Natuurlijk. Dit is een vrij gebruikelijke gang van zaken. Ik ben zelf ooit geinterviewd en heb toen niet gevraagd om inzage vooraf en als je dan leest wat er door de betreffende journalist van gemaakt was dan was dat meteen ook de laatste keer. Omdat het om D66 gaat duiken bepaalde partijen er bovenop en zien hun kans schoon om wat ze vinden (je gaat in WOB documenten altijd wel iets vinden als je er naar gaat zoeken) aan te dikken en er schande over te spreken. En hun achterban papegaait ze na. Het zou zo in South Park kunnen.quote:Op woensdag 30 juni 2021 01:15 schreef jameshond7 het volgende:
Niet heel gek dat D66 deze verzoeken heeft gedaan. Waarom zou je willen dat je lijsttrekker slecht op beeld komt? Dat de makers hieraan mee werken en de publieke omroep het vervolgens wil uitzenden is wel fout.
quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dit is een vrij gebruikelijke gang van zaken. Ik ben zelf ooit geinterviewd en heb toen niet gevraagd om inzage vooraf en als je dan leest wat er door de betreffende journalist van gemaakt was dan was dat meteen ook de laatste keer. Omdat het om D66 gaat duiken bepaalde partijen er bovenop en zien hun kans schoon om wat ze vinden (je gaat in WOB documenten altijd wel iets vinden als je er naar gaat zoeken) aan te dikken en er schande over te spreken. En hun achterban papegaait ze na. Het zou zo in South Park kunnen.
Waarom wordt dit eigenlijk geWOBt? Zijn er geen belangrijkere dossiers? Wat is hier nou eigenlijk echt aan de hand behalve een kijkje in de keuken van de PR-machines die bij vrijwel ieder politiek media-event staan te draaien? Of denkt men bij GS dat andere politici en partijen niet hun best doen om zo voordelig mogelijk voor de dag te komen in krant, nieuws-site, radio en tv?
Dat zeg ik niet he. Wel dat ik de ophef en verontwaardiging nogal overdreven vind.quote:
Jij mocht ook zelf bepalen hoe je geïnterviewd werd door de vragen vooraf te horen, na te denken wat het meest gunstige moment van publicatie is en meepraten over de manier waarop je neergezet werd en met welk thema?quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:14 schreef recursief het volgende:
[..]
Natuurlijk. Dit is een vrij gebruikelijke gang van zaken. Ik ben zelf ooit geinterviewd en heb toen niet gevraagd om inzage vooraf en als je dan leest wat er door de betreffende journalist van gemaakt was dan was dat meteen ook de laatste keer. Omdat het om D66 gaat duiken bepaalde partijen er bovenop en zien hun kans schoon om wat ze vinden (je gaat in WOB documenten altijd wel iets vinden als je er naar gaat zoeken) aan te dikken en er schande over te spreken. En hun achterban papegaait ze na. Het zou zo in South Park kunnen.
Waarom wordt dit eigenlijk geWOBt? Zijn er geen belangrijkere dossiers? Wat is hier nou eigenlijk echt aan de hand behalve een kijkje in de keuken van de PR-machines die bij vrijwel ieder politiek media-event staan te draaien? Of denkt men bij GS dat andere politici en partijen niet hun best doen om zo voordelig mogelijk voor de dag te komen in krant, nieuws-site, radio en tv?
Dat valt wel mee. Dit is al een voorbeeld daarvan. Een of ander iemand WOBt dit. Stuurt het naar Geenstijl, dat het plaatst. En vervolgens gaat het de diverse kranten langs. Dus in principe ligt dit nu gewoon op straat en wordt er aandacht aan besteed. Men had het ook gewoon kunnen negeren. Dus in principe werkt dat gewoon.quote:Op woensdag 30 juni 2021 07:22 schreef Fargo het volgende:
[..]
Als het gaat om politiek of politici bemerk ik bij het vaderlandse journaille toch een redelijke voorkeur voor 'the chosen few'. En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Ik heb daarover vooraf geen afspraken gemaakt met de betreffende journalist. Toen ik het las zag ik mijn eigen woorden zo opgeschreven dat het leek alsof mijn opvattingen haaks stonden op wat ik echt vond. Dus zonder goede afspraken vooraf gebeurt dat niet meer. Hypothetisch want ik zou niet weten waarom iemand me op dit moment zou willen interviewen.quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij mocht ook zelf bepalen hoe je geïnterviewd werd door de vragen vooraf te horen, na te denken wat het meest gunstige moment van publicatie is en meepraten over de manier waarop je neergezet werd en met welk thema?
Dit vind ik een zeer vreemde redenatie.quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:14 schreef recursief het volgende:
[..]
En het hele punt wordt ook gemist. Want dat is dat ze het vooraf brengen als een pure en eerlijke documentaire, waar de partij/persoon zelf geen invloed op heeft gehad, wat gewoon een leugen is gebleken.quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Dit vind ik een zeer vreemde redenatie.
Ja, dus je voorbeeld is weliswaar een reële waarom je interviews wilt fact checken, maar wat team Kaag deed ging wel iets verder dan dat hè.quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:43 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik heb daarover vooraf geen afspraken gemaakt met de betreffende journalist. Toen ik het las zag ik mijn eigen woorden zo opgeschreven dat het leek alsof mijn opvattingen haaks stonden op wat ik echt vond. Dus zonder goede afspraken vooraf gebeurt dat niet meer. Hypothetisch want ik zou niet weten waarom iemand me op dit moment zou willen interviewen.
Het staat je vrij om dat toe te lichten.quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:44 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Dit vind ik een zeer vreemde redenatie.
Ja dat klopt, maar wat denk je dat alle voorlichters en spin doctors voor hun politici (van alle partijen) de hele dag doen? Of gebeurt dit alleen als het geWOBt wordt? Ik vind de verontwaardiging behoorlijk overdreven. Maar goed, daar mag je best een andere mening over hebben hoor.quote:Op woensdag 30 juni 2021 09:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, dus je voorbeeld is weliswaar een reële waarom je interviews wilt fact checken, maar wat team Kaag deed ging wel iets verder dan dat hè.
Dat gaat ook erg ver. Ik zou daar persoonlijk niet mee akkoord gaan. Snap dan ook niet wat de VPRO bezielde.quote:Op woensdag 30 juni 2021 08:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij mocht ook zelf bepalen hoe je geïnterviewd werd door de vragen vooraf te horen, na te denken wat het meest gunstige moment van publicatie is en meepraten over de manier waarop je neergezet werd en met welk thema?
Het gaat om het ministerie en de D66 zelf die beiden de wat minder fijne stukjes mochten aanwijzen om eruit te knippen of aanpassen. Dan kan je best vinden dat het nergens over gaat, maar schijnbaar was het belangrijk genoeg om eruit te halen. Uiteindelijk was dit meer een reclamespotje betaald met onze centen dan een echte documentaire.quote:Op woensdag 30 juni 2021 06:10 schreef OnwetendeNerd het volgende:
[..]
Het gaat over beelden waar Kaag duidelijk zichtbaar geen autogordel draagt en over beelden waar champagneglazen ingeschonken worden. Of die beelden anders getoond kunnen worden, niet weggehaald maar anders.
WAAR heb jij het over?
Ik vind dit verwarrend. "Cancellen" was toch typisch iets voor progressief linkse woke-wappies?quote:Op woensdag 30 juni 2021 09:57 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, allemaal massaal VPRO lidmaatschap opzeggen dan maar he
De verontwaardiging richting de VPRO is terecht. Het lijkt er namelijk dat de makers van de documentaire naar de pijpen dansten van de PR-afdeling van BuZa.quote:Op woensdag 30 juni 2021 09:19 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar wat denk je dat alle voorlichters en spin doctors voor hun politici (van alle partijen) de hele dag doen? Of gebeurt dit alleen als het geWOBt wordt? Ik vind de verontwaardiging behoorlijk overdreven. Maar goed, daar mag je best een andere mening over hebben hoor.
Precies dit. De VPRO had best wat steviger in de journalistieke schoenen mogen staan. Maar vooral D66 en Kaag worden onder vuur genomen. Voor iets dat volgens mij niet ongewoon is, alleen wordt het zelden in de publiciteit gebracht.quote:Op woensdag 30 juni 2021 10:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De verontwaardiging richting de VPRO is terecht. Het lijkt er namelijk dat de makers van de documentaire naar de pijpen dansten van de PR-afdeling van BuZa.
Dat Kaag de zwarte piet krijgt toegespeeld, begrijp ik dan weer niet. Denk je nou werkelijk dat een Telegraaf of Volkskrant iemand als Wilders, Rutte of Van der Staaij kan interviewen, zonder dat er vooraf enige inzage wordt verleend? Dat zullen de journalisten wel eisen - ik probeer dat ook altijd - maar daar gaan de PR-teams van de genoemde politici nooit mee akkoord.
Daar gaat het toch niet om? Het gaat erom dat er hier werd gedaan alsof je een onafhankelijke, "eerlijke" kijk in het leven van Kaag kreeg terwijl het aan alle kanten werd geregisseerd. Prima natuurlijk, maar als er dan vervolgens vragen over worden gesteld die je eerst afdoet met "we hebben ons er niet mee bemoeid" en daarna blijkt uit een WOB verzoek dat je wel degelijk e.e.a. in de steigers hebt gezet, dan krijg je daar kritiek op ja.quote:Op woensdag 30 juni 2021 09:19 schreef recursief het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar wat denk je dat alle voorlichters en spin doctors voor hun politici (van alle partijen) de hele dag doen? Of gebeurt dit alleen als het geWOBt wordt? Ik vind de verontwaardiging behoorlijk overdreven. Maar goed, daar mag je best een andere mening over hebben hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |