abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200308348
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/

pi_200308464
Van borstvoeding gaan ze hangen...
pi_200308501
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:36 schreef hoechst het volgende:
Ik zou niet in moeten gaan op je getrol, maar soit.
Het is een misopvatting dat borsten gaan hangen door het geven van borstvoeding. Borsten gaan hangen door de zwangerschapshormonen die vrij komen. Het geven van borstvoeding zorgt er enkel voor dat dat proces wordt uitgesteld.

En hangen gaan ze toch wel, met of zonder kinderen. Net als jouw ballen.
Protège moi de mes désirs.
  zondag 11 juli 2021 @ 08:46:16 #4
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_200308518
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:36 schreef hoechst het volgende:
Dat deden ze al. Zal er voor jou een beetje extra aan trekken tot ze mn knieen raken ok?

@SQ ik zoek even een linkje (zoekt) hmmmm er staat alleen dat je dan 24u eigenlijk na elke voeding moet wegen want per voeding kan het veel verschillen. Ik dacht dat er een beter verhaal was, maar verkeerd onthouden wellicht.
Kwak
pi_200308528
@Ynske wat wil je zelf? En wat wil je kindje?
Voor mij was 2 jaar de grens om te stoppen met nachtvoedingen. Dat ging gepaard met veel tranen, maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij ging niet meteen doorslapen, maar werd toch wel minder vaak wakker. En vraagt ‘s nachts niet meer om melk.

Nu met 3,5 hebben we de ochtendvoeding afgebouwd. Weer gepaard met tranen, maar toch geaccepteerd. Blijft alleen nog de voeding over voor het slapen gaan.

@kwakz0r klopt inderdaad, meten voor en na een voeding is niet betrouwbaar. Maar waarom weet ik eigenlijk ook niet. Kindjes aan de borst reguleren zelf, zullen ook niet iedere keer even veel drinken denk ik.
pi_200308551
Is het trouwens een idee om de OP te updaten? Sommige linkjes zijn dood, evenals het plaatje.
  zondag 11 juli 2021 @ 09:05:04 #7
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200308649
Het wegen is inderdaad niet perfect (als de weegschaal 1% afwijkt, scheelt dat al 50 ml) maar ik weet inmiddels wel hoe ik het zo betrouwbaar mogelijk maak (3 keer wegen, gemiddelde nemen, weegschaal niet verplaatsen enz) en het kan wel een indicatie geven. En die is dus ongeveer 80-85 ml.

Maar ik had gisteren ineens een baby met een regeldag, dus misschien heeft hij toch meer behoefte nu. En hij drinkt thuis ook vaker dan op de opvang.

Conclusie: ik ga wat meer meegeven, ik hoop dan op ongeveer 110-120 uit te kunnen komen per voeding.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_200308918
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:46 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Dat deden ze al. Zal er voor jou een beetje extra aan trekken tot ze mn knieen raken ok?

@:sq ik zoek even een linkje (zoekt) hmmmm er staat alleen dat je dan 24u eigenlijk na elke voeding moet wegen want per voeding kan het veel verschillen. Ik dacht dat er een beter verhaal was, maar verkeerd onthouden wellicht.
Ik heb ook betere links gezocht maar niet gevonden, meende dat Tico (of iemand anders) een jaar of 8 geleden iets plaatste waarin stond dat zelfs bij het precies weten wat een kind dronk (dus bij flesvoeding) de weegschaal andere waardes aangaf...

In die tijd had ik een dysmatuur kind namelijk waarbij ik moest wegen dus dat bleef hangen. :')

Nu staat er inderdaad vooral dat het volgens een protocol moet en ingebakerd en meerdere keren per voeding, best interessant :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 juli 2021 @ 09:55:24 #9
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200308981
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:04 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Misschien is mijn gedachte en post overbodig want ik weet vergeleken bij jullie niet zoveel van bv af, maar zou het niet zo kunnen zijn dat hij gewoon bij jou wilt zijn? Tenminste, dat leid ik een beetje af uit het feit dat hij geen gewone melk blieft (dus bij jou wilt drinken/zijn). Water wilt hij ook niet, dus geen dorst. Misschien als je dat wilt eens bij jou in bed proberen? Zonder een voeding? Kijken hoe dat gaat?
Dat heb ik inderdaad geprobeerd maar dat resulteert in een enorme schreeuw partij tot hysterie aan toe voor mama drink. En als ik hem aanleg in bed dan gaat hij uiteindelijk weer slapen. Maaar ik kan zo niet liggen, resulteert in heel veel pijn en ook geen slaap.
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:48 schreef arvensis het volgende:
@:ynske wat wil je zelf? En wat wil je kindje?
Voor mij was 2 jaar de grens om te stoppen met nachtvoedingen. Dat ging gepaard met veel tranen, maar het heeft zijn vruchten afgeworpen. Hij ging niet meteen doorslapen, maar werd toch wel minder vaak wakker. En vraagt ‘s nachts niet meer om melk.

Nu met 3,5 hebben we de ochtendvoeding afgebouwd. Weer gepaard met tranen, maar toch geaccepteerd. Blijft alleen nog de voeding over voor het slapen gaan.
Wat wil ik, goede vraag. Ik vind het prima als 't is zoals voorheen, dat hij komt ergens tussen 3 en 4 en dan weer tegen 6 uur. Maar om de 1,5 uur trek ik niet. Hij slaapt dan vanaf een uur of 7.30. 7 naar bed, nog 1 keer terug voor te drinken en dan slapen.
Overdag is het bij opstaan, en voor middagslaapje.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  zondag 11 juli 2021 @ 09:57:03 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_200308989
En wat gebeurt er als je je man stuurt, Ynske?
disclaimer
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 juli 2021 @ 10:07:06 #11
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200309036
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 09:57 schreef SQ het volgende:
En wat gebeurt er als je je man stuurt, Ynske?
Dan begint hij nog harder om mij te gillen, bananen als hij hem wilt optillen en slaan :@ :'(
Today is life -

Dale Carnegie
  zondag 11 juli 2021 @ 10:12:19 #12
149959 SQ
snelle trees
pi_200309063
Dat klinkt toch wel als een machtsspel ;) en uiteindelijk, als je dat wil doorbreken helpt daarbij maar 1 strategie: consequent blijven en niet toegeven.
disclaimer
  zondag 11 juli 2021 @ 12:48:25 #13
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200310911
+1 op SQ. Kijk, je kan ook wachten tot het vanzelf minder frequent wordt, maar dit is een patroon waar je kind geen last van heeft dus die zal het niet zomaar aanpassen. Als moeder lijkt me dit wel zodanig slopend dat ik het zou doorbreken. Ik deed dat met een maand of 15 en het was veel makkelijker dan ik had gedacht. Ik had we een boos kind natuurlijk maar hij had een zeer stellige moeder: dit gaan we vanaf nu anders doen. Punt. En na een week wisten we allebei niet meer beter en niemand is getraumatiseerd geraakt in de tussentijd.

En @ ‘met 10 voedingen per etmaal heb je er een dagtaak aan’ wat nog in het vorige topic stond: niet mee eens :P . Nou is de mijne nog super klein dus is hij wel mijn dagtaak natuurlijk maar een voeding duurt max 5 minuten en dat kan desnoods lopend met 2 handen vrij, idem voor het kwartiertje rechtop houden daarna. Als een voeding een uur zou duren zou het wat tijdrovender zijn maar ik geef hier dus geen biet om de frequentie.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_200311927
Poffertje is een heel vlugge drinker, als ik haar knuffel geef ik vaak gelijk een slokje melk erbij.

@Tink89 prima dat je wat meer gaat geven. Die vier uur onafgebroken slaap lijkt me wel erg veel, fijn voor de opvang maar niet noodzakelijk. Dat zou ik ze dan toch ook bij de grotere porties willen meegeven.

@arvensis ik probeer juist de avondvoeding eraf te krijgen. Mijn man leest vaak een boek voor aan Poffertje, en Banaan kiest dan toch het boek. :)
De middagvoeding is er zelfs pas heel kort af.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 juli 2021 @ 14:07:53 #15
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200311951
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 12:48 schreef Lemijn het volgende:
+1 op SQ. Kijk, je kan ook wachten tot het vanzelf minder frequent wordt, maar dit is een patroon waar je kind geen last van heeft dus die zal het niet zomaar aanpassen. Als moeder lijkt me dit wel zodanig slopend dat ik het zou doorbreken. Ik deed dat met een maand of 15 en het was veel makkelijker dan ik had gedacht. Ik had we een boos kind natuurlijk maar hij had een zeer stellige moeder: dit gaan we vanaf nu anders doen. Punt. En na een week wisten we allebei niet meer beter en niemand is getraumatiseerd geraakt in de tussentijd.
En hoe heb je dat aangepakt?
Today is life -

Dale Carnegie
  zondag 11 juli 2021 @ 14:58:41 #16
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200312614
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:07 schreef Ynske het volgende:
En hoe heb je dat aangepakt?
Het belangrijkste was stap 1: er echt helemaal van doordrongen zijn dat het anders moet.
Stap 2: gesprek met een nogal softe en alternatieve slaapcoach, op zoek naar een dreumesvriendelijke methode zonder huilen. Haar reactie: Kind Moet Slapen. Jij ook. Verzin en plan en voer het uit, maakt niet uit wat.
Stap 3: de volgende dag alvast 10x vertellen dat we het vanaf nu anders gaan doen, en hoe: 'ik breng je naar bed, en als je huilt kom ik naar je toe en dan krijg je een kus en dan ga je weer in bed en we gaan pas weer drinken als het ochtend is.'
Stap 4: actie. drinken doen we alleen nog op de benedenverdieping op de bank, niet meer boven. Dus drinken, dan avondritueel, dan de nacht en de volgende ochtend pas weer beneden drinken. Bij wakker worden erheen, standaard riedeltje melden, 4 minuten weglopen en dan repeat. Advies was geloof ik 5 of 10 minuten maar dat trok ik niet.
Stap 5: volhouden.

Ik geloof dat hij echt binnen 3 nachten niet meer vroeg om drinken. De nachten bleven wel wat gebroken, maar minder gebroken dan ervoor, en het claimerige wat betreft drinken was eraf, wat ik heel fijn vond.

Disclamers:
- ik herinner het me niet exact want hij is inmiddels bijna een kleuter
- ik ben alleen; als er een tweede ouder was geweest had ik die zeker weten de nachttaak gegeven. Protest? Jammer dan. Neem stelling, herhaal het eindeloos, en houd je eraan. Een kind z'n zin geven is lang niet altijd het beste dat je kan doen, dat wordt elk jaar duidelijker vind ik.
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 juli 2021 @ 06:20:42 #17
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200325075
En toen sliep meneer tot 5.45 u.
Today is life -

Dale Carnegie
  maandag 12 juli 2021 @ 07:13:48 #18
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_200325183
Zonder drinken tussendoor of strijd? Dat is toch ook wonderlijk hè…. en fijn!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 12 juli 2021 @ 07:19:24 #19
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_200325208
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 07:13 schreef Lemijn het volgende:
Zonder drinken tussendoor of strijd? Dat is toch ook wonderlijk hè…. en fijn!
Ja, om half 9 nog even een slok of wat en toen geslapen tot vanmorgen
Today is life -

Dale Carnegie
  Manager PR/Moderator maandag 12 juli 2021 @ 09:09:36 #20
269689 crew  Viv
pi_200326106
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:58 schreef Lemijn het volgende:
Disclamers:
- ik herinner het me niet exact want hij is inmiddels bijna een kleuter
Volgens mijn olifantengeheugen is het gegaan zoals je hierboven hebt gepost. :Y

Belangrijkste eye-opener vond ik destijds als meelezer dat het kind er óók bij gebaat is om niet tig keer per nacht wakker te worden en om melk te vragen. Dat er dus geen tegengestelde belangen zijn, maar een gezamenlijk probleem. :)
pi_200326238
@Ynske, is deze al voorbij gekomen?
https://www.drjaygordon.c(...)ns-in-the-family-bed

Zo ongeveer hebben wij het aangepakt toen de kinderen rond de 2 jaar waren. Ze sliepen overigens niet altijd bij ons in bed, maar ook in eigen bedje is dit toe te passen. Het zal de eerste nachten een heleboel boosheid en tranen veroorzaken, zoals je zelf ook al hebt gemerkt, maar dat duurt waarschijnlijk niet heel lang. Bij ons ging het na een paar dagen écht flink beter. Het werden nog steeds geen doorslapers, maar er hoefde niet meer (altijd) gevoed te worden. Ze waren nog maar 5-10 min wakker ipv halve of hele uren.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 12 juli 2021 @ 09:28:13 #22
319308 Tink89
To live is to dance
pi_200326314
quote:
3s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:06 schreef PKM het volgende:
Poffertje is een heel vlugge drinker, als ik haar knuffel geef ik vaak gelijk een slokje melk erbij.

@:Tink89 prima dat je wat meer gaat geven. Die vier uur onafgebroken slaap lijkt me wel erg veel, fijn voor de opvang maar niet noodzakelijk. Dat zou ik ze dan toch ook bij de grotere porties willen meegeven.

@:arvensis ik probeer juist de avondvoeding eraf te krijgen. Mijn man leest vaak een boek voor aan Poffertje, en Banaan kiest dan toch het boek. :)
De middagvoeding is er zelfs pas heel kort af.
Het was geen 4 uur slaap hoor, maar drinken, spelen en daarna 2,5 uur slapen gelukkig.

Ik heb nu 2 x 110 en 1 x 90 (want meer was er niet) meegegeven en aangegeven dat hij het daarmee moet doen. En dat leken ze wel te snappen. Het is toch al 2 x 20 ml meer. Fingers crossed!
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  maandag 12 juli 2021 @ 09:31:38 #23
149959 SQ
snelle trees
pi_200326349
quote:
0s.gif Op maandag 12 juli 2021 09:22 schreef Phaidra het volgende:
@:Ynske, is deze al voorbij gekomen?
https://www.drjaygordon.c(...)ns-in-the-family-bed

Zo ongeveer hebben wij het aangepakt toen de kinderen rond de 2 jaar waren. Ze sliepen overigens niet altijd bij ons in bed, maar ook in eigen bedje is dit toe te passen. Het zal de eerste nachten een heleboel boosheid en tranen veroorzaken, zoals je zelf ook al hebt gemerkt, maar dat duurt waarschijnlijk niet heel lang. Bij ons ging het na een paar dagen écht flink beter. Het werden nog steeds geen doorslapers, maar er hoefde niet meer (altijd) gevoed te worden. Ze waren nog maar 5-10 min wakker ipv halve of hele uren.
oh man wat een irritant artikel, er staan meer disclaimers in dan gewone tekst. :') maar het punt is me geloof ik wel duidelijk :P
disclaimer
pi_200326401
quote:
1s.gif Op zondag 11 juli 2021 08:48 schreef arvensis het volgende:
@:kwakz0r klopt inderdaad, meten voor en na een voeding is niet betrouwbaar. Maar waarom weet ik eigenlijk ook niet. Kindjes aan de borst reguleren zelf, zullen ook niet iedere keer even veel drinken denk ik.
Zoals Tink al zei, een (medische) weegschaal mag een bepaald percentage afwijken van de geijkte waarde. Als er kleine verschillen gemeten moeten worden, wat zeker zo is in de eerste paar maanden, mag de afwijking zo groot zijn dat je eigenlijk geen waarde kan hechten aan de meting. Maar goed om te lezen dat er tegenwoordig uitgebreidere protocollen zijn. Toen wij er 9 jaar geleden mee te maken hadden, was het gewoon 1x wegen met hevig bewegende baby en de meting werd als heilig gezien -O-.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_200326409
quote:
1s.gif Op maandag 12 juli 2021 09:31 schreef SQ het volgende:

[..]

oh man wat een irritant artikel, er staan meer disclaimers in dan gewone tekst. :') maar het punt is me geloof ik wel duidelijk :P
:D Ja waarschijnlijk moet hij zich indekken tegen rechtszaken enzo :+. Lekker Amerikaans.

En eigenlijk is het in de basis wat Lemijn zegt, alleen dan met substantieel meer tekst :+.

[ Bericht 8% gewijzigd door Phaidra op 12-07-2021 09:46:33 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')