Voor Wajong komt bijna niemand meer nieuw bij. Net zoals ik in de laatste lichting van de WSW zit.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:08 schreef Morrigan het volgende:
[..]
De WAO bestaat ook niet meer. Is tegenwoordig de WIA en die is voor mensen die tijdens hun arbeidsperiode arbeidsongeschikt zijn geraakt.
Die vriend van je zou dan eerder aanspraak kunnen maken op de Wajong. En daarvoor zou hij begeleiding moeten krijgen. Ik geloof oprecht dat je door mensen met psychische problemen in de bijstand, het probleem alleen maar erger maakt. En ze buiten beeld blijven.
Dan moet de persoon in kwestie wel willen. Als een zwakbegaafd iemand hulp weigert dan kan er helaas pas worden ingegrepen als het al verkeerd is gegaan.quote:Op vrijdag 9 juli 2021 16:02 schreef Chai het volgende:
Ze zouden eigenlijk iedereen met een bepaald iq extra moeten begeleiden, maar daar is geen geld voor.
Gaat niet, omdat je niet weet waar je dan de grens moet leggen. Plus dat dit ook een glijdende schaal is.quote:Op zondag 11 juli 2021 00:18 schreef steelhead het volgende:
[..]
Ik zou zeggen een voortplantings verbod. Maar dat is vast te drastisch.
Ik waarschuw even. TS is ook al een tijdje pleite.quote:
Dat is ook weer waar, volgens mij is die helemaal weg.quote:Op zaterdag 10 september 2022 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik waarschuw even. TS is ook al een tijdje pleite.
Hoogbegaafden zijn niet veel beter hoor. Dit is meer mannen gedrag met bescherming van territorium(wat sterk beïnvloed wordt door de hoeveelheid testosteron die iemand maakt) . Maar onder intellectuelen wordt geweld verafschuwd en is territorium gedrag ingewikkelder verpakt met steken onder de gordel, anderen die je territorium bedreigen kleineren/niet serieus nemen of manipuleren van zijn omgeving (territorium) zodat iedereen in mee gaat dat de bedreiger van het territorium niet welkom is.quote:
Ja maar die was zwakbegaafd die snapt dit toch allemaal nietquote:Op zaterdag 10 september 2022 12:27 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Dat is ook weer waar, volgens mij is die helemaal weg.
Die was zeker zwakbegaafd , en had de naam van de echte Chai gejatquote:Op maandag 12 september 2022 21:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar die was zwakbegaafd die snapt dit toch allemaal niet
Ja maar chai had die zelf in de kliko gedonderstraaldquote:Op maandag 12 september 2022 21:55 schreef puzziepie het volgende:
[..]
Die was zeker zwakbegaafd , en had de naam van de echte Chai gejat
Weet ik, maar dan ga je toch juist niet die naam nemen ?quote:Op maandag 12 september 2022 21:58 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja maar chai had die zelf in de kliko gedonderstraald
Dat heb je mooi neergezet! kudos!quote:Op dinsdag 13 september 2022 15:02 schreef summer2bird het volgende:
Ik heb voor mijn vrijwilligerswerk een jaar of 5 met verstandelijk gehandicapten gewerkt.
En het antwoord is dat het enorm divers is.
Iemand kan bijvoorbeeld Down hebben en enorm zelfstandig zijn, wonen in een appartement begeleid maar doet wel alles en volgt zelfs een MBO opleiding.
Een ander met Down is nooit verder gekomen dan een baby van 0,5 jaar en heeft overal hulp bij nodig, kan niet zitten, praten of spelen en heeft zeer intensieve hulp.
Zo heb je mensen die licht verstandelijk beperkt zijn maar nog productiever zijn dan ik, volledig zelfstandig, alleen hulp hier en daar en ook volledig betaald aan het werk zijn.
Ik heb ooit iemand met Williams syndroom ontmoet, zij was altijd zeer vrolijk en had enorme moeite negatieve emoties uit te drukken vanwege haar stoornis. Als ze gestrest was moest ze wel eens overgeven maar direct daarna liep ze alweer met een glimlach rond.
Een ander had Cerebaal Parese en dat is een van de meest lieve, begripvolle mensen die ik ooit heb ontmoet. Altijd blij je te zien, nog nooit boos of geïrriteerd gezien. Je kan hem alleen moeilijk verstaan omdat hij door zijn hersenaandoening slecht verstaanbaar is, maar dat is alles.
Sommige met een verstandelijke beperking kunnen erg agressief zijn. Deze mensen zie je nooit op tv, in het openbaar of in die debiele programma's zoals Down the road enzo.
Deze mensen zitten in gesloten instellingen en hebben intensieve begeleiding. Vergis je niet, deze mensen hebben geen leuk leven, de meeste die ik kende in groepswoningen in instellingen waren bijna nooit blij of gelukkig. De meeste met Down syndroom bijvoorbeeld die ik kende waren meestal erg boos of wel altijd ergens ontevreden over, ik heb nog nooit een "blije Downie" meegemaakt.
Verstandelijk beperkt+autisme levert ook weer andere mensen op, sommige die ik kende hadden een zware dwangstoornis en als ze naar hun kamer gingen om te slapen moesten ze nog 2 uur dwanghandelingen doen voor ze konden slapen.
Een dame die ik kende met verstandelijke beperking + autisme was zeer functioneel, werkte gedeeltelijk, kon haar huishouden draaien, een appartement op een woongroep, de keerzijde helaas was dat zij totaal niet in de groep kon aarden door haar sociale handicap. Ze werd ook niet getolereerd door anderen en soms gepest, erg jammer.
Licht verstandelijk beperkt komt trouwens veel meer voor dan je denkt. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel niet gediagnosticeerd is en gewoon een normaal leven heeft. Ik denk dat iedereen wel iemand in zijn/haar leven heeft die licht verstandelijk beperkt is en het niet weet.
Maar echt, net als hoogbegaafden en normale mensen zijn zwakbegaafden allemaal anders. Het zijn net mensen
Zelf gezeten of werk je daar?quote:Op dinsdag 13 september 2022 21:59 schreef TheBarret het volgende:
[..]
Dat heb je mooi neergezet! kudos!
Ik zal mijn 2 cent dan geven vanuit de ervaring uit het gevangeniswezen,
deze mensen hebben inderdaad weinig of geen empathy,
zie het meer als een overlevingsdrang die eigenlijk op een verkeerde manier gebruikt wordt
om de acties en daden te kunnen weerleggen. Das hartstikke fout natuurlijk maar omdat beter te begrijpen
moet je eigenlijk in hen verleden graven en daar zul waarschijnlijk heel snel zien waarom dat is.
En soms is d'r gewoon weg geen reden, gewoon een compleet afwezigheid van logisch denken.
Ze doen iets en even later zijn ze het al vergeten, ze hebben er geen moment bij stil gestaan.
Maar ook vaak hoorde ik het "waarom niet, als ik het niet doe, doet het ander het".
En dan heb je echte "ontoerekeningsvatbare" mensen, die zijn oprecht gevaarlijk
en hebben eigen wereld wetten aangesteld in hen leven waar zij 100% achter staan
en die zijn voor ons nooit te begrijpen. Deze mensen missen de emotionele ontwikkeling vermoedelijk
en dit is de enige manier die ze nog weten.
Gewerktquote:Op donderdag 15 september 2022 15:20 schreef Passionfruit het volgende:
[..]
Zelf gezeten of werk je daar?
Je moet echt heel stevig in je schoenen staan om daar te kunnen werken, als je ook maar een klein beetjequote:Op donderdag 15 september 2022 17:00 schreef Passionfruit het volgende:
[..]
Cool. Hoe is t om daar te werken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |