abonnement Unibet Coolblue
pi_203829525
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 11:02 schreef Nanukerst het volgende:
Clownesk gedrag en je 'dommer' voordoen heeft imo inderdaad alles te maken met je aanpassen in combinatie met je geen houding weten te geven omdat alles en iedereen zo ver af lijkt te staan van wie jij bent (hence het belang van ontwikkelingsgelijken). Nooit heb ik het idee gehad dat een kind dan bewust bezig is met 'aandacht krijgen', om eerlijk te zijn.

De mijne benoemde het toch wel zo. Hij ging in de klas zitten huilen, met klittenband schoenen die hij niet dichtkreeg. En dan kwam juf wel helpen. De keer dat ik in de klas hielp zag ik het gebeuren, dikke tranen en juf erop af. Toen vroeg ik haar even iets, hij keek mij aan, en maakte zo zijn schoenen vast. Juf keek erg verbaasd :')
Eenmaal thuis zei hij dat juf zo vaak kwam helpen. Hij kon zelfs ter plekke tranen in zijn ogen krijgen. En dan was hij net 5, de juf in zijn broekzak.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar om schoolse dingen doet hij het om teleurstellingen bij anderen te voorkomen in verwachtingen of om te voorkomen dat zijn heftige emoties hem dwars gaan zitten als hij een leerkuil tegenkomt. Dat een juf zei dat hij niet hoefde te huilen omdat hij het wel kon zorgde er daarna voor dat hij juist de makkelijke dingen opzocht, dan heb je ook geen risico dat je iets moeilijks tegenkomt en moet huilen. Juf had niet door dat dit het effect was..
De emotionele ontwikkeling/ingesleten negatieve gedachtes wordt gelukkig aan gewerkt bij pmt.

Hij heeft genoeg peers altijd gehad. Zijn beste vriend&klasgenoot is hb. Er zitten meer hb-ers in de klas. En het is een combi, dus groep 3/4 en 6/7 heb je ook nog klassen boven je waar je je aan kunt optrekken. En dan nog de plusklas elke week. Hij is nooit alleen de slimste. Wat dat betreft is het een ideale omgeving. Maar intern zit er af en toe kortsluiting..
pi_203857464
Nou ja 'dommer' doen om aandacht is hier toch wel echt een soort van bevestigd.
Kitten geeft gewoon toe dat het wel gezelliger is wanneer de juf bij haar tafeltje komt helpen. Daarnaast zegt ze ook gewoon dat ze er soms geen zin in heeft en dan een beetje tijd kan rekken.

Gesprek met de ''behandelaar'' van Kitten was overigens anders dan ik had verwacht. Ik had verwacht dat ik informatie kreeg over hoe ze Kitten hebben gezien de afgelopen maanden. Maar eigenlijk wilden ze meer dingen over mij en onze situatie weten.

Over 2 weken een nieuwe afspraak. Ben benieuwd wat we dan gaan bespreken. Ik ben in elk geval blij dat ze ons serieus nemen en de tijd ervoor nemen. Ze hebben ook aangegeven een keer bij Kitten op school in de klas te komen kijken. Om kadergedrag te voorkomen laten ze dan een collega observeren die Kitten nog niet eerder heeft gezien.

Over Pokémon herken ik het overigens wel @Deepfreeze :D Kitten die hoeft maar 1x een Pokemon te zien of er iets over te horen en ze kent de naam. Echt bizar.
Dat heeft ze overigens ook bij automerken, namen van mensen/kinderen etc. Ze weet ongeveer van de hele familie, haar klasgenoten en onze kennissen de verjaardagen. (incl. van de huisdieren. :') )
Maar zodra het over de lesstof gaat, en het kan haar interesse niet wekken, dan is het moeilijk en dan komt er énorme boosheid naar boven.

Ik weet eigenlijk niet meer welke test ze krijgt. Ik weet alleen dat ze nog een paar maandjes moest wachten omdat ze pas net 7 was toen.


De juf kwam ooit eens naar me toe ( in groep 1 of 2 ) en toen zei ze, Ja Kitten heeft wel moeite met tot 15 tellen. Ze slaat continu ''8'' over.
Toen heb ik ook zo gekeken :') .... Want Kitten kon al tot 20 tellen voordat ze uberhaupt op school zat, zowel in het nederlands als in het engels.
Toen een paar keer thuis met Kitten erover ''gepraat'' ... toen gaf ze gewoon toe dat ze geen zin had om telkens tot 15 te tellen en dat ze het expres fout deed, want ze vond het zielig voor de juf dat ze haar niets kon leren. Want volgens Kitten was de juf er om haar dingen te leren, dus als ze het dan al wist, dan vond ze dat dus zielig voor de juf.

Wel nobel :@
Op zaterdag 20 mei 2017 22:17 schreef Lot88 het volgende:
jij bent in mijn hoofd volledig gelinkt aan Alex Vause :@
pi_203862262
HB-ers zijn ook net mensen. Allemaal slimmerds, maar ook echte mensen met eigen karakters. En ook niet op dezelfde manier slim.
D heeft nu 4 andere hb kinderen in de klas. En allemaal anders. De ene leert vlot, de andere heeft moeite om stof te verwerken. De ene is heel georganiseerd, de andere een verstrooide professor. Sommigen met hyperfocus, anderen breed geïnteresseerd. Sommige empathisch/gevoelig, anderen denken vooral aan zichzelf. Sommige heel erg op schoolwerk/presteren gericht, andere lekker dromerig..

Hoe meer ouders hier posten, hoe meer kan dat je eenzelfde type tegenkomt. Maar wat voor mijn kind werkt, zal voor anderen hier niet werken. Net zoals de boeken/internet.

@Moeraskat , ook al zo'n actrice. Lief is het wel, maar handig niet echt.
Ik weet nog dat ik tegen juf zei dat jongste wel beginnend kon lezen. Ze zei dat hij de AVI start echt niet haalde. 2 weken erna zat hij in de klas mij een boek voor te lezen. Komt juf langs lopen. Kijkt naar het boek, hoever hij al was. Bleek het juf haar voorleesboek te zijn en dacht ze dat hij het had onthouden. Alleen hij was al verder dan de klas was. Dus hij kon echt wel lezen |:(

Nu ik hier zo type valt me opeens op hoe vaak ze is verrast door jongste. Ze zag hem echt als jonkie.
pi_203862796
Clownesk gedrag kwam hier ook vaak voor en wordt versterkt door sommige klasgenootjes. Dat zijn vaak de kinderen die qua ontwikkeling wat achter lopen en dus erg ver bij Sjaak vandaan staan. Sjaak gaat dan ‘leuk’ doen om aan te sluiten bij ze, maar dat werkt natuurlijk alleen averechts.
Sinds we weten hoe dat werkt, zorgen we vaker voor contact met peers en voor minder contact met deze kinderen. In de klas gaat Sjaak gewoon met hen om uiteraard, maar buiten school hoeft dat niet extra van me.
  donderdag 3 maart 2022 @ 19:32:27 #280
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_203926420
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 :o dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203926564
@SaskiaR De mijne zou ook vastlopen als het moeilijk wordt. Maar met begeleiding kun je wel heel mooi de leerkuil door. In groep 3/4 ging er een juf speciaal bij zitten. Vanaf groep 6 kreeg hij extra begeleiding van de plusklasjuf op school voor dit type vastloop-werkjes..
Thuis deed ik het ook wel, maar dat leverde teveel frustratie op.
  donderdag 3 maart 2022 @ 19:44:26 #282
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_203926759
Op school hebben ze dit niet, dus ik dacht ik koop het voor thuis. Helaas neemt ze thuis weinig van ons aan, terwijl ze op school wel doet wat de meester/juf zegt. In elk geval ga ik er niet thuis mee werken als het frustratie oplevert. Ik heb liever dat ze rekenen leuk vindt op school, ook al is het niet het hoogst mogelijke niveau, dan dat ze gefrustreerd raakt en afhaakt.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_203927025
Rekenopgaven van de kangaroe wedstrijd zijn wat beter te doen, is mijn ervaring.
pi_203934723
Het is even zoeken wat past. Sommige kinderen doen ook liever iets met taal. Dichten, songteksten maken. of juist creatief dingen maken.. De mijne is echt een beta-geval, maar hij vindt dat hij op school wel genoeg reken dingen doet..

Hier vanochtend maar eens contact opgenomen met de juf en de plusklasjuf. Het lijkt alsof D er echt klaar mee is. Het kost hem teveel tijd van de leuke dingen op school. Dus of zijn reguliere werk moet veel verder gecompact worden, of hij stopt met de plusklas en gaat op school wat meer taaldoosjes/montessorimateriaal/kosmische dingen doen. Hij mist zijn vriendjes bij het buitenspelen die ochtend. Op school heeft hij ook wel peers, dus voor het sociale hoeft het niet perse. Eens kijken wat de juffen daarvan vinden.
Volgende week voor allebei toch al een regulier oudergesprek staan, dus nu ook maar doorpakken.
pi_203936852
Hier heeft oudste eindelijk juffen die haar zien. Die verder kijken dan het dromerige timide meisje wat nooit haar werk afkrijgt.
Vorig jaar was er al een juf die had opgemerkt dat het toch eigenlijk best goed ging terwijl ze door het dromen vrijwel altijd de uitleg bleek te missen. Nu hadden ze een kunstgeschiedenisopdracht voor een select groepje leerlingen. Teksten schrijven, erbij tekenen en schilderen. Ze moet daarvoor de klas uit naar een andere klas. De juf constateerde tevreden dat haar motivatie hoog is en dat ze daardoor het andere werk veel vlotter maakt. En nu ze dat vlotter maakt en de toetsresultaten daardoor omhoog schoten blijkt er ineens meer tijd te zijn voir verrijking (en dat terwijl ze door het schoolorkest ook al een halve ochtend uit de klas is).
Wat een verademing na 3 jaar gezeur over éérst de gewone taken en daarna pas de leuke dingen (waardoor ze bijna nooit mocht tekenen of knutselen)
Ze is niet hoog begaafd, maar lees hier wel mee omdat er wel veel herkenning is op het gebied dat standaard aanpak niet werkt..
pi_203936874
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Het is even zoeken wat past. Sommige kinderen doen ook liever iets met taal. Dichten, songteksten maken. of juist creatief dingen maken.. De mijne is echt een beta-geval, maar hij vindt dat hij op school wel genoeg reken dingen doet..

Hier vanochtend maar eens contact opgenomen met de juf en de plusklasjuf. Het lijkt alsof D er echt klaar mee is. Het kost hem teveel tijd van de leuke dingen op school. Dus of zijn reguliere werk moet veel verder gecompact worden, of hij stopt met de plusklas en gaat op school wat meer taaldoosjes/montessorimateriaal/kosmische dingen doen. Hij mist zijn vriendjes bij het buitenspelen die ochtend. Op school heeft hij ook wel peers, dus voor het sociale hoeft het niet perse. Eens kijken wat de juffen daarvan vinden.
Volgende week voor allebei toch al een regulier oudergesprek staan, dus nu ook maar doorpakken.
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
pi_203937388
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2022 19:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 :o dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Ik zelf werd echt heel onzeker toen ik de rekentijgers groep 3 voor mijn neus kreeg vorig jaar :D Toen kwam het groep 8 boekje …
pi_203937416
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
Het gaat niet helpen nee.. Gelukkig mogen ze de plusklas wel skippen als ze iets leuks met de klas doen zoals schoolreisjes of kerstfeest. Het zijn nu juist de kleine dagelijkse dingen, die dus vaak terugkomen, dus des te vaker wordt hij eraan herinnerd.

Ondertussen is het een chaoot die lekker kan treuzelen. Dus een deel van het probleem zit ook wel bij hem. Maar na 2,5 jaar plusklas zit daar weinig verbetering in. Aard van het beestje denk ik dan maar :P
pi_203938569
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2022 19:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 :o dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Hier heeft de oudste rekentijger op school. Dit mag hij doen na z’n (gecompacteerde) normale werk. De ene keer doet hij opdrachten in z’n pluswerkboek, maar meestal staat er rekentijger op z’n planning. Dit vind hij wel moeilijk maar daardoor ook leuk. (Maar ik verbaas me sowieso wat hij qua rekenen doet en kan en wat hij allemaal uit z’n hoofd uitrekent).

Maar misschien een idee als school het niet aanbiedt, om met school af te spreken dat hij onder schooltijd in zijn rekentijger boekje aan de gang gaat na zijn gewone opdrachten. Wellicht dat het dan wel leuk is voor hem.

Maar ik zag dat hupje inderdaad de opdrachten van de kangoeroe wedstrijd aanraadde.
Hier krijgen ze dat nu als huiswerk mee (in het Engels) maar wordt juist als makkelijk ervaren. Maar wellicht dat een leeftijdsgroep hoger wel uitdaging biedt daarin.
pi_204011709
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
Ach, inmiddels zijn de regels weer duidelijk aan kind vertelt. Rekenen alleen de basistaak en als je dat snapt ben je klaar. Taal alleen de werkwoordspelling. Dat scheelt veel werk. Juf geeft ook aan dat ze hem cognitief niet veel hoeft aan te bieden, dus dat er wel tijd is om aan andere dingen te werken..

Alleen dan wordt het complexer: kind wist de afspraken niet goed, dus om te voorkomen dat juf boos wordt doet hij alles. Juf snapt niet dat die afspraken niet duidelijk waren. Tsja, verstrooide professor met allergie voor negatieve reacties. Dan is het safer om alles maar te doen. Liever een leuk werkje gemist dan kans op een boze juf. Alleen na een paar weken is daar de lol toch ook wel af. Maar dat zeg je niet tegen juf ivm kans op negatieve reactie. Dus krijg ik het te horen en is juf verbaasd, want hij is toch zo gezellig op school |:(

Voer voor de PMT-juf :D
  woensdag 9 maart 2022 @ 17:27:44 #291
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204012656
Bij mijn kinderen werkten ze met 'routekaarten' voor taal en rekenen. Daarop stond precies welke opgaven/lessen ze wel en niet moesten doen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_204014091
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 17:27 schreef Grijs het volgende:
Bij mijn kinderen werkten ze met 'routekaarten' voor taal en rekenen. Daarop stond precies welke opgaven/lessen ze wel en niet moesten doen.
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent :P
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:57:58 #293
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204016524
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent :P
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
Ze konden daardoor juist goed zelfstandig aan het werk. De routekaarten hoorden bij de methode (of waren daarvoor gemaakt) en golden daardoor voor elk hoofdstuk (als ik het mij goed herinner). Geeft dus duidelijkheid.

Wie kan er zelfstandig aan het werk als niet duidelijk is wat er gebeuren moet?!
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_204017281
De oude rekenmethode had dat ook beter geregeld. Juf heeft iets bedacht voor deze methode, alleen laat ze wat meer ruimte over voor twijfel 'als je de basisstof goed maakt hoef je niet de extra taken te doen die de rest doet'.
pi_204024332
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 18:53 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent :P
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
Dat vind ik een lastige, dat je bij een hoge intelligentie er automatisch vanuit gaat dat het dus met de zelfstandigheid ook per definitie wel goed zit.
Goed dat jullie een gesprek hebben en hopelijk van daaruit meer mogelijkheid om te groeien naar meer zelfstandigheid.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_204025118
Morgen de eerste wendag! Spannend. O+
Protège moi de mes désirs.
pi_204025507
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:57 schreef arvensis het volgende:
Morgen de eerste wendag! Spannend. O+
veel plezier!
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:35:39 #298
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_204031175
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 oktober 2021 14:40 schreef Kyara het volgende:
Blinde citovlek check. Oudste komt daardoor waarschijnlijk niet in aanmerking voor de plusklas. Intern was het geen probleem maar nu is de plusklas extern geworden. Hij weet het zelf nog niet want nog niet officieel maar ik vrees dat het wel een flinke dreun zal zijn. :{
Hier ben ik eigenlijk nooit op terug gekomen. Aan het begin van het jaar vond leerkracht inderdaad dat hij niet in aanmerking kwam voor de plusklas. Maar, ik had de IB-er al een keertje low-profile aangesproken (voordeel van veel op school meehelpen, je spreekt nog eens iemand). En door wat ik had verteld had, ik ze toch eens bij de juf van vorig jaar gaan polsen. Lang verhaal kort, hij zit al sinds het begin in de externe plusklas en dat gaat echt heel goed. Hij leert echt andere vaardigheden en komt daar ook steeds meer in een leerkuil terecht. En hij vindt het ook ontzettend leuk.

Moraal van het verhaal, als ik zelf niet aan de bel getrokken had bij de IB-er dan was de 1e mening van de leerkracht leidend geweest.
pi_204034437
@Kyara, wel herkenbaar, alleen de laatste 2 jaar met Corona hebben ze zo weinig mogelijk met ouderhulp gedaan. Plus een kind dat zelf naar school fietst. Dan mis je echt wel een stukje informeel contact.

Fijn voor oudste dat hij daar op zijn plek is!

Mijn kind mopperde gisteren weer.. maar nu over verveling ipv teveel werk. Ook weleens leuk voor de verandering :P
pi_204034517
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 14:57 schreef arvensis het volgende:
Morgen de eerste wendag! Spannend. O+
Succes vandaag!
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')