Dat is vorig jaar aangepast naar 2 jaar in plaats van tweederde.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:14 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe zit het als hij bij 2/3 van de straf vrijgelaten wordt? Gaat die 10 jaar in bij z'n vrijlating of na die oorspronkelijke 12 jaar cel waarvan hij er maar 8 uitzit?
quote:Gedetineerden met een celstraf kunnen eerder vrijkomen. Dit kan alleen onder bepaalde voorwaarden. De voorwaarden en duur van de voorwaardelijke invrijheidstelling zijn per 1 juli 2021 veranderd. De periode van voorwaardelijke invrijheidstelling bedraagt maximaal 2 jaar.
Ook komen gedetineerden niet vanzelfsprekend voorwaardelijk vrij. Ze moeten eerst laten zien dat ze de vrijheid buiten de gevangenis verdienen. Het Openbaar Ministerie (OM) beslist of de gedetineerde voorwaardelijk in vrijheid kan worden gesteld. Dit hangt af van:
- het gedrag van de gedetineerde tijdens de gehele detentie;
- de eventuele risico’s van vrijlating;
- de belangen van de slachtoffers, nabestaanden en andere relevante personen.
https://www.rijksoverheid(...)vangenis%20verdienen.
Even los van de perikelen rondom zijn VI, 180 lid 7 wvw, de klok gaat lopen zodra hij zijn vrijheid terug heeft.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:14 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Hoe zit het als hij bij 2/3 van de straf vrijgelaten wordt? Gaat die 10 jaar in bij z'n vrijlating of na die oorspronkelijke 12 jaar cel waarvan hij er maar 8 uitzit?
Zou me niet verbazen dat hij, zodra hij weer op vrije voeten is, lak heeft aan de wvw en doodleuk zonder rijbewijs achter het stuur kruipt.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 15:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Even los van de perikelen rondom zijn VI, 180 lid 7 wvw, de klok gaat lopen zodra hij zijn vrijheid terug heeft.
Oh, hier boven lees ik toch een heel andere uitspraak.quote:Op maandag 5 september 2022 10:15 schreef Aurelius het volgende:
Dat worden 20 kei-har-de uren schoffelen!
Niet snappen dat onderbuiken niet kunnen lezenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:01 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Oh, hier boven lees ik toch een heel andere uitspraak.
Tbs duurt gemiddeld 7-8 jaar, dus hij zit wel even binnenquote:Op woensdag 12 oktober 2022 18:25 schreef vipergts het volgende:
12 jaar zitten dan is hij 58 beetje tbs erbij 60 + 10 jaar niet rijden dan is hij 70. Dan komt de keuring voor het rijbewijs en verklaar je hem ongeschikt.
Al denk ik dat hij gewoon zonder rijbewijs gaat rijden.
Daar staan wel gevangenisstraffen op. Maar het zou mij ook niets verbazen, alhoewel een carrière als vrachtwagenchauffeur wel klaar is natuurlijk.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 19:28 schreef r_one het volgende:
[..]
Zou me niet verbazen dat hij, zodra hij weer op vrije voeten is, lak heeft aan de wvw en doodleuk zonder rijbewijs achter het stuur kruipt.
Welke carrière? Beetje in de vrachtwagen van je broer rijden. Neem aan dat die broer hem wel een beetje kende, en klaarblijkelijk vond die het allemaal niet zo'n probleem dat er in zijn vrachtwagen aan de lopende band mensen werden platgereden. Zie niet in waarom hij dat niet weer zou kunnen oppakken. Een mens moet toch een hobby hebben hè.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daar staan wel gevangenisstraffen op. Maar het zou mij ook niets verbazen, alhoewel een carrière als vrachtwagenchauffeur wel klaar is natuurlijk.
Daarom wordt-ie straks dus behandeld.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 21:03 schreef Qarrad het volgende:
Dit is inderdaad bij uitstek een type dat schijt heeft aan zo'n uitspraak en gewoon gaat rijden, al dan niet met de bedoeling nog een uniform onder de wielen te krijgen.
Ik vraag me af of dat gaat helpen bij zo iemand. Maar door die TBS is de straf in ieder geval wel weer langer. Van mij had dat groot rijbewijs ook wel verscheurd mogen worden.quote:Op woensdag 12 oktober 2022 23:54 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Daarom wordt-ie straks dus behandeld.
Hoe ben je tot die conclusie gekomen? Waarop baseer je dat het bij hem niet zal lonen?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:09 schreef Bloemkool het volgende:
Die kerel zou per ongeluk van de trap moeten vallen en zijn nek breken. Dit soort figuren kunnen we missen. En de kosten van tbs en alles wat erbij komt kijken kunnen we beter uitgeven aan mensen waar zich dat nog voor loont.
Als het niet blijkt te helpen, blijft ie lekker binnen.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat gaat helpen bij zo iemand. Maar door die TBS is de straf in ieder geval wel weer langer. Van mij had dat groot rijbewijs ook wel verscheurd mogen worden.
Lees de startpost even.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 10:31 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hoe ben je tot die conclusie gekomen? Waarop baseer je dat het bij hem niet zal lonen?
We? Ik vind de beste man een aanwinst voor de maatschappij en de straf behoorlijk fors, al is het wel tragisch dat hij ook een onschuldige vrouw slachtoffer heeft gemaakt.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:09 schreef Bloemkool het volgende:
Die kerel zou per ongeluk van de trap moeten vallen en zijn nek breken. Dit soort figuren kunnen we missen. En de kosten van tbs en alles wat erbij komt kijken kunnen we beter uitgeven aan mensen waar zich dat nog voor loont.
Onder de container tijdens het optakelen, op de vrachtwagen.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:09 schreef Bloemkool het volgende:
Ik zie daar niks staan over z'n psychische gesteldheid, welke diagnoses gesteld zijn, welke stoornissen hij heeft en in hoeverre dat behandelbaar is.quote:
Ik mis de logica. Als je vaker problematisch gedrag hebt vertoond, heeft behandeling minder zin?quote:Op donderdag 13 oktober 2022 13:14 schreef qajariaq het volgende:
Het is in ieder geval een recidivist. De man heeft dus tijd zat gehad om over zijn daden na te denken. Dat heeft in ieder geval niet geholpen. In die zin vrees ik dat een behandeling waarschijnlijk weinig effect zal hebben. Maar het feit dat de man dan langer vast blijft zitten, periodiek te beoordelen door een rechter zorgt er in ieder geval voor dat de samenleving langer beschermt is tegen deze moordenaar.
Het herhaaldelijk expres willen omver rijden van mensen maakt hem een psychopaat. Volgens een kennis bij reclassering kan je die mensen geen normaal schuldgevoel bijbrengen. Je maakt ze alleen maar sluwer om zich er uit te kunnen praten bij een volgende situatie. Behandelen werkt dus averechts. Maar aangezien Nederland TBS inzet om mensen langer dan de maximale straf vast te zetten is in een geval als dit TBS een praktische oplossing. Long stay dan natuurlijk, zonder behandeling dus.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 19:04 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik mis de logica. Als je vaker problematisch gedrag hebt vertoond, heeft behandeling minder zin?
Ok, dan snap ik je punt beter. Dank voor de uitleg.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 19:11 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Het herhaaldelijk expres willen omver rijden van mensen maakt hem een psychopaat. Volgens een kennis bij reclassering kan je die mensen geen normaal schuldgevoel bijbrengen. Je maakt ze alleen maar sluwer om zich er uit te kunnen praten bij een volgende situatie. Behandelen werkt dus averechts. Maar aangezien Nederland TBS inzet om mensen langer dan de maximale straf vast te zetten is in een geval als dit TBS een praktische oplossing. Long stay dan natuurlijk, zonder behandeling dus.
Je kunt wel bezig blijven met je vragen maar die vragen boeien me niet omdat het me daar niet om gaatquote:Op donderdag 13 oktober 2022 12:59 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik zie daar niks staan over z'n psychische gesteldheid, welke diagnoses gesteld zijn, welke stoornissen hij heeft en in hoeverre dat behandelbaar is.
Dus kun je wat specifieker zijn? Waaruit maak jij op dat behandeling geen zin heeft?
Word jij nooit eens moe van jezelf en dat eeuwige politiek correcte geneuzel.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 12:59 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik zie daar niks staan over z'n psychische gesteldheid, welke diagnoses gesteld zijn, welke stoornissen hij heeft en in hoeverre dat behandelbaar is.
Dus kun je wat specifieker zijn? Waaruit maak jij op dat behandeling geen zin heeft?
Yup.. wanneer je na zo'n gebeurtenis alleen stopt om de schade aan je auto te bekijken.. tijdens een rechtszitting geen moment spijt betoont..tsja dan weet je al genoeg.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 08:56 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Je kunt wel bezig blijven met je vragen maar die vragen boeien me niet omdat het me daar niet om gaat
Bij het herhaaldelijk aanrijden en doodrijden van mensen moet het gewoon game over zijn. Die behandeling is zonde van het geld.
Wat weet je dan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:05 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Yup.. wanneer je na zo'n gebeurtenis alleen stopt om de schade aan je auto te bekijken.. tijdens een rechtszitting geen moment spijt betoont..tsja dan weet je al genoeg.
Ik vraag hem alleen waarom hij meent dat behandeling geen zin heeft. Wat is daar politiek correct aan?quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:05 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Yup.. wanneer je na zo'n gebeurtenis alleen stopt om de schade aan je auto te bekijken.. tijdens een rechtszitting geen moment spijt betoont..tsja dan weet je al genoeg.
PleunGodinquote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:05 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@Wereldgozer
@de_boswachter
quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:18 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
PleunGodin
Mollige meiden.nlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.@:wereldgozer
@:de_boswachterU MAD?
Stoel.quote:
Dat is gewoon geld wat door het putje gaat.quote:Op donderdag 13 oktober 2022 08:09 schreef Bloemkool het volgende:
Whole lot a Rosie!!!quote:
Dat is inderdaad politiek correct en lekker willen deugen.quote:Op vrijdag 14 oktober 2022 09:15 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik vraag hem alleen waarom hij meent dat behandeling geen zin heeft. Wat is daar politiek correct aan?
Ach neequote:Op zaterdag 15 oktober 2022 00:08 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Stel jouw kind zou door zo iemand zonder enige chroom platgereden worden. Dan zou jij vriendelijk goedendag zeggen tegen die persoon als die na een paar jaar tbs achter je bij de kassa staat?
Ik weet alleen dat de reclassering bij psychopaten geen behandeling aan raad omdat er over het algemeen enkel negatief resultaat is. Die mensen hebben totaal niet het idee iets fout te hebben gedaan en gebruiken een training alleen maar om sluwer te worden bij een volgende rechtszaak.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 02:08 schreef r_one het volgende:
Ik ben overigens ook wel benieuwd op basis waarvan jij nu al de conclusie trekt dat een psychopaat en TBS niet samengaan ... ervaringscijfers? PBC? andere bron? OP?
Hier wordt echter wel behandeling aangeraden, zo staat in het vonnis.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 08:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik weet alleen dat de reclassering bij psychopaten geen behandeling aan raad omdat er over het algemeen enkel negatief resultaat is. Die mensen hebben totaal niet het idee iets fout te hebben gedaan en gebruiken een training alleen maar om sluwer te worden bij een volgende rechtszaak.
Voor zover ik weet wijst de rechter TBS toe. De exacte invulling daarvan ligt volgens mij bij de kliniek. Zeker weten doe ik dat niet.quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 14:35 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hier wordt echter wel behandeling aangeraden, zo staat in het vonnis.
Ach nee. Wegkijken en maar blijven zeuren om cijfers. Realiteit doet er niet toe want we hebben de cijfers. Het is goed dat er mensen zijn die graag al het goede in iemand zien en dat die ook mee de regels bepalen. Dus ik snap je opmerking wel. Maar hoelang moet je daarin blijven doorgaan. Wanneer is het eens genoeg? Wanneer is het dan wel teveel? Als deze persoon 10 mensen dood rijdt? 20? 50? En waarom moet de conclusie gebasseerd zijn op de bekende psychologische theorieën? Want die kloppen altijd? Dat is nu de ultieme waarheid?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 02:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Ach nee, de "het zal jouw kind maar wezen" kaart wordt weer eens getrokken ... zwak verweer, kun je vast beter.
Ik ben overigens ook wel benieuwd op basis waarvan jij nu al de conclusie trekt dat een psychopaat en TBS niet samengaan ... ervaringscijfers? PBC? andere bron? OP?
Wie kijkt er weg? Waar lees je dat?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 23:29 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Ach nee. Wegkijken en maar blijven zeuren om cijfers. Realiteit doet er niet toe want we hebben de cijfers. Het is goed dat er mensen zijn die graag al het goede in iemand zien en dat die ook mee de regels bepalen. Dus ik snap je opmerking wel. Maar hoelang moet je daarin blijven doorgaan. Wanneer is het eens genoeg? Wanneer is het dan wel teveel? Als deze persoon 10 mensen dood rijdt? 20? 50? En waarom moet de conclusie gebasseerd zijn op de bekende psychologische theorieën? Want die kloppen altijd? Dat is nu de ultieme waarheid?
Gewoon even kijken op rechtspraak.nlquote:Op zaterdag 15 oktober 2022 16:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor zover ik weet wijst de rechter TBS toe. De exacte invulling daarvan ligt volgens mij bij de kliniek. Zeker weten doe ik dat niet.
Heb je een link naar het vonnis?
Als de realiteit kennelijk niet uit de cijfers blijkt, waaruit dan wel?quote:Op zaterdag 15 oktober 2022 23:29 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
Ach nee. Wegkijken en maar blijven zeuren om cijfers. Realiteit doet er niet toe want we hebben de cijfers. Het is goed dat er mensen zijn die graag al het goede in iemand zien en dat die ook mee de regels bepalen. Dus ik snap je opmerking wel. Maar hoelang moet je daarin blijven doorgaan. Wanneer is het eens genoeg? Wanneer is het dan wel teveel? Als deze persoon 10 mensen dood rijdt? 20? 50? En waarom moet de conclusie gebasseerd zijn op de bekende psychologische theorieën? Want die kloppen altijd? Dat is nu de ultieme waarheid?
De waarheid is dat het slachtoffer eens met hetzelfde of meer respect behandeld zou moeten worden als de dader. Blijkbaar vindt iedereen de dader erg zielig en is ermee begaan want die moet vooral terug in de samenleven. Dat is toch een klap in het gezicht van de slachtoffers. Zeker als het je je leven gekost heeft.quote:Op zondag 16 oktober 2022 01:28 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Als de realiteit kennelijk niet uit de cijfers blijkt, waaruit dan wel?
Wat bedoel je met de vraag wanneer het te veel is? Te veel voor wat? Voor TBS? Dat wordt bepaald door iemands psychische gesteldheid, niet door aantallen slachtoffers.
Op welke 'ultieme waarheid' zou jij je dan willen baseren? Bestaat die überhaupt?
Hoezo wordt een slachtoffer niet met respect behandeld?quote:Op zondag 16 oktober 2022 19:52 schreef Bloemkool het volgende:
De waarheid is dat het slachtoffer eens met hetzelfde of meer respect behandeld zou moeten worden als de dader.
Dat is totaal geen antwoord op mijn vragen.quote:Op zondag 16 oktober 2022 19:52 schreef Bloemkool het volgende:
[..]
De waarheid is dat het slachtoffer eens met hetzelfde of meer respect behandeld zou moeten worden als de dader. Blijkbaar vindt iedereen de dader erg zielig en is ermee begaan want die moet vooral terug in de samenleven. Dat is toch een klap in het gezicht van de slachtoffers. Zeker als het je je leven gekost heeft.
Je vragen zijn te moeilijk voor hemquote:Op zondag 16 oktober 2022 20:20 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Dat is totaal geen antwoord op mijn vragen.
https://nos.nl/artikel/25(...)oor-doodrijden-agentquote:Trucker krijgt in hoger beroep lagere straf voor doodrijden agent
Vrachtwagenchauffeur Willem M. is door het gerechtshof in Den Haag in hoger beroep veroordeeld tot negen jaar cel en tbs met dwangverpleging voor het doodrijden van een motoragent.
De straf is lager dan de straf die de rechtbank oplegde. In maart 2022 veroordeelde de rechtbank M. tot twaalf jaar cel en tbs met dwangverpleging voor doodslag. Na zijn gevangenisstraf mag hij tien jaar geen motorvoertuig besturen.
'Mensonterend en bruut'
Willem M. reed motoragent Arno de Korte op 7 juli 2021 van achteren aan na het negeren van een stopteken. Hij sleurde de motoragent zonder te remmen honderden meters mee met zijn vrachtwagen. Volgens het gerechtshof zag de vrachtwagenchauffeur de motoragent ruim op tijd en had hij voldoende tijd om te remmen.
Bij het opleggen van de straf heeft het hof de "mensonterende en brute wijze waarop de motoragent tijdens zijn werk het leven is verloren" meegewogen. Ook het feit dat de vrachtwagenchauffeur twee keer eerder een ongeluk veroorzaakte, speelde mee in het oordeel van het hof.
In 2015 reed M. een andere motoragent aan, waarbij deze zijn arm verloor. Toen was volgens de rechter opzet niet bewezen. Bij een incident in 2020 reed hij een oude vrouw in Rockanje dood. Uit politieonderzoek bleek toen dat hij dat ongeluk niet had kunnen voorkomen. Wel was de vrachtwagen bij beide incidenten te zwaar beladen.
Anders dan op eerdere zittingen, waar M. zei dat hij zich weinig van de aanrijdingen kon herinneren, gaf hij dit keer toe dat hij fouten heeft gemaakt en zei hij dat hij spijt heeft.
Het hof zegt niet waarom het op een lagere straf uitkwam dan de rechtbank, alleen dat het hof een eigen afweging maakt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |