quote:
Houd alvast de volgende site in de gaten:
https://www.pegelonline.wsv.dequote:
Historisch hoogwater in zomertijd: campings, boeren en bouwbedrijven moeten uitkijken
SPIJK / DOESBURG - De verwachte regenwater-vloedgolf uit Duitsland zorgt voor kopzorgen bij boeren, campings en bouwbedrijven in de Liemers en Achterhoek die op dit moment aan het werk zijn in de uiterwaarden van de Rijn en IJssel. Het werk aan de overnachtingshaven bij Spijk is stilgelegd.
,,We houden de situatie in Duitsland scherp in de gaten", verzekert Jan Polman van het waterschap Rijn en IJssel. Bij de oosterburen valt deze week heel veel regen. Een groot deel van dit water, komt via de rivieren naar Nederland. De verwachting is dat daardoor komend weekeinde grote delen van de uiterwaarden onder water komen te staan.
Zomergolf
Dat heeft gevolgen, weet Polman. ,,Normaal zien we deze waterstanden alleen in de winter of het vroege voorjaar. En dat is prima. Er gebeurt dan nauwelijks iets in de uiterwaarden. Met een zomergolf wordt veel minder rekening gehouden. Er wordt gebouwd, er loopt vee, de campings staan vol. En dat snap ik.”
Sinds 1980 is namelijk er in juli niet meer zóveel water door de rivieren gestroomd.
Bij Spijk werd tot voor kort hard gewerkt aan de aanleg van een overnachtingshaven in de Rijn. Het werk is stilgelegd vanwege het aankomende hoogwater. De tijdelijke werkbrug is op de aanwezige ponton gedraaid en tussen één van de rivierkribben verankerd. Hoe lang de werkonderbreking gaat duren, is nog niet bekend. Dat ligt aan de waterstanden
Melkveehouder Jan Willem Huetink uit Bronkhorst heeft land in de Bakerwaard en bij Brummen. Hij is verbaasd dat er nog zo weinig reuring is over het aankomende hoogwater. ,,Mijn grond in Brummen komt snel onder water te staan. Ik werd zondag gelukkig getipt en ben maandag direct het gras gaan maaien. Vanmorgen heb ik het van het land gehaald. Als je het gras niet maait en weghaalt, komt je lange gras onder een laag smurrie te liggen als het wassende water weer van het land is. En dat wil je niet. Mijn grond in de Bakerwaard ligt achter een zomerdijk. Als ik zeker weet dat ook daar water komt te staan, haal ik het er ook vanaf.”
Verschillende campings langs de rivieren hebben kampeerplekken vlak langs het water staan. Zoals Het Zwarte Schaar in Doesburg. De verwachting is dat deze plekken onder water komen te staan. ,,We houden de waterstanden in Duitsland goed in de gaten", verzekert een woordvoerder van de camping. Er staan nu nog tenten waar straks mogelijk water komt te staan. ,,We gaan op zoek naar nieuwe plekken voor deze mensen. We hebben nog ruimte over. Natuurlijk is het vervelend, maar we doen het er mee. Wat moet je anders? Dat is het risico als je buitendijks zit.”
Eén voordeel. De regenval in de regio wordt minder heftig dan in eerste instantie werd voorspeld. Dat geldt vooralsnog niet voor Duitsland.
https://www.gelderlander.(...)-uitkijken~a3aa0a0f/