abonnement Unibet Coolblue
pi_203787057
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 19:36 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Het is ook erg kind-afhankelijk of er getest kan worden. Bij Sjaak werd het bijvoorbeeld afgeraden, omdat het hem meer zou schaden dan goed zou doen. Hij heeft enorme faalangst en is slecht te testen, dus gaan we af op het oordeel van de specialiste. Zij is bevoegd om uhb vast te stellen zonder een test, dat is voor mij (en voor school gelukkig ook) voldoende. Voor een middelbare school moet er wel een test komen waarschijnlijk, maar daar heb ik ook al in de week gelegd dat die test er wellicht niet gaat zijn. Vonden ze in dit geval ook ok, omdat het zo duidelijk is dat er een grote voorsprong is.
Dankjewel voor de info. :)

Ik schrok trouwens wel van de prijzen, nooit geweten hoe duur zo’n test is.
Protège moi de mes désirs.
pi_203787265
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 20:32 schreef arvensis het volgende:

[..]
Dankjewel voor de info. :)

Ik schrok trouwens wel van de prijzen, nooit geweten hoe duur zo’n test is.
Als school noodzaak ziet, betalen zij vaak het onderzoek. Nadeel is dan dat je niet kunt kiezen wie het onderzoek doet.
pi_203788758
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?

Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.

Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. :+ Nog boekentips?

Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
pi_203789323
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 21:39 schreef Nolita het volgende:
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?

Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.

Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. :+ Nog boekentips?

Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
Extra uitdaging op andere gebieden? Ik heb als kind bijvoorbeeld judo, vioolles en Chinese les gedaan, alledrie bomvol kansen om in de leerkuil terecht te komen. :)
(Mijn ouders waren iets té gefocust op voorkomen dat ik in normaal schoolwerk voorliep, zodanig dat ik geen woord Engels kon toen ik naar de middelbare school ging - maar wel Chinees! :') )
pi_203790316
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 21:39 schreef Nolita het volgende:
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?

Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.

Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. :+ Nog boekentips?

Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
Boeken (en de glossy) van Renata Hamsikova vind ik altijd fijn. En Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is, van Tessa Kieboom. Sowieso is er veel informatie op www.ieku.nl te vinden. Deze mevrouw schrijft ook veel over hoogbegaafde meisjes, want dat is erg anders dan hb-jongens.

Nog meer voorlopen gaat sowieso gebeuren, accepteer dat maar vast. Een kind remmen is funest, dus het is verstandig om te kijken naar verrijken en verbreden. Sjaak maakt bijvoorbeeld maar 10% van het rekenwerk wat hij krijgt en gaat daarna met zijn verrijkingswerk aan de slag. Rekenen loopt hij namelijk zo’n 4 jaar op voor (minimaal). Dat wil overigens niet zeggen dat hij geen rekenonderwijs krijgt, maar dat krijgt hij dan ook weer op zijn hogere niveau (en daar dus 10% van, want dat is genoeg).

Ieder kind heeft het nodig om in de zone van naaste ontwikkeling te werken, want daar leren ze. Ook hb-ers hebben dat nodig, anders gaan ze nooit door de leerkuil en gaan ze (inderdaad vaak op de middelbare) vastlopen bij werk wat net te moeilijk is. Maar goed, Renata Hamsikova heeft dat mooi omschreven op haar site (ieku.nl) dus die kan dat veel beter uitleggen.
pi_203790362
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 20:32 schreef arvensis het volgende:

[..]
Dankjewel voor de info. :)

Ik schrok trouwens wel van de prijzen, nooit geweten hoe duur zo’n test is.
Het kan ook eventueel via de huisarts, maar dan moet er in de verwijzing iets staan in de trant van ‘opvoedproblemen’ of ‘vragen over de opvoeding’ oid, dan moet er een ‘probleem’ zijn. Dan kan je het wel vergoed krijgen.
pi_203791416
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 21:39 schreef Nolita het volgende:
Overigens vraagt mijn vriend zich af of ze zich niet te veel aan past aan haar omgeving en is bang dat ze daar in vast kan lopen (wat hem zelf gebeurt is op de middelbare school). Hij wil haar dat besparen, maar waar doe je goed aan?

Extra uitdaging ja zeker, maar waar ligt de balans voor voldoende uitdaging en voorkomen dat ze nog meer voor gaat lopen en misschien wel uit balans raakt.

Klopt mijn aanname dat het oke voor haar is zolang ze goed in haar vel zit of is dat te kort door de bocht.
Ik ga maar eens wat boeken lezen. :+ Nog boekentips?

Testen zijn duur ja. Ik ben bevoegd om ze af te nemen, het is altijd goed om je af te vragen wat het doel is. Wat ga je met de uitslag doen of wat voor effect kan een uitslag hebben.
Ik lees nu dat boek van Tessa Kieboom, heel veel en hele duidelijke info! Ook vind ik Hoogbegaafd, de podcast interessant om te luisteren, hoewel sommige verhalen best schrijnend zijn, niet te veel achter elkaar luisteren dus!
pi_203792717
Niet elke hb-er is hetzelfde. Daar heb ik wel moeite mee als ik die boeken lees. Soms past een hoofdstuk prima, maar best vaak ook niet.. dus ik lees ze vaak wel, maar skip stukken echt wel met mijn eigen kind in gedachten.

Als ze al beginnen met 'uw drie jarige kan al lezen'... De mijne was pas 5,5 toen dat begon.

Hij wordt genoeg uitgedaagd in de plusklas. Daar krijgt hij moeilijker werkjes voor taal, rekenen en creatief. Dat maakt hij ook de dagen dat hij op zijn gewone school is. Half uur extra werk en dat wordt gekort op het regulier werk. En dan voor thuis ook nog Russisch of Chinees.
Maar op zijn gewone school is het echt een verstrooide professor. Hij weet veel, heeft ook wel een rekenles aan een groep hoger gegeven (combiklas). Maar vergeet opdrachten/topo te doen, vergeet zijn pluswerk wat hij toch al 2,5 jaar dagelijks zou moeten doen. Hij weet ook niet waar dingen staan terwijl hij 1,5 jaar in hetzelfde lokaal zit. Dingen die hem niet boeien, die blijven niet plakken..

Maar toen we gister dungeons and dragons speelden, dan is hij wel georganiseerd, kent de spelregels beter dan mij of mijn man. Hij verzint listen etc..
Hetzelfde met programmeren of games. Daar kan hij zijn passie in kwijt en zie je pas echt goed hoe hard hij gaat.
Dat contrast is wel een ding, want hij zal nog heel wat jaren schoolse stof moeten doorwerken...
pi_203793284
Bij ons waren de verslagen (rapporten) vorige week weer binnen. Met de oudste gaat het nu eigenlijk heel lekker. Je merkt dat hij beter in zijn vel zit dan vorig jaar. De bovenbouw doet hem erg goed (groep 6 uit combi 6/7/8). De juf merkt vooral dat hij plannen lastig vindt en daar zijn ze nu veel mee bezig. Lijkt me een heel belangrijke ontwikkeling, dus fijn dat daar aandacht voor is. Ze gaan na de vakantie wel weer rekenen compacten, dat lijkt me fijn voor hem. Want hij blijft aangeven dat hij alles van rekenen makkelijk vindt.

Over eventueel weer instromen in de plusklas heb ik niks meer gehoord. Ik zal dat wel navragen bij het 10-minutengesprek, maar ik vind het nu even iets minder belangrijk. De juf van de plusklas is weggegaan en degene die het nu doet, daar heb ik eigenlijk weinig vertrouwen in. Ze heeft wel een master gedaan waarbij zowel de zwakke als juist heel slimme leerlingen aan bod zijn gekomen (en wat die nodig hebben), maar ze is geen hb-specialiste, wat de vorige juf wel was. Dus ik twijfel nu of de meerwaarde nog wel aanwezig is...

De jongste zit in groep 3 letterlijk met rekenen op de allerhoogste cito-score, en met lezen op het allerlaagste. Alles rondom lezen en spelling scoort hij laag. Een combi van weinig interesse en er wel echt moeite mee hebben (beelddenker misschien?). Het is zo jammer eigenlijk, want hij is echt heel slim, maar lezen en schrijven zijn zo basaal dat je zonder moeilijk 'verder' kan. Het heeft wel de aandacht op school hoor, hij krijgt extra ondersteuning en langzaam maar zeker merk ik dat er een kwartje gaat vallen. En misschien gaat het daarna ook wel heel hard.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203794095
Hoi :W

Mijn kleuter is sinds januari begonnen op school. Hij doet alleen ochtenden omdat ik vooraf al dacht dat hij het wat moeilijk zou kunnen krijgen.
Nou was mijn verwachting eigenlijk dat hij thuis moeilijk zou zijn, maar hij is juist op school agressief. Hij friemelt kinderen in hun gezicht, duwt, slaat, gooit bouwsels om, bijt en schopt.

Het zijn op zich bekende dingen, maar thuis is het lang niet zo extreem. Ik doe best veel aan preventie maar dat lukt de juf niet met zoveel kinderen. En ja de boel draaiend houden is soms best lastig maar daar heb ik me in zijn babytijd mee verzoend.

Wat ik ook zie, is een kindje die 's middags met buurkindjes probleemloos buiten speelt. Die met zijn 1-jarige zusje met Lego speelt en heeft geaccepteerd dat ze soms wat stuk maakt. Zijn favoriete speelgoed deelt hij graag met anderen.

Hij heeft altijd al een ontwikkelingsvoorsprong gehad. Hij is erg talig en vindt rekenen leuk. Hij is nu bezig zichzelf te leren lezen, seizoenen en maanden wil hij de volgorde van weten. Mijn indruk is dat hij te weinig uitgedaagd wordt.

Juf ziet wel vaker agressieve kinderen maar Banaan is niet-corrigeerbaar. Hij gaat onder een tafel liggen en huilt, wil er dan niet over praten. Hij doet ook vooral vervelend als de juf even weg is.
Nou gaat de IB-er ingeschakeld worden om mee te kijken. Die term heb ik hier vaker gelezen, dus wie wil me vertellen wat ik kan verwachten?

En is dit verhaal herkenbaar voor mama's van andere slimme kinderen?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_203797058
@PKM ik stuur je een PM.

Een IB-er is een intern begeleider, eigenlijk de overkoepelende persoon voor de leerlingzorg op school. Leerkrachten kunnen vragen of deze persoon meedenkt bij lastige situaties en de IB-er heeft ook meer lijntjes uitstaan naar instanties die ondersteunend kunnen zijn.
  woensdag 23 februari 2022 @ 19:26:35 #262
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_203800306
quote:
3s.gif Op woensdag 23 februari 2022 10:52 schreef PKM het volgende:
Hoi :W

Mijn kleuter is sinds januari begonnen op school. Hij doet alleen ochtenden omdat ik vooraf al dacht dat hij het wat moeilijk zou kunnen krijgen.
Nou was mijn verwachting eigenlijk dat hij thuis moeilijk zou zijn, maar hij is juist op school agressief. Hij friemelt kinderen in hun gezicht, duwt, slaat, gooit bouwsels om, bijt en schopt.

Het zijn op zich bekende dingen, maar thuis is het lang niet zo extreem. Ik doe best veel aan preventie maar dat lukt de juf niet met zoveel kinderen. En ja de boel draaiend houden is soms best lastig maar daar heb ik me in zijn babytijd mee verzoend.

Wat ik ook zie, is een kindje die 's middags met buurkindjes probleemloos buiten speelt. Die met zijn 1-jarige zusje met Lego speelt en heeft geaccepteerd dat ze soms wat stuk maakt. Zijn favoriete speelgoed deelt hij graag met anderen.

Hij heeft altijd al een ontwikkelingsvoorsprong gehad. Hij is erg talig en vindt rekenen leuk. Hij is nu bezig zichzelf te leren lezen, seizoenen en maanden wil hij de volgorde van weten. Mijn indruk is dat hij te weinig uitgedaagd wordt.

Juf ziet wel vaker agressieve kinderen maar Banaan is niet-corrigeerbaar. Hij gaat onder een tafel liggen en huilt, wil er dan niet over praten. Hij doet ook vooral vervelend als de juf even weg is.
Nou gaat de IB-er ingeschakeld worden om mee te kijken. Die term heb ik hier vaker gelezen, dus wie wil me vertellen wat ik kan verwachten?

En is dit verhaal herkenbaar voor mama's van andere slimme kinderen?
Dat een kind zich gaat afreageren bij een gebrek aan passend onderwijs komt zeker vaker voor. Erkent school de ontwikkelingsvoorsprong?
pi_203801543
@PKM: onze kinderen gedragen zich op school eigenlijk voorbeeldig, maar thuis komt de frustratie er vervolgens extra hard uit. Zeker bij de oudste merken we het direct als het op school niet lekker gaat. Zijn gedrag is dan extreem en hij plast 's nachts weer in bed. Aan de ene kant natuurlijk fijn dat ze zich niet zo op school gedragen, maar daardoor worden ze door school ook minder 'gezien'. Zij zien weinig noodzaak voor actie.

Krijg je zelf ook een gesprek met de IB-er?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203802942
Die van mij ging zitten clownen, of toneelspelen zodat hij zijn zin kreeg (huilen om aandacht, kon hij thuis ook reproduceren |:( ).
Maar dat was wel semi-bewust en hij had alleen zichzelf ermee. Boosheid klinkt eerder als verkeerd ge-uitte frustratie. Of, gek idee, zou hij meer aan het testen zijn hoever hij kan gaan?

Hier keek de ib-er ook mee. Ook het regelen van de plusklas en het doortoetsen deed zij. Via haar hebben we ook psychische hulp gekregen van de gemeente.

Ik geloof dat ik pas in groep 6 met de juf en de ib-er samen om tafel zat. Daarvoor adviseerde ze de leerkracht, maar was een ouder-ib-er gesprek niet nodig. (Ik kende haar wel omdat ze 1 dag bij oudste voor de klas stond)
pi_203804321
“Goh, is er een probleem met zijn gedrag thuis? Op school is hij echt een model-kind. Zo wil ik er nog wel 15 in de klas.” Thuis gooide hij met stoelen.

Bij ons is de ib-er vanaf het begin af aan al betrokken, zij helpt de lijnen uitzetten voor de juffen en zorgt voor verrijkingsmateriaal.
pi_203808702
Goede vraag @Nanukerst . Ik hoor de juffen weleens iets zeggen over waarin hij sterk is, maar niet over een ontwikkelingsvoorsprong. Blijkbaar had de peuterspeelzaal ook nog niets overgedragen terwijl ze hem juist uitgebreid zouden overdragen. Dat helpt natuurlijk ook niet.

@Phaidra Nee ik krijg geen gesprek met de IB-er, alleen de terugkoppeling van de juf. We merken het thuis ook wel als het op school niet zo lekker gaat. Hij is totaal geen opkropper, dus als er iets is dan weet je dat meestal wel snel.

@Deepfreeze Voor mijn idee is het tweedelig. Hij lijkt te klieren om aandacht te krijgen. Dat is zacht slaan, vervelende geluiden maken, beetje duwen en omgooien. Als je hem daarop wilt aanspreken wordt hij juist echt boos/verdrietig.
Wat ook kan is dat hij frustratie opbouwt en ontlaadt met die ontplof-momentjes.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar wat de IB-er terugkoppelt. Deze week ging het al wel veel beter, hij is aan de puzzels gezet als het niet zo lekker ging.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  donderdag 24 februari 2022 @ 10:18:01 #267
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_203808892
Clownesk/zogenaamd grappig gedrag merk ik ook wel eens bij N. Als ze zich verveelt, gaat ze doen of ze slaapt. Maar ook als ze een vraag niet weet, en dus faalangst voelt, doet ze zoiets, of ze gaat rare geluiden maken (favoriet is het kipgeluid :D ). Alles om maar niet toe te geven dat je iets niet weet...
Als je haar daarop aanspreekt, gaat ze huilen, want ze wil het heel graag goed doen en kan er absoluut niet tegen als iemand boos op haar is. Ze heeft dus nog niet veel handvatten om haar eigen gedrag te veranderen als iets niet gaat zoals ze wil (bijv. als er een leerkuil moet worden doorgegaan), maar dat levert niet nu nog niet veel problemen op.

Van school horen we niet veel, die hadden het te druk met corona. Binnenkort hebben we een tienminutengesprek, o.a. over de cito's. Maar het gaat wel ok geloof ik.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203808904
quote:
3s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:06 schreef PKM het volgende:
Goede vraag @:nanukerst . Ik hoor de juffen weleens iets zeggen over waarin hij sterk is, maar niet over een ontwikkelingsvoorsprong. Blijkbaar had de peuterspeelzaal ook nog niets overgedragen terwijl ze hem juist uitgebreid zouden overdragen. Dat helpt natuurlijk ook niet.

@:Phaidra Nee ik krijg geen gesprek met de IB-er, alleen de terugkoppeling van de juf. We merken het thuis ook wel als het op school niet zo lekker gaat. Hij is totaal geen opkropper, dus als er iets is dan weet je dat meestal wel snel.

@:deepfreeze Voor mijn idee is het tweedelig. Hij lijkt te klieren om aandacht te krijgen. Dat is zacht slaan, vervelende geluiden maken, beetje duwen en omgooien. Als je hem daarop wilt aanspreken wordt hij juist echt boos/verdrietig.
Wat ook kan is dat hij frustratie opbouwt en ontlaadt met die ontplof-momentjes.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar wat de IB-er terugkoppelt. Deze week ging het al wel veel beter, hij is aan de puzzels gezet als het niet zo lekker ging.
Het duurde bij mij best wel lang voordat het kwartje viel. Hij zegt zelf eigenlijk nooit dat het op school te makkelijk, te saai of whatever is. Maar eind groep 3 mocht hij rekenen gaan compacten en opeens hadden we thuis een ander kind. Na maanden van gedragsproblemen was hij opeens weer gewoon gezellig thuis. Het was een enorme eye-opener.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:13 #269
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_203811398
Hier ook een heel duidelijk verband tussen cognitieve uitdaging en gedrag :Y Oudste wordt boos en vreselijk onrustig als hij niet wordt uitgedaagd en de jongste gaat zich gaat zich gedragen (en praten :X ) als een peuter… Uiteraard alleen thuis ;)

En welkom nieuwe aanwas hier. Fijn om te lezen dat jullie kinderen al zo snel gezien worden door school. Daarmee ben je er nog niet natuurlijk, maar het is wel een goed begin :Y
Oude (on)bekende.
  donderdag 24 februari 2022 @ 17:12:15 #270
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_203816782
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 12:29 schreef Mevr_Mus het volgende:
Hier ook een heel duidelijk verband tussen cognitieve uitdaging en gedrag :Y Oudste wordt boos en vreselijk onrustig als hij niet wordt uitgedaagd en de jongste gaat zich gaat zich gedragen (en praten :X ) als een peuter… Uiteraard alleen thuis ;)

En welkom nieuwe aanwas hier. Fijn om te lezen dat jullie kinderen al zo snel gezien worden door school. Daarmee ben je er nog niet natuurlijk, maar het is wel een goed begin :Y
Ohh men, hier ook praten als een peuter toen hij in groep 3 zat.. was voor ons een van de signalen dat het niet lekker liep. En mega-irritant vond ik het ook. :')
pi_203817632
Dat doet de jongste ook continu :X. Had eigenlijk (alweer) die link niet gelegd. I’ll learn some day :+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_203825289
Hier in de testmolen. Maar Kitten is nog net te jong voor de juiste test. Dus we moeten nog even wachten. Momenteel wekelijks ''therapie''.

Ze had al vanaf haar 2e/3e jaar een ontwikkelvoorsprong.

Kitten zit in de Combiklas 3/4/5. Ze is afgelopen november 7 geworden en zit in groep 4.
Kitten is aan het onderpresteren omdat ze onzeker is/faalangst heeft en doet zich vaak ''dommer'' voor dan dat ze is. Misschien omdat ze dan wél aandacht krijgt? Concentratie is ook echt lastig. Krijgt wel een koptelefoon op, of mag aan een andere tafel zitten. Maar dit blijkt niet te werken.

Voorbeeld; rijtjes lezen op school met woorden zoals: appel, boerderij, pinpas, school, lampenkap, kantoor etc. daar is ze traag in en maakt ze fouten. ( Tegen mij zegt ze dat ze geen zin heeft en dat het stom is ).
Dus de juf wil graag dat we oefenen. Prima. Doen we dat.
Maar ondertussen leest ze wel gewoon de ondertiteling voor (bijna foutloos) van een willekeurige Netflixserie.

Cito was prima.

Morgen weer een gesprek bij de praktijk waarbij ze in ''behandeling'' is. Ben zeer benieuwd wat ze tot nu toe hebben gezien. Kitten komt daar nu al zo'n 13 weken.

Voor mij is het meest belangrijke dat we er gewoon achter komen wat er ''aan de hand is'' met haar. Of dat nu hoofbegaafd is of niet of wat anders. Ik zie gewoon zo nu en dan de struggle bij haar, ze heeft ook echt best wel heftige vraagstukken in haar hoofd. Ze maakt zich ook zorgen over zaken waarover ze zich helemaal geen zorgen zou moeten maken. (volwassen zaken) En ik wil haar gewoon gelukkig zien.

Ook praat ze wel eens over ''iemand in haar hoofd'' van wie ze dingen niet of wel mag zeggen. Als ik daar dan vragen over stel of interesse in toon op een positive manier, dan klapt ze dicht weet ze het niet meer of moet ze huilen.
Op zaterdag 20 mei 2017 22:17 schreef Lot88 het volgende:
jij bent in mijn hoofd volledig gelinkt aan Alex Vause :@
pi_203825936
@Moeraskat dat 'dommer doen' is hier ook wel een ding. Hij was al de jongste van zijn groep (december kind. Wel een combi (3-4-5, 6-7-8) dus in groep 5 werkte daar niet zo goed meer. Maar hij doet het overal. Aan de ene kant krijg hij er aandacht door, lijkt schattig en onschuldiger. Maar ook omdat hij dan de verwachtingen niet zo hoog maakt en dus niemand kan teleurstellen. Dat laatste proberen we er nu wel weer uit te krijgen. Thuis is hij 4,5 jaar jonger dan zijn broer, dus zat kans om de Benjamin uit te hangen. Daar trap ik nu niet meer in. Hij moet net zo goed zijn klusjes/huiswerk doen.
PMT helpt hem goed om erover te praten, om beter in balans te zijn. Het zelf praten met hem erover werkt toch anders.

Tenzij het onderwerp echt iets is dat hij geweldig vind, dan praat hij iedereen de oren van het hoofd daarover en kan ook niet meer zien wat de ander daarvan vind. Hij heeft dat alleen niet met de stof die school aanbied. Daar doen ze niks meer games, magic of pokemon kaarten of Dungeons and Dragons :P

D heeft de wiscV gedaan toen hij 7j2mnd was. Dat was de standaard test voor de plusklas.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 09:03:04 #274
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_203826348
Mijn ervaring is trouwens dat “onderpresteren” verschillende oorzaken kan hebben.

Het zich jonger voordoen en onderpresteren is bij onze jongste volgens mij ook een vorm van aanpassen aan de groep (al slaat hij daar dan enigszins in door :') ) en het temperen van verwachtingen.

Bij de oudste komt het onderpresteren veel meer voort uit een complete mismatch tussen zijn manier van denken en het schoolsysteem :X Dat is helaas iets wat je niet oplost met maximaal compacten, verbreden en verdiepen. Een deel van de basisstof blijft voor hem onlogisch 8)7 Dit kind is bijv. in staat om bepaalde spellingregels zo uit te leggen dat je een woord volgens op drie manieren “goed” kan schrijven. En bij meerkeuze vragen loopt hij er tegenaan dat zijn algemene kennis zo groot is dat de hij de (vereenvoudigde) antwoorden allemaal fout vindt omdat ze geen recht doen aan de complexe, genuanceerde beelden in zijn hoofd. Op school wordt dit gelukkig eindelijk gezien en zoon wordt hierin nu ook begeleid. Maar ergens vind ik het ook lastig dat onze creatieve denker moet leren om binnen de lijntjes te denken :{

Daarnaast zijn beide kinderen bijzonder slordig als de stof hen niet interesseert :{w

[ Bericht 9% gewijzigd door Mevr_Mus op 25-02-2022 09:42:06 ]
Oude (on)bekende.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 11:02:22 #275
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_203828035
Clownesk gedrag en je 'dommer' voordoen heeft imo inderdaad alles te maken met je aanpassen in combinatie met je geen houding weten te geven omdat alles en iedereen zo ver af lijkt te staan van wie jij bent (hence het belang van ontwikkelingsgelijken). Nooit heb ik het idee gehad dat een kind dan bewust bezig is met 'aandacht krijgen', om eerlijk te zijn.

quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 09:03 schreef Mevr_Mus het volgende:
Mijn ervaring is trouwens dat “onderpresteren” verschillende oorzaken kan hebben.

Het zich jonger voordoen en onderpresteren is bij onze jongste volgens mij ook een vorm van aanpassen aan de groep (al slaat hij daar dan enigszins in door :') ) en het temperen van verwachtingen.

Bij de oudste komt het onderpresteren veel meer voort uit een complete mismatch tussen zijn manier van denken en het schoolsysteem :X Dat is helaas iets wat je niet oplost met maximaal compacten, verbreden en verdiepen. Een deel van de basisstof blijft voor hem onlogisch 8)7 Dit kind is bijv. in staat om bepaalde spellingregels zo uit te leggen dat je een woord volgens op drie manieren “goed” kan schrijven. En bij meerkeuze vragen loopt hij er tegenaan dat zijn algemene kennis zo groot is dat de hij de (vereenvoudigde) antwoorden allemaal fout vindt omdat ze geen recht doen aan de complexe, genuanceerde beelden in zijn hoofd. Op school wordt dit gelukkig eindelijk gezien en zoon wordt hierin nu ook begeleid. Maar ergens vind ik het ook lastig dat onze creatieve denker moet leren om binnen de lijntjes te denken :{

Daarnaast zijn beide kinderen bijzonder slordig als de stof hen niet interesseert :{w
Herkenbaar, hier ook bij de Oudste. Wij hebben gemerkt dat ergens onderweg wel de mogelijkheid bestaat om te doorgronden hoe dat schoolsysteem dan werkt en wat ze van je willen, zeg maar. En als je dat hebt uitgevogeld, dan ben je al een heel eind. Inmiddels zit hij in de 2de van het VO en werkt zijn creatieve brein erg in zijn voordeel bij de open opdrachten waarbij je zelf ergens een invulling aan mag geven.
pi_203829525
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:02 schreef Nanukerst het volgende:
Clownesk gedrag en je 'dommer' voordoen heeft imo inderdaad alles te maken met je aanpassen in combinatie met je geen houding weten te geven omdat alles en iedereen zo ver af lijkt te staan van wie jij bent (hence het belang van ontwikkelingsgelijken). Nooit heb ik het idee gehad dat een kind dan bewust bezig is met 'aandacht krijgen', om eerlijk te zijn.

De mijne benoemde het toch wel zo. Hij ging in de klas zitten huilen, met klittenband schoenen die hij niet dichtkreeg. En dan kwam juf wel helpen. De keer dat ik in de klas hielp zag ik het gebeuren, dikke tranen en juf erop af. Toen vroeg ik haar even iets, hij keek mij aan, en maakte zo zijn schoenen vast. Juf keek erg verbaasd :')
Eenmaal thuis zei hij dat juf zo vaak kwam helpen. Hij kon zelfs ter plekke tranen in zijn ogen krijgen. En dan was hij net 5, de juf in zijn broekzak.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar om schoolse dingen doet hij het om teleurstellingen bij anderen te voorkomen in verwachtingen of om te voorkomen dat zijn heftige emoties hem dwars gaan zitten als hij een leerkuil tegenkomt. Dat een juf zei dat hij niet hoefde te huilen omdat hij het wel kon zorgde er daarna voor dat hij juist de makkelijke dingen opzocht, dan heb je ook geen risico dat je iets moeilijks tegenkomt en moet huilen. Juf had niet door dat dit het effect was..
De emotionele ontwikkeling/ingesleten negatieve gedachtes wordt gelukkig aan gewerkt bij pmt.

Hij heeft genoeg peers altijd gehad. Zijn beste vriend&klasgenoot is hb. Er zitten meer hb-ers in de klas. En het is een combi, dus groep 3/4 en 6/7 heb je ook nog klassen boven je waar je je aan kunt optrekken. En dan nog de plusklas elke week. Hij is nooit alleen de slimste. Wat dat betreft is het een ideale omgeving. Maar intern zit er af en toe kortsluiting..
pi_203857464
Nou ja 'dommer' doen om aandacht is hier toch wel echt een soort van bevestigd.
Kitten geeft gewoon toe dat het wel gezelliger is wanneer de juf bij haar tafeltje komt helpen. Daarnaast zegt ze ook gewoon dat ze er soms geen zin in heeft en dan een beetje tijd kan rekken.

Gesprek met de ''behandelaar'' van Kitten was overigens anders dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat ik informatie kreeg over hoe ze Kitten hebben gezien de afgelopen maanden. Maar eigenlijk wilden ze meer dingen over mij en onze situatie weten.

Over 2 weken een nieuwe afspraak. Ben benieuwd wat we dan gaan bespreken. Ik ben in elk geval blij dat ze ons serieus nemen en de tijd ervoor nemen. Ze hebben ook aangegeven een keer bij Kitten op school in de klas te komen kijken. Om kadergedrag te voorkomen laten ze dan een collega observeren die Kitten nog niet eerder heeft gezien.

Over Pokémon herken ik het overigens wel @Deepfreeze :D Kitten die hoeft maar 1x een Pokemon te zien of er iets over te horen en ze kent de naam. Echt bizar.
Dat heeft ze overigens ook bij automerken, namen van mensen/kinderen etc. Ze weet ongeveer van de hele familie, haar klasgenoten en onze kennissen de verjaardagen. (incl. van de huisdieren. :') )
Maar zodra het over de lesstof gaat, en het kan haar interesse niet wekken, dan is het moeilijk en dan komt er énorme boosheid naar boven.

Ik weet eigenlijk niet meer welke test ze krijgt. Ik weet alleen dat ze nog een paar maandjes moest wachten omdat ze pas net 7 was toen.


De juf kwam ooit eens naar me toe ( in groep 1 of 2 ) en toen zei ze, Ja Kitten heeft wel moeite met tot 15 tellen. Ze slaat continu ''8'' over.
Toen heb ik ook zo gekeken :') .... Want Kitten kon al tot 20 tellen voordat ze uberhaupt op school zat, zowel in het nederlands als in het engels.
Toen een paar keer thuis met Kitten erover ''gepraat'' ... toen gaf ze gewoon toe dat ze geen zin had om telkens tot 15 te tellen en dat ze het expres fout deed, want ze vond het zielig voor de juf dat ze haar niets kon leren. Want volgens Kitten was de juf er om haar dingen te leren, dus als ze het dan al wist, dan vond ze dat dus zielig voor de juf.

Wel nobel :@
Op zaterdag 20 mei 2017 22:17 schreef Lot88 het volgende:
jij bent in mijn hoofd volledig gelinkt aan Alex Vause :@
pi_203862262
HB-ers zijn ook net mensen. Allemaal slimmerds, maar ook echte mensen met eigen karakters. En ook niet op dezelfde manier slim.
D heeft nu 4 andere hb kinderen in de klas. En allemaal anders. De ene leert vlot, de andere heeft moeite om stof te verwerken. De ene is heel georganiseerd, de andere een verstrooide professor. Sommigen met hyperfocus, anderen breed geïnteresseerd. Sommige empathisch/gevoelig, anderen denken vooral aan zichzelf. Sommige heel erg op schoolwerk/presteren gericht, andere lekker dromerig..

Hoe meer ouders hier posten, hoe meer kan dat je eenzelfde type tegenkomt. Maar wat voor mijn kind werkt, zal voor anderen hier niet werken. Net zoals de boeken/internet.

@Moeraskat , ook al zo'n actrice. Lief is het wel, maar handig niet echt.
Ik weet nog dat ik tegen juf zei dat jongste wel beginnend kon lezen. Ze zei dat hij de AVI start echt niet haalde. 2 weken erna zat hij in de klas mij een boek voor te lezen. Komt juf langs lopen. Kijkt naar het boek, hoever hij al was. Bleek het juf haar voorleesboek te zijn en dacht ze dat hij het had onthouden. Alleen hij was al verder dan de klas was. Dus hij kon echt wel lezen |:(

Nu ik hier zo type valt me opeens op hoe vaak ze is verrast door jongste. Ze zag hem echt als jonkie.
pi_203862796
Clownesk gedrag kwam hier ook vaak voor en wordt versterkt door sommige klasgenootjes. Dat zijn vaak de kinderen die qua ontwikkeling wat achter lopen en dus erg ver bij Sjaak vandaan staan. Sjaak gaat dan ‘leuk’ doen om aan te sluiten bij ze, maar dat werkt natuurlijk alleen averechts.
Sinds we weten hoe dat werkt, zorgen we vaker voor contact met peers en voor minder contact met deze kinderen. In de klas gaat Sjaak gewoon met hen om uiteraard, maar buiten school hoeft dat niet extra van me.
  donderdag 3 maart 2022 @ 19:32:27 #280
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_203926420
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 :o dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203926564
@SaskiaR De mijne zou ook vastlopen als het moeilijk wordt. Maar met begeleiding kun je wel heel mooi de leerkuil door. In groep 3/4 ging er een juf speciaal bij zitten. Vanaf groep 6 kreeg hij extra begeleiding van de plusklasjuf op school voor dit type vastloop-werkjes..
Thuis deed ik het ook wel, maar dat leverde teveel frustratie op.
  donderdag 3 maart 2022 @ 19:44:26 #282
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_203926759
Op school hebben ze dit niet, dus ik dacht ik koop het voor thuis. Helaas neemt ze thuis weinig van ons aan, terwijl ze op school wel doet wat de meester/juf zegt. In elk geval ga ik er niet thuis mee werken als het frustratie oplevert. Ik heb liever dat ze rekenen leuk vindt op school, ook al is het niet het hoogst mogelijke niveau, dan dat ze gefrustreerd raakt en afhaakt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203927025
Rekenopgaven van de kangaroe wedstrijd zijn wat beter te doen, is mijn ervaring.
pi_203934723
Het is even zoeken wat past. Sommige kinderen doen ook liever iets met taal. Dichten, songteksten maken. of juist creatief dingen maken.. De mijne is echt een beta-geval, maar hij vindt dat hij op school wel genoeg reken dingen doet..

Hier vanochtend maar eens contact opgenomen met de juf en de plusklasjuf. Het lijkt alsof D er echt klaar mee is. Het kost hem teveel tijd van de leuke dingen op school. Dus of zijn reguliere werk moet veel verder gecompact worden, of hij stopt met de plusklas en gaat op school wat meer taaldoosjes/montessorimateriaal/kosmische dingen doen. Hij mist zijn vriendjes bij het buitenspelen die ochtend. Op school heeft hij ook wel peers, dus voor het sociale hoeft het niet perse. Eens kijken wat de juffen daarvan vinden.
Volgende week voor allebei toch al een regulier oudergesprek staan, dus nu ook maar doorpakken.
pi_203936852
Hier heeft oudste eindelijk juffen die haar zien. Die verder kijken dan het dromerige timide meisje wat nooit haar werk afkrijgt.
Vorig jaar was er al een juf die had opgemerkt dat het toch eigenlijk best goed ging terwijl ze door het dromen vrijwel altijd de uitleg bleek te missen. Nu hadden ze een kunstgeschiedenisopdracht voor een select groepje leerlingen. Teksten schrijven, erbij tekenen en schilderen. Ze moet daarvoor de klas uit naar een andere klas. De juf constateerde tevreden dat haar motivatie hoog is en dat ze daardoor het andere werk veel vlotter maakt. En nu ze dat vlotter maakt en de toetsresultaten daardoor omhoog schoten blijkt er ineens meer tijd te zijn voir verrijking (en dat terwijl ze door het schoolorkest ook al een halve ochtend uit de klas is).
Wat een verademing na 3 jaar gezeur over éérst de gewone taken en daarna pas de leuke dingen (waardoor ze bijna nooit mocht tekenen of knutselen)
Ze is niet hoog begaafd, maar lees hier wel mee omdat er wel veel herkenning is op het gebied dat standaard aanpak niet werkt..
pi_203936874
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Het is even zoeken wat past. Sommige kinderen doen ook liever iets met taal. Dichten, songteksten maken. of juist creatief dingen maken.. De mijne is echt een beta-geval, maar hij vindt dat hij op school wel genoeg reken dingen doet..

Hier vanochtend maar eens contact opgenomen met de juf en de plusklasjuf. Het lijkt alsof D er echt klaar mee is. Het kost hem teveel tijd van de leuke dingen op school. Dus of zijn reguliere werk moet veel verder gecompact worden, of hij stopt met de plusklas en gaat op school wat meer taaldoosjes/montessorimateriaal/kosmische dingen doen. Hij mist zijn vriendjes bij het buitenspelen die ochtend. Op school heeft hij ook wel peers, dus voor het sociale hoeft het niet perse. Eens kijken wat de juffen daarvan vinden.
Volgende week voor allebei toch al een regulier oudergesprek staan, dus nu ook maar doorpakken.
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
pi_203937388
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2022 19:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 :o dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Ik zelf werd echt heel onzeker toen ik de rekentijgers groep 3 voor mijn neus kreeg vorig jaar :D Toen kwam het groep 8 boekje …
pi_203937416
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
Het gaat niet helpen nee.. Gelukkig mogen ze de plusklas wel skippen als ze iets leuks met de klas doen zoals schoolreisjes of kerstfeest. Het zijn nu juist de kleine dagelijkse dingen, die dus vaak terugkomen, dus des te vaker wordt hij eraan herinnerd.

Ondertussen is het een chaoot die lekker kan treuzelen. Dus een deel van het probleem zit ook wel bij hem. Maar na 2,5 jaar plusklas zit daar weinig verbetering in. Aard van het beestje denk ik dan maar :P
pi_203938569
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2022 19:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 :o dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Hier heeft de oudste rekentijger op school. Dit mag hij doen na z’n (gecompacteerde) normale werk. De ene keer doet hij opdrachten in z’n pluswerkboek, maar meestal staat er rekentijger op z’n planning. Dit vind hij wel moeilijk maar daardoor ook leuk. (Maar ik verbaas me sowieso wat hij qua rekenen doet en kan en wat hij allemaal uit z’n hoofd uitrekent).

Maar misschien een idee als school het niet aanbiedt, om met school af te spreken dat hij onder schooltijd in zijn rekentijger boekje aan de gang gaat na zijn gewone opdrachten. Wellicht dat het dan wel leuk is voor hem.

Maar ik zag dat hupje inderdaad de opdrachten van de kangoeroe wedstrijd aanraadde.
Hier krijgen ze dat nu als huiswerk mee (in het Engels) maar wordt juist als makkelijk ervaren. Maar wellicht dat een leeftijdsgroep hoger wel uitdaging biedt daarin.
pi_204011709
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
Ach, inmiddels zijn de regels weer duidelijk aan kind vertelt. Rekenen alleen de basistaak en als je dat snapt ben je klaar. Taal alleen de werkwoordspelling. Dat scheelt veel werk. Juf geeft ook aan dat ze hem cognitief niet veel hoeft aan te bieden, dus dat er wel tijd is om aan andere dingen te werken..

Alleen dan wordt het complexer: kind wist de afspraken niet goed, dus om te voorkomen dat juf boos wordt doet hij alles. Juf snapt niet dat die afspraken niet duidelijk waren. Tsja, verstrooide professor met allergie voor negatieve reacties. Dan is het safer om alles maar te doen. Liever een leuk werkje gemist dan kans op een boze juf. Alleen na een paar weken is daar de lol toch ook wel af. Maar dat zeg je niet tegen juf ivm kans op negatieve reactie. Dus krijg ik het te horen en is juf verbaasd, want hij is toch zo gezellig op school |:(

Voer voor de PMT-juf :D
  woensdag 9 maart 2022 @ 17:27:44 #291
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204012656
Bij mijn kinderen werkten ze met 'routekaarten' voor taal en rekenen. Daarop stond precies welke opgaven/lessen ze wel en niet moesten doen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_204014091
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 17:27 schreef Grijs het volgende:
Bij mijn kinderen werkten ze met 'routekaarten' voor taal en rekenen. Daarop stond precies welke opgaven/lessen ze wel en niet moesten doen.
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent :P
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:57:58 #293
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204016524
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent :P
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
Ze konden daardoor juist goed zelfstandig aan het werk. De routekaarten hoorden bij de methode (of waren daarvoor gemaakt) en golden daardoor voor elk hoofdstuk (als ik het mij goed herinner). Geeft dus duidelijkheid.

Wie kan er zelfstandig aan het werk als niet duidelijk is wat er gebeuren moet?!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_204017281
De oude rekenmethode had dat ook beter geregeld. Juf heeft iets bedacht voor deze methode, alleen laat ze wat meer ruimte over voor twijfel 'als je de basisstof goed maakt hoef je niet de extra taken te doen die de rest doet'.
pi_204024332
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent :P
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
Dat vind ik een lastige, dat je bij een hoge intelligentie er automatisch vanuit gaat dat het dus met de zelfstandigheid ook per definitie wel goed zit.
Goed dat jullie een gesprek hebben en hopelijk van daaruit meer mogelijkheid om te groeien naar meer zelfstandigheid.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_204025118
Morgen de eerste wendag! Spannend. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_204025507
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:57 schreef arvensis het volgende:
Morgen de eerste wendag! Spannend. O+
veel plezier!
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:35:39 #298
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_204031175
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 14:40 schreef Kyara het volgende:
Blinde citovlek check. Oudste komt daardoor waarschijnlijk niet in aanmerking voor de plusklas. Intern was het geen probleem maar nu is de plusklas extern geworden. Hij weet het zelf nog niet want nog niet officieel maar ik vrees dat het wel een flinke dreun zal zijn. :{
Hier ben ik eigenlijk nooit op terug gekomen. Aan het begin van het jaar vond leerkracht inderdaad dat hij niet in aanmerking kwam voor de plusklas. Maar, ik had de IB-er al een keertje low-profile aangesproken (voordeel van veel op school meehelpen, je spreekt nog eens iemand). En door wat ik had verteld had, ik ze toch eens bij de juf van vorig jaar gaan polsen. Lang verhaal kort, hij zit al sinds het begin in de externe plusklas en dat gaat echt heel goed. Hij leert echt andere vaardigheden en komt daar ook steeds meer in een leerkuil terecht. En hij vindt het ook ontzettend leuk.

Moraal van het verhaal, als ik zelf niet aan de bel getrokken had bij de IB-er dan was de 1e mening van de leerkracht leidend geweest.
pi_204034437
@Kyara, wel herkenbaar, alleen de laatste 2 jaar met Corona hebben ze zo weinig mogelijk met ouderhulp gedaan. Plus een kind dat zelf naar school fietst. Dan mis je echt wel een stukje informeel contact.

Fijn voor oudste dat hij daar op zijn plek is!

Mijn kind mopperde gisteren weer.. maar nu over verveling ipv teveel werk. Ook weleens leuk voor de verandering :P
pi_204034517
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:57 schreef arvensis het volgende:
Morgen de eerste wendag! Spannend. O+
Succes vandaag!
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')