leven tov hier.
Boven op de berg? Waarom niet?quote:
Ik zou het ook niet zomaar doen maar toch het is wel een erg groot verschil. Vooral nu mensen meer thuiswerken en veel digitaal kan wordt de stap kleiner. En laten we eerlijk zijn het is Nederland... geen Canada. Zelfs aan de andere kant van het land ben je in zo'n 2 uur bij vrienden en familie als je zou willen. Volgens mij zit 9 van de 10 mensen doordeweeks na het eten voor de buis en daarna naar bed...quote:Op woensdag 14 juli 2021 21:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Tis dat het niet nodig is maarreh, als je redelijk met pensioen kan of een baan int oosten kan krijgen dan verkas je toch lekker, natuur is dat ook wel wat prettiger geloof ik.
Mja je mist natuurlijk wel je vertrouwde omgeving / vrienden etc. Maar ok
Belasting betalen is altijd ongewenstquote:Op woensdag 14 juli 2021 20:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het idee was denk ik vrij simpel: Een eigen woning moet je geen belasting over betalen want eerste levensbehoefte. Rente aftrekbaar maken kan, maar te groot voordeel als je er geen inkomen tegenoverzet...
Fictief inkomen verzonnen uit eigen woning - EWF
Rente aftrekbaar maken - HRA
Maarrrr als de som van bovenstaande positief wordt (dus positief inkomen / som optellen bovenop inkomen en dus extra belasting betalen) dan ga je belasting betalen over een primaire levensbehoefte en dat is ongewenst.
Zie daar de wet Hillen.
1-2-3.
Wij.quote:
Wat fijnquote:Op donderdag 15 juli 2021 09:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wij.
Gisterenmiddag te horen gekregen dat wij de gelukkigen zijn die binnenkort een koopcontract mogen ondertekenen.
Wel in Noord Limburg, op enige afstand van de Maas.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wij.
Gisterenmiddag te horen gekregen dat wij de gelukkigen zijn die binnenkort een koopcontract mogen ondertekenen.
Hij staat idd al een tijd te koop. Wat zou de reden zijn vraag je je af.... Slagschaduw van die windmolens die er achter staan?quote:Op woensdag 14 juli 2021 21:01 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Niemand wil in Stadskanaal wonenquote:Op donderdag 15 juli 2021 10:58 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Hij staat idd al een tijd te koop. Wat zou de reden zijn vraag je je af.... Slagschaduw van die windmolens die er achter staan?
Ik denk dat als het uberhaupt tot een recessie komt, dat je vooral in deze regio's in de problemen komt.quote:Op donderdag 15 juli 2021 09:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Wij.
Dat is idd bizar, men zou tot laten we zeggen 130% van de NHG-grens zelfbewoningsplicht moeten hebben bij nieuwbouw.quote:Op donderdag 15 juli 2021 11:47 schreef potjecreme het volgende:
Hier kan ik wel boos om worden.
[ twitter ]
Als je rechtvaardiging neerkomt op je aan de regels gehouden hebben betekent dat vrijwel altijd dat je hufterig bezig bent.quote:Wij hebben ons aan alle spelregels gehouden
Jules Crijnen , Projectleider Jongen Bouwpartners
Ik zou zeggen: niet wenselijk. Maar moet je op alles wat niet wenselijk is gaan doodgooien met regelgeving?quote:Op donderdag 15 juli 2021 12:35 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien ben ik een enorme jaren '90-post-liberale-vrije-marktvoorstander maar ik zie niet het probleem van woningen voor de verhuur opkopen.
Ten eerste verdwijnt er geen enkele woning en blijft er ook geen enkele woning onbewoond, dus voor het woningtekort maakt het geen drol uit. En dat er zo'n verschil zit tussen kosten van huur- en koop is een gevolg van vraag en aanbod. Met meer woningen op de huurmarkt, zakken de prijzen van huurwoningen vanzelf.
Ik niet echt. Eigen schuldquote:Op donderdag 15 juli 2021 11:47 schreef potjecreme het volgende:
Hier kan ik wel boos om worden.
[ twitter ]
Inderdaad. Een verstoorde markt proberen te verhelpen met nog meer marktverstoring, daar geloof ik gewoon niet in.quote:Op donderdag 15 juli 2021 12:47 schreef skrn het volgende:
[..]
Ik zou zeggen: niet wenselijk. Maar moet je op alles wat niet wenselijk is gaan doodgooien met regelgeving?
Het is niet anders. Gewoon bouwen. En allerlei extraatjes voor huizenkopers voor nieuwbouw-woningen draaien altijd uit op teleurstellingen. Of dan gaat een huizenkoper zijn huis binnen 2 jaar verkopen. Dat soort dingen. Moeilijk tegen te gaan als de markt krap is.
Niet zo lang er gigantische huizentekorten zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2021 12:35 schreef stavromulabeta het volgende:
Misschien ben ik een enorme jaren '90-post-liberale-vrije-marktvoorstander maar ik zie niet het probleem van woningen voor de verhuur opkopen.
Ten eerste verdwijnt er geen enkele woning en blijft er ook geen enkele woning onbewoond, dus voor het woningtekort maakt het geen drol uit. En dat er zo'n verschil zit tussen kosten van huur- en koop is een gevolg van vraag en aanbod. Met meer woningen op de huurmarkt, zakken de prijzen van huurwoningen vanzelf.
Met woningbezit doe je automatisch aan vermogensopbouw. Met huren heb je dat niet. Ik zie dat argument ook in vastgoedbeleggingsgroepen " dankzij mij kunnen ze ergens wonen." Voor veel mensen gaat het niet alleen om een dak boven je hoofd.quote:Op donderdag 15 juli 2021 12:35 schreef stavromulabeta het volgende:
Hier word ik ook heel moe van. Dat onderwater gejammer. Zolang je kan blijven zitten waar je zit is er niks aan de hand. Belangrijk voor kopers nu is dus om iets te kopen waar je voorlopig wil blijven wonen en/of toekomst bestendig is.quote:Op donderdag 15 juli 2021 12:51 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Inderdaad. Een verstoorde markt proberen te verhelpen met nog meer marktverstoring, daar geloof ik gewoon niet in.
En van de andere kant: Op dit moment met stijgende huizenprijzen en lage rente lijkt huren een veel slechtere optie dan kopen. Mocht de markt ineens weer 20% zakken, zullen die huurders maar wat blij zijn dat het niet hun koophuis is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |