abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8160482
Een der meest bijzondere bands binnen de hele metalmeuk:

Hoe komt het toch dat ik wel van Opeth houdt maar ik totaal niets van de extreme muziek van de meest death- en blackmetal-bands begrijp.

Misschien komt het omdat deze band wel met beide benen op de grond blijft staan. Zich niet druk maken over de kruistochten tegen het christendom (zo zinloos) of zich vergrijpen aan puberale teksten over half afgekloofde ledematen.
Opeth doet haar eigen ding met charmes die je zelden nog ergens ziet. De podiumpresentatie is sober en nooit overbodig overdreven.

Muzikaal zit het natuurlijk geweldig in elkaar. Perfecte balans van de extreme elementen van de death en blackmetal combineert met de zweverige klanken van 70's prog-rock. Heel dynamisch allemaal. Voor mij alleen al een reden om er een uur naar te luisteren. Moet ik bij Cannibal Corpse niet proberen.

ter volledigheid nog een discografie:

Orchid - 1995
Morningrise -1996
My Arms Your Hearse - 1998
Still Life - 1999
Blackwater Park - 2001
Deliverance - 2002
Damnation - 2003 (binnenkort!)

Uw opinie:

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 28-01-2003 20:42]

pi_8160512
* spring spring spring*
OPEEEETH!
pi_8160589
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 20:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoe komt het toch dat ik wel van Opeth houdt maar ik totaal niets van de extreme muziek van de meest death- en blackmetal-bands begrijp.

Misschien komt het omdat deze band wel met beide benen op de grond blijft staan. Zich niet druk maken over de kruistochten tegen het christendom (zo zinloos) of zich vergrijpen aan puberale teksten over half afgekloofde ledematen.
Opeth doet haar eigen ding met charmes die je zelden nog ergens ziet. De podiumpresentatie is sober en nooit overbodig overdreven.

Muzikaal zit het natuurlijk geweldig in elkaar. Perfecte balans van de extreme elementen van de death en blackmetal combineert met de zweverige klanken van 70's prog-rock. Heel dynamisch allemaal. Voor mij alleen al een reden om er een uur naar te luisteren. Moet ik bij Cannibal Corpse niet proberen.

Uw opinie:

Ik zou het geschreven hebben kunnen hebben...
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  dinsdag 28 januari 2003 @ 20:30:08 #4
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_8160692
quote:
Een der meest bijzondere bands binnen de hele metalmeuk:

[afbeelding]

Uw opinie:

Mooi geschreven

Ik heb ze (jammergenoeg) vorig jaar ontdekt, tijdens een riskmeeting, maar niet meteen wat ervan gekocht. Dit kwam eigenlijk pas veel later. Nu bezit ik 2 albums; "Blackwater park" en "Deliverence". Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geweldige muziek vind. Ik hou zelf totaal niet van Black of Death Metal (meer de 'rustigere' kant) maar deze muziek waardeer ik zeer zeker!

dinsdag 28 januari 2003 @ 21:27:01 #5
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_8162067
quote:
Moet ik bij Cannibal Corpse niet proberen.
Je geeft meteen het beste voorbeeld

Orchid en Deliverance kan ik het meeste waarderen. Hoewel ik Still Life niet ken.

quote:
maar deze muziek waardeer ik zeer zeker!
Op Deliverance staan anders flinke deathmetal stukken

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 28-01-2003 21:33]

pi_8162251
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 21:27 schreef Yokozuna het volgende:
Op Deliverance staan anders flinke deathmetal stukken
't gaat om het totaalplaatje
  dinsdag 28 januari 2003 @ 21:37:41 #7
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_8162330
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 21:34 schreef MuadDib het volgende:

[..]

't gaat om het totaalplaatje

Dan vind ik Deliverance nog de hardste
pi_8162411
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 21:37 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Dan vind ik Deliverance nog de hardste

Ondanks dat toch heel goed
  dinsdag 28 januari 2003 @ 22:04:05 #9
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_8162946
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 21:40 schreef MuadDib het volgende:

[..]

Ondanks dat toch heel goed

PLUS vooral, AFWISSELING. Daar is Opeth goed in.
  dinsdag 28 januari 2003 @ 22:45:37 #10
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_8163952
Toevallig heb ik juist Deliverance aanstaan.

Opeth is een geweldige band en behoort zeker en vast tot de top van mijn favorieten. Zoals gezegd is de afwisseling binnen en tussen de nummers één van de sterkste kanten van Opeth. Zoals hard en zacht en snel en langzaam feilloos in elkaar over gaan en harde grauwe grunts abrupt plaatsmaken voor waterzuivere zang... prachtig!

* Wacht in spanning af op Damnation...

4 maart Tivoli

Ze zijn hier fameus met m'n kloten aan het rammelen.
"I call, I call your tits."
Last.fm
  dinsdag 28 januari 2003 @ 22:49:01 #11
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_8164045
Ik ben ook Opeth liefhebber. Ik mis alleen nog Orchid en My Arms....

Wat deze band zo bijzonder maakt is, zoals Toffe al zei, de manier waarop de heren het extreme en krachtige van Death Metal weten te combineren met het serene en organische van '70s (prog)rock. Wat me ook erg bevalt aan Opeth - en wat ze met Blackwater Park een beetje op een lager pitje gezet hebben - zijn de volledig oncommerciele, onvoorspelbare songstructuren. Een Opeth nummer gaat alle kanten op en het is een avontuur op een van hun albums 'in kaart te brengen'.

Daarbij komt natuurlijk nog dat Mike Akerfeld een geweldige zanger is: zijn grunts zijn monsterlijk en krachtig maar het is vooral zijn zuivere zanglijnen die indruk maken; het is het scherpe contrast dat hij schept.

Ik verheug me iig erg op "Damnation", om te zien of Opeth een grotendeels akoestisch album toch als Opeth kan doen klinken.

pi_8165106
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 22:49 schreef Summoner het volgende:
Ik ben ook Opeth liefhebber. Ik mis alleen nog Orchid en My Arms....

Wat deze band zo bijzonder maakt is, zoals Toffe al zei, de manier waarop de heren het extreme en krachtige van Death Metal weten te combineren met het serene en organische van '70s (prog)rock. Wat me ook erg bevalt aan Opeth - en wat ze met Blackwater Park een beetje op een lager pitje gezet hebben - zijn de volledig oncommerciele, onvoorspelbare songstructuren. Een Opeth nummer gaat alle kanten op en het is een avontuur op een van hun albums 'in kaart te brengen'.

Daarbij komt natuurlijk nog dat Mike Akerfeld een geweldige zanger is: zijn grunts zijn monsterlijk en krachtig maar het is vooral zijn zuivere zanglijnen die indruk maken; het is het scherpe contrast dat hij schept.

Ik verheug me iig erg op "Damnation", om te zien of Opeth een grotendeels akoestisch album toch als Opeth kan doen klinken.

Opeth liefhebber meld zich hier ook
Ik moet alleen nog Orchid origineel kopen, heb hem al wel op mijn computer staan.
Je moet trouwens echt My arms your hearse halen! Echt geweldige cd!! Het is een vrij hard album vind ik, volgens mij hun meest duister album wat ze ooit gemaakt hebben. Vooral de nummers April Etheral en Demon of the Fall zijn zeer duister.

Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar Damnation. Ik verwacht zelf dat het weer een zeer goed album gaat worden, zoals we van ze gewend zijn. Toch zal het wel wennen zijn omdat dat album geen een grunt zal bevatten en voornamelijk akoestische gitaren en alleen clean electrische gitaren.

Mijn favoriete album tot nu toe is nog steeds Morningrise, gevolgd door Still Life. Maar eigenlijk is dit moeilijk te beoordelen omdat de albums best wel van elkaar verschillen en het allemaal zeer goede albums zijn!

"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_8669991
Dit is zekerste weten mijn favoriete band.. Zo geweldig gewoon. Ik speel/luister bijna alleen death metal, maar Opeth is gewoon anders dan alle anderen en boeit mij ook het meest. Technisch geweldig en het klinkt gewoon lekker

Ik heb vandaag de albums eindelijk besteld. (had ze op mp3, maar ik moet ze origineel hebben )

Ik ben erg benieuwd naar damnation iig

* d4rkl1ght heeft trouwens nog geen kaartje voor 4 maart

pi_8672173
quote:
Op zondag 23 februari 2003 18:33 schreef d4rkl1ght het volgende:
Dit is zekerste weten mijn favoriete band.. Zo geweldig gewoon. Ik speel/luister bijna alleen death metal, maar Opeth is gewoon anders dan alle anderen en boeit mij ook het meest. Technisch geweldig en het klinkt gewoon lekker

Ik heb vandaag de albums eindelijk besteld. (had ze op mp3, maar ik moet ze origineel hebben )

Ik ben erg benieuwd naar damnation iig

* d4rkl1ght heeft trouwens nog geen kaartje voor 4 maart

Ik heb ook geen kaartje, ik heb geen zin om midden in de week naar een concert te moeten en dan nog in utrecht ook, waarvan het een rotverbinding is om naar toe te gaan vanuit mij.
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
  zondag 23 februari 2003 @ 21:03:31 #15
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_8673273
quote:
Op zondag 23 februari 2003 20:19 schreef Pietjuh het volgende:
Ik heb ook geen kaartje, ik heb geen zin om midden in de week naar een concert te moeten en dan nog in utrecht ook, waarvan het een rotverbinding is om naar toe te gaan vanuit mij.
Ze staan die zaterdag en zondag ook in Groningen en Tilburg.
Last.fm
  zondag 23 februari 2003 @ 21:05:54 #16
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_8673330
ik moet echt eens een keer wat van hun aanschaffen(maar ja daar heb je ook geld voor nodig )
Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
He had a black case in his hands
Went through the back door and pulled out his gold companion
He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
pi_8673805
Nog maar 6 daagjes en dan begint de grote roadtrip richting het noorden om deze heilige band te aanschouwen.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
  zondag 23 februari 2003 @ 21:38:34 #18
43933 HomoDib
Gay-Cat From Hell!
pi_8674059
quote:
Op zondag 23 februari 2003 21:27 schreef FLIPNEUS het volgende:
Nog maar 6 daagjes en dan begint de grote roadtrip richting het noorden om deze heilige band te aanschouwen.
Ik kijk er nu al naar uit!

[Dit bericht is gewijzigd door HomoDib op 23-02-2003 21:42]

Een dag zonder Freddie is een dag niet geleefd...
  zondag 23 februari 2003 @ 21:40:01 #19
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_8674103
Opeth
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_8674216
* DimeBag heeft alle CD`s van Opeth
  zondag 23 februari 2003 @ 22:35:15 #21
9028 DeadKennedy
www.theidea.tk
pi_8675291
4 maart 2003, Tivoli Utrecht
be there or be square!
There is no real me: only an entity, something illusory. And though I can hide my cold gaze, and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
pi_8675386
quote:
Op zondag 23 februari 2003 22:35 schreef DeadKennedy het volgende:
be there or be square!
* ParanoidEv is een vierkantje zonder geld...
pi_8677244
* Square.

Opeth

It's my party and I'll cry if I want to.
pi_8677254
quote:
be there or be square!
En als ik nou 1 maart naar de Oosterpoort ga, wat ben ik dan?
pi_8677267
quote:
Op maandag 24 februari 2003 00:24 schreef FLIPNEUS het volgende:

[..]

En als ik nou 1 maart naar de Oosterpoort ga, wat ben ik dan?

een noordeling?
pi_8677279
quote:
Op maandag 24 februari 2003 00:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

een noordeling?

Ik kom uit Rotterdam. *bikkel*
  maandag 24 februari 2003 @ 00:26:47 #27
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8677293
Dat doet er niet toe

4 maart ben ik ook maar weer van de partij. Ik wil ze toch een keer hebben gezien met goed geluid graag (dat was op Dynamo wel anders ).

pi_8677607
quote:
Op maandag 24 februari 2003 00:26 schreef Vork het volgende:
Dat doet er niet toe

4 maart ben ik ook maar weer van de partij. Ik wil ze toch een keer hebben gezien met goed geluid graag (dat was op Dynamo wel anders ).

Kom jij ook op de Grienende Vrijgezellen Meet, naar ik hoorde uit betrouwbare bron ?

Ik heb dus gewoon geen geld voor Opeth. .

It's my party and I'll cry if I want to.
  maandag 24 februari 2003 @ 01:00:54 #29
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8677774
quote:
Op maandag 24 februari 2003 00:48 schreef AudreyHepburn het volgende:
Kom jij ook op de Grienende Vrijgezellen Meet, naar ik hoorde uit betrouwbare bron ?
Maar misschien alleen omdat ik die dag rond dat tijdspit ongeveer zeer toevallig in de buurt zou kunnen zijn
quote:
Ik heb dus gewoon geen geld voor Opeth. .
Ik ook niet, maar ik heb vrienden, naar het schijnt, waarvan er dus nog eentje 13 Euro van me krijgt. gelukkig heb ik dat tegen die tijd wel, tenminste dat was wel de bedoeling.
  maandag 24 februari 2003 @ 09:32:08 #30
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_8679350
quote:
Op maandag 24 februari 2003 00:26 schreef Vork het volgende:
De sfeer was er wel goed
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  maandag 24 februari 2003 @ 09:34:33 #31
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8679381
quote:
Op maandag 24 februari 2003 09:32 schreef MrTorture het volgende:
De sfeer was er wel goed
Dat zeker, maar dat was ook wel een beetje typisch aan het gehele festival. De plaats was goed, sfeer fantastisch, weer was perfect en het was niet te druk, niet te rustig. ik heb me echt vermaakt die dag. alleen kwa muziek en voornamelijk kwa geluid was het maar matigjes, maar niemand daar daar nog wat om gaf, want volgens mij heeft iedereen zich prima vermaakt.
pi_8679717
quote:
Datzelfde vroeg ik me ook al af, nooit gedacht dat ik er onder de indruk van zou zijn.
Echter sinds de aanschaf van Deliverance en Blackwater Park weet ik beter

eigenlijk wil ik ze nu ook wel allemaal

maandag 24 februari 2003 @ 10:11:56 #33
42858 Stormblast
Executeerd u mij.
pi_8679854
quote:
be there or be square!
Ik geloof dat ik een vierkantje moet zijn
Geen vervoer en geen cash
Turn My Eyes From This World, This Dying Place Is So Absurd.
  maandag 24 februari 2003 @ 15:38:28 #34
43606 OphiOn
Dark Fields For Brilliance
pi_8687395
quote:
Op maandag 24 februari 2003 15:38 schreef OphiOn het volgende:
check: http://www.digitalmetal.com/reviews.asp?cid=3946
Dat is een veelbelovende review, jammer dat 'Damnation' in plaats van maart waarschijnlijk pas in mei wordt uitgegeven.
Last.fm
pi_8690027
quote:
Op maandag 24 februari 2003 15:53 schreef Ascaroth het volgende:

[..]

Dat is een veelbelovende review, jammer dat 'Damnation' in plaats van maart waarschijnlijk pas in mei wordt uitgegeven.

Best goede review ja
Achja ik kan het geduld wel opbrengen tot mei, zo lang duurt dat nou ook weer niet
Wandelen in Noorwegen
pi_8729079
De release van Damnation zal op 14 April zijn

Ik zou eerst 1 maart naar Groningen gaan om Opeth te zien. Helaas moet ik nu hopen dat er nog kaartjes zijn voor 4 maart.

Overigens vind ik de support act, Madder Mortem, niet echt heel bijzonder. Hoewel Deadlands een leuk album is vind ik hem te snel eentonig worden. Daar komt ook nog bij dat ik vrouwelijke clean vocals vaak niet leuk vind. Maarja Opeth gaat de avond helemaal top maken.

pi_8738694
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 14:28 schreef Subterranean het volgende:
Overigens vind ik de support act, Madder Mortem, niet echt heel bijzonder. Hoewel Deadlands een leuk album is vind ik hem te snel eentonig worden. Daar komt ook nog bij dat ik vrouwelijke clean vocals vaak niet leuk vind. Maarja Opeth gaat de avond helemaal top maken.
Ik kende het verder niet, maar had laatst een MP3 van maddermortem.com gedownload. Wat een afschuwelijke stem heeft dat mens zeg...
Last.fm
pi_8740303
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 21:49 schreef Ascaroth het volgende:

[..]

Ik kende het verder niet, maar had laatst een MP3 van maddermortem.com gedownload. Wat een afschuwelijke stem heeft dat mens zeg...

Net als de naam van de band
Wandelen in Noorwegen
pi_8740309
ik ga ze zondag zien..sta op de gastenlijst van het metalfest in 013!:) anyway: ik heb ze op DOA gezien en het geluid was echt vreselijk daar waardoor ik niet heb kunnen genieten van hun muziek, maar ik vind hun cd's erg goed, dus ik denk dat ze het met dit optreden welweer goed gaan maken:)
  woensdag 26 februari 2003 @ 23:41:59 #41
18413 Summoner
pi_8742149
Madder Mortem is cool en zal jullie nog verbazen!!!
pi_8743418
Ik wilde eigenlijk graag zondag Opeth zien, maarja ik zit altijd met vervoer (ik haat openbaar vervoer) en te weinig geld Best kut.

Misschien zie ik ze ooit nog eens

pi_8743454
ik wil wel naar Utrecht maar ik denk niet dat m'n portemonnee het gaat toelaten

en zo heel goed ken ik ze ook (nog) niet..

maar nrs als The Moor, Still Day Beneath The Sun, Harvet en Face of Melinda zijn super!

pi_8744211
Ik ga voor Paradise Lost a.s. zondag maar Opeth wil ik zeer zeker niet missen.
Live fast, die young...
  zondag 2 maart 2003 @ 01:34:32 #45
2408 MuadDib
Getrouwd!
pi_8806325
Het was een reis door half Nederland, we zijn bijna doodgereden, bijna in elkaar geslagen door hooligans en we moesten door een verschrikkelijk voorprogramma heenbijten...

...maar wat was Opeth fucking, fucking goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

...en nu tijd voor een biertje..

zondag 2 maart 2003 @ 02:40:19 #46
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8807565
Ik ben erg benieuwd disndag! speelde ze ook nieuwerst wrk en zoja hoe was dat, hoe klonk dat?
  zondag 2 maart 2003 @ 02:48:08 #47
9776 FLIPNEUS
Let's rawk!
pi_8807680
quote:
Op zondag 2 maart 2003 02:40 schreef Vork het volgende:
Ik ben erg benieuwd disndag! speelde ze ook nieuwerst wrk en zoja hoe was dat, hoe klonk dat?
Ze speelden niks van Damnation, daar gaan ze apart voor touren binnenkort.
  zondag 2 maart 2003 @ 02:48:51 #48
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8807694
quote:
Op zondag 2 maart 2003 02:48 schreef FLIPNEUS het volgende:
Ze speelden niks van Damnation, daar gaan ze apart voor touren binnenkort.
Dan kan ik in ieder geval het een en ander nog meezingen mocht ik daar behoefte aan hebben.
  zondag 2 maart 2003 @ 06:21:58 #49
31186 0_o
See my shadow changing
pi_8808471
Ik heb gewoon geen geld meer :S De maand is nét begonnen, maar ik ben alweer bijna blut..
Wel jammer, want het voorprogramma had ik ook wel willen zien.

Overigens is 'Advent' mijn favoriete nummer en 'My Arms, Your Hearse' mijn favoriete album

You're lying to your self again, suicidal imbecile
pi_8809549
goeie band opeth
  dinsdag 4 maart 2003 @ 12:43:49 #51
9028 DeadKennedy
www.theidea.tk
pi_8855428
damn ik heb nog een kaartje over voor vanavond in de tivoli, iemand?
There is no real me: only an entity, something illusory. And though I can hide my cold gaze, and you can shake my hand and feel flesh gripping yours and maybe you can even sense our lifestyles are probably comparable... I simply am not there.
  dinsdag 4 maart 2003 @ 12:44:37 #52
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8855453
quote:
Op dinsdag 4 maart 2003 12:43 schreef DeadKennedy het volgende:
damn ik heb nog een kaartje over voor vanavond in de tivoli, iemand?
V&A
  woensdag 5 maart 2003 @ 01:31:13 #53
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8875479
En daar ben ik weer. Dat was me welweer een goed optredens, des Opeths. Ze speelde alleen wel erg eeuhm hard,m'n oren suizen nu nog na. Misschien moet ik de volgende keer toch wat meer in het midden gaan staan Maar ondanks dat heb ik me prima vermaakt

dat Madder Mortem overgens (het voorprogramma) viel gelukkig wel mee, ik had erger verwacht namelijk. Desondanks blijft het wel een beetje oninteressante dertien-in-een-dozijn-herrie.

O en Anton, volgens mij zag ik je daar nog ergens staan.

pi_8912514
Ik snap dat hele Opeth gebeuren helemaal niet. Er komen hordes mensen op muziek af die vrij non-standaard is. Ik verwacht eerder veel mensen bij bands die de wat meer gangbare muziek spelen en exraverter op het podium zijn.

Ik zeg niet dat Opeth een slechte band is, maar ik heb toch wel het idee dat ze lichtelijk gehypt zijn. Opeens liepen er volkstammen met Opeth shirts rond. Opeth lijkt mij eerder muziek voor een selecte groep mensen, want het blijft aparte muziek. Vrij traag, experimenteler qua muziek, en vaak geziene metalcliche´s ontbreken.

Ik heb een klein stukje van Opeth gezien in de Tivoli, en daarna ben ik pleiten gegaan. Aan mij is deze muziek niet besteed, omdat ik eerder van snelle en hypermelodieuze dingen houd.

Madder Mortem heb ik wel compleet uitgekeken, en ik vond het wel een goede band. Aardige zangeres en mooie muziek. Ook weer niet legendarisch ofzo

pi_8912867
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 15:27 schreef Vagevuur het volgende:
Ik snap dat hele Opeth gebeuren helemaal niet. Er komen hordes mensen op muziek af die vrij non-standaard is. Ik verwacht eerder veel mensen bij bands die de wat meer gangbare muziek spelen en exraverter op het podium zijn.

Ik zeg niet dat Opeth een slechte band is, maar ik heb toch wel het idee dat ze lichtelijk gehypt zijn. Opeens liepen er volkstammen met Opeth shirts rond. Opeth lijkt mij eerder muziek voor een selecte groep mensen, want het blijft aparte muziek. Vrij traag, experimenteler qua muziek, en vaak geziene metalcliche´s ontbreken.

dit siert de band. Je moet er toch niet aandenken dat een band als Opeth nog duivelse symbolen gaat gebruiken. Of tijdens de aankondiging van nummers net zo gaat grunten als tijdens de nummers. Nee, deze mensen zijn volwassen.
pi_8914146
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 01:31 schreef Vork het volgende:
En daar ben ik weer. Dat was me welweer een goed optredens, des Opeths. Ze speelde alleen wel erg eeuhm hard,m'n oren suizen nu nog na. Misschien moet ik de volgende keer toch wat meer in het midden gaan staan Maar ondanks dat heb ik me prima vermaakt

dat Madder Mortem overgens (het voorprogramma) viel gelukkig wel mee, ik had erger verwacht namelijk. Desondanks blijft het wel een beetje oninteressante dertien-in-een-dozijn-herrie.

O en Anton, volgens mij zag ik je daar nog ergens staan.

Goh Opeth, ken ze al heel lang. Heb ze de eerste keer gezien live als voorprogramma van cradle of filth in de baroeg. Toen was net MorningRise uit. Toen was ik onwijze fan maar ik moet wel zeggen dat weinig groei vertonen en dat is waarom ik ze de laatste jaren gewoon saai vind geworden. Live vond ik het afgelopen zondag best aardig weer is (ook al blijven de ouwe nummers wel tig keer beter als het nieuwe werk).

Vork, kan je me dat dozijn dan is aanwijzen? Wil wel meer madder mortum bands horen (madder mortum is echt niet zo'n standaard band, luister dan nog maar is goed naar de cd (of live)!)

donderdag 6 maart 2003 @ 17:09:34 #57
3878 Vork
Manisch creatief
pi_8915241
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 16:27 schreef _Etter_ het volgende:
Vork, kan je me dat dozijn dan is aanwijzen? Wil wel meer madder mortum bands horen (madder mortum is echt niet zo'n standaard band, luister dan nog maar is goed naar de cd (of live)!)
Niet te letterlijk nemen. Nee met wat ik had gehoord, leek het net alsof ik het vaker heb gehoord, en echt nee van die band had ik nog nooit gehoord. Ok er zijn een hele hoop bands die stukken minder origineel zijn, dat moet ik wel toegeven, maar voor mij kwam het niet echt over als iets 'nieuws'.
pi_8936893
quote:
Op donderdag 6 maart 2003 17:09 schreef Vork het volgende:

[..]

Niet te letterlijk nemen. Nee met wat ik had gehoord, leek het net alsof ik het vaker heb gehoord, en echt nee van die band had ik nog nooit gehoord. Ok er zijn een hele hoop bands die stukken minder origineel zijn, dat moet ik wel toegeven, maar voor mij kwam het niet echt over als iets 'nieuws'.

nieuw is het ook niet echt, alleen wel goed gedaan. Heb nog niet zoveel bands gehoord die af en toe klinkt als een nu metal band en 2 seconde later weer als de 3rd and the mortal, ze mixen het allemaal wel goed.
  zondag 9 maart 2003 @ 11:02:35 #59
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_8974880
Nieuwe album is gelekt..
pi_8975420
quote:
Op zondag 9 maart 2003 11:02 schreef Deliverance het volgende:
Nieuwe album is gelekt..
Net zoals bij deliverance destijds
Ik ga hem zeker niet downloaden, ik wacht wel tot hij in ned uit komt. Dan is de verassing groter!
Wandelen in Noorwegen
  zondag 9 maart 2003 @ 13:34:33 #61
18413 Summoner
pi_8977960
quote:
Op zondag 9 maart 2003 11:53 schreef Pietjuh het volgende:
Net zoals bij deliverance destijds
Ik ga hem zeker niet downloaden, ik wacht wel tot hij in ned uit komt. Dan is de verassing groter!
Inderdaad! Hopelijk verschijnt er van Damnation ook een beperkte digipack oplage!
  zondag 9 maart 2003 @ 14:32:26 #62
11502 nipeng
The last ride is free
pi_8979213
Heb zelf Still life, een prima album.
Het experimentele, de wisselingen (rustig vs ruig, grunt vs zuivere zang) maken Opeth juist zo interessant. Een prettige variatie in het metalgenre.

Ik heb ze nu tweemaal live gezien en ik vind ze dan wat tam spelen.

pi_8980396
quote:
Op zondag 9 maart 2003 13:34 schreef Summoner het volgende:

[..]

Inderdaad! Hopelijk verschijnt er van Damnation ook een beperkte digipack oplage!

Alhoewel ik een normaal doosje ook niet erg vind
Ik heb van Deliverance ook de digipack uitgave!
Wandelen in Noorwegen
  zondag 9 maart 2003 @ 15:29:20 #64
43606 OphiOn
pi_8980484
Ik ben nu aan het luisteren naar 'Damnation', heb vandaag ook een pre-order gedaan.
[......]
  zondag 9 maart 2003 @ 16:26:37 #65
42858 Stormblast
Executeerd u mij.
pi_8982047
Wanneer komt ie dan???????
Turn My Eyes From This World, This Dying Place Is So Absurd.
  zondag 9 maart 2003 @ 22:42:12 #66
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_8993025
quote:
Op zondag 9 maart 2003 16:26 schreef Stormblast het volgende:
Wanneer komt ie dan???????
Volgens www.opeth.com wordt 'Damnation' in Europa op 14 april uitgebracht.

Vorige week Opeth in Tivoli was echt geweldig trouwens!

Last.fm
  zondag 9 maart 2003 @ 23:05:57 #67
18413 Summoner
pi_8993816
quote:
Op zondag 9 maart 2003 15:25 schreef Pietjuh het volgende:
Ik heb van Deliverance ook de digipack uitgave!
Yeah, brothers in digipack!!
  maandag 10 maart 2003 @ 09:41:03 #68
34079 dantes_inferno86
ik heb altijd gelijk
pi_8999109
Ik heb inmiddels ook het licht gezien door middel van de cd morningrise.Heb nu ook al deliverance besteld
Last night I saw a man walkin' toward a club in Harlem
He had a black case in his hands
Went through the back door and pulled out his gold companion
He closed his eyes and played all night like a self-taught spiritual man
pi_9175159
Damnation!

Hij is goed! Maar meer zeg ik niet. Je zult mij niet horen zeggen dat dit een kei-goede plaat is!

voor de aardigheid eens op dit metalforum kijken. http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=598011

sommige mensen hebben het niet begrepen, denk ik dan..

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 17-03-2003 13:18]

pi_9186661
Damnation is inderdaad heel erg sweet. De Mellotron keyboards zijn en die basslijnen!

Even wachten totdat ie in de winkels ligt!

maandag 17 maart 2003 @ 19:25:49 #71
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_9186980
Opeth is mij iets te rustig, dan heb ik liever afgehakte ledematen.
Tsja .....
pi_9188928
quote:
Op maandag 17 maart 2003 19:25 schreef ghettoman het volgende:
Opeth is mij iets te rustig, dan heb ik liever afgehakte ledematen.
ga dan maar naar dit mooie topic: Grindcore
  maandag 17 maart 2003 @ 22:33:09 #73
33 Anton
A flower?
pi_9192201
naar Vork Jij hebt me voor het eerst Opeth laten horen geloof ik...

Ik had dit hele topic nog niet gezien... maar ik ben ook behoorlijk gek van Opeth Ik heb weinig meer toe te voegen aan alle goeie dingen die genoemd zijn, het zijn een stel geweldige muzikanten, en de muziek die ze samen maken is hemels.

Everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon
(Ik scrobbel ook audio)
  dinsdag 18 maart 2003 @ 20:43:33 #74
43606 OphiOn
pi_9215148
quote:
Op maandag 17 maart 2003 22:33 schreef Anton het volgende:
naar Vork Jij hebt me voor het eerst Opeth laten horen geloof ik...

Ik had dit hele topic nog niet gezien... maar ik ben ook behoorlijk gek van Opeth Ik heb weinig meer toe te voegen aan alle goeie dingen die genoemd zijn, het zijn een stel geweldige muzikanten, en de muziek die ze samen maken is hemels.

Anton is oke ole ole!
[......]
pi_9272248
mega-band!!!
En live ook ernstig goed! ik blijf het lachen vinden als je in 90 min. maar 9 nummers kwijt kunt...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  donderdag 20 maart 2003 @ 23:57:59 #76
36718 ghettoman
In the ghetto .....
pi_9273551
quote:
Op maandag 17 maart 2003 20:32 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

ga dan maar naar dit mooie topic: Grindcore

Met een stoeptegel over een ijzeren plaat schuiven terwijl er een varken wordt gekeeld kan ik niet echt tot mijn favorieten rekenen.
Tsja .....
pi_9716960

vanaf vandaag bij de betere platenagrariër!

www.opeth.com werkelijk een mooie, toffe site!

vrijdag 11 april 2003 @ 13:00:12 #78
43606 OphiOn
pi_9717064
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 12:53 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[afbeelding]

vanaf vandaag bij de betere platenagrariër!

www.opeth.com werkelijk een mooie, toffe site!

Yeah! idd een mooie site.. De CD had ik al gepre-ordered.
[......]
pi_9718509
Lees trouwens net op de Lowlands site dat ze de mensjes daar komen vermaken in augustus.
  vrijdag 11 april 2003 @ 15:50:42 #80
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_9720471
HEERSCH!
Toch maar overwegen om naar Lowlands te gaan..
  vrijdag 11 april 2003 @ 16:05:58 #81
43606 OphiOn
pi_9720882
Opeth - Blackwater Park

Passion. That's what Blackwater Park is all about. Pure, unadulterated passion. Forget that Opeth display musical ability and know-how that is rivaled by few. Forget that the ending to The Leper Affinity goes from what can only be described as one of the greatest jam sessions ever, to a beautiful, yet melancholic pianistic epilogue. Forget that Harvest is one of the greatest acoustic songs ever written. Forget that Blackwater Park contains the perfect metal riff. Forget that Mikael Akerfeld quite possibly has the best voice in all of music. Forget that every moment of this album will make you stand in awe of what you're hearing. Why should you forget all that? Because none of it matters.

What matters is that Opeth's music connects with the listener on a level that no other band has ever obtained. Just what that level is can't be defined. It can only be felt. And the only way to feel it is to listen. And I do mean LISTEN. You shouldn't do so much as twiddle your thumbs during the play of this, or any other of their albums. You would only be hurting yourself. Their only rivals in this department would be the immortal classical composers, such as Bach, Beethoven and Mozart. But Opeth still beats them out.

I can't tell you how difficult it is for me to rate this at all. By doing so, I'm implying that Blackwater Park, and indeed all of Opeth's works, can be somehow compared with any other album by any other band. That is simply not true. I have given perfect 10's to bands that don't even register on the scale when compared to Opeth. The very fact that I'm pretending to be worthy enough to even discuss Opeth's music is an unforgivable sin. No amount of words in this, or any other, language can begin to describe the tapestry of emotions on this, or any of their albums. Opeth's creations transcend not only metal, but art itself. This is the language of the soul.

Deze review kwam ik tegen op metalstorm.ee En ik ben het voor 100% eens met de reviewer. Werkelijk een prachtige review!

[......]
pi_9720929
je kunt ook overdrijven haha.. maar er zit wel wat in.... zo'n Bach en Beethoven worden natuurlijk zwaar overschat...
  vrijdag 11 april 2003 @ 16:11:51 #83
43606 OphiOn
pi_9721016
quote:
Op vrijdag 11 april 2003 16:07 schreef Toffe_Ellende het volgende:
je kunt ook overdrijven haha.. maar er zit wel wat in.... zo'n Bach en Beethoven worden natuurlijk zwaar overschat...
Dat vind ik nou juist niet, maar is jouw mening uiteraard.
[......]
  vrijdag 9 mei 2003 @ 21:48:47 #84
54580 klammezak
met je kanus in me anus....
pi_10329297
Opeth Kadeth
woonachtig te Sproeipoepistan
pi_10329977
sinds eergisteren ben ik de trotse bezitter van Damnation (in Limited Edition digipak)!

Ow ja, om ff terug te komen op Madder Mortem, ik vind ze heel erg goed. Ik heb ze een tijdje geleden gezien in 013 als onderdeel van Metalfest 2003, en de dag daarna hun nieuwe album gehaald.

- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  zondag 11 mei 2003 @ 15:12:44 #86
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_10354007
Hehe die reviewer kan echt enorm overdrijven!
En Harvest is helemaal niet beste akoestische nummer, dat is Face of Melinda
Ik vind zelf dat het na Still Life alleen maar minder is geworden met opeth. Blackwater Park vind ik nog steeds een van de minder goede Opeth albums. De liedjes pakken me gewoon niet zo erg als op Orchid en Still Life. Morningrise en MAYH zijn ook echt geweldige album met grote diversiteit erin.

Deliverance en Damnation vind ik echt niet zo heel erg speciale cd's. Het is allemaal meer van het zelfde gebleven, vooral bij Deliverance. Er stonden wel goede nummers op daar niet van, maar ze staken nergens boven uit. Hetzelfde is met Damnation vind ik

Wandelen in Noorwegen
  zondag 11 mei 2003 @ 15:48:40 #87
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_10354530
quote:
Op zondag 11 mei 2003 15:12 schreef Pietjuh het volgende:
Hehe die reviewer kan echt enorm overdrijven!
En Harvest is helemaal niet beste akoestische nummer, dat is Face of Melinda
Ik vind zelf dat het na Still Life alleen maar minder is geworden met opeth. Blackwater Park vind ik nog steeds een van de minder goede Opeth albums. De liedjes pakken me gewoon niet zo erg als op Orchid en Still Life. Morningrise en MAYH zijn ook echt geweldige album met grote diversiteit erin.

Deliverance en Damnation vind ik echt niet zo heel erg speciale cd's. Het is allemaal meer van het zelfde gebleven, vooral bij Deliverance. Er stonden wel goede nummers op daar niet van, maar ze staken nergens boven uit. Hetzelfde is met Damnation vind ik

Hmm, ik vind Orchid juist vrij saai, met uitzondering van enkele nummers. Blackwater Park vind ik juist weer een van de beste. Het zijn eigenlijk albums van een constant hoog niveau, er zit niet echt een matige tussen, met uitzondering (voor mij dan) Orchid.
  zondag 11 mei 2003 @ 17:11:53 #88
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_10356251
quote:
Op zondag 11 mei 2003 15:48 schreef Deliverance het volgende:

[..]

Hmm, ik vind Orchid juist vrij saai, met uitzondering van enkele nummers. Blackwater Park vind ik juist weer een van de beste. Het zijn eigenlijk albums van een constant hoog niveau, er zit niet echt een matige tussen, met uitzondering (voor mij dan) Orchid.

Constant hoog niveau, maar ik mijn gehoor telkens dezelfde truckendoos. Hoewel de laatste 2 albums bv. veel verschillen vind ik Opeth eigenlijk juist niet meer progressief bezig.

Ze hebben echt een eigen wat ze telkens op elk album gebruiken, na een paar seconde melodie gehoord te hebben weet je al dat het Opeth is, welk album dan ook. Ik vind het niet echt storend, maar het wordt wel saai na een tijdje.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 11-05-2003 17:21]

zondag 11 mei 2003 @ 17:44:05 #89
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_10356750
quote:
Op zondag 11 mei 2003 17:11 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Constant hoog niveau, maar ik mijn gehoor telkens dezelfde truckendoos. Hoewel de laatste 2 albums bv. veel verschillen vind ik Opeth eigenlijk juist niet meer progressief bezig.

Ze hebben echt een eigen wat ze telkens op elk album gebruiken, na een paar seconde melodie gehoord te hebben weet je al dat het Opeth is, welk album dan ook. Ik vind het niet echt storend, maar het wordt wel saai na een tijdje.

Ik vind dat het geluid van Opeth toch wel behoorlijk is veranderd in de loop der albums. Zo waren de eerste 2 albums volgestouwd met twin guitar melodies, en zat de opbouw toch vrij anders in elkaar dan tegenwoordig. Vanaf My armse, your Hearse meer een overstap naar wat meer technische dingen, een meer heavier sound, met als hoogtepunt van die stijl Blackwater Park.
Wel blijft Opeth een herkenbare sound houden, maar welke band heeft dat nou niet?
  zondag 11 mei 2003 @ 19:09:20 #90
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_10357964
Ik doel vooral op de melodielijntjes van Opeth, vanaf Black Water park is het "progressieve" er voor mij wel af.

[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 11-05-2003 19:19]

zondag 11 mei 2003 @ 19:44:33 #91
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_10358570
quote:
Op zondag 11 mei 2003 17:44 schreef Deliverance het volgende:
Ik vind dat het geluid van Opeth toch wel behoorlijk is veranderd in de loop der albums. Zo waren de eerste 2 albums volgestouwd met twin guitar melodies, en zat de opbouw toch vrij anders in elkaar dan tegenwoordig. Vanaf My armse, your Hearse meer een overstap naar wat meer technische dingen, een meer heavier sound, met als hoogtepunt van die stijl Blackwater Park.
Wel blijft Opeth een herkenbare sound houden, maar welke band heeft dat nou niet?
Ik vond dat ze na still life beetje vast zijn blijven haken in hun stijl. Blackwater park heeft ongeveer dezelfde stijl gitaar riffs maar dan met een wat duisterdere klankkleur. Daarna is het ook niet echt progressiever geworden. Behalve bij damnation dan wat toch wel wat anders is
Wandelen in Noorwegen
pi_10358691
Opeth is zo'n band die ik wel van naam ken enzow... maar heb me d'r nog nooit in verdiept (in de Muziek dan)
Maargoed, op Fields of Rock en Graspop ga ik ze live aan het werk zien, dus dan ga ik oordelen
  zondag 11 mei 2003 @ 23:11:46 #93
18413 Summoner
pi_10363306
quote:
Op zondag 11 mei 2003 19:44 schreef Pietjuh het volgende:
Ik vond dat ze na still life beetje vast zijn blijven haken in hun stijl. Blackwater park heeft ongeveer dezelfde stijl gitaar riffs maar dan met een wat duisterdere klankkleur. Daarna is het ook niet echt progressiever geworden. Behalve bij damnation dan wat toch wel wat anders is
Ik ben het met je eens, met uitzondering van de kwaliteit van "Blackwater Park", dat ik erg waardeer vanwege de keuze om wat meer pakkende nummers te schrijven. "Blackwater Park" valt op vanwege de *toegankelijkheid*.

Maar idd, "Deliverance" was niet zo fantastisch, eigenlijk meer van hetzelfde. "Damnation" vind ik wel verfrissend, maar ik hoop niet dat Opeth hierna weer met een album als "Deliverance" komt.

pi_10363373
quote:
Op zondag 11 mei 2003 23:11 schreef Summoner het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, met uitzondering van de kwaliteit van "Blackwater Park", dat ik erg waardeer vanwege de keuze om wat meer pakkende nummers te schrijven. "Blackwater Park" valt op vanwege de *toegankelijkheid*.

Maar idd, "Deliverance" was niet zo fantastisch, eigenlijk meer van hetzelfde. "Damnation" vind ik wel verfrissend, maar ik hoop niet dat Opeth hierna weer met een album als "Deliverance" komt.

Ik hoop dat ze een bloemlezing uit hun ouevre houden op het volgende album. Nog afwisselender en van mij mogen zo ook wel wat pakkender kortere nummers maken. Maar uiteraard geen uitverkoop en met een onmiskend Opeth-geluid.. Het wordt in elk geval een moeilijk keuze voor de mannen van Opeth.
pi_10720034
Wilde een nieuw topic openen over deze gasten, maar zag dat er al een bestond, dus hier ff wat ik kwijt wil:

Ik ben aan het luisteren geslagen vanaf dat ze in de line up van Fields Of Rock stonden. Deze gasten zijn echt wel Super!
Elk nummer dat ik nog niet gehoord heb en voor het eerst luister, klinkt bekend... Favo nummer op dit moment is Deliverance.

Ik ga ze 15 juni live zien, en hoop maar dat de zanger net zo goed live zingt en grunt als op de plaat.

::Y)

In The Presence Of Enemies!
  dinsdag 27 mei 2003 @ 23:09:39 #96
18413 Summoner
pi_10721966
quote:
Op zondag 11 mei 2003 23:14 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik hoop dat ze een bloemlezing uit hun ouevre houden op het volgende album. Nog afwisselender en van mij mogen zo ook wel wat pakkender kortere nummers maken. Maar uiteraard geen uitverkoop en met een onmiskend Opeth-geluid.. Het wordt in elk geval een moeilijk keuze voor de mannen van Opeth.
Persoonlijk zie ik het niet goed gaan. Ik vind dat Opeth z'n progressieve reputatie de laatste paar jaar geen eer meer aan doet.
pi_10798360
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 23:09 schreef Summoner het volgende:

[..]

Persoonlijk zie ik het niet goed gaan. Ik vind dat Opeth z'n progressieve reputatie de laatste paar jaar geen eer meer aan doet.

Ja, ik kan me goed voorstellen hoe het komt dat je dat denkt. Deliverance is nauwelijks een stap vooruit te noemen. Damnation op zich wel, maar de toekomst van Opeth is niet van die laatste afhankelijk denk ik. Ik hoop op een hele onverwachte plaat. Experimenteel door het gebruik van oosterse instrumenten of voor mijn part iets triphopachtigs. Zolang het maar Opeth blijft!
pi_11326767
Ik heb ze nu op de fields live gezien. Ik ben echt onder de indruk van die gasten. Ze waren live gewoon zoals op cd, en dat voor in een tent!!

Ik heb de bovengenoemde cd nu ook, en ik raak maar niet uitgeluisterd.

is het z'on geniale cd???? ik vind overigens van wel, reakties??

pi_11328102
quote:
Op maandag 23 juni 2003 21:33 schreef Ibanez het volgende:
Ik heb ze nu op de fields live gezien. Ik ben echt onder de indruk van die gasten. Ze waren live gewoon zoals op cd, en dat voor in een tent!!

Ik heb de bovengenoemde cd nu ook, en ik raak maar niet uitgeluisterd.

is het z'on geniale cd???? ik vind overigens van wel, reakties??

moet je is morningrise luisteren, dat is hun doorbraak cd en dat is ook wel te horen
pi_11350024
Okeej, ga ik doen!!! tnx
pi_11350123
BLACKWATER PARK

pi_11377840
ik heb de albums die opeth uit heeft gebracht, opgesomd, en kom uit op deze:

My arms, your hearse (2000)

1. Prologue

2. April Ethereal

3. When

4. Madrigal

5. The Amen Corner

6. Demon Of The Fall

7. Credence

8. Karma

9. Epilogue

10. Circle Of The Tyrant

11. Remember Tomorrow

Morning Rise (2000)

1. Advent

2. The Night And The Silent Water

3. Nectar

4. Black Rose Immortal

5. To Bid You Farewell

6. Eternal Soul Torture (bonus track)

Orchid (2000)

1. In Mist She Was Standing

2. Under The Weeping Moon

3. Silhouette

4. Forest Of October

5. The Twilight Is My Robe

6. Requiem

7. The Apostle In Triumph

8. Into The Frost Of Winter

Still life (2001)

1. The Moor

2. Godhead's Lament

3. Benighted

4. Moonlapse Vertigo

5. Face Of Melinda

6. Serenity Painted Death

7. White Cluster

Black water park (2001)

1. The Leper Affinity

2. Bleak

3. Harvest

4. The Drapery Falls

5. Dirge For November

6. The Funeral Portrait

7. Patterns In The Ivy

8. Blackwater Park

Deliverance
1. Wreath

2. Deliverance

3. A Fair Judgement

4. For Absent Minds

5. Master's Apprentices

6. By The Pain I See In Others

Damnation (2003)

1. Windowpane

2. In My Time Of Need

3. Death Whispered A Lullaby

4. Closure

5. Hope Leaves

6. To Rid The Disease

7. Ending Credits

8. Weakness

Klopt dit een beetje, of zitten er albums tussen die er niet tussen horen, of ben er een paar vergeten....

Ik wil ze iig allemaal in mijn verzameling hebben want ik vind Opeth dus geniaal....

woensdag 25 juni 2003 @ 22:20:02 #103
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_11378710
quote:
Op woensdag 25 juni 2003 21:46 schreef Ibanez het volgende:
Klopt dit een beetje, of zitten er albums tussen die er niet tussen horen, of ben er een paar vergeten....
Dit zijn inderdaad de zeven albums die Opeth gemaakt heeft, de chronologische lijn in je overzicht is echter niet geheel juist... Nou, eigenlijk verre van juist.

edit- De discografische gegevens van Toffe_Ellende aan het begin van dit topic zijn trouwens wel kloppend.

Last.fm
  zaterdag 28 juni 2003 @ 14:49:44 #104
54586 tjaptjap
neuk aan m'n jeus
pi_11430503
Welk nummer vinden jullie het beste op Blackwater park??
Er moet meer gejeukt worden in Nederland
pi_11437349
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 14:49 schreef tjaptjap het volgende:
Welk nummer vinden jullie het beste op Blackwater park??
the Drapery Falls
  zaterdag 28 juni 2003 @ 23:07:14 #106
13783 Anthraxx
pi_11437390
quote:
Op zaterdag 28 juni 2003 23:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

the Drapery Falls

En Bleak als een goede tweede naar mijn mening
pi_11437488
The Leper Affinity
  dinsdag 29 juli 2003 @ 19:24:03 #108
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_12097654
Er is een video uit van Windowpane (van Damnation).
Zover ik weet is dit legaal, dus kan ik de link hier neer pleuren.

Hoge kwaliteit:
http://fctvplus.net/~mattmasi/Opeth%20-%20Windowpane%20(Headbanger's%20Ball)%20SVCD.mpg
Lagere kwaliteit:
http://fctvplus.net/~mattmasi/Opeth%20-%20Windowpane%20(Headbanger's%20Ball)%20small.mpg

Als de video het niet doet, heb je een de codec niet.
Download codecs op:
http://hellninjacommando.com/defilerpak/

donderdag 28 augustus 2003 @ 23:46:09 #109
13783 Anthraxx
pi_12796631
Even mijn review van Deliverance en Damnation spammen

http://frontpage.fok.nl/review.fok?doc=1063&page=6

7 pagina's, inclusief biografie etc

pi_12803442
Alsje niet van blackmetal houdt, is Opeth dan nog de moeite waard? Khou wel van bijv. Tool, of is dat iets heel anders?
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_12804643
Opeth heeft qua songsschrijven meer gemeen met Tool dan met death of blackmetal denk ik.
pi_12805680
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2003 12:21 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Opeth heeft qua songsschrijven meer gemeen met Tool dan met death of blackmetal denk ik.
Mooi, dan ga ik dr maar is wat van luisteren. De term 'Deathmetal' schrikt nogal af.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  maandag 1 september 2003 @ 11:30:18 #113
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_12867263
En ook Opeth gaat een dvd opnemen.
pi_12868128
geweldige band, was bang dat ik damnation niet zo trekken maar nee hoor die gaat er ook in als koek, moet alleen nog de eerste 2 aanschaffen en oja voor de verzamelaars ze hebben in amerika nog een vinylsingle uitgebracht met 2 instrumentaaltjes (stond in europa op de bonusdisk van blackwater park)
pi_12880794
Ik vind zelf Deliverance het slechtste album wat ze ooit gemaakt hebben. Veel te veel herhalende stukken en weinig variatie in de nummers. En een enorm saai 'For my absent Friends' maakt het album echt het minste van allemaal.

Het beste album tot nu toe vind ik nog steeds Orchid, dat album heeft echt mega goede melodie lijnen en zeer sterke nummers. Net als Still Life wat echt een enorm complex album is. Dit zijn pas topwerken van de band Jammer dat ze in de trend van blackwater park zijn doorgegaan.

Volgens mij komt het allemaal door die verrekte Steve Wilson van Porcupine Tree. Sinds dat hij samen met Michael is gaan werken voor het produceren van de albums, is het echt bergafwaarts gegaan met opeth. En ik vind dat Peter Lindgren ook weer eens mag deelnemen met het schrijven van nummers, zodat we weer wat variatie krijgen!

Wandelen in Noorwegen
  maandag 1 september 2003 @ 22:01:45 #116
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_12881361
quote:
Op maandag 1 september 2003 21:41 schreef Pietjuh het volgende:
Ik vind zelf Deliverance het slechtste album wat ze ooit gemaakt hebben. Veel te veel herhalende stukken en weinig variatie in de nummers. En een enorm saai 'For my absent Friends' maakt het album echt het minste van allemaal.

Het beste album tot nu toe vind ik nog steeds Orchid, dat album heeft echt mega goede melodie lijnen en zeer sterke nummers. Net als Still Life wat echt een enorm complex album is. Dit zijn pas topwerken van de band Jammer dat ze in de trend van blackwater park zijn doorgegaan.

Volgens mij komt het allemaal door die verrekte Steve Wilson van Porcupine Tree. Sinds dat hij samen met Michael is gaan werken voor het produceren van de albums, is het echt bergafwaarts gegaan met opeth. En ik vind dat Peter Lindgren ook weer eens mag deelnemen met het schrijven van nummers, zodat we weer wat variatie krijgen!

Still Life

Super album. Misschien wel hun beste. Killer rifs samen met vreselijk goeie vocalen (zowel clean als grunt). En heersend complex op z'n tijd.

Ik vind Deliverance zeker geen slecht album. Het enige mindere nummer vind ik Wreath. Hoewel er vrij weinig vernieuwing aanwezig is op het album (veel dezelfde trucjes/typische opeth akkoorden, zoals voornamelijk al te horen op still life & blackwater park), zitten er hele goeie stukken tussen, en is het album lekker aggressief op bepaalde momenten.

De invloed van Steve Wilson vind ik zeker wel positief. Misschien niet zo op Deliverance te horen, maar wel op BlackWater Park en vooral Damnation.
Ik vind het zeker niet bergafwaarts gaan met Opeth. Hoewel dit misschien niet hun top-albums zijn (ondanks dat zeker wel van niveau zijn).

donderdag 4 september 2003 @ 10:04:55 #117
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_12932783
OPETH
DAMNATION TOUR
zondag 5 oktober

In 013 Tilburg.
aanvang zaal open
20.30 uur 19.30 uur

v.v.k. ¤ 16,00
¤ 16,00 + ¤ 3,20 service
vanaf 6 september
[seated]

pi_12942631
quote:
Op donderdag 4 september 2003 10:04 schreef Deliverance het volgende:
OPETH
DAMNATION TOUR
zondag 5 oktober
Goed nieuws, da's de tweede keer dit jaar!

Alleen jammer dat ze niet samen met Porcupine Tree komen, zoals in de VS het geval was. Gelukkig treedt PT in november zelf ook nog een keer op in Nederland.

Over Porcupine Tree gesproken, ik ervaar Opeth's samenwerking met Steven Wilson wel degelijk als iets positiefs voor de band. Kijk maar eens naar Opeth's laatste drie albums, die hebben een veel betere productie dan de rest van hun werk. Daarnaast zou er zonder Wilson niet (of in ieder geval niet zo snel) zo'n gedurfd uitstapje als 'Damnation' genomen zijn.

Last.fm
pi_12954230
Wat ik begrijp van 013web is dat het alleen zitplaatsen betreft

Dat betekent waarschijnlijk dat ze 'an evening with Opeth' gaan opvoeren. 2 sets van elk 1 uur en ze spelen alleen maar werk van Deliverance, Damnation en Black Water Park. Dat moet ff een partij sfeervol worden! I'll be there!

<<Hier kan uw advertentie staan>>
pi_12984612
De voorverkoop is vandaag begonnen en ik heb m'n kaartje maar alvast aangeschaft.

Er zijn inderdaad alleen zitplaatsen.
Waarschijnlijk worden er alleen maar rustige nummers gespeeld, er wordt namelijk ook duidelijk op het kaartje vermeld dat het om de 'Damnation Tour' gaat. Bovendien werkt Opeth's ruige werk een stuk minder als je moet blijven zitten.

Last.fm
  zaterdag 6 september 2003 @ 18:50:44 #121
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_12985475
Ja, het zijn inderdaad zitplaatsen. Aangezien het de Damnation tour is, is het geen "heavy" set, en zullen ze dus materiaal van Damnation en ouder soft materiaal spelen.
Ik bestel m'n kaarten denk ik volgende week. Eens kijken of ik mn vriendin mee kan krijgen , anders moet ik iemand anders verzinnen, of alleen gaan
pi_12985803
Ik hoop dat ze To Bid you Farewell gaan spelen als afsluiter
Wandelen in Noorwegen
pi_12987127
quote:
Op zaterdag 6 september 2003 19:03 schreef Pietjuh het volgende:
Ik hoop dat ze To Bid you Farewell gaan spelen als afsluiter
* Ascaroth hoopt mee ...
quote:
Opeth recently returned home from their last North American tour with Porcupine tree. This was the first tour in support of their latest album "Damnation" and in comparison to any previous tours the set list was a bit different:
Windowpane
In my time of need
Death whispered a lullaby
Closure
Hope leaves
To rid the disease
Ending credits
Weakness
-------------------
Benighted
To bid you farewell
Soldier of fortune (Deep Purple cover)
Face of Melinda

Nice huh? This is the first time that the band has stricktly concentrated on their mellower side.

Misschien dat we een soortgelijke set list krijgen.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascaroth op 06-09-2003 20:06]

Last.fm
pi_13434177
Ik ben er ook vijf oktober.
  zaterdag 27 september 2003 @ 17:28:01 #125
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_13481453
Van het Opeth forum geplukt:

"OPETHs exclusive show at London's Shepherd Bush Empire on September 25th has been filmed for DVD release.

Windowpane
In my time of need
Death Whispered A Lullaby
Closure
Hope Leaves
To Rid The Disease
Ending Credits
Harvest
Weakness

Master's Apprenctice's
Drapery Falls
Deliverance
Leper Affinity
A Fair Judgement

Due for release in November, the DVD is planned as a 2 disc set, and will feature the full live show, as well as documentary footage of the making of Deliverance and Damnation, and exclusive interviews with the band."

Optreden was afgelopen donderdag, aan de reacties te zien op t forum was het heeel goed, dus ik ben benieuwd.

pi_13488030
Ik zit echt te twijfelen of ik nu van de week nog een kaartje zal gaan kopen of niet
Wie kan mij overhalen?
Wandelen in Noorwegen
pi_13618266
Goed ik ga dus waarschijnlijk ook. Heb alleen nog geen kaartje
  maandag 6 oktober 2003 @ 00:52:26 #128
16314 Pea
Bakkebaardaap
pi_13679712
Net terug van Opeth

Conclusie: Opeth heerscht! Ook 'acoustisch'

(foto's volgen)

Afwezigheid van bewijs is nog geen bewijs van afwezigheid.
pi_13681303
Ben gisteren ook geweest. Het was echt geweldig. Het geluid was top, de band had er zin in en de nummers waren raak!

Een greep uit de setlist:

Windowpane
In my time of need
Death whispered lullaby
Hope leaves
to rid the disease
Face of Melinda
Harvest
To bid you farewell

De sfeer was ook uitstekend en erg apart. Ik had nog nooit in 013 op stoelen gezeten Er zat alleen af en toe een of andere boeren brulaap doorheen te bulderen wat de magie enigszins verpestte De band negeerde hem gelukkig dan ook.

Voorprogramma (Old dead tree) uit Parijs was ook een aardige en verrassende band. Deed me een beetje aan moonspell/oude paradise lost denken op sommige momenten.

maandag 6 oktober 2003 @ 11:03:21 #130
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_13683778
Ben ook geweest. Vond het goed, maar geluid vond ik op sommige momenten niet echt top, vooral tijdens de damnation setlist niet, bijv. bij windowpane en hope leaves. Na damnation was het wel geluid wel klasse, vooral tijdens to bid you farewell, wat echt goed uitgevoerd was!
Was kortom goed.
pi_13684191
nou ja, dit optreden zegt veel over Opeth. Dat het gewoon een van de weinige echt toffe europese metalbands is.
pi_13684643
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 11:03 schreef Deliverance het volgende:
Ben ook geweest. Vond het goed, maar geluid vond ik op sommige momenten niet echt top, vooral tijdens de damnation setlist niet, bijv. bij windowpane en hope leaves. Na damnation was het wel geluid wel klasse, vooral tijdens to bid you farewell, wat echt goed uitgevoerd was!
Was kortom goed.
Ben ik benieuwd waar je zat. Ik zat links direct naast de mengtafel en de hele avond was het geluid subliem! Vooral tijdes de damnation nummers....
  maandag 6 oktober 2003 @ 11:43:43 #133
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_13684779
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 11:37 schreef Plaguebearer het volgende:

[..]

Ben ik benieuwd waar je zat. Ik zat links direct naast de mengtafel en de hele avond was het geluid subliem! Vooral tijdes de damnation nummers....

Ik zat helemaal boven , ik denk dat er iets mee te maken heeft gehad.
pi_13687354
ik zat achter de geluidstafel en het geluid was daar super.
optreden was gewoon geweldig

minpunt mensen die menen dat ze moeten kletsen tijdens een nummer ga dan beneden bij de bar zitten

maandag 6 oktober 2003 @ 14:52:01 #135
31186 0_o
See my shadow changing
pi_13689189
Soms was het geluid nog wel slecht hoor. Bij sommige tonen hoorde je een heel irritante trilling in de box rechts (meen ik)

Concert verder was super. Zelfs mijn vriendin, die vooraf Opeth helemaal niets vond, wil nu Damnation hebben

Erg relaxde sfeer hing er ook, fijn om op zo'n manier een concert mee te maken.

Vriend van mij kreeg trouwens nog een drumstok tegen zn arm aan gegooid

You're lying to your self again, suicidal imbecile
  maandag 6 oktober 2003 @ 15:10:33 #136
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_13689688
Hoogtepunten van het concert vond ik trouwens:
Closure
Weakness
To bid you Farewell
Benighted
pi_13816653
quote:
Op maandag 6 oktober 2003 15:10 schreef Deliverance het volgende:
Hoogtepunten van het concert vond ik trouwens:
Closure
Weakness
To bid you Farewell
Benighted
Weakness vind ik echt zoooooooon enorm boring nummer!
Closure was idd erg goed en to bid you farewell en benighted ook
Wandelen in Noorwegen
  zondag 12 oktober 2003 @ 13:07:50 #138
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_13825234
Schandalig trouwens dat Benighted, Face of Melinda en To Bid You Farewell niet op de DVD komen te staan.

Dat waren toch een beetje mijn hoogtepunten van vorige weeks optreden.

Last.fm
pi_13826261
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 13:07 schreef Ascaroth het volgende:
Schandalig trouwens dat Benighted, Face of Melinda en To Bid You Farewell niet op de DVD komen te staan.

Dat waren toch een beetje mijn hoogtepunten van vorige weeks optreden.

Idd, maar ik zou toch nooit een dvd van een optreden kopen. Als je die een of 2 keer gezien hebt, heb je het ook al weer gezien. Koop liever een goede film van david lynch bijvoorbeeld
Wandelen in Noorwegen
pi_13826274
Gaat de DVD over de hele toer of over 013
  zondag 12 oktober 2003 @ 14:16:25 #141
13783 Anthraxx
pi_13826292
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 14:15 schreef ParanoidEv het volgende:
Gaat de DVD over de hele toer of over 013
Die DVD gaat over een concert wat ze in Londen gegeven hebben. Daar speelde ze Damnation en het normale werk.
pi_13826441
quote:
Op zondag 12 oktober 2003 14:16 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Die DVD gaat over een concert wat ze in Londen gegeven hebben. Daar speelde ze Damnation en het normale werk.

Hm ok interessant
  vrijdag 9 april 2004 @ 22:41:40 #143
10757 ForrestX
It's been emotional...
pi_18311015
heb de DVD thuis liggen en ben erg gecharmeerd!!! Vooral het laaste gedeelte van "Deliverance" is echt ontzettend gaaf!!
[TK] GVB Golfregels (NGF) Boeken + DVD
Just a little lovin', early in the mornin'
Beats a cup of coffee for startin' off the day.
pi_18313119
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 22:41 schreef ForrestX het volgende:
heb de DVD thuis liggen en ben erg gecharmeerd!!! Vooral het laaste gedeelte van "Deliverance" is echt ontzettend gaaf!!
Mee eens. Ze blijven het wel heel lang herhalen maar het is dan ook heel gaaf. Ik vind The Drapery Falls een beetje tegenvallen op de DVD eigenlijk . Maar A Fair Judgement is geweldig (waarvan ik het juist niet verwacht had live)
It's a simple question -- if the moon were made of ribs ... would ya eat it?...I know I would.
pi_18317126
Opeth.
pi_18452561
Mikael Åkerfeldt and the band will go into writing mode sometime in May of this year.
(opeth.com)

It's a simple question -- if the moon were made of ribs ... would ya eat it?...I know I would.
pi_18452989
YEAH!
pi_18454721
Er gaan geruchten, dat dit album een wat meer blackmetal attitude krijgt.
Ik ben benieuwd.
pi_18456286
quote:
Op donderdag 15 april 2004 22:34 schreef Subterranean het volgende:
Ik ben benieuwd.
Zou dat niet erg vinden, dat hebben Morningrise en Orchid ook en zijn beide geweldige albums.
pi_18458042
quote:
Op donderdag 15 april 2004 22:34 schreef Subterranean het volgende:
Ik ben benieuwd.
Als ze dat doen verbrand ik mijn Opethshirt
pi_18461847
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 00:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Als je dat doet, geef je em mar aan mij
  vrijdag 16 april 2004 @ 09:26:15 #152
13783 Anthraxx
pi_18461922
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 00:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Opeth kennende kunnen ze van dat zelfs een waanzinnig album maken.
pi_18470830
Ja idd..
enne.. ''meer black metal'' hoeft niet per se ''pure black metal'' te zijn he
ik zou 't zeker niet erg vinden als 't weer wat lomper wordt. Zo erg is black metal ook weer niet
pi_18470958
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 16:36 schreef Credence het volgende:
Ja idd..
enne.. ''meer black metal'' hoeft niet per se ''pure black metal'' te zijn he
ik zou 't zeker niet erg vinden als 't weer wat lomper wordt. Zo erg is black metal ook weer niet
Psies
pi_18471285
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 09:26 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Opeth kennende kunnen ze van dat zelfs een waanzinnig album maken.
dat is wel waar
pi_18489101
Hmm alweer een opeth album,
hopen dat het wat beter wordt dan deliverance, want dat vond ik niet echt boeiend
Wandelen in Noorwegen
pi_18507269
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 14:20 schreef Pietjuh het volgende:
hopen dat het wat beter wordt dan deliverance, want dat vond ik niet echt boeiend
Idd. Vind ik ook veruit het zwakste album. Enigste echte topper op dat album is A Fair Judgement.
  zondag 18 april 2004 @ 11:10:09 #158
43606 OphiOn
pi_18509456
quote:
Op zondag 18 april 2004 04:12 schreef ChildOfBodom het volgende:

[..]

Idd. Vind ik ook veruit het zwakste album. Enigste echte topper op dat album is A Fair Judgement.
Deliverance is een meesterwerk.
[......]
  zondag 18 april 2004 @ 11:10:41 #159
43606 OphiOn
pi_18509462
quote:
Op zaterdag 17 april 2004 14:20 schreef Pietjuh het volgende:
Het laatste studio album was Damnation.
[......]
  zondag 18 april 2004 @ 11:46:55 #160
13783 Anthraxx
pi_18510080
quote:
Op zondag 18 april 2004 11:10 schreef OphiOn het volgende:

[..]

Deliverance is een meesterwerk.
Alhoewel Blackwater Park beter was vond ik Deliverance echt niet zo slecht hoor

Ik heb eigenlijk alleen een hekel aan het laatste nummer op dat album. Ik vind hem zelfs beter als My arms, your hearse waarvan ik maar vier nummers echt goed vind (April Ethereal, When, Demon of the Fall en Credence).
pi_18510135
Beste albums van opeth vind ik nog altijd Orchid en Still Life
Na Still Life vind ik het weinig boeiend meer eerlijk gezegd. MAYH is trouwens ook heerlijk album, net als morningrise
Wandelen in Noorwegen
  zondag 18 april 2004 @ 11:53:10 #162
13783 Anthraxx
pi_18510221
quote:
Op zondag 18 april 2004 11:49 schreef Pietjuh het volgende:
Beste albums van opeth vind ik nog altijd Orchid en Still Life
Na Still Life vind ik het weinig boeiend meer eerlijk gezegd. MAYH is trouwens ook heerlijk album, net als morningrise
Morningrise staat bij mij erg hoog, maar Blackwater Park toch echt op 1 zoals vele waarschijnlijk.

My Arms heb ik eigenlijk nooit gemogen, ik vond Still Life echt vele malen beter. Laatst heb ik hem weer opgezet en toen begon ik hem te waarderen, althans die vier genoemde nummers. Zelfs Deliverance vind ik beter

Enniewee, ze zullen vast wel iets moois er van maken. Ik ben iig zeer benieuwd
pi_18510764
Het valt me op dat bijna niemand Orchid echt geweldig vind
Ik vind dat echt een album met meesterlijke riffs. Niet te gecompliceerd allemaal, en het ligt heerlijk in het oor
Wandelen in Noorwegen
  zondag 18 april 2004 @ 17:53:49 #164
13783 Anthraxx
pi_18518227
quote:
Op zondag 18 april 2004 12:19 schreef Pietjuh het volgende:
Het valt me op dat bijna niemand Orchid echt geweldig vind
Ik vind dat echt een album met meesterlijke riffs. Niet te gecompliceerd allemaal, en het ligt heerlijk in het oor
Orchid is niet slecht hoor
pi_18518866
Mijn rijtje is:

1) Morningrise
2) My Arms Your Hearse
3) Orchid
4) Still Life
5) Blackwater Park
6) Damnation
7) Deliverence

maandag 24 mei 2004 @ 21:26:30 #166
95046 keitel
waarvan akte...
pi_19374915
Gisteren nog Still Life beluisterd: één van hun beste imo; naast Morningrise.

Orchid is helemaal niet slecht, maar ik mis er een klein beetje maturiteit in. Hoewel ze met dat album reeds ver voorop waren ivgl met andere bands. De nieuwste albums zijn OK; ik heb niet voor niets platina gegeven voor Damnation. Het album is een groeier (de meeste mensen appreciëren het pas na een paar keer luisteren), hoewel het bij mij meteen in de kleren zat. Toch is het meest atmosferische album Still Life, en ik denk dat dat ook een tijdje zo zal blijven.

De Still Life revolutie kwam er vooral door toedoen van Steve Wilson, iets wat ik hem absoluut niet kwalijk neem, integendeel. Hij heeft Opeth die muzikale push gegeven die ze nodig hadden als progband (-> IMO).

Heeft iemand trouwens al de Opeth DVD gezien (het Londense optreden in Shepherd’s Bush Empire)? Ik vind'm nog knap samengesteld, vooral met de rockumentary. Alleen jammer dat oude nummers zoals Advent ontbraken, vast door het feit dat hun huidige label de rechten niet wou betalen, soit. Klassiekers zoals The Drapery Falls en Deliverance (indd, nu al een klassieker) staan er op. Bijna het gehele laatste luik eigenlijk.
---
Mindview reviews:
quote:
Damnation: Melancholisch, melodieus, magistraal. Opeth’s merite op het gebied van muzikale vernieuwing en vervoering is al lang geen geheim meer. Het Zweedse viertal bespeelt op hun ‘Damnation’ de gevoelige snaar en worden daarbij ondersteund door schuchtere pianostukken en een soort atmosferische achtergrondmuziek die precies uit een oud kistje met herinneringen komt. Het openingslied ‘Windowpane’ zet al meteen de toon voor de hele plaat: duister, droef maar met ontroering en de typische Opeth-tonen. Dat laatste zowel akoestisch als elektrisch. Dit album behoort zonder twijfel tot het meest verfijnde en sfeervolle oeuvre van de band. Een zomer met een stijgend aantal gevallen van melomanie is niet uitgesloten. Triple platina!
mdk
quote:
Lamentations DVD: Een must-have voor Opeth-liefhebbers: de langverwachte DVD ‘Lamentations’. De DVD bevat twee segmenten: Een live optreden in de Shepherd’s Bush Empire in Londen en the making of Deliverance and Damnation. Het optreden bestaat enkel uit nummers van de latere albums (Blackwater Park, Deliverance en Damnation). Het eerste deel van het optreden bestaat uit de rustige tracks van de albums. Bij het tiende nummer barst de elektrische storm los met Master’s Apprentices. Uiteindelijk zal het breekbare A Fair Judgement het optreden in duisternis afsluiten.

Het making-of gedeelte toont het wel en wee van de leden tijdens de opnames van Deliverance en Damnation. Ieder bandlid komt uitgebreid aan het woord en vertelt over zijn achterliggende ervaringen bij de beide albums. Ook Steve Wilson laat de gelegenheid niet ongemoeid om over zijn samenwerking met Opeth te vertellen.

De DVD is een leuk hebbedingetje. Het enige wat jammer is, is dat nummers van de oudere albums niet aan bod komen. Persoonlijk miste ik Advent en Serenity Painted Death tijdens het optreden. Die hard-concertgangers die de gebruikelijke afsluiter Demon of the Fall verwachten, zullen op hun honger moeten zitten. Jammer, maar dit heeft vast met de rechten te maken waarvoor al dan niet betaald werd door het label. Het typische Opeth-atmosfeertje ontbrak ook wel, maar na een paar nummers sta je daar niet meer bij stil.
mdk
Ontvang nu gratis een sociaal stigma van Hanenwurger.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 00:34:57 #167
33 Anton
A flower?
pi_19380889
(nu ik alle cd's heb...) Ik vind Orchid samen met Blackwater Park de beste albums die ze gemaakt hebben. En ik zal vast de enige zijn die Morningrise een van de slechtste vind. Veel te langdradige nummers, en zo'n meesterwerk is Black Rose Immortal nou ook weer niet. Orchid is heerlijk, vanaf de allereerste noten tot aan het einde Ik wil een nieuwe tour! en een nieuwe cd maar het liefst een nieuwe tour Trouwens, het optreden van Mikael op de cd van Ayreon is ook zeker niet slecht....
Everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon
(Ik scrobbel ook audio)
  dinsdag 25 mei 2004 @ 08:53:07 #168
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_19383874
Wat voor stijl is Blackwater Park?? Net zo als Damnation?? Ik heb hem thuis liggen maar nog niet geluisterd en ik ben gek op Damnation.
"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
  dinsdag 25 mei 2004 @ 08:58:01 #169
13783 Anthraxx
pi_19383915
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 08:53 schreef sir_Tachyon het volgende:
Wat voor stijl is Blackwater Park?? Net zo als Damnation?? Ik heb hem thuis liggen maar nog niet geluisterd en ik ben gek op Damnation.
Als er iets appels met peren vergelijken is, is dat het wel.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 08:59:45 #170
13783 Anthraxx
pi_19383936
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 08:58 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Als er iets appels met peren vergelijken is, is dat het wel.
Om serieus te antwoorden: Blackwater Park is dus hetgeen wat ze normaal maken: metal. Om in een hokje te plaatsen: Melodieuze Death Metal. De muziek is heel afwisselend; het ene moment metal en het andere moment rustige progressieve rock. De zang is afwisselend tussen grunts en cleane zang. Het is gewoon een geniaal album.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 09:18:29 #171
75447 sir_Tachyon
pi_19384131
Net zoals Deliverance dus. Ik moest eerst aan de grunts wennen maar dat ging redelijk snel als je naar de rest luistert, want das echt brilliant.
  dinsdag 25 mei 2004 @ 09:34:57 #172
13783 Anthraxx
pi_19384347
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 09:18 schreef sir_Tachyon het volgende:
Net zoals Deliverance dus. Ik moest eerst aan de grunts wennen maar dat ging redelijk snel als je naar de rest luistert, want das echt brilliant.
Inderdaad, net als de alle andere 5 Opeth albums
  dinsdag 25 mei 2004 @ 10:23:59 #173
75447 sir_Tachyon
pi_19385260
Ik vind het altijd wel apart als een zanger er voor kiest om veel te gaan 'grunten' als ie weet dat ie zon mega-goeie stem heeft. Bewijst maar weer dat de zang 'uit de muziek is gekomen' en dat de muziek niet om de zang is heengebouwd(dat is waarom ik zon hekel aan top40-muziek en andere commerciele bands)
  dinsdag 25 mei 2004 @ 13:36:41 #174
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_19390688
quote:
Op dinsdag 25 mei 2004 10:23 schreef sir_Tachyon het volgende:
Ik vind het altijd wel apart als een zanger er voor kiest om veel te gaan 'grunten' als ie weet dat ie zon mega-goeie stem heeft.
Gelukkig doet Mikael's grunt niet onder voor zijn 'cleane' zang.
Last.fm
  woensdag 26 mei 2004 @ 15:41:57 #175
75447 sir_Tachyon
pi_19422147
Huh oh shit ik bedoelde eigenlijk "Morningrise" i.p.v. "Blackwater Park" maar ik hem al beluisterd die "Moringrise" en ik vind hem nu al super. "Morningrise" is toch ook meer het vervolg van "Damnation"????
pi_19422867
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 15:41 schreef sir_Tachyon het volgende:
Huh oh shit ik bedoelde eigenlijk "Morningrise" i.p.v. "Blackwater Park" maar ik hem al beluisterd die "Moringrise" en ik vind hem nu al super. "Morningrise" is toch ook meer het vervolg van "Damnation"????
Nou.. nee. Morningrise is uit 1996 geloof ik, Damnation uit 2003, dus een vervolg kan 't moeilijk zijn

Volledige volgorde + jaar van uitgave albums:
1995: Orchid
1996: Morningrise
1998: My Arms, Your Hearse
1999: Still Life
2001: Blackwater Park
2002: Deliverance
2003: Damnation
  woensdag 26 mei 2004 @ 16:09:19 #177
75447 sir_Tachyon
pi_19423102
Of komt er nog een vervolg van "Damnation" zoiets had ik gehoord. Ach misschien haal ik ook weer bands door elkaar.
(Wat betekent trouwens Hearse????)
  woensdag 26 mei 2004 @ 17:09:18 #178
13783 Anthraxx
pi_19424898
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:02 schreef Credence het volgende:

[..]

Nou.. nee. Morningrise is uit 1996 geloof ik, Damnation uit 2003, dus een vervolg kan 't moeilijk zijn

Volledige volgorde + jaar van uitgave albums:
1995: Orchid
1996: Morningrise
1998: My Arms, Your Hearse
1999: Still Life
2001: Blackwater Park
2002: Deliverance
2003: Damnation
Volgens mij was het zoiets hoor

1994 Orchid
1996 Morningrise
1997 My arms, your hearse
1999 Still Life
2001 Blackwater Park
2002 Deliverance
2003 Damnation
pi_19426207
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 17:09 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Volgens mij was het zoiets hoor

1994 Orchid
1996 Morningrise
1997 My arms, your hearse
1999 Still Life
2001 Blackwater Park
2002 Deliverance
2003 Damnation
Dan klopt AMG niet wat heel goed zou kunnen..
pi_19426247
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:09 schreef sir_Tachyon het volgende:
Of komt er nog een vervolg van "Damnation" zoiets had ik gehoord. Ach misschien haal ik ook weer bands door elkaar.
(Wat betekent trouwens Hearse????)
Nou, hier boven in het topic stond dat ze weer een harder album wilden gaan merken. En volgens mij was Damnation ook een eenmalig project, maar Opeth zal waarschijnlijk altijd wel rustigere stukken en nummers blijven maken denk ik, want die staan op elk album eigenlijk wel.

Een Hearse is een grafkist dacht ik
pi_19440251
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 18:06 schreef Credence het volgende:

[..]

Dan klopt AMG niet wat heel goed zou kunnen..
nee, jij hebt gewoon gelijk. MAYH komt uit 98 en Orchid uit 95.
pi_19449406
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:30 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

nee, jij hebt gewoon gelijk. MAYH komt uit 98 en Orchid uit 95.
Okee Dan klopt AMG ook een keer
  vrijdag 28 mei 2004 @ 01:16:38 #183
95046 keitel
waarvan akte...
pi_19463071
hearse is een doodkoets (shame on you, opeth fans :p )

ik dacht dat deliverance en damnation in mekaar vervlochten werden. het is immers een tweeluik. ik denk dat je lyrics-wijs enige verbanden ziet tussen de albums, in willekeurige volgorde. best een kleine studie waard!
pi_19800923
Ligt het nu aan mij of post De Belg nu ook al in mijn topics
pi_19801905
ik blijf erbij dat je Katatonia niet als voorprogramma van Opeth moet programmeren, dat is lullig voor Katatonia

Dit is de discography zoals die op de site staat:
1995 Orchid
1996 Morningrise
1998 My Arms, your Hearse
1999 Still Life
2001 Blackwater Park
2002 Deliverance
2003 Damnation

Nog wat extra info:

Complete list of the members of Opeth, 1990-1998

Mikael Åkerfeldt-Guitars, Vocals (1990-)
Peter Lindgren-Guitars (1991-)
Martin Lopez-Drums (1997-)
Martin Mendez-Bass (1997-)

Anders Nordin-Drums (1990-1997)
Johan DeFarfalla-Bass (1991, 1994-1996)
David Isberg-Vocals (1990-1992)
Stefan Guteklint-Bass (1992-1993)
Nick Döring-Bass (1990-1991)
Andreas Dimeo-Guitars (1991)
Mattias Ander-Bass (1992)
Kim Pettersson-Guitars (1991)
4 members of the band later (un)known as Crowley (1990)

En waar ze nog meer te horen zijn geweest...
Edge of sanity - Crimson (Black Mark 1996)
Mikael Åkerfeldt ­ Additional vocals

Edge of sanity - Infernal (Black mark 1999)
Mikael Åkerfeldt - Lyrics to "Forever together forever"

Katatonia - Brave murder day (Avantgarde 1996)
Mikael Åkerfeldt ­ Lead vocals

Katatonia - Sounds of decay - ep (Avantgarde, 1997)

Bloodbath - Breeding death ­ ep (Century Media 1999)
Bloodbath - Resurrection through carnage (Century media 2002)

Steel - Heavy metal machine ­ ep (Near dark 1998)
Mikael Åkerfeldt ­ Guitars
Peter Lindgren ­ Bass
Anders Nordin ­ Drums (ex member of Opeth)

Soilwork - A predator's portrait (Nuclear blast 2001)
Mikael Åkerfeldt - Backing vocals

Horrified - Deus diabolus inversus (Black lotus 2002)
Mikael Åkerfeldt - Additional vocals

Amon Amarth - Once sent from the golden hall (Metal Blade 1997)
Martin Lopez ­ Drums
pi_19841437
Opeth is heel goed!

Ik hou van alle soorten metal.
Ik heb ze live gezien en gehoord met hun harde werk en met hun damnation tour.

Beide keren waren ze geweldig.

De enige band die een beetje in de richting komt van hun muziek is Aggaloch.
Maar toch net niet dezelfde sfeer.
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
pi_21194192
Ook live geniaal... Top-5 van door mij geziene optredens.

Blackwater Park is voor mij het beste album overigens.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 19:41:28 #188
95046 keitel
waarvan akte...
pi_21214934
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 19:44 schreef Balthar het volgende:
Opeth is heel goed!

Ik hou van alle soorten metal.
Ik heb ze live gezien en gehoord met hun harde werk en met hun damnation tour.

Beide keren waren ze geweldig.

De enige band die een beetje in de richting komt van hun muziek is Aggaloch.
Maar toch net niet dezelfde sfeer.
the providence probeert ook wel, maar in feite is het een totaal ander genre. is er ook geen italiaans band die april etherial heet?
pi_21216734
ik kende de muziek geheel niet totdat ik de cd Ayreon - The Human Equation kocht en daar Mikael op hoorde zingen. Voor mij de beste zanger op die CD.

Nu ben ik op zoek naar Opeth nummers waarop hij ook zo zingt.
Wat kunnen jullie mij aanraden?

Vooral zijn zang bevalt me dus, het growlen iets minder.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 21:04:40 #190
14505 OProg
A Life in Music
pi_21216802
Dan moet je 'Damnation' maar een bekijken
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  woensdag 11 augustus 2004 @ 21:05:13 #191
13783 Anthraxx
pi_21216818
Heel het Damnation album.
Harvest
To bid you farewell
Credence
Benighted
The face of Melinda
A fair judgement

dat zijn alle nummers waar hij clean op zingt, zonder een grunt te gebruiken.
pi_21217021
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 21:05 schreef Anthraxx het volgende:
Credence

@Kopdans: Hij zingt in andere nummers ook stukken clean, maar dan worden ze afgewisseld met grunts, als je helemaal geen grunts wilt, moet je dus maar bij de lijst van Anthraxx blijven.
  woensdag 11 augustus 2004 @ 21:41:01 #193
18413 Summoner
pi_21217866
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 21:05 schreef Anthraxx het volgende:
To bid you farewell
Een ware klassieker.
pi_21218320
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 21:41 schreef Summoner het volgende:

[..]

Een ware klassieker.
Idd. Het is dat ik 3 woorden voor een nickname een beetje te lang vind, maar anders...
  woensdag 11 augustus 2004 @ 21:56:32 #195
13783 Anthraxx
pi_21218401
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 21:41 schreef Summoner het volgende:

[..]

Een ware klassieker.
En nog steeds een favoriet nummer van me.
pi_21220634
thnxxx to all
  vrijdag 11 maart 2005 @ 06:46:37 #197
13783 Anthraxx
pi_25468701
quote:
Opeth will be entering Fashination street studios on March 15 to record their 8th yet untitled opus. The band are currently in rehearsal mode, which is a rare occasion having recorded the last 4 records without rehearsing. The recording will be overseen by the uprising recording mogul Jens Bogren. As of today no names for production duties have surfaced and it looks like the next record will be a band produced effort. Nothing has been decided regarding who's taking care of the mix either so we'll have to keep you wondering.
Nou ja, het is al uniek dat ze proberen te oefenen voor een album. Zou het dan nog beter kunnen worden? En er is bevestigd dat Opeth een aantal festivals afreist. Ik gok trouwens op Wacken. Aangezien Mikael daar toch al heen moet om voor Bloodbath te spelen. Laten we hopen dat Graspop meegepikt wordt en dat dit jaar wordt afgesloten met een prachtige tour

* Anthraxx is benieuwd naar het nieuwe album.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 07:11:31 #198
11502 nipeng
The last ride is free
pi_25470209
Same here

Deliverance was wel vet
  vrijdag 11 maart 2005 @ 10:44:48 #200
17179 Sunjammer
Together we're stranger
pi_25470567
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 10:16 schreef InsaneM666 het volgende:
Same here

Deliverance was wel vet
Vooral de laatste minuten van de titel-track. Die geweldige riffs... kan er geen genoeg van krijgen!!!
Je kunt tegenwoordig beter in brood beleggen.
pi_25471267
Er is nog geen producer of mixer bekend, maar ik heb ook vernomen dat de band dit zelf gaat doen. Ben eens benieuwd welke invloed dit heeft op het complete geluid van de band.

K'had ze GRAAG nog eens samen gezien met Steven Wilson Deze ubergeniale producer heeft toch wel veel elementen en tweede vocalen toegebracht op de Deliverance/Damnation 'simultanen', die deze twee platen veel luisterbaarder en toegankelijker maken voor een groot publiek.

Ik smacht naar de dag dat ik het album in de cd speler kan drukken en achterover kan leunen en een poos kan gaan genieten. Ik vind Opeth dan ook een van de meest geniale metalbands die mijn revue gepasseerd heeft. Heb het eens gehoord en ben 'blijven hangen' zeg maar.

-edit-

Over Lamentations: Mooie DVD. Wat mij altijd zeer interesseert zijn de backstage reports en dit geval dus een documentaire over het algehele productieproces van Damnation/Deliverance. Een prachtige documentaire met afzonderlijke interviews van alle bandleden. Ze geven zonder blozen toe dat het fout is gegaan tijdens de opnames, en dat de komst van Steven Wilson licht was aan een donkere horizon. Mikäel dacht dat de catastrofe in de eerste studio het einde betekende van Opeth. Voor ons en voor hen was daar dan mr Wilson. Een producer die, mijn inziens, maar niet genoeg credits kan krijgen voor zijn werk voor Opeth en menig andere metalband.

Enige resterende vraag: Gaat Opeth nu door met een toetsenist of blijft de band bestaan uit 4 koppen?? (wanneer ze besluiten om verder te gaan met toetsenist, ja hoor, hebben we ook dit weer te danken aan Steven Wilson. Hij heeft het per slot van rekening erin gebracht.)

[ Bericht 39% gewijzigd door Ibanez op 11-03-2005 11:40:38 ]
  vrijdag 11 maart 2005 @ 11:54:16 #202
17179 Sunjammer
Together we're stranger
pi_25471592
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 11:30 schreef Ibanez het volgende:
Er is nog geen producer of mixer bekend, maar ik heb ook vernomen dat de band dit zelf gaat doen. Ben eens benieuwd welke invloed dit heeft op het complete geluid van de band.

K'had ze GRAAG nog eens samen gezien met Steven Wilson Deze ubergeniale producer heeft toch wel veel elementen en tweede vocalen toegebracht op de Deliverance/Damnation 'simultanen', die deze twee platen veel luisterbaarder en toegankelijker maken voor een groot publiek.

Ik smacht naar de dag dat ik het album in de cd speler kan drukken en achterover kan leunen en een poos kan gaan genieten. Ik vind Opeth dan ook een van de meest geniale metalbands die mijn revue gepasseerd heeft. Heb het eens gehoord en ben 'blijven hangen' zeg maar.

-edit-

Over Lamentations: Mooie DVD. Wat mij altijd zeer interesseert zijn de backstage reports en dit geval dus een documentaire over het algehele productieproces van Damnation/Deliverance. Een prachtige documentaire met afzonderlijke interviews van alle bandleden. Ze geven zonder blozen toe dat het fout is gegaan tijdens de opnames, en dat de komst van Steven Wilson licht was aan een donkere horizon. Mikäel dacht dat de catastrofe in de eerste studio het einde betekende van Opeth. Voor ons en voor hen was daar dan mr Wilson. Een producer die, mijn inziens, maar niet genoeg credits kan krijgen voor zijn werk voor Opeth en menig andere metalband.

Enige resterende vraag: Gaat Opeth nu door met een toetsenist of blijft de band bestaan uit 4 koppen?? (wanneer ze besluiten om verder te gaan met toetsenist, ja hoor, hebben we ook dit weer te danken aan Steven Wilson. Hij heeft het per slot van rekening erin gebracht.)
Voor zover ik weet wordt het nieuwe Opeth album door de heren zelf geproduceerd. Steven Wilson is druk met touren met Porcupine Tree de komende periode, dus het lijkt me stug dat hij ook nog de tijd heeft om zijn magie los te laten op het nieuwe Opeth album. Maar ik ben het met je eens: ik had ook heel graag een nieuwe kindje uit de combinatie Opeth/Wilson willen zien komen... maar who knows. 't Is nog niet zover.

't Is wel grappig dat je aangeeft dat Wilson zo'n enorme invloed op Opeth heeft. 't Is ook precies andersom. Porcupine Tree is duidelijk heavier geworden. In Absentia barst van de grinding riffs enzo... Ik meen dat Blackest Eyes een riff uit Blackwater Park heeft, maar hou het me ten goede. Wat ik tot nu toe van het nieuwe PT album Deadwing gehoord heb, zit het heavy geluid er nog steeds in, alleen dan beter gedoseerd. De track Shallow is ge-wel-dig bijvoorbeeld!

Wat betreft de Lamentations DVD: I couldn't agree more. Ben sowieso een sucker voor productie-reportages. Vooral de passage waarin Wilson de Mellotron inspeelt voor To Rid The Disease... Love it!

Heb ook de geruchten gelezen dat Per Wiberg (Spiritual Beggars) permanent als toetsenist aan de band is toegevoegd. Aan de ene kant zou dat een logische ontwikkeling zijn, maar aan de andere kant ook raar omdat Mikael ooit eens heeft gezegd dat ze geen keyboards in het heavy Opeth geluid willen: We're a metal-band, no keyboards allowed.

We shall see...
pi_25471755
Uiteraard ga ik die riff van Blackest Eyes van PT eens ff checkuh

Ja, als je van dat statement van MikÀel uitgaat; tja dan zie ik het somber in voor een toetsenist bij Opeth. Maarja, meningen zijn er om veranderd te worden wanneer ze overgaan tot feiten.
Het zou sowieso een frisse wind zijn om bij de rustigere stukken van Opeth een lekker sfeer vergrotend dromerig toetsenspel te horen.

Doet Wilson niet ook iets voor The Dillenger Escape Plan? (produceren/afmixen of had ie dat t-shirt alleen maar aan ter promotie?? )
  vrijdag 11 maart 2005 @ 12:26:57 #204
17179 Sunjammer
Together we're stranger
pi_25471984
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:10 schreef Ibanez het volgende:
Uiteraard ga ik die riff van Blackest Eyes van PT eens ff checkuh

Ja, als je van dat statement van MikÀel uitgaat; tja dan zie ik het somber in voor een toetsenist bij Opeth. Maarja, meningen zijn er om veranderd te worden wanneer ze overgaan tot feiten.
Het zou sowieso een frisse wind zijn om bij de rustigere stukken van Opeth een lekker sfeer vergrotend dromerig toetsenspel te horen.

Doet Wilson niet ook iets voor The Dillenger Escape Plan? (produceren/afmixen of had ie dat t-shirt alleen maar aan ter promotie?? )
Ik weet niet exact waar 't zit, maar goed... komen we vast wel achter ghehe. Nou jat Opeth ook aardig wat dingen bijelkaar hoor... Ik las ergens in een interview dat een groot gedeelte van Bleak gejat is van een Syriër (overigens volledig legaal, rechten zijn netjes betaald enzo). Blackwater Park is de naam van een obscure Duitse band geloof ik. Ik vind de titels van Opeth overigens sowieso nogal tot de verbeelding spreken: Blackwater Park, Black Rose Immortal, Face of Melinda en m'n favo: The Drapery Falls

Geloof dat Wilson een fan van The Dillenger Escape Plan is... dacht niet dat hij daar wat voor deed, maar pin me er niet op vast.

Wat betreft de toetsenist: ik weet niet of de Opeth-sound gebaat is bij permanent aanwezige keyboards. De piano past er prima bij, en de Mellotron past goed op de rustige Damnation-tracks, maar ik vraag me af of het bij de heavy tracks gaat passen. But one never knows. Âkerfeldt is een briljante songwriter...

De laatste geruchten die ik gehoord heb is dat het nieuwe Opeth album richting een soort inelkaar geschoven versie van Deliverance en Damnation gaat... Er was zelfs sprake van het feit dat er maar 2 lange tracks op zouden staan, but those are just rumours
pi_25472260
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:26 schreef Sunjammer het volgende:

[..]

Ik weet niet exact waar 't zit, maar goed... komen we vast wel achter ghehe. Nou jat Opeth ook aardig wat dingen bijelkaar hoor... Ik las ergens in een interview dat een groot gedeelte van Bleak gejat is van een Syriër (overigens volledig legaal, rechten zijn netjes betaald enzo). Blackwater Park is de naam van een obscure Duitse band geloof ik. Ik vind de titels van Opeth overigens sowieso nogal tot de verbeelding spreken: Blackwater Park, Black Rose Immortal, Face of Melinda en m'n favo: The Drapery Falls

Geloof dat Wilson een fan van The Dillenger Escape Plan is... dacht niet dat hij daar wat voor deed, maar pin me er niet op vast.

Wat betreft de toetsenist: ik weet niet of de Opeth-sound gebaat is bij permanent aanwezige keyboards. De piano past er prima bij, en de Mellotron past goed op de rustige Damnation-tracks, maar ik vraag me af of het bij de heavy tracks gaat passen. But one never knows. Âkerfeldt is een briljante songwriter...

De laatste geruchten die ik gehoord heb is dat het nieuwe Opeth album richting een soort inelkaar geschoven versie van Deliverance en Damnation gaat... Er was zelfs sprake van het feit dat er maar 2 lange tracks op zouden staan, but those are just rumours
Ik hoor soms wel eens metallica invloeden in de nummers. van Opeth. Dat het een combo wordt van Deliverance en Damnation met lekker lange nummers zal Toffe _ellende geweldig vinden. Hij is nl. net zo'n fan van het Damnation gebeuren als ik!

Met de toetsen doelde ik eigenlijk meer op de stukken die rustiger zijn in de hardere nummers. Bij het harde werk zullen toetsen imo alleen maar zorgen voor een muddy sound, althans een uitgebreid spel. Met 1 toonsoort op de achtergrond zou het misschien beter te pruimen zijn, maar een een heel ensemble op toesten maakt de boel te chaotisch voor Opeth.

Daarbij wil niemad dat Opeth op Dimmu Borghir ofzo gaat lijken..

(sjezus Ibanez, begin maar te innen met die opmerking, dat kost credits)

*pats voor me eigen kop!*
  vrijdag 11 maart 2005 @ 13:09:55 #206
17179 Sunjammer
Together we're stranger
pi_25472594
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 12:47 schreef Ibanez het volgende:

[..]

Ik hoor soms wel eens metallica invloeden in de nummers. van Opeth. Dat het een combo wordt van Deliverance en Damnation met lekker lange nummers zal Toffe _ellende geweldig vinden. Hij is nl. net zo'n fan van het Damnation gebeuren als ik!

Met de toetsen doelde ik eigenlijk meer op de stukken die rustiger zijn in de hardere nummers. Bij het harde werk zullen toetsen imo alleen maar zorgen voor een muddy sound, althans een uitgebreid spel. Met 1 toonsoort op de achtergrond zou het misschien beter te pruimen zijn, maar een een heel ensemble op toesten maakt de boel te chaotisch voor Opeth.

Daarbij wil niemad dat Opeth op Dimmu Borghir ofzo gaat lijken..

(sjezus Ibanez, begin maar te innen met die opmerking, dat kost credits)

*pats voor me eigen kop!*
Nou, dan kan ik me bij jullie aansluiten. I love long tracks en ik heb een zwak voor keyboards en mellotrons enzo. Dus dat komt vast goed. Maar ik denk inderdaad dat keyboards een beetje too much zouden worden. Als je goed luistert naar wat er op de achtergrond gebeurt op BWP of Deliverance... Daar is zoveel gaande aan effecten, verborgen melodietjes en counter-rhythms.

In ieder geval doet Mikael mee op Deadwing, vind ik ook prima

Dimmu Borgir... Diep graven hoor, wie waren dat ook alweer
pi_25474190
Ik zou best wel eens een "ruwe" pro-tools of Logic track willen zien van Opeth. Eens ff kijken hoeveel en waar welke gitaarpartijen gespeeld worden en dan terugluisteren. Dan luister je met een hele andere intentie naar een nummer.

Tijd voor een voorbeeld:

Metallica: Holier than thou. Luister maar eens hoeveel partijen daarin zitten. (Hele blackalbum is trouwens 1 pilaar van gitaarpartijen die ze live nooit kunnen doen) Er zit een stuk in met zo'n mond ding op de gitaar, er zitten wahwah stukken in, en daarnaast nog gewoon de slagpartij en de leadpartij. Ik tel er een stuk of 4 soms 5.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 15:14:03 #208
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_25474327
Ik heb de laatste tijd weer vaak mijn Opeth schijfjes uit de kast gehaald voor een luisterbeurt en ben erg benieuwd naar het nieuwe album. Ik vraag me af wat voor een weg ze zijn ingeslagen na Damnation en Deliverance.
Last.fm
pi_25474368
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 15:14 schreef Ascaroth het volgende:
Ik heb de laatste tijd weer vaak mijn Opeth schijfjes uit de kast gehaald voor een luisterbeurt en ben erg benieuwd naar het nieuwe album. Ik vraag me af wat voor een weg ze zijn ingeslagen na Damnation en Deliverance.
waarschijnlijk hun eigen weg. Want er gaan geruchten dat het afmixen en produceren door hen zelf gebeurt.
  vrijdag 11 maart 2005 @ 16:00:01 #210
75447 sir_Tachyon
pi_25474851
Tja dat deed Metallica al bij And Justice For all. Kijk maar es To Live is To Die(1 van hun beste nummers). Daar zitten ook 2 basispartijen en vaak bij solo's nog 2 solo-partijen. Maar volgens mij speelt Metallica Holier than thou niet zo vaak live ofwel.
pi_25475171
quote:
Op vrijdag 11 maart 2005 16:00 schreef sir_Tachyon het volgende:
Tja dat deed Metallica al bij And Justice For all. Kijk maar es To Live is To Die(1 van hun beste nummers). Daar zitten ook 2 basispartijen en vaak bij solo's nog 2 solo-partijen. Maar volgens mij speelt Metallica Holier than thou niet zo vaak live ofwel.
Nooit zelfs denk ik. Maar het hele blackalbum staat bol van de verschillende gitaarpartijen. Maar hey; no offfence want ik vind het gewoon supervet klinken. Er zijn wel meerdere bands (sinds de multitrack) die zich hieraan schuldig maken. Ikzelf gebruik het ook.
pi_26021042
Nieuws: Opeth doet de 'sounds of the underground'-tour door de V.S. Ze zijn dus m.i. niet te boeken voor festivals die gehouden worden tussen : 24 juni en 19 juli....... Altijd weer die amerikanen die de mooiere tours voorgeschoteld krijgen..
  woensdag 6 april 2005 @ 13:00:02 #213
13783 Anthraxx
pi_26021134
Opeth moet je niet op een festival zien, maar eigenlijk gewoon in je huiskamer met een goede krat bier en een geweldige bank om naar de muziek te luisteren

Maar een concertzaal voldoet ook wel
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 april 2005 @ 13:03:40 #214
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_26021226
quote:
Op woensdag 6 april 2005 12:56 schreef Ibanez het volgende:
Altijd weer die amerikanen die de mooiere tours voorgeschoteld krijgen..
waarom klagen amerikanen dan vaker over dat wij hier in Europa veel meer concerten krijgen dan zij daar?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_26021343
Weer een topic van mij dat niet terug te vinden is in mijn activetopiclist... Iemand enig idee?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 april 2005 @ 13:10:33 #216
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_26021405
quote:
Op woensdag 6 april 2005 13:08 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Weer een topic van mij dat niet terug te vinden is in mijn activetopiclist... Iemand enig idee?
ik gok dat je er dit jaar nog niet in gepost had.
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_26021428
quote:
Op woensdag 6 april 2005 13:10 schreef Tokus het volgende:

[..]

ik gok dat je er dit jaar nog niet in gepost had.
Ah, dat is zo...

is dat nieuw?
  woensdag 6 april 2005 @ 13:16:39 #218
13783 Anthraxx
pi_26021570
quote:
Op woensdag 6 april 2005 13:11 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ah, dat is zo...

is dat nieuw?
Het helpt de server. Minder belasting.

Zeggen ze.
  zaterdag 30 april 2005 @ 20:13:16 #219
95046 keitel
waarvan akte...
pi_26626886
Ze hebben uiteindelijk getekend met Roadrunner Records, wat voor heel wat herrie gezorgd heeft op verscheidene fora. Akkoord, Roadrunner mag misschien een beetje als de Amerikaanse variant van Nuclear Blast klinken, maar ik denk dat dat er niet veel toe doet. Opeth heeft al onder verschillende labels hun ding gedaan en zijn steeds weerbaar geweest tegen elke vorm van muzikale sturing door het label. Ik zou niet waarom dat nu anders zou zijn. Roadrunner, mja, da's het logootje dat onderaan het album zal staan - en dan?

P.S.: Ik heb het oorspronkelijke Opeth-topic proberen te zoeken, maar die functie was uitgeschakeld. Ik vond het ook niet in my active topics, dus ik ga er van uit dat het verwijderd is.
pi_26627280
Opeth - Circle Of Tyrants

Enige nummer die ik ken en heb
  zaterdag 30 april 2005 @ 20:32:04 #221
95046 keitel
waarvan akte...
pi_26627380
Ja maar da's niet echt opeth eh. Circle of Tyrants komt oorspronkelijk van Celtic Frost.

Als je een nummer wilt dat het hele Opeth concept een beetje beschrijft - beluister dan eens 'The Drapery Falls'. Dat is uiteindelijk de klassieker geworden, naast 'Demon of the Fall'.
pi_26627549
Een tijdje geleden Blackwater Park (DELUXE) gedownlo.... gekocht en die CD bevalt me erg goed, leuk om te horen dat deze band een sterke eigen stijl heeft

Iemand nog enige suggesties? Welk album moet ik zeker niet missen?
  zaterdag 30 april 2005 @ 20:39:32 #223
13783 Anthraxx
pi_26627587
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 20:38 schreef Dolfhin het volgende:
Een tijdje geleden Blackwater Park (DELUXE) gedownlo.... gekocht en die CD bevalt me erg goed, leuk om te horen dat deze band een sterke eigen stijl heeft

Iemand nog enige suggesties? Welk album moet ik zeker niet missen?
Degene die je in de winkel kunt vinden onder het vakje Opeth.

Was het al bevestigd dan dat ze naar Roadrunner gaan? Ik kan het nergens vinden. Het gerucht wel overigens.
  zaterdag 30 april 2005 @ 20:56:02 #224
95046 keitel
waarvan akte...
pi_26627972
tgoja, ze zitten er zodanig dicht tegenaan dat het onvermijdbaar lijkt te worden. http://www.roadrun.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=35590

Dolfhin: Haal 'Still Life', is ook een goeie starter.
pi_26638283
Still Life was mijn eerste
pi_26659992
Roadrunner an sich is niet verkeerd hoor!! Alleen krijg je nu weer van die diehards die denken: " ojee, opeth samen op een label met nu metal" Da kan natuurlijk nie....
  maandag 2 mei 2005 @ 11:07:35 #227
17179 Sunjammer
Together we're stranger
pi_26660831
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:32 schreef Ibanez het volgende:
Roadrunner an sich is niet verkeerd hoor!! Alleen krijg je nu weer van die diehards die denken: " ojee, opeth samen op een label met nu metal" Da kan natuurlijk nie....
Mikael komt niet over als iemand die zich laat voorschrijven hoe zijn muziek moet klinken... Ik kan me niet voorstellen dat hij concessies zal doen op dat vlak... Dus ik denk dat Opeth gewoon Opeth blijft.
pi_26662944
Ze gaan dus die "sound of the underground"tour doen... Ne ben ik eens even gaan zoeken, maar liefst 6 bands van de twaalf zijn road runner:

- from autumn to ashes

- everytime i die

- chimaira

- strapping young lad

- devildriver

- poison the well

Inclusief het gerucht Opeth maakt dat 7! Het is bekend dat road runner best geregeld tours doet met meerdere bands van hetzelfde label... Zou dit een 'soort van bevestiging voor het gerucht' zijn?
pi_26732130
quote:
Op maandag 2 mei 2005 12:16 schreef Ibanez het volgende:
bla
***geheel offtopic***

Hey heb je Nerve - Blood & Gold ooit nog gecheckt?
underground forever baby
pi_26751935
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 17:18 schreef Laton het volgende:

[..]

***geheel offtopic***

Hey heb je Nerve - Blood & Gold ooit nog gecheckt?
no, why?
pi_26752134
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:13 schreef Ibanez het volgende:

[..]

no, why?
geniaal enzo..
underground forever baby
pi_26752168
Nerve was toch ooit de band van Tom Holkenborg?
pi_26752457
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ja en hun 2e album, Blood & Gold is een van de beste albums die nederland ooit heeft voortgebracht.

Oh ja Opeth is ook prima!
underground forever baby
  maandag 9 mei 2005 @ 13:00:44 #234
95046 keitel
waarvan akte...
pi_26849968
Per Wiberg (keyboards) is nu officieel lid van de band. Sommigen onder jullie zullen hem wel opgemerkt hebben op de DVD of ergens live. Hij blijft ook wel lid van de Spiritual Beggars.

Ik vraag me af in welke mate hij het geluid van Opeth zal beïnvloeden. M.a.w. wat is de grootte van zijn rol in de volgende albums. Op Damnation is hij natuurlijk alom aanwezig, maar dat album leent er zich dan ook perfect toe. Gewoon, de hardere albums met synth... Ik vrees er een beetje voor. Maar met Opeth weet je nooit natuurlijk. Hun zelfkritiek is ongeëvenaard en ik weet zeker dat ik hun album blindelings zal binnenhalen. Je wéét gewoon dat je kwaliteit in de pootjes hebt, met synth of zonder.

Mikael verklaarde eerder al en passant dat het wat naar black metal zou neigen. Ik ben niet vies van bm, integendeel, maar hier zou ik toch een hand of caution willen raisen in het geval van Opeth
quote:
The band is currently hard at work in Fascination street studios. 9 titles have been recorded and at this moment Hammond organs and Mellotrons are being put down to tape. The recording is being supervised and engineered by Jens Bogren and produced by the band. Some song titles have been confirmed and will be posted here soon.
Opeth.com

[ Bericht 18% gewijzigd door keitel op 09-05-2005 13:08:23 ]
  maandag 9 mei 2005 @ 20:48:07 #235
17179 Sunjammer
Together we're stranger
pi_26864174
quote:
Op maandag 9 mei 2005 13:00 schreef keitel het volgende:
Per Wiberg (keyboards) is nu officieel lid van de band. Sommigen onder jullie zullen hem wel opgemerkt hebben op de DVD of ergens live. Hij blijft ook wel lid van de Spiritual Beggars.

Ik vraag me af in welke mate hij het geluid van Opeth zal beïnvloeden. M.a.w. wat is de grootte van zijn rol in de volgende albums. Op Damnation is hij natuurlijk alom aanwezig, maar dat album leent er zich dan ook perfect toe. Gewoon, de hardere albums met synth... Ik vrees er een beetje voor. Maar met Opeth weet je nooit natuurlijk. Hun zelfkritiek is ongeëvenaard en ik weet zeker dat ik hun album blindelings zal binnenhalen. Je wéét gewoon dat je kwaliteit in de pootjes hebt, met synth of zonder.

Mikael verklaarde eerder al en passant dat het wat naar black metal zou neigen. Ik ben niet vies van bm, integendeel, maar hier zou ik toch een hand of caution willen raisen in het geval van Opeth
[..]

Opeth.com
Ehm... Per Wiberg is alleen toetsenist geweest op de Damnation tour, en niet op het album zelf. Ben echter net zoals jij erg benieuwd wat voor effect het toevoegen van Per op de sound van Opeth heeft...
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:27:36 #236
95046 keitel
waarvan akte...
pi_26887979
quote:
Op maandag 9 mei 2005 20:48 schreef Sunjammer het volgende:

[..]

Ehm... Per Wiberg is alleen toetsenist geweest op de Damnation tour, en niet op het album zelf.
Waar heb ik dat gezegd dan? Ik denk dat het kristalhelder is dat Wilson alles inspeelde op het album.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 18:42:50 #237
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27414450
11 Sept Opeth in 013
pi_27414485
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 18:42 schreef nipeng het volgende:
11 Sept Opeth in 013
Melkweg was t toch?
  vrijdag 27 mei 2005 @ 23:41:43 #239
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27424368
Ja! Ik ga er bij zijn in 013. 6 Juni is de voorverkoop. Ik ben benieuwd .
It's log, log. It's big, it's heavy, it's wood. It's log, log. It's better than bad, it's good!
pi_27427102
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 23:41 schreef nipeng het volgende:
http://www.013web.nl/ProgrammaDetail.asp?color=3366FF&id=1261

Nee dus

Melkweg is de 14e.
Ooo Naja ik ga naar de melkweg iig
pi_27428831
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:23 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hey Toffe!!! Wordt 11 september ons eerste Opeth concert samen????
  zaterdag 28 mei 2005 @ 13:34:29 #243
95046 keitel
waarvan akte...
pi_27430275
De 9de komen ze al naar België. Ik kan ze geen ongelijk geven; ik doe ook eerst de dingen die ik leuk vind :p
pi_27430440
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 12:03 schreef Ibanez het volgende:

[..]

Hey Toffe!!! Wordt 11 september ons eerste Opeth concert samen????
Zou zo maar eens kunnen Even kijken of ik daar via 3voor12/tilburg heen kan
  zaterdag 28 mei 2005 @ 14:33:16 #245
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27431355
Vet Opeth komt!!! Daar ga ik heen, misschien wel allebei de concerten Hopelijk komen ze ook nog op Lowlands, kan nog, dus ik bid hard en dan komt het wel goed, toch?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_27451595
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 14:33 schreef maniack28 het volgende:
Vet Opeth komt!!! Daar ga ik heen, misschien wel allebei de concerten Hopelijk komen ze ook nog op Lowlands, kan nog, dus ik bid hard en dan komt het wel goed, toch?
allah zegt van wel ja..
  zondag 29 mei 2005 @ 14:17:26 #247
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_27451774
Aah Opeth.. Heerlijke band imo, hoewel ik niet altijd in de stemming ben voor hun muziek en stiekem net zo lief naar dood-en-verdoemenis-metal als Dimmu Borgir luister.. Opeth komt op mij muzikaal gezien veel oorspronkelijker over.. Heel erg de moeite waard..
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
pi_27455319
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:17 schreef TheArowana het volgende:
Aah Opeth.. Heerlijke band imo, hoewel ik niet altijd in de stemming ben voor hun muziek en stiekem net zo lief naar dood-en-verdoemenis-metal als Dimmu Borgir luister.. Opeth komt op mij muzikaal gezien veel oorspronkelijker over.. Heel erg de moeite waard..
pi_27462056
quote:
Op zondag 29 mei 2005 14:17 schreef TheArowana het volgende:
Opeth is fucking geniaal..Dimmu kan nog wat leren van deze meesters
pi_27474102
ben ik nou de enige die opeth na hun eerste 3 cd's een stuk minder vind geworden? ik denk dat dat voor een deel ook aan de bas ligt, de bassist die ze nu hebben is veel minder dan die oudere platen. Weet nog dat ze als voorprogramma van Cradle of Filth stonden in de Baroeg (en ze werden weggefloten) en dat daar een 6 snarige bassist aardig stond uit te leven.
  maandag 30 mei 2005 @ 10:11:58 #251
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_27474567
mwah..... ik vind dat akoustische gedoe niet zo leuk, de rest vind ik nog steeds goed hoor
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 30 mei 2005 @ 13:03:05 #252
95046 keitel
waarvan akte...
pi_27479395
quote:
Op maandag 30 mei 2005 09:52 schreef _Etter_ het volgende:
ben ik nou de enige die opeth na hun eerste 3 cd's een stuk minder vind geworden? ik denk dat dat voor een deel ook aan de bas ligt, de bassist die ze nu hebben is veel minder dan die oudere platen. Weet nog dat ze als voorprogramma van Cradle of Filth stonden in de Baroeg (en ze werden weggefloten) en dat daar een 6 snarige bassist aardig stond uit te leven.
Johan DeFarfalla trok hard aan zijn snaren, en daardoor had je een speciaal basgeluid. Maar 'beter', tgoh, dat ga je me niet horen zeggen. Wanneer was dat optreden met CoF? Want ze hebben nog getourd met Johan DeFarfalla in de band, samen met CoF. Voor hetzelfde geld was híj het
pi_27480050
quote:
Op maandag 30 mei 2005 13:03 schreef keitel het volgende:

[..]

Johan DeFarfalla trok hard aan zijn snaren, en daardoor had je een speciaal basgeluid. Maar 'beter', tgoh, dat ga je me niet horen zeggen. Wanneer was dat optreden met CoF? Want ze hebben nog getourd met Johan DeFarfalla in de band, samen met CoF. Voor hetzelfde geld was híj het
ff opgezocht op de opeth site, was '96 na morningrise. Qua style vond ik niet het hardere aanslaan zo boeiend (valt volgens mij wel mee) maar dat de bas veel meer de melodie volgde.
pi_27501147
jongens..ik lurk hier een beetje ivm mijn posts over nerve,, maar vertel mij eens welke albums ik van opeth moet gaan checken..de aanwezigheid van toffe ellende vertelt mij dat ze muzikaal wel een en ander voor elkaar moeten boksen, doch geheel blind wil ik mij niet richting platenzaak begeven..tips derhalve....
underground forever baby
  dinsdag 31 mei 2005 @ 02:17:53 #255
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_27501586
Blackwater Park is de 'klassieker', tevens een aanrader.

Verder zou ik Morningrise en Damnation aanbevelen, hoewel die laatste niet echt representatief is.
Last.fm
pi_27501598
still life luister ik nu... damnation is ..eh "onderweg"
underground forever baby
  dinsdag 31 mei 2005 @ 02:25:12 #257
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_27501642
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 02:19 schreef Laton het volgende:
still life luister ik nu...
Still Life reken ik persoonlijk ook tot één van de betere Opeth albums.
quote:
damnation is ..eh "onderweg"
Vergeet je die platenwinkel niet?
Last.fm
pi_27501659
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 02:25 schreef Ascaroth het volgende:

[..]

Still Life reken ik persoonlijk ook tot één van de betere Opeth albums.
[..]

Vergeet je die platenwinkel niet?
integendeel..ik luister slechts vinyl...en mp3;s ter ondersteuning van mijn aankoopkeuze.

bevalt me uitstekend overigens deze muziek..doet me sterk denken aan oude paradise lost, maar dan melodieuzer en bombastischer. Ik ben dan ook blij met mijn verbreding.
underground forever baby
pi_27503507
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 02:17 schreef Ascaroth het volgende:
Blackwater Park is de 'klassieker', tevens een aanrader.

Verder zou ik Morningrise en Damnation aanbevelen, hoewel die laatste niet echt representatief is.
De klassieker is Morningrise, daarmee zijn ze doorgebroken. Je zegt toch ook niet dat de klassieker van Paradise lost, Icon is
pi_27505878
quote:
Op dinsdag 31 mei 2005 09:26 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

De klassieker is Morningrise, daarmee zijn ze doorgebroken. Je zegt toch ook niet dat de klassieker van Paradise lost, Icon is
Met Morningrise zijn ze bekend geworden in een bepaalde metalhoek ja maar met Blackwater Park zijn ze doorgebroken naar een breed metalpubliek en zelfs bij niet-metalfans. Het is dan logisch dat het popjournaille Blackwater Park eerder als klassieker bestempelt. Dat is wel vaker zo met albums die een brug slaan tussen alternative en mainstream. Paradise Lost heeft 2 klassiekers Icon en Draconian Times... en Gothic, ach ja.. een aardige plaat met een achteraf gebleken goude formule, maar destijds lagen er niet veel mensen wakker van.

[ Bericht 1% gewijzigd door Toffe_Ellende op 31-05-2005 11:56:42 ]
pi_27509008
quote:
Op maandag 30 mei 2005 13:25 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

ff opgezocht op de opeth site, was '96 na morningrise. Qua style vond ik niet het hardere aanslaan zo boeiend (valt volgens mij wel mee) maar dat de bas veel meer de melodie volgde.
Mwoa, mwoa; de bassist had een heel ander geluid als de huidige. Qua spel verschillen de twee niet zo extreem veel. In deathmetal is het sowieso vrij gewoon dat een bassist de melodielijn volgt.
  woensdag 1 juni 2005 @ 17:57:43 #262
95046 keitel
waarvan akte...
pi_27550527
"Gost Reveries", zo luidt de nieuwe titel van de jongste Opeth-telg. Het album zal uitgebracht worden via RoadRunner ergens achteraan de zomer.

Het is opnieuw een plaat zonder Steve Wilson, dus terug naar het pre-Still Life-era (wat'n woord!), maar dan met nieuwe (lees geëvolueerde) energie. Ik smijt er nog wat titelnummers bij: "Ghost of perdition", "The baying of the hounds", "Isolation years" en "Harlequin forest".

Meer uiteraard op www.opeth.com .

[ Bericht 4% gewijzigd door keitel op 01-06-2005 18:03:06 ]
pi_27575000
Hoezo opnieuw zonder Steve Wilson? Hoop niet dat het te conservatief klinkt... dan zou Opeth voor mij meteen een stuk ongeloofwaardiger maken..
  donderdag 2 juni 2005 @ 18:19:45 #264
95046 keitel
waarvan akte...
pi_27584547
quote:
We will never repeat ourselves.
Maak je maar geen zorgen
pi_27586568
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 13:29 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo opnieuw zonder Steve Wilson? Hoop niet dat het te conservatief klinkt... dan zou Opeth voor mij meteen een stuk ongeloofwaardiger maken..
Tja, idd! De laatste paar platen hebben ze toch gedaan met Wilson? (uber producer)
opnieuw
pi_27654609
Zojuist kaarten besteld voor 013 Tilburg, 11 september ( Zondags) 2005.
OPETH.

Mijn favoriete albums

Blackwater Park
Deliverance
Still Life
Zwaar werk is lekker, hoef ik niet meer naar de sportschool.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:01:47 #267
95046 keitel
waarvan akte...
pi_27711710
quote:
By now, a handful of journalists from various metal publications in the US are heading back stateside from spending the weekend in Sweden with Opeth (hearing the new album, conducting interviews). Speaking of the band's upcoming debut on Roadrunner Records, their A&R Rep here - Mike Gitter - was in the studio with the band early last week, and has the following to say about what he's heard:

Heard four songs and was blown away....basically, they encompass all things Opeth with a confidence and aggressiveness that smells like a band's best record. Mikael Akerfeldt told the truth when he talked about a return to the heaviness Opeth is known for. The album's opener, "Ghost of Perdition" explodes into a god-like riff (replete with his unholy roar) before clobbering you with riffs and musical moves that stretch and break the limits of what can be done within the same song.

You can hear a band so self-assured it's frightening. Keyboardist Per Wiberg -- now a fulltime member of Opeth -- adds hugely to the band's sound without overwhelming or softening the intensity of things. Akerfeldt possesses a much stronger vocal range. And drummer Martin Lopez throws in a lot freer range of rhythms and percussion than you've ever heard in Opeth's sound in the past.

As strong as the sound and mix of the record was with Steven Wilson on the past three record, the sound of this record is crushing. The band, along with engineer/mixer Jens Borgen have crafted a sound that is totally intricate and in your face. I can't wait til the world hears this record.
http://www.roadrunnerrecords.com/artists/Opeth/

---

o jee...
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:20:33 #268
11502 nipeng
The last ride is free
pi_27712432
Opeth + de roadrunner saus
Ben benieuwd, ik hou wel van stevig.
pi_27717897
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 16:20 schreef nipeng het volgende:
Opeth + de roadrunner saus
Ben benieuwd, ik hou wel van stevig.
Dadelijk gaan ze nog in dropped B spelen!!!
  donderdag 9 juni 2005 @ 12:41:16 #270
95046 keitel
waarvan akte...
pi_27770902
ff interviewtje met terrorizer óver Ghost Reveries:
quote:
OPETH mainman Mikael Åkerfeldt recently spoke to U.K.'s Terrorizer magazine about the group's upcoming album, "Ghost Reveries", tentatively due on August 30 via Roadrunner Records. A few excerpts from the interview follow:

Terrorizer: Still working on the album?

Mikael: "We still have the cover to do and the booklet and photos and all sorts of things."

Terrorizer: But the album's almost completed?

Mikael: "You could probably say so. We've done the mixes for five heavy, long tracks, but we still have the mixes for three or four extra songs left to do. Everything's recorded. It's just that KATATONIA went into the studio directly after us, so we have to wait like a week or something to do the mixes for those last songs."

Terrorizer: Is there perhaps a certain organic quality which has been worked into the songs because of you having rehearsed for this album?

Mikael: "Yeah. It'd like to hope so, at least. I worked more with each song and each passage, so I feel the songs 100 per cent. They're much more well-structured this time around."

Terrorizer: There was a certain flow that you seemed to lose on some of the songs on "Deliverance". "Damnation" seemed to breathe properly, where "Deliverance" generally didn't.

Mikael: "I have to agree, because I think at the time we were recording I was so stressed that it was going to be an album at all; and since we were doing two albums, I think my heart was in the project of doing 'Damnation', because that was the odd thing. While I'm happy with 'Deliverance' overall, I think 'Damnation' is one of our best albums ever. 'Deliverance' is not our strongest album, but I think the song 'Deliverance' is one of our best songs. So I'm not slagging the album off, it's just the memory of the whole recording is so bad, and I know how I was functioning when I was doing those songs. I was under a lot of pressure and I just wanted it to be done. This time around I paid much more attention to the small details and put much more energy into making the songs like, full-on all the time, if you know what I mean. The new album never, ever gets boring. People should never think that OPETH are boring — and we were kind of treading that line on 'Deliverance', I guess."

Terrorizer: So are the lyrical themes of this new record moving into new and different territory too?

Mikael: "The lyrics are almost a regression, I think. I've gone back to the early influences of the band. I wanted to write like an occult kind of concept story. I didn't want to write a stupid Satanic lyric and it's not a Satanic album or anything, but I started with this idea of a concept, and that was like a red thread, if you know what I mean, throughout the story: that there is some occult undertone in it. The lyrics are almost like a cliché for death metal, but written how I write, so it's not just stupid. It's some good stories, I think. It's much more sinister than before: I haven't written lyrics like this in fifteen years. I hope they're better now than they were fifteen years ago!"

[ Bericht 1% gewijzigd door keitel op 09-06-2005 13:11:23 ]
  vrijdag 10 juni 2005 @ 15:09:57 #271
122535 ViolentGod
Accelerated Evolution
pi_27807063
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 19:22 schreef Ibanez het volgende:
Dadelijk gaan ze nog in dropped B spelen!!!
Maakt niet uit, zolang ze maar gave nummers blijven schrijven. Stemming van de gitaren boeit dan niet. Drop B staat niet automatisch gelijk aan Nu-metal, als dat je vrees is.
pi_28219675
Nieuwe track

Matige kwaliteit, en link doet nogal moeilijk. Ik heb hem iig binnen gekregen dus keep trying

---edit:----geen illegale mp3's

http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=38539

[ Bericht 24% gewijzigd door Beathoven op 26-06-2005 00:47:34 ]
  zaterdag 25 juni 2005 @ 13:32:05 #273
92771 Un4
War....
pi_28220369
Inmiddels een keer of vijf geluisterd en moet zeggen dat het me wel bevalt, kom maar op met de rest van de tracks..
...war never changes
XBL Gamertag: Un4 NL
pi_28220543
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 15:09 schreef ViolentGod het volgende:

[..]

Maakt niet uit, zolang ze maar gave nummers blijven schrijven. Stemming van de gitaren boeit dan niet. Drop B staat niet automatisch gelijk aan Nu-metal, als dat je vrees is.
Nee , das niet mijn vrees. ( ik kan 'numetal' acts waarderen zelfs!) Ik speel zelf ook in dropped b, hardcore-achtig, dus het is niet zo dat ik ermee zou zitten als zij dat ook deden.
Meer om het feit (als grap bedoeld dan) dat heel road runner records voor, pak em beet, 85 % bestaat uit dropped b bandjes....
pi_28226075
Ik moet die track nog ff een paar keer luisteren, had wel vette stukken voor zover ik heb geluisterd
  dinsdag 28 juni 2005 @ 21:55:26 #276
95046 keitel
waarvan akte...
pi_28317915
sidenote:
quote:
As you know is has been a leak of "The grand conjuration". The forum dosen´t support this at all and every attempt to spread new Opeth material will be removed and the user/member will be giving a warning.

Opeth wants you to hear the new material the right way not from some crappy mp3. "Ghost reveries" is a great production and listen to it in mp3 format just dosen´t make it justice.

//Anna (Opeth.com)
pi_28826964
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 21:55 schreef keitel het volgende:
sidenote:
[..]
Das ook een manier om het downloaden van muziek af te raden!!

Naar mijn mening heeft Opeth dat helemaal niet nodig, zichzelf verdedigen tegen 'kazzaa-praktijken' ! Opeth heeft gewoon zo'n goede producties en bijzondere cd's dat het hebben van een origineel, een must is voor elke-zichzelf waarderende- muziekliefhebber.
Ik gebruik het downloaden alleen maar ter kennismaking, wanneer ik van een band totaal niks ken. Dan download ik een track en bij een positieve indruk ben ik dan geneigd om de cd aan te schaffen waar het desbetreffende nummer op staat. Zo ook bij Opeth; ik had deliverance (de track) gedownload met als resultaat dat ik nu hun hele albumreeks bezit!

Dus zo kun je ook eens een positieve wending geven aan downloaden.

wilde ik ff kwijt

-edit- diegene die de inhoud van de side-note gepost heeft, mag wel eens naar de LOI voor een cursus Engels voor beginners!

[ Bericht 3% gewijzigd door Ibanez op 15-07-2005 12:31:16 ]
  vrijdag 15 juli 2005 @ 12:39:04 #278
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_28827351
quote:
Op maandag 30 mei 2005 10:11 schreef maniack28 het volgende:
mwah..... ik vind dat akoustische gedoe niet zo leuk, de rest vind ik nog steeds goed hoor
Vind die afwisseling metal/acoustisch wel apart.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
pi_28827698
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 12:39 schreef Mr-Coffee het volgende:

[..]

Vind die afwisseling metal/acoustisch wel apart.
Ik vind 'Damnation' geniaal. Ik heb Mikael zien verschijnen in een Aryeon video "day 11:love" of iets dergelijks. Toch mooi dat een death/black/progressive-metal zanger wordt uitgenodigd vanwege zijn grandioze cleane stem.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 13:04:53 #280
125126 Mr-Coffee
pi_28828072
Ben zeer benieuwd naar ,t nieuwe album, vooral nu er een toetsenist in de gelederen zit.
Set Sail, For Fail.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 14:57:19 #281
95046 keitel
waarvan akte...
pi_28831494
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 12:25 schreef Ibanez het volgende:

-edit- diegene die de inhoud van de side-note gepost heeft, mag wel eens naar de LOI voor een cursus Engels voor beginners!
Wel, da's Anna. Michael's echtgenote, die ook voor de website instaat. Mail jij't 'r even?
pi_28831938
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 14:57 schreef keitel het volgende:

[..]

Wel, da's Anna. Michael's echtgenote, die ook voor de website instaat. Mail jij't 'r even?
adres??

lekker wijf trouwens?
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 13:04 schreef Mr-Coffee het volgende:
Ben zeer benieuwd naar ,t nieuwe album, vooral nu er een toetsenist in de gelederen zit.
Ben ook zeer benieuwd. De vorige toetsenpartijen waren ingespeeld door heer Wilson; zou deze toetsenist met dit karakter doorgaan of zou hij een totaal andere weg inslaan en (zo) dan ook het geluid een ommezwaai geven?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ibanez op 15-07-2005 15:18:58 ]
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:11:30 #283
95046 keitel
waarvan akte...
pi_28840551
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:11 schreef Ibanez het volgende:

lekker wijf trouwens?

Michael, Per, Anna-Sofia & Anna (zijn echtgenote annex webmaster)

Nou?
  vrijdag 15 juli 2005 @ 20:41:29 #284
125126 Mr-Coffee
pi_28841295
Ik ben overigens in het bezit van Blackwater Park en Deliverance
Set Sail, For Fail.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 21:12:46 #285
95046 keitel
waarvan akte...
pi_28842165
Enjoy! Harvest vind ik bv een pràchtnummer. Zou over iemand gaan die op z'n sterfbed ligt. Eerder heb ik al opgevangen dat de Night and the Silent Water opgedragen was aan zijn overleden grootvader. Zelf is hij niet zó tevreden over dat nummer, maar in die tijd, tjah.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 22:04:34 #286
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_28843659
ik heb onlangs opeth ontekt
ik vind die nummer met geschreeuw kut, want dat geschreeuw, daar kan ik echt niet naar luisteren
maar de nummers zonder geschreeuw zijn echt
vraagje:
welke zijn dat allemaal?
ik heb er een stuk of 6 nu
pi_28844187
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:04 schreef Bog het volgende:
ik heb onlangs opeth ontekt
ik vind die nummer met geschreeuw kut, want dat geschreeuw, daar kan ik echt niet naar luisteren
maar de nummers zonder geschreeuw zijn echt
vraagje:
welke zijn dat allemaal?
ik heb er een stuk of 6 nu
Alle nummers van Damnation. Verder Benighted en Face of Melinda van Still Life. De anderen schieten me even niet te binnen.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 22:33:29 #288
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_28844596
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Alle nummers van Damnation. Verder Benighted en Face of Melinda van Still Life. De anderen schieten me even niet te binnen.
die face of melinda is me toch een potje geniaal

als die andere je weer te binnenschieten: tell me

the drapery falls is ook geweldig trouwens, totdat ie gaat schreeuwen, en als ie daarmee klaar is dan is het weer geweldig
kunnen ze dat stukje er niet ff uithalen ofzo
pi_28844891
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:33 schreef Bog het volgende:

[..]

the drapery falls is ook geweldig trouwens, totdat ie gaat schreeuwen, en als ie daarmee klaar is dan is het weer geweldig
To Bid You Farewell (Morningrise)
Credence (My Arms Your Hears)
Still Beneath the Sun (Blackwater Park [limited edition])
A Fair Judgement (Deliverance)
Benighted (Still Life)
Face of Melinda (Still Life)
Windowpane (Damnation)
To Rid the Disease (Damnation)
Hope Leaves (Damnation)
In My Time of Need (Damnation)
Closure (Damnation)
Death whispered a Lullaby (Damnation)
Ending Credits (Damnation)
Weakness (Damnation)
Harvest (Blackwater Park)
Paterns in the Ivy (Blackwater Park)

Ik ken alleen Orchid niet.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 22:49:03 #290
13783 Anthraxx
pi_28845086
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Benighted (Still Life)
Windowpane (Damnation)
Hope Leaves (Damnation)
Closure (Damnation)
Weakness (Damnation)

Orchid is geen rustig nummer op te vinden. Nou ja, er is een instrumentaal piano stuk te vinden maar die is niet zo heel boeiend.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 22:52:56 #291
13783 Anthraxx
pi_28845200
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:33 schreef Bog het volgende:

[..]

Dan mis je het hele punt van de genialiteit van de band als ze dat zouden doen. Opeth zonder grunts is iets aparts, maar met grunt wordt het gewoon een bizar stuk goede muziek. De afwisseling, de emotie, de sfeer, de agressie, de muziek is gewoon geniaal te noemen. En tsja, als je dan geen grunts trekt dan heb je gewoon pech, maar je mist echt een geweldige band
pi_28845300
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:52 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Dan mis je het hele punt van de genialiteit van de band als ze dat zouden doen. Opeth zonder grunts is iets aparts, maar met grunt wordt het gewoon een bizar stuk goede muziek. De afwisseling, de emotie, de sfeer, de agressie, de muziek is gewoon geniaal te noemen. En tsja, als je dan geen grunts trekt dan heb je gewoon pech, maar je mist echt een geweldige band
De rustige nummers zijn mijn favoriete nummers Maar de twee beste nummers (the Drapery Falls & Godhead's Lament) is er juist die dynamiek die de band een van de relevantste van de laatste jaren maakt...
  zaterdag 16 juli 2005 @ 01:19:34 #293
14505 OProg
A Life in Music
pi_28848867
Om eerlijjk te zijn had ik het ook niet echt op grunts maar ben ik het dankzij Opeth gaan waarderen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  zaterdag 16 juli 2005 @ 03:19:27 #294
125011 Bog
dat wil jij niet weten
pi_28850777
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 22:43 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Benighted (Still Life)
Windowpane (Damnation)
Hope Leaves (Damnation)
Closure (Damnation)
Weakness (Damnation)

thx!!!
  zaterdag 16 juli 2005 @ 08:39:00 #295
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_28851827
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 01:19 schreef OProg het volgende:
Om eerlijjk te zijn had ik het ook niet echt op grunts maar ben ik het dankzij Opeth gaan waarderen.
Om eerlijk te zijn , die grunts zijn voor mij ook de belangrijkste reden waarom ik nog steeds niet naar Opeth heb geluisterd. Ik zal me toch maar eens over m'n vooroordelen heen moeten zetten.

Blackwater Park maar eens gaan aanschaffen denk ik ..
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 16 juli 2005 @ 12:59:41 #296
18413 Summoner
pi_28855562
Vreemd toch. Zijn grunts dan zo 'moeilijk' te waarderen?

Het verschil zal er wel in liggen dat ik al jaren naar muziek met zgn. 'lelijke klanken' luisterde als extreme metal, psychedelische herrie en noise, voordat ik Opeth hoorde. Toen ik voor het eerst aan grunts werd blootgesteld (Bolt Thrower's "War Master" of Incantation's "Onward to Golgotha", weet het niet zeker) vielen die klanken ook meteen in de smaak. Maar het is vooral de dynamische afwisseling tussen grunts en zuivere zang die bij Opeth zo goed werkt.

Wel ironisch dat liefhebbers van zgn. 'progressieve' muziek juist moeite hebben met zo'n kleine stap voorwaarts.
pi_28855933
Ik denk dat ik grunts ben gaan waarderen door Amorphis. Met name door Elegy waar diezelfde dynamiek tussen clean en agressief er ook is. Tiamat was ook zo'n band. Damn, wat is het eigenlijk saai op het gebied van Europese metal wat dit soort muziek betreft
  zaterdag 16 juli 2005 @ 13:44:08 #298
18413 Summoner
pi_28856605
Klopt, Toffe. Maar wees eens eerlijk: zit jij er nog op te wachten? Volgens mij is alles op dat gebied zo'n beetje wel gedaan. En het is al tijden geleden dat ik een plaat van Amorphis, Tiamat of Paradise Lost draaide. De gelukkigen die die mooie tijd meemaakten hebben hun hoofd een keer geschud en 'they moved on'. Net als wij.
pi_28859041
Precies... we worden oud een voor je het weet zitten we Frank Sinatra te luisteren
  zaterdag 16 juli 2005 @ 15:43:53 #300
18413 Summoner
pi_28859391
Ik weet niet hoe erg jij er al voor staat, maar ik ben reeds begonnen met het aanleggen van een sprankelende Kenny G en Engelbert Humperdinck collectie.
  zaterdag 16 juli 2005 @ 16:03:05 #301
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_28859929
Ik wacht wel op "Opeth: the instrumentals".
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')