Ok, neem anders een gemiddelde?quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:39 schreef mspoez het volgende:
Ligt aan de mate van de beperking én aan zijn emotionele leeftijd.
In dat topic zei iemand die met ze werkte dat er wel patronen zijn. Ik kan het alleen niet meer vinden dus een aoart topic.quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:42 schreef cosmosis het volgende:
Net zoals een intelligent persoon valt dat natuurlijk niet te beantwoorden. Elk persoon denkt anders, zwakbegaafd of niet.
Kans is klein inderdaad. De gedachtegang zal een stuk simplistischer zijn en meer zwart/wit denken, nuanceren is niet echt weggelegd voor zwakbegaafden. Maar daarnaast zal maar een klein percentage zwakbegaafden waarschijnlijk interesse hebben in een carriere als drillrapper.quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:44 schreef Chai het volgende:
[..]
In dat topic zei iemand die met ze werkte dat er wel patronen zijn. Ik kan het alleen niet meer vinden dus een aoart topic.
Over het algemeen zal iemand met een iq van 110 niet zo snel drillrapper worden lijkt me?
Waarom niet? Zie het als een rapper Sjors maar dan wat meer g4ngst3r.quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:44 schreef Chai het volgende:
[..]
Over het algemeen zal iemand met een iq van 110 niet zo snel drillrapper worden lijkt me?
Waarom zouden 'zulke' mensen allemaal hetzelfde denken? Je hebt toch ook genoeg hoogbegaafde mensen die compleet verschillend denken?quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:36 schreef Chai het volgende:
Iemand hier opperde dat de drillrapper die Peter neerschoot zwakbegaafd is. Ik ben wel benieuwd naar de psyche van zulke mensen, hoe besluiten ze, is er geen empathie? Hoe zijn ze in de omgang?
Dit is geen bashtopic, maar pure interesse in een groep die ik niet van dichtbij meemaak.
Ja, dit. Consequenties van keuzes worden slechter overzien, veel kortetermijndenken. Weinig leerbaar, dus ook matig leren van ervaringen. Daardoor dus weer dezelfde fouten maken.quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het lijken mij bij uitstek mensen die meer richting instant bevrediging/effect functioneren en minder goed kunnen plannen voor de langere termijn. Vandaar ook dat deze groep kennelijk een groter risico loopt op verslavingen, financiele problemen, betrokkenheid bij de "snelle" criminaliteit, etc.
Wat is een drillrapper überhauptquote:Op donderdag 8 juli 2021 22:44 schreef Chai het volgende:
[..]
In dat topic zei iemand die met ze werkte dat er wel patronen zijn. Ik kan het alleen niet meer vinden dus een aoart topic.
Homofiele gevoelens hebben is denk ik niet 1op1 te matchen met zwakbegaafdheid....quote:
Het ging mij eerder om zijn Emotionele intelligentie.quote:Op donderdag 8 juli 2021 23:44 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Homofiele gevoelens hebben is denk ik niet 1op1 te matchen met zwakbegaafdheid....
Dat is over het algemeen ook het geval bij intelligente mensen...Ik zie niet in dat dit een eigenschap is specifiek van zwakbegaafden.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 00:58 schreef Document1 het volgende:
Primair gericht op het vervullen van de eigen behoefte. Die van een ander zien ze meestal niet eens en als ze die zien is het voor eigen gewin.
Edit: ik ben er al achter gekomen.quote:Op donderdag 8 juli 2021 23:26 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Wat is een drillrapper überhaupt
Bedankt voor het artikel. Dus het zijn gewoon gastjes die denken dat ze Amerikaanse gangsters zijn.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 06:34 schreef LXIV het volgende:
Dit artikel vol begrip en goedpraterij gaat over zwakbegaafde drillrappers https://www.parool.nl/nie(...)minaliteit~b71f546d/
Mij niet.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 00:57 schreef soeverein het volgende:
[..]
Lijkt mij gewoon een objectieve constatering
Je ziet wel eens dat kleutertjes volwassenen nadoen en soldaatje of doktertje spelen. Dit is ongeveer hetzelfde, maar dan met wat oudere kinderen en wat gewelddadiger afloop. Hebben iets in youtubefilmpjes uit de USA of UK gezien en gaan dat na doen. Gaat ook nergens over, elkaar bedreigen omdat rapclubje A in wijk X woont, en jij met rapclubje B in wijk Y.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 12:34 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Bedankt voor het artikel. Dus het zijn gewoon gastjes die denken dat ze Amerikaanse gangsters zijn.
Echt primitief territoriumgedrag.quote:'Zo verspreiden ze filmpjes waarop te zien is dat een lid van de ene groep in de wijk van de ander staat te plassen. Ze plaatsen daarbij teksten als: 'Kijk, ik was op je block', zegt Roks.
Apenrots.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 14:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Je ziet wel eens dat kleutertjes volwassenen nadoen en soldaatje of doktertje spelen. Dit is ongeveer hetzelfde, maar dan met wat oudere kinderen en wat gewelddadiger afloop. Hebben iets in youtubefilmpjes uit de USA of UK gezien en gaan dat na doen. Gaat ook nergens over, elkaar bedreigen omdat rapclubje A in wijk X woont, en jij met rapclubje B in wijk Y.
https://www.omroepwest.nl(...)per-steekt-er-op-los
[..]
Echt primitief territoriumgedrag.
Trap ze in een internaat.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 14:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Je ziet wel eens dat kleutertjes volwassenen nadoen en soldaatje of doktertje spelen. Dit is ongeveer hetzelfde, maar dan met wat oudere kinderen en wat gewelddadiger afloop. Hebben iets in youtubefilmpjes uit de USA of UK gezien en gaan dat na doen. Gaat ook nergens over, elkaar bedreigen omdat rapclubje A in wijk X woont, en jij met rapclubje B in wijk Y.
https://www.omroepwest.nl(...)per-steekt-er-op-los
[..]
Echt primitief territoriumgedrag.
Die kans zit er helaas dik in.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 15:35 schreef Gruj0 het volgende:
Zolang ze het maar niet op zijn zwakbegaafdheid gaan gooien om hem van een passende straf te ontzien. Als je slim genoeg bent om een pistool door te laden en gebruiken om iemand pijn te doen, ben je ook slim genoeg om te bedenken dat je daardoor wel eens achter het gevang zou kunnen raken.
Dit is nou juist het probleem met sommige zwakbegaafden. Het doorladen van een pistool en de trekker overhalen is akelig simpel. Alleen het overzien van de gevolgen op korte en langere termijn is moeilijk, zo niet onmogelijk.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 15:35 schreef Gruj0 het volgende:
Zolang ze het maar niet op zijn zwakbegaafdheid gaan gooien om hem van een passende straf te ontzien. Als je slim genoeg bent om een pistool door te laden en gebruiken om iemand pijn te doen, ben je ook slim genoeg om te bedenken dat je daardoor wel eens achter het gevang zou kunnen raken.
Ik denk niet dat het aan een iq ligt om tot deze daad te komen, tis vaker dat die mensen weinig/geen goede vrienden hebben, weinig contact met ouders/familie en als ze dan de verkeerde 'vrienden' tegenkomen ze kunnen overgehaald worden tot dit soort acties.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:02 schreef Chai het volgende:
Ze zouden eigenlijk iedereen met een bepaald iq extra moeten begeleiden, maar daar is geen geld voor.
Het is een wisselwerking. Ik ben vroeger gepest maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht criminele dingen te doen.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:43 schreef Cinderelladreamer het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het aan een iq ligt om tot deze daad te komen, tis vaker dat die mensen weinig/geen goede vrienden hebben, weinig contact met ouders/familie en als ze dan de verkeerde 'vrienden' tegenkomen ze kunnen overgehaald worden tot dit soort acties.
Ja en diegene komen vaak niet of bij verkeerde hulpverlening terechtquote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:45 schreef Chai het volgende:
[..]
Het is een wisselwerking. Ik ben vroeger gepest maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht criminele dingen te doen.
Helemaal mee eens. De rechters in Nederland hebben er een handje van om dat soort excuses (als zwakbegaafdheid) te zien als een goede reden om strafvermindering te geven.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 15:35 schreef Gruj0 het volgende:
Nou en. Er is ook niemand die mij geld doneert omdat ik uit een arm gezin kom. Of een gouden medaille schenkt, omdat ik niet de genetisch aanleg heb om de 100m olympisch sprint te winnen.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:10 schreef Sodeknetters het volgende:
[..]
Dit is nou juist het probleem met sommige zwakbegaafden. Het doorladen van een pistool en de trekker overhalen is akelig simpel. Alleen het overzien van de gevolgen op korte en langere termijn is moeilijk, zo niet onmogelijk.
Uit een arm gezin komen of niet de fysieke gesteldheid hebben om de 100 meter sprint te winnen zijn mooie voorbeelden van ongelijkheid. Het heeft alleen niet zoveel met zwakbegaafdheid te maken denk ik.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 21:09 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nou en. Er is ook niemand die mij geld doneert omdat ik uit een arm gezin kom. Of een gouden medaille schenkt, omdat ik niet de genetisch aanleg heb om de 100m olympisch sprint te winnen.
Lekker levenslang opsluiten of voor het vuurpeloton, aan hen de keuze.
Ik zou zeggen een voortplantings verbod. Maar dat is vast te drastisch.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:02 schreef Chai het volgende:
Ze zouden eigenlijk iedereen met een bepaald iq extra moeten begeleiden, maar daar is geen geld voor.
Hitler zou het een goed idee vinden!quote:Op zondag 11 juli 2021 00:18 schreef steelhead het volgende:
[..]
Ik zou zeggen een voortplantings verbod. Maar dat is vast te drastisch.
Misplaatste Godwin, Hitler wilde gewoon iedereen uit de weg ruimen waar hij een hekel aan had. Niet specifiek zwakzinnigen. Een soort test waarbij je geschiktheid als ouder aangetoond kan worden lijkt me eigenlijk wel wat al is het een schier onmogelijke taak om een objectieve test te maken.quote:
Ja zo werkt het niet he. 'Zwakbegaafd' is een overkoepelende term voor mensen met een lager dan normaal leer- en denkniveau, veroorzaakt door een bepaalde stoornis. Of soms zijn het niet eens mensen met een specifiek 'labeltje'. Ze hebben gewoon een laag leer- en denkniveau. Dat maakt die mensen niet slechter dan jij of ik.quote:
En hoe ga je dat precies handhaven? Verplicht spiraaltje bij mensen die geen 6 halen op hun VMBO eindexamen?quote:Op maandag 12 juli 2021 00:19 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Misplaatste Godwin, Hitler wilde gewoon iedereen uit de weg ruimen waar hij een hekel aan had. Niet specifiek zwakzinnigen. Een soort test waarbij je geschiktheid als ouder aangetoond kan worden lijkt me eigenlijk wel wat al is het een schier onmogelijke taak om een objectieve test te maken.
Best Ironisch eigenlijk, want veel zwakbegaafden zijn best te porren voor extreem rechts.quote:
Dat zou ook niet werken. Genoeg mensen met een normale begaving zijn ook slechte ouders.quote:Op maandag 12 juli 2021 00:19 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Misplaatste Godwin, Hitler wilde gewoon iedereen uit de weg ruimen waar hij een hekel aan had. Niet specifiek zwakzinnigen. Een soort test waarbij je geschiktheid als ouder aangetoond kan worden lijkt me eigenlijk wel wat al is het een schier onmogelijke taak om een objectieve test te maken.
Dat zijn inderdaad mensen die pech hebben. Maar ik vermoed dat ze het hier meer hebben over tokkies.quote:Op maandag 12 juli 2021 14:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja zo werkt het niet he. 'Zwakbegaafd' is een overkoepelende term voor mensen met een lager dan normaal leer- en denkniveau, veroorzaakt door een bepaalde stoornis. Of soms zijn het niet eens mensen met een specifiek 'labeltje'. Ze hebben gewoon een laag leer- en denkniveau. Dat maakt die mensen niet slechter dan jij of ik.
Het IQ (al is dat natuurlijk lang niet de enige graadmeter van leer- en denkniveau) is nu eenmaal een normale verdeling. Dus je hebt een heeeleboel mensen van gemiddelde intelligentie, je hebt een paar mensen met extreem hoge intelligentie en een paar mensen met een heel lage intelligentie.
Dus kan zijn dat je net de pech had en aan het kortste eind getrokken hebt bij je geboorte, tsja jammer dan. Kan ook zijn dat de lagere intelligentie veroorzaakt komt door iets als b.v. syndroom van Down of allerlei andere aandoeningen.
Er is een IQ definitie voor wat normaal heet, wat 'zwakbegaafd' en wat 'verstandelijke beperking'.
https://www.zobegaafd.nl/zwakbegaafdheid/
Klopt niet helemaal.quote:Op maandag 12 juli 2021 00:19 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Misplaatste Godwin, Hitler wilde gewoon iedereen uit de weg ruimen waar hij een hekel aan had.
Ik denk dat veel van de mensen die wij als 'tokkies ' beschouwen eigenlijk ook zwakbegaafd zijn (of in ieder geval lager dan gemiddeld scorend) en dat die mensen nooit een juiste begeleiding gehad hebben tijdens hun kindertijd.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 10:29 schreef steelhead het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad mensen die pech hebben. Maar ik vermoed dat ze het hier meer hebben over tokkies.
Betere begeleiding zou mooi zijn, maar dat is ook niet te doen. De ouders die toch al wantrouwig zijn richting overheid, komen dan in opstand.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 10:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik denk dat veel van de mensen die wij als 'tokkies ' beschouwen eigenlijk ook zwakbegaafd zijn (of in ieder geval lager dan gemiddeld scorend) en dat die mensen nooit een juiste begeleiding gehad hebben tijdens hun kindertijd.
Ik denk dat een groot deel van het probleem voor het maken van goede beslissingen in hun leven, voor zwakbegaafden, is dat ze inderdaad niet kunnen nuanceren en geen nuances kunnen zien. Daardoor kunnen ze niet goed zien welke nou de juiste keuzes zijn.quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:55 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Het lijken mij bij uitstek mensen die meer richting instant bevrediging/effect functioneren en minder goed kunnen plannen voor de langere termijn. Vandaar ook dat deze groep kennelijk een groter risico loopt op verslavingen, financiele problemen, betrokkenheid bij de "snelle" criminaliteit, etc.
Ik denk dat het vaak toch echt gepaard gaat met psychische problematiek , en dat er te veel mensen in de bijstand zitten in plaats van in de WAO die voor hen geschikter zou zijn.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 11:24 schreef steelhead het volgende:
[..]
Gewerkt bij de SoZa in een gemeente. Veel permanent in de bijstand. Veel fraude, zwart werken en rand crimineel gedrag.
En dat zetten ze ook op facebook. Dan niet snappen dat er dan sociaal rechecheurs langskomen.
Eerlijk is dat de flinke bezuinigings ronden van de VVD niet veel goed heeft gedaan.
Die krijgt natuurlijk ook te maken met het 'profiteur'-stempel van de buitenwereld, en de waslijst aan eisen en controles (stress!) die aan de bijstand vast zit, in vergelijking met andere uitkeringen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 12:50 schreef sirdanilot het volgende:
Dus nee, ik denk niet dat die ooit op de arbeidsmarkt gaat kunnen komen. Te veel bagage. Toch zit zo iemand dan in de bijstand ipv in de WAO.
Dat vind ik echt niet goed en dat systeem moet echt anders. Zo iemand is op zijn minst deels arbeidsongeschikt. Al ben je nog zo slim met al die bagage is het gewoon geen doen.
De WAO bestaat ook niet meer. Is tegenwoordig de WIA en die is voor mensen die tijdens hun arbeidsperiode arbeidsongeschikt zijn geraakt.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 12:50 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik denk dat het vaak toch echt gepaard gaat met psychische problematiek , en dat er te veel mensen in de bijstand zitten in plaats van in de WAO die voor hen geschikter zou zijn.
Ik heb b.v. een vriend. Er is ooit misbruik geweest (wel buiten de familie maar toch). Bipolair, psychoses, depressie, dan ook nog gepaard met al bestaand autisme en hypersensitiviteit. Hij heeft geprobeerd te studeren want slim is hij wel, maar na 7 jaar studeren is er met heel veel moeite een bachelor in de alfawetenschappen uitgekomen. Dat is geen classificatie voor een baan. En ja , betastudies had hij daarvoor al geprobeerd en dat was finaal mislukt, dus ook geen gevalletje ' pretstudie' . Bijbaantjes tijdens het studeren gingen ook lang niet altijd goed, ook nogal eens ontslagen.
Dus nee, ik denk niet dat die ooit op de arbeidsmarkt gaat kunnen komen. Te veel bagage. Toch zit zo iemand dan in de bijstand ipv in de WAO.
Dat vind ik echt niet goed en dat systeem moet echt anders. Zo iemand is op zijn minst deels arbeidsongeschikt. Al ben je nog zo slim met al die bagage is het gewoon geen doen.
Ik heb hem wel eens links gestuurd daarvoor, gevraagd of zijn begeleiding daar mee bezig is. Maar het is moeilijk contact te leggen met hem om over die dingen te praten. Ik heb het idee dat als er al mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld wajong en dergelijke, die actief door de sociale dienst van de gemeenten onder de pet gehouden worden. Ik denk dat dat bewust overheidsbeleid is.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De WAO bestaat ook niet meer. Is tegenwoordig de WIA en die is voor mensen die tijdens hun arbeidsperiode arbeidsongeschikt zijn geraakt.
Die vriend van je zou dan eerder aanspraak kunnen maken op de Wajong. En daarvoor zou hij begeleiding moeten krijgen. Ik geloof oprecht dat je door mensen met psychische problemen in de bijstand, het probleem alleen maar erger maakt. En ze buiten beeld blijven.
En dat is zo jammer. Toen ik zelf jaren geleden psychische niet goed voelde, heeft het GGZ me geholpen met de aanvraag van een Wajong. Er was toen ook iemand met me meegegaan naar UWV.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:13 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik heb hem wel eens links gestuurd daarvoor, gevraagd of zijn begeleiding daar mee bezig is. Maar het is moeilijk contact te leggen met hem om over die dingen te praten. Ik heb het idee dat als er al mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld wajong en dergelijke, die actief door de sociale dienst van de gemeenten onder de pet gehouden worden. Ik denk dat dat bewust overheidsbeleid is.
Zelf ben ik opgevoed met van 'ik doe ALLES ZELF !'. Bovendien is het in de zeeuwse cultuur ook niet toegestaan om niet te werken. Ik moet werken.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:17 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En dat is zo jammer. Toen ik zelf jaren geleden psychische niet goed voelde, heeft het GGZ me geholpen met de aanvraag van een Wajong. Er was toen ook iemand met me meegegaan naar UWV.
Ik wens je heel veel sterkte daarin. Zelf werk ik inmiddels fulltime, maar ik heb nog steeds hulp.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Zelf ben ik opgevoed met van 'ik doe ALLES ZELF !'. Bovendien is het in de zeeuwse cultuur ook niet toegestaan om niet te werken. Ik moet werken.
Dus daarom ben ik naar het buitenland vertrokken en gaan werken, meteen alle psyschische hulpverlening stopgezet. Alle pillen die ik had zo de prullenbak ingeflikkerd.
Nou is dit wel redelijk gegaan qua carriere de afgelopen vier jaar heb ik wel stappen gemaakt hoor. En ook wel vrienschappen en zo.
Maar nu na de corona haalt het mij toch weer in en ga ik nou toch maar een lokale psycholoog hier in ierland contacteren want op deze manier kan ik eigenlijk ook maar moeilijk mijn werkdag doorkomen.
En als ik straks ook nog problemen krijg op het werk dan heb ik wel echt een serieus mentaal probleem.
Waar een normaal volwassen persoon met een normaal IQ veelal niet eens de consequenties kan overzien van zijn of haar daden, zal dat voor een zwakbegaafde nog veel lastiger zijn zo niet ondoenlijk.quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:36 schreef Chai het volgende:
Iemand hier opperde dat de drillrapper die Peter neerschoot zwakbegaafd is. Ik ben wel benieuwd naar de psyche van zulke mensen, hoe besluiten ze, is er geen empathie? Hoe zijn ze in de omgang?
Dit is geen bashtopic, maar pure interesse in een groep die ik niet van dichtbij meemaak.
Opperde?quote:Op donderdag 8 juli 2021 22:36 schreef Chai het volgende:
Mensen zoals jou vriend zitten niet in de betreffende groep die ik beschreef. De groep waar jou vriend deel van uitmaakt doet vaak goed hun best. Of probeerd dat wel te doen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 12:50 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ik denk dat het vaak toch echt gepaard gaat met psychische problematiek , en dat er te veel mensen in de bijstand zitten in plaats van in de WAO die voor hen geschikter zou zijn.
Ik heb b.v. een vriend. Er is ooit misbruik geweest (wel buiten de familie maar toch). Bipolair, psychoses, depressie, dan ook nog gepaard met al bestaand autisme en hypersensitiviteit. Hij heeft geprobeerd te studeren want slim is hij wel, maar na 7 jaar studeren is er met heel veel moeite een bachelor in de alfawetenschappen uitgekomen. Dat is geen classificatie voor een baan. En ja , betastudies had hij daarvoor al geprobeerd en dat was finaal mislukt, dus ook geen gevalletje ' pretstudie' . Bijbaantjes tijdens het studeren gingen ook lang niet altijd goed, ook nogal eens ontslagen.
Voor Wajong komt bijna niemand meer nieuw bij. Net zoals ik in de laatste lichting van de WSW zit.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De WAO bestaat ook niet meer. Is tegenwoordig de WIA en die is voor mensen die tijdens hun arbeidsperiode arbeidsongeschikt zijn geraakt.
Die vriend van je zou dan eerder aanspraak kunnen maken op de Wajong. En daarvoor zou hij begeleiding moeten krijgen. Ik geloof oprecht dat je door mensen met psychische problemen in de bijstand, het probleem alleen maar erger maakt. En ze buiten beeld blijven.
Dan moet de persoon in kwestie wel willen. Als een zwakbegaafd iemand hulp weigert dan kan er helaas pas worden ingegrepen als het al verkeerd is gegaan.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:02 schreef Chai het volgende:
Gaat niet, omdat je niet weet waar je dan de grens moet leggen. Plus dat dit ook een glijdende schaal is.quote:Op zondag 11 juli 2021 00:18 schreef steelhead het volgende:
[..]
Ik zou zeggen een voortplantings verbod. Maar dat is vast te drastisch.
Ik waarschuw even. TS is ook al een tijdje pleite.quote:
Dat is ook weer waar, volgens mij is die helemaal weg.quote:Op zaterdag 10 september 2022 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik waarschuw even. TS is ook al een tijdje pleite.
Hoogbegaafden zijn niet veel beter hoor. Dit is meer mannen gedrag met bescherming van territorium(wat sterk beïnvloed wordt door de hoeveelheid testosteron die iemand maakt) . Maar onder intellectuelen wordt geweld verafschuwd en is territorium gedrag ingewikkelder verpakt met steken onder de gordel, anderen die je territorium bedreigen kleineren/niet serieus nemen of manipuleren van zijn omgeving (territorium) zodat iedereen in mee gaat dat de bedreiger van het territorium niet welkom is.quote:
Ja maar die was zwakbegaafd die snapt dit toch allemaal nietquote:Op zaterdag 10 september 2022 12:27 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar, volgens mij is die helemaal weg.
Die was zeker zwakbegaafd , en had de naam van de echte Chai gejatquote:Op maandag 12 september 2022 21:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar die was zwakbegaafd die snapt dit toch allemaal niet
Ja maar chai had die zelf in de kliko gedonderstraaldquote:Op maandag 12 september 2022 21:55 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Die was zeker zwakbegaafd , en had de naam van de echte Chai gejat
Weet ik, maar dan ga je toch juist niet die naam nemen ?quote:Op maandag 12 september 2022 21:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar chai had die zelf in de kliko gedonderstraald
Dat heb je mooi neergezet! kudos!quote:Op dinsdag 13 september 2022 15:02 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb voor mijn vrijwilligerswerk een jaar of 5 met verstandelijk gehandicapten gewerkt.
En het antwoord is dat het enorm divers is.
Iemand kan bijvoorbeeld Down hebben en enorm zelfstandig zijn, wonen in een appartement begeleid maar doet wel alles en volgt zelfs een MBO opleiding.
Een ander met Down is nooit verder gekomen dan een baby van 0,5 jaar en heeft overal hulp bij nodig, kan niet zitten, praten of spelen en heeft zeer intensieve hulp.
Zo heb je mensen die licht verstandelijk beperkt zijn maar nog productiever zijn dan ik, volledig zelfstandig, alleen hulp hier en daar en ook volledig betaald aan het werk zijn.
Ik heb ooit iemand met Williams syndroom ontmoet, zij was altijd zeer vrolijk en had enorme moeite negatieve emoties uit te drukken vanwege haar stoornis. Als ze gestrest was moest ze wel eens overgeven maar direct daarna liep ze alweer met een glimlach rond.
Een ander had Cerebaal Parese en dat is een van de meest lieve, begripvolle mensen die ik ooit heb ontmoet. Altijd blij je te zien, nog nooit boos of geïrriteerd gezien. Je kan hem alleen moeilijk verstaan omdat hij door zijn hersenaandoening slecht verstaanbaar is, maar dat is alles.
Sommige met een verstandelijke beperking kunnen erg agressief zijn. Deze mensen zie je nooit op tv, in het openbaar of in die debiele programma's zoals Down the road enzo.
Deze mensen zitten in gesloten instellingen en hebben intensieve begeleiding. Vergis je niet, deze mensen hebben geen leuk leven, de meeste die ik kende in groepswoningen in instellingen waren bijna nooit blij of gelukkig. De meeste met Down syndroom bijvoorbeeld die ik kende waren meestal erg boos of wel altijd ergens ontevreden over, ik heb nog nooit een "blije Downie" meegemaakt.
Verstandelijk beperkt+autisme levert ook weer andere mensen op, sommige die ik kende hadden een zware dwangstoornis en als ze naar hun kamer gingen om te slapen moesten ze nog 2 uur dwanghandelingen doen voor ze konden slapen.
Een dame die ik kende met verstandelijke beperking + autisme was zeer functioneel, werkte gedeeltelijk, kon haar huishouden draaien, een appartement op een woongroep, de keerzijde helaas was dat zij totaal niet in de groep kon aarden door haar sociale handicap. Ze werd ook niet getolereerd door anderen en soms gepest, erg jammer.
Licht verstandelijk beperkt komt trouwens veel meer voor dan je denkt. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel niet gediagnosticeerd is en gewoon een normaal leven heeft. Ik denk dat iedereen wel iemand in zijn/haar leven heeft die licht verstandelijk beperkt is en het niet weet.
Maar echt, net als hoogbegaafden en normale mensen zijn zwakbegaafden allemaal anders. Het zijn net mensen
Zelf gezeten of werk je daar?quote:Op dinsdag 13 september 2022 21:59 schreef TheBarret het volgende:
[..]
Dat heb je mooi neergezet! kudos!
Ik zal mijn 2 cent dan geven vanuit de ervaring uit het gevangeniswezen,
deze mensen hebben inderdaad weinig of geen empathy,
zie het meer als een overlevingsdrang die eigenlijk op een verkeerde manier gebruikt wordt
om de acties en daden te kunnen weerleggen. Das hartstikke fout natuurlijk maar omdat beter te begrijpen
moet je eigenlijk in hen verleden graven en daar zul waarschijnlijk heel snel zien waarom dat is.
En soms is d'r gewoon weg geen reden, gewoon een compleet afwezigheid van logisch denken.
Ze doen iets en even later zijn ze het al vergeten, ze hebben er geen moment bij stil gestaan.
Maar ook vaak hoorde ik het "waarom niet, als ik het niet doe, doet het ander het".
En dan heb je echte "ontoerekeningsvatbare" mensen, die zijn oprecht gevaarlijk
en hebben eigen wereld wetten aangesteld in hen leven waar zij 100% achter staan
en die zijn voor ons nooit te begrijpen. Deze mensen missen de emotionele ontwikkeling vermoedelijk
en dit is de enige manier die ze nog weten.
Gewerktquote:Op donderdag 15 september 2022 15:20 schreef Passionfruit het volgende:
[..]
Zelf gezeten of werk je daar?
Je moet echt heel stevig in je schoenen staan om daar te kunnen werken, als je ook maar een klein beetjequote:Op donderdag 15 september 2022 17:00 schreef Passionfruit het volgende:
[..]
Cool. Hoe is t om daar te werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |