abonnement Unibet Coolblue
pi_200197929
Ieder electron weet de kwantumtoestand van ieder ander electron in het hele universum.

Zie laatste minuten van deze video.


Dit gebeurt er met mijn hoofd.

pi_200198264
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 11:18 schreef polderturk het volgende:
Dit gebeurt er met mijn hoofd.

[ afbeelding ]
Dat hoef je niet te melden want mijn electronen weten de kwantumtoestand in je hoofd allang, dus geen nieuws.
gr gr
pi_200468444
quote:
1s.gif Op zondag 4 juli 2021 11:18 schreef polderturk het volgende:
Ieder electron weet de kwantumtoestand van ieder ander electron in het hele universum.
Da's natuurlijk niet waar. Deeltjes raken alleen verstrengeld door wisselwerkingen. Bovendien is de 'hoeveelheid verstrengeling' niet zonder limiet.
-
pi_200475124
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 11:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's natuurlijk niet waar. Deeltjes raken alleen verstrengeld door wisselwerkingen. Bovendien is de 'hoeveelheid verstrengeling' niet zonder limiet.
Ik zeg het niet. De dr van de video zegt het. Bekijk de video vanaf 14:00 minuten. In de laatste minuten heeft hij het niet over verstrengelingen. Hij zegt dat het Pauli uitsluitingsprincipe voor alle electronen in het Universum geldt


pi_200476603
"The Pauli exclusion principle does mean that you can put only one electron in each of the different definite energy levels1. ... And extrapolated to Brian's diamond, and the universe, this means that e.g. for a zillion carbon atoms, there are a zillion nearly-but-not-quite-equal-energy levels in the universe."

https://www.theguardian.c(...)polated%20to%20Brian's%20diamond,energy%20levels%20in%20the%20universe.
pi_200476618
"According to Brian Cox in his A night with the Stars lecture1, the Pauli exclusion principle means that no electron in the universe can have the same energy state as any other electron in the universe, and that if he does something to change the energy state of one group of electrons (rubbing a diamond to heat it up in his demo) then that must cause other electrons somewhere in the universe to change their energy states as the states of the electrons in the diamond change."

https://physics.stackexch(...)ct-distant-electrons
pi_200483043
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 18:23 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik zeg het niet. De dr van de video zegt het. Bekijk de video vanaf 14:00 minuten. In de laatste minuten heeft hij het niet over verstrengelingen. Hij zegt dat het Pauli uitsluitingsprincipe voor alle electronen in het Universum geldt

Dat vind ik een uiterst dubieuze uitspraak. Het Pauli principe geldt voor verstrengelde deeltjes waarvan je een totale golffunctie kunt opschrijven. Ik zou niet weten waarom een elektron hier verstrengeld is met een elektron in het Andromeda-stelsel.
-
pi_200483053
quote:
0s.gif Op woensdag 21 juli 2021 20:29 schreef polderturk het volgende:
"According to Brian Cox in his A night with the Stars lecture1, the Pauli exclusion principle means that no electron in the universe can have the same energy state as any other electron in the universe, and that if he does something to change the energy state of one group of electrons (rubbing a diamond to heat it up in his demo) then that must cause other electrons somewhere in the universe to change their energy states as the states of the electrons in the diamond change."

https://physics.stackexch(...)ct-distant-electrons
Tsja, populaire wetenschap slaat de plank nog wel eens mis.

Mijn boek daarentegen... :7 :P
-
pi_200495340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 09:58 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, populaire wetenschap slaat de plank nog wel eens mis.

Mijn boek daarentegen... :7 :P
Hier is een interessante video over wat Brian Cox heeft gezegd. Volgens deze personen klopt het niet helemaal wat hij zegt. Hij had kwantum toestand moeten zeggen in plaats van energie niveau.

pi_200498049
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juli 2021 23:02 schreef polderturk het volgende:

[..]

Hier is een interessante video over wat Brian Cox heeft gezegd. Volgens deze personen klopt het niet helemaal wat hij zegt. Hij had kwantum toestand moeten zeggen in plaats van energie niveau.

Dat sowieso. Maar dan nog blijft het imho een vreemde uitspraak die neigt naar onnodige mystificatie van de QM.
-
pi_200498979
Zoals ik het begrijp:

in het EPR-experiment is het duidelijk dat de twee deeltjes zijn verstrengeld; ze komen immers voort uit het uiteenvallen van een 'bron'deeltje. Daar geldt dat als deeltje 1 in toestand A zit, deeltje B in toestand 2 moet zitten of vice versa (deeltje 1 in B, deeltje 2 in A). Als je de Kopenhaagse interpretatie aanhangt: de golffunctie valt instantaan naar een bepaalde toestand. Stel dat jij aan deeltje A meet, en meet dat deze in toestand 1 zit. Dan weet jij instantaan dat deeltje B, (zeg) een miljard lichtjaar verderop, in toestand 2 zit. Maar de waarnemer een miljard lichtjaar verderop weet dat niet; voor jouw (!) meting was de kans van B om in 2 te zitten 50/50, en na jouw meting weet jij dat de kans dat B in 2 zit 100% is; maar de andere waarnemer weet dat nog steeds niet! Daarvoor zou jij informatie naar de ander moeten versturen.

Als je twee waterstofatomen bij elkaar brengt, dan gaan deze wisselwerken, raken de golffuncties van de elektronen verstrengeld, en krijg je 1 golffunctie voor beide elektronen. De kwantumtoestanden veranderen hierdoor enigszins.

Maar wat ik niet zo goed begrijp: waarom zou een elektron hier verstrengeld zijn met een elektron in b.v. het Andromedastelsel? Want alleen dan kun je, lijkt mij, Pauli's uitsluitingsprincipe toepassen. Misschien is het idee dat de elektromagnetische wisselwerking oneindig ver reikt, een elektron hier dus, hoe klein dan ook, een wisselwerking aangaat met een elektron in het Andromedastelsel, je strikt genomen dus de golffunctie van beide (en dus: alle) elektronen moet nemen, en in deze gecombineerde golffunctie de kwantumtoestanden ieniemieniekleinbeetje is opgeschoven t.o.v. de situatie waarin de wisselwerking niet een oneindige reikwijdte heeft. Cox ziet dit misschien als het extreme limietgeval waarbij je vervolgens al deze deeltjes samen kunt brengen in een vaste stof, waarop de energieniveau's van al deze elektronen de welbekende energiebanden uit de vastestoffysica vormen.

Nou ja, zoiets :)
-
  zondag 25 juli 2021 @ 18:02:27 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_200542128
Als de quantum-velden theorie klopt dan is er 1 quantumveld dat alle electronen veroorzaakt. Zijn ze dan allemaal verstrengeld?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_200551404
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 18:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als de quantum-velden theorie klopt dan is er 1 quantumveld dat alle electronen veroorzaakt. Zijn ze dan allemaal verstrengeld?
Nee. Verstrengeling ontstaat alleen door wisselwerking. In dit geval via b.v. de elektromagnetische wisselwerking, die veroorzaakt wordt door het onderliggende kwantumveld van fotonen.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')