De mijne benoemde het toch wel zo. Hij ging in de klas zitten huilen, met klittenband schoenen die hij niet dichtkreeg. En dan kwam juf wel helpen. De keer dat ik in de klas hielp zag ik het gebeuren, dikke tranen en juf erop af. Toen vroeg ik haar even iets, hij keek mij aan, en maakte zo zijn schoenen vast. Juf keek erg verbaasdquote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:02 schreef Nanukerst het volgende:
Clownesk gedrag en je 'dommer' voordoen heeft imo inderdaad alles te maken met je aanpassen in combinatie met je geen houding weten te geven omdat alles en iedereen zo ver af lijkt te staan van wie jij bent (hence het belang van ontwikkelingsgelijken). Nooit heb ik het idee gehad dat een kind dan bewust bezig is met 'aandacht krijgen', om eerlijk te zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar om schoolse dingen doet hij het om teleurstellingen bij anderen te voorkomen in verwachtingen of om te voorkomen dat zijn heftige emoties hem dwars gaan zitten als hij een leerkuil tegenkomt. Dat een juf zei dat hij niet hoefde te huilen omdat hij het wel kon zorgde er daarna voor dat hij juist de makkelijke dingen opzocht, dan heb je ook geen risico dat je iets moeilijks tegenkomt en moet huilen. Juf had niet door dat dit het effect was..
De emotionele ontwikkeling/ingesleten negatieve gedachtes wordt gelukkig aan gewerkt bij pmt.
Hij heeft genoeg peers altijd gehad. Zijn beste vriend&klasgenoot is hb. Er zitten meer hb-ers in de klas. En het is een combi, dus groep 3/4 en 6/7 heb je ook nog klassen boven je waar je je aan kunt optrekken. En dan nog de plusklas elke week. Hij is nooit alleen de slimste. Wat dat betreft is het een ideale omgeving. Maar intern zit er af en toe kortsluiting..
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?quote:Op vrijdag 4 maart 2022 10:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Het is even zoeken wat past. Sommige kinderen doen ook liever iets met taal. Dichten, songteksten maken. of juist creatief dingen maken.. De mijne is echt een beta-geval, maar hij vindt dat hij op school wel genoeg reken dingen doet..
Hier vanochtend maar eens contact opgenomen met de juf en de plusklasjuf. Het lijkt alsof D er echt klaar mee is. Het kost hem teveel tijd van de leuke dingen op school. Dus of zijn reguliere werk moet veel verder gecompact worden, of hij stopt met de plusklas en gaat op school wat meer taaldoosjes/montessorimateriaal/kosmische dingen doen. Hij mist zijn vriendjes bij het buitenspelen die ochtend. Op school heeft hij ook wel peers, dus voor het sociale hoeft het niet perse. Eens kijken wat de juffen daarvan vinden.
Volgende week voor allebei toch al een regulier oudergesprek staan, dus nu ook maar doorpakken.
Ik zelf werd echt heel onzeker toen ik de rekentijgers groep 3 voor mijn neus kreeg vorig jaar Toen kwam het groep 8 boekje …quote:Op donderdag 3 maart 2022 19:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Het gaat niet helpen nee.. Gelukkig mogen ze de plusklas wel skippen als ze iets leuks met de klas doen zoals schoolreisjes of kerstfeest. Het zijn nu juist de kleine dagelijkse dingen, die dus vaak terugkomen, dus des te vaker wordt hij eraan herinnerd.quote:Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
Hier heeft de oudste rekentijger op school. Dit mag hij doen na z’n (gecompacteerde) normale werk. De ene keer doet hij opdrachten in z’n pluswerkboek, maar meestal staat er rekentijger op z’n planning. Dit vind hij wel moeilijk maar daardoor ook leuk. (Maar ik verbaas me sowieso wat hij qua rekenen doet en kan en wat hij allemaal uit z’n hoofd uitrekent).quote:Op donderdag 3 maart 2022 19:32 schreef SaskiaR het volgende:
Ik had Rekentijgers gekocht, dat leek me wel leuk om eens te proberen. Is dat dus krankzinnig moeilijk! Ik kom zelf niet eens uit sommige sommen van groep 3 dit is dus niks voor kinderen die faalangstig zijn... ik ben bang dat als ik dit met N ga doen, ze voorgoed geen zin meer heeft om te rekenen...
Ach, inmiddels zijn de regels weer duidelijk aan kind vertelt. Rekenen alleen de basistaak en als je dat snapt ben je klaar. Taal alleen de werkwoordspelling. Dat scheelt veel werk. Juf geeft ook aan dat ze hem cognitief niet veel hoeft aan te bieden, dus dat er wel tijd is om aan andere dingen te werken..quote:Op vrijdag 4 maart 2022 13:56 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
Dat de leuke dingen van school missen om wat voor reden dan ook is echt funest voor de motivatie he?
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bentquote:Op woensdag 9 maart 2022 17:27 schreef Grijs het volgende:
Bij mijn kinderen werkten ze met 'routekaarten' voor taal en rekenen. Daarop stond precies welke opgaven/lessen ze wel en niet moesten doen.
Ze konden daardoor juist goed zelfstandig aan het werk. De routekaarten hoorden bij de methode (of waren daarvoor gemaakt) en golden daardoor voor elk hoofdstuk (als ik het mij goed herinner). Geeft dus duidelijkheid.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:53 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
Dat vind ik een lastige, dat je bij een hoge intelligentie er automatisch vanuit gaat dat het dus met de zelfstandigheid ook per definitie wel goed zit.quote:Op woensdag 9 maart 2022 18:53 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zijn juf verwacht meer zelfstandigheid (Montessori) en dat is niet perse aanwezig als je hb bent
Maar we gaan met de juf, de plusklas juf en de PMT juf om tafel. En dan sturen we aan om meer structuur.
Hier ben ik eigenlijk nooit op terug gekomen. Aan het begin van het jaar vond leerkracht inderdaad dat hij niet in aanmerking kwam voor de plusklas. Maar, ik had de IB-er al een keertje low-profile aangesproken (voordeel van veel op school meehelpen, je spreekt nog eens iemand). En door wat ik had verteld had, ik ze toch eens bij de juf van vorig jaar gaan polsen. Lang verhaal kort, hij zit al sinds het begin in de externe plusklas en dat gaat echt heel goed. Hij leert echt andere vaardigheden en komt daar ook steeds meer in een leerkuil terecht. En hij vindt het ook ontzettend leuk.quote:Op zaterdag 2 oktober 2021 14:40 schreef Kyara het volgende:
Blinde citovlek check. Oudste komt daardoor waarschijnlijk niet in aanmerking voor de plusklas. Intern was het geen probleem maar nu is de plusklas extern geworden. Hij weet het zelf nog niet want nog niet officieel maar ik vrees dat het wel een flinke dreun zal zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |