Ik heb van een paar users als de zorgen voorbij zien komen met betrekking tot reizen naar het buitenland, maar ik vind dat eigenlijk losstaan van de discussie over de (zachte) druk die Nederland legt op mensen om zich te laten vaccineren.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik besprak dit toevallig vanmiddag met mjin man.
Wij hebben, nog vage, plannen volgend jaar naar de VS te gaan. Onze dochter is dan 13.
Wij zijn beiden gevaccineerd.
Wat doen we als er voor haar aanvullende eisen komen? Kunnen we de beslissing hierover zonder enige druk bij onze dochter later? Zelfs als wij het bij haar neer leggen en besluiten eventueel niet te gaan als ze niet wil vaccineren én niet wil testen, ligt er toch een behoorlijke druk op het kind. Want deze reis is ook één van haar wensen. En ze weet dat wij dat ook heel graag willen. Dus als ze niet wil testen en niet wil vaccineren en we dan dus niet naar de VS kunnen, zou ze ons benadelen.
En dan zijn er ook nog genoeg ouders die denk ik niet eens overleggen met hun kroost, maar ze simpelweg opdragen te testen of te vaccineren.
Ergens ook wel logisch omdat we het allemaal hebben ervaren als het 'op slot gaan' van ons normale leventje. Alles ging letterlijk en figuurlijk dicht. De vaccinatie wordt dan de sleutel tot toegang.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dat is naar mijn mening waar de overheid tekort geschoten is. Ze hebben niet voldoende uitgelegd waarom het zo belangrijk is maar er vooral op gehamerd dat mensen daarna zelf weer dingen konden. Gevolg is dat mensen het zien als een soort toegangsbewijs.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een andere insteek van de overheid erg veel geholpen had om dergelijke reacties te voorkomen en uiteindelijk is de overheid gewoon correct in het stellen dat vaccinatie toestaat dat zaken weer open gaan.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
En dat is naar mijn mening waar de overheid tekort geschoten is. Ze hebben niet voldoende uitgelegd waarom het zo belangrijk is maar er vooral op gehamerd dat mensen daarna zelf weer dingen konden. Gevolg is dat mensen het zien als een soort toegangsbewijs.
Mijn vrouw kreeg op een gegeven moment opmerkingen van collega's omdat ze niet zeker wist of ze zich wilde laten vaccineren omdat ze zwanger is. Dat het asociaal was dat ze er überhaupt over nadacht enzo.
Het is een pandemie, zolang die woed gelden er andere regels. Infectie preventie is een regel die je tijdens een pandemie wil toepassen, als er geen pandemie heerst hoef je het inderdaad niet meer te doen.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:18 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Ik was het met je eens geweest als het altijd zo geweest was, dat is het niet het geval. Nu wordt je als jongere verplicht om door een hoepel te springen voor iets waar je sowieso eigenlijk al geen last van had.
En dit is een denkfout, de jongere kan dat dus niet doen met gelijkblijvend risico. De kans dat hij in zijn situatie anderen kan besmetten is realistisch op dit moment. Dat risico, weliswaar klein, is er dus wel in deze tijd.quote:Dus wordt je als jongere beperkt om iets te doen wat je eigenlijk zonder risico gewoon altijd al had kunnen doen.
Dat grootschalige vaccinatie zorgt voor het uitdoven van het virus (en dus het heropenen van de samenleving mogelijk maakt) en dat jouw individuele vaccinatie een toegangsbewijs voor een museum, café of festival is, zijn twee totaal verschillende zaken.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd denk ik niet dat een andere insteek van de overheid erg veel geholpen had om dergelijke reacties te voorkomen en uiteindelijk is de overheid gewoon correct in het stellen dat vaccinatie toestaat dat zaken weer open gaan.
Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk is het natuurlijk zo dat de boel pas weer open kan als de zorg niet direct overbelast raakt, het virus dus eronder is en vaccinatie is daarvoor een middel. Ik schat in dat we het daarover eens zijn.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:20 schreef chratnox het volgende:
[..]
Mijn vrouw kreeg op een gegeven moment opmerkingen van collega's omdat ze niet zeker wist of ze zich wilde laten vaccineren omdat ze zwanger is. Dat het asociaal was dat ze er überhaupt over nadacht enzo.
Kudde immuniteit is wel een natuurwet volgens mij, hoe die bereikt wordt is dan weer minder relevant. En dat mensen zaken met elkaar associeren is des mensens denk ik.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat grootschalige vaccinatie zorgt voor het uitdoven van het virus (en dus het heropenen van de samenleving mogelijk maakt) en dat jouw individuele vaccinatie een toegangsbewijs voor een museum, café of festival is, zijn twee totaal verschillende zaken.
Maar een overeenkomst is er ook wel: beide is een politiek besluit en geen natuurwet.
En als ze dat wél zouden doen, zou daar ook niks mis mee zijn wat mij betreft. Zolang je maar niet communiceert dat puur en alleen vaccineren je die vrijheid geeft. Het moet een van de opties blijven.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De overheid heb ik zo'n op individualisme gerichte uitspraak niet zien doen.
"Dat grootschalige vaccinatie zorgt voor het uitdoven van het virus" is geen politiek besluit. Ook geen natuurwet, maar iets wat is gebleken uit de talloze vaccin-trials, de ervaringen van UK en Israël in de praktijk en de ervaringen met vroegere vaccins tegen bijvoorbeeld polio en de mazelen.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat grootschalige vaccinatie zorgt voor het uitdoven van het virus (en dus het heropenen van de samenleving mogelijk maakt) en dat jouw individuele vaccinatie een toegangsbewijs voor een museum, café of festival is, zijn twee totaal verschillende zaken.
Maar een overeenkomst is er ook wel: beide is een politiek besluit en geen natuurwet.
Sterker nog, de besmettingen zullen ook gewoon weer gaan oplopen de komende periode. Interessanter zijn de ziekenhuiscijfers. Als die laag blijven, werken de vaccins.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
Slechts 2 besmettingen minder dan vorige week - denk dat we nu langzaam een beetje op punt gaan komen dat we niet veel verder meer gaan dalen qua besmettingen.
Maar de gevolgen van die kudde-immuniteit voor het dagelijks leven zijn geen natuurwet.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kudde immuniteit is wel een natuurwet volgens mij, hoe die bereikt wordt is dan weer minder relevant. En dat mensen zaken met elkaar associeren is des mensens denk ik.
Zolang die woedt ben ik het met je eens maar dat betekent niet dat ze dan nu maar gevaccineerd moeten worden omdat ze de R naar beneden halen.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:23 schreef zalkc het volgende:
[..]
Het is een pandemie, zolang die woed gelden er andere regels. Infectie preventie is een regel die je tijdens een pandemie wil toepassen, als er geen pandemie heerst hoef je het inderdaad niet meer te doen.
Oh ja gelijkblijvend risico op infectie maar een veel kleiner risico om er ziek van te worden. En zolang er risico is om anderen te besmetten is het inderdaad samen maar zonder een infarct in de zorg zouden zij ook gewoon door mogen leven, met of zonder vaccin en zonder extra hoepels. Dus als de risicogroepen immuun zijn, is het klaar.quote:[..]
En dit is een denkfout, de jongere kan dat dus niet doen met gelijkblijvend risico. De kans dat hij in zijn situatie anderen kan besmetten is realistisch op dit moment. Dat risico, weliswaar klein, is er dus wel in deze tijd.
Maar dat is dus precies het probleem. De post waarop ik reageerde was de post waarin jij je afvroeg hoe kinderen hun ouders zouden kunnen benadelen. Nou, zo dus. Of door niet naar school te kunnen vanwege een uitbraak en een ouder thuis moet werken of zo. En er zullen dus ouders zijn die niet van belang vinden wat hun kind wil, maar wat zij willen.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:21 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik heb van een paar users als de zorgen voorbij zien komen met betrekking tot reizen naar het buitenland, maar ik vind dat eigenlijk losstaan van de discussie over de (zachte) druk die Nederland legt op mensen om zich te laten vaccineren.
Of een andere Staat een vaccinatieplicht instelt is redelijk buiten de macht van de Nederlandse regering. In Europa wellicht nog enigszins (overigens was de Nederlandse lijn voor wat betreft de green passes soepeler dan wat er uiteindelijk Europees is besloten. Nederland wilde onder andere geen reden voor een green pass in de QR code en die is er toch gekomen) maar daar buiten zeker niet. Ik denk echt dat dat een andere discussie is.
Ik snap je zorgen hoor maar het enige wat de Nederlandse Staat hier kan doen is de mogelijkheid bieden aan kinderen om zich te laten vaccineren. De VS zal immers echt geen uitzondering maken voor landen die het verbieden kinderen te vaccineren.
Ik mag de VS ook niet in trouwens. Op vakantie in Iran geweest en nu ben ik dus een terrorist. Ofzo. Dat land heeft echt belachelijke inreisbeperkingen.
Apart gevoel voor humor hebben sommige mensen toch.quote:Verdachte aanslagplan vaccinatielocatie: 'Uit de hand gelopen grap'
Een man die een aanslag wilde plegen op een vaccinatielocatie in Den Helder, wilde dat doen met een zelfgemaakte bom. Dat heeft het OM gezegd in de rechtbank van Haarlem, waar een 38-jarige verdachte terechtstaat.
Voor de bom wilde hij vuurwerk, olie en benzine gebruiken, zou blijken uit zijn chatgeschiedenis. De vaccinatielocatie had door de aanslag zeker een week platgelegd moeten worden, schrijft NH Nieuws.
Volgens de verdachte zelf gaat het om een uit de hand gelopen grap. Ook zou hij PTSS hebben. Het OM wil dat de man een persoonlijkheidsonderzoek ondergaat. In de tussentijd moet hij vast blijven zitten, vindt het OM. De rechter besluit daar morgen over.
De QR code is een toegangsbewijs. De manier waarop je de QR code krijgt is door je óf te laten vaccineren óf je regelmatig te laten testen. Maakt dat je vaccinatie niet eigenlijk een toegangsbewijs?quote:Op maandag 28 juni 2021 15:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk is het natuurlijk zo dat de boel pas weer open kan als de zorg niet direct overbelast raakt, het virus dus eronder is en vaccinatie is daarvoor een middel. Ik schat in dat we het daarover eens zijn.
Er zijn legio campagnes geweest. 'Ik stroop mijn mouw op', etc. 'Samen tegen corona', 'Doe het voor elkaar' in de context van testen, vaccineren en mondkapjes. Er is echt steeds gehamerd op de (ietwat knullige, dat geef ik toe) we-doen-het-samen-lijn. Het is in mijn ogen vooral het publieke debat wat de richting op gaat dat vaccinatie een toegangsbewijs is. Zoals hier op dit forum, op Reddit, FB/Twitter etcetera.
De overheid heb ik zo'n op individualisme gerichte uitspraak niet zien doen.
Ik ben op zich wel blij dat de overheid zich voorbereid op een eventuele nieuwe golf hoor. Zou toch matig zijn als we straks in het najaar toch weer overvallen worden.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:33 schreef Discombobulate het volgende:
Het is gewoon klaar nu, zorg is ontlast. De rest interesseert niet meer zo.
Oók ja. Neem aan dat je het met me eens bent dat het voornamelijk bedoelt is voor de gezondheid van jezelf en anderen?quote:Op maandag 28 juni 2021 15:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
De QR code is een toegangsbewijs. De manier waarop je de QR code krijgt is door je óf te laten vaccineren óf je regelmatig te laten testen. Maakt dat je vaccinatie niet eigenlijk een toegangsbewijs?
ja, maar niet het enige. Jij had het over de manier waarop de overheid dit gecommuniceert heeft. En die lijn was vooral dat vaccineren 'voor elkaar' is, en niet individualistisch.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:34 schreef chratnox het volgende:
[..]
De QR code is een toegangsbewijs. De manier waarop je de QR code krijgt is door je óf te laten vaccineren óf je regelmatig te laten testen. Maakt dat je vaccinatie niet eigenlijk een toegangsbewijs?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |