ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. MTL, Sloopt wel eens echte treintjes Fred Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Winterswijk-Apeldoorn is 47 minuten, tegenover 65 minuten (waarvan 13 minuten overstaptijd) normaal. Grote winst is ook een goede overstap in Apeldoorn (7 minuten) waardoor de totale reistijd Winterswijk-Amersfoort daalt van 1:48 naar 1:18.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Winterswijk-Apeldoorn is 47 minuten, tegenover 65 minuten (waarvan 13 minuten overstaptijd) normaal. Grote winst is ook een goede overstap in Apeldoorn (7 minuten) waardoor de totale reistijd Winterswijk-Amersfoort daalt van 1:48 naar 1:18.
Voor mijn gevoel duurt een rit naar Apeldoorn ook vele male sneller met de sneltrein, ten opzichte van de stoptrein. De lange overstap in Zutphen en het eindeloze geboemel tussen Zutphen en Apeldoorn maakte dat een rit tussen Winterswijk en Apeldoorn voorheen veel langer duurde dan nu.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 28 juni 2021 07:45 schreef b2py het volgende: Ligt het aan mijn onderbuikgevoel of vinden er de afgelopen jaren steeds meer (kleine) ontsporingen plaats?
Dat ligt aan jou.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Winterswijk-Apeldoorn is 47 minuten, tegenover 65 minuten (waarvan 13 minuten overstaptijd) normaal. Grote winst is ook een goede overstap in Apeldoorn (7 minuten) waardoor de totale reistijd Winterswijk-Amersfoort daalt van 1:48 naar 1:18.
Dat is wel de moeite waard zeg!
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Dat verhaal over die machinist in Limburg die een gozer van 15 liet rijden... Ik heb een nare nasmaak bij degene die zo'n filmpje openbaar maakt. Nee het mag niet, natuurlijk, maar wat voor knurft ben je om het op Dumpert te zetten.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op maandag 28 juni 2021 16:12 schreef Duvel het volgende: Dat verhaal over die machinist in Limburg die een gozer van 15 liet rijden... Ik heb een nare nasmaak bij degene die zo'n filmpje openbaar maakt. Nee het mag niet, natuurlijk, maar wat voor knurft ben je om het op Dumpert te zetten.
Die machinist is ook niet heel snugger om het te gaan filmen... Je weet dat het dan uit kan lekken
[ Bericht 0% gewijzigd door dennistd op 28-06-2021 17:08:11 ]
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op maandag 28 juni 2021 16:20 schreef dennistd het volgende: Als de rook tussen de rails naar boven komt lijkt me dat geen best teken voor de constructie
Op maandag 28 juni 2021 16:20 schreef dennistd het volgende: Als de rook tussen de rails naar boven komt lijkt me dat geen best teken voor de constructie
Op maandag 28 juni 2021 16:12 schreef Duvel het volgende: Dat verhaal over die machinist in Limburg die een gozer van 15 liet rijden... Ik heb een nare nasmaak bij degene die zo'n filmpje openbaar maakt. Nee het mag niet, natuurlijk, maar wat voor knurft ben je om het op Dumpert te zetten.
Smartphones en overal internet maken wat dat betreft veel dingen kapot.
Nee, het is niet de bedoeling om elke wildvreemde 15 jarige op de bok te zetten en nee het is niet handig dit online te zetten. Maar wat had er kunnen gebeuren, daarvoor is er toch ATB
Omdat dat in Stuttgart ook zo'n succesverhaal was?
Waarom wordt in Stuttgart het kopstation gesloopt? Het kopstation is prima voor het regionale vervoer en de IC’s en ICE’s die in Stuttgart eindigen. Een tunnel is enkel handig voor de IC’s en ICE’s richting Ulm en München (en eventueel richting Tübingen en Singen/Zürich).
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Waarom wordt in Stuttgart het kopstation gesloopt? Het kopstation is prima voor het regionale vervoer en de IC’s en ICE’s die in Stuttgart eindigen. Een tunnel is enkel handig voor de IC’s en ICE’s richting Ulm en München (en eventueel richting Tübingen en Singen/Zürich).
Tsja. Volgens mij is het gewoon een totaal uit de hand gelopen, megalomaan project. Het overschrijdt alle tijdsplanningen en alle budgetten, vandaar dat het me zo verrast dat ze hetzelfde in Frankfurt nog eens willen proberen. Al neem ik aan (of mag ik hopen) dat ze het bestaande station min of meer intact laten en er alleen een spoorlijn onderdoor trekken. Beetje zoals Zürich zeg maar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Winterswijk-Apeldoorn is 47 minuten, tegenover 65 minuten (waarvan 13 minuten overstaptijd) normaal. Grote winst is ook een goede overstap in Apeldoorn (7 minuten) waardoor de totale reistijd Winterswijk-Amersfoort daalt van 1:48 naar 1:18.
Op maandag 28 juni 2021 07:45 schreef b2py het volgende: Ligt het aan mijn onderbuikgevoel of vinden er de afgelopen jaren steeds meer (kleine) ontsporingen plaats?
Ik meen me uit ProRail-jaarverslagen te herinneren dat er een substantiële verbetering was in recentere jaren. Ik ga het eens even opzoeken.
Op maandag 28 juni 2021 16:12 schreef Duvel het volgende: Dat verhaal over die machinist in Limburg die een gozer van 15 liet rijden... Ik heb een nare nasmaak bij degene die zo'n filmpje openbaar maakt. Nee het mag niet, natuurlijk, maar wat voor knurft ben je om het op Dumpert te zetten.
Yeah precies. Ik heb toen ik 18 was ook eens op de Maaslijn op de machinistenstoel achter de hendels van de Plan U mogen zitten en ik heb gestopt en ben vertrokken op een station tussen Venlo en Roermond. Daarna nam hij het weer over en ben ik met z'n aansluitende trein, voorin de 1600 met getrokken trein van Roermond naar Maastricht gegaan.
Winterswijk-Arnhem en Winterswijk-Apeldoorn zijn beide ongeveer 70 kilometer. Winterswijk-Arnhem is altijd 65 minuten, Winterswijk-Apeldoorn op werkdagen 65 minuten (met 12-13 minuten overstap in Zutphen) en in het weekend 47 minuten.
Rossíya, Rossíya - V étom slóve ogón' i síla, V étom slóve pobédy plámya! Podnimáem Rossí známya!
Op maandag 28 juni 2021 20:47 schreef Goverman het volgende: nu op NPO2: Andere Tijden speciaal over de TEE uit de jaren 50. Mooie beelden! Vast wel terug te kijken.
Ik kijk nu, bedankt voor de tip! Baas met z'n Leica diaprojector trouwens
Op maandag 28 juni 2021 20:47 schreef Goverman het volgende: nu op NPO2: Andere Tijden speciaal over de TEE uit de jaren 50. Mooie beelden! Vast wel terug te kijken.
Waarom wordt in Stuttgart het kopstation gesloopt? Het kopstation is prima voor het regionale vervoer en de IC’s en ICE’s die in Stuttgart eindigen. Een tunnel is enkel handig voor de IC’s en ICE’s richting Ulm en München (en eventueel richting Tübingen en Singen/Zürich).
Nouja de eindigende verbindingen in Stuttgart zullen dan wel doorgetrokken worden. En je hebt niet zo heel veel keus om de verbinding Frankfurt - Stuttgart - München significant te versnellen
Yeah precies. Ik heb toen ik 18 was ook eens op de Maaslijn op de machinistenstoel achter de hendels van de Plan U mogen zitten en ik heb gestopt en ben vertrokken op een station tussen Venlo en Roermond. Daarna nam hij het weer over en ben ik met z'n aansluitende trein, voorin de 1600 met getrokken trein van Roermond naar Maastricht gegaan.
Wat een dag was dat <3
Ja vroeger kon je in het noorden ook gewoon vragen of je even mee mocht op de bok van een Wadloper. Alleen in Sneek ff weg want daar was de stationschef vervelend. Maar ja, dat was allemaal in de vorige eeuw hè...
Wel stoer trouwens, een Plan U rijden. De kant van de motorwagen?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ook het begin van deze eeuw nog wel. De eerste paar jaren dat ik van Zwolle naar Deventer forensde heb ik denk ik een kwart van alle ritten voorin gezeten. Dat was in de tijd dat de ic op zichzelf keerde en er maar 19 minuten over deed.
Weet iemand trouwens waarom het nodig was om in Hengelo meer dan de helft van de zitplaatsen op het perron te verwijderen zonder dat er een alternatief voor is gekomen? In Deventer is een van de twee verwarmde wachthokken enkele jaren geleden ook al gesloten...
Op dinsdag 29 juni 2021 15:40 schreef DeaDLocK2K het volgende: Weet iemand trouwens waarom het nodig was om in Hengelo meer dan de helft van de zitplaatsen op het perron te verwijderen zonder dat er een alternatief voor is gekomen? In Deventer is een van de twee verwarmde wachthokken enkele jaren geleden ook al gesloten...
https://nieuws.ns.nl/eval(...)beteringen-mogelijk/ ProRail en NS hebben een evaluatie gedaan van de winterse omstandigheden eerder dit jaar. ‘Systeem niet berekend op uitzonderlijk winterweer, zijn wel verbeteringen mogelijk’
Nog meer kamerbriefjes, onder andere over de voortgang van de ICNG (zoals al gezegd komt ie pas in 2022, reden is dus softwareproblemen) en de recente telefoniestoring bij ProRail.
Op sommige dingen heeft 'ie zeker gewoon een punt, maar hij doet op een zodanig drammerige manier (en altijd weer het grote boze NS erbij halen, zelfs als het er helemaal niks mee te maken heeft) dat het gewoon zeiken om het zeiken wordt. Als dat Flixtrain-bedrijf van 'm een keer een open access IC in gaat leggen in Nederland in plaats van dit gezeik, dan zal ik 'm daarin van harte steunen (heck, ik ben nog benieuwd ook hoe dat zou gaan), maar met dit onvolwassen gedrag mag hij van mij wegblijven.
Voor 10 September staat de eerste Müller-tours partytrein gepland. Een week later nog eentje. dat is een weekendje Egmond aan Zee voor duitse toeristen. De trein bestond voorheen uit acht rijtuigen en gaat van Münster naar Alkmaar.
Dinnertrain gaat in het eerste weekend van September al rijden. 3,4,5 september vanaf Haarlem.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
Drie dagen staatsbezoek waarvan 2 al kwijt aan in een trein zitten, ik snap het wel hoor
Dan maar eens afvragen hoe belangrijk dat bezoek is Overigens duurt die reis "maar" 6 uur, dus als ie met de eerste Pimpel gaat, is ie voor de middag in Berlin.
Ben je ook nog even naar het restaurant op het terrein van de SGB geweest?
Vanmorgen eventjes ja, op het terras wat gedronken voor we weer vertrokken. Gisteravond waren we pas om 21u bij de SGB, toen zat het restaurant al dicht. We zijn nog wel met de Plan U de lijn op geweest voor het echte safarigevoel (het gras stond nogal hoog...)
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Wie Business Insider erfuhr, soll die Europa-Tochter von TMH an Flixtrain mehr als 60 Züge mit jeweils vier bis zehn Waggons liefern. Ein Geschäft, mit dem Flixtrain europaweit expandieren will.
Kwam toevallig dit artikel tegen in de Duitse media. FlixTrain wil blijkbaar in Europa verder uitbreiden door 60+ treinen van vier tot tien wagons lengte bij Transmashholding (Rusland) te kopen. Het lijkt er wel op dat er wat dubieus Russisch geld bij zit
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-07-2021 15:12:49 ]
Dan maar eens afvragen hoe belangrijk dat bezoek is Overigens duurt die reis "maar" 6 uur, dus als ie met de eerste Pimpel gaat, is ie voor de middag in Berlin.
Las op Twitter nog een aandachtspuntje, rijtuigen van Wimlex mogen 160 terwijl die in DE 200 zou moeten kunnen.
Kwam toevallig dit artikel tegen in de Duitse media. FlixTrain wil blijkbaar in Europa verder uitbreiden door 60+ treinen van vier tot tien wagons lengte bij Transmashholding (Rusland) te kopen. Het lijkt er wel op dat er wat dubieus Russisch geld bij zit
Ja boeiend, er pensen ook landen toch ook vliegtuigen van Emirates en Qatar in Europa.
De begeleidingsrijtuigen zijn volgens mij niet toegelaten in Duitsland.
Daar was toch een oplossing voor? En anders vraag je aan de Duitsers of ze er gewoon een salonrijtuig en twee 1e klasse rijtuigen die 200 kan achter de pimpel zetten.
zeker. Deze kopbakken van het DD-AR worden door Strukton gebruikt als mobiel verblijf. Daarnaast gaan ze mogelijk accupakketten bevatten zodat de 1700-loc ook over bovenleidingloze stukken kan rijden.
Op maandag 5 juli 2021 23:04 schreef Peterselieman het volgende: zeker. Deze kopbakken van het DD-AR worden door Strukton gebruikt als mobiel verblijf. Daarnaast gaan ze mogelijk accupakketten bevatten zodat de 1700-loc ook over bovenleidingloze stukken kan rijden.
Dat Strukton twee DDAR-stuurstandrijtuigen gekocht had wist ik. Op deze foto is een DDM1 bak te zien.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
In Oostenrijk is vanmorgen een treinstel op de Murtalbahn tegen de wortels van een vannacht omgevallen boom gereden. Hierdoor is de voorste bak ontspoord, omgevallen en in de rivier terecht gekomen. In de trein vielen 17 gewonden, van wie er 9 naar het ziekenhuis gebracht werden.
Op donderdag 8 juli 2021 12:42 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ze hebben geld voor de Maaslijn gevonden. Ben benieuwd of het bij die 96 miljoen blijft...
Op zaterdag 10 juli 2021 09:43 schreef b2py het volgende: En als je die leverancier 1 jaar terug had gevraagd dat het door dak zou gaan had ie ook nee gezegd
Het zal ook een stukje wensdenken zijn. Maar goed, als men voornemens is bepaalde hoogovens/walserijen weer op te starten doet het hopelijk iets aan de krapte.
Goed, genoeg off topic. Vanochtend naar Rheine gereden, NRW Ticket gekocht, zit nu in de RE7 richting Wuppertal. Even rondje Schwebebahn
Het zou op zich geen probleem moeten zijn mits ie daar onder ETCS rijdt. En als ie daar de juiste installatie voor heeft en is toegelaten, dan zou ie dat wel moeten (want het hoogste veiligheidsniveau).
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja want bij de ETCS-test-stellen (SLT?) had ETCS voorrang als beiden aanwezig waren op een traject. Ik las in Rail Magazine dat dat nog weleens voor problemen zorgde.
Op zondag 11 juli 2021 20:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: Ja want bij de ETCS-test-stellen (SLT?) had ETCS voorrang als beiden aanwezig waren op een traject. Ik las in Rail Magazine dat dat nog weleens voor problemen zorgde.
Het heeft wel eens vreemde gezichten opgeleverd omdat een stoptrein een IC inhaalde
Helaas is de aslast van een Vectron wat hoger dan die van een ICE 3. Volgens de netverklaring mag in Nederland materieel met een aslast boven de 20 t (dat zijn de meeste moderne e-locs waaronder de Vectron) nergens sneller rijden dan 140 km/h, met uitzondering van de HSL en Hanzelijn.
Op maandag 12 juli 2021 14:03 schreef dennistd het volgende: Geen idee wat de aslast van de Thalys is, maar ik kan me zo voorstellen dat die lager is dan een Vectron.
Alles heeft een lagere aslast dan de Vectron.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Nou jah, hier heeft het onder andere te maken met de bodemkwaliteit. Vanwege een rapport van dit of vorig jaar krijg ik de indruk dat er op bijna het hele spoornet in NL een tijdelijke snelheidsrestrictie ligt. Klaasje heeft er ook al eens iets over gepost geloof ik.
Je hebt in ieder geval een aantal langdurige snelheidsbeperkingen zoals tussen Culemborg en Geldermalsen en tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen. Daarnaast heb je nu die beperkingen bij onbewaakte overwegen. Dus het tikt wel aan.
Op maandag 12 juli 2021 20:26 schreef Peterselieman het volgende: Je hebt in ieder geval een aantal langdurige snelheidsbeperkingen zoals tussen Culemborg en Geldermalsen en tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen. Daarnaast heb je nu die beperkingen bij onbewaakte overwegen. Dus het tikt wel aan.
Klopt, maar dat is niet helemaal waar ik het over heb. Even kijken of ik het gesprek erover kan terugvinden.
Ja ik word heel gelukkig van het rapport maar als dit één van de Paarse Kabinetten, Bakellende of Rutte was geweest dan gebeurt er niets mee en verzint men wel redenen om het onder de bank te schoffelen, net als dat al jaren gedaan wordt met berekeningen waar daadwerkelijk alle externaliteiten bij betrokken zijn, zoals de collectieve schade aan de volksgezondheid. En het probleem is nou juist dat we een van die kabinetten hebben. Nederland heeft het al 30 jaar over "linkse hobbies" terwijl er al 30 jaar een neoliberale, behoorlijk rechtse koers gevaren wordt. En de bezuinigingen van de Kabinetten Lubbers ervoor waren ook niet bepaald "linkse hobbies". Dat waren er ook 3 in 11 of 12 jaar? Fucking hell zeg.
Het zou mij niet verbazen als die gezondheidsschade zou gaan om enkele miljarden per jaar, en zoveel kan 't nooit gaan opleveren dus dan valt de vraag ook wel weg.
Net als dat item over energiebelastingen vandaag. Kan ik me echt kwaad om maken. De handen gaan me steeds meer jeuken om zelf in het politieke harnas te springen maar ik ben bang dat het grotendeels tegen windmolens vechten is en tegen het systeem.
Sorry voor de /rant maar het zat me na het lezen van een tweet van Elon Musk over een belangrijk en bewezen theorie uit de verkeerskunde, https://en.wikipedia.org/wiki/Induced_demand dat het "slechts een theorie" gewoon gigantisch hoog. Stelletje droeftoeters aan de leiding.
Nu ben ik geen ‘die-hard treinen fan, maar vind een dagje treinen nooit vervelend. Net als ik het leuk om (op het oog) compleet nutteloze feitjes te weten Gisteren voor het eerst in 1,5 jaar ofzo weer eens met de trein geweest, en toen vroeg ik me het volgende af.
Tot mijn verbazing zag ik vlak voor Utrecht Centraal het Station Utrecht Vaartsche rijn liggen. Dit station ligt amper 1kilometer hemelsbreed van Utrecht Centraal. Deze afstand heb ik in google maps berekend tussen de perroneindes.
Tussen het perron van station Blerick en dat van Venlo zit hemelsbreed nog minder dan een kilometer. Zijn dit de stations die het dichtst bij elkaar liggen in Nederland, of zijn er die nog dichter op elkaar liggen?
Tevens nog een vraag: Aangezien we gebruik maakte van daltarief kaarten, betekend dit dat je ‘s avonds pas na 18:30u mag reizen. Duidelijk dat je dan niet eerder een trein pakt. Tot onze verbazing bleek echter dat je pas 5minuten voor die tijd door de tourniquettes kan. Wat is hier de reden van? Zelf vinden mijn vriendin en ik het altijd wel prettig om voor we de trein instappen nog even een broodje/blikje drinken oid te halen in de stationshal. Op Amsterdam Centraal liggen deze voorzieningen allemaal achter de tourniquettes. Hierdoor ben je eigenlijk genoodzaakt om OF een trein later te pakken, of in de stad nog wat te kopen. Lijkt me voor de omzet van de winkels ook niet echt bevorderlijk.
Op dinsdag 13 juli 2021 10:26 schreef Sjoerd102 het volgende: Tevens nog een vraag: Aangezien we gebruik maakte van daltarief kaarten, betekend dit dat je ‘s avonds pas na 18:30u mag reizen. Duidelijk dat je dan niet eerder een trein pakt. Tot onze verbazing bleek echter dat je pas 5minuten voor die tijd door de tourniquettes kan. Wat is hier de reden van? Zelf vinden mijn vriendin en ik het altijd wel prettig om voor we de trein instappen nog even een broodje/blikje drinken oid te halen in de stationshal. Op Amsterdam Centraal liggen deze voorzieningen allemaal achter de tourniquettes. Hierdoor ben je eigenlijk genoodzaakt om OF een trein later te pakken, of in de stad nog wat te kopen. Lijkt me voor de omzet van de winkels ook niet echt bevorderlijk.
Omdat je anders dan trein van 18.15 kan pakken. Dat is niet de bedoeling want de dal begint pas om 18.30
Op dinsdag 13 juli 2021 10:26 schreef Sjoerd102 het volgende: Tevens nog een vraag: Aangezien we gebruik maakte van daltarief kaarten, betekend dit dat je ‘s avonds pas na 18:30u mag reizen. Duidelijk dat je dan niet eerder een trein pakt. Tot onze verbazing bleek echter dat je pas 5minuten voor die tijd door de tourniquettes kan. Wat is hier de reden van? Zelf vinden mijn vriendin en ik het altijd wel prettig om voor we de trein instappen nog even een broodje/blikje drinken oid te halen in de stationshal. Op Amsterdam Centraal liggen deze voorzieningen allemaal achter de tourniquettes. Hierdoor ben je eigenlijk genoodzaakt om OF een trein later te pakken, of in de stad nog wat te kopen. Lijkt me voor de omzet van de winkels ook niet echt bevorderlijk.
Ik denk dat dit gedaan is om tijd te geven om naar het perron te lopen. Stations zijn soms groot, zoals Amsterdam Centraal. Maar ook als je Sloterdijk door moet ben je meerdere minuten aan het lopen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
nogmaals: ik snap dat je 18:30u de trein moet pakken (en niet om 18:28u of 18:29u). We stappen echter niet in de trein, maar willen nog in winkel wat kopen. in 5minuten redden we het meestal niet om en iets te kopen, eventueel op te eten en in trein te stappen.
We zouden natuurlijk een trein later kunnen nemen, maar ivm met een ongunstige overstap zouden wij dan een uur later thuis zijn geweest.
Dan vraag je aan een personeelslid of ze je erdoor willen laten of je gaat aan de achterkant naast de ingang van één van die tunnels iets halen of bij de Ah2Go aan de Oosttunnel.
En dat doen ze als het goed is niet. Via de tunnel zonder poortjes naar de achterkant en daar bij de ah2go je eten en drinken halen is ook een optie. Julia’s heeft daar nog een locatie buiten de poortjes.
En dat doen ze als het goed is niet. Via de tunnel zonder poortjes naar de achterkant en daar bij de ah2go je eten en drinken halen is ook een optie. Julia’s heeft daar nog een locatie buiten de poortjes.
Dan check je in met je normale OV-chipkaart in plaats van zo'n papieren kaart, haal je je meuk en dan check je weer uit tot het 18:25 is. Tja.
Op dinsdag 13 juli 2021 10:17 schreef Sjoerd102 het volgende: Nu ben ik geen ‘die-hard treinen fan, maar vind een dagje treinen nooit vervelend. Net als ik het leuk om (op het oog) compleet nutteloze feitjes te weten Gisteren voor het eerst in 1,5 jaar ofzo weer eens met de trein geweest, en toen vroeg ik me het volgende af.
Tot mijn verbazing zag ik vlak voor Utrecht Centraal het Station Utrecht Vaartsche rijn liggen. Dit station ligt amper 1kilometer hemelsbreed van Utrecht Centraal. Deze afstand heb ik in google maps berekend tussen de perroneindes.
Tussen het perron van station Blerick en dat van Venlo zit hemelsbreed nog minder dan een kilometer. Zijn dit de stations die het dichtst bij elkaar liggen in Nederland, of zijn er die nog dichter op elkaar liggen?
Vaartsche Rijn ligt er vooral voor overstappers op de tram. Die hoeven dan niet de hal van Utrecht Centraal te doorkruisen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 13 juli 2021 10:26 schreef spectrumanalyser het volgende: Station Koog Zaandijk - Station Koog aan de Zaan. De afstand tussen de perrons van deze stations is 838 meter.
Vaartsche Rijn ligt er vooral voor overstappers op de tram. Die hoeven dan niet de hal van Utrecht Centraal te doorkruisen.
En overstappers sprinters Arnhem <> Den Bosch was ooit bedacht toch? Weet niet of daar iets van terecht komt. En dan straks ook nog (IC-)station Lunetten...
Op dinsdag 13 juli 2021 10:17 schreef Sjoerd102 het volgende: Zijn dit de stations die het dichtst bij elkaar liggen in Nederland, of zijn er die nog dichter op elkaar liggen?
Niettegenstaande buiten Nederland: tussen de perrons van de Duitse Intercitystations Norddeich en Norddeich Mole ligt letterlijk alleen een spoorwegovergang en een wissel.
Op dinsdag 13 juli 2021 10:17 schreef Sjoerd102 het volgende: Nu ben ik geen ‘die-hard treinen fan, maar vind een dagje treinen nooit vervelend. Net als ik het leuk om (op het oog) compleet nutteloze feitjes te weten Gisteren voor het eerst in 1,5 jaar ofzo weer eens met de trein geweest, en toen vroeg ik me het volgende af.
Tot mijn verbazing zag ik vlak voor Utrecht Centraal het Station Utrecht Vaartsche rijn liggen. Dit station ligt amper 1kilometer hemelsbreed van Utrecht Centraal. Deze afstand heb ik in google maps berekend tussen de perroneindes.
Tussen het perron van station Blerick en dat van Venlo zit hemelsbreed nog minder dan een kilometer. Zijn dit de stations die het dichtst bij elkaar liggen in Nederland, of zijn er die nog dichter op elkaar liggen?
Ze liggen dan wel niet aan dezelfde spoorlijn maar de kortste afstand tussen een ingang en uitgang van Gare du Nord en Gare de l’Est is circa 100-150m.
Komend weekend werkzaamheden tussen Alkmaar, Zaandam en Beverwijk. Er rijden stop- en snelbussen.
quote:
Zaterda 17 juli 04:00 t/m maandag 19 juli 02:00 Door werkzaamheden: tussen Beverwijk en Alkmaar rijden er bussen en tussen Zaandam en Alkmaar rijden er bussen.
In ieder geval zal er worden gewerkt aan station Castricum. werkzaamheden aan het perron. tussen Zaandijk en Koog aan de Zaan zal worden gewerkt aan de bovenleiding.
[ Bericht 9% gewijzigd door spectrumanalyser op 14-07-2021 16:10:31 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
BREDA (ANP) - Nederland krijgt weer een nieuwe nachttrein naar het buitenland. Onder de naam GreenCityTrip.nl rijdt vanaf 15 oktober tweemaal per week een slaaptrein naar diverse Europese steden.
Volgens GreenCityTrip.nl van reisorganisatie Flywise is de vraag naar een duurzaam alternatief voor vliegreizen groot. En corona heeft de interesse voor slaaptreinen verder aangewakkerd, aldus de onderneming. In Nederland kan je straks in de avond vertrekken vanuit Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht of Arnhem. En de volgende ochtend kom je dan aan op bestemmingen als Praag, Wenen, Venetië, Innsbruck, Verona en Milaan. De reisorganisatie wil met pakketreizen met de trein de concurrentie aangaan met de luchtvaart.
De NS kwam in mei ook al met een nieuwe nachttrein. Die rijdt dagelijks van Amsterdam, via Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. Daarmee werd Nederland weer aangesloten op het Europese netwerk van nachttreinen, na een periode van meer dan vier jaar zonder reguliere internationale slaapverbindingen over het spoor. Mogelijk komt de NS later met meer nieuwe nachttreinen. Bij de aankomst van de eerste zogeheten Nightjet uit Oostenrijk werd gezegd dat het de ambitie is om later dit jaar ook een nachttrein tussen Nederland en Zürich in te stellen, maar of dit lukt is nog niet zeker.
Zolang ze pakketreisaanbieders zijn, is het geen trein van interesse maar dan is het net zoiets als de Sziget-trein. Wel leuk om te spotten maar daar reis je nooit mee.
Tenminste, ik doe niet aan pakketreizen. Ik hou van lego.
Op woensdag 14 juli 2021 16:24 schreef DeaDLocK2K het volgende: Zolang ze pakketreisaanbieders zijn, is het geen trein van interesse maar dan is het net zoiets als de Sziget-trein. Wel leuk om te spotten maar daar reis je nooit mee.
Tenminste, ik doe niet aan pakketreizen. Ik hou van lego.
Ik ben ook niet van de pakketreizen, maar wie weet.
Eerst zien, dan geloven. Herinnert u zich die Thalys-concurrent nog van een bedrijf dat handtassen verkocht? Zou er ook gegarandeerd komen, nooit meer wat van gehoord
Dat GreenCityTrip.nl het heeft over treinen van 442 meter lang, terwijl de perrons hier in Breda niet langer dan 350 meter zijn, overtuigt me niet echt. Of ze moeten 2 treinen laten rijden, maar zo vertellen ze het niet.
Tja. Mee eens. Maar ik denk dat het ook niet uitgesloten is dat het ze wel lukt. In dit geval is de constructie gewoon vrij duidelijk; ze regelen bij genoeg animo dus treinen, waarvoor ze waarschijnlijk een raamcontract hebben met diverse operators (de EETCs, maar soms ook gewoon NMBS, DB of SBB) waar je treinen kan charteren. En materieel wat de grens over kan is niet bepaald meer een probleem.
Op donderdag 15 juli 2021 08:04 schreef Socios het volgende: Net als: hoe is het met de concretisering van de nachttrein Oostende - Brussel - Amsterdam - Praag van "European Sleeper"...?
Die staat inmiddels wel vrij concreet in de planning. Maar die waren er dan ook (net) op tijd bij om meegenomen te worden in de capaciteitsaanvraag voor 2022. Maar een nieuwe partij die *nu* zegt komende oktober te gaan rijden? Succes, het spoor zit toch echt vol en al helemaal in Breda en omstreken.
Er was vroeger een website waar de complete stroomvoorziening (.net? .nl?) van de spoorwegen in NL werd uitgelegd. Inclusief het hele 3KV net wat daar voor nodig is enzo. Was vrij boeiend en net als de website van de Feijenoordse Meesters met Notepad en heerlijke zelfvergaarde HTML2 kennis in elkaar gezet.
Ze liggen dan wel niet aan dezelfde spoorlijn maar de kortste afstand tussen een ingang en uitgang van Gare du Nord en Gare de l’Est is circa 100-150m.
Als we dan toch bezig zijn : Norddeich en Norddeich Mole
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er waren landen die een derde spoorstaaf gebruikte, zonder bovenleiding. Hoe zou dat dan werken als het water zo hoog komt.
In het zuidoosten van Engeland (en ook rond Liverpool bij Merseyrail) wordt veel gebruik gemaakt van energievoorziening via derde rail. Als de boel daar blank komt te staan kan dat leiden tot een hoop stoom.
Wanneer dat gebeurt wordt de spanning van het systeem gehaald, en gaan ze aan de slag om het water weg te pompen, de infrastructuur controleren, en waar nodig repareren. Wanneer het veilig kan, natuurlijk.